Kari  Uotila /vas:
               		
            
             Arvoisa herra puhemies! Radanpidon rahat ovat vuositasolla
               kymmeniä miljoonia euroja alle tarvittavan tason. Ratahallintokeskus
               on arvioinut, että mikäli rahoitukseen ei saada
               tasokorotusta pitkällä aikavälillä, lähes
               kolmannes rataverkosta joudutaan niin sanotusti käärimään
               rullalle elikkä sulkemaan. Tämän päivän
               Helsingin Sanomissa on Ratahallintokeskuksen suunnitelma julkaistu
               kuudentoista rataosuuden sulkemisesta, joka on 911 kilometriä,
               ja näiden rataosuuksien joukossa on monia merkittäviä teollisuusraiteita.
               Euroopan liikennepolitiikka tähtää siihen,
               että liikennettä pitää siirtää kumipyöriltä raiteille.
               Meidänkin liikennepolitiikkamme pitäisi tähdätä tähän.
            
            
            Onko hallitus tukemassa tätä rahanpuutteesta johtuvaa
               priorisointia ja sitä, että todella näin mittava
               määrä rataosuuksia jouduttaisiin rahanpuutteen
               takia sulkemaan ja tällä tavalla sekä lisäämään
               turvallisuusriskejä että myöskin ympäristön
               kuormitusta tavarankuljetuksissa?
            
            
          
         
         
            
            Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
            
            Arvoisa herra puhemies! Minkäänlaisia päätöksiä hallituksen
               puolella, saatikka liikenne- ja viestintäministeriössä,
               ei ole tehty rataosuuksien lopettamisesta. Tämä asia
               on nimenomaan Ratahallintokeskuksen eräänlaista
               valmistelutyötä ja sitä, että siellä arvioidaan
               ilmeisesti sitä, miten kannattavia ne ovat, millaista liikennettä näillä rataosuuksilla
               on ja mitä niitten jatkotoimenpiteet esimerkiksi kunnossapidon
               osalta tulevat jatkossa maksamaan. Minä korostan vielä, että missään
               tapauksessa tämä asia ei ole meidän pöydällämme
               ja minkäänlaisia lakkauttamisia ei ole tarkoitus
               tehdä. Se seikka, mitä pitää varmasti
               tulevaisuudessa arvioida, on se, mitä rataosuuksia — ja
               ilmeisesti näistä juuri on kyse siinä,
               mitä on tämän päivän
               lehdestä luettu — kannattaa ylläpitää,
               siis jokapäiväisestä kunnossapidosta
               huolehtia vai ei, mutta lakkauttamisista ei ole todellakaan kyse.
            
            
          
         
         
         
            Kari  Uotila /vas:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Niin kuin totesin, täällä on
               todella merkittäviä rataosuuksia, sellainen rataosuus
               kuin Murtomäki—Otanmäki, 25 kilometriä.
               Sen sulkeminen tarkoittaisi sitä, että Talgon
               junatehtaalta ei enää voitaisi toimittaa valmiita
               junia ja vaunuja maailmanmarkkinoille.
            
            
            Tuntuu kyllä aika hurjalta, ja kysyisinkin kauppa-
               ja teollisuusministeri Pekkariselta liittyen näihin muihinkin — sanotaan,
               että siellä kuljetetaan etupäässä raakapuuta,
               mutta siellä kuljetetaan myös hyvin paljon teollisuuden
               raaka-aineita ja valmiita tuotteita:
            
            
            Voiko tämä olla myöskin teollisuuspoliittisesti
               ja aluepoliittisesti millään tavalla oikea suunta, vai
               pitäisikö sekä liikenneministerin että kauppa-
               ja teollisuusministerin pontevammin vaatia radanpidon rahoituksen
               tason nostamista sille tasolle, jotta rataverkosta voitaisiin pitää huolta
               ja jopa sitä kehittää?
            
