2) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi aluehallintovirastoista
         annetun lain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Pirkko Mattila /ps(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta on antanut mietinnön
            hallituksen esitykseen laeiksi aluehallintovirastoista annetun lain
            ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta. Esityksen
            tavoitteena on myös aluehallintouudistuksen selonteossa
            esiin tullut asia, kohtalaisen yksimielinen, elikkä esitetään
            aluehallintovirastoihin siirrettäväksi elinkeino-,
            liikenne- ja ympäristökeskuksissa hoidettavat
            kirjasto-, liikunta- ja nuorisotoimen tehtävät
            sekä oppilaitosrakentamiseen liittyvät tehtävät.
            Nämä tehtävät muodostaisivat
            aluehallintovirastoissa jo nykyisinkin hoidettavien opetustoimen
            tehtävien kanssa tarkoituksenmukaisen toiminnallisen ja
            hallinnollisen kokonaisuuden. Lisäksi esityksen tavoitteena
            on varmistaa opetus- ja kulttuuritoimen asiantuntijuuden säilyminen
            ja ylläpitäminen valtion aluehallinnossa.
         
         
         Edellä mainittujen tehtävien siirron johdosta näitä tehtäviä koskevat
            säännökset ehdotetaan muutettavaksi vastaamaan
            uutta toimialajakoa, ja samalla siitä seuraa nimenmuutoksia,
            elikkä viranomaiseksi nimitetään aluehallintovirasto. Lisäksi
            tässä yhteydessä tehdään
            myös samoja virastoja koskeviin lakeihin teknisiä tarkistuksia.
         
         
         Esityksen tavoitteena on myös mahdollistaa henkilöresurssien
            nykyistä joustavampi ja tehokkaampi käyttö asiantuntemusta
            vaativissa tehtävissä ja ruuhkatilanteiden purkamisessa
            siten, että aluehallintoviraston virkamies voitaisiin määrätä tekemään
            toiselle aluehallintovirastolle kuuluvia tehtäviä.
            Tämän mahdollistamiseksi ehdotettuun lakiin lisätään
            pykälä, jossa säädetään
            mahdollisuudesta asettaa aluehallintoviraston virkamies toisen aluehallintoviraston
            pyynnöstä tilapäisesti ja virkamiehen
            virkapaikkaa muuttamatta toisen aluehallintoviraston käytettäväksi.
         
         
         Tämä esitys liittyy vuoden 2014 talousarvioesitykseen
            ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen
            yhteydessä. Ehdotetuilla lainmuutoksilla muodostetaan aluehallintovirastoihin
            uusi, näitä tehtäviä koskeva
            vastuualue. Myös sivistysvaliokunta on lausunnossaan kannattanut
            tehtävien siirtoa yksimielisesti.
         
         
         Aluetasolla vastuu nuorisopolitiikan yhteensovittamisesta on
            myös jatkossa aluehallintovirastolla. Sivistysvaliokunta
            on lausunnossaan korostanut, ettei tämä muuta
            sitä, että nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi
            tavoitteena on eri toimijoiden kokonaisuus, jossa siis nuorisotyö, koulu,
            työhallinto ja sosiaali- ja terveystoimi toimivat yhdessä.
            Sivistysvaliokunta onkin katsonut, että yhteistyö aluetason
            kaikkien toimijoiden kesken on välttämätöntä myös
            nuorisotakuun toteutumiseksi. Myös hallintovaliokunta pitää tärkeänä,
            että kaikkien toimijoiden ja ely-keskusten kanssa tehtävää yhteistyötä vahvistetaan
            nuorten asemaan liittyvien hankkeiden toteuttamiseksi.
         
         
         Hallintovaliokunta puoltaa tätä esitystä yksimielisesti
            mietinnössään.
         
         
       
      
         
         Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Puheenjohtajan ihan hyvä esittely äskeisestä lakiesityksestä.
         
