8) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi luottolaitosten ja
sijoituspalveluyritysten kriisinratkaisusta ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi sekä vakausmaksujen siirrosta
yhteiseen kriisinratkaisurahastoon ja rahasto-osuuksien yhdistämisestä tehdyn
sopimuksen hyväksymiseksi ja laiksi sopimuksen lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
Mauri Pekkarinen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin alkusanoikseni sanoisin,
että kysymys on aika isosta kokonaisuudesta. Koko eurooppalainen
finanssijärjestelmä, sen valvonta, sen kunnon
seuranta, sen kriisien tunnistaminen, ne viranomaiset, jotka ovat
toimivaltaisia, kun kriisi havaitaan, ryhtyvät toimenpiteisiin,
ne yhtenäiset varautumisjärjestelmät
siihen, kun kriisi on havaittu, ne rahoitusresurssit, millä tavalla
kriisiä hoidetaan: kaikki nämä uudistuvat
tällä järjestelmällä,
mitä Eurooppa nyt rakentaa ja johon liittyen Suomen lainsäädäntöä nyt
ollaan rakentamassa. Kysymys on 18 erillisen lain isosta paketista,
jotka muuttavat dramaattisesti myös suomalaisen luotto-
ja sijoituspalvelusektorin roolia ja niiden valvontaa, toiminnan
seurantaa ja syntyneitten kriisien hoitamista. Siitä tässä kokonaisuudessa
on pohjimmiltaan kysymys.
Arvoisa puhemies! Minä teen niin, että minä yritän
omin sanoin selostaa vähän tarkemmin vielä sen,
mitä tämä kaikki, tämä järjestely
tarkoittaa. Taustallahan on maailmanlaajuinen finanssikriisi, sen
aivan erityinen eurooppalainen luonne, joka johtuu paljossa siitä,
mitä euro on, sen heikkouksista, koko eurojärjestelmän
heikkouksista. Kriisi on edelleen menossa, mutta yhteisin toimin
nyt ollaan rakentamassa pankkiunionia, jonka tavallaan rakenteessa
ovat nyt nuo äsken sanotut menettelyt, viranomaiset ja
resurssit, joilla ongelmia hoidetaan. Pankkiunionin tavallaan raameissa
nämä kaikki nyt sitten ovat sisällä.
Tähän saakka on jo tehty se, että yhteisin
toimin on sovittu, että eurooppalaiset pankit läpivalaistaan,
tehdään stressitestit, ja 4.11. tänä vuonna
pankkiunionin ensimmäinen vaihe astui voimaan. Ensimmäisessä vaiheessa
siirryttiin yhteiseen valvontajärjestelmään.
Jo nyt meillä on meneillään järjestely,
jossa eurooppalaisia pankkeja, niiden kuntoa ja iskukykyä,
valvotaan yhtei-sin menettelytavoin.
Tällä lainsäädäntökokonaisuudella,
mikä nyt on tässä kysymyksessä,
astutaan seuraavaan vaiheeseen pankkiunionissa, jonka eurooppalainen viitekehys
on BRRD, Bank Recovery and Resolution Directive. Tämän
direktiivin kansallisesta sovelluksesta on tässä kysymys.
Tällä menettelyllä nyt luodaan yhteiset
eurooppalaiset pelisäännöt. Sitten jos
nuo testit ja valvonta osoittavat, että pankkien kunto
joissakin mukana olevissa maissa — siis kaikki Euroopan
unionin jäsenmaat ovat mukana tässä menettelyssä — jos pankkien
kunto ei täytä niitä vaateita, mitä pankin
tulee täyttää, niin sitten lainsäädännön
mukaan määritellään pelisäännöt — nyt tässä tapauksessa
siis myöskin Suomessa — mitkä viranomaiset
ovat toimivaltaisia puuttumaan tilanteeseen ja minkälaisin
keinoin nuo viranomaiset voivat tässä tilanteessa
sitten ongelmaa ryhtyä hoitamaan.
Lainsäädännössä päätetään
siitä, että meille rakennetaan tällainen
erityinen rahoitusvakausvirasto, jonka tehtävänä on
viranomaistoimin vastata kaikesta äsken sanotusta. Tämä virasto lähtisi
siis liikkeelle ensi vuoden ensimmäisenä päivänä.
Ensi vuoden ensimmäisestä päivästä lukien pitäisi
sitten panna pystyyn myöskin tällainen rahoitusvakausrahasto,
erillinen rahasto, jota siinä tilanteessa, kun ongelmia
havaitaan — ja kun sijoittajien omavastuu on ensin otettu
käyttöön ja jos sekään
ei vielä riitä pelastamaan pankkia, saamaan tuota
pankkia kestävän kehityksen uralle — voitaisiin
käyttää ja siitä rahoittaa kansallisesti
ongelmiin joutuneen pankin tilannetta.
Tähän samaan rahoitusvakausrahastoon, sen sisään,
siirrettäisiin myöskin nykyinen talletussuojarahasto.
Nykyinen talletussuojarahasto on tällä hetkellä finanssisektorin
itsensä perustama ja itsensä ylläpitämä.
