Matti Vähänäkki /sd:
Herra puhemies! Työhuoneeni yksinäisyydessä selailin
esityslistaa, juttuluetteloa, ja totesin, että jälleen
kerran oli melkoinen joukko ed. Aittoniemen toimittamia, tehtailemia
aloitteita esillä tänään. Tiedän,
että hän osaltaan on joku, jolta on sorrettu suuri ääni, joka
itse kävi hyvin perustelemassa hyviä aloitteitaan.
Tiedän puhelakon syynkin ja olen osin sen osalta ed. Aittoniemen
puolellakin. Sen vuoksi halusin puuttua nimenomaan tähän
tapaukseen, mikä nyt on esillä, rikoslain 20 luvun
3 §.
Olisin todennut asian johdosta, kun siellä työhuoneessani
tätä puheenvuoroani valmistelin, että rikoslain
20 luvun 3 § tarkoittaa pakottamista sukupuoliyhteyteen.
Muistan varsin hyvin, että kun viime kaudella lakivaliokunta
rikoslakia muutti — siellä muistamani mukaan ed.
Aittoniemikin oli jo jäsenenä — niin
kuten esimerkiksi varkausrikoskin on määritelty
kolmeen kategoriaan: näpistys, varkaus ja törkeä varkaus,
niin sama kategoriointi on tapahtunut myös raiskausrikoksen
kohdalla: On, sanottaisiinko, tavallinen raiskaus; sitten on törkeä raiskaus
ja sen jälkeen on se, mitä leikillisesti sanottiin
"lieväksi raiskaukseksi", mutta jonka nimi muutettiin soveliaammaksi:
pakottamiseksi sukupuoliyhteyteen. Tässä viimeksi
mainitussa rikoksessa on vankeusrangaistus enintään
3 vuotta. Tavanomainen raiskaus eli pelkkä raiskaus-sanalla
kulkeva rikos on kriminalisoitu 1—6 vuoden vankeudella
ja taas törkeä raiskaus 2—10 vuoden vankeusrangaistuksella.
Tästä käytiin kovasti keskusteluja
lakivaliokunnan ulkopuolistenkin kansanedustajien kanssa, jotka
ihmettelivät, että kun raiskaus koetaan erittäin
ankarasti rangaistavaksi rikokseksi ja törkeäksi
rikokseksi sinänsä, minkä vuoksi tällainen
"lievä raiskaus" eli pakottaminen sukupuoliyhteyteen voidaan
ottaa rikoslakiin, eihän se ole mahdollista. Muistan, että lakivaliokunnan
keskusteluissa todettiin, että tuomioistuimella pitää olla
mahdollisuus ottaa ihmiselämän monimuotoisuus
ja moninaisuus huomioon sen perusteella pitää lain
käyttäjällä, tuomioistuimella,
olla mahdollisuus mitata rangaistus sen pohjalta, miltä sen
mielestä jokin teko näyttää,
koska kaikki nämä kolme eri muotoa tätä rikosta
sisältävät hyvin erilaisia tapahtumia.
Valiokunnassa oikein tivattiin peräti asiantuntijoilta,
miksi pakottaminen sukupuoliyhteyteen otettiin mukaan. Muistan,
ja varmasti ed. Aittoniemikin muistaa, että siellä todettiin,
että jos aviopuolisot esimerkiksi ovat aikeissa erota, mikä nykyisin
tapahtuu aika kevyesti, ja jos muuttavat erilleen asumaan, niin
tietyn ajan kuluttua, onko se vuoden vai kahden kuluttua, avioero
tulee voimaan.
Kuitenkin varmasti on mahdollista, että puolisot käyvät
toinen toisensa luona hoitamassa muita asioita, ehkä esineitä,
huonekaluja ym. asioita järjestelemässä,
jos ei nyt välit aivan tulehtuneet ole. Siinä yhteydessä saattaa
sitten tapahtua sukupuoliyhteys, ja sen seurauksena se puolisoista, joka
kokee olevansa uhri, yleensä näissä tapauksissa
nainen, saattaa nostaa kanteen, ilmoittaa viranomaisille ja vaatia
rangaistusta, mutta kuitenkin olosuhteista on pääteltävissä,
että siinä ei ole kenties edes lievää väkivaltaa
käytetty vaan ehkä on ollut sanankopua jne. Tällainen
tilanne on yksi esimerkki. Toinen on esimerkiksi se, jossa toisensa
tavannut pariskunta jommankumman asunnossa on ollut yhteydessä ja
siellä sitten herätessään jompikumpi
olisi edelleen valmis jatkamaan toimintaa ja hänen hämmästyksekseen se
ei käykään. Suostumusta ei tule, ja silloin
ajatellen tunti pari aikaisemmin mennyttä aikaa toinen
kuvittelee, että se on tekaistu syy.
Nämä tilanteet tuotiin esille asioista meitäkin jopa
enemmän perillä olevilta tahoilta, asiantuntijatahoilta.
