Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kreikan lainaneuvottelut epäonnistuivat
jälleen. Tuliko tämä hallitukselle yllätyksenä?
Kokoomus kurittaa kotiäitejä, kilometrikorvauksia
ollaan leikkaamassa, verot nousevat, sosiaalituet pienenevät,
mutta EU:n helmaan ja tukipaketteihin riittää rahaa.
EU ei näytä ymmärtävän
taloudesta juuri mitään vaan tekee taloudesta
poliittisia päätöksiä. IMF,
Kansainvälinen valuuttarahasto, sääntöjensä mukaan
huomioi talouspäätökset, talouskestävyyden.
Kriisi ei ole helpottumassa, ei Kreikassa eikä muuallakaan.
Arvoisa puhemies! Tuleeko suomalaisille lisää maksettavaa
ja vastuuta, kun sitten taas joku kerta näitä tukipaketteja,
ehkä ensi maanantaina, myönnetään?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Euroopan taloustilanne on edelleenkin hyvin
vaikea. Olen käyttänyt semmoista vertauskuvaa,
että kun tällä hetkellä monessa osassa
Suomea odotetaan ensilunta ja myöskin järvet jäätyvät
ja silloin aina pitää myöskin jäällä kulkijan
miettiä, kantaako tuo ensijää, niin nyt ollaan
Euroopan taloustilanteessa vähän samassa tilanteessa,
että on valoa, on valonpilkahduksia, eli tilanne on hieman
vakaantunut, jos katsomme esimerkiksi markkinoita ja markkinoiden
reaktioita, mutta toisaalta edelleenkin paljon on epävarmuutta
siitä, onko tuo kriisi vähitellen ratkaistu.
Mitä tulee Kreikan tilanteeseen, niin on totta, mitä edustaja
Soini totesi. Me yritimme löytää 12 tunnin
kokouksessa euroryhmässä yhteistä näkemystä siitä,
miten Kreikan velkataso saataisiin sellaiselle tolalle, että Kreikka
tulevaisuudessa tulee itsenäisesti pärjäämään.
Vielä yhteisymmärrystä ei saavutettu.
Kokous keskeytettiin, ja maanantaina on tarkoitus jatkaa euroryhmässä asian
käsittelyä.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tässä kriisissä on
nyt päästy siihen vaiheeseen, että kansainvälisten
pörssipelureiden, sijoittajien, rahakauppiaiden, monen
sortin viilettäjien, vastuu on nyt siirretty eri maiden
veronmaksajille, väliaikaiseen vakausmekanismiin, pysyvään
mekanismiin, Target 2 -rahoitukseen Euroopan keskuspankin
tasolle. Nyt alkaa veronmaksajien piikkiin lainojen anteeksianto,
mutta se ei ala ennen Saksan vaaleja, ennen ensi syksyä.
Arvoisa puhemies! Kysyn: koska Suomen hallitus lähtee
peräämään suomalaisten oikeuksia jäsenmaksuhelpotuksiin,
aivan niin kuin Iso-Britannia, Ruotsi ja muut maat ovat tehneet,
kompensaationa sille, että joudumme näitä möhläyksiä maksamaan
samalla kun oma kansa, teollisuus ja talous kurjistuvat?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Tuossa edustaja Soinin puheenvuorossa oli
monta asiaa.
Ensinnäkin, mitä tulee yksityisten sijoittajien vastuuseen,
täytyy muistaa, että viime keväänä me
teimme Kreikassa velkajärjestelyn, joka historiallisella
tavalla leikkasi nimenomaan yksityisten sijoittajien ja yksityisen
sektorin velkoja. (Matti Saarinen: 100 miljardia!) Tätä kautta
kyllä voi sanoa, että myöskin sijoittajat
ovat osallistuneet Kreikan talouskriisin hoitamiseen. Siitä, onko
tuo taso riittävä taso, voidaan tietenkin keskustella,
mutta joka tapauksessa täytyy muistaa, että tämä velkajärjestely
ja velkojen leikkaaminen keväällä jo
toteutettiin.
