5) Hallituksen esitys puolustusvoimalaiksi ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Tämä esitys perustuu toimikuntatyöhön,
niin kuin asiaan kuuluu, sen yksimieliseen mietintöön.
Toimikunta koostui puolustushallinnon edustajien lisäksi
tasavallan presidentin ja valtioneuvoston kanslian asiantuntijoista,
ulkoasiainministeriön, oikeusministeriön ja sisäasiainministeriön
edustajista. Siis laajapohjainen toimikunta asiaa valmisteli, minkä jälkeen
lausuntoja pyydettiin noin 50 taholta. 37 antoi lausunnon. Aika
hyvä kattavuus. Sen lisäksi vielä lausunto
saatiin Aseistakieltäytyjäliitolta ja Reserviläisliitolta.
Ne tulivat siis pyytämättä. Kaikki lausunnot
noteerattiin ja muutosehdotuksia on kyllä otettu mahdollisuuksien
mukaan huomioon. Ei tietysti kaikkea voi ottaa huomioon, mutta paljon
on otettu.
Tässä puolustusvoimalaissa — lain
nimihän myös muuttuu lyhyempään
muotoon — selkeytetään Puolustusvoimien
tehtävät kolmen verbin ympärille: puolustaa,
tukea ja osallistua. Siis puolustaa Suomea sotilaallisesti, mikä on
ydintehtävä, sitten tukea muita viranomaisia,
turvallisuusviranomaisia lähinnä, esimerkiksi
virka-apua antamalla kriisi- ja onnettomuustilanteissa ja vastaavissa,
ja viimein osallistua kansainväliseen sotilaalliseen kriisinhallintaan.
Nämä ovat yhdenvertaisia tehtäviä,
mutta se ydintehtävä on tietysti Suomen sotilaallinen
puolustaminen. Ilman siinä olevia kykyjä ei voida
myöskään seuraavaa kahta muuta tehtävää kunnialla
toteuttaa.
Lakiesityksessä on myös hahmoteltu, millä tavoin
avun antaminen toiselle valtiolle tapahtuisi solidaarisuuslausekkeen
pohjalta ja sen sitoumuksen toteuttamiseksi. Päätöksentekomalli on
hahmoteltu niin, että Puolustusvoimien osallistumisesta
tällaiseen toimintaan päättäisi
puolustusministeriö toimivaltaisen ministeriön pyynnöstä ja
ulkoasiainministeriötä kuultuansa. Tietenkin jos
kyseessä on laajakantoinen hanke, iso asia, on selvää,
että silloin päätöksen tekee valtioneuvosto,
valtioneuvoston yleisistunto. Jos avun antamisessa on ulkopoliittisia
piirteitä, silloin avun antamisesta päättää tasavallan
presidentti. Tässäkin on siis kysymys virka-avusta, kun
puhutaan avusta toiselle valtiolle terrori-iskun, luonnononnettomuuden,
suuronnettomuuden tai jonkun muun vastaavan tapahtuman johdosta.
Pienehköä tarkennusta, kylläkin erittäin
tarkoin harkittua tarkennusta, ehdotetaan sotilaskäskyasioiden
esittelymenettelyyn. Korostettakoon sitä, että tämä pienehkö tarkistus
ei vaikuta tietenkään millään
tavalla ylipäällikön toimivaltaan. Se
jo tämän lain valmistelun alkuvaiheessa rajattiin
selkeästi ulos tästä. Se ei kuulu tämän lain
tarkastelun piiriin. Tämä muutos tarkoittaa siis
sitä, että valtakunnan sotilaallisen puolustamisen
keskeisiin perusteisiin kuuluvat sotilaskäskyasiat esittelisi ylipäällikölle,
tasavallan presidentille, puolustusministeri silloin,
kun ne koskevat puolustusministeriön strategista suunnittelua,
eivät kuulu sen suunnittelun sisään,
mutta koskettavat puolustusministeriön strategista suunnittelua.
Tämän tarkennuksen tarkoituksena on lisätä sotilaskäskyasioissa
päätöksenteon parlamentaarista ulottuvuutta,
ja sillä tavoitellaan myös ja nimenomaan vuoden
2000 perustuslain henkeä ja myös kirjainta.
Myös tältä osin toimikunta oli ehdotuksessaan
yksimielinen, mutta jatkan vielä, että tämänkin
pykälän, tämänkin muutoksen,
jälkeen ja oikeastaan vielä enemmän sen
seurauksena yhteistoimintamenettely Puolustusvoimien ja puolustusministeriön
välillä tulee ikään kuin selvemmäksi,
ikään kuin itsestäänselväksi.
Tavallaan nyt on kirjoitettu pykälään
se käytäntö, joka ihan viime vuosien
aikana on muotoutunut Puolustusvoimien ja puolustusministeriön
yhteistoiminnassa ja yhteistoimintamenettelyssä. Tätä tarkennusta
tämän yhteistoimintamenettelyn vahvistamisessakin
pidän perusteltuna ja hyvänä.
Tärkeä tämä laki on myös
uuden johtamis- ja hallintojärjestelmän kannalta.
Puolustusvoimissahan toteutetaan paraikaa rauhanajan suurinta Puolustusvoimien
johtamis- ja hallintojärjestelmän muutosta, organisaatiorakenteen
muutosta, ja on tärkeää, että uusi
niin sanottu joha-järjestelmä, johtamis- ja hallintojärjestelmä,
kirjoitetaan kokonaisuudessaan tähän uuteen lakiin.
Sen tulee astua voimaan vuoden 2008 alusta lukien.
