2) Hallituksen esitys eduskunnalle Suomen ja Pohjois-Atlantin
liiton kesken vaihdettavan turvallisuusluokitellun tiedon suojaamisesta
tehdyn hallinnollisen järjestelyn hyväksymisestä sekä laiksi
järjestelyn ja Pohjois-Atlantin liiton kanssa tehdyn tietoturvallisuussopimuksen
lainsäädännön alaan kuuluvien
määräysten voimaansaattamisesta
Jussi Niinistö /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys sisältää ehdotuksen
saattaa lailla voimaan kuluvana vuonna neuvoteltu ja allekirjoitettu
Suomen hallituksen ja Naton turvallisuustoimiston välinen
hallinnollinen järjestely, joka koskee Suomen ja Naton kesken
vaihdettavan turvallisuusluokitellun tiedon suojaamista. (Hälinää)
Puhemies Eero Heinäluoma:
Arvoisa edustaja, jos odotamme hetken aikaa, että istuntosali rauhoittuu
keskustelua varten ja edustaja Niinistön puheenvuoron kuuntelemista
varten. — No niin, sitten uusi yritys, olkaa hyvä.
Tarkoituksena on ajantasaistaa vuonna 1994 PFP-yhteistyöhön
kytketyn tietoturvallisuussopimuksen turvallisuusmääräykset
nykyistä käytäntöä vastaaviksi.
Samalla on tarkoitus saattaa lailla voimaan ne mainitun tietoturvallisuussopimuksen
määräykset, jotka uuden perustuslain
ja sitä koskevan tulkintakäytännön
johdosta nykyisin arvioidaan kuuluviksi lainsäädännön
alaan. Koska kansainvälisen velvoitteen voimaansaattamisessa
on kyse valtionsisäisestä toimenpiteestä,
voidaan se toteuttaa myös jälkikäteen.
Ratkaisu on poikkeuksellinen, mutta valiokunnan saaman selvityksen
mukaan perustuslain kannalta hyväksyttävissä.
Vuoden 1994 tietoturvallisuussopimus hyväksyttiin aikanaan
ulkoministeriön päätöksellä. Tuolloin
voimassa olleen valtiosäännön mukaisesti
se arvioitiin niin sanotuksi kansainväliseksi hallintosopimukseksi,
jonka allekirjoittamisesta ja hyväksymisestä voi
päättää toimivaltainen ministeriö.
Sopimusta on noudatettu vuodesta 1994 lähtien, mutta koska
sitä ei ole saatettu voimaan, sen ei katsota olevan osa
Suomen lainsäädäntöä. Näin
ollen siihen ei myöskään voida soveltaa
lakia kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista
vuodelta 2004.
Vuoden 2004 laki kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista
säädettiin osana Suomen ja Saksan välisen
tietoturvallisuussopimuksen sekä Euroopan avaruusjärjestön
Esan tietoturvallisuussopimuksen voimaansaattamista. Laki katsottiin
tarpeelliseksi muun ohella sen vuoksi, että kansainvälisten
sopimusten panemiseksi täytäntöön on tarve poiketa asiakirjajulkisuuteen ja
-turvallisuuteen
perustuvista kansallisista järjestelyistä, jotka
perustuvat pääosin julkisuuslakiin vuodelta 1999.
Todettakoon, että kaikki viime aikoina tehdyt tietoturvallisuussopimukset
on voimaansaatettu lailla perustuslain 8 luvun mukaisesti, minkä vuoksi
niiden nojalla vastaanotettuihin turvallisuusluokiteltuihin tietoihin
sovelletaan lakia kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista.
Arvoisa puhemies! Suomen ja Naton välisen järjestelyn
ja vuoden 1994 tietoturvallisuussopimuksen voimaansaattamisen myötä Naton
Suomeen toimittamiin turvallisuusluokiteltuihin tietoihin ja materiaaleihin
sovellettaisiin eduskunnan hyväksynnän jälkeen
lakia kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista.
Ehdotetun voimaansaattamislain hyväksyminen ei tarkoittaisi
sitä, että kansalaisten yksityiselämän
ja henkilötietojen suojaa kavennettaisiin aikaisempaan
verrattuna, koska henkilöllisyysturvallisuusselvityksiin
sovelletaan aina turvallisuusselvityksistä annettua lakia.