Mutta tässä lainsäädännössä esitetään,
että tämän saman yhtenäisen
rahoitusvakausrahaston sisään tulee sekä tämä krii-sien
hoitoon tarvittava rahasto että myöskin talletussuojarahasto
niin, että näiden välillä on
palomuuri, mutta niillä on kuitenkin yhteinen hallinto
sen takia, että nämä rahat niin sanotusti
eivät sotkeennu.
Arvoisa puhemies! Tämä on se, mihinkä tässä tähdätään
ensi vuoden alusta lähtien:
Laissa määritellään viranomaiset,
jotka ovat toimivaltaisia puuttumaan tilanteeseen, jos ongelmia
tulee.
Erityinen rahoitusvakausrahasto, jossa, vielä kertaalleen,
on kaksi osaa — talletussuojarahasto, josta hoidetaan tallettajien
saamiset, jos ongelmia tulee, ja kriisirahasto, jolla pääomitetaan pankkia
tai luottolaitosta, jos luottolaitoksen omat varat ja sijoittajien
vastuu eivät riitä noitten ongelmien hoitamiseen.
Arvoisa puhemies! Sitten tämän tarinan seuraava
vaihe koskee vuoden 2016 ensimmäistä päivää.
Tarkoitus on, että Euroopan johtajien viime kesänä tekemän
päätöksen mukaan siirrytään vuoden
16 alusta lähtien yhteiseen eurooppalaiseen kriisinhallintajärjestelmään.
Se käytännössä tarkoittaa sitä,
että vuodesta 2016 lähtien tulee yhteinen eurooppalainen
viranomainen, joka päättää yhteisesti
eurooppalaisista toimista, ja yhteinen eurooppalainen kriisirahasto,
jonka suuruus tulee olemaan 55 miljardia euroa ja johon siirretään
kansallisista rahastoista asteittain vuodesta 2016 lähtien
meidän tapauksessamme 1 prosentti suojattujen talletusten
kokonaismäärästä, joka tarkoittaa
noin 1—1,5 miljardia euroa.
Siis kotimaiseksi, kansalliseksi rakennettava rahasto on tosiasiassa
kansallinen rahasto vain vuoden ajan, ja 2016 vuoden alusta lähtien
se asteittain siirtyy osaksi yhteistä, yleistä eurooppalaista
kriisirahastoa. Niinpä suomalaiset pankit ovat sitten ne,
jotka sen rahoittavat. Asteittain suomalaiset luottolaitokset joutuvat
siirtämään rahaa tuohon yhteiseen rahastoon,
vuodesta 2016 lähtien etupainoisesti: ensimmäisenä vuonna
40 prosenttia siitä runsaasta miljardista, seuraavana vuonna
se nousee 60 prosenttiin ja siitä asteittain siis 100 prosenttiin
niin, että vuonna 24 meillä on täysimittainen
kriisirahasto, noin 55 miljardia euroa.
Niin kuin tässä hallituksen esityksessä sanotaan,
nyt irrotetaan veronmaksajat vastuusta hoitaa yhteiseurooppalaisten
pankkien tai luottolaitosten ongelmia. Mutta samalla kun eurooppalaiset
veronmaksajat irrotetaan tästä vastuusta, se vastuu
siirtyy eurooppalaisille pankeille. Ne joutuvat osallistumaan yhteisen
kriisirahaston kartuttamiseen, ja siitä, vielä kertaalleen,
Suomen osuus on runsaat miljardi euroa. Tämän
kriisirahaston arkkitehtuuri on rakennettu niin, että jos jossakin
vaiheessa sitä rahastoa joudutaan sitten käyttämään,
siitä 55 miljardista esimerkiksi 30 miljardia euroa joudutaan
käyttämään jonnekin, niin käytännössä se
pitää uudestaan pääomittaa. Eli
käytännössä se on rahasto, jossa
ei pohjaa pohjimmiltaan ole.
Arvoisa puhemies! Tähän liittyykin sellainen erityinen
piirre, jossa toivoakseni voin pienen hetken vielä viivähtää.
Tästä eurooppalaisesta kriisirahastosta on tosiasiassa
päätetty yhdessä Euroopan johtajien kokouksessa,
ja se on jo toimeenpantu ja voimaansaatettu yhteisellä asetuksella.
Se asetus tuli voimaan elokuussa tänä vuonna.
Tältä salilta, tältä eduskunnalta
kukaan ei ole koskaan kysynyt, hyväksyykö Suomen eduskunta
tässä kokoonpanossa, missä me tässä nyt
olemme, sen, että Suomi osallistuu tuolla äsken
sanotulla summalla tämän eurooppalaisen kriisirahaston
kartuttamiseen. Suuri valiokunta on toki asiasta antanut lausuntonsa,
mutta koko eduskunta ei ole koskaan päässyt määrittelemään
omaa kantaansa siihen, miten tämän asian kanssa
menetellään. Asetus on tullut sellaisenaan voimaan,
ja sen kanssa nyt sitten kerta kaikkiaan on elettävä.
Kun vielä otetaan huomioon, että periaatteessa — vaikka
nyt kysymys on runsaan miljardin euron siirtämisestä tuohon
yhteiseen rahastoon — jos sen rahaston varat eivät
riitä, ei ole mitään takarajaa, mitään
perälautaa, kuinka paljon sinne jatkossa siirretään.
