8) Hallituksen esitys laiksi asumisoikeusasunnoista annetun lain
         muuttamisesta 
      
       
         					
      
      
         
         Susanna Huovinen /sd(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä on
            siis kyse asumisoikeusasunnoista annetun lain muuttamisesta, ja
            tämä sisältää muun
            muassa esitykset talokohtaisten hoitovastikkeiden tasauksen kieltämisestä sekä siitä,
            että asumisoikeuden haltijat saavat nykyistä tarkempia
            tietoja käyttövastikkeen määräytymisestä.
            Sitten lakiin on tässä esityksessä ehdotettu
            lisättäväksi myös säännös omistajan
            velvollisuudesta antaa tietoja käyttövastikkeella
            katettavista menoista. Omakustannusperiaatetta ehdotetaan täsmennettäväksi,
            ja sen lisäksi ulkopuolisten palvelujen lisäksi
            myös konsernin sisällä tuotetut asumisoikeustalojen käyttämät
            palvelut pitäisi jatkossa kilpailuttaa. Lisäksi
            säädettäisiin asumisoikeuskäytön
            ensisijaisuudesta asuntojen vuokraamiseen nähden. Näiden
            muutosten lisäksi Aralle esitetään säädettäväksi
            valtuus valvoa asumisoikeustalojen käyttövastikkeita
            ja niistä annettavia tietoja. Ympäristövaliokunta
            on tämän asian käsitellyt ja puoltaa
            tätä esitystä ja ehdottaa sen hyväksymistä.
         
         
         Muutamia huomioita, arvoisa puhemies, valiokunnan mietinnöstä.
            Ensinnäkin meidän näkemyksemme mukaan
            tämä lakiesitys on parannus nykytilanteeseen nähden.
            Varsinkin tämä käyttövastikkeiden
            määräytymisen perusteiden selventäminen
            on tärkeää asukkaiden kannalta, ja myös tämä tiedonsaantikysymys
            on hyvin oleellinen. Nykyisinhän asukkaan maksamia käyttövastikkeita
            voidaan käyttää tuon kyseisen asunnon
            sijaintiosoitteessa mutta myös saman omistajan muissa kohteissa.
            Nyt tämä mahdollisuus siis poistuu, ja valiokunta
            kannattaa tätä muutosta. Tällä tavalla
            voidaan ajatella, että asukas voi muun muassa vaikuttaa
            itse kustannusten muodostukseen, ja tuossa mietinnössä on
            mainittu muun muassa energiansäästösyyt,
            jotka puoltavat myös tämän muutoksen
            tekemistä.
         
         
         Tämä tiedonsaannin parantuminen on aivan välttämätöntä.
            Nythän asukkaille tulee huomattavasti paremmat mahdollisuudet
            valvoa kustannusten perusteita. Kilpailuttamisvelvollisuutta pidetään
            myös valiokunnassa hyvänä, koska nyt tällä hetkellä voimassa
            olevan lain mukaan tässä asiassa on ollut selkeitä epäselvyyksiä.
            Aran valvontaroolia pidetään hyvänä asiana,
            mutta samalla muistutetaan siitä, että nuo Aran
            resurssit olisi myös varmistettava.
         
         
         Arvoisa puhemies! Asumisoikeusasiat ovat olleet julkisuudessa
            tässä viime päivienkin aikana aika voimakkaasti
            esillä, ja valiokunta on loppupuolella tätä mietintöä sitten
            käynyt hieman läpi sitä, minkälaisesta
            järjestelmästä tässä järjestelyssä on
            itse asiassa kyse. Tämä järjestelmähän
            on ollut olemassa nyt 20 vuotta, ja tänä aikana
            asuntomarkkinat ovat tietenkin kovasti muuttuneet. Järjestelmää on
            kehitetty, ja erityisesti asukkaiden mahdollisuutta osallistua päätöksentekoon
            on tässä vuosien mittaan yritetty parantaa.
         