Vielä yksi detaljihuomautus. Se koskee henkilöstön
oikeuksia ja velvollisuuksia. Nyt lain tasolla todetaan myös
henkilöstön ammattitaidon ja fyysisen kunnon ylläpitämisvelvoite,
asia, joka on käytännössä kyllä tähänkin
mennessä hoidettu Puolustusvoimien sisäisillä omilla
statuuteilla taikka käytännöillä.
Nyt se on kirjoitettu lain tasolle. Vielä näihin
oikeuksiin ja velvollisuuksiin liittyvä lisäys
on se, että työnantajalle annetaan nyt myös
mahdollisuus määräaikaiseen virantoimituksesta
erottamiseen. Se on siis yksi lisämahdollisuus. Tässä ajatellaan
henkilökunnan ja henkilöstön parasta.
Tulee siis yksi porras ikään kuin ennen virantoimituksesta
kokonaan erottamista ja virasta kokonaan erottamista. Tämäkin
mahdollisuus on nyt käytettävissä näissä ikävissä ja kylläkin
sangen harvinaisissa tilanteissa. Tässä ajatellaan
siis henkilöstön parasta eikä ensisijaisesti
työnantajan, siis valtion, mahdollisuuksia käyttää työnantajavaltaansa.
Viimein totean sen, arvoisa puhemies, että pitäisin
sangen toivottavana, että nämä kolme lakia, jotka ovat tänne
eduskuntaan tulleet myöhäissyksyllä ja
vähän ennen eduskunnan tämän
toimikauden päättymistä, voitaisiin käsitellä loppuun
saakka ja mahdollisimman paljon nämä kolme lakia
ikään kuin yhteen koplautuneina, yhteen kytkeytyneinä,
koska ne muodostavat tietyn kokonaisuuden Puolustusvoimien kehittämisessä lainsäädäntöpuolella.
Tietoni mukaan valiokuntakäsittely kahden jo täällä olevan
lain osalta on lähtenyt erittäin ripeästi
liikkeelle.
Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! Puolustusvoimien tehtävät
ovat murroksessa, ja varmaan on hyvä, että tulee
uusi laki, joka niitä säätelee. Uhkakuvat
ovat muuttuneet ja liittyvät terrorismiin, joukkotuhoaseisiin,
organisoituun rikollisuuteen ja sortuviin valtioihin, siis sisäiseen
turvallisuuteen ja kansainväliseen kriisinhallintaan. Siksi
onkin luonnollista, että uudessa laissa painopiste siirtyy
virka-apuun ja kansainväliseen kriisinhallintaan. Nämä eivät
ole Suomen puolustusvoimille mitenkään uusia asioita. Uutta
on kuitenkin määrä. Silloin kun kriisinhallinta
ja virka-apu lisääntyvät voimakkaasti
ja saavat laadullisesti uusia ulottuvuuksia, tapahtuu myös
muutos.
Ensinnäkin kysymys virka-avusta, joka on eräänlainen
ratkaisu Puolustusvoimien sisäisen turvallisuuden kriisiin.
Täällä todetaan, että Puolustusvoimat
antaa virka-apua ainoastaan, jos poliisin tai Rajavartioston resurssit
ovat riittämättömät. Tämä herättää kysymyksen,
kuka päättää, milloin resurssit
ovat riittämättömät. Ja onko
olemassa riski, että jos tiedetään, että Puolustusvoimat
voi antaa virka-apua, ei poliisille ja Rajavartiostolle annetakaan
niiden tarvitsemia resursseja. Tämän sanottuani
totean kyllä, että esimerkiksi kaluston yhteiskäyttö on
järkevää pienessä maassa. Myös
voimankäyttö on sallittu, jos suuren ihmismäärän
terveyttä uhataan. Milloin ja kuka päättää,
milloin on kyseessä suuri ihmismäärä?
Erityisen mielenkiintoinen on kysymys rajojen ulkopuolella annettavasta
virka-avusta, joka on seurausta uuden Euroopan unionin solidaarisuuslausekkeen
allekirjoituksesta. Tässä virka-avun antamisessa
päätöksentekoa on kolmea kategoriaa.
Ensimmäinen kategoria: Toimivaltainen ministeri voi pyytää virka-apua
tavallisessa tapauksessa ulkoministeriä kuultuaan. Toinen kategoria:
Jos kyseessä on laajamittaiset seuraukset ja periaatteellisesti
tärkeä asia myös ulko- ja turvallisuuspoliittisesti,
tasavallan presidentti yhdessä Utvan, valtioneuvoston ulko-
ja turvallisuuspoliittisen valiokunnan, kanssa käsittelee asian
ja valtioneuvosto tekee päätöksen. Kolmas kategoria:
Jos kyseessä on ulkopoliittisesti erittäin merkittävä virka-apu,
tekee tasavallan presidentti päätöksen.
Kysymys kuuluukin, kuka päättää siitä,
mikä näistä kategorioista astuu voimaan
ja milloin.
Näkisinkin, että tässä on
perustelut laajapohjaiselle turvallisuusneuvostolle Suomessa, jossa eri
ministeriöt voisivat yhteistyössä asiantuntijoiden
ja mahdollisesti myös poliitikkojen kanssa käsitellä laaja-alaisesti
Suomen kokonaisturvallisuutta. Nämä turvallisuusuhat,
terrorismi, joukkotuhoaseiden leviäminen, organisoitu rikollisuus
sekä sortuvat valtiot, ovat yleisesti asioita, jotka koskettavat
monen ministeriön alaa. Meillähän on
valmiuspäällikköjen foorumi, jossa he
kohtaavat kaikista eri ministeriöistä. Se ei kuitenkaan
ole soveltuva instanssi nimenomaan rajojen ulkopuolella annettavaan
virka-apuun.
Lopuksi kysymys sotilaallisesta kriisinhallinnasta tai kansainvälisestä kriisinhallinnasta.