Arvoisa puhemies! Mikä johtopäätökseni
tästä on? Nyt tämä liittyy isoon
periaatteelliseen kysymykseen. Minusta pitäisi Suomen menettelytapoja
tämäntapaisissa asioissa muuttaa silloin, kun
eurooppalainen asetus tulee voimaan, mikä käytännössä merkitsee
valtavia vastuita Suomen kansantaloudelle. Hallituksen, mikä hallitus
kulloinkin sattuisi maassa olemaan, velvollisuus pitäisi
olla tuoda se asia, ei vain suuren valiokunnan päätettäväksi,
vaan koko tämän salin päätettäväksi.
Sen hallitus voisi tehdä sillä tavalla, että se
mittauttaa luottamuksensa sillä, että onko eduskunta
valmis hyväksymään sen, että hallitus tämmöiseen
esitykseen sitoutuu.
Arvoisa puhemies! Olen vienyt aikaa jo rutkasti yli sen ajan,
mikä näitten asioitten esittelyyn on varattu.
Arvoisa puhemies, vielä ihan vain puoli minuuttia. Tämä kriisirahasto
siis on yhteinen. Se irrottaa todellakin veronmaksajan nyt vastuusta.
Mutta käytännössä se merkitsee
sitä, että kun tähän saakka
pienituloinen veronmaksaja, mummo Pihtiputaalla, jolta ei peritä veroa,
ei ole osallistunut lainkaan kriisien rahoittamiseen, niin mummo
on kuitenkin jonkun pankin asiakas, jos ei muuten, niin hänen
eläkkeensä tulee jonkun pankin kautta, ja nyt
tätä kautta pankkien asiakkaat ovat ne, jotka
todellisuudessa maksavat tämän laskun, koska pankkien
omistajat eri maissa todennäköisesti edelleenkin
edellyttävät, että yhtä suuri
tuotto heidän pitää saada sijoitetusta
pääomasta kuin tähän saakkakin
on saatu.
Arvoisa puhemies! Minä jatkan kohta, vielä toisen
kerran, pyydän saada siihen mahdollisuuden, koska mielelläni
sitten vielä sen keskustan eriävän mielipiteen
tähän asiaan liittyvänä selostan.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Se järjestyy puheenvuoro-nappia painamalla.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Hienoa, että edustaja Pekkarinen
on paikalla talousasiantuntemuksensa kanssa. Siinä mielessä osittain näitä kysymyksiä
esitänkin
talousvaliokunnan puheenjohtajalle, koska ministeri ei ole vastaamassa
paikalla.
Arvoisa puhemies! Tässä on erittäin
isosta hallituksen esityksestä kysymys, ja kirjankin paksuutta
voidaan vain kuvata sivujen määrällä: sivuja
on lähes 400. Haluan kuitenkin täältä nostaa
yhden mielestäni erittäin tärkeän
asian. Tärkeää varmasti olisi puhua
myös Euroopan vakausmekanismin pääomasta,
jossa Suomi meni takaamaan 11,1 miljardia euroa ja antoi rahaa 1,44
miljardia euroa, ja me tiedämme, miten niiden rahojen suhteen
on käymässä. (Mauri Pekkarinen: Ei tässä ole
siitä kysymys!) — Tässä hallituksen
esityksessä on kuitenkin viitattu ja käyty tämä vakausmekanismi
läpi, ja se on myös sisällä täällä.
Mutta tämä laki väliaikaisesta pankkiverosta, tämä on
se iso asia. Väliaikaista pankkiveroa alettiin keräämään
vuonna 2013, ja tämä on se nytten purettava laki,
jota ei jatkettaisi tämän kolmen vuoden keräyksen
jälkeen. Tätähän perusteltiin
siten, että säätelyn taustalla oli tarve
varautua etukäteen luottolaitosten mahdollisten kriisien
rahoittamiseen ja rajata veronmaksajien vastuuta. Tämä lukee
myös tässä hallituksen esityksessä.
Nyt kun me tiedämme, että täällä hallituksen esityksen
kirjassakin lukee sivulla 69, että kun tämä väliaikainen
pankkiverosta annettu laki kumotaan, niin nämä kerätyt
rahat siirretään eteenpäin, niitähän
on 266 miljoonaa euroa arviolta tässä. Pankkiverona
kerätyt varat ehdotetaan siirrettäväksi
osin perustettavaan kriisinratkaisurahastoon ja osin tuloutettavaksi
valtion talousarvioon.
Sivulla 81 lukee näin: "Pankkiveron tuoton käytön
määrärahoista yhteensä 266 miljoonaa euroa
siirrettäisiin rahoitusvakausrahastoon 166 miljoonaa euroa
ja 100 miljoonaa euroa tuloutettaisiin valtion talousarvioon." Ja
vielä yksi lai-naus: "Rahastoon siirrettävä 166
miljoonaa euroa siirrettäisiin edelleen EU:n yhteiseen
kriisinratkaisurahastoon vuonna 2016."
Elikkä, arvoisa puhemies, asiani ydin on se, että kun
meillä silloinen valtiovarainministeri täällä vakuutti
eduskunnalle, että nyt laitetaan suurpankit vastuuseen
holtittomasta luotonannosta ja heille laitetaan vero, nyt tätä veroa
sitten kannetaan tämä 266 miljoonaa suoraan pankkien asiakkailta.
