Anni Sinnemäki /vihr(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Valtiontalouden tarkastusviraston kertomus
            vuodelta 2005 on ollut valiokunnan käsittelyssä.
            Kertomus on oikeastaan muodoltaan pääosin aivan
            edellisen mukainen. Se sisältää tarkastusviraston
            kertomuksen eduskunnalle omasta toiminnastaan, tilintarkastuskertomuksen
            valtion tilinpäätöksen tarkastuksesta
            ja yhteenvetotietoa tarkastusviraston toiminnasta ja sen suorittamista
            tarkastuksista. Valiokunta toteaa mietinnössään,
            että eduskunnan näkökulmasta tarkastusvirasto
            on hoitanut tehtäväänsä hyvin.
         
         
         Toiminnantarkastukset vuodelta 2005 ovat kiertyneet erityisten
            teemojen ympärille. Näitä teemoja ovat
            olleet eduskunnan saamat oikeat ja riittävät tiedot
            talousarvioesityksissä, ja valtion tilinpäätöskertomuksessa
            tämä arviointi on ollut osa tarkastusviraston
            toimintaa jo useiden vuosien ajan ainakin. Sitten useita tarkastuksia
            on tehty myös valtionavustuksista, joita myös
            tässä mietinnössä myöhemmin
            käsitellään. Ja on ehkä hyvä myös
            kiinnittää huomiota siihen, että yhtäläisen
            suojan periaatteen mukaisesti EU-varojen tarkastus saa virastossa
            saman painoarvon kuin kansallisten varojen tarkastus.
         
         
         Kielteisiä laillisuuskannanottoja löytyy 37 kappaletta
            varainhoitovuodelta 2005. Tämä on se määrä,
            joka suunnilleen oli sitä edellisenäkin vuonna,
            eli mitään hirveän isoja muutoksia näissä kielteisissä laillisuuskannanotoissa
            ei ole tapahtunut. Yleensä nämä kielteiset
            laillisuuskannanotot koskevat sen tyyppisiä asioita, että esimerkiksi
            varoja on käytetty eri aikana, kuin mihin ne on budjetoitu,
            tai että on käytetty varoja sillä tavalla,
            että ne eivät ole olleet kohdistetut jollekin
            tietylle momentille. Nämä eivät tarkoita sitä,
            että kun noin kolmasosa valtionvarojen käytöstä tapahtuu
            näiden tilivirastojen kautta, varojen käyttö ei
            täyttäisi asetettuja laillisuusvaatimuksia, mutta
            toisaalta valiokunta kuitenkin yhtyy siihen näkemykseen,
            että nämä ovat vakavia asioita ja ne
            on syytä pyrkiä korjaamaan.
         
         
         Arvoisa puhemies! Valtiontalouden tarkastusvirasto on arvioinut
            tulosohjauksen tilaa tavalla, jossa on tavallaan katsottu ihan sitä,
            kuinka monet tilivirastot ovat asettaneet riittävät
            taloudellisuutta kuvaavat tavoitteet ja raportoineet nämä riittävillä ja
            oikeilla tiedoilla. Tällä tavalla tarkastettuna
            tulosohjaus näyttäisi toimivan vain noin neljänneksessä tilivirastoista.
            Eli on selvää, että tämä hyvin
            keskeinen ohjausmekanismi voisi toteutua huomattavasti paremminkin.
         
         
         Valiokunta on pitänyt perusteltuna sitä, että tarkastusvirastossa
            on tarkastettu valtionapuja ja -tukia. Näitä tarkastuksia
            on tehty eri hallinnonaloilla hyvin erisuuruisista ja erityyppisistä tuista.
            Valiokunta pitää tärkeänä ja
            yhtyy siihen tarkastusviraston näkemykseen, että virastojen
            ja laitosten olisi hyvä kiinnittää huomiota
            valtionapujen sisäiseen valvontaan. Tarkastusvirasto myös
            toteaa, että olisi perusteltua säännöllisin väliajoin
            ottaa tarkasteluun valtionapujärjestelmä, tehdä kokonaisarviointi
            ja johtopäätökset siitä, onko
            valtiontuki tai valtionapu enää perusteltu. Tietenkin
            tämä voi tarkoittaa myös sitä,
            että vaikka tämä otettaisiinkin tarkasteluun,
            niin voi olla, että apu on perusteltua. Mutta olisi hyvä, että tällaiset
            arvioinnit säännöllisesti tehtäisiin
            ja että valtionapu- ja -tukipolitiikka sisältäisi
            myös riittävät keinot ja resurssit siihen,
            että tukien vaikuttavuutta arvioitaisiin ja sitä,
            saadaanko niillä aikaan niitä tavoitteita, joita
            on haluttu.
         