Mitä tulee velkojen anteeksi antamiseen, niin Suomen
hallituksen, kuten myöskin eduskunnan, vahvistama kanta
on ollut se, että me emme halua lähteä leikkaamaan
velkapääomia eli emme halua lähteä leikkaamaan
niitä kahdenvälisiä lainoja, jotka Kreikalle
ensimmäisen lainaohjelman myötä vuonna
2010 annettiin. Tämä kanta on meillä hyvin
selkeä ja tiukka, ja tästä kannasta myöskin
näissä neuvotteluissa ensi viikolla pidämme
kiinni.
Mitä tulee sitten EU:n budjettiin ja rahoituskehykseen,
niin niistä neuvottelut paraikaa ovat käynnissä.
Pääministeri on huippukokouksessa Suomea edustamassa,
ja myöskin tässä meidän linja
on varsin tiukka, (Puhemies koputtaa) eli esitämme leikkauksia
komission tekemään esitykseen.
Pietari Jääskeläinen /ps:
Arvoisa puhemies! Suomalaiset veronmaksajat ovat tukeneet Kreikkaa
jo tuhansilla miljoonilla euroilla, ja yhä uusia tukipaketteja
ollaan sorvaamassa. Tukipaketeilla ei ole ajateltu Kreikan kansaa
vaan suurpankkeja. Veronmaksajat ovat ottamassa ja ottaneet jo tappiot
kantaakseen. Kreikan valtion velka on nousemassa holtittomalle tasolle,
lähes kaksinkertaiseksi kansantuotteeseen nähden. Kurjistumisen
vuoksi Kreikan kansantuote on rajussa laskussa, Kreikka on syöksykierteessä. Vain
kilpailukyvyn paraneminen ja viennin kasvu voivat pelastaa Kreikan,
eivät tällaiset tukipaketit. Milloin hallitus
tunnustaa tosiasiat ja toteaa, että Kreikka tulee päästää eurosta
vapaaksi ja että Kreikka ottaa devalvoituneen drakman käyttöön?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Kreikalle on nyt tehty kaksi lainaohjelmaa.
Ensimmäinen lainaohjelma tehtiin vuonna 2010, ja silloin
sovittiin kahdenvälisistä lainoista, joita euromaat
myönsivät Kreikalle. Suomen osalta tuosta ensimmäisestä lainaohjelmasta
ehdittiin maksaa noin miljardi euroa, 1 000 miljoonaa euroa,
ihan riihikuivaa rahaa, joka lainattiin siis Kreikalle. Sitten tehtiin
viime keväänä toinen lainaohjelma, jossa
ei siirry Suomesta rahaa Kreikkaan vaan jossa Suomi antaa väliaikaiselle
kriisityökalulle takauksia ja tämä kriisityökalu
hakee markkinoilta rahaa ja lainaa sen Kreikalle. Ja mikä Suomen
aseman tekee poikkeukselliseksi? Suomi sai Kreikalta vakuudet, jotka
omalta osaltaan ovat vähentämässä meihin
kohdistuvaa riskiä siinä tilanteessa, jos Kreikka
ei pysty lainoja tälle väliaikaiselle kriisityökalulle
maksamaan vaan nuo takaukset laukeaisivat. Eli tältä osin
mielestäni suomalaisten veronmaksajien asema on turvatumpi
kuin monen muun euromaan, kansakunnan tai veronmaksajien, johtuen
juuri siitä, että me saimme toiseen ohjelmaan
liitettyä vakuudet.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Samaan aikaan, kun Kreikassa neuvotellaan
ja selvitellään Kreikan asioita läpi
yön, valvotaan suomalaiskodeissa sen takia, että pelätään
työpaikkojen menevän, koska meillä nyt
leikataan muun muassa kilometrikorvauksia ja se pahimmassa tapauksessa
vie myös työpaikat. Silloin kun olemme tällaisessa
tilanteessa, jossa me vain annamme rahoja ulkopuolisille, olisi
syytä katsoa sitä, mitkä ovat ne keinot,
että saadaan työpaikat pysymään
täällä Suomessa, että niitä ei hallituksen
toimesta leikattaisi, koska tällainen tie johtaa vain siihen,
että Suomi on hetken päästä samassa
tilanteessa kuin Etelä-Eurooppa nyt ja Suomi odottaa myöskin
tukipaketteja. Kysynkin valtiovarainministeri Urpilaiselta: kuinka
paljon tämä Kreikka-paletti tulee maksamaan Suomelle ja
veronmaksajille, ja mistä hallitus aikoo ottaa rahat tämän
tappion maksamiselle?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Yritin juuri äsken edellisessä puheenvuorossani
kuvata sitä, että tällä hetkellä Suomesta
ei lähde killinkiäkään, ei sentin
senttiä eikä euron euroa, Kreikkaan, vaan me annamme takauksia
tälle väliaikaiselle kriisityökalulle, joka
lainaa rahaa markkinoilta ja sitä kautta myöskin
lainaa sen Kreikalle.