Eiväthän tässä pankit maksaneet
ensimmäistäkään euroa tästä kerättävästä pankkiverosta.
Pankit onnistuivat huijaamaan asiakkaita tänä aikana
erittäin hyvin, nimittäin ne vetosivat tähän
pankkiveroon ja nostivat ensin asiakasmaksuja ja lainamarginaaleja.
Lisäksi ne myös sulkivat konttoreita ja laittoivat
ihmiset internetin taakse hoitamaan pankkiasioita.
Tämän lisäksi ne laskuttivat veronsa
suoraan asiakkailtaan. Esimerkiksi Sampo Pankki lähetti asiakkaille
kirjeen, jonka itsekin sain, jossa luki näin: "Riskipainotettuja
saatavia ovat mm. kaikki pankin asiakkailleen myöntämät
luotot. Sopimustemme ehtojen mukaan pankki on oikeutettu perimään
velalliselta kustannusten nousun tai tuottojen menetykset, jotka
aiheutuvat pankille lainsäädännön
tai viranomaispäätöksen johdosta. Liitteenä olevassa
laskussa..." ja niin edespäin. Pankki lähetti
suoraan minulle kotiin laskun 2013, ja se tulee 2014, ellei se sitten
ole tullut jo ja se on maksettu, en ole huomannut sitä katsoa,
mutta se tulee myös 2015. Pankit saivat moninkertaisen
hyödyn tästä verosta, ja meillä kehdattiin
eduskunnassa väittää, että pankit nämä kustannukset
maksavat.
Arvoisa puhemies! Ei tässä nyt vielä mitään, mutta
nytten kun näitä rahoja ruvetaan tulouttamaan
jonnekin muualle kuin sinne, minne ne alkuperäisesti kerättiin,
niin hallituksen esityksessä sanotaan, että 100
miljoonaa euroa tuloutetaan valtion talousarvioon ja 166 miljoonaa
siirretään edelleen EU:n yhteiseen kriisinratkaisurahastoon
vuonna 2016. Ensinnäkin, eikö nämä 100
miljoonaa euroa pitäisi palauttaa pankkien asiakkaille,
koska tämä on käytännössä ollut
vero, jolla valtio on kartuttanut omaa kassaansa? Toisekseen, en
ikinä tule ymmärtämään,
miksi tämä 166 miljoonaa siirretään
EU:n yhteiseen kriisinratkaisurahastoon. No, toki minä tiedän, että siitä on
yhteinen sopimus, mutta hyödyttääkö se
suomalaisia pankkeja tai suomalaisia veronmaksajia? Ei varmasti
hyödytä. Suomen pankit eivät tule näitä rahoja
tarvitsemaan, vaan nämä menevät taas
jonkin Etelä-Euroopan pankin pohjattomaan kirstuun.
Arvoisa puhemies! Siinä mielessä tämä on moraalinen
ongelma, mikäli tämä hallitus johtaa harhaan
kansanedustajia ja kansaa siten, että sanoo, että kerätään
varoja pankeilta, ja ne kerätään veronmaksajilta
ja loppujen lopuksi osa niistä päätyy
valtion kirstuun. Eikö tämä olisi korjattava
ja ohjattava nämä varat takaisin niille, jotka
ovat sen maksaneet?
Arvoisa puhemies! Kiitos.
Teuvo Hakkarainen /ps:
Arvoisa puhemies! Kiitos ensinnäkin edustaja Pekkariselle
erinomaisesta esittelystä. Minä annan tässä muutaman
esimerkin tästä touhusta, mikä täällä nyt menee.
Hallituksen esityksessä eduskunnalle ensi vuoden talousarvioesityksen
täydentämisestä löytyy kohta
"EU ja kansainväliset järjestöt". Esityksen
mukaan siirtoon rahoitusvakausrahastoon myönnetään
170,5 miljoonaa euroa. Näitä rahoja valtio on
kerännyt pankkiveroina, ja nyt ne siis siirretään
EU:n rahoitusvakausrahastoon.
Esitys, josta nyt keskustelemme, aiheuttaisi sen, ettei näistä Suomen
EU:lle maksamista, alati kasvavista rahavirroista enää edes
voitaisi keskustella täällä eduskunnan
suuressa salissa. Rahat siirrettäisiin suoraan Suomen kansallisesta rahastosta
yhteiseen kriisirahastoon. Päätöksenteko
kaikkoaisi yhä kauemmaksi Brysselin pohjattomaan kitaan,
sen byrokratiaan ja rattaisiin — ja rahat samaa tietä.
Arvoisa puhemies! Samaan aikaan, kun me täällä keskustelemme
yhteisestä kriisinratkaisurahastosta, rahasto-osuuksien
yhdistämisestä ja sen sellaisesta, tuolla oikeassa
elämässä yhä kasvava joukko
suomalaisia on vähintään huolissaan toimeentulostaan.
Minä annan esimerkin, kuinka hallitus toimii. Eilen Yle
uutisoi, että Venäjän pakotteet ja EU:n
ohjelmakauden muutoksissa leikkautuvat tuet ja maksatusjärjestelmän muutos
ovat ajamassa maitotilat ensi vuonna käytännössä talkootöihin.