            
          
         
         
         
            
            Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
            
            Arvoisa puhemies! Minä korostan vielä sitä,
               että tämä on täysin Ratahallintokeskuksen omaa
               valmistelua ja siellä pohditaan sitä, missä määrin
               esimerkiksi erilaisilla rataosuuksilla, jotka eivät ole
               kaupallisesti kannattavia mutta joilla todella voi olla ja ilmeisesti
               onkin erittäin suurta teollisuuspoliittista ja muuta yhteiskunnallista merkitystä,
               niitten kuntoa ylläpidetään. Lakkauttaminen,
               ratojen rullalle kääriminen, on ihan eri asia
               kuin se, millä tasolla näitä ratoja kunnossa pidetään
               ja millä tasolla pidetään yllä sitä valmiutta,
               kuinka nopeasti näitä ratoja voidaan esimerkiksi
               saada uudelleen käyttöön. Tässä asiassa
               korostan sitä, että nämä suunnitelmat
               eivät ole millään tavalla vielä olleet
               minun, saatikka ministeri Pekkarisen, pöydällä.
               Tämä on eräänlaista Ratahallintokeskuksen
               arviointia ja valmistelutyötä, ja sitähän
               meidän tietysti pitää tehdä.
            
            
            Kysyjä viittasi siihen, että perusradanpidon määrärahat
               meillä ovat erittäin pieniä tarpeeseen nähden,
               ja varmasti tällaista arviointia, mikä Ratahallintokeskuksen
               tehtäviin kuuluu, sen pitää tehdä.
               Mutta, puhemies, on aivan eri asia tehdä sitten päätöksiä asioista
               erilaisten (Puhemies: Aika!) valmistelujen perusteella, ja meillä ei
               ole tällaisia päätöksiä tekeillä.
            
            
          
         
         
            Markku  Laukkanen /kesk:
               		
            
             Arvoisa herra puhemies! Suomen ja Venäjän
               välinen rautatieliikennehän on erittäin
               voimakkaassa kasvussa nimenomaan tavaraliikenteen osalta, ja Trans-Siperian
               rautatiestä on tullut yksi keskeinen kuljetusväylä myöskin
               Aasian maiden ja Euroopan unionin välisten kuljetusten
               osalta. Suomen rooli tässä logistisessa solmukohdassa
               on erittäin tärkeä. Puhemies Lipposen
               johtama delegaatio vieraili kesäkuussa Moskovassa, ja tuolloin
               presidentti Putin toisti jälleen Venäjän
               hallituksen kannan, että tämä nopea ratayhteys
               Helsingistä Pietariin voitaisiin toteuttaa vuoteen 2008
               mennessä. Nyt kysynkin:
            
            
            Onko liikenne- ja viestintäministeriö valmistellut
               asiaa sillä tavoin, että Suomen puolella päätös
               saadaan ajoissa, jotta tämä aikataulu pitää,
               ja, herra pääministeri, oliko tämä kysymys esillä nyt
               Venäjän pääministerin vierailun
               yhteydessä viime päivinä?
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri Matti Vanhanen
            
            Arvoisa puhemies! Samaan aikaan oli myös liikenneministerien
               tapaaminen, ja liikenteen yksityiskohdat Saimaan kanavaa lukuun
               ottamatta olivat liikenneministereiden keskustelussa. Mutta edellisessä ja
               sitä edellisessä pääministeritapaamisessa Venäjän
               kanssa nopea rata on ollut esillä, ja Venäjän
               silloin antama ilmoitus oli, että tämän
               vuoden aikana heillä tehtäisiin asiaan liittyen
               päätöksiä. Näistä ei
               ole vielä kuulunut, mutta en tiedä, minkä informaation
               liikenne- ja viestintäministeri Luhtanen nyt sai. Meidän
               puolellammehan tämän osuuden osalta puolen tunnin
               säästö ollaan saamassa Järvenpää—Lahti-rataosuuden
               uudistamisella. Sen lisäksi aika suuri osa tästä ajan säästöstä pitää saavuttaa
               sillä, että rajan ylitykseen liittyvät
               tarkistustoimet pitää siirtää liikkuvaan
               junaan. Tällä saavutetaan itse asiassa noin puolet
               tästä ajan säästöstä.
               Pitää pystyä ratkaisemaan, millä kalustolla
               ajetaan, jotta veturia ei jouduta vaihtamaan kesken matkaa, muutoin
               ei näitä aikasäästöjä pystytä saavuttamaan.
               Me tarvitsemme myös investointeja Lahden ja rajan välille.
            