Mitä tulee sitten tähän eurokriisiin
ja siihen, pitääkö allekirjoittaneen
ja muidenkin hallituksen ministereiden osallistua tämän
eurokriisin ratkaisemiseen, istua 12 tuntia kokouksissa tai osallistua
ylipäänsä näihin kansainvälisiin
kokouksiin, niin pidän sitä kyllä hyvin
tärkeänä siitä näkökulmasta,
että Suomen keskeinen vientimarkkina-alue on Eurooppa.
Se, mitä Euroopan taloudessa tapahtuu, vaikuttaa aivan
suoraan myöskin muun muassa suomalaiseen vientiteollisuuteen,
josta valitettavasti tällä hetkellä työpaikkoja
on kadonnut liikaa — siitä olen samaa mieltä.
Sen takia sen ohella, että me teemme toimenpiteitä kotimaassa
meidän talouden rakenteiden uudistamiseksi, kilpailukyvyn
parantamiseksi, työllisyyden vahvistamiseksi, julkisen
talouden kuntoon saattamiseksi, meidän pitää olla
aktiivisia myöskin kansainvälisissä pöydissä,
löytämässä yhdessä ratkaisua
tätä koko maanosaa (Puhemies koputtaa) ja maanosan
taloutta koettelevaan velkakriisiin.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vakuudet on parempi kuin ei mitään. (Eduskunnasta:
No niin! — Eduskunnasta: Hyvä, hyvä!)
Keväästä 2011 lähtien on kuitenkin
ollut täysin selvää, että Kreikka
ei pysty suoriutumaan sille määrätystä ohjelmasta.
Siitä huolimatta Kreikkaa on pidetty, roikutettu, mukana
eurossa kaiken aikaa. Sijoittajien raha on häipynyt sieltä ja
meidän raha mennyt sinne tilalle. (Jouko Skinnari: Kuka
aloitti?) Tätä on jatkunut kaiken aikaa tähän
päivään asti. Tilanne on Kreikassa se, että Kreikan
kansantuote supistuu rajua vauhtia, kymmeniä miljardeja
euroja, se potti, millä maksetaan, ja samaan aikaan velan
määrä kasvaa. Tulot menevät
alas, ja velan määrä menee ylös.
On vaikea kuvitella, miten tällainen maa tästä selviää,
varsinkin kun Kreikka ei pidä ohjelmastaan kiinni. Kreikan
piti yksityistää omaisuuttaan 50 miljardilla eurolla — se
on yksityistänyt 1,7 miljardilla eurolla. Sen piti uudistaa
verotusta ja panna aukot kuntoon — se on sen tehnyt, mutta vain
miljardin euron verran. Kreikka ei ole tehnyt sitä, mitä sen
pitäisi tehdä. (Jouko Skinnari: Kuka aloitti?)
Kysymys kuuluu, arvoisa puhemies: onko hallitus valmis siihen,
antaako se takeet siitä, että ei enää mennä muuttamaan
Kreikalle määrättyä ohjelmaa,
tekemään siihen helpotuksia, ja antaako hallitus
(Puhemies koputtaa) takeet myöskin siitä, että uutta
lisärahaa tai lainoitusvaltuuksia meiltä ei lähde
Kreikan rahoittamiseen?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Jos sopii, niin tämän jälkeen palataan
minuutin puheenvuoroihin. Nyt alussa on mennyt aika pitkäksi
useampi puheenvuoro.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Yritän noudattaa omalta osaltani
ohjettanne.