         Arvoisa puhemies! Minun täytyy sanoa, että minä olen
            tässä asiassa vähän niin kuin
            toisoppinut. Ja mitä minä tässä tarkoitan?
            Näiden tehtävien, tiettyjen kulttuuriin
            ja liikuntaan liittyvien tehtävien, siirtäminen
            aviin ei mielestäni ole johdonmukainen ratkaisu. Siis aluehallintoviranomaiset
            ovat lupa- ja kontrolliviranomaisia ennen muuta, ja ely-virastot
            ovat alueellisesta kehittämisestä, kaikesta siitä,
            mikä liittyy tavalla taikka toisella alueelliseen kehittämiseen,
            vastaava viranomainen. Minun mielestäni myös sekä kulttuurin
            että liikunnan toiminnot — sekä niitten
            rakentamisen että niitten käytännön
            toiminnallisten toimien osalta — ovat nimenomaan osa tällaista
            alueellista aktiivista kehittämispolitiikkaa. Siitä syystä niitten
            pitäisi olla nimenomaan täällä elyissä eikä aluehallintoviranomaisessa
            eli lupa- ja kontrolliviranomaisessa. Miksi näitten tehtävien
            pitää olla lupa- ja kontrolliviranomaisessa, se
            on minun äärimmäisen vaikea ymmärtää.
         
         
       
      
         
         Sirkka-Liisa Anttila /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Yhdyn ihan siihen, mitä edustaja
            Pekkarinen täällä totesi. Itsekin sanon
            suoraan, että hämmästyin, kun sain tämän esityksen
            tänne pöydälle, että voiko todella
            olla niin, että viranomainen, jonka pitäisi valvoa,
            pistetäänkin tekemään kehittämisen
            tehtäviä. Täytyy nyt ihmetellä,
            ovatko hallituspuolueet todella valmistelleet tätä ja
            katselleet, että tämä olisi oikein. Itse
            en pidä tämäntyyppisestä kehityksestä.
            Se on sen periaatteen vastaista, jolla aikanaan nämä aluehallintoviranomaiset
            rakennettiin.
         
         
       
      
         
         Sanna  Lauslahti  /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Oikeastaan tämä keskustelu
            jo alkaa kuvastaa sitä, että kyllä tämä ely
            ja avi voi olla aikamoinen soppa. Meillä menee vähän
            sekaisin tavallisenkin kansalaisen näkökulmasta,
            mitä kukin tekee.
         
         
         Tässä yhteydessä voi todeta, että nyt
            muodostetaan luonnollinen, järkevä kokonaisuus.
            Tämä asia nousi esille jo aikaisemmin, kun käsiteltiin näitä muutoksia,
            että tässä tehdään
            jonkinasteinen virhe, ja nyt tässä kohdin sitä virhettä korjataan,
            mikä kertoo myös siitä, että siinä kohdin, kun
            nähdään, että asiat eivät
            toimi asianmukaisesti eivätkä järkevästi,
            myös pystytään tekemään
            korjaavia päätöksiä.
         
         
         Tässä kohdin muodostuu kokonaisuus, joka on
            myös nuorten syrjäytymisen näkökulmasta perusteltu,
            jossa eri toimielimet keskustelevat jatkossa paremmin toistensa
            kanssa. Nuorisotyön, koulun, työhallinnon, sosiaalitoimen
            ja terveystoimen yhdistäminen ja niiden keskusteluyhteyden
            saumaton toteutuminen on ennen kaikkea tärkeämpää kuin
            se, että ne toiminnot ovat hajallaan kahdessa eri paikassa.
         
         
         
            
            Ensimmäinen   varapuhemies    Pekka   Ravi:
            
            Vielä vastauspuheenvuoro, edustaja Zys... Anteeksi,
               Pekkarinen, ja sitten mennään puhujalistaan.
            
            
          
         
       
      
         
         Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ymmärrän ihan täysin, koska
            yhdennäköisyys Zyskowiczin ja minun välillä on
            (Ben Zyskowicz: Ilmeinen!) aivan ilmeinen, aivan ilmeinen.
         