            
          
         
         
            
            Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
            
            Arvoisa puhemies! Eilen Venäjän liikenneministeri
               Levitinin kanssa meillä oli neuvottelu, ja neuvottelussa
               käsiteltiin myös tätä Helsingin—Pietarin
               nopeaa junarataa. Asia on juuri niin kuin pääministeri
               totesi, että meidän puolellamme asia etenee jo
               pitkin harppauksin Kerava—Lahti-oikoradan suhteen. Seuraavaa
               pätkää, Lahti—Luumäki,
               meillä selvittää työryhmä. Työryhmässä pohditaan
               erilaisia rahoitusmahdollisuuksia. Tämä työryhmä saa
               työnsä valmiiksi vuoden loppuun mennessä.
               Tässä neuvottelussa, siis Suomen puolelta, meidän
               aikataulumme näillä edellytyksillä olisi
               pitävä. Ministeri Levitin toi esiin myös
               sen, että tämä on heille erittäin tärkeä rataosuus,
               tarkoituksena on vielä jatkaa rataa Pietarista Moskovaan,
               ja he pysyvät myös aikataulussa. Paitsi että asiaa
               seurataan nyt liikenneministereiden välisissä neuvotteluissa,
               asia tuodaan myös talouskomission kokouksiin ja siellä käydään
               akuutti tilanne läpi, (Puhemies koputtaa) eli asia etenee,
               ja neuvottelun tulos oli se, että aikataulut molemmissa
               maissa pitävät.
            
            
          
         
         
            Astrid Thors /r:
               		
            
            Värderade talman! Vi har också i tidningarna
               sett att trafikminister Luhtanen har lovat utredningar om Elsa-banan.
            
            
            Var trafikministern medveten om Banförvaltningscentralens
               planer på nedläggning av vissa banor när
               hon föreslog den här lyxen med den nya Elsa-banan?
            
            
            Min andra fråga gäller VR:s dividend. Vilka åtgärder
               har ministern vidtagit för att VR:s dividend skulle kunna återbördas
               till banförvaltningen, såsom tidigare har varit
               praxis i vissa situationer?
            
            
            Käännettynä: Mihin toimenpiteisiin
               liikenneministeriö on ryhtynyt, jotta VR:n osinko voitaisiin
               käyttää esimerkiksi radan ylläpitoon
               ja parantamiseen? Toisaalta, kun ministeri lupasi Elsa-radan selvityksen,
               josta voidaan sanoa, että se on niin sanottu luksusprojekti
               verrattuna siihen, mitä nyt pitäisi poistaa ratoja,
               oliko ministeri tietoinen Ratahallintokeskuksen alentamissuunnitelmista
               ja ratojen sulkemisista?
            
            
          
         
         
         
            
            Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
            
            Arvoisa puhemies! Kyllä olin ja olen täysin
               tietoinen. Mitä Elsa-radan selvitykseen tulee, on kokonaan
               eri asia pohtia niitä ratoja, niitten tulevaisuuden ratojen
               rakentamista, joiden varrella asuu väestö, joissa
               on tarkoituksena oikaista rata vaihtoehtona, ja nyt tämä on
               se keskeinen asia. Elsa-rataa selvitetään ja sen
               kustannusarviota ja linjausta selvitetään vaihtoehtona
               erittäin kalliille Turku—Helsinki-radan nyt tuleville
               korjaus- ja uusille investointitöille. Tämä on
               siis vaihtoehtorata näille ja koskee asutuskeskuksia, on
               erittäin vilkkaasti liikennöity. Tämä selvitys on
               minusta välttämätön tehtävä siitä syystä,
               että tietäisimme, mitkä ovat taloudelliset
               arviot — kummankin radan, vanhan korjaamisen, uuden rakentamisen — ja
               tämä koskee tulevaisuutta eikä ihan juuri
               tätä päivää.
            
            
            Mitä tulee näihin VR:n voitontuloutuksiin, (Puhemies
               koputtaa) edustaja varmasti muistaa sen, että me muutama
               viikko sitten täällä käsittelimme
               ylimääräistä lisätalousarviota,
               jossa loput myös VR:n voitontuloutuksesta palautettiin
               radan rakentamiseen. Voin sanoa, että (Puhemies: Aika!)
               VR:n voitontuloutus on käytetty täysimääräisesti
               radan rakentamiseen eduskunnan päätöksellä.
            
