5)  Laki perusopetuslain 47 §:n muuttamisesta
       
         					
      
      
         
         Raija Vahasalo /kok(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämä lakialoitteeni sisältö tarkoittaa
            sitä, että kun tällä hetkellä kunta
            voi järjestää kerhotoimintaa, niin tässä on
            se voida-verbi poistettu ja sanotaan, että tulee järjestää kerhotoimintaa.
            Tämä oikeastaan sopisi paremmin ei lama-aikaan
            olevaksi lakialoitteeksi. 1990-luvulla lakkautettiin koulujen kerhotoimintoja
            niin, että ne lähestulkoon kuolivat pois, mutta
            nyt on Perusopetus paremmaksi -ohjelmassa hallitus antanut määrärahoja
            myös elvyttääkseen näitä kunnon
            vanhoja, entisiä, perinteisiä koulujen kerhoja.
            Onkin syntynyt sillä pienellä rahalla jo yli 12 000
            uutta kerhoa, hyvin monipuolisia kerhoja, eniten liikunnan osalta.
         
         
         Kerhotoiminta on sillä tavalla tärkeää toimintaa,
            koska se tukee oppilaan eettistä ja sosiaalista kasvua,
            se kehittää oppilasta itseään
            monipuolisesti. Sillä on tavoitteena, että jokaisella
            oppilaalla olisi vähintään yksi harrastus
            elämässään, sillä jos
            on vähintään yksi harrastus, niin katsotaan,
            että se estää syrjäytymisen
            alkamisen. Kerhotoiminnan kautta tavoitetaan varsinkin niitä lapsia
            ja nuoria, joilla ei ole mahdollisuutta osallistua kodin ulkopuoliseen
            vapaa-ajan toimintaan, seuroihin ym., jotka ovat maksullisia. Koulujen
            perinteiset kerhot ovat maksuttomia lapsille, niille on matala kynnys
            osallistua, ja niitä pitää enimmäkseen
            se tuttu, turvallinen, pätevä opettaja. Siinä mielessä tämä kerhotoiminta
            tukee opetusta omalta osaltaan. Opetusta se ei itsessään
            ole mutta tukee sitä.
         
         
         Kerhotoiminta myöskin tukee kodin ja koulun kasvatustyötä,
            yhteistä kasvatustyötä, lisää nuorten
            osallisuutta, kehittää sosiaalisia taitoja ja
            yhteisöllisyyttä, joita nyt peräänkuulutetaan
            paljon, ja kerhotoiminnan kautta myös oppilas kokee sitä luovuuden
            intoa ja onnistumisen elämyksiä, joista nyt myöskin
            puhutaan paljon. Kerhotoiminta on tarkoitettu koko peruskoulun ajaksi, 1.—9.
            vuosiluokkien oppilaille. Lähinnä se on painottunut
            yläkoulun puolelle. Sitä voidaan monella eri tavalla
            ja muodossa järjestää. Kaiken kaikkiaan
            olisi hyvä, että tämä suotuisa
            kehitys kerhotoiminnan elpymiseksi jatkuisi, ja toivon, että tulevaisuudessakin
            valtiolta liikenisi rahaa tähän tärkeään
            toimintaan.
         
         
       
      
         
         Timo Heinonen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Hyvät edustajakollegat! Tämä sivistysvaliokunnan
            puheenjohtajan Raija Vahasalon tekemä lakialoite on ajatukseltaan
            erinomainen. Koulujen kerhotoiminnan kehittämisen tavoitteenahan
            on nimenomaan saada aikaan monipuolista lapsen ja nuoren kasvua
            tukevaa vapaa-ajan toimintaa, joka vakiintuisi osaksi lapsen ja
            nuoren ohjattua iltapäivää. Niin kuin
            me hyvin tiedämme, niin tämän päivän
            koulussa koulupäivät usein ovat varsin lyhyitä varsinkin
            juuri niillä pienimmillä lapsilla ja koulupäivä päättyy
            jo puolenpäivän aikaan, ja sitten vastaavasti
            tiedämme sen, että vanhemmat ovat entistä kiireisempiä ja
            työelämä vaatii paljon aikaa. Näin
            ollen monta kertaa pienellä lapsella siellä iltapäivässä on
            usean tunnin sellainen aika, jonka hän joutuu olemaan yksin
            taikka joutuu löytämään jonkun
            muun paikan sitten tämän illan ja iltapäivän
            viettämiseen, ja tämä kerhotoiminta on
            erittäin hyvä osa sen ajan täyttämiseen.
         