7 euron tuntipalkka on putoamassa pahimmillaan noin 1,5 euroon.
Maatilojen ahdinko säteilee laajalle alueelle, esimerkiksi
kuntien verotuloihin, koska siellä on suuri liikevaihto
nykyään, ne eivät ole pikkutiloja enää.
Monikohan palkansaaja tuommoisilla ehdoilla olisi töissä?
Keski-Suomen MTK:n toimitusjohtaja Anja Kettunen murehti Ylelle,
että tiukimmalle joutuvat tulevaisuuteen uskoneet eli investoineet
tilat. Tilakohtaiset erot ovat suuria, ja tilan ahdingon suuruuteen
vaikuttaa investointien määrä. Hyvin tiukalle
rakennettu talous investointien kuolettamisajaksi tuo hankaluuksia.
Jos tuloja on laskettu vaikka 40 sentin maitolitran tuottajahinnalla
ja hinta siitä vielä putoaa, niin sitten voidaan
olla jo niin vaikeassa tilanteessa, että sellainen harvinaisuus
kuin maatilan konkurssi voi olla edessä.
Arvoisa puhemies! Monikaan ei varmasti ajatellut, että se
maitotila siellä haja-asutusalueella, syvällä maaseudulla,
on vientiyritys, josta on tullut vientieuroja kansantalouteen, Kettunen
totesi.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Edustaja Hakkarainen, hieman kaukana olette nyt varsinaisesta
aiheesta, mutta lähestytte varmaan sitä puheenne
lopuksi.
Arvoisa puhemies! Minä en kyllä sitä lähesty,
minä annoin vain esimerkin tuosta. Kyllä sanoin
tuolla, että minä menen nyt kauas, koska olen
maaseudun ihminen, puhun maaseudun elinkeinosta ja siitä,
että täytyyhän sielläkin kuitenkin
elää, ja on täällä puhuttu,
että koko maa pidetään asuttuna. Annoin
vain esimerkin, mihinkä sitä rahaa niin ollaan
antamassa. Ei sitä tuonne päin tule. Että ihan
vain esimerkkinä siitä, ja huolissani olen todella
tästä tilanteesta, missä nyt mennään.
Ehkä keskustapuolueen edustajat ovat tähän
vielä perehtyneet tarkemmin ja voivat antaa parempaa infoa
myös puhemiehelle. — Kiitos.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Tosiaan yhdyn siihen, että valiokunnan
puheenjohtaja Pekkarinen esitteli tämän laajan
lakipakettiesityksen todella hyvin.
Täytyy sanoa, että tämän
lakiesityspaketin voimaan tultua mikään ei finanssialalla
todellakaan ole niin kuin ennen. Tässähän
on se iso asia, että ennen tämän kriisinratkaisulainsäädännön voimaansaamista
voitot olivat pelaamisesta yksityiset ja tappiot olivat kansalliset
ja veronmaksajien kontolla. Nythän siihen tulee muutos,
mutta kuten Pekkarinen totesi, sinne 55 miljardiin asti, ja sen
jälkeen voi olla tahti toinen. Tämä koko paketti
on äärimmäisen laaja ja vaikea, ja valiokunta
teki hartiavoimin sen eteen töitä. Toivottavasti
nämä stressitestit, jotka nyt pankeille tehtiin
ja jotka julkistettiin, ovat niin sanotusti vedenpitävät,
että sitä kautta ei sitten tule yllätyksiä,
kuten edellisten stressitestien jälkeen tuli.
En puutu muihin yksityiskohtiin kuin tähän talletussuoja-asiaan,
ja itse asiassa valiokunta viimeisenä asiana pyöritti
pitkäänkin sitä talletussuoja-asiaa.
Kyse oli viime kädessä siitä, että jos
Suomeen tulee joku ulkolainen pankki, joka aggressiivisesti tarjoaa
4—5 prosenttia talletuskorkoa, saa asiakkaita ja rahoja
ja sitten meneekin nurin narin, niin miten sitten käy niitten
henkilöitten talletussuojan, kun se pankki ei ole kerennyt
maksaa käytännössä yhtään.
Mutta siihenkin löytyi ratkaisu. En yksityiskohtiin mene, mutta
valiokunta lisäsi kaksi pykälänkohtaa
sinne, 11 ja 12, ja näin se asia on jossakin ojennuksessa.
Pekkarinen manasi esiin tätä, että asetus
pitää aina tuoda eduskuntaan. Olen harvinaisen
samaa mieltä, että kyllä tämä laitos
ansaitsee sen, että se pääsee asiasta
päättämään. Tämä väliaikainen pankkivero
ei suinkaan minun mielestäni ollut se iso asia. Kyllä siinä ovat
nämä fundamentaaliset asiat, eli tämä 55
miljardia on se juttu, tai oikeastaan se, jos se jossain tilanteessa
joudutaan ylittämään, että ennen
kuin kaikki kaatuu päälle. Se on se iso asia,
ja siihen kannattaa kyllä meidän kaikkien käyttää energiaa,
että se sitten pystytään oikein ratkaisemaan.