            
          
         
         
         
            
            Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
            
            Puhemies! Näistä VR:n osingoista voitontuloutuksesta:
               Tämän vuoden aikana on nyt käyty keskusteluja
               hallituksessa, eduskunnassa, hallituksen ja eduskunnan välillä,
               myöskin VR:n kesken. Minun ymmärtääkseni
               saavutimme hyvän yksimielisyyden siitä, että sitä käytäntöä ei
               kannata jatkaa, että osinkoja korvamerkitään.
               Se on ollut aivan poikkeuksellista, jatkunut kyllä vuodesta
               95 lähtien, mutta se ei ollut tervettä taloudenpitoa
               eikä budjettitaloudenpitoa. Ainakin valtiovarainvaliokunnan
               kanssa käydyssä keskustelussa tämä on
               tehty selväksi, ja se pitää hoitaa, radanpito
               niin kuin muutkin, normaalilla budjettimenettelyllä.
            
            
          
         
         
         
         
            Kimmo Sasi /kok:
               		
            
            Arvoisa puhemies! Kyllä me kaikki tiedämme,
               että kun Ratahallintokeskus valmistelee lakkauttamista,
               lakkauttaminen meillä varmasti on edessä.
            
            
            Täytyy sanoa, että ministeri Luhtanen jatkuvasti
               vaatii yhtä hanketta sinne ja toista tänne, mutta
               ei näillä julkisilla lausunnoilla näissä asioissa
               valitettavasti päästä eteenpäin.
               Valittaminen ei auta. Ministeriössä pitää tehdä itse
               töitä. Edellisen hallituksen aikana oli selkeä suunnitelma,
               miten näitä hankkeita rahoitetaan: VR:n voitontuloutuksen
               kasvattamisella, LVM:n hallinnonalan omaisuuden myynnillä,
               tai sitten esimerkiksi Keski-Pasilassa voitiin satamarata rakentaa kokonaisuudessaan
               sillä rahoituksella, mikä saatiin Keski-Pasilasta.
               Pitää olla itsellä suunnittelua, luovuutta,
               ajatusta, miten itse rahoitetaan näitä hankkeita.
               Sillä tavalla päästään
               eteenpäin, ei vain valittamalla.
            
            
            Aikooko ministeri Luhtanen nyt katsoa oman sektorinsa rahoitusmahdollisuuksia
               ja käyttää niitä infrahankkeitten
               toteuttamiseen?
            
            
          
         
         
            
            Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
            
            Arvoisa puhemies! Hallituksella on erittäin hyvä infrasuunnitelma,
               joka kattaa koko hallituskauden ja myös hallituskautta
               pidemmän ajan vuoteen 2013 asti. Tätä suunnitelmaa
               toteutamme määrätietoisesti. Se on hyvällä alulla. Kaiken
               sen lisäksi, mitä äsken totesin esimerkiksi
               sen suhteen, että Lahti—Luumäki-rahoitusta pohditaan,
               pohdimme myös muita rahoitusmalleja, budjettirahaa, ulkopuolisia
               rahoitusmalleja, ja myös tietysti tämän
               tarkastelun kohteena on VR.
            
            
            Mitä tulee omaisuuden myyntituloihin, voin todeta ed.
               Sasille, että nyt eduskunnan käsiteltävänä olevassa
               ensi vuoden budjetissa liikenne- ja viestintäministeriön
               sektori sai käytettäväkseen vajaa 48
               miljoonaa euroa ylipäätään valtionyhtiöiden
               myyntituloja infran kehittämiseen.
            
            
          
         
         
            Matti Saarinen /sd:
               		
            
            Herra puhemies! Radanpidon nykyrahoitus on kovin lyhytsyklistä,
               ja tavaksi on tullut, että niitä hankkeita sitten
               paikataan ja rahoitellaan vielä lisätalousarviomenettelyä käyttäen.
               Se on epävarmuutta ylläpitävää.
               Se on kallis tapa rakentaa. Eduskunta on edellyttänyt,
               että hallitus antaa tämän upean ministerityöryhmän
               mietinnön tueksi, tämän infratyöryhmän mietinnön
               tueksi, tällaisen pts-rahoitussuunnitelman. Eli nyt on
               toinen puoli työstä tehty, sen sijaan tällainen
               pitemmän aikavälin rahoitusnäkymä,
               sitoutuminen siihen, että ne hankkeet muuttuvat vereksi
               ja lihaksi, puuttuu. Silloin markkinat eivät myöskään
               reagoi, ei tapahdu sitä talouden dynamiikkaa, jota näillä hankkeilla
               haetaan, kun epävarmuus on vallitseva tekijä.
               Kysyn:
            