         
         Mutta mitä vielä tulee siihen, menevätkö nämä tehtävät
            jollakin tavalla sekaisin, niin minun mielestäni eivät.
            Tämä perusjako on ihan oikein. Ei, hyvänen
            aika, jos samalla kehität ja rahoitat ja niin poispäin
            ja samalla kertaa olet lupa- ja kontrolliviranomainen, kyllä siinä nyt
            vähän menevät puurot ja vellit sekaisin.
            Tämä eriytys on sinänsä oikein,
            mutta sitä, että tällaiset toiminnot
            liittyen liikuntaan, kulttuuriin, tämäntyyppiset
            toimet, olisivat niin kuin lupa- ja kontrolliviranomaiselle kuuluvia
            juttuja, en minä voi ymmärtää.
            Niillä on enemmänkin aluekehityksellinen funktio.
            Kyllä sillä, jos Jyväskylän
            liikuntatointa ja kulttuuritointa kehitetään,
            voidaan vaikuttaa tuon paikkakunnan kaikkinaisiin elinolo-suhteisiin
            ja kehitykseen ja niin poispäin, eikä näiden
            tehtävien pitäisi olla minkään
            kontrolli- ja lupaviranomaisen tehtäviä.
         
         
       
      
         
         Ben Zyskowicz  /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Olen yli 30 vuotta seurannut suunnilleen tältä samalta
            paikalta näitä hallinnon uudistuksia, mitä jatkuvasti
            tehdään, ja varsinkin niitä uudistuksia,
            joita on pyritty tekemään tänne väliportaan
            hallintoon, siis kuntatason ja valtakunnan tason väliin
            jäävään hallintoon. Olen monta kertaa
            miettinyt, mikä on se johtoajatus, se punainen lanka — tai
            vaikka sininen lanka — näissä hallinnon
            uudistuksissa. Muistan, kun jo ministerit Kanerva ja Pekkarinen
            näitä aikanaan hoitivat, ja monet muut, Backmanit
            ja kumppanit, ovat näitä hoitaneet, ja kun olen
            miettinyt, mikä tässä on se punainen
            lanka, niin jotenkin olen tullut sellaiseen vähän,
            sanoisiko, kerettiläiseen ajatukseen, että punainen
            lanka on se, että hallintoa uudistetaan sillä tavoin,
            että seuraavakin hallitus varmasti pääsee
            hallintoa uudistamaan. En sano, että tämä viittaa
            myös tällä hetkellä ajankohtaiseen
            kunta- ja sote-uudistukseen, mutta joku voisi olla sitäkin
            mieltä.
         
         
         Kaiken kaikkiaan, minä melkein ehdotan, että kun
            seuraava hallitus taas miettii hallinnon uudistamista, niin yhtenä vaihtoehtona
            harkitaan sitä, että lääninhallinto
            palautetaan. Lääninhallitukset ja läänit
            olivat hyviä toimielimiä, maaherra oli erinomainen
            nimike sen lääninhallituksen johtajalle. Mietittäköön
            tätäkin vaihtoehtoa muiden joukossa vaalien jälkeen.
         
         
       
      
         
         Kimmo Sasi /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Sinänsä voidaan ajatella,
            että kirjasto-, liikunta- ja nuorisotoimen tehtävät
            ely-keskuksessa eivät ehkä saa sitä huomiota,
            mikä niille kuuluisi, (Sirkka-Liisa Anttila: Miksi ei?)
            ja voidaan sanoa, että jos siirrytään
            aviin, niin tehtäviä voidaan myöskin
            tehostaa tällä tavalla. Mutta edustaja Pekkarisella on
            kyllä näkemystä myöskin siinä,
            että lupaviranomainen on se, joka aluetta kehittää,
            (Mauri Pekkarinen: Kyllä!) ja tätä ei
            ehkä ole ihan loppuun asti tältä osin
            kaiken kaikkiaan ajateltu. Mutta tämä nyt ei ollut
            maailman suurimpia kysymyksiä, (Mauri Pekkarinen: No ei!)
            niin että tässä suhteessa täytyy
            sanoa, että tässä ideologiat eivät iske
            vastakkain vaan tämä on ihan käytännössä hallinnon
            hoitamista.
         