Edellä olevan perusteella voidaan arvioida, että Suomen
ja Naton välisen järjestelyn ja tietoturvallisuussopimuksen
voimaansaattamista koskeva lakiehdotus ei asiallisesti vaikuta kansalaisten
tiedonsaantia vähentävästi suhteessa
siihen, mitä tiedonsaanti yleisen lainsäädännön
mukaan on.
Suomen ja Naton välinen järjestely sekä voimaansaattamislaki
on tarkoitettu tulemaan voimaan Suomen ilmoittamana päivänä sen
jälkeen, kun Suomi on saanut kansalliset hyväksymismenettelynsä päätökseen.
Tämän jälkeen sopimustekstit ovat myös
yleisesti sähköisesti saatavilla.
Puolustusvaliokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena ja ehdottaa, että eduskunta hyväksyy
Suomen ja Pohjois-Atlantin liiton välillä tehdyn
hallinnollisen järjestelyn ja että lakiehdotus
hyväksytään muuttamattomana.
Mietintöön sisältyy vasenryhmän
edustajan jättämä lausumavastalause.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Länsimaisessa demokratiassa keskeinen
periaate on vallankäytön avoimuus ja julkisuus.
Suomessakin asiaa säätelee muun muassa perustuslaki
ja laki julkisuudesta, julkisista asiakirjoista. Valitettavasti
juuri tämän hallituksen aikana ja toimesta salaamisesta
ja salailusta on tullut keskeinen toimintatapa.
Lyhyen ajan sisällä salailusta on monta esimerkkiä.
Jo aiemmin eduskunta päätti sallia asekaupat Israelin
kanssa eikä vain asekauppoja vaan niiden salaamisen siten,
että Israelissa lyöty salainen-leima velvoittaa
myös suomalaisia.
Toiseksi, Kreikka-vakuussopimus, joka siis ei anna mitään
täysimääräisiä ja turvaavia
vakuuksia annetulle taloustuelle, julistettiin salaiseksi. (Timo
Soini: Se on johdannaissopimus!) Ensimmäisen päätöksen jälkeen vastuuministerillä
ja -ministeriöllä tuli
kiire julkistaa osa asiakirjoista, koska päätös
oli niin ilmiselvästi julkisuuslain vastainen. Korjatustakin
päätöksestä on tehty useita
valituksia.
Kolmanneksi, monen merkittävän asian valmistelu
on pidetty salassa viimeiseen asti. Tästä esimerkkinä Puolustusvoimien
rakenneuudistus, kuntarakenneuudistus ja sosiaali- ja terveyssektoria
koskeva valmistelutyö.
Nyt saliin on tuotu uusi hallituksen esitys, joka jatkaa ja
syventää tätä salailulinjaa.
Tätäkin muutosta on sanottu pelkästään
tekniseksi, mitä se ei välttämättä ole,
ja tämäntyyppisiä esityksiä tulee saliin
ensi viikolla lisää.
Hallituksen esityksessä on kyseessä Suomen ja
Naton välillä tehty järjestely ja sopimus
turvallisuusluokitellun tiedon käytöstä,
välittämisestä, suojaamisesta ja salaamisesta.
Se kattaa laajan alueen Suomen turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaan
merkittävästi vaikuttavasta Nato-yhteistyöstä mukaan
lukien rauhankumppanuus, kansainvälinen kriisinhallinta,
materiaalihankinnat, tietojenvaihto, vierailu ja monet muut asiat.
