Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Olen viime aikoina tältä paikalta
arvostellut, toki sävyisesti, eduskunnan työjärjestystä siitä,
että sosiaali- ja terveysvaliokunnan asiat ovat aina täällä listan
häntäpäässä, jolloin
itselle koituu se ilo tai murhe, että pääsee
kuulemaan kaikkia muitakin käsiteltäviä asioita,
kun odottaa omien esiteltävien tai puhuttavien valiokunnan
asioitten esilletuloa. Mutta on siitä hyötyäkin,
kuten tässä tapauksessa: kun puhuu sata kertaa
vuodessa, niin joskus todella voi käydä niin,
että pääsee puhumaan sellaisestakin asiasta,
josta kuvittelee jotain ymmärtävänsäkin.
Nyt olen sitä mieltä, että tämä on
sellainen asia.
Tässähän esitetään,
että sekä kuntakonsernia että kunnallisia
liikelaitoksia koskevaa lainsäädäntöä täsmennettäisiin,
ja tältä osin lakiesitys on erinomaisen hyvä.
Liikelaitoksistahan ei oikeastaan ole olemassa minkäänlaisia
säännöksiä, ja siksi on ihan
tarpeellista se, mitä niistä nyt tässä säädetään.
Kuntakonserninkin osalta säännökset ovat
olleet kovin vähäisesti kuntalaissa esillä. Puutun
tässä yhteydessä nyt vain kuntakonsernia käsittäviin
kuntalain muutosesityksiin.
Kun kuntalakia uudistettiin 1990-luvun puolivälissä,
silloin syystä tai toisesta — ilmeisesti siitä syystä,
että kuntien tapa hoitaa tehtäviään
oli alkanut organisatorisesti hajautua, oli tullut enenevässä määrin
osakeyhtiöitä, erilaisia muitakin yhteisöjä ja
tietenkin kuntayhtymiä, joitten välityksellä kunnat
tehtäviään hoitavat — siinä yhteydessä käsite
kuntakonserni nostettiin liike-elämän puolelta
kuntalakiin, ja tekee mieleni sanoa, etten ole aivan varma, käytettiinkö siinä loppuun
asti
täyttä harkintaa. Olen sillä tavalla
joutunut asian kanssa tekemisiin, että ennen tänne
tuloani johdin kymmenen vuotta yhden kuntakonsernin yhtä aika
merkittävää osaa. Kun tässä on
asetettu 200 000 niitten yhteisöjen liikevaihdon
rajaksi, joitten pitää laatia omalta osaltaan
konsernitilinpäätöksen osa, niin johtamani
konserniyhtiön liikevaihto oli silloin jo yli satakertainen
eli 25 miljoonaa euroa ja tase taitaa tällä hetkellä olla
jo lähempänä 300:aa miljoonaa.
Kyse oli isosta vuokrataloyhtiöstä, ja todellakin
kuntakonsernin tässä tarkoituksessa, jossa siitä tämän
lakiesityksen yhteydessä esitellään, keskeisimmän
osan muodostavat juuri kunnalliset vuokrataloyhtiöt tai
sitten tietysti muitten kiinteistöjen hallintaan tarkoitetut
kiinteistöyhtiöt. Mutta ylivoimaisesti merkittävimmän
osan kuntakonsernista, kun jätetään ulkopuolelle
kuntayhtymät, eli näistä yhtiömuotoisista
kuntakonsernien osista, muodostavat kunnalliset vuokrataloyhtiöt.
Ja ongelma syntyy tästä eli siitä, että jo
aiemmassa lainsäädännössä ja
nyt tässäkin vielä lähdetään
siitä, että ihmisten koteina käytettävistä vuokra-asunnoista
muodostuvien osakeyhtiöitten ajatellaan toimivan ikään
kuin samasta lähtökohdasta kuin normaalit liikeyrityspohjalta
toimivat osakeyhtiöt. Aika pitkän kokemuksen siltä alalta
omaavana arvioni on se, että tämä tulkinta
on liian suoraviivainen, etenkin kun sitä lähdetään
viemään konsernin taseen suuntaan ja erityisesti
konsernin tuloslaskelman, joka tässä esitetään
tehtäväksi pakolliseksi.
Kunnallisten vuokrataloyhtiöitten, jotka koostuvat
lähes täysin aravalainoitetuista vuokra-asunnoista,
erityispiirteistä johtuu, että tämä ongelma
nousee aika voimallisesti esiin. Se johtuu erityisesti todellakin
siitä lähtökohdasta, että konsernin
omaisuus muodostuu ihmisten kodeista. Siis ne eivät ole
mitään kuntien asuntopolitiikan tai kuntien varallisuuden
kerryttämisen välineitä, vaan ne ovat
ihmisten koteja. Ne ovat tulleet kuntien omistukseen lähinnä siitä syystä,
että valtio on ihan oikeassa viisaudessaan lainoittaessaan
vuokra-asuntoja omistajilta vaatinut 10 prosentin tai myöhempinä aikoina
5 prosentin oman pääoman osuuden, jonka myötä kunnat
ovat saaneet täyden määräysvallan,
vaikka asukkaat omissa vuokrissaan aravavuokria maksaessaan maksavat
ennemmin tai myöhemmin sen puuttuvan 90 tai 95 prosenttia.
Eli siis kysymys on aivan samanlaisista asunnoista kuin yksityisissä vuokra-asunnoissa
tai jopa omistusasunnoissakin. Ne asukkaat maksavat kaiken, mutta
siitä huolimatta määräysvalta on
omistajilla eli kunnilla. No, ei siinä mitään,
on tietysti hyvä, että joku nyt ylipäätään
vuokra-asuntoja omistaa, mutta sitten, kun siitä aletaan tehdä säännöksiä muun
muassa sen suhteen, miten asuntoja pitää kohdella
tässä konsernitilinpäätöksen
laadinnassa, tullaan ongelmiin.
Tässä laissahan on sinänsä ihan
hyviäkin asioita, esimerkiksi esteellisyyden lieventäminen, jossa
siis annetaan kuntakonserniyhteisössä toimivien
luottamushenkilöitten jatkossa toimia vähän
helpommin esimerkiksi kaupunginhallituksessa tai -valtuustossa,
jos omistajan ja tytäryhtiön edut eivät
ole ristiriidassa. Silloinhan sen oikeastaan pitäisi tarkoittaa,
että asianomaiset voivat toimia aina, koska tällaista
ristiriitaa ei tietysti pitäisi olla. Mutta kun itse on
joskus laatinut ensin johtamalleen yhtiölle tavoitteet,
ollut kaupunginhallituksessa hyväksymässä niitä valtuustolle
esitettäväksi ja sitten siellä valtuustossa
hyväksynyt ne, sen jälkeen ryhtynyt toteuttamaan niitä,
sen jälkeen laatinut raportin ja ollut sitten vielä valtuustossa
uudelleen käsittelemässä sitä raporttia
ja myöntämässä itselleen vastuuvapautta,
niin voi tietysti kysyä, että ehkä siinä jotain
rajoitusta saatettaisiin tarvitakin.
Se, mikä tässä on erityisen hyvää,
on se, että jatkossa kuntalaki edellyttää,
että valtuusto päättää konserniohjauksen periaatteista.
Niitä on sovellettu varsin leveälahkeisesti kunnissa tavalla,
jossa kyllä konserniyhtiöitten todelliset edut
eli asukkaiden edut — lähtökohdan siis
pitäisi olla, että ne palvelevat mahdollisimman hyvin
maksavia asiakkaita eli asukkaita — ovat aina välillä tupanneet
unohtumaan, kun on lähdetty siitä, että ajetaan
vain kunnan etua. Mutta se varsinainen ongelma on todella siinä vaatimuksessa,
että näitten konserniyhtiöitten tulee jatkossa
laatia myöskin omalta osaltaan osakonsernituloslaskelma.
Siis tähän saakka on ollut pakko laatia vain tase,
mutta nyt edellytetään myöskin tuloslaskelmaa.
Minun on vaikea käsittää, mitä ihmettä kuntakonsernin
tilinpäätöksessä tehdään
tiedoilla, jotka koostuvat siitä, kuinka paljon kunnan
yksittäiset asukkaat maksavat asunnoistaan vuokraa. Kun
aravavuokrataloyhtiöitten pitää toimia
omakustannusperiaatteella eli ne eivät saa kerätä voittoja,
ne keräävät vain sen vuokran, mikä menee
toisaalta pääomakulujen eli rakentamiseen otettujen
lainojen ja niiden korkojen maksamiseen ja toisaalta kiinteistöjen
ylläpitoon tarvittaviin hoitomenoihin. Nämä kierrätetään
kunnan konsernitilinpäätöksen kautta.
Väitän, että tällä tavalla
pikemminkin hämärretään kuntakonsernin
taloudellista tilannetta kuin selvennetään.
Toisekseen se tekee asian hoitamisen erittäin ongelmalliseksi,
koska tämän lain mukaan konsernitilinpäätös
pitää laatia kunnassa maaliskuun loppuun mennessä,
ja sehän tarkoittaa sitä, että ne tiedot
pitää toimittaa viimeistään
helmikuun loppuun mennessä, ja käytännössä se
tarkoittaa sitä, että näitten konserniyhtiöitten
pitää saada oma tilinpäätöksensä valmiiksi
jo tammikuun loppuun mennessä. Kun siellä on muutakin
tekemistä kuin sinänsä ihan joutavanpäiväisen
ja vuosittain lähes samana pysyvän laskelman laatimista,
niin siitä ei ole kuin yleistä haittaa.
Mutta ongelma on kaiken kaikkiaankin se, että sitten
kun näitä konsernitaseita ryhdytään
tulkitsemaan, useimmiten kuntien päättäjillä ei
ole edes tietoa siitä, mistä on kysymys. Otan
nyt esimerkkinä vain sen, että kovin monissa kunnissa, kun
tässä nyt on menneinä vuosina keskusteltu siitä,
paljonko kunnat ovat velkaa, velkoihin on laskettu sitten tämä konsernin
velka eli vuokrataloyhtiöitten ja niiden asuntojen rakentamiseen otetut
lainat. Sehän tarkoittaa suunnilleen sitä, että siihen
oikeastaan, jos nyt oltaisiin johdonmukaisia, pitäisi laskea
kunnan kaikkien asukkaitten omien asuntojen asuntolainat. Kyllä siitä todellakin
syntyy konsernivelkaisia kuntia tällä tavalla,
mutta eivät ne luvut kerro mitään kunnan kyvystä maksaa
(Puhemies: 10 minuuttia!) näitä lainoja takaisin.
Tästä syystä, kun tätä nyt
valiokunnassa käsitellään, toivon, että tähän
asiaan kiinnitettäisiin vakavaa huomiota, jotta tämä konserniajattelu
saataisiin lainsäädännöllisestikin
järjelliselle tolkulle.
Keskustelu päättyy.