         
         Mutta olen kyllä hyvin pitkälti samaa mieltä edustaja
            Zyskowiczin kanssa. Kun minä katson Ruotsin hallintoa,
            siellä on edelleen perinteiset lääninhallitukset
            ja maaherrat ja hallinto toimii erittäin hyvin kaiken kaikkiaan
            Ruotsissa. Täytyy sanoa, että nykyään
            kun on aveja ja elyjä, niin ihmiset oikeastaan eivät
            enää tiedä, kuka hoitaa mitäkin
            tehtäviä. Tästä aiheutuu varsin
            suurta hämmennystä. Ihan pitäisi miettiä sitä,
            pitäisikö mennä vanhan ajan — sitten
            näitten läänien lukumääräähän
            lisättiin — läänijärjestelmään
            ja katsoa, että meillä olisi tämmöiset
            suhteellisen suuret läänit. Se pikkusen meni pieleen
            siinä tilanteessa, kun tehtiin nämä tosi
            suuret läänit; olisi voinut katsoa sitä Suomen
            historiaa sieltä 20-luvulta, niin että olisi sen
            tyyppisiä läänejä ollut ja pyritty
            sinne se valtionhallinto keskittämään, koska
            liian montaakaan lääniä kaiken kaikkiaan ei
            saa olla, jotta hallinto toimii 5 miljoonan (Puhemies koputtaa)
            asukkaan maassa tehokkaasti.
         
         
         Mutta, arvoisa puhemies, haluan vain, kun minulla on varsinainen
            puheenvuoro tässä yhteydessä, lyhyesti
            todeta sen, että mielestäni tätä lääninhallitusproblematiikkaa
            pitäisi ihan pohtia, ja annan vahvan tukeni kyllä edustaja
            Zyskowiczille hänen puheenvuoronsa johdosta jälleen
            kerran. (Ben Zyskowicz: Kiitos!)
         
         
         
            
            Ensimmäinen   varapuhemies    Pekka   Ravi:
            
            Kuulemme vielä edustaja Lauslahden varsinaisen puheenvuoron,
               ja sitten alkaa minidebatti lääninhallitusten
               palauttamisesta.
            
            
          
         
       
      
         
         Sanna  Lauslahti  /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Edustaja Pekkariselle: Valvonta, kehittäminen, lupa — ne
            ovat aivan sama asia. Ajatellaan valvontaa. Valvonta voi tuoda sellaisia
            asioita, jotka ovat kehittämisnäkökulmasta
            ensiarvoisen tärkeitä. Jos katsotaan toimintoja
            kokonaisuudessaan, on aivan käsittämätöntä,
            että me eriytämme näitä asioita.
            Tällä perusteella kannatan sitä, että jatkossa
            pohditaan, voidaanko näitä kahta, elyä ja avia,
            yhdistää tulevaisuudessa yhdeksi kokonaisuudeksi
            takaisin — edellisiä puhujia kompaten.
         
         
         
            
            Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
            
            Sitten siihen minidebattiin.
            
          
         
       
      
         
         Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ne elyt tekevät ratkaisuja liikennehankkeista,
            yritysten toimintaympäristön rahoituksesta, yritysten
            rahoituksesta, ne tekevät ratkaisuja kaikista sellaisista
            toiminnoista, jotka liittyvät sen kyseisen alueen kehittämiseen. Kyllä minun
            mielestäni kirjasto-, liikunta- ja kulttuuritoimet kuuluvat
            selvästi tähän kokonaisuuteen. Olen iloinen,
            että edustaja Sasi — näin huomasin — vähintäänkin
            niin kuin hipelöi viestissään sitä samaa
            ajatusta, mikä minulla on.
         