Tämä on todella laaja ja iso paketti. Mikään
ei ole enää niin kuin ennen.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Sentapaisia kriisejä, joista
voisi kuvitella seurauksena tämän nyt esitetyn
asian avuksi tulemista, voisi arvioida olevan ehkä 5—10
kertaa sadassa vuodessa joissain kyseisissä maissa. Pidän
todennäköisempänä sitä,
että tätä käytetään, kuin
sitä, että se jää kuolleeksi
kirjaimeksi.
Sitten tullaan semmoiseen periaatteelliseen kysymykseen. Otetaan
nyt Kreikka, joka tässä salissakin on moneen kertaan
käsitelty. Siellä valtio väärensi
kirjanpitonsa, siis valtion keskeisiä asiakirjoja, tieten
tahtoen tarkoituksella voidakseen velkaantua, ja jos ajatellaan,
että tässä on itse asiassa tietyntyyppisestä vakuutustoiminnasta
kyse, niin se, joka polttaa tahallaan autonsa, joko ei saa ollenkaan
vakuutusta tai sille määrätään
korkeampi vakuutusmaksu. Minä hyvin ymmärrän,
että tämä on niin monimutkainen asia,
että sellaisen vakuutusmaksun korotuksen kohteeksi joutuva
maa olisi aika kiusallisessa asemassa, mutta kyllä tässä alkaa
miettiä, että kuinkahan monta kertaa todennäköisempää on, että joku
muu maa on se, joka saa nämä rahat, kuin Suomi.
Mutta ei Suomikaan tässä välttämättä ole
ainoa puhdas pulmunen. Kyllä 90-luvulla, kun rahamarkkinat
sitä ennen 80-luvun lopussa olivat vapautuneet, valuuttalainat
otettiin aika helposti ja myönnettiin loppuvaiheessa myös
yhtiöille ja yksityishenkilöillekin, joilla ei
ollut lainkaan vientituloja.
Mutta tämän asian laajuus on kyllä sellainen, että olisin
toivonut, että tämä olisi saanut vähän toisenlaisen
käsittelyn täällä eduskunnassa.
Täällä on saanut joku 65-vuotiaiden kalastusmaksusta
luopuminen ymmärtääkseni enemmän
puheenvuoroja, ja nämä asiat ovat kyllä täysin
eri planeetoilta. (Erkki Virtasen välihuuto)
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen tietysti vähän niin
kuin jäävi. Äkkiä tulee sellainen
käsitys, että nyt kun olemme talousvaliokunnan
jäseniä aika monet meistä, jotka olemme
käyttäneet puheenvuoron, niin tässä vain
määimme sen perään, että talousvaliokunnan
pitäisi saada enemmän huomiota. Se fiilis äkkiä tietysti
tulee edustaja Lehden ja vähän minunkin puheenvuoroistani
ja Kärnän ja kumppaneiden, mutta on kyllä kysymys
todella fundamentaalisesta uudistuksesta.
Siis ensiksi me perustimme yhden, yhteisen valuuttaunionin,
johonka me menimme mukaan, ja meiltä meni oma keskuspankki,
me olemme osa yhteistä keskuspankkijärjestelmää tällä hetkellä,
eikä ole omaa valuuttaa. Mutta ne ongelmat, jotka jos finanssisektorille
tulivat, jäivät siinä vanhassa systeemissä aina
jokaisen maan omien järjestelmien ja omien lainsäädäntöjen hoidettavaksi,
mutta nyt tässä astutaan kokonaan vielä pitkä askel
eteenpäin. Nyt on yhtenäiset metodit, miten tämän
koko yhteisen eurooppalaisen finanssijärjestelmän
pystyssä pysymistä taikka toimivuutta arvioidaan,
testataan, tarkastellaan, miten ryhdytään toimiin,
jos ongelmia sattuu, ja sitten ennen kaikkea päätetään
myöskin siitä, miten ongelmat rahoitetaan. Kun
ongelmien rahoituksen viimekätisenä lähteenä on
yhteisvastuullinen järjestelmä, pankkien kautta
yhteisvastuullinen järjestelmä, se tarkoittaa
sitä, arvoisa puhemies, että tämän
jälkeen, kun tämä kaikki on hyväksytty,
me olemme totaalisesti yhtä eurooppalaista rahoitusjärjestelmää,
finanssijärjestelmää. Me olemme niin
monin sitein siihen sidottu, että kun aikoinaan oikein
vaikeita aikoja oli tuon euron kanssa, moni varmaan mietti, että pitäisi
tuosta eurosta pois lähteä, mutta minä en kyllä enää tiedä tämän
jälkeen, pystyykö eurostakaan lähtemään
pois, vaikka haluaisikin lähteä ja niin poispäin.
Tämä tästä.
Toinen huomio, arvoisa puhemies, liittyy siihen, että kun
tällainen juttu täällä käsitellään,
jossa suoraan rahaa menee toista miljardia euroa, ja sitten vielä ei
ole päätetty asetuksella sen menemisestä,
ja jossa piikki jää auki periaatteessa — sen
runsaan miljardin sijasta se voi olla vaikka 100 miljardia, jos
niikseen sattuu huonosti käymään — niin
kyllä tällaisen lakiesityksen käsittelyssä,
joko sen esittelyssä tai ensimmäisessä käsittelyssä tai
edes sitten toisessa käsittelyssä, jos edes yksi
ministeri malliksi, vaikkei hän tuntisikaan asiaa, näyttäytyisi
täällä, kyllä se mukava olisi,
arvoisa puhemies! Nyt vaikka tämä on parodiaa,
mitä tässä heitän, kyllä näitten
parodian rivien välistä löytyy aika paljon
sitten myöskin todellista pohjaa.
Nyt, arvoisa puhemies, lopuksi vain sanon, että keskustan
eduskuntaryhmä ei hyväksy tätä esitystä kaikin
osin. Me hyväksymme valvonnan, me hyväksymme testit,
me hyväksymme yhteisen eurooppalaisen direktiivin kansallisen toimeenpanon,
siis BRRD:n, me hyväksymme kaikki sen, mikä siihen
liittyy: ne instituutiot, ne viranomaistoimet, ne yhteiset varautumiset,
yhteisen kansallisen kriisirahaston, yhteisen kansallisen talletussuojajärjestelmän.
Kansallisina toimina me hyväksymme.
Mutta siitä vaiheesta, kun alkavat toimet, joissa valtiosopimuksella
nyt aiotaan siirtää Suomesta ne rahat tuonne yhteiseen
eurooppalaiseen kriisirahastoon, me emme hyväksy, siis
tätä valtiosopimusta, jolla ne siirretään.
Tämähän on erikoinen konstruktio: Siis
asetuksella päätetään, että tämmöinen
55 miljardin euron rahasto pannaan pystyyn. Mutta sitten johtajat
totesivat, että taitaa oikeusperusta, jolla eri maista
siirretään ne rahat siihen yhteiseen rahastoon,
olla riittämätön. Ja kun oli epäilyä,
että se oikeusperusta voi olla riittämätön,
sitten keksittiin, että hoidetaan se homma valtiosopimuksella.
Ja nyt osa tätä pakettia on valtiosopimus.
Arvoisa puhemies! Keskusta esittää tämän valtiosopimuksen
hylkäämistä. Sen jutun hylkäämistä,
jolla kansallisista järjestelyistä, jotka me siis
hyväksymme, rahat siirretään yhteiseen eurooppalaiseen
järjestelyyn.
Ihan vihonviimeinen juttu: Mitä tämä käytännössä merkitsee?
Minä otan yhden esimerkin vielä. Äsken
puhuin pihtiputaan mummosta. Nyt käy käytännössä niin,
että jos portugalilainen pankki joutuu ongelmiin, ensin
katsotaan, miten se pankki itse voi hommaa hoitaa, miten sitä voidaan
tervehdyttää, sitten katsotaan sikäläisen pankin
sijoittajia ja omistajia, mihin asti niitten rahat riittää,
siinä on se 8 prosentin sääntö,
ja jos ei se riitä, kuka sen jälkeen on vastuussa?
Portugalilainenko veronmaksaja? Ei ole, ei ole portugalilainen veronmaksaja,
vaan sen jälkeen vastuussa ovat kaikkien tähän
järjestelyyn mukaan tulevien maiden pankkien asiakkaat.
Ennen kuin portugalilainen veronmaksaja maksaa senttiäkään
siitä, se pihtiputaan mummo osallistuu tämän
homman hoitamiseen. Näin tämä järjestely menee
tämän uudistuksen myötä, ja
keskusta tästä syystä ei näitten
siirtoa hyväksy, vaan me olemme sillä kannalla,
jolla Saksa oli pitkään: kansalliset varautumisjärjestelmät
niin isoiksi, että kunkin maan alueella olevan luottolaitosinstituution
mahdolliset roskat, mitä sieltä päälle
voi joku päivä tulla, pystytään
kansallisin järjestelyin hoitamaan. Se oli keskustan käsitys,
ja siitä syystä me tätä valtiosopimusta äänestämme
hylkyyn.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Haluan jatkaa hiukan siitä, mitä edellinen
puheenvuoroni koski, tästä pankkien tavasta kerätä pankkiveroa
asiakkailtaan.
Koska meidän silloinen valtiovarainministerimme tiesi,
että tämä pankkivero lankeaa lainanottajan
kontolle ilman minkäänlaista neuvottelumahdollisuutta,
niin hän on mielestäni johtanut kansaa tältä osin
harhaan. Luulisi, että nämä asunto- ja
muut velalliset olisivat voineet varautua tämänkaltaiseen
toimenpiteeseen, kuten neuvottelemalla sopimuksensa uudelleen, jos
tästä olisi tiedetty edeltä käsin.
Pankithan tästä hyötyvät ennen
kaikkea, ja nytten Suomen valtio, koska kuten aikaisemmin sanoin,
niin 100 miljoonaa niistä kerätyistä rahoista
siirtyy valtion kassaan. Tämä on taas yksi osoitus
valtion tavasta piiloverottaa kansalaisiaan.
Mutta, arvoisa puhemies, perussuomalaisten edustajat ovat talousvaliokunnan
mietinnössä esittäneet vastalauseen myös
tästä hallituksen esityksestä, ja tulemme
toisessa käsittelyssä esittämään
tämän hylkäämistä.
Perusteluna on se, että me emme voi hyväksyä nykyisen
kaltaista, yhteistä kriisienratkaisurahastoa.
