10) Laki Suomen perustuslain 28 §:n muuttamisesta
Merikukka Forsius /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vietämme tänä vuonna
eduskuntauudistuksen 100-vuotisjuhlavuotta. Onkin syytä juhlia
sitä, että vuonna 1906 tehdyn uudistuksen seurauksena
Suomessa siirryttiin Euroopan takapajuisimmasta järjestelmästä Euroopan
ja koko maailman edistyksellisimpään järjestelmään.
Silti eduskunnassakaan ei voi jäädä omien
käytäntöjen osalta paikoilleen. Sadassa vuodessa
yhteiskunta on muuttunut paljon.
Eduskuntatyö on valtiollisen luottamustoimen hoitamista
ja poikkeaa siinä mielessä työsuhteesta.
Eduskuntatyöstä muodostuu kuitenkin monille pitkä työura,
joka saattaa alkaa jo siinä elämänvaiheessa,
kun vanhemmaksi tuleminen on ajankohtaista. Siksi olisi perusteltua,
että 100-vuotinen eduskuntalaitos uudistaa käytäntönsä tätä päivää vastaaviksi
myös perhevapaiden osalta. Tämä on tärkeää myös
sen takia, että eduskunta toimintatavoillaan muokkaa arvoilmapiiriä muualla
yhteiskunnassa.
Suomalaisessa yhteiskunnassa on lainsäädännön
sekä tuki- ja palvelujärjestelmien avulla pyritty
luomaan lasten vanhemmille mahdollisuus täysipainoiseen
vanhemmuuteen ja samalla turvaamaan mahdollisuus osallistua työelämään. Lähtökohtana
on ollut pyrkimys mahdollistaa työssäkäynnin
ja lastenhoidon yhteensovittaminen. Tuki- ja palvelujärjestelmissä on
pyritty myös huomioimaan erilaiset elämäntilanteet.
Työ- ja perhe-elämän yhteensovittamista edistetään
erityisesti perhevapailla. Perhevapaat mahdollistavat vanhempien
jäämisen määräajaksi
pois työelämästä hoitamaan lasta.
Perheiden erilaisia tarpeita varten on käytettävissä useita perhevapaamuotoja,
kuten äitiys-, isyys- ja vanhempainvapaa sekä hoitovapaa.
Kansanedustajan perhevapaista ei ole säädetty
missään, mutta vakiintuneen käytännön
mukaan äitiyslomalle jäävä edustaja
anoo pitkää poissaoloa ja pyytää eroa
valiokunnasta tai valiokunnista ja muista toimielimistä.
Nykytilanteessa kansanedustajalla ei ole mahdollisuutta pitää pidempiä perhevapaita
niin, että eduskuntatyö tulee hoidettua. Kansanedustajat
palaavat töihin lapsen ollessa vielä vauvaikäinen.
Toisaalta nykyisessä perustuslaissa edustajantoimen
hoitamisen katsotaan keskeytyvän siksi aikaa, kun edustaja
siirtyy toimimaan Euroopan parlamentissa tai suorittaa asevelvollisuutta.
Euroopan parlamentissa toimimisen aikana edustajantointa hoitaa
varaedustaja.
Arvoisa puhemies! Perustuslain muuttamista koskevassa esityksessäni
ehdotan, että kansanedustajille tulisi luoda mahdollisuus
jäädä perhevapaalle siten, että toimi
eduskunnassa tulee hoidetuksi. Lakiehdotuksessani yli kolme kuukautta
kestävien vanhempain- tai hoitovapaajaksojen ajaksi tehtävää hoitamaan
kutsuttaisiin varakansanedustaja, mikäli kotiin jäävä kansanedustaja näin
toivoo. Järjestelmän vapaaehtoisuus tulee taata
siksi, etteivät kilpailuasetelmaa varaedustajan kanssa
pelkäävät edustajat palaisi töihin
aikaisemmin kuin muutoin haluaisivat.
Ehdotuksessani edustajantoimen keskeytyminen ja varaedustajan
kutsuminen kansanedustajan tehtävää hoitamaan
tehtäisiin mahdolliseksi myös yli kolme kuukautta
kestävän sairauspoissaolon ajaksi. Lisäksi
mahdollisuus varaedustajan kutsumiseen annettaisiin asevelvollisuutta suorittavalle
kansanedustajalle.
On hyvin perusteltua, että näin tärkeässä työssä olisi
mahdollista saada sijainen hoitamaan tehtävää silloin,
kun elämäntilanne ei mahdollista täysipainoista
paneutumista työhön. Pieni lapsi vie joka tapauksessa
tuoreen vanhemman huomion, ja kansanedustajavanhempien erilaiset
elämäntilanteet, esimerkiksi yksinhuoltajuus,
voivat vielä lisätä lapsenhoidon kuormittavuutta.
On parempi, että pienen lapsen vanhempi on reilusti poissa
eduskunnasta ja hänen tilallaan on varaedustaja, kuin että hän
hoitaa työnsä puolitehoisesti, vaikka onkin muodollisesti
läsnä.
Joidenkin mielestä olisi varmaan parempi, että vanhemmuudesta
haaveilevat eivät lainkaan asettuisi vaaleissa ehdolle.
Minun mielestäni vanhemmiksi ryhtymistä suunnittelevien
kansanedustajien vetäytyminen pois eduskunnasta ei ole
kenenkään etu. Tuoreesta kokemuksesta vanhempana
olemisesta voi olla paljon hyötyä eduskuntatyössä,
jossa tarvitaan arjen asiantuntemusta. On koko demokraattisen järjestelmän
etu, että kansanedustajat tulevat erilaisista elämäntilanteista.
Suomessa lähdetään lapsiperheitä koskevassa politiikassa
lapsen edusta. Lapsen etu on, että vanhempi tai vanhemmat
voivat viettää aikaa lapsen kanssa. Juhlapuheiden
pitämisen lisäksi kansanedustajilla pitää olla
käytännön mahdollisuuksia tehdä lapsen
edun mukaisia ratkaisuja työn ja perheen yhteensovittamisessa.
Vastuu ratkaisuista jää kuitenkin kansanedustajien
itsensä kannettavaksi vaaleissa. On kuitenkin vaikea kuvitella,
että lapsenhoidon vuoksi poissa ollut edustaja tai mahdollisesti
tulevaisuudessa joksikin aikaa pois jäävä ehdokas
menettäisi asian takia luottamustaan äänestäjien
keskuudessa. Uskoisin, että asia on pikemminkin päinvastoin. Mikä työ voisi
olla arvokkaampaa kuin oman pienen lapsen hoitaminen?
Lainsäädäntömuutosten ohella
tarvitaan myös asennemuutosta. Toivottavaa olisi, että erityisesti
kansanedustajaisät näyttäisivät
mallia muille suomalaisille miehille pitämällä perhevapaita eduskuntatyöstä.
Kun on olemassa selkeät pelisäännöt
ja mahdollisuus sijaisen saamiseen, kansanedustajina toimivat isät
rohkaistuisivat helpommin jäämään
joksikin aikaa kotiin lapsensa kanssa.
Arvoisa puhemies! Eduskunnalla on nyt mahdollisuus osoittaa,
kuinka paljon se arvostaa vanhemman mahdollisuutta hoitaa lastaan
kotona. Toivon, että eduskunta käyttää mahdollisuuden hyväkseen.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Olin itse jopa hieman yllättynyt,
kun näin, että Euroopan parlamentin tehtävän
lisäksi myös asevelvollisuus on jo nykyisessä perustuslaissa
huomioitu, koska ainakin nykyinen käytäntö asevelvollisuuden
hoitamisesta on melko joustava, voisin näin sanoa. Sitä voi
lykätä tai voi hieman perustellen, jopa opiskeluihin
vedoten, sen suorittamisaikaa tarkastella, ja näin ei aivan ole
silloin, jos on tarve yli kolmen kuukauden sairauslomaan tai sitten äitiyslomaan,
koska nämä eivät ole aivan yhtä lailla
anomuksella hoidettavia asioita.
Sen takia pidän tärkeänä,
että keskustelua sijaisuuksista aina aika ajoin käydään.
Itse en tunne syvällisesti keskustelua, mikä on
suomalaisen järjestelmän takana, että emme
käytä sijaisia, mutta kyllä hyvin läheltäkin
esimerkkejä löytyy, ihan Ruotsista, missä jo
ministerin tehtävän hoitaminen tuo sijaisen eduskuntatehtäviä hoitamaan.