         
         Mutta nyt, arvoisa puhemies, olen kyllä vähän pettynyt,
            että tämä kunnioittamani kaksikko täällä alkaa
            haikailemaan valtion keskushallinnon perään. Lääninhallintohan
            oli valtion keskushallinnon maakuntiin lähettämien
            virkamiesten hallintoa, jossa sieltä maakunnasta ei paljon
            kysytty. No, herrat kyllä kävivät välillä vierailemassa maakunnissa.
            Maakuntien hallinto kaikkialla Euroopassa on siellä alhaalla,
            siellä maakunnissa. Vallan pitää tulla
            sieltä niihin päätöksiin, jotka maakuntia
            koskevat, eikä valtion keskushallinnosta. (Puhemies koputtaa)
            Mutta laitetaan maakuntahallinnon sijasta nimi lääninhallinnoksi,
            jos se teitä tyydyttää, kunhan annetaan
            valta niille maakunnille, (Ben Zyskowicz: Mistä rahat?)
            että ne siellä saavat... (Puhemies koputtaa) — Niiltä osin,
            kuin raha keskushallinnosta tulee, keskushallinto lähettää niin
            kuin Ruotsissakin (Puhemies koputtaa) sen näille alueille — siellä nimi on
            "lääni", mutta meillä "maakunta" — kunhan se
            saa valtuuden sieltä alueelta (Puhemies koputtaa) ja päätösvalta
            on alueilla.
         
         
       
      
         
         Sirkka-Liisa Anttila /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowiczin ehdotus oli
            aika yllättävä sen takia, että muistan
            hyvin, kun täällä olen ollut myöskin
            yli 30 vuotta, kuinka silloin kansanedustajakauteni alkuaikoina
            käytiin taistelua siitä, että Häme
            vastusti lujasti Tampereen läänin perustamista.
            Sitä me emme onneksi onnistuneet saamaan, ja nyt sitten
            lääninhallituksia ei ole.
         
         
         Minä olen kollega Pekkarisen kanssa siitä ihan samaa
            mieltä, että olkoon nimi mikä tahansa,
            jos lääninhallintoon palataan, niin se pitää demokratisoida.
            Se pitää demokratisoida, koska se on sitä virkamieshallintoa.
         
         
         Sitten vielä tähän varsinaiseen teemaan:
            On aika erikoinen tilanne — täytyykö tuolla
            tarkastusvaliokunnassa tämä asia käsitellä? — että sama
            viranomainen, joka valvoo, rupeaa jatkossa myöntämään
            rahaa. Otetaan tarkastusvaliokunnassa harkintaan, ainakin ehdotan
            sitä siellä, koska se kuuluu sinne.
         
         
       
      
         
         Markku Eestilä /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Näitä hallinnon uudistuksia on
            tullut seurattua aika pitkän aikaa, ja varmaan jokaisella
            löytyy joku selitys siihen, miksi niitä tehdään.
            Itse valitettavasti olen tullut siihen johtopäätökseen,
            että joko ministeriössä on liian vähän
            tekemistä tai siellä on liian paljon porukkaa, kun
            näitä joudutaan jatkuvasti pyörittämään.
            Ei näistä kovin paljon hyötyä ole.
            Kyllä oma käsitykseni on se — ainakin
            omassa ammatissani on tullut se käsitys — että kyllä tämmöisen
            lupa- ja valvonta-asian pitäisi olla erillään
            toiminnasta ja sen rahoittamisesta. (Ben Zyskowicz: Juuri näin!)
            Jos nämä kytketään jollakin
            tavalla, niin siihen syntyy (Mauri Pekkarinen: Erinomaista!) tiettyjä intressiristiriitasidoksia,
            jotka eivät valvonnassa ole kovin järkeviä sitten
            objektiivisesti ottaa huomioon.
         