         
         Kerhotoiminnan elvyttämisellähän
            pyritään nyt nimenomaan siihen, että jokaisella
            lapsella olisi mahdollisuus saada ainakin yksi harrastus, yksi kerhoharrastus,
            läpi koko perusopetuksen ja nimenomaan niin, että tämä harrastus
            olisi tuolle lapselle, nuorelle myös ilmainen eli siitä ei
            perittäisi erillistä maksua vaan siihen olisi
            mahdollisuus osallistua kaikilla.
         
         
         Kerhot ovat palanneet nyt pienen tauon jälkeen. Muistamme,
            että 1990-luvulle asti kerhot olivat aika merkittävä osa
            suomalaista peruskoulua. Itse silloin peruskoululaisena sain osallistua lukuisiin
            erilaisiin kerhoihin. Oli näytelmäkerhoa, oli
            liikuntakerhoa, oli paljon erilaisia kerhoja, ja ne olivat ainakin
            minulle silloin pienenä koululaisena ja vähän
            isompanakin koululaisena aika merkittävä osa nuoruutta.
            1990-luvun laman myötä nämä kerhot
            sitten karsittiin pois ja tätä ennen ei niitä ole
            nähty tarpeelliseksi myöskään
            palauttaa koulujen arkeen. Nyt kuitenkin näin halutaan
            tehdä.
         
         
         Kerhot ovat palanneet tämän hallituskauden aikana
            vahvasti takaisin peruskouluihin. Tuolla ikäryhmien pienentymisestä säästyneellä rahalla,
            jonka kokonaispanos on 200 miljoonaa euroa tämän
            neljän vuoden aikana, on tuettu tukiopetusta, erityisopetusta,
            on pienennetty koulujen ryhmäkokoja mutta myös
            tärkeänä osana on käynnistetty
            uudestaan tämä tärkeä kerhotoiminta
            niin, että nyt kahden vuoden aikana on palannut yli 12 000
            kerhoa Suomen koululaisten arkeen. Se on erittäin merkittävä määrä.
            Itse asiassa näissä kerhoissa harrastaa tällä hetkellä jo
            yli 200 000 suomalaista peruskoululaista iltapäivätoiminnassa,
            eli puhutaan erittäin kustannustehokkaasta, erittäin
            vaikuttavasta toiminnasta, joka nyt on koulujen arkeen saatu palautettua.
         
         
         Kerhotoiminnan elvyttämiseksihän on käytetty
            tähän mennessä rahaa yhteensä yli
            12 miljoonaa euroa ja tämän vuoden budjetissa
            on tuo 8 miljoonaa euroa varattu. Mukana on kaiken kaikkiaan jo
            yli 300 koulutuksen järjestäjää.
            Se on merkittävä panostus suomalaiseen peruskouluun.
         
         
         Kerhoissa harrastetaan monenmoista, niin kuin aiemmin kuvasin
            omaa peruskouluaikaani, mutta ennen muuta liikuntakerhot ovat olleet
            näitä ykkössuosikkeja. Lähes
            jokainen kerhotoiminnan käynnistänyt on ottanut
            yhdeksi vaihtoehdoksi liikuntakerhon, ja se on tietysti erittäin
            toivottu ja odotettu uudistus. Näin olemme saaneet tuonne
            lasten arkeen myös yhden tai kaksi tuntia lisää kerhotoiminnan
            liikuntaa, ja se on tärkeä juttu. Tuohon liikunnan
            määräänhän tulemme palaamaan
            myös varmasti tuntijakouudistuksessa, jossa tulemme korjaamaan
            nuo edellisen tuntijakouudistuksen karkeat virheet, jossa taito-
            ja taideaineet ajettiin alas ja valinnaisuutta vähennettiin.
            Nyt on aika palauttaa ne jälleen suomalaisen peruskoulun
            arkeen ja sille paikalle, jonka liikunta ja taito- ja taideaineet
            ansaitsevat.
         
