Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Viimeaikaisen normaalin käytännön
mukaan nyt on vuorossa hallituksenhaukkumistunti. Tässä asiassa
nimenomaan on todettava ehkä noin prosessuaalisesti, että siitä kun
olin edellisen kerran oppositiossa, tämä maailma,
eduskunnan toiminta on parantunut sillä tavalla, että silloin
elikkä noin viisi vuotta sitten tämmöiset
sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintöihin liittyvät
vastalausepuheenvuorot piti käyttää noin
kello yhdentoista aikaan illalla, nyt pääsee jo
seitsemältä puhumaan. Hyvä niin.
Mutta se ei ole hyvä, että hallitus on valitettavasti
antanut tämänkin säästölain
eduskunnalle. Ehkä nyt voimme sanoa, että varmaan
säästöjäkin tarvitaan, mutta
olen sitä mieltä, että niitten säästöjen
pitäisi olla järkeviä ensinnäkin
sillä tavalla, ettei näennäisiä säästöjä saavuttamalla
itse asiassa aiheuteta suurempaa vahinkoa, taloudellistakin vahinkoa,
ja ennen kaikkea siten, että niitä säästöjä ei
kohdistettaisi kaikkein heikoimmassa asemassa oleviin, kuten valitettavasti
tässäkin tapahtuu. Tässähän
on nyt siis kaksi tai ehkä kolmekin asiaa, jotka hallitus
on päättänyt toteuttaa ja jotka täyttävät
nämä edellä kuvaamani ikävän
ehdon edellytykset.
Niistä ensimmäinen on tämä matkakorvausten
leikkaus, joka toteutetaan tällä hallituskaudella
valitettavasti jo toisen kerran. Voin tunnustaa, että kun
se tehtiin ensimmäisen kerran, olin itse siihen kohtuullisen
syyllinen, koska hallitusneuvottelujen aivan viime vaiheessa, kun
viimeisenä yönä kamppailtiin vanhuspalvelulain
rahoituksen löytämisestä, niin silloin
sitä rahaa ei enää muualta löytynyt,
joten se otettiin sitten muutaman euron korotuksena matkakorvausten
omavastuuseen. Sen saatoin vielä hyväksyä jotenkin, vaikka
ei sekään nyt oikein hyväksyttävää ollut. Mutta
nyt hallitus leikkaa puhtaasti säästääkseen valtion
menoja matkakorvauksesta, jota maksetaan siitä, että terveyskeskuksista
ja sairaaloista kaukana asuvat ihmiset joutuvat matkustamaan sinne
moottorikulkuneuvoilla tai joillain muilla kulkuneuvoilla, kun kyseiset
organisaatiot ovat niin kaukana, ettei sinne kävelläkään
jaksa eikä polkupyörällä ajo
onnistu.
Ongelma on siinä, että kaikilla ihmisillä ei
ole varaa maksaa kunnolla edes niitä matkakorvauksia. Eli
siltä osin tämä lakiesitys kohdistuu
kaikkein kipeimmin kaikkein pienituloisimpiin. Ei meille, joilla
on varaa matkustaa, tuota mitään ongelmaa mennä kauempaakin
terveyskeskukseen. Edustajienhan nyt ei tarvitse tietenkään maksaa
omasta terveydenhuollostaan mitään, koska tästä nyt
yleensä jaksaa kävellä tuohon naapuritaloon,
ja sinne pääseekin vielä samana päivänä,
ja palvelut ovat ilmaisia työterveyshuollon kautta. Mutta
sen sijaan niille, jotka asuvat kaukana ja joutuvat käyttämään
terveyskeskusta ja joutuvat maksamaan sinne vielä asiakasmaksunkin,
siitä matkasta saattaa maksettavaksi jäädä jo
useampi kymppi, ja köyhälle perheelle sekin on
jo iso raha. Siksi tämä matkakorvausten leikkaus
on tuomittava.
Sitten taas tänne käsittämättömien
esitysten puolelle menee tämä kuntoutustuesta
leikkaaminen. Kuntoutushan on toimintaa, jolla pyritään palauttamaan,
säilyttämään tai turvaamaan
sairastuneen työssäkäyvän ihmisen
työkyky tai ylipäätään
ihmisen kyky toimia silloin, kun se on heikentynyt. No, nyt tässä leikataan
korvauksesta, jolla korvataan kuntoutuksesta aiheutuvia maksuja,
ja tähän pätee aivan sama, että tästäkin kärsivät
ne, joilla on kaikkein vähiten varaa, koska heidän
on kaikkein vaikeinta maksaa siitä kuntoutuksesta aiheutuvat
maksut. Nythän siinä käy niin, että jos
he sitten jäävät niitten maksujen vuoksi
menemättä siihen kuntoutukseen, niin heidän
työkykynsä palautuminen viivästyy ja
yhteiskunta menettää sekä sen tuotannon
arvon, joka syntyy siitä poissaolosta, ja sitten joutuu maksamaan
vielä sairauspäivärahoja, jolloin säästö tässä kuntoutuksessa
taatusti muuttuu negatiiviseksi.