         
         Mutta mitä tulee tähän läänien
            palauttamiseen, niin on siinä semmoinen järki — edustajat Zyskowicz
            ja Sasi ovat aivan oikeilla jäljillä — että kun
            meillä on monenlaisia eri toimintoja, ympäristö-,
            terveydenhuolto-, sosiaalitoimi, on erinäköisiä alueita
            ja meillä yhteistyötä tehdään, ne
            menevät jopa lääninrajojen yli, niin
            se selkeyttäisi paljon, jos olisi tietty toiminta-alue, millä näitä asioita
            hoidetaan. Luulisin, että olisi kaikkein järkevintä palata
            siihen, demokratisoidaan se jossain määrin tai
            ei.
         
         
       
      
         
         Eero Suutari /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Nykyisten tehtävien, avien
            ja elyjen välillä ei ole kansalaisten silmissä kovin
            hyvää jakoa, elikkä ihmiset eivät
            tiedä, mihin mikäkin asia kuuluu. Ensisijaisesti
            tähän täytyy saada korjaus. Mielestäni
            sama kehittämisviranomainen voi kyllä olla myös
            valvova tietyissä asioissa. Lääninhallitus-nimi
            oli hyvä, ja siinä mielessä se ajaa paikkaansa,
            mutta täytyy sanoa, että pitää huolehtia
            siitä, että alueilla oleva päätäntävalta,
            mikä tällä hetkellä on, olisi
            syytä säilyttää.
         
         
       
      
         
         Maria Tolppanen /ps(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kyllähän ehdottomasti asian täytyy
            olla niin, että päätäntävallan
            täytyy olla lähellä kansaa. Sen täytyy
            olla ensin kunnassa ja sitten jossakin sitä suuremmassa
            yksikössä, esimerkiksi piirikunnassa.
         
         
         Mutta kun nytten ollaan uudistamassa taas tätä hallintoa,
            niin kuin nyt ollaan uudistamassa, niin pahoin pelkään,
            että siinä menee lapsi pesuveden mukana, kun siinä ovat
            mukana nuoriso, kulttuuri, urheilu ja kirjastot. Nyt ollaan päästy
            jo niin pitkälle, että sivukirjastoja on pantu
            kiinni, kirjastoautoja on lakkautettu, nuorisotaloja on pantu kiinni.
            Ihan kiva, että hallituspuolueet näpelöivät siinä,
            että miten tätä hallintoa tehdään,
            kun pitäisi mennä sinne paikan päälle
            ja ryhtyä tekemään oikeasti töitä sen
            eteen, että nuorisolla on toimitiloja, nuorisolla on mahdollisuus
            harrastaa, koska sieltä kasvavat ne tulevat päättäjät,
            ne tulevat tekijät. Myös kirjastotoimi pitää pystyä pitämään tässä maassa
            auki ja jokaiselle ilmaisena toimena, jotta kaikilla on yhtäläinen
            mahdollisuus hakea kirjaston kautta erilaista sivistävää toimintaa.
         
         
         Tämä on käsittämätöntä,
            minkälaisia (Puhemies koputtaa) hallintohimmeleitä nyt
            rakennetaan ja rakennellaan, ja aivan käsittämätöntä on se,
            että pyritään tekemään
            niin, että sama viranomainen myöntää lupia,
            rahaa ja ties mitä ja sen jälkeen itse valvoo
            omia tekemisiään. Tämähän on
            pahempaa kuin, sanonko, vanhassa missä — en sano,
            koska kaikki te sen kuitenkin tiedätte, mitä tarkoitan.
            Kyllä nyt pikkusen (Puhemies koputtaa) järkeä kehiin.
         
         
       
      
         
         
            Ensimmäinen   varapuhemies    Pekka   Ravi:
            Koska asiasta on nähtävästi tarvetta
               keskustella vielä ensi viikollakin, asian käsittely
               aikataulukiireitten vuoksi keskeytetään.