         
         Arvoisa puhemies! Koulujen kerhotoiminta on siis oppilaille
            maksutonta ja vapaaehtoista, ja yhden tuollaisen käynnistetyn
            kerhon vuosikustannukset ovat ainoastaan noin 1 000 euroa. Tämä kuvaa
            hyvin sitä, kuinka pienestä rahasta loppupelissä on
            kysymys ja kuinka vaikuttavaa se on näiden lasten arkeen.
            Toki tätä toimintaa, joka täyttää lasten
            iltapäivää ja tekemisen ja puuhaamisen
            tarvetta ja halua, ovat tyydyttämässä myös
            tärkeänä osana muut, esimerkiksi yhdistystoiminta:
            Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Pelastakaa Lapset, urheiluseurat,
            yhdistykset, 4H-kerhot. Myös seurakunnalla on monessa kunnassa
            aika merkittävä rooli. Sitä ei missään
            tapauksessa pidä väheksyä, mutta se ei
            myöskään ole tämän
            toiminnan kanssa kilpailevaa vaan täydentävää toimintaa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Erityinen tavoite on siis saada lisää nimenomaan
            liikunnallisia kerhoja lasten terveysliikunnan edistämiseksi.
            Kerhotoiminnan kehittämisessä on tavoitteena myös
            syventää kodin ja koulun yhteistyömuotoja.
            Koulut voivat hyödyntää kerhotoiminnan
            järjestämisessä noita kolmannen sektorin
            toimijoita, koulun muita sidosryhmiä ja eri hallintokuntien osaamista.
            Tämä sivistysvaliokunnan puheenjohtajan Raija
            Vahasalon tekemä lakialoite on erittäin hyvin
            sopusoinnussa näiden meidän yhteisten tavoitteiden
            kanssa.
         
         
       
      
         
         Tuija Nurmi /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kansanedustaja Raija Vahasalon tekemä lakialoite kerhotoiminnasta
            on mielestäni varsin kannatettava. Alkujaanhan lasten yksinäisistä iltapäivistä puhuivat
            kovasti rouva Eeva Ahtisaari ja professori Lea Pulkkinen. He ottivat
            aikoinaan voimakkaasti kantaa suomalaisten lasten yksinäisiin
            iltapäiviin ja mikä ettei myös näihin
            yksinäisiin aamuihin.
         
         
         Kansainvälisessä keskustelussa näihin
            kiinnitetään edelleenkin huomiota. Esimerkiksi
            Japanissa perinteisesti äidit ovat jääneet
            kotiin hoitamaan lapsia, olipa äidin koulutus mikä tahansa, ja
            yleensähän siellä on varsin korkeasti
            koulutettuja naisia. Sitten kun he tulevat raskaaksi, niin heiltä on
            odotettu, että he jäävät kotiin
            hoitamaan kotitaloutta, lapsia ja perhettä. Tähän
            on tosin tullut viime aikoina myös asennemuutos; nuoret
            naiset eivät enää halua jäädä kotiin
            hoitamaan kotitaloutta ja lapsia vaan jättävät
            lastenhankinnan ja jäävät usein myös
            yksineläjiksi.
         
         
         Suomessa taas puolisot käyvät useimmiten molemmat
            töissä. Se on Suomessa tasa-arvokysymys mutta
            myös usein käytännön pakko,
            koska perhe ei välttämättä pärjää yhden
            vanhemman palkalla. Koska kotona ei ole ketään
            hoitamassa, ohjaamassa ja valvomassa lasta, on varsin hyvä asia,
            että koulut voivat järjestää harrastustoimintaa
            kouluilla. Opettajille se tietää lisätyötä.
            Toisaalta opettajat saattavat olla toiminnasta varsin kiinnostuneita.
            Opettajathan ovat usein hyvin laajasti kiinnostuneita eri asioista,
            ja heidän yleissivistyksensä on ainakin mielestäni
            varsin kattava verrattuna hyvin moneen muuhun ammattikuntaan.
         