Suomen osuus tässä rahaston pääomassa
on arviolta 1,2 miljardia euroa. Rahaston yhteisvastuullisuus merkitsee
sitä, että tulevaisuudessa suomalaisetkin pääsevät
tuolla summalla osallistumaan muiden maiden pankkien kriisien kustannuksiin.
Lisäksi, kun me tiedämme vielä sen, että tämä rahasto,
mihin tämä raha kerätään,
on suuruudeltaan vain noin 55 miljardia euroa, se on aivan riittämätön
euroalueen pankkisektorin kokoon nähden, joka on 34 000
miljardia euroa. Onkin ilmiselvää, että rahasto
ei riitä alkuunkaan pankkikriisin iskiessä.
Kun lisäksi tiedetään, että on
sovittu, että myös Euroopan vakausmekanismin elikkä EVM:n
varoja voitaisiin käyttää kriisipankkien suoraan
tukemiseen, niin herää suuri huoli siitä, kuinka
kallis lasku tästä tulevaisuudessa suomalaisille
veronmaksajille tulee.
Arvoisa puhemies! Perussuomalaiset toisessa käsittelyssä esittää tämän
hallituksen esityksen hylkäämistä ja
toivoo hallitukselta toisenlaista esitystä. — Kiitos.
Eero Lehti /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ihan niin kuin edustaja Niikko tässä totesi,
niin 55 miljardia siinä tilanteessa, jossa on laaja pankkikriisi,
on täysin riittämätön, ja tuskin
tässä on ajateltukaan, että tällä summalla
sellaista hoidettaisiin.
Mielenkiintoinen nyanssi on oikeastaan se tilanne, jossa tätä rahastoa
sitten käytetään. Mikä se rahaston
ja pankin välinen omistussuhde on? Muuttuuko se, katsotaanko
se lahjoitukseksi, katsotaanko se osittain tai kokonaan takaisin
maksettavaksi? Koska jos tämä kriisirahasto onnistuu
ylläpitämään pankin toimintakykyisenä,
pankki jatkaa toimintaansa, todennäköisesti ennemmin
tai myöhemmin kannattavana. Tässä on
lievä sellainen sivumaku, että jatkossa kannattaa
ottaa riskejä, jos ei siitä ole sanktiota.
Niin kuin täällä todettiin jo aikaisemmassa
puheenvuorossa, islantilaiset pankit, jotka tulivat Suomen markkinoille,
käyttivät erittäin aggressiivisesti korkoa
saadakseen talletuksia ja ehkä arvioivat tilanteen väärin.
Ja siinä mielessä tämä asetelma
Suomen kannalta nyt ei ole kovin hyvä. Minun mielestäni
olisi parempi, jos se todella voisi olla sellainen, että se
omistusoikeus syntyisi siihen pankkiin, jota tuetaan tämän
rahaston kautta ja joka sitten voitaisiin markkinoilla aikanaan myydä edelleen,
jos ei siitä haluta pitää kiinni.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä on käyty
mielenkiintoista keskustelua, johon taas olen päässyt
niin kuin vahingossa osalliseksi sen vuoksi, että tulin
tänne muista syistä kun osallistuakseni nimenomaan
tähän keskusteluun.
Mutta ottamatta enempää kantaa tähän
itse lakiehdotukseen ja esitykseen ja talousvaliokunnan siitä antamaan
mietintöön, niin syntyy kyllä kysymys
tästä eduskunnan työstä ylipäätään. Kun
huusin välihuudon, että tämähän
tietenkin testataan siellä Keravan torilla Keravan torin mummojen
ja pihtiputaan mummojen keskuudessa, että kuinka kiinnostava
tämä juuri vaalien alla edustajien kannalta on,
niin kun arvostamani edustajat Pekkarinen ja Lehti ovat täällä saaneet minut
vakuuttuneeksi siitä, että tässähän
on todella vakavasta asiasta kysymys, niin tietysti on mielenkiintoista
nähdä, että täällä on
suunnilleen 12 edustajaa, joista hallituspuolueiden edustajia on
tasan kaksi, eikä yhtään ministeriäkään
paikalla.
Tulee kysyneeksi, että kenen sitten pitäisi
olla huolissaan tästä osallistumisesta. Miten
täällä pitäisi käydä keskustelua
näin vakavasta asiasta niin, että voisimme uskoa,
että se palaute, joka täältä syntyy
vaiheessa, jossa mietintö on kuitenkin hyväksytty — en
tiedä, kenen äänin, luultavasti hallituspuolueitten äänin — miten
sen pitäisi vaikuttaa sitten esimerkiksi hallitukseen,
joka ei ole täällä edustettuna? Kyllä me
kaikki tiedämme, että ministereillä tuppaa
olemaan kiirettä, mutta merkittävissä — muissakin
merkittävissä asioissa kuin pilkkimistä koskevissa — asioissa ehkä valtioneuvoston
kanta olisi hyvä saada kuuluviin vielä tässä.
Ehkäpä seuraavalla eduskuntakaudella tähänkin
asiaan saadaan parannus, kuten aina ennenkin on toivottu saatavan
juuri vaalien alla.
Yleiskeskustelu päättyi.