Edustaja Pekkarinen on siinä oikeassa, että Kreikka
ei ole pystynyt kaikilta osin täyttämään talouden
uudistamisohjelmaa, joka keväällä sovittiin.
Yksi keskeinen syy siihen oli vaalit, eli Kreikan poliittinen tilanne
ajautui sellaiseen pisteeseen, että maassa käytiin
(Hälinää — Puhemies koputtaa)
peräkkäin kahdet vaalit. Minä uskon,
että me kaikki kansanedustajat tiedämme, että silloin
kun käydään vaaleja, niin poliittisten päätöksien
tekeminen aina hieman hidastuu ja vaikeutuu. Tästä syystä myöskään
Kreikka ei pystynyt toimeenpanemaan kaikkia niitä asioita, jotka
tuossa Kreikan toisessa talouden uudistamisohjelmassa olivat.
Mutta minun täytyy kyllä rehellisesti sanoa, että kyllä Kreikka
on myös paljon tehnyt. Jos me katsomme ihan paria edellistä viikkoa,
niitä uudistuksia rakennepuolella mutta myöskin
talouden puolella, esimerkiksi ensi vuoden budjettia, niin Kreikka
on tehnyt isoja, merkittäviä päätöksiä,
ja siltä osin ei voida sanoa, että Kreikka ei olisi
tehnyt mitään. Se on selvä asia, että kaikkiin
niihin tavoitteisiin, esimerkiksi omaisuuden yksityistämisen
osalta, johon edustaja Pekkarinen viittasi, Kreikka ei ole päässyt.
Tämä on tietenkin asia, joka (Puhemies koputtaa)
ei rassaa pelkästään Suomea vaan muitakin
euromaita.
Petteri Orpo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Perussuomalaisten esityksessä on
yksi selkeä virhe ja, toiseksi, yksi asia on selkeästi
väärin ymmärretty. Se virhe liittyy siihen,
että Suomesta ei ole annettu tuhansia miljoonia rahaa Eurooppaan.
Me olemme olleet takaamassa ja olemme takaamassa, turvaamassa eurooppalaista
vakautta ja etsimässä polkua vakaaseen eurooppalaiseen
tilanteeseen. Väärinymmärrys koskee sitä, että tätä tehdään
nimenomaan siksi, että me turvaamme suomalaiset työpaikat.
Me olemme erittäin vaikeassa taloudellisessa tilanteessa
maailmanlaajuisesti euroalueella. Me teemme tätä työtä siksi,
että me turvaamme suomalaisten työpaikat, jotta
meidän ei tarvitsisi lukea niin paljon uutisia yt-neuvotteluista
ja irtisanomisista. Kysyisin ministeri Urpilaiselta: mikä on
teidän arvionne siitä, että jos me epäonnistumme,
jos Eurooppa epäonnistuu Kreikan tilanteen ratkaisemisessa
ja vakauttamisessa lähipäivinä ja lähiviikkoina,
kuinka suuret riskit siitä on suomalaiselle työllisyydelle
ja hyvinvoinnille?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Kyllä riskit ovat suuret, juuri siitä johtuen,
että edelleenkin Euroopan taloustilanne on niin herkkä ja
meillä on monia muitakin maita, jotka ovat kriisin keskellä,
kuin pelkästään Kreikka. Sen takia, mikäli
Kreikka ajautuisi sen kaltaiseen tilanteeseen, että se
olisi esimerkiksi maksukyvytön, sillä olisi suora
vaikutus myöskin muihin niin sanottuihin Euroopan kriisimaihin,
maihin, jotka ovat taloudellisissa vaikeuksissa, ja sitä kautta
koko Euroopan talous vaarantuisi, ja sitä myöten
myöskin sillä olisi kielteisiä vaikutuksia
Suomen talouteen ja työllisyyteen. Tästä syystä mielestäni
meidän suomalaistenkin päättäjien
pitää myöskin katsoa tätä kokonaiskuvaa
ja ymmärtää se, että niin mielellään
kuin hakisikin helppoja ratkaisuja tähän eurokriisiin,
niitä ei valitettavasti ole, johtuen juuri tästä kohtalonyhteydestä,
joka Kreikasta on muihin euromaihin.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Ministeri Urpilainen, te puhuitte tulevasta