Siitähän on hyväksytty sotilaallinen
kriisinhallintalaki. Laki on uusi ja määrittelee,
milloin Suomi voi osallistua ja miten päätöksenteko
tapahtuu.
Kun katsotaan Libanonin ja Afganistanin tilannetta, yhä tärkeämmäksi
nousee kysymys, miksi Suomi osallistuu tiettyihin kriisinhallintaoperaatioihin.
Yleensähän Suomessa on puhuttu siitä,
että osallistuminen kansainväliseen kriisinhallintaan
takaa tai vahvistaa Suomen oman puolustuksen uskottavuutta. Kysymys
kuuluukin, onko järkevää tänä päivänä osallistua
Libanonin kriisinhallintaan Suomen puolustusvoimien uskottavuuden
kannalta, onko Isaf-operaatio Afganistanissa nimenomaan tästä syystä järkevä.
Toivoisinkin — ja tämä puute on myös
puolustusministeriön omassa tulevaisuuden strategiassa
2025 — että käytäisiin keskustelua
siitä, miksi kansainvälinen kriisinhallinta on
tärkeää, mikä on se vastuu,
jota Suomi haluaa ottaa, ja miten se halutaan toteuttaa.
Johanna Sumuvuori /vihr:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksellä uudeksi
puolustusvoimalaiksi on valitettavan vähän tekemistä tämän
päivän maailman uhkakuvien kanssa. Samaan seikkaan
viittasi myös ed. Cronberg edellisessä puheenvuorossa.
Edellisen puolustusvoimalain säätämisestä on kulunut
30 vuotta, mutta turvallisuuspoliittisen ajattelun juoksuhaudat
näyttävät olevan samanlaiset. Samat ongelmat
ovat vaivanneet kaikkia tänä syksynä eduskunnassa
keskusteltuja Puolustusvoimain lakiuudistuksia. 50 vuotta vanhaa asevelvollisuuslakiakin
haluttiin niin kutsutusti uudistaa, mutta viime kuussa täällä keskusteltiin lopulta
esityksestä, joka ei millään tavalla
uudista asevelvollisuusjärjestelmää ja
joka pitäytyi pitkälti samassa 1950-luvun hengessä kuin
voimassa oleva asevelvollisuuslakikin. Erityisesti esityksessä uudeksi
puolustusvoimalaiksi ihmetyttää Puolustusvoimien
tehtävien jatkuva laajentaminen ei-sotilaallisiin tehtäviin.
Viime kuussa keskusteltiin myös esityksestä laiksi
vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta, jonka suurin ongelma oli mielestäni
nimenomaan se, että maanpuolustuksen kenttää laajennettiin
siten, että raja sotilaallisen maanpuolustuksen ja erilaisten
siviiliviranomaisten ylläpitämien tehtävien
välillä hämärtyy.
Kiitosta käsittelyssä olevalle puolustusvoimalakiesitykselle
voi antaa siitä, että aiemmin usein asetuksilla
säädetyistä tehtävistä ja
toimivaltakysymyksistä säädetään
jatkossa tarkemmin laissa. Keskeinen ongelma on kuitenkin esityksen
ankkurointi menneeseen maailmaan. Joskus tulee tunne, että Suomessa
puolustuspolitiikkaa tehdään kuin olisimme EU:n
ulkopuolella rajanaapurina Neuvostoliitto ja sodankäynnin
tapana edelleen juoksuhaudoissa seisoskelu pystykorva olalla. Maailma
on kuitenkin muuttunut. Uskon, että jos eduskunta tekisi
kunnollisen tausta-arvion ja analyysin tilanteesta, täälläkin
nähtäisiin järkeväksi, kuten
suurimmassa osassa Euroopan valtioista, uudistaa asevelvollisuusjärjestelmää kokonaisuudessaan.
Uhkakuvina todennäköisimpiä ovat
nykyään muut kuin perinteiset sotilaalliset uhat.
Kun sotilaallisia kriisejä on Euroopassa, ne ovat hyvin erilaisia
kuin ennen. Tekninen kehitys on nopeaa ja muuttaa armeijoiden tapoja
toimia. Sellaiselle massareserville, jota Suomi ylläpitää,
ei yksinkertaisesti enää ole tarvetta. Tästä syystä olisi
jo syytä vakavasti selvittää valikoivaan
asevelvollisuuteen siirtymistä.
Arvoisa puhemies! Sen sijaan että tässä laissa olisi
tehty kunnollinen tausta-arvio ja rehellinen analyysi, käsittelyssä olevassa
esityksessä nykyisen kaltaisen Puolustusvoimien olemassaolon tarpeellisuutta
lähdetään perustelemaan laajentamalla
armeijan toimenkuvaa sotilaallisen maanpuolustuksen tehtävien
ulkopuolelle. Jos ennen armeijan perinteinen tehtävä oli
puolustaa maan rajoja, nykyään Puolustusvoimat
laitetaan osallistumaan jos jonkinmoiseen viranomaistoimintaan.
Tässä kehityssuunnassa on minusta ongelmia. Jos
siviilipuolen viranomaisilla Suomessa ei ole riittäviä resursseja
hoitaa tehtäviään, tuntuu kummalliselta
ratkaista ongelma armeijalla. Puolustusvoimien osaaminen liittyy
sotilaalliseen maanpuolustukseen ja sotilaalliseen kriisinhallintaan
maailmalla, ei siviiliyhteiskunnan ja tämän maan
rauhanajan kriisien hoitamiseen. Nykypäivän yhteiskunnan
valmiutta selviytyä ei-sotilaallisista kriiseistä on
parannettava siviiliviranomaisten toimintakykyä ja voimavaroja
kehittämällä, ei sekoittamalla armeijaa
niihin.
Lakiesityksen mukaan maanpuolustustahdon edistäminen
on yksi Puolustusvoimien virallisista tehtävistä.
Pidän tätä melko huonona asiana, koska
mielestäni kansalaismielipiteen ohjaaminen ylhäältäpäin
mihin tahansa tiettyyn ideologiseen suuntaan on ongelmallista. Erityisen
ongelmallisena pidän esityksessä voimassa olevasta laista
poiketen edelleen Puolustusvoimien tehtäviä koskevaan
2 §:ään tehtyä muutosta, jonka mukaan
armeijan tehtävänä on "laillisen yhteiskuntajärjestyksen
puolustaminen". En ymmärrä tätä tekstimuutosta
tai periaatetta sen takana, sillä aiempi muotoilu oli "valtakunnan
oikeusjärjestyksen puolustaminen". Mielestäni
laillisen yhteiskuntajärjestyksen puolustaminen on pikemminkin
sisäiseen turvallisuuteen liittyvä tehtävä,
jonka on perinteisesti katsottu Suomessa kuuluvan poliisille.
Yksi askarruttava kysymys on myös se, miksei Puolustusvoimain
toimialan uusissa lakiesityksissä ole käsitelty
perusteellisesti tulevien maakuntajoukkojen asemaa. Maakuntajoukoista puhutaan
paljon, mutta niiden roolista Puolustusvoimain toimialan kokonaisuudessa
tiedetään hyvin vähän. Olisi
tärkeää, että niiden asemasta säädettäisiin
lainsäädännössä tarkemmin.
Arvoisa puhemies! Puolustuspolitiikan tulevaisuuden muutostarpeista
on välillä varsin haasteellista keskustella Suomessa.
Puolustusjärjestelmämme on kansakunnallemme lähestulkoon tietty
mielentila, jonka voimin pidetään yllä paitsi
maanpuolustushenkeä ja kansallista identiteettiämme
myös epätasa-arvoista koulutusjärjestelmää.
Poliisiammattikorkeakoulun erikoistutkija Kari Laitinen kuvaa hyvin
tuoreessa asevelvollisuutta käsittelevässä artikkelissaan,
miten asevelvollisuuden poikkeuksellisen vahva asema Suomessa ja
siihen liittyvä korkea maanpuolustustahto omaavat jo myyttisiä ominaisuuksia
ja asevelvollisuus on lähes pyhä järjestelmä,
josta ei tule luopua. Vaikuttaa siltä, että kansakunnallemme
nykyinen puolustusjärjestelmä onkin enemmän
identiteettipoliittinen kuin nykyajan uhkakuvat huomioon ottava
turvallisuuspoliittinen kysymys. On kuitenkin vaikea hyväksyä sitä,
että Puolustuslaitos olisi niin tärkeä osa
kansallista identiteettiämme, että sen muutostarpeiden
näkeminen ja niiden esiin tuominen estyisi.
Olen syntynyt 1970-luvulla. Olen nähnyt lähimenneisyydessäni
Neuvostoliiton hajoamisen, Suomen liittymisen Euroopan unioniin
ja osaksi yhä kiihtyvää globalisaatioprosessia.
En ole nähnyt tai kokenut sotaa, mistä olen hyvin
kiitollinen, mutta olen sen nähnyt toimiessani pitkään rauhanliikkeessä,
että konflikteja, uhkia ja kriisejä maailmassa
riittää, ja niiden hoitamisessa Suomenkin on hyvä olla
mukana. Uhkakuvat ja sotilaallisten kriisien luonne on muuttunut
niin paljon viime vuosikymmeninä, että ajatteluun
tarvitaan uutta otetta myös Puolustusvoimissa, ja lainsäädännön
olisi vähitellen kyettävä pysymään muuttuvan
maailman tahdissa.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Sumuvuoren kannattaisi perehtyä eduskunnan
melkein yksimielisesti hyväksymään turvallisuus-
ja puolustuspoliittiseen selontekoon, jonka teidänkin puolueenne
hyväksyi. (Ed. Sumuvuori: On perehdytty!) Tämä laki
toteuttaa niitä ajatuksia, jotka siinä on hyväksytty.
Toiseksi kannattaisi tutustua siihen, mitkä Puolustusvoimille
on aikaisemmin määrätty lakisääteisiksi
tehtäviksi. Virka-apu poliisille on määrätty
jo vuosia vuosia sitten, samoin öljyntorjunta ja muu. Ei
tässä mielestäni lisätä muuta kuin
apu toiselle valtiolle. Se on uusi, ja sekin nähtiin, kun
käsiteltiin muun muassa Euroopan unioniin liittyviä asioita.
Ei kannattaisi vääristellä näitä ajatuksia.
Meillä on todella kolme tärkeätä lakia
Puolustusvoimista, ja toivottavasti ne saadaan valmiiksi. Mutta
täytyy kyllä pikkuisen moittia sitä,
miksi ne tulevat aivan viime hetkillä. Tietääkseni
perustuslakivaliokunnan kiireet ovat ne, jotka haittaavat. Puolustusvaliokunnassa
asioita viedään vahvasti eteenpäin.
Parlamentaarisen puolustuskomitean mietinnön jälkeen
1974 säädettiin ensimmäisen kerran laki
Puolustusvoimien tehtävistä. Se on tähän päivään
saakka ollut hyvin toimiva. Tosin siihen on jouduttu tekemään
muutoksia, niin että on ollut jo lähes kymmenen
erilaista tehtävää. Nyt tämä selkeyttää ne
kolmeen ryhmään, ja on muistettava huolimatta
uhkakuvien muutoksesta, että emme voi sulkea pois Puolustusvoimien
tärkeintä tehtävää,
oman maan puolustamista. Mutta sen jälkeen tulevatkin sitten
muut, jotka ovat tätä päivää ja
akuutteja, ja ne täytetään tietenkin.
Tämä on erittäin hyvä selkeytyminen,
ja se juuri kohdistuu tähän päivään.
Sitten antaisin tunnustusta sille hyvälle kompromissille,
joka syntyi sotilaskäskyasioiden esittelystä.
Oli vaara olemassa, ja siihen meidät, myöskin
eduskuntaryhmien puolustusvaliokuntaryhmät, perehdytettiin,
että olisi enemmän siirretty valtaa pois Puolustusvoimain
komentajalta sotilaskäskyasioiden esittelyssä.
Minusta tämä kompromissi on hyvä. Puolustusministeriön
strateginen suunnittelu on edennyt erinomaisesti, ja juuri viimeksi
valmistunut strategia on hyvä esimerkki siitä.
On selvää, että sen pääkohdat
puolustusministeri esittelee ylipäällikölle
komentajan ja pääministerin läsnä ollessa,
mutta Puolustusvoimain komentajalla, ammattisotilaana, asian osaavana,
säilyy tietenkin esittelyvastuu siitä, miten valtakunnan
puolustaminen toteutetaan. Tämä on erinomainen
osa tästä kompromissista, ja näin on
hyvä. Sillä toteutetaan juuri sitä perustuslain
vaatimusta, jossa parlamentaarinen vaikuttaminen on mukana ja jota
jo pikkuisen muutettiin 2000, kun puolustusministerin läsnäolovelvollisuus
lisättiin silloin lakiin Puolustusvoimain komentajan esitellessä sotilaskäskyasioita.
Sitten täällä ministeri toi esiin,
että Puolustusvoimain virkamiehille määritetään
selvästi fyysisen kunnon ja ammatillisen osaamisen säilyttämisen
velvollisuus. Minä haluaisin korostaa, että toivottavasti
Puolustusvoimille annetaan sitten, kun säädetään
velvollisuus, myös mahdollisuus tukea tätä toimintaa
ei vain vapaa-aikana vaan myöskin palvelusaikana, niin
kuin tähänkin saakka on jonkun verran ollut mahdollista
mutta se on jäänyt kovasti vähäiseksi.
On muistettava, että Puolustusvoimien virkamiehillä on
poikkeuksellinen asema muihin valtion virkamiehiin verrattuna. He
ovat siirtovelvollisia, ja tämä on ankara määräys.
Sen mukaisesti pitäisi muistaa, että myöskin
siitä tulevat oikeudet virkamiehelle toteutuisivat täysimääräisesti.
Sen sijaan tiedän, että henkilöstöryhmille jonkun
verran varmasti tulee määräaikaisesta erottamisesta
olemaan erilaisia näkemyksiä, mutta niihin
voidaan aikanaan valiokunnassa palata.
Pidän tätä kokonaisuudessaan hyvänä uudistuksena,
ja toivon, että se ehditään käsittelemään,
koska tämä on yksi perusasia ja koska 2008 alusta
lähtien Puolustusvoimain organisaatio on uudessa asennossa,
juuri siinä, jonka eduskunta turvallisuus- ja puolustuspoliittisen
selonteon yhteydessä hyväksyy.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen esitys
puolustusvoimalaiksi on hyvin tarpeellinen uudistus, koska vanha
laki Puolustusvoimista on jo yli 30 vuotta vanha, 32 vuotta ollut
voimassa, ja meillä on perustuslakia uusittu, ja tässä esityksessä myös
viimeisen turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon mukaiset
Puolustusvoimien organisaatiota ja muiden viranomaisten tukemista
koskevat asiat on otettu huomioon. Puolustusvoimien tehtäviksi
määritellään kolme asiaa: Suomen
sotilaallinen puolustaminen, muiden viranomaisten tukeminen sekä osallistuminen
kansainväliseen sotilaalliseen kriisinhallintaan.
Haluaisin vain yhteen asiaan puuttua. Mielestäni tämä on
hyvä kokonaisuus, mutta jonkin verran kentältä on
tullut palautetta koskien pelastustointa eli tätä 2)
kohtaa "muiden viranomaisten tukeminen". Lakiinhan on kirjoitettu
10 §:ään "Virka-apu poliisille ja rajavartiolaitokselle",
ja tämä on varmaan se yleisin virka-avun suunta, mutta
pelastusviranomaiset ovat kritikoineet, että täällä ei
selkeästi mainita virka-apua pelastustoimelle. Todetaan
kyllä 12 §:ssä apu toiselle valtiolle
terrori-iskun, luonnononnettomuuden, suuronnettomuuden tai muun
vastaavan tapahtuman johdosta.
Mutta nyt kyllä huomasin, että 2 §:ssä on
2) kohdassa "muiden viranomaisten tukeminen", johon kuuluu — siinä on
kohta b) — "pelastustoimintaan osallistuminen antamalla
käytettäväksi pelastustoimintaan tarvittavaa
kalustoa, henkilöstä ja asiantuntijapalveluja".
Ehkä valiokunnassa voisi pohtia, pitäisikö sen
olla sitten selkeästi pykälässä mainittuna,
niin kuin on tämä virka-apu poliisille ja Rajavartiolaitokselle.
Ehkä tämä on jonkin verran kysymyksiä herättävä kohta,
koska sitten perusteluosassakin pelastustoiminnan kohdalla puhutaan
lähinnä kansainvälisten suuronnettomuuksien
yhteydessä tapahtuvasta virka-avusta.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin haluaisin sanoa,
että tämä laki puolustusvoimista on selkokielinen,
ja siitä tulee ainakin tällaisen armeijaa käymättömän,
ei niin sotilaallisen kansanedustajan olla erittäin iloinen
ja suorastaan kiittääkin, että ymmärtää, mitä lukee.
Varmasti on välttämätöntäkin
tämän tyyppisessä lainsäädännössä,
että sen koko lailla yksiselitteisesti ja että yhdellä tavalla ymmärtäen
kaikki voivat sen lukea ja käsitellä.
Tietysti 4 §:n määritelmä sopivasta
voimankäytöstä on aika raakaa tekstiä.
Kuinka kohdalleen sopiva voimankäyttö tänä päivänä sotatilassa
yleensäkään osuu, ehkä se osuukin,
lähinnä sitä itse pohdiskelen.
Tämän 10 §:n virka-apua tarkoittavasta
kohdasta en tiedä, mitenkä se aikaisemmassa laissa on
lukenut, mutta kyllä minulla ainakin se käsitys
terveydenhuoltohenkilöstöä edustavana
erilaisissa tilanteissa mukana olleena on, että apua on
aina saanut, kun tosipaikka on ollut. En tiedä, onko se
pykälissä ennen lukenut, mutta käytännössä ainakin
tällainen avunsaanti on ollut erittäin mahdollinen.
Toki siinä on aina harkinta varmasti ollut välissä,
onko sen voinut hoitaa jotenkin muutoin. Pelastustoimi on yleensä ollut
näissä keskusteluissa se oleellinen kumppani sillä tavalla,
että selvitetään, riittävätkö heidän
resurssit vai ei, ei niinkään aina välttämättä poliisi.
Mutta voisin sanoa, että olen ed. Sumuvuoren kanssa
jonkin verran eri mieltä siitä, onko hyvä tämä suunta
tulla yhteiskunnan muille aloille virka-apua antamaan. Olen ehdottomasti
sitä mieltä, että se on hyvä asia,
koska resurssimme eivät yksinkertaisesti riitä täyteen
varusteluun niin poliisille, Puolustusvoimille kuin pelastustoimelle, terveydenhuoltoon,
öljyntorjuntaan,
maksimaalisesti kaikille osa-alueille. Yleensäkin Puolustusvoimien
yleisen hyväksyttävyyden säilyttämiseksi
korkealla pidän erittäin merkittävänä,
että ne voivat osallistua — ja niiden pitää osallistua — tehtäviin,
joita lain 10 §:ssä otetaan esiin ja myöskin
2 §:n pelastustoimi-kohdassa.
Yhtä kohtaa kysyn, kun arvoisa herra ministeri on paikalla.
14 §:ään ei sinänsä mitään
epäselvyyttä liity, mutta kun on aikanaan tehty
lunastuksia yksityisiltä henkilöiltä,
(Puhemies koputtaa) kysyisinkin: Onko joku menettely olemassa, kun
toiminta esimerkiksi loppuu jonkun armeijan yksikön osalta?
Palautetaanko näitä maa-alueita yksityisille henkilöille,
joilta ne aikanaan puolipakolla on viety?
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Virka-apua annetaan aina pyydettäessä ja
virka-avun pyytäjä myös määrittelee muun
muassa tämän suuren ihmismäärän,
johon ed. Cronberg viittasi. Tässä järjestys
on aivan selkeä. Sitä ei yritetä millään
tavalla muuttaa, vaan toimitaan aivan selkeästi sen virka-avun pyytäjän
pyytämällä tavalla ja tavallaan siis
sen tahon asettamilla ehdoilla.
Muutoinkin korostan sitä, että Puolustusvoimien
hallussa olevat niin sanotut kyvyt, viestijärjestelmät,
kalusto, mitä moninaisin materiaali ja se kaikki, mitä siellä on,
ovat yhteiskuntamme yhteistä omaisuutta. Ei se ole ikään
kuin korvamerkittyä vain Puolustusvoimille, jolla on oikeus
vain käyttää näitä kykyjä,
vaan se on yhteiskuntamme yhteistä omaisuutta. Eikö ole
järkevää silloin, että sitä yhteistä omaisuutta
käytetään, jos yhteiskunnassamme on joku
hätä tai tarve, johon sitä olisi järkevää käyttää?
Minusta tämä on terveen järjen mukaista
ajattelua eikä mitään militarismia taikka
militarisoimista, ei mitään sen suuntaista.
Täällä kysyttiin myös, miksi
Suomi osallistuu kriisinhallintaan; ed. Cronberg sitä kysyi.
Se ensimmäinen peruste ei suinkaan ole se, että voisimme tällä tavalla
kokemuksia ja opetuksia saaden vain kehittää omaa
kansallista puolustustamme, vaan kyllä se ensimmäinen
perustelu lähtee solidaarisuudesta, yhteisvastuun periaatteesta,
siitä, että rauha ja turvallisuus on yhteinen
juttu Euroopassa ja maailmassa. Me haluamme antaa siihen oman panoksemme
myös tällä tavalla, sotilaallisen kriisinhallinnan
keinoilla, jotka osaamme tässä maailmassa erittäin
hyvin. Olemme kehittäneet siihen omaa tyyliämme,
omaa tapaamme, omaa profiiliamme, ja haluamme näin olla
yhteisvastuullisesti hoitamassa yhteisiä kriisejä täällä Euroopassa ja maailmassa.
Se
on ensimmäinen perustelu.
Toinen kriteeri tulee sitten siitä, että kun
me näin toimimme, niin me saamme kyllä ilman muuta
ajantasaista ikään kuin kehitysnäköalaa
ja oppia, lessons learned, niin kuin se sanotaan hienosti, oman
kansallisen puolustuksemme kehittämiseen ja jatkuvaan parantamiseen.
Se on tärkeä näkökohta, mutta
se ei ole ensimmäinen näkökohta mietittäessä,
miksi me osallistumme. Miks, sillä on tärkeät,
ylevät, periaatteelliset syynsä, ja niistä ei
kannata edes tinkiä.
Ed. Sumuvuori antoi ymmärtää, että tässä ollaan
laajentamassa Puolustusvoimien tehtäviä. Ed. Nepponen
siihen kyllä jo mielestäni asiantuntevalla tavalla
vastasi. Ei olla laajentamassa missään mielessä eikä astumassa
toisten viranomaisten taikka ministeriöitten reviirille,
ei missään tapauksessa. Puolustusvoimien tehtäviä selkeytetään
kylläkin tällä tavalla kolmeen kategoriaan,
ja mielestäni tämä selkeytys kyllä on
ajan tasalle tuloa. Se on tämän maailman ongelmien tunnustamista,
niitten huomioon ottamista Puolustusvoimien toimintaa kehitettäessä ja
myös Puolustusvoimien ja yhteiskunnan välistä tärkeää suhdetta
jatkuvasti määriteltäessä.
Yksi laajennus on ja sekin elävän elämän
mukaan tuoma, siihen ed. Nepponen aivan oikein viittasi. Se on sotilaallisen
yhteisvastuulausekkeen huomioon ottaminen myös Puolustusvoimien
osalta. Tämä jatkuva puhuminen juoksuhaudoista,
eikö olisi parempi nyt lopettaa semmoinen puhe. Siitä analyysistahan,
jonka me teimme selonteossa vuonna 2004, kumpuavat nytkin nämä viimeisimmät
lainsäädäntöhankkeet — jotka
nyt tässä ovat valitettavasti, ed. Nepponen, olitte
oikeassa, vähän liian myöhäisessä vaiheessa,
toimikuntatyö vei oman aikansa ja oli muutenkin yhteensovittamista — sieltä nämä kaikki
kumpuavat.
Ne ovat yhteistä pohdintaa tämän eduskunnan
puolelta. Niitä me olemme paraikaa toteuttamassa koskien
myös yleensä asevelvollisuuden asemaa ja kehittämistä meidän
omassa järjestelmässämme. Kohta tulee
aika, arvoisat edustajat, jolloin me ja te voimme kaikki yhdessä katsoa
vuoden 2008 selonteon yhteydessä, mille tielle sitten lähdetään
2010-luvun alkupuolella. Silloin on varmaan tarpeen pohtia hyvin moni
asia jälleen ikään kuin alusta lähtien.
Mitä tulee yleiseen asevelvollisuuteen, niin mitä enemmän
on saanut mahdollisuuksia tutustua suomalaisen nuoren naisen taikka
miehen osaamiseen ja kykyihin vaikkapa rauhanturvaamistehtävissä ulkomailla,
sitä enemmän tulee hiljaisesti ylpeäksi
siitä osaamisesta ja taidosta, jolla he asiansa hoitavat.
Minä näen, että siinä on suuri
merkitys sillä, että meillä on hyvä asevelvollisuus,
mutta myös sillä, että Suomessa on niin korkea
osaamisen taso, hieno koulutusjärjestelmä. Kaikki
nämä yhteen pantuina tuottavat rauhanturvaajalle
niitä kykyjä, joita hän voi sitten hyödyntää omissa
tehtävissään. Tulee hiljaisesti ylpeäksi.
Sain tämän kokea viimeksi tällä viikolla,
kun saatoin seurata suomalaisten harjoitustoimintaa Saksassa, jossa
he harjoittelivat osallistumista nopean toiminnan joukkoihin yhdessä saksalaisten
ja hollantilaisten kanssa. Kielet osataan ja muut asiat hoidetaan
siinä kuin muutkin, ehkä pikkasen paremmin kuin
muut osaavat tehdä.
Maakuntajoukoista vain lyhyesti. Niiden asemahan on selvä,
ne ovat osa Puolustusvoimien joukkoja, Puolustusvoimien alueellisia
joukkoja, niin rauhan aikana kuin sodan aikanakin, ja siitähän
tulee sitten myös se virka-avun antamiseen liittyvä velvollisuus,
jos sellaista pyydetään, ei mistään
muusta.
Ed. Nepposen puheenvuoroon ei ole mitään muuta
kommentoitavaa kuin se, että sehän heijasteli
kokonaisuudessaankin sitä aika laajaa yhteisymmärrystä,
joka näitten lakien osalta ja muutoinkin selonteon pohjalta
on saatu koossa pidetyksi myös tämän
valmistelun edetessä.
Pelastustoimi, ed. Ranta-Muotio, ilman muuta kuuluu virka-avun
pyytäjien piiriin, se on sangen luonnollistakin jopa, ja
sehän on niin, että kun pelastusjohtaja pyytää keneltä tahansa
meiltä apua, emme voi kieltäytyä myöskään
yksilöinä, vaan meidän täytyy
antaa oma apumme ilman, että on kysymys esimerkiksi mistään
virka-avusta, vaan me olemme avunantovelvollisia sellaisissa tilanteissa.
Mutta se on toinen asia. Se on niin, kuten tässä ed.
Ranta-Muotiokin epäili, että pelastustoimi on
rinnastettava ilman muuta poliisiin ja Rajavartiolaitokseen, kun
puhutaan tästä virka-avun pyytämisestä ja
sen suomisesta ja sen antamisesta näille mainituille tahoille.
Ed. Ylä-Monosen puheenvuoroon viitaten vielä lyhyesti
korostan sitä, että ei tässä ole,
niin kuin ed. Ylä-Mononenkin totesi, tarkoitus missään
tapauksessa mennä toisten reviirille, vaan todellakin toimitaan
hyvässä yhteistoiminnassa. Kysymys on resurssien
järkevästä käytöstä. Toistan,
mitä äsken sanoin: Puolustusvoimilla on käytettävissään
laaja resurssisuma tai -kasa, miten sen haluaa sanoa, ja on tärkeää ja
luontevaa, että sitä myös käytetään
yhteiseksi hyväksi. Ilma- ja meriliikenne Suomessa näin
rauhan aikanakaan ei toimisi ilman Puolustusvoimien antamaa tiettyä perustilannekuvaa.
Se oli yksi esimerkki siitä, miten asiat juohevasti toimivat.
Mitä tulee maa-alueisiin, jotka olivat viimeinen kysymys,
nehän liittyvät aika monta kertaa varikkojen taikka
joukko-osastojen lopettamisiin. Siinähän käy
niin, että ne siirtyvät Senaatin tai Metsähallituksen
vastuulle. Puolustusvoimathan on näissäkin vain
vuokralainen, ja omistajia ovat siis Senaatti-kiinteistöt
ja Metsähallitus, jotka neuvottelevat siitä, miten kiinteistöt, metsäalueet,
ehkä peltoalueet ja muut maa-alueet käytetään.
Tietenkin se on teoriassa mahdollista, että Metsähallituksen
kanssa neuvotellen voitaisiin ikään kuin palauttaa
näitä alueita sitten niitten aikaisemmille omistajille.
Se on kyllä minun tietojeni mukaan aika harvinainen tapahtuma,
mutta todellakin niitten omistajia ovat Metsähallitus ja
Senaatti.
Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun puhutaan Puolustusvoimien virka-avusta, saa
helposti sen kuvan, että se tarkoittaa samaa kuin säästöt.
Yleensä siviiliviranomaisille, pelastusviranomaisille tai
Rajavartiostolle panostetut resurssit ovat halvempia kuin vastaavat
sotilaalliset resurssit. Siksi näkisinkin, että Suomessa
pitäisi olla joku instanssi — sitä ei
ole eduskunnassa, sitä ei myöskään
ole valtioneuvostossa — joka pystyisi näkemään
nämä resurssit yhtenä kokonaisuutena.
Maanpuolustustahto on, kuten ed. Sumuvuori totesi, Puolustusvoimien
tehtävä. Maanpuolustustahdosta haluaisin todeta,
että sitä voidaan ylläpitää myös
muulla tavoin kuin yleisellä asevelvollisuudella. Kaikissa
Pohjoismaissa on suurin piirtein yhtä korkea maanpuolustustahto
huolimatta siitä, että asevelvollisuusratkaisut
ovat hyvin erilaisia.
Lopuksi kysymys ministeri Kääriäiselle: Olimme
yhdessä viikonloppuna maanpuolustusjuhlassa, jossa todettiin,
että sotiemme veteraanit, jotka ovat pitäneet
yllä maanpuolustustahtoa, alkavat olla kohta historiaa,
ja peräänkuulutettiin uusveteraaneja. Keitä ovat
uusveteraanit?
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Suomen puolustusvoimat on olemassa
Suomen puolustamiseksi. Perussuomalaiset katsovatkin, että nimenomaan
tähän pitää satsata riittävillä määrärahoilla
voimakkaasti myös tulevaisuudessa. Siinä maakuntajoukot
ja muut ovat täydentämässä ja
luovat maanpuolustushenkeä ja -pohjaa.
Henkilökohtaisesti minua närästää kyllä täällä usea
viittaaminen EU:n kuolleeseen perustuslakiin. Suomi jo ikään
kuin ennakoi, että tämä rohjake tulee
voimaan. Täällä jopa ratifioidaan tällaista
lakia, joka on kuollut. Tämä on käsittämätöntä.
Tämä on kansanvallan haudan kaivamista, ja sitä en
missään nimessä hyväksy. Perussuomalaiset
tukevat rauhanturvatoimintaa YK:n puitteissa. Kuten ministerikin
on todennut, se on kunniakas sarka, mitä suomalaiset ovat
tehneet Kyproksella, Siinailla, pitkin tuolla, mutta en henkilökohtaisesti
lämpene näille EU:n taistelujoukoille, jotka viilettävät
viikunalehden perässä Kongon viidakkoihin. Minä sanon,
että siitä ei hyvä seuraa.
Arvoisa puhemies! Olin myös tässä ed.
Aulis Ranta-Muotion turvaryhmässä, ja on tärkeää,
että maanpuolustusasioita mietitään pitkällä tähtäimellä.
Se on Suomelle hyvä. Se on meidän turvallisuutemme
kannalta hyvä. (Ed. Nepposen välihuuto) — Se
oli yksimielinen mietintö, ed. Nepponen. Olimme siinä molemmat
mukana kaikkine karvoineen. — Tämä laki
sinänsä on tarpeellinen kyllä ja historiallinenkin,
mutta itsenäiseltä pohjalta, pois orjuus, pois
kurjuus!
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Pari kommenttia:
Nämä uusveteraanit: On varmaan parempi, että Maanpuolustuskiltojen
liiton herra puheenjohtaja haluaa täsmentää,
mitä hän tarkoitti sillä Joensuussa pitämällään puheella näiltä osin. En
lähde tulkitsemaan toisen käyttämää puheenvuoroa.
Ed. Soinille: Tuo korostus on täsmälleen oikea.
Sen varmasti jaamme, että Puolustusvoimat ovat nimenomaan
Suomen puolustamista varten. Se on sen ensimmäinen tehtävä,
nämä pari tehtävää tulevat
sitten sen jälkeen. Taistelujoukoista me voimme puhua perjantaina,
kun tämän asian lähetekeskustelu täällä on,
ja jatkaa tätä keskustelua.
EU:han tässä on mukana tämän
solidaarisuuslausekkeen kautta, kun on kysymys avun antamisesta
toiselle valtiolle. Se tulee sitä kautta, mutta ei mitään
muuta kautta, kun puhutaan tästä laista.
Keskustelu päättyy.