Tietoja luovuttavan osapuolen asema on järjestelyssä ehdottoman
vahva aivan kuten Israel-sopimuksessa. Tiedon luovuttaja asettaa
rajat tiedon käytölle, luovuttamiselle ja tietoon
pääsemiselle, joista ei voi poiketa ilman luovuttajan
suostumusta. Siten tällä esityksellä on
yhtymäkohtia perustuslaissa kansalaisille turvattuun oikeuteen saada
tietoa viranomaisten julkisesta asiakirjasta sekä turvallisuusluokiteltujen
tietojen, turvallisuusselvitysten ja -tarkastusten yhteydessä perustuslain
henkilötietojen suojaan. Siksi laajempi pohdinta tästä asiasta
olisi ollut paikallaan. Valitettavasti sitä ei ole tehty.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys ei sisällä hallinnollisen
järjestelyn ja voimaansaatettavan sopimuksen kansainvälisoikeudellista
ja ihmisoikeuksiin liittyvää arviointia. Tietojen
salaamista vakavissa ihmisoikeusrikoksissa ei voida perustella kansallisilla
turvallisuussyillä. Salaiset vangitsemiset, henkilöluovutukset,
vankikuljetukset, laittomat pidätykset, kidutukset, tahdonvastaiset
katoamiset, salaiset pidätyskeskukset ja vankilat ovat
Euroopan parlamentin päätöslauselman
mukaan saattaneet perustua Naton kanssa tehtyihin monenvälisiin
ja kahdenkeskisiin sopimuksiin. Missä ovat nyt sadankomitealaiset,
Rauhanpuolustajat, punaiset ja vihreät, punavihreät
rauhan voimat? Eivät ne suinkaan voi kahteen mieheen rajoittua,
vai onko tilanne jo näin huono? (Ben Zyskowicz: Kyllä on
pahaksi mennyt!)
Kannattaa muistaa, että Euroopan parlamentti vaatii,
että kaikissa Naton sopimuksissa ja Na-ton ja EU:n välisissä sopimuksissa
sekä muissa transatlanttisissa toimissa kunnioitetaan perusoikeuksia.
Hallituksen esitykseen olisi pitänyt sisällyttää lauseke
ihmisoikeuksien kunnioittamisesta ja valtioitten oikeudellisista
velvoitteista ihmisoikeusloukkausten tutkimisessa ja niihin liittyvissä oikeustoimissa,
aivan kuten edustaja Yrttiaho on puolustusvaliokunnassa tekemässään erittäin
hyvin perustellussa vastalauseessa esittänyt. Hän
on tehnyt myös lausumaesityksen, jonka muoto voi vielä muuttua,
mutta sisältö tulee olemaan yhdenmukainen jo tehdyn
esityksen kanssa.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Miksi päädyttiin
tähän erikoiseen hallinnolliseen järjestelyyn?
Hallituksen esitys sisältää vastauksen.
Järjestelyyn päädyttiin, koska esityksen
mukaan Suomen kansallisen turvallisuusviranomaisen NSA:n ja Naton
turvallisuustoimiston NOS:n välisissä alustavissa
keskusteluissa ilmeni, että Nato ei ole valmis muuttamaan
vuoden 94 tietoturvallisuussopimusta, mutta sen täydentäminen ja
tarkentaminen olisi mahdollista kirjeenvaihdolla ja muilla järjestelyillä.
Tämän mukaisesti osapuolten välillä päädyttiin
neuvottelemaan keväällä 2012 sopimusta
täydentävä järjestely.
Nato ei siis halunnut, että itse sopimusta olisi avattu
ja että Suomessa parlamentti ja julkinen keskustelu olisi
nostanut itse sopimuksen sisällön keskustelun
keskiöön ja siinä yhteydessä myös
nämä vaatimukset, joita edustaja Mustajärvi
edellisessä puheenvuorossaan nosti esille, eli ihmisoikeudet
ja kansainväliset ihmisoikeusloukkaukset, joista erityisesti
Yhdysvaltojen ja Naton vankien kuljetuksessa ja luovutuksessa on ollut
kysymys.
Valtiosäännön näkökulmasta
on kyse sikäli erikoislaatuisesta asetelmasta, että ehdotettuun lainsäädäntöratkaisuun
ei liity ehdotusta siitä, että eduskunta samalla
ilmaisisi suostumuksensa itse sopimukselle perustuslain 94 §:n
mukaisesti. Perustuslain 94, 95 §:ien normikokonaisuuden
selkeänä lähtökohtana on, että jos
sopimus sisältää esimerkiksi lainsäädännön alaan
kuuluvia määräyksiä, eduskunnan
on paitsi annettava suostumuksensa sopimukselle perustuslain 94 §:n
mukaisesti myös käsiteltävä sen
voimaansaattamislaki perustuslain 95 §:n nojalla.
Hallinnollisesta järjestelystä johtuen hallituksen
esitys on myös perusteluiden osalta korostetun tekninen
ja rajoittuu vain kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista
annetun lain säännöksiin ja määräyksiin.
Tästä johtuen myös valiokuntakäsittely
on jäänyt poikkeuksellisen suppeaksi ja muodolliseksi,
ilman että esityksen turvallisuus- ja puolustuspoliittiset
asiayhteydet olisi riittävästi avattu.
En ymmärtänyt, miksi tällä oli
näin tavaton kiire, niin ettemme voineet valiokunnassa
syventää keskustelua ja ottaa muun muassa esille
näitä kansainvälisoikeudellisia ihmisoikeuksiin
liittyviä arviointeja. Onhan sentään
kysymys sopimuksesta, joka on ollut solmittuna, valmiina jo 18 vuotta.
Miksi nyt tällainen kiire, että tämä voimaansaattamislaki
on sitten nuijittava muutamassa päivässä eduskuntakäsittelyn
läpi? Tämä kaikki herättää paljon
kysymyksiä, joihin tässä puheenvuorossa
ei ole aikaa vastata ja joita ei ole aikaa pohtia.
Erityisen merkittävää olisi ollut
valiokunnassa kuulla YK:n ihmisoikeusraportoijaa, suomalaista professoria
Martin Scheininia, mistä teimme esityksen edustaja Haaviston
kanssa. Mutta tähän valiokunnan enemmistö ei
suostunut eikä ollut valmis. Tämä olisi
ollut erityisen tärkeää senkin takia,
että mainitun raportoijan, professori Scheininin, näkemykset
ja raportti olivat keskeisesti pohjana Euroopan parlamentin 11.9.
antamassa päätöslauselmassa, johon edellä edustaja
Mustajärvi viittasi ja josta olen enemmänkin ottanut
lainauksia tähän mietinnön liitteenä olevaan
vastalauseeseen.
Edellä todettuun viitaten olisi ollut perusteltua,
että hallituksen esitykseen laiksi hallinnollisen järjestelyn
voimaansaattamisesta olisi sisällytetty säädös
tai lauseke ihmisoikeuksien kunnioittamisesta ja valtioiden oikeudellisista
velvoitteista ihmisoikeusloukkausten tutkimisessa ja niihin liittyvissä oikeustoimissa.
Pääpiirteissään tämänsisältöisen
lausuman tulemme sitten aikanaan toisessa käsittelyssä ehdottamaan
eduskunnan hyväksyttäväksi.
Seppo Kääriäinen /kesk:
Herra puhemies! Puheenjohtaja Niinistö täällä esitteli
valiokunnan käsittelyä ja vähän
taustojakin. Totean, että tämän asian
käsittely ei kyllä ollut rutiininomainen käsittely
eikä myöskään läpihuutojuttu.
Voi olla, että pitempiäkin keskusteluja olisi
tarvittu, ja olen kyllä myös sillä kannalla,
että näitä sopimuksia ei voida ottaa
pelkästään teknisinä asioina
vaan kyllä ne vaativat aina perusteellisen läpivalaisun
puolelta ja toiselta.
Kiinnitän huomiota oikeastaan vain yhteen seikkaan,
joka on myönteisesti todettu tässä mietinnössä,
nimittäin kriisinhallintaoperaatioihin osallistumiseen
ja siihen liittyvään tiedonvaihtoon toisaalta
Naton välillä ja toisaalta sitten operaatioon
osallistuvien kumppanimaitten välillä. On ollut
niin aiemmin, että tiedonvaihdossa on ollut ongelmia. Kumppanimaat
eivät ole saaneet riittävää tietoa
operaatiosta Nato-johtoisten operaatioitten kysymyksessä ollen,
ja siitähän syntyy helposti myös turvallisuusongelmia
aivan arkipäivän elämässä.
Valiokunta pyysi asiasta selvityksen, ja viimeisimpien selvitysten
mukaan tämä ongelma on poistunut, eli
Nato-johtoisissa operaatioissa ei jaotella nyt tiedonvaihdosta puhuttaessa
sitä, onko operaatioon osallistuja Nato-maa vai kumppanimaa,
vaan tässä suhteessa tiedonkulku on tasavertaista.
Tällä on kyllä merkitystä suomalaistenkin
rauhanturvaajien turvallisuuden kannalta ja sen kannalta, että Suomi
voi tässä mielessä osallistua näihin
operaatioihin turvallisin mielin, mikäli muutoin katsoo,
että operaatioon osallistumisessa on järkeä.