Tätä taustaa vasten on ymmärrettävissä ja
näin ollen kokisinkin aika lailla vahvasti — että vaikka
ed. Aittoniemi hyvin tietää — ja olen
hänen muistiinsa tottunut luottamaan — miten asia
oli, hän on tässä ehkä himpun
verran langennut siihen populismiin, että tämä niin
kutsuttu "lievä raiskaus" on mahdottomuus, ja yhtynyt tavallaan
siihen kuoroon. Tämä on kuitenkin asianlaita.
Lakivaliokunta perehtyi asiaan hyvin pitkään, niin
kuin valiokunnan tavallaan työrytmin ja asioiden vakavuuden
vuoksi pitääkin syventyä, ja päätyi
tähän mielestäni hyvään
ratkaisuun. Missään tapauksessa Homeros ei niissä kokouksissa torkahtanut,
kyllä siinä otettiin vahvat perusteet taustalle.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lienee sellaista
lainsäädäntöä viime
kaudella, joka aiheutti myöskin sen, että laajoissa yhteiskuntapiireissä mietittiin,
onko eduskunta niin sanotusti ihan täysillä matkassa.
Varsinkin suomalaiset naiset ovat kovasti moittineet tätä lainsäädäntöä.
Kun on katsonut Suomen rikoslakia, ehkä tämä kokonaisuudistus
on ollut vähän liiankin puhdasoppista. Meillähän
monissa niin surmarikoksissa, varkausrikoksissa kuin kavallusrikoksissa
on johdonmukaisesti ollut törkeä tekomuoto, niin
sanottu tavallinen tekomuoto ja lievä tekomuoto. Ehkä tästä puhdasoppisuudesta
johtuen myöskin seksuaalirikoksiin laitettiin tällainen pykälä,
joka varmasti on myöskin kuollut kirjain.
Olen yrittänyt katsoa netistä ja oikeuden
päätöksistä, löytyykö tästä tapauksesta
jo ennakkopäätöksiä, mutta en
ole tähän mennessä löytänyt. En
tiedä, ovatko alioikeudetkaan vielä käyttäneet
lievää tekomuotoa tuomittaessa rangaistukseen,
mutta veikkaan, että eivät ole, koska kyllähän
lievissä tapauksissa yleensä käy mieluummin
niin, että jätetään teko kokonaan
rankaisematta, ja sitten kun törkeys on mennyt tarpeeksi pitkälle,
rangaistaan niin sanotusta tavallisesta raiskauksesta.
Tämä aloite on ihan paikallaan, ja on tehty semmoista
lainsäädäntöä, jossa
tekomuotoa on hyvin vaikea määritellä,
ja tämä pykälä voitaisiin mielestäni
kumota.
Jouni Lehtimäki /kok:
Arvoisa puhemies! Silloin kun puhutaan raiskauksesta, monta
kertaa meille tulee mieleen tilanne, jossa tekijä on mies
ja uhri on nainen. Mutta tämä pykälä kuitenkin
koskee pääosin niin kutsuttua namusetätoimintaa,
kun mieshenkilö nuoren pojan tai tytön houkuttelee
mukaansa ja ehkä suullaan hyväilee kyseistä henkilöä.
Olen hiukan eri mieltä aikaisempien puhujien kanssa;
tällaiseenkin toimintaan tarvitaan pykälä.
Kuten ed. P. Salo totesi, lievää raiskausta ei ole
olemassa, mutta tällä pykälällä kuitenkin
tarkoitetaan tiettyjä tekomuotoja. Sen poistamiseen en
ihan valmis kuitenkaan olisi. Tällainen namusetäpykälä tarvitaan
rikoslakiin, vaikka se hullulta tuntuukin. Lievää raiskausta
ei ole.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Voi hyvin pitkälle yhtyä siihen,
mitä ed. Vähänäkki totesi kolmiportaisuudesta,
jota rikoslainsäädännössä erityisesti
viime vuosina on noudatettu. Mutta mielestäni ei niin suurta
puhdasoppineisuutta pitäisi noudattaa kuin lakivaliokunta viime
aikoina on monessa muussakin asiassa lähtenyt vetämään.
Pitää ymmärtää erottaa
sellaiset asiat, jotka eivät sovi kolmiportaisuuteen. Mielestäni
niin sanottu lievä raiskaus eli pakottaminen sukupuoliyhteyteen
ei sovi käytäntöön, jota lakivaliokunta
on lähtenyt viime kaudella viemään esimerkiksi
rikoslain 20 luvun osalta.
Olen eri mieltä siitä, mitä ed. Lehtimäki
totesi. Tämä ei kyllä mikään
namusetäpykälä ole. Sovelletaan aivan
eri pykälää silloin, kun on kyse lapsiin
kohdistuneesta haureudenteosta.
Keskustelu päättyy.