talvesta, järvien jäätymisestä ja
ensilumista. Kymmenettuhannet ja sadattuhannet suomalaiset miettivät, mitenkä heidän
tulee käymään. Euroopan talouskriisin
johdosta monet maat Euroopassa parantavat kilpailukykyään,
tekevät radikaaleja päätöksiä,
joilla haluavat turvata oman maansa työtä. Viimeinen
toimi oli, kun pohjoismainen lentoyhtiö SAS halusi puolustaa
työpaikkoja, teki radikaaleja toimia, joilla varmaan tulee
olemaan merkittäviä seurauksia. Kysynkin nyt,
mitä hallituksen agendalla on: mitä konkreettisia
toimia — joilla yrittäjyyttä, yrittäjän
innovaatioita ja uskoa yrittämiseen vahvistetaan — lähiviikkoina
tullaan tekemään, jotta voidaan varmistaa suomalaista
työtä?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Kysymys on aika kaukana tästä eurokriisistä ja
Kreikan tukemisesta. (Pertti Virtanen: Niin on Kreikkakin!) Lähdetään
siitä, että tähän kysymykseen
vastataan mutta sitten otetaan tätä varten omia
kysymyksiä ja omia aihealueita, jos halutaan käydä tästä aiheesta
enemmän keskustelua.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Uskon, että tässä yli
hallitus—oppositio-rajojen me olemme huolestuneita niistä uutisista,
joita olemme lähes viikoittain saaneet uusista irtisanomisista
ja myöskin yt-neuvotteluiden alkamisista. Sen takia myöskin meidän
yhteinen tehtävämme on miettiä, miten Suomen
kilpailukykyä puolustetaan ja miten työllisyyttä voitaisiin
vahvistaa ja sitä kautta huolehtia, että suomalaiset
voisivat olla turvatussa asemassa oman tulevaisuutensa ja taloutensa suhteen.
Kun kysyitte suoraan, mitä hallitus on lähiviikkoina
tekemässä esimerkiksi tutkimus- ja kehityspanostusten
lisäämiseksi yrityksissä, niin meillä loppuu
huomenna lausuntokierros tutkimus- ja kehitysverovähennyksen
osalta, ja varmasti pystytään antamaan lähiaikoina
eduskunnan käsittelyyn hallituksen esitys, jolla pyritään tukemaan
yrityksiä, jotta ne panostaisivat enemmän tutkimukseen,
tuotekehitykseen, uusien innovaatioiden syntymiseen ja toivottavasti
myöskin uusien työpaikkojen syntymiseen. Tähän
hallitus on antamassa verohuojennuksen yrityksille, ja uskomme,
että tällä on myöskin positiivinen vaikutus.
Tytti Tuppurainen /sd:
Arvoisa puhemies! Suomen nykyhallituksen linja on ollut hyvin tiukka.
Me olemme vaatineet sijoittajavastuuta, me olemme vaatineet vakuuksia,
me olemme vaatineet Euroopan pysyvään vakausmekanismiin
ensisijaisen velkojan asemaa ja me olemme vaatineet leikkauksia
Euroopan unionin monivuotisiin rahoituskehyksiin. Eli kyllä voi
sanoa, että me olemme pitäneet suomalaisen veronmaksajan
puolta.
Mutta Eurooppa on tällä hetkellä vakavassa taloustilanteessa
ja taantumassa: 25 miljoonaa työtöntä,
5 miljoonaa nuorisotyötöntä, ja esiintyy
jopa hyvin huolestuttavaa liikehdintää näissä Etelä-Euroopan
maissa, jota jotkut voivat kuvailla jo fasistiseksi liikehdinnäksi.
Kysymys on siitä, miten me voimme vahvistaa sosiaalista
Eurooppaa ja hyvinvointia. Näettekö te, valtiovarainministeri
Urpilainen, että nyt neuvoteltavissa Euroopan monivuotisissa
rahoituskehyksissä esimerkiksi Euroopan sosiaalirahaston
toimin olisi todellisia työkaluja esimerkiksi eurooppalaisen
nuorisotyöttömyyden hoitoon?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Yhdyn kyllä edustaja Tuppuraisen
huoleen, ja ehkä tämä olisi myös
se osa kriisiä, josta meidän Suomessa tulisi keskustella enemmän.
Nyt huomio kiinnittyy juuri siihen, että me olemme olleet
rahoitusmarkkinoiden kriisissä, olemme olleet velkakriisin
keskellä, mutta jos me emme hoida tätä kriisiä oikein,
on iso riski olemassa, että seuraava kriisi, jota Eurooppa
elää, on sosiaalinen kriisi. Tästä merkit ovat
hyvin huolestuttavat Etelä-Euroopassa, ennen kaikkea jos
katsomme työttömyyslukuja: nuorisotyöttömyys
on noin 55 prosenttia sekä Espanjassa että Kreikassa,
35 prosenttia Italiassa, ja muissakin maissa nuo luvut ovat hyvin huolestuttavia.
Totta kai, samalla kun me edustamme tiukkaa linjaa ja puolustamme
suomalaisten veronmaksajien asemaa tämän velkakriisin hoidossa,
meidän tulee myöskin yhdessä hakea ratkaisuja
tämän sosiaalisen kriisin ehkäisemiseksi.
Yksi asia, jossa Suomi on ollut aktiivinen myöskin
Euroopassa, on ollut nuorten yhteiskuntatakuu -ajatuksen
vieminen myöskin eurooppalaisiin pöytiin ja päätöksentekoon,
jotta myös eurooppalaisille nuorille voitaisiin turvata
opiskelupaikka, harjoittelupaikka tai työpaikka kohtuullisen
ajan kuluessa.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Kreikka on todella syvässä kriisissä:
190 prosenttia bruttokansantuotteesta on velan määrä. Minusta
vaikuttaa siltä, että hallituksella ja hallituspuolueilla
on hämärtynyt tämä Kreikan miljardien
velka. Otan demonstraation Suomesta: Suomen bruttokansantuotteesta
on meillä velkaa noin 50 prosenttia. Jos se olisi 190 prosenttia, meidän
velkamme määrä olisi 380 miljardia eli seitsemän
kertaa vuosittainen budjetti. Maksaisimme korkoja vuodessa noin
10 miljardia. Suomi ei tähän kykene. Ja kun tämä on
demonstraatio, niin kuin sanoin, niin Kreikalla on aivan sama tilanne.
Minua ihmetyttää, että hallitus edelleenkin
haluaa taata lainoja, joita Kreikka — esimerkiksi Suomen
tapaan — ei varmaan koskaan saisi maksetuksi. Aikooko hallitus
tehdä oikeita ratkaisuja tässä lähipäivinä,
vai jatkuuko tämä Kreikan syöksykierre
entiseen tapaan? Korostan: Kreikka ei missään
olosuhteissa kykene maksamaan edes korkoja nykyisestä velasta.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kokoomuksella tuntuu talousoppi olevan
sillä tasolla, ettei eroteta dollareita ja taalereita,
jos sanotaan, ettei ole mennyt suoraa rahaa. Suora Kreikka-raha
meni aikanaan: 1,44 miljardia pääomitettiin vakausmekanismia.
Mistä rahat otettiin? Otettiin velkaa markkinoilta. Kokoomus
ei näytä ymmärtävän
talouspolitiikasta juuri tuon taivaallista.
Ja sitten kun vielä lähdetään
siihen, että kokoomus sanoo, kuinka hyvä bisnes
tämä on — kuinka hyvä bisnes
tämä on! — niin, valtiovarainministeri
Urpilainen, onko tämä niin hyvä bisnes
kuin kokoomus väittää tämän
olevan, ja jos tämä kerran on niin hyvä bisnes,
niin mikseivät Iso-Britannia, Ruotsi ja Tanska osallistu
tähän bisnekseen, tai Norja öljymiljardeineen?