Arvoisa puhemies! Kun kello näyttää punaista,
niin totean, että näillä perusteilla
kakkoskäsittelyssä tulen esittämään
tämän lain hylkäämistä.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Keskusta on valiokunnassa jättänyt
vastalauseen 2. Kyse on sairausvakuutuslain muuttamisesta.
Katsomme, ettei sairausvakuutuksen matkakorvauksen omavastuuta
tule korottaa eikä omavastuun määrää sitoa
siihen, mistä taksimatka on tilattu. Sairausvakuutuksen
matkakorvauksia maksetaan eniten harvaanasutuille alueille ja erityisesti
ikäihmisille. Omavastuiden korottaminen tulee koettelemaan
erityisesti tätä väestöryhmää ja
kaikkein huonoimmassa taloudellisessa tilanteessa olevia. Pitkät
matkat ja vähävaraisuus ovat huono yhdistelmä sairastuneelle.
Mielestämme lyhyellä tähtäimellä sairausvakuutuksen matkakorvauksiin
kohdistuvat säästöt ovat epäoikeudenmukaisia
ja pitkällä ajalla saattavat aiheuttaa lisää kustannuksia,
kun vähävaraisimmat ihmiset jättävät
sairauksiaan hoitamatta.
Esityksen mukaan taksimatkan omavastuuosuutta korotetaan 32
euroon eli tuplataan. Mikäli taksia ei tilata välityskeskuksen
kautta, tällöin sitä ei huomioida vuotuisessa
omavastuukertymässäkään.
Arvoisa puhemies! Tämä voi kuulostaa pieneltä summalta
ja pieneltä asialta, mutta varsinkin meillä Lapissa
ja muuallakin Suomessa harvaanasutuilla alueilla, missä on
pitkät matkat keskussairaalaan, on tilanne se, että on
jouduttu tilaamaan ja joudutaan tilaamaan taksi tilausvälityskeskuksen
kautta. Sinänsä hieno asia, mutta suurin osa taksikyydeistä muodostuu
kyseisen keskussairaalapaikkakunnan ajoneuvoille. Tuloksena on se,
että esimerkiksi meillä Lapissa pitkien matkojen
päässä on tultu tilanteeseen, että pienten
kuntien taksiyrittäjillä ovat kyytien määrät
vähentyneet jopa puoleen aikaisemmasta. Tämä vähentää maaseudun
palvelujen tarjontaa entisestään, siellä ei
ole enää kaikilla takseja käytettävissä.
Onko oikein, että esimerkiksi Rovaniemen taksien määrää on
saatu lisättyä tällä? Siellä on työmäärät
lisääntyneet, ja Kolarissa, Muoniossa on taksien
määrää jouduttu jopa vähentämään. Taksiyrittäjähän
sinänsä ei itse asiassa pidä olla tässä,
mutta kun tästä ovat joutuneet kärsimään myöskin
henkilöt, jotka asuvat kauempana.
Moni ihminen on kuitenkin tehnyt sen, että ovat sitten
menneet siihen tilanteeseen, ovat joka tapauksessa itse sitten varanneet
taksin sieltä omalta paikkakunnalta, menneet tai tulleet
kotiin sillä kyydillä, kun on tuttu kuski, joka
tuo varmasti vanhuksenkin kotia, käyttää tarvittaessa vaikka
vessassa välillä, kun on tuttu ja turvallinen
kuski.
Tämä on ollut mahdollista sillä tavalla,
että on maksanut sen koko kyydin, esimerkiksi 200 tai 300
euroa, tälle kyydin hoitaneelle taksikuskille ja sen jälkeen
pyytänyt ja saanut sen omavastuulla, mikä oli
aikaisemmin 14 ja jotakin ja nyt jatkossa 16 euroa. Sillä oli
voinut tämän asian hoitaa. Nyt tämän
jälkeen näitten omien kyytien järjestely
menee käytännössä mahdottomaksi,
kun siitä omavastuu nousee kaksinkertaiseksi eli 32 euroksi.
Tämä on todella väärin maaseudun
ihmisiä kohtaan, jotka jo muutenkin joutuvat maksamaan
niistä matkoista ja kulkemisista. Juuri niin kuin edustaja
Virtanen sanoi äsken, niin eiväthän täällä taajamissa
asuvat joudu maksamaan matkoistansa muutenkaan, kun ovat lähellä,
juuri mitään. Maaseudulla asuminen tulee entistä kalliimmaksi
ja kalliimmaksi.
Näitten asioiden vuoksi keskustan ryhmä tulee
tämän asian toisessa käsittelyssä jättämään vastalauseen
2 mukaisen esityksen.
Yleiskeskustelu päättyi.