         
         Muutama esimerkki näistä tarkastetuista valtiontuki-
            tai -apujärjestelmistä. Hallinto- ja tarkastusjaostossa
            on käsitelty kuntien harkinnanvaraista rahoitusavustusta,
            kuntien yhdistämisavustuksia ja ulkoministeriön
            paikallisen yhteistyön määrärahaa.
            Nämähän ovat hyvin eri kokoluokkaa ja
            myös hyvin erityyppisiä avustuksia. Kuntien harkinnanvaraisista
            avustuksista ehkä suurimmalla poliittisella pensselillä voisi
            kai sanoa, että se, että niin monet kunnat hakevat
            vuosi toisensa jälkeen harkinnanvaraista rahoitusavustusta
            ja että siitä on tullut jollain tavalla täysin välttämätön
            ja itsestäänselvä osa niiden taloudenhoitoa,
            on varmasti yksi niistä syistä, minkä takia
            kunta- ja palvelurakenneuudistus on käynnistetty. Mutta
            myös sitten pienempiä yksityiskohtia tässä tarkastuksessa
            on havaittu, ja niiden osalta sisäasiainministeriö on
            ryhtynyt toimenpiteisiin, että tässä on
            osa ehkä hyviä käytäntöjä, mitä tässä tarkastuksessa
            on ehdotettu. Ja sitten toisaalta kysymys on suurista politiikan
            linjoista, siitä, että mikä on meidän
            kuntarakenteemme ja ovatko tällä hetkellä valtionavut
            yleensäkään kunnille riittävällä tasolla.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kuntien yhdistymisavustuksista myös
            tämän tarkastuksen johdosta sisäministeriössä on
            ryhdytty toimenpiteisiin, joissa esimerkiksi on siirrytty käytäntöön,
            että yhdistymisavustuksen tukipäätökset
            tehdään kahdessa osassa niin, että se
            jälkimmäinen osa on vasta, kun tämä hanke,
            johon avustusta on haettu, on jo tarpeeksi pitkällä,
            koska myös esimerkkejä siitä, että yhdistymisavustuksia
            on haettu sellaisiin hankkeisiin, jotka eivät ehkä koskaan
            ole toteutuneet. Myös tällaisia tapauksia tarkastuksessa
            oli löytynyt. Mutta näiden osalta sisäministeriö on kyllä jo
            ryhtynyt käytäntöjensä muutoksiin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Paikallisen yhteistyön määräraha
            on määräraha, jota lähetystöt
            hallinnoivat. Määrärahalla on mahdollista
            avustaa erilaisia hankkeita, joiden tarkoituksena on muun muassa
            vahvistaa kansalaisyhteiskuntaa ja demokratian toteutumista näissä maissa.
            Tarkastuksessa on havaittu, että määrärahan
            käyttö, esimerkiksi sen raportointi, ei ole kaikilta
            osin ollut täysin ryhdikästä ja että osittain
            ehkä ne rajat, minkälaisille järjestöille
            tätä tukea voidaan maksaa, ovat olleet ylitettyjä.
            Myös tämän tarkastuksen osalta ulkoasiainministeriö on
            ryhtynyt toimenpiteisiin, joiden yhteydessä se on laatinut
            uudet ohjeet paikallisen yhteistyön määrärahan käytöstä.
            Ehkä tässä se keskeisin asia on, että tämän
            määrärahan käytöstä niiltä tahoilta,
            jotka ovat saaneet sen, vaaditaan systemaattisesti jälkikäteisraportointi,
            mitä ei ollut aina tapahtunut. Tässä yhteydessä valiokunta
            kiinnitti myös huomiota siihen, että myös
            kiertävien suurlähettiläiden käytössä on
            paikallisen yhteistyön määräraha
            ja tämä on tietenkin hallinnoitavaksi haasteellisempi
            kuin sellaisen lähetystön, joka on yhdessä maassa
            ja ikään kuin koko ajan paikalla.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Yhteen asiaan: Täällä todetaan
            kuntien yhdistämisavustuksesta, että on käytetty
            35 miljoonaa vuonna 2004, ja sitten todetaan, että jos
            kuntien määrä vähenisi sadalla,
            se tulisi maksamaan 600 miljoonaa. Mutta erityisen huomioitava seikka
            tässä on tarkastusviraston huomio siitä,
            jotta viraston mukaan investointi- ja kehittämishankkeiden tuki
            tulisi kohdistaa erityisesti innovatiivisiin, kunta- ja palvelurakenneuudistusta
            tukeviin kehittämishankkeisiin. Tämä on
            hyvä huomio sinällään, koska
            lähialueilla muutamia kuntaliitoksia on tehty ja kun katsoo,
            niin tänä päivänä,
            kun kaksi pientä kuntaa on liittynyt yhteen, siinä on käynyt
            sillä tavalla, jotta eteenpäin ei uskalletakaan
            katsoa, vaan syödään niitä porkkanarahoja. Sehän
            tarkoittaa, että siinä hyvin pitkään
            ei se talous ole kunnossa, kun tiedetään, jotta
            koko ajan tikittää alijäämä siellä ja
            menot on suuremmat kuin tulot ja jossain vaiheessa tulee seinä eteen. Jo
            lehtitiedoista on hyvin voinut siitä lukea. 
         
         
         Nykyisessä järjestelmässä on
            porkkanarahoissa ollut ainakin yksi ongelma se, jotta jos esimerkiksi
            tänä vuonna olisi uusi jatkoliitos tapahtunut,
            niin se aikaisemmin saatu raha, joka on saatu esimerkiksi kahden
            kunnan liittymiseen, olisi vähentänyt sen uuden
            syntyvän isomman kunnan rahoitusta ja tehnyt esteen myös
            siihen, jotta ei kannata liittyäkään
            eteenpäin isompaan kokonaisuuteen. Sen takia odotan tietoa,
            koska en tiedä ihan, mitä tässä Paras-hankkeessa
            on sisällä ja onko siinä vielä semmoinen
            mekanismi, että jos on hiljattain liittyneet kunnat ja
            halutaan isompi, esimerkiksi kaksi kuntaa lisää,
            niin lasketaanko nämä vanhat jäämät
            vai ei. Mutta toivon mukaan, kun tätä eduskunnassa
            käsitellään, tämäkin
            asia avautuu ja yksi kynnys poistetaan, jos muuten tahtoa löytyy
            kuntaliitoksille.
         
         
       
      Keskustelu päättyy.