Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Aloitteessa ehdotetaan, että tieliikennelain 83 §:n 3 momenttiin lisätään kohta, jossa määrätään, että moottorikäyttöisissä kolmi- tai nelipyöräisissä mopoautoissa tulee olla valojen ja heijastimien lisäksi hitaasta ajoneuvosta varoittava varoituskolmio mopoautoilla liikenteessä liikkumisen ja kanssaliikkujien turvallisuuden lisäämiseksi.
Mopoautohan on EU-säädösten mukainen kevyt kolmi- tai nelipyöräinen mopoksi rekisteröitävä kulkuneuvo, jota saa ajaa mopokortilla. Sen huippunopeus on 45 kilometriä tunnissa. Kolmipyöräiset mopoautot ovat olleet markkinoilla jo kauan, mutta viime vuosina on Suomeen tuotu kevyitä nelipyöräisiä mopoautoja, jotka ovat alkaneet yleistyä liikenteessä. Nelipyöräisissä mopoautoissa on suurempi moottori, ja ne on rekisteröity jopa kahdelle hengelle.
Normaaleja henkilöautoja usein matalammilla mopoautoilla liikutaan taajamissa autokaistoilla. Mopoauto liikkuu hitaammin ja saattaa aiheuttaa vaaratilanteita esimerkiksi liikenneruuhkien aikana. Toisaalta taas nykyaikaiset nelipyöräiset mopoautot ovat niin pitkälle kehittyneitä, että ne muistuttavat ulkoisilta ominaisuuksiltaan usein pienikokoisia henkilöautoja, jolloin kaikki autoilijat eivät välttämättä havaitse, että kyseessä on erityisajoneuvo.
Mielestäni mopoautojen ja erityisesti nelipyöräisten mopoautojen liikenneturvallisuutta ja näkyvyyttä sekä muiden ajokaistalla liikkuvien turvallisuutta on tarpeellista parantaa liittämällä mopoautoihin hitaammasta kulkemisesta kertova varoituskolmio. Tästä on tullut aika paljon aloitteita ihan käytännön autoilijoilta ja liikenteessä olevilta. Siksi tällainen käytännönläheinen, hyvin yksinkertainen lakialoite.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Itsekin olen tehnyt tästä kirjallisen kysymyksen, taisi olla joskus viime talven aikaan, olisikohan ollut tammi—helmikuussa heti, kun tulin. Se lähti käytännön esimerkistä siinä mielessä, jotta — niin kuin ed. Nousiainen perustelee — mopoauto on matalampi ajoneuvo. Erityisesti se on hankala ohitustilanteessa, kun se saattaa ajaa edellä. Se näyttää joltakin pikku Suzukilta, joka on ihan normaali auto. Mutta kun sen nopeus on niin kovin hidas, niin kun yllättäen ohitetaan toista ajoneuvoa ja pitää survoa sinne väliin ja vastaan tuleva liikenne on tulossa sieltä, siinä tulee yllätystilanne. Sen takia minä näkisin, että tässä olisi hyvä tehdä niin päin vielä. Itse esitin kirjallisessa kysymyksessä, että tehtäisiin varoituspyramidi katolle, jossa olisi mahdollista olla jopa valokin, koska silloin se näkyisi selkeästi myös normaalien autojen yli, jotta siellä on menossa tämmöinen hitaampi ajoneuvo. Silloin se olisi varoitus siitä, jotta ei lähde ohittamaan hankalissa paikoissa, koska semmoisessa tilanteessa on ollut viime talvena ainakin kaksi tapausta, joissa autoilijat soittivat siitä, jotta tämmöinen läheltä piti -tilanne oli, että tämmöinen kolari oli sattua. Sen takia tämä on hyvin kannatettava aloite, ja toivon, että myös harkittaisiin siinä vaiheessa, kun tätä pohditaan, mahdollista sijoituspaikkaa, onko se sitten kolmio tai semmoinen pyramidi, sijoitettaisiinko se jopa katolle.
Keskustelu päättyy.