Toki Ruotsissa on myös muuten paljon erilainen vaalijärjestelmä,
esimerkiksi listavaali ja monta muuta poikkeavuutta, mutta tärkeää on asiaa
pohtia myös tältä äitiyslomakannalta,
ja ehkä jotenkin sitten, vaikka äitiys ei tule
olemaan sairaus toivottavasti kenellekään tai
monelle, nämä pitkät sairauslomat ovat
siihen minusta asiallisesti liittyviä, niin kuin tässä lakialoitteessa
sanotaan.
Kun tämä on niinkin raskas asia, että vaatii
perustuslain muuttamista, niin varmaan valmistelutyötä tehdään
myös sen mukaisesti harkiten, mutta on tässä lakialoitteessa
minusta ainakin lähdetty hyvinkin löysästä tai
helposta lähestymiskulmasta, kun tässä on
mahdollisuus kansanedustajan toivomuksesta sijaisuusjärjestely
ottaa käyttöön, ja sen takia mielelläni
näkisin, että tämä lakialoite
johtaa jopa vaikka perustuslakivaliokunnassa jonkinlaiseen keskusteluun.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Minusta tässä ed.
Forsius on ottanut hyvän asian esille sinällään.
Kyllä tämä pitäisi ottaa tarkasteluun
sillä tavalla, jotta kyllähän vanhempainloma
on tärkeä kysymys, niin kuin hän perustelikin
tuolta eduskunnan puhujakorokkeelta käsin, ja miksei kansanedustajallakin
pitäisi semmoinen oikeus olla.
Ensinnäkin, kun tässä vaaditaan perustuslain säätämisjärjestystä,
näkisin sillä tavalla, että meidän
pitäisi varmaan joka vaalikaudella niputtaa nämä yhteen
pakettiin eikä yksittäin lähteä tekemään
ja tehdä semmoinen pumpsi kerralla ja sitten muuttaa nämä tärkeät
lait, mitä tarvitaan, ja viedä sitten nipussa
läpi, jotta ei aina jokaista yksittäistä tapausta.
Se siitä.
Sitten mietiskelin tuossa, mikähän mahtaa
olla historia, kun tämän tyyppiseen järjestelyyn
ei ole menty. Olisikohan siinä semmoinen pelko olemassa?
Nimittäin jos sen varaedustajan laskee sieltä,
niin hän voi tulla sitten seuraavissa vaaleissa läpi,
kun pystyy näyttämään jo kynsiään. Minusta
se pelko kyllä pitäisi uskaltaa häivyttää siinä.
Nimittäin jos se on parempi, se varaedustaja siellä,
niin eikös sen pidäkin tulla eduskuntaan? En tiedä,
onko tämmöinen ajattelu tässä olemassa,
että tässä on haluttu suojata varmaan omia
paikkoja, mutta kyllä minä olisin valmis tässä ottamaan
käyttöön tämän ed.
Forsiuksen ajatuksen, mikä tässä nyt
on olemassa, että lasketaan varaedustaja näyttämään
kynsiään.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Meillä perustuslaki sinällään
on varsin tuore. Valmistelutyötä siihen tehtiin
aikanaan mittavasti, kuten tiedämme. On totta, että uudistustarpeita
aika ajoin nousee esille. Kuten ed. Esa Lahtela totesi, niitä tulee
ja varmasti on myös kirjattu muistiin odottamaan seuraavaa
perusteellisempaa uudistamisvaihetta.
Nyt käsiteltävänä oleva
asia liittyy varaedustajajärjestelmään
ja sijaisuuteen. Tätä pohdintaahan käytiin
aikanaan lähinnä valtioneuvoston jäseneksi
siirtyvien edustajien osalta. Tässä ed. Forsiuksen
lakialoitteessa mainitaan Euroopan parlamentin jäsenyys
ja toisena asevelvollisuuden suorittaminen, joiden aikana sitten
varaedustaja hoitaa edustajan tehtävää.
Mielestäni lasten ja lapsiperheiden asia on toki tärkeä pohdittava asia
Suomessa, jossa on oltu varsin uudistusmielisiä, ja tässä mielessä minusta
ainakin tämän lakialoitteen perusteellinen pohdinta
viime vuosien ja viime vaalikausien perusteella, kun iloisia perhetapahtumia
on monilla edustajilla ollut, olisi syytä kyllä ottaa
siihen koriin, jossa näitä uudistustarpeita pidetään
tulevia valmisteluja ja pohdintoja varten.
Keskustelu päättyy.