         
         Tällä on selkeä luonne ikään
            kuin omistusasumisen ja vuokra-asumisen välimaastoon sijoittuvana,
            pysyvyyssuojan antavana vuokra-asumisen muotona. Mutta tässä käydään
            jatkuvasti tätä keskustelua, onko se lähempänä omistusasumista
            vai lähempänä vuokra-asumista. Nyt kun
            valiokunnassa kuulimme asukkaitakin, niin tästä kyllä ilmenee
            erinomaisen paljon ristiriitoja myös asukkaiden välillä,
            eli tämä näkemys tästä asiasta
            ei ole mitenkään yhtenäinen. Mutta tämä kysyntä edelleen
            on hyvin vilkasta, ja nyt kun varallisuusrajoitukset yli 55-vuotiaitten
            osalta ovat poistuneet, niin myös ikääntyneiden
            kiinnostus on lisääntynyt. Nyt valiokunta pitää tärkeänä sitä,
            että tätä tietoa siitä, minkälainen
            asumismuoto asumisoikeusasunto on tänä päivänä,
            pitäisi asukkaille selkeästi nykyistä enemmän
            pystyä viestittämään.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässäkin asiassa, niin kuin edellisessäkin,
            valiokunta on painottanut sitä, että tätä asumisoikeusasunnoista
            annettua lainsäädäntöä nyt
            huolellisesti seurataan ja arvioidaan myös jatkossa sitä,
            ovatko nämä muutokset riittäviä asukasdemokratian
            parantamisen kannalta eli tarvitaanko vielä sitten jatkossa
            jotakin muuta.
         
         
         Viime aikoina on herännyt erittäin laajasti keskustelua
            myös asumisoikeusasuntojen omistukseen liittyvistä järjestelyistä.
            Nämä ovat olleet myöskin laajasti julkisessa
            keskustelussa. Tässä haluan todeta valiokunnan
            mietinnöstä, että me olemme nyt päätyneet
            siihen, että me veimme tätä lakikokonaisuutta
            eteenpäin ikään kuin omana esityksenään.
            Joulukuun alussa ministeri Vapaavuori tulee sitten valiokuntaan
            kertomaan siitä, mikä on ministeriön
            käsitys nyt tästä julkisuuteenkin tulleesta
            tilanteesta, jossa nämä omistusjärjestelyt
            ovat nousseet tapetille. Eli haluamme kyllä tältäkin
            osin valiokuntana pitää itsemme kartalla siitä,
            minkälaisia muutoksia on näiltä osin
            tulossa ja miten ministeri ja ministeriö aikovat niihin
            mahdollisesti sitten reagoida.
         
         
         Arvoisa puhemies! Haluan vielä pöytäkirjoihin
            todeta sen, että tämän asian osalta valiokunta on
            poikkeuksellisesti saanut myöskin postia, kansalaiskirjeitä,
            jotka olemme parhaamme mukaan yrittäneet huomioida, ja
            tämä mietintö on yksimielinen.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja selvitti tilannetta.
            Valiokunnan mietintö on kyllä hiukan munkkilatinaa
            siinä mielessä, että täällä lopussa,
            viimeisessä kappaleessa, ikään kuin viitataan,
            että "Viime aikoina keskustelua herättäneet
            asumisoikeusasuntojen omistukseen liittyvät järjestelyt
            ovat aiheuttaneet tarpeen varmistaa, että - -"
            jne.
         
         
         Yksinkertaisesti kysymyksessä on tapaus, jossa yksityishenkilö on
            suhteellisen pienellä summalla hankkinut äänivallan
            osakeyhtiössä, jonka omaisuus, joka on mittava,
            pohjautuu yhteiskunnalliseen tukeen ja asukkaiden maksamaan vuokraan.
            Asumisoikeusasunnoista on keskusteltu ennenkin kriittisesti, ja
            nyt kritiikki liittyy myös tällaiseen spekulatiiviseen
            omistamiseen. On aivan hyvä, että ministeri Vapaavuori
            tulee itse asiaa esittelemään valiokuntaan.
         
         
         Valiokunta kuuli tässä myös valtiovarainministeriöstä budjettineuvos
            Pekka Pelkosta, joka totesi omassa puheenvuorossaan, että jos
            tämä spekulatiivinen omistuksen siirto, jossa
            on käytetty useampaa osakeyhtiötä äänivallan
            saavuttamiseksi, olisi ollut ajoissa tiedossa valtiovarainministeriössä,
            niin valtiovarainministeriö hänen mukaansa olisi
            vaikuttanut sen suuntaan, että olisi tullut vielä toisen
            tyyppinen hallituksen esitys. Eli tämä on viesti
            siitä, että myöskin lainsäädäntöä tarvitaan
            tässä asiassa ohjaamaan näiden yhteiskunnan
            tuella ja avulla syntyneiden osakeyhtiöiden ja asukkaiden
            oikeuksia. Asukasdemokratiassa varmasti on, niin kuin puheenjohtajamme
            totesi, vielä tekemistä.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! En pidä itseäni aivan tasapuolisena
            tässä asiassa. Voi olla, että olen ensi
            keväänä, jos kansa niin tahtoo, taas
            yli 6 000 valtion rahoittamaa vuokra-asuntoa omistavan
            yhtiön toimitusjohtaja. Siinä asemassa olin jo
            silloin, tai olin tulossa siihen asemaan juuri, kun asumisoikeusjärjestelmää Suomeen
            rakennettiin. Historia on sillä tavalla mielenkiintoinen,
            ja sitä kannattaa tosiaankin, kuten valiokunnan puheenjohtaja
            totesi, ehkä hieman valottaa ja arvioida.
         