Ja vielä yksi kysymys, arvoisa valtiovarainministeri: mikä on
se oikea taso, velkataso, jolla teidän mielestänne
Kreikka voisi selvitä?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni oikea velkataso
on se, minkä me keväällä yhdessä Kansainvälisen
valuuttarahaston IMF:n kanssa arvioimme kestäväksi
velkatasoksi, eli se tarkoittaa käytännössä sitä,
että vuonna 2020 Kreikan velkataso pitäisi saada
noin 120 prosenttiin bruttokansantuotteesta. (Mauri Pekkarinen:
Sekin on mieletöntä!) Se on selvä asia,
että ilman lisätoimenpiteitä Kreikka
ei tule tuohon pääsemään. Niistä lisätoimenpiteistä me
parhaillaan muiden euromaiden kanssa — myöskin
komission, Euroopan keskuspankin ja Kansainvälisen valuuttarahaston
kanssa — neuvottelemme ja pyrimme löytämään
sellaisia toimia, jotka uskottavalla tavalla tuota Kreikan velkatasoa
vuoteen 2020 mennessä pudottavat.
Mitä tulee sitten bisnekseen, en ehkä arvioisi tätä eurokriisin
hoitoa hyväksi bisnekseksi, (Timo Soini: No niin!) mutta
jos katsomme sitä ensimmäistä lainaohjelmaa
ja sen kautta myönnettyjä suoria lainoja Kreikalle,
niin Suomi on saanut niistä korkotuloa noin 50 miljoonaa
euroa tähän mennessä — jos oikein
muistan, 48 miljoonaa taitaa olla se tarkka luku. Eli toistaiseksi
me olemme (Puhemies koputtaa) saaneet kuitenkin myöskin
tuloja näistä maksetuista lainoista.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! On ollut tärkeätä,
edustaja Soini, korjata sitä virheellistä käsitystä,
jota muun muassa te olette antaneet, että Suomen veronmaksajien
rahoja kaadettaisiin miljardikaupalla lahjoituksena Kreikkaan tai
joihinkin muihin Etelä-Euroopan maihin.
Herra puhemies! Vielä tärkeämpää on
ollut se, minkä puheenjohtaja Petteri Orpo ja myös
ministeri Urpilainen toivat esiin eli mikä on meidän motiivimme,
miksi me olemme näissä tukipaketeissa mukana.
Meidän motiivimmehan on pyrkiä patoamaan tätä Euroopan
velkakriisiä, jotta voisimme varjella Suomen taloutta,
Suomen työllisyyttä erittäin kohtalokkailta
vaikutuksilta, jos velkakriisi täysin hallitsemattomasti
Euroopassa leviäisi.
Herra puhemies! Kreikan osalta on välttämätöntä,
että kreikkalaiset tekevät vielä enemmän, vaikka
tiedän, että tavallinen kansa siellä on
suurissa vaikeuksissa. Ministeri Urpilainen, kysyn: ovatko kreikkalaiset
tehneet mitään — tai jos ovat, niin mitä — veronkantojärjestelmänsä tehostamiseksi,
niin että sielläkin säädettyjä veroja ruvettaisiin
maksamaan? (Mauri Pekkarinen: 1 miljardi on arvioitu lisätuotto!)
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Olen täysin samaa mieltä edustaja
Zyskowiczin kanssa siitä analyysista, mikä meillä Euroopan
taloustilanteessa tällä hetkellä on olemassa,
ja sen takia juuri hartiavoimin teemme töitä vakauden
löytämiseksi niin Kreikkaan kuin muihinkin euromaihin.
Yksi haaste tässä Kreikan talouden uudistamisohjelmassa
on ollut juuri veronkanto yksityistämisen ohella, eli Kreikka
ei ole pystynyt yksityistämään omaisuuttaan
siinä määrin kuin on ollut tavoite, ja
myöskin verotulokertymä on jäänyt
pienemmäksi kuin mikä on ollut tavoitteena. Siinä tietenkin
osasyynä on se, että työttömyys
on ollut siellä niin korkealla, ylipäänsä bruttokansantuote
on supistunut, mutta totta kai myöskin heidän
verojärjestelmässään on edelleen
parantamisen varaa. Tästä syystä myöskin muut
euromaat ovat olleet valmiita sitä järjestelmää parantamaan
ja ammattiapua ja asiantuntijuutta heille antamaan juuri tässä mielessä.