            
            Milloin — en kysy sitä, aikooko hallitus antaa,
               vaan kysyn, milloin — hallitus antaa tällaisen
               rahoitussuunitelman eduskunnalle, jota eduskunta on edellyttänyt?
               Onko hallituksella valmiutta myöskin toteuttaa näitä hankkeita
               elinkaarimallia käyttäen?
            
            
          
         
         
         
         
            
            Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
            
            Puhemies! Meillähän on kehysmenettely, joka on
               neljä vuotta aina eteenpäin. Liikennepuolellahan
               on todella elinkaarimalliakin jo käytetty aiemmin isoissa
               hankkeissa ja nyt päätetty jatkaa sillä tiellä.
               Sehän tarkoittaa erittäin pitkää suunnittelua,
               tosin aika epävarmaa myöskin sillä tavalla,
               että se on velkarahaa, mitä siinä käytetään. Elinkaarimalli
               on kaunis nimi, mutta kannattaa muistaa, että se on velkaa,
               ja kannattaa muistaa, mitkä ovat velan ehdot. Niitä pitää verrata
               sitten muihin menetelmiin. Liikenneministeriö on tehnyt
               tästä perusteellisia suunnitelmia, valmisteluja.
               Kun ne ovat sitten valmiita lopullisesti, on syytä katsoa,
               kuinka paljon on mahdollista ja järkevää elinkaarimallia
               käyttää. Rahoituksen suunnittelu muuten
               budjettitalouden kannalta neljää vuotta pidemmälle
               niillä menettelyillä, joita nyt käytetään
               kehysmenettelyssä, on todennäköisesti
               liian pitkälle menevää, mutta totta kai
               tällaista laajempaakin talouden selvittelyä kannattaa
               tehdä pitkällä aikavälillä.
            
            
          
         
         
         
         
            
            Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
            
            Arvoisa puhemies! Meillä on valmisteilla tämä eduskunnan
               edellyttämä pitkäjänteinen rahoitussuunnitelma,
               ja ilman muuta sen pohjana on tämä ministerityöryhmän
               mietintö, eli kyse on lähinnä ajoituksesta
               ja eri hankkeiden ikään kuin rytmittämisestä,
               minkä minä näen välttämättömäksi.
               Tämän on tietysti ajallisesti välttämättä tapahduttava
               ennen seuraavaa kehyspäätöstä ja
               ennen kuin käymme valmistelemaan 2006 budjettia. Tämä asia
               on nyt meidän ministerityöryhmämme väen
               käsiteltävänä ihan vähän ajan
               päästä.
            
            
            Minä vielä palaisin perusradanpitoon. Voin todeta
               sen vielä kerran ed. Sasille, että tässä on todella
               iso urakka saada aikaan isoja investointeja ja korjata noin 15 vuoden
               rapautuneen rataverkon kunto ja saada tähän rahat.
               Ihmettelen vaan, miksi näistä radoista ei ole
               pidetty aiemmin huolta, koska tämä on erittäin
               pitkäjänteistä toimintaa. (Hälinää)
            
            
          
         
         
            Olavi Ala-Nissilä /kesk:
               		
            
            Arvoisa herra puhemies! Todella nythän meillä on
               pitkäjänteinen liikennesuunnitelma hallituksella
               tehtynä. Silloin kun ministeri Sasi hääri
               ministerinä, sellaista ei ollut. (Hälinää)
            
            
            Eduskunta on (Ed. Zyskowiczin välihuuto) edellyttänyt,
               että todella tämän (Ed. Laukkasen välihuuto)
               pitkäjänteisen liikennesuunnitelman rahoitus (Ed.
               Drombergin välihuuto) tehdään, niin kuin
               ed. Saarinen täällä totesi, ja on tärkeätä, että sitä nyt
               tehdään. Tämä liikenneministeriön pääluokka
               on haasteellinen. Me tiedämme, että liikenneväylien
               kehittäminen on, arvoisa herra puhemies, ehkä parasta
               aluepolitiikkaa, mitä Suomessa tehdään,
               ja tässä suhteessa tämä valtionyhtiöiden
               myyntitulojen hyödyntäminen on välttämätöntä.
               (Ed. Zyskowicz: Onko tämä parasta, mitä keskustalla
               on tarjota? Jos tämä on parasta, mitä keskusta
               pystyy aluepolitiikassa tekemään, niin ei ole
               hääviä!)
            
            
          
         
         
            Kimmo Sasi /kok:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Jos me katsomme radan kunnossapidon ja rakentamisen
               rahoitusta, niin edellisen hallituksen aikana rahaa käytettiin
               huomattavasti enemmän kuin nykyisen hallituksen aikana.
               Tosin siihen osittain vaikuttaa myöskin sitten oikorata,
               minkä valtuudet tulivat edellisen hallituksen aikana. Mutta
               ihan jo pelkästään kunnossapitoon ja
               ylläpitoon käytettiin huomattavasti enemmän,
               eli nyt vasta se varsinainen rappeutuminen alkaa nykyisen hallituksen
               aikana, kun rahaa käytetään vähemmän.
               Edellisen hallituksen aikana oli sen verran luovuutta, että kun
               oli erityisiä hankkeita (Ed. Laukkanen: Suhmurointia!) — otetaan
               esimerkiksi Vuosaaren rata — mietittiin, mistä saadaan
               rahoitus. Todettiin, että kaavoittamalla Keski-Pasila sieltä saadaan
               satoja miljoonia euroja ja tällä tavalla saadaan
               rahat siihen, ei tarvita valtiovarainministeriön apua vaan
               hankitaan rahat itse. (Eduskunnasta: Juuri näin!) Tämmöistä luovuutta
               tarvitaan, jotta saadaan niitä hankkeita toteutettua, mutta
               sitä tällä hallituksella ei ole. (Eduskunnasta:
               Ei ole linjaa! — Välihuutoja)
            
            
          
         
         
            
            Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
            
            Arvoisa puhemies! Minä totean sen, että ei
               tämän hallituksen työ vielä ihan
               lopussa ole. Meidän infrasuunnitelmamme valmistui vasta
               tämän vuoden keväällä.
               Ja voin todeta sen, kun vielä elinkaarimallihankkeesta äsken
               keskustelimme, että eduskunnalta on jäänyt
               liian vähälle huomiolle se, että meillä on
               tällä hetkellä Suomen kaikkien aikojen
               suurin elinkaarimallihanke: E18-tie, Muurla—Lohja-pätkä,
               700 miljoonan euron valtuutus meidän kehyksistämme, meidän
               budjetistamme, ja tätä elinkaarimallihanketta
               valmistellaan. (Hälinää) Eli toistan
               sen, että olemme edenneet johdonmukaisesti infrasuunnitelman
               mukaisesti jo nyt: E18-tie, Tornion meriväylä,
               Hakamäentie, seuraavia hankkeita valmistellaan, kolme isoa
               teemapakettia, joissa on tällaisia, sanotaan, 8—10
               miljoonan mutta myös sitä pienempiä erillisiä hankkeita
               (Puhemies koputtaa) ympäri koko maata. Olemme muuttaneet käytäntöä aikaisempaan
               verrattuna. (Ed. Zyskowicz: Radat ja väylät rappeutuvat!)
            
            
          
         
         
         
         
            
            Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
            
            Puhemies! Totuushan on se, että ratarahat lisääntyvät
               erittäin voimakkaasti (Eduskunnasta: Ei riitä!)
               muun muassa ensi vuoden budjetissa. (Hälinää)
               Nyt pitää esittää myöskin
               se kysymys, mistä otetaan pois, kun jollekin sektorille
               pistetään rahaa oikein kunnolla likoon. Kyse on
               nimenomaan siitä, ed. Korhonen. Otatteko te sosiaaliturvasta
               pois, eläkkeistä pois? Mistä te otatte
               pois sitten? (Hälinää) Ei täällä ihan
               loputtomiin ole valtion rahaa käytettävissä.
               (Välihuutoja)