Pekka Haavisto /vihr:
Arvoisa puhemies! Olisin ensin kiinnittänyt huomiota
samaan asiaan, johon edustaja Kääriäinen:
miksi tällaista turvallisuusluokitellun materiaalin vaihtoa
tarvitaan. Mielestäni se liittyy juuri näihin
kansainvälisiin tehtäviin, joissa olemme mukana
ja joissa Natokin on osapuolena. Kuten edustaja Kääriäinen
sanoi, on ollut aikaisemmin tilanteita, joissa suomalaisilla rauhanturvaajilla
ei ole ollut tiedossa kaikkea sitä, mitä Nato-maiden
rauhanturvaajilla on ollut, ja tästä voi seurata
sitten turvallisuusriskejä siellä kentällä.
On hirvittävän tärkeää,
että pidämme nämä asiat ajan
tasalla, jotta omat rauhanturvaajamme voivat työskennellä saman
informaation piirissä ja tietävät, että eivät jää mistään
paitsi.
Mutta sitten olisin puuttunut tähän edustaja Mustajärven
ja edustaja Yrttiahon ottamaan näkökulmaan ihmisoikeuksien
toteutumisesta. Mielestäni puolustusvaliokunnassa käytiin
aika hyvä keskustelu siitä, mihin suuntaan tämä keskustelu
tästä voisi laajeta ja sen pitäisi laajeta. Puhuttiin
jopa näistä vankikuljetuslennoista ja tämäntyyppisistä asioista,
jotka eivät suoraan liity tämän sopimuksen
alaan mutta jotka sisältävät tietenkin
sen huolen, että maailmassa tapahtuu turvallisuuspuolen
alaisuudessa asioita, jotka ovat olleet yleisen mielenkiinnon kohteena
ja joista kansalaisten tiedonsaantioikeus tietenkin täytyy
turvata. Valiokunnassa käytiin sen henkistä keskustelua,
että näihin asioihin palataan sopivassa yhteydessä.
Esimerkiksi nämä vankienkuljetuslennothan ovat
olleet jo täällä eduskunnassa aikaisemmin
esillä, ja ulkoministeriötä ja -ministeriä on
niistä asioista kovisteltu. On hyvin tärkeää,
että samaan aikaan pidetään maksimaalinen läpinäkyvyys
ja kansalaisten oikeus saada tietoa tällaisista keskeisistä asioista.
Pidetään nämä asiat kirkkaana
mielessä.
Mutta tämän asian osalta näen, että hyöty
on nyt nimenomaan se, että meidän kriisinhallinnassa
olevat henkilömme ovat sen saman tiedon varassa kuin myöskin
Nato-joukkojen sotilaat.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Euroopan parlamentin päätöslauselmassa
puututaan nimenomaan EU:n jäsenmaiden ja Naton jäsenmaiden
toimintaan CIA:n johtamassa vankien kuljetuksiin ja luovutuksiin
liittyvässä ohjelmassa, ja parlamenttihan esittää epäilyn,
että koko tämä toiminta perustuu Naton
kanssa tehtyihin monenvälisiin ja kansainvälisiin
sopimuksiin. Jos Suomi on mukana tällaisessa toiminnassa
ja salaa sen vielä omalta parlamentiltaan, niin se on kyllä ennenkuulumatonta.
Sen takia minusta olisi avoimuuden ja demokratian kannalta tärkeää,
että näihin sopimuksiin ja voimaantulolakeihin
sisällytettäisiin sellaisia ehtoja, joita suomalainen
oikeustaju ja lainsäädäntö edellyttävät.
Mika Kari /sd:
Arvoisa herra puhemies! Katson oikeudekseni ja melkeinpä velvollisuudekseni
hieman oikaista tätä edustaja Yrttiahon kommenttia
siltä osin, kun edustaja Yrttiaho sanoi, että valiokunta
ei suostunut kuuntelemaan professori Martin Scheininia tästä asiasta.
Valiokunnan käsittelyn yhteydessä tuli selväksi,
että professori oli käsittääkseni
työmatkalla ulkomailla eikä ollut sitä kautta
mahdollista professoria kuulla. Halua kuulemiseen kyllä varmasti
oli.
Niin kuin edustaja Haavisto tuossa aiemmin sanoi, ihmisoikeuksista
kävimme hyvinkin laajan ja syvän keskustelun,
jota myös valiokunnan yhteydessä päätimme
jatkaa muidenkin asioiden osalta. On täysin selvää,
että Suomi sitoutuu kansainvälisiin sopimuksiin
myös ihmisoikeuksien osalta. Siltä osin yhdyn
edustaja Yrttiahon mielipiteeseen, että valitettavaa on,
että tämän asian osalta ihan siihen syvyyteen
ei päästy, mihin edustaja Yrttiaho toivoi.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tässä on vielä kaksi pyydettyä puheenvuoroa
edustajille Mustajärvi ja Yrttiaho. Jos tulee enemmän
puheenvuoroja, sitten joudumme keskeyttämään
asian käsittelyn, koska vanha sääntö on
se, että valiokunnat ja istunto eivät työskentele
samaan aikaan, ja suuri valiokunta alkaa noin 13.30.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Kyllähän näiden
kriisinhallintaoperaatioitten turvallisuuskysymyksiä pitää arvioida
ennen kaikkea silloin, kun tehdään päätöstä,
osallistutaanko niihin vaiko ei. Pitää miettiä,
minkä tyyppisiä operaatioita ne ovat, tehdä riskien
kokonaisarviointi. Se tieto, mitä mahdollisesti Natolta,
Yhdysvalloilta saadaan operaation keston aikana, on sitten suoraan
siihen operatiiviseen toimintaan liittyvää, mutta
kokonaisarviointi pitää kyllä tehdä ennen
kuin tehdään poliittinen päätös osallistua.
Viittaan tähän Afganistan-operaatioon, jossa oli
aika mielenkiintoinen asetelma se, että Puolustusvoimain
entinen komentaja Gustav Hägglund oli vasemmistoliiton
eduskuntaryhmän kanssa viime kaudella samaa mieltä,
kun taisi olla niin, että kaikki muut eduskuntaryhmät olivat
enemmän tai vähemmän eri linjoilla, ja
tähän asti Hägglundia ei ole ainakaan
vasemmistolaiseksi poliitikoksi arvioitu.
Näihin operaatioihin liittyy myös se, kenen johdossa
toimitaan, ovatko ne Nato-johtoisia vai YK-johtoisia, ja aika mielenkiintoinen
ajantasainen jälkikeskustelu liittyy myös siihen,
kuinka paljon pelattiin Suomea ulos turvallisuusneuvoston jäsenen
paikalta sillä, että niitä YK-johtoisia operaatioita
on kyllä luvattoman vähän siihen nähden,
mikä ennen oli Suomen rooli nimenomaan YK-johtoisissa rauhanturvaoperaatioissa.
Oleellinen kysymys on kyllä se, mistä johtuu se,
että jos asia on ollut 18 vuotta tuolla mallilla, millä se
on ollut, niin nyt sitten on tullut jumalaton kiire viedä tämä asia
ratkaisuun. Pitääkö sitä kiirettä arvioida,
ei suinkaan 18 vuotta taaksekäsin, vaikkapa ensi viikkoon,
mikä on täysistunnon päiväjärjestys
tai lähiviikkojen tai lähikuukausien ratkaisut?
Tämähän liittyy siihen isoon linjaan,
mitä nyt ollaan kulkemassa. Viittasin itse muun muassa
tähän Israel-päätökseen.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Aivan kuten tuossa edustaja Mustajärvi totesi, jo ensi
viikolla meillä on vastaavaa lainsäädäntöä tulossa
Suomen ja Yhdysvaltojen välistä tietojenvaihtoa
ja tietojen salaamista koskevana säädöksenä.
Euroopan parlamentti ei turhaan vaatinut päätöslauselmassaan, että kaikissa
Naton sopimuksissa, Naton ja EU:n välisissä sopimuksissa
sekä muissa transatlanttisissa toimissa kunnioitetaan perusoikeuksia.
Parlamentti kehotti Yhdysvaltoja sen transatlanttiseen kumppanuuteen
liittyvän aseman vuoksi tutkimaan kattavasti kaikki mahdolliset
väärinkäytökset ja vastuut niistä.
Tämä on eurooppalaista ajattelua, ja me jaamme
tämän ajattelun. Se ei suinkaan ole johtavan suurvallan
ihmisoikeusajattelua, ja meidän pitää pitää kiinni
omasta ajattelustamme.
Yleiskeskustelu päättyi.