         
         Asumisoikeusjärjestelmä tuotiin Suomeen juuri
            siinä vaiheessa, kun rakentamisen suhdanteet kävivät
            tulipunaisina 1990-luvun vaihteessa. Elettiin myöskin aikaa,
            jota valitettavasti eletään edelleenkin, jossa
            vuokra-asumisen arvostus on liian heikkoa. Täällä viitattiin
            siihen, että asukkailla edelleenkin on erilaisia näkemyksiä siitä,
            mitä se asumisoikeusasuminen on. Minun mielestäni
            asumisoikeusasuminen, erityisesti julkisesti tuettu asumisoikeusasuminen
            on tämmöistä mentaalisesti kaunisteltua
            vuokra-asumista. Ei siinä sen kummemmasta ole kysymys.
         
         
         Aravavuokra-asunnoista ei häädetä ketään,
            ellei jätä vuokraansa maksamatta tai vietä pahantapaista
            elämää. Aivan samoilla perusteilla käytännössä voi
            tietysti menettää myöskin asumisoikeusasunnon.
            Ehkä hieman vaikeammin toki nyt, kun asunto-oikeudet valitettavasti
            on lakkautettu, niin vuokra-asumisenkin turva on heikentynyt. Mutta
            aravavuokra-asumisessa se turva on kuitenkin edelleen varsin vahva.
            Ei siihen olisi erikseen tarvittu asumisoikeusasuntoa, mutta monien
            mielestä silloin ja ilmeisesti edelleenkin on hienompaa
            asua asumisoikeusasunnossa kuin vuokra-asunnossa, vaikka, kuten
            mietinnöstäkin eksplisiittisesti tai implisiittisesti
            käy ilmi, itse asiassa asumisoikeusasunnoissa asuminen
            ainakin taloudellisesti saattaa olla ei niin kannatta-vaa ja asukkaitten
            vaikuttamismahdollisuudetkin saattavat olla jopa heikommat.
         
         
         Ylipäätäänkin ne edut, joita
            asumisoikeusasumisella kuvitellaan olevan, ovat todellakin lähinnä kuvitteellisia.
            Tätä on ollut vahvistamassa valitettavasti myöskin
            se, että silloin, kun nämä säädökset
            laadittiin, niin ne laadittiin sellaisiksi, että asukkaitten
            vaikutusmahdollisuudet jäivät aivan liian pieniksi.
            Ne ovat liian pienet myöskin aravavuokra-asumisessa.
         
         
         Tässä mietinnössä ja myöskin
            lain perusteluissa mainittu yhteishallintolaki säädettiin
            1980-luvun lopussa. Vuokralaisdemokratiapaineen siivittämänä olin
            aika keskeisesti siinä valmistelussakin mukana ja vietettyäni
            yli kymmenen vuotta yhden Suomen suurimmista vuokrataloyhtiön toimitusjohtajista
            olen sitä mieltä, että asukkaitten aitoa
            päätäntävaltaa pitäisi
            nykyisestään lisätä ja niin
            pitäisi tehdä myöskin asumisoikeusasunnoissa.
            Yhteishallintolaista seuraava hallitus voisi hallitusohjelmaan kirjoittaa,
            että kun asukkaat maksavat kaiken sekä vuokra-asunnoissa
            että myöskin asumisoikeusasunnoissa, niin kyllä heidän
            nyt pitäisi päästä päättämäänkin omista
            asioistaan sen sijaan, että heitä on, kuten erityisesti
            asumisoikeusasuntojen osalta ja kuten tämä nyt
            käsittelyssä oleva laki osoittaa, viety kuin pässiä narussa,
            ei ole edes vaivauduttu kertomaan, mitenkä asiat oikeasti
            ovat.
         