         
         Lasten kasvatuksen tukeminen on arvokasta toimintaa. Kerhotoiminta
            osaltaan ehkäisee koulukiusaamista, näin uskon.
            Kun harrastetaan yhdessä, oppilaat oppivat tuntemaan toisia
            oppilaita, opettajan tai kerhonohjaajan ja näin mahdolliset
            oppilaiden väliset jännitteet pystytään
            myönteisin keinoin purkamaan. Kerhotoiminta varmasti omalta
            osaltaan ehkäisee syrjäytymistä ja lähentää myös
            perheitä ja koulua toisiinsa. Koulun ja kodin yhteistyö on
            tärkeää.
         
         
         Kun kuuntelee kuntien kouluverkkosuunnitelmia, jotka käytännössä yleensä tarkoittavat
            joko koulujen lakkauttamista tai sitten koulujen lakkauttamista
            ja yhden suuren uuden koulun rakentamista, niin tämäkin
            keskustelu antaa kuitenkin mahdollisuuden tuottaa lisää harrastusmahdollisuuksia
            koululaisille, kun kouluja yhdistetään ja uusia  yksikköjä muodostetaan.
            Varsinkin 1.—9.-luokkaikäiset lapset tarvitsevat
            turvallisia ihmissuhteita, ainakin yhden turvallisen aikuisen. Olen
            nähnyt, että joillekin lapsille kerhonvetäjä saattaa
            olla ainoa turvallinen aikuinen, ja siksi kannatankin lämpimästi
            tätä aloitetta ja toivon sille myönteistä käsittelyä.
         
         
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Lama vei ja uusi lama tuo. Näinhän
            tässä tämän konseptin mukaan
            olisi käymässä. Kannatan lämpimästi
            tämän kaltaista laman hoitoa. Tässä on
            sisältöä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Jotta sille tulisi jotakin ohjeellista merkitystä,
            niin ensimmäisen allekirjoittajan olisi kannattanut miettiä sitä,
            että tämä ensimmäinen virke,
            jota tässä nyt muutetaan, olisi hyvä ollut
            muotoilla näin: "Perusopetuksen yh-teydessä tulee
            oppilaille järjestää laadukasta kerhotoimintaa",
            sillä nimenomaan sehän se olisi ollut muutos siihen
            tilaan, jossa nyt elämme. Ed. Heinonenhan jo tässä kerkesi
            kuvata sen, että 12 000 kerhoa jo on, ja ed. Nurmenkin
            puheenvuorosta saattoi päätellä sen,
            että jos on urheilusta kysymys — kuten myöskin
            ed. Heinosen puheenvuorosta — niin sen valvonnan ja suunnitelmallisuuden
            pitää olla aika korkeaa luokkaa, että se
            turvallisuusnäkökohta tulee huomioon otetuksi.
            Elikkä tässä aloitteessa on rukkaamisen
            varaa.
         
         
       
      
         
         Outi Mäkelä /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Vahasalo on erittäin tärkeällä asialla
            ja oikealla asialla esittäessään, että edellytyksiä lasten
            harrastustoimintaan ja kerhotoimintaan lisätään.
            Itse toivoisin kuitenkin, että kerhojen osalta luotaisiin
            myös mahdollisuuksia kolmannen sektorin toimijoiden ja
            kuntasektorin yhteistyölle, kuten tällä hetkellä toteutuu
            jo iltapäivätoiminnassa. Tämän
            aloitteen yhteydessä olisi siis mielestäni hyvä selvittää myös
            sitä, miten kolmas sektori voisi toimia kuntasektorin tukena
            kerhotoiminnan toteuttamisessa.
         
         
         Kun ed. Pulliainen puhui laadusta, niin laadusta ei tokikaan
            tule tinkiä, mutta nyt jo useat kolmannen sektorin toimijat
            täyttävät iltapäivätoiminnan
            toteuttajina kuntien asettamat laatustandardit, ja uskon, että tulevaisuudessa
            myös kerhotoiminnassa kolmas sektori pystyy laadukkaasti
            toimimaan kuntien tukena, jos siihen annetaan mahdollisuus. Kannatankin
            siis kerhotoi-minnan lisäämistä ja tämän
            asian yhteydessä myös tämän
            toiminnan toteuttamismahdollisuuksien laaja-alaisempaa selvittämistä.
         
         
       
      
         
         Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Vahasalon lakialoite perusopetuslain
            muuttamisesta on kannatettava. Harrastukset ovat kiistatta tärkeitä lasten
            ja nuorten hyvinvoinnille ja kehitykselle. Parhaimmillaan niiden kautta
            saa ystäviä, oppii sosiaalisia taitoja ja pääsee
            toteuttamaan itseään monipuolisesti. Teini-iässä hyvä ja
            mielekäs harrastus voi suojata nuorta ongelmilta, joita
            vapaa-ajalla tapahtuvasta päämäärättömästä ajelehtimisesta
            helposti seuraa. Jokaisella lapsella tulisikin olla ainakin yksi mieluisa
            jatkuva harrastus elämässään.
            Koska harrastukset ovat usein kalliita, ei kaikilla perheillä ole
            varaa niitä vuodesta toiseen kustantaa. Juuri tämän
            vuoksi kerhotoiminta on niin tärkeää.
         
         
         Kuten käsiteltävänä olevassa
            lakialoitteessa todetaan, tavoitetaan kerhojen kautta etenkin niitä nuoria
            ja lapsia, joilla ei ole muuten mahdollisuutta harrastaa säännöllisesti.
            Kerhotoiminnan ylläpitäminen onkin konkreettinen
            tapa edesauttaa hyvinvoinnin nykyistä tasaisempaa jakautumista
            yhteiskunnassamme ja ehkäistä luokkaerojen kasvua.
            Kaikilla lapsilla varallisuuteen ja perhetaustaan katsomatta on
            oltava mahdollisuus harrastaa.
         
         
         Hienoa, että sivistysvaliokunnan puheenjohtaja on nostanut
            esille tämän tärkeän asian.
            Toivon, että hän nyt yhdessä kokoomuslaisen
            opetusministerin kanssa huolehtii siitä, että kerhotoiminnan
            järjestämiseen myös ohjataan riittävästi valtionosuuksia.
            (Ed. Rajamäen välihuuto) — Eli rahaa,
            aivan. Ilman rahaa kun ei kerhoja pyöritetä, vaikka
            hyvää tahtoa olisi kuinka.
         
         
         Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä olevassa
            lakialoitteessa mainitaan kerhotoiminnan tavoitteista kodin ja koulun
            kasvatustyön tukeminen sekä mahdollisuuden antaminen
            yhteisöllisyyteen kasvamiseen. Tässä yhteydessä haluan
            huomauttaa, että yksi helppo ja halpa keino tukea kodin
            ja koulun yhteistyötä sekä parantaa yhteisöllisyyttä olisi
            luokkien säilyttäminen mahdollisimman yhtenäisinä koko
            peruskoulun ja mahdollisesti myös lukion ajan. Kun oppilaiden
            vanhemmat vuosien saatossa oppivat tuntemaan lastensa luokkatoverit
            ja näiden vanhemmat, on yhteisistä pelisäännöistä sopiminen
            helppoa ja mahdollisiin ongelmiin pystytään puuttumaan
            tehokkaasti. Jos taas luokat hajoavat, kuten nykyisin usein tapahtuu
            esimerkiksi ala-asteelta yläasteelle siirryttäessä tai
            silloin, kun lukioryhmät kootaan oppilaan sukunimen perusteella
            aakkosjärjestyksessä, jäävät
            vanhemmat helposti lastensa asioiden ulkopuolelle. Opettajien sekä luokka-
            ja ryhmätovereiden alati vaihtuessa vaikeutuu luonteva
            yhteydenpito muihin vanhempiin ja kouluun.
         
         
         Arvoisa puhemies! 1990-luvun lama horjutti kaikkia lasten ja
            nuorten kehitysympäristöjä mukaan lukien
            vapaa-ajan harrastusympäristöt. Kun perheet joutuivat
            taloudellisesti tiukoille, jouduttiin muun ohella säästämään
            myös lasten harrastuksissa. Valitettavasti samaan aikaan
            myös kunnat karsivat kerhotoimintaa ja muita ilmaisia harrastuksia.
            Seurauksena monet nuoret jäivät vapaa-ajallaan
            oman onnensa nojaan kuluttamaan iltapäiviänsä miten
            parhaaksi näkivät. Tällaista kehitystä pitäisi
            nyt uuden laman aikana välttää viimeiseen
            saakka. Lasten ja nuorten vapaamuotoinen kellunta vailla kiinnekohtia
            johtaa ikävimmillään päihteiden
            käyttöön ja huonoon seuraan, ja nämä vaikutukset
            heijastuvat usein aikuisuuteen saakka.
         
         
         Huonoina aikoina on erityisen tärkeää huolehtia
            siitä, etteivät nuoret pääse
            putoamaan yhteiskunnan ulkopuolelle. Harrastuspiirien tärkeys korostuu
            juuri silloin, kun kotona on syystä tai toisesta vaikeaa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Hiljattain järjestetyssä syrjäytymistä käsitelleessä seminaarissa
            puhuttiin lasten ja nuorten tarpeesta saada arkeensa myös kiireettömyyttä ja
            vapautta. Turhan usein lapset kokevat harrastukset liian kilpailuhenkisiksi
            ja vaativiksi, mikä kertoo karua kieltään
            aikuisten arvoista. Tämä ongelma tulisi huomioida
            erityisesti silloin, kun kerhotoimintaa järjestetään
            pienille ala-astelaisille. Lapsen näkökulmasta
            tärkeintä on hauska yhdessä tekeminen,
            leikki ja luova puuhailu. Liiallinen suorittaminen ja voittoon pyrkiminen
            sen sijaan tuovat turhia paineita liian aikaisin.
         
         
       
      
         
         Lauri Kähkönen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Käytän puheenvuoroni täältä puhujakorokkeelta,
            että puhemiehen ei tarvitse puuttua, jos 2 minuuttia ylittyy.
         
         
         Yksi kuntien vetovoimatekijöistä on muun muassa
            laadukas ja monipuolinen koulutustarjonta, ja uskon, että tämä on
            tajuttu myös maamme kunnissa, ainakin useimmissa. Täältä salista ja
            eduskunnasta hyvin hanakasti me edustajat olemme eri lakiesityksissä tuomassa
            ehdotuksia, jotka tavallaan sitten sitovat kuntia, niin kuin tässäkin — sivistysvaliokunnan
            puheenjohtaja on ensimmäinen allekirjoittaja — on
            teksti: "Pe- rusopetuksen yhteydessä tulee oppilaille järjestää -
            -." Siellä nykyisin on sana "voidaan". Tässä yhteydessä tulee
            mieleeni myös muun muassa monet lukuisat esitykset perusopetuksen
            oppilasryhmien koosta. Hyvin monet edustajakollegat haluavat, että nämä koot
            sidotaan lakiin. Silloin kunnissa ei ole minkäänlaista
            liikkumavaraa.
         
         
         Täällä monessa puheenvuorossa on
            puhuttu hyvinkin voimakkaasti kerhotoiminnan puolesta, ja siinä mielessä niihin
            puheenvuoroihin voi yhtyä. Mutta todella uskon, että kunnissa,
            joissa tiedostetaan nämä asiat, myös
            mahdollisuuksien mukaan tarjotaan hyvin monipuolista kerhotoimintaa.
         
         
         Mutta sitten realiteetit. Vuosi sitten valtionosuusjärjestelmää muutettiin
            perusopetuksen puolella siten, että kaikki kuntalaiset
            osallistuvat tavallaan tähän perusopetuksen rahoitukseen,
            ja tämä valtionosuusuudistus siis merkitsi sitä,
            että sellaisissa kunnissa, joissa ikärakenne on
            sellainen, että koko ajan tavallaan oppilasmäärät
            pienenevät, valtionosuudet laskivat. Tämä uudistus on
            sitten omalta osaltaan tietysti vauhdittanut kuntia tarkastelemaan
            omaa kouluverkkoaan ja toisaalta johtanut myös monet kunnat
            vaikeuksiin. Eli tässä yksi tekijä.
         
         
         Toisaalta viikko kaksi sitten Kuntaliitto jo julkisti niin sanