Minna Sirnö /vas(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Suomalaiseen köyhyyteen on kolme
            syytä: työelämän ulkopuolelle
            jääminen, pitkäaikainen sairastaminen
            ja eläminen lapsena perheessä, jossa on pitkäaikaistyöttömyyttä tai pitkäaikaissairautta.
         
         
         Noin kolme vuotta sitten tapasin erään mielenterveyskuntoutujan
            omaisen. Hän kertoi läheisestään,
            joka joutui laiminlyömään hänelle
            määrättyjä hoitojaksoja johtuen
            siitä, että yksinkertaisesti näitten
            hoitojaksojen jälkeen hänellä ei enää ollut
            varaa minkäänlaiseen elämään.
            Tuolloin vakuutin, että tästä salista
            löytyy yhteistä poliittista tahtoa erilaisten
            maksujen aiheuttaman köyhdyttämisen ja hoitojen
            ja hoivan pakkolaiminlyönnin estämiseen. Kolme
            vuotta myöhemmin olen kuitenkin huomannut pettyneeni. Tässä salissa
            Sata-komitean jälkeenkään ei olla valmiita
            luomaan yhteistä maksukattoa silloin, kun kyse on ihmisen
            terveyttä ja toimeentuloeroja kasvattavista maksuista.
         
         
         Nämä terveys- ja toimeentuloerot kärjistyvät etenkin
            siinä, kun mietitään, miten eri tavalla lainsäädäntömme
            tällä hetkellä maksukattojen suhteen
            koskettaa niitä ihmisiä, jotka tarvitsevat lääkkeitä,
            niitä ihmisiä, joille on määrätty
            hoitoa, ja niitä ihmisiä, joille on määrätty
            kuntoutusta. Erityisesti laitosjaksoja tarvitsevien on tällä hetkellä hyvin
            vaikea toteuttaa täysimääräisesti heille
            määrättyjä laitosjaksoja sen
            johdosta, että yksinkertaisesti näille laitosjaksojen
            maksuille ei ole määritelty maksukattoa. Siksi
            tässä lakialoitteessa esitämme enimmäismaksun
            eli maksukaton piiriin luettavaksi myös laitoshoidon maksut.
         
         
         Lakialoitteessamme myös kiinnitämme huomiota
            tähän uuteen tai uusvanhaan trendiin, jossa korostetaan
            kotona asumisen oikeutta ja samanaikaisesti puretaan kiireellisesti
            jopa tarpeellisia laitospaikkoja. Siksi ehdotamme myös
            avopalvelumaksuihin muutosta sillä tavalla, että jatkuvan
            ja säännöllisen kotipalvelun ja sairaanhoidon
            maksut poistettaisiin yksinäisiltä henkilöiltä, joiden
            tulot kuukaudessa jäävät alle 1 100
            euron. Lisäksi ehdotamme, että useampijäsenisten
            perheitten vastaaviin maksuihin tehdään huojennuksia.
         
         
         Ehdotamme lakialoitteessamme myös, että vastaavat
            enimmäismaksusäännökset ulotetaan koskemaan
            nykyisestä poiketen myös tilapäistä kotipalvelua
            ja kotipalveluun liittyviä tukipalveluita kuten siivouspalvelua
            käyntikertakohtaisiksi maksuiksi muunnettuna.
         
         
         Pitkäaikaisen laitoshoidon maksujen osalta esitämme,
            että hoitoa saavan henkilökohtaiseen käyttöön
            on jäätävä jatkossa kuukausittain
            vähintään 200 euroa. Nykyisen lainsäädännön
            mukaan henkilölle, joka on pitkäaikaisessa laitoshoidossa,
            niin sanottuna suojaosuutena on jäätävä käteen
            vain 90 euroa kuukaudessa. Lainsäädäntö on
            siinäkin mielessä hivenen vanhentunut, että nyt
            laadittu takuueläke käytännössä ei
            koskekaan näitä pitkäaikaisessa laitoshoidossa
            olevia ihmisiä, vaan takuueläkkeen suoma korotus eläkkeisiin
            valuu käytännössä laitoshoitoa
            järjestävien tahojen taskuihin.
         
         
         Ehdotamme myös vammaisten, ikääntyneiden
            ja mielenterveyspotilaiden sekä muiden sosiaalihuoltolain
            22 §:ssä tarkoitettujen asumispalvelujen
            maksuja maksavien osalta sitä, että heiltä saisi
            periä ainoastaan niin paljon, että henkilölle
            jäisi kuukaudessa vähintään
            toimeentulotuen perusosaa vastaava rahasumma.
         
         
       
      
         
         Merja Kyllönen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Monta kertaa ajatellaan niin, että asiakasmaksut
            ovat vain väliaikaisia tai niiden arvon katsotaan olevan
            niin alhainen, että niillä ei ole suurta vaikutusta
            kansalaisten talouteen. Mutta yllättäen maassamme
            on tuhansia ihmisiä, joiden talous romuttuu erilaisilla
            asiakasmaksuilla.
         
         
         Kuinka me suhteutamme niiden ihmisten tuloja ja menoja, jotka
            asuvat tällä hetkellä erilaisissa laitoksissa
            erilaisista elämäntilanteista johtuen: vanhuudesta,
            mielenterveys-, vammaiskysymyksistä? Jos ajatellaan,
            että ihminen, joka asuu jossain laitokseksi luokiteltavassa
            paikassa, ei ole oikeutettu omaamaan minkäänlaista
            inhimillistä summaa omaa käyttörahaa,
            niin se tuntuu aika käsittämättömältä 2000-luvun
            sivistysyhteiskunnassa, jossa kuitenkin kaikki maksaa. Suurimman
            osan laitosasiakkaistakin täytyy itse hankkia vaatetus,
            täytyy hankkia itse huonekaluja, välineitä,
            aputarvikkeita, ja siitä huolimatta näitä kysymyksiä ei
            tänä päivänä ole lainsäädännössä otettu
            riittävällä tasolla huomioon. Sen takia
            näen erittäin tärkeänä,
            että tämä lakipakettikokonaisuus ja itsessään
            tämä lakiesitys, minkä eduskuntaryhmämme
            on tehnyt, vietäisiin eteenpäin.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.