         
         Mahdollisuus tasata kaikki kulut, sekä pääomakulut
            että hoitokulut, olihan se nyt ihan käsittämätön
            säännös. Siis tasaus ei ole mitään muuta
            kuin huonosti hoidetun talonpidon peittelyä pahimmillaan.
            Toki pääomavuokrien tasaus on sillä tavalla
            perusteltua, että kun suhdanteet heilahtelevat voimakkaasti
            ja rakennuskustannukset saattavat vaihdella niin, että saman
            kadun varressa olevat puoli vuotta vanhempi ja nuorempi talo, missä käyttövastike
            tai vuokra on euron kalliimpi toisessa kuin toisessa, niin silloin niihin
            tilanteisiin tarvitaan pääomatasausta. Mutta hoitomenoihin
            ei sitä nyt tarvita tietenkään mihinkään
            muuhun kuin omistajan surkeuden peittelyyn ja tietenkin siihen,
            että kun kustannukset vain nousevat, niin sitten, kun jossain
            ne kustannukset vielä huonomman hoidon vuoksi nousevat
            enemmän kuin toisaalla, niin siirretään
            sitten niistä paremmin hoidetuista taloista sitä asukkaitten
            rahaa sinne huonommin hoidettujen talojen surkeuden kattamiseen.
            Sehän on deodoranttia syöpäpotilaalle.
         
         
         Siinä mielessä tämä lakiesitys
            on erinomainen ja kannatan sitä lämpimästi,
            enkä nyt puutu näihin perusteluihin sinänsä sen
            enempää. Totean vain, että Ruotsissa
            asumisoikeusasuntojen osalta tilanne on sillä tavalla parempi,
            että siellä omistus on asumisoikeusyhdistyksillä eli
            ne asukkaat kuitenkin itse omistavat ne talot. Nyt ne omistaa joku
            jostain tullut liukko, joka käy rahastamassa asukkaitten
            rahoja.
         
         
         Ennen kaikkea se, mikä tässä on ollut
            huolestuttavaa ja joka nyt on tullut julkisuuteen, on kysymys korjausrahastojen
            käytöstä. Ellei niitä rahoja
            aktivoida säällisessä ajassa joko korjauksiin tai
            sitten palauteta sinne taseeseen voittoina vuokrien alentamiseksi
            tai käyttövastikkeitten alentamiseksi, niin kysymyshän
            on ryöstöstä. Ei tässä maassa
            nyt pidä sallia tietenkään kenenkään
            ryöstämistä, ei edes asumisoikeusasukkaitten.
            Siinä mielessä olen pikkaisen pettynyt, että valiokunta
            ei ottanut oikeastaan mietinnössään tähän
            nyt kantaa, mutta minä nyt ymmärrän,
            kun puheenjohtaja kertoi, mitenkä tämä proseduuri on
            tässä etenemässä. Toivon ja
            omasta puolestani edellytänkin, että kun ministeri
            Vapaavuori — uskon, hänen viimeaikaisiin toimiinsa
            viitaten — tässäkin asiassa toimii topakasti,
            niin tämä asia alkaa edetä niin, että asukkaat
            voivat olla huoletta itse maksamiensa vuokrien kohdistumisesta sinne,
            minne pitääkin eli niitten asuntojen korjauskustannusten
            tai oikeastaan siis korjauksesta heille aiheutuvien käyttövastikkeitten
            alentamiseen — ei käyttövastikkeitten
            vaan pääomavastikkeitten alentamiseen, ne sisältyvät
            siihen käyttövastikkeeseen. Mutta se on kuitenkin
            asia, joka pitää saattaa kuntoon. Ellei niin tapahdu,
            on vaara, että usko koko asumisoikeusasumisen oikeudenmukaisuuteen
            horjuu todella pahasti.
         
         
         Arvoisa puhemies! Olen siis sitä mieltä, että tämä lakiesitys
            pitää hyväksyä, asukkaitten
            läpinäkyvyyttä pitää lisätä,
            mutta tämä edellyttää, että jatketaan
            eteenpäin ja lisätään aivan
            oikeasti asukkaitten vaikutus- ja päätäntävaltaa
            asumisoikeusasunnoissa samoin kuin myöskin aravarahoitetuissa
            vuokra-asunnoissa. Se ei ole keneltäkään
            pois, se on yhteiseksi hyväksi, ja sitä tietä eteenpäin.
         
         
       
      
         
         Susanna Huovinen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Pari kommenttia. Ensin varapuheenjohtaja
            Tiusaselle, joka joutui jo poistumaan. Hän sanoi, että tämä mietintö on
            joiltakin osin vähän munkkilatinaa. No niin saattaa
            olla, mutta tähän ed. Virtasenkin esille nostamaan
            asiaan kyllä totean, että ei tämä minusta
            munkkilatinalta kuulosta, kun sanotaan, että "on ilmeistä,
            että joidenkin toimijayhteisöjen yhteiskuntavastuuta
            voi luonnehtia selvästi toisia korkeammaksi". Sitähän
            siinä juuri tarkoitetaan. Toisten yhteiskuntavastuu on
            korkeampi kuin toisten, ja tätä meidän
            on nyt tarkasteltava tässä työssä,
            johon olemme ministeri Vapaavuoren kutsuneet kuultavaksi.
         
         
         Jaan täysin, arvoisa puhemies, ed. Virtasen huolenaiheen
            siitä, mitä tapahtuu, jos sallitaan tällaisten
            omistusjärjestelyjen aiheuttaa edes ajatuksen semmoisesta
            riskistä, että nämä rahat valuvat
            jonnekin muualle. Juuri sen vuoksi olemme nyt pyytäneet
            ministerin itsensä tätä asiaa meille
            vähän selvittämään.
         
         
         Se, miksi emme nyt sitä tähän lain
            kokonaisuuteen ottaneet, johtuu kyllä myös eduskunnan aika
            runsaasta työtilanteesta ja valiokunnan runsaasta työtilanteesta.
            Tämä laki oli kuitenkin ajateltu tulevaksi voimaan
            vuoden alusta. Halusimme, että tämä ei
            jää meidän työpöydillämme
            olevien suurten pinojen alle odottelemaan, vaan että nämä uudistukset
            saadaan mahdollisimman pian voimaan. Mutta voin vakuuttaa, ed. Virtanen, että me
            kyllä pidämme huolen siitä, että saamme tähän
            asiaan selvyyttä.
         
         
         Vielä haluan, arvoisa puhemies, lopuksi todeta, että minulla
            on tässä muun muassa Helsingin Sanomien mielipideosastolta
            kaksi kirjoitusta. Toinen on päivätty 17. marraskuuta
            ja toinen 19. marraskuuta. Molemmat ovat asumisoikeusasukkaiden
            kirjoittamia, joissa he ovat täysin eri mieltä siitä,
            mikä on tämän lainsäädännön
            merkitys asukkaille. Mutta tietenkin meillä on lupa odottaa,
            että tällä vaikutusta on.
         
         
       
      
         
         Erkki  Virtanen  /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Minä en ole sitä mieltä,
            että tämä on munkkilatinaa, myöskään
            tämän viittauksen osalta. Se on erittäin
            kauniisti ja hienovaraisesti sanottu, mutta kyllä minä nyt
            onnistuin sieltä lukemaan tämän viestin.
            Kun minulla ei ole valiokunnan mietinnön aiheuttamia tämmöisiä mentaalisia
            estoja, niin minä voin sanoa tietenkin suoraan, että kysymys
            on pahimmillaan ryöstöstä, joka pitää korjata.
            Ja hyvä on, että näin tapahtuu. Asukkaitten
            erilaiset näkemykset todellakin minusta johtuvat siitä,
            että edes asukkaat eivät ole välttämättä selvillä siitä,
            mitä se heidän asumismuotonsa oikein oikeasti
            tarkoittaa. Minulla on omakohtainen kokemus siitä, että kun
            asukkaitten tieto lisääntyy, niin myöskin
            vuokranantajan — ja uskon, että myöskin
            tässä tapauksessa tämän asumisoikeustalojen
            omistajan — oma elämä helpottuu merkittävästi,
            koska on paljon helpompi keskustella tosiasioista sellaisten ihmisten
            kanssa, jotka tuntevat ne asiat, tietävät, mistä puhutaan.
            Mutta ennen kaikkea kysymys on tietenkin siitä, että kun
            ne asukkaat maksavat sen oman asumisensa ja kysymys on heidän
            omista kodeistaan, niin heillä pitäisi olla nykyistä enemmän päätäntävaltaa
            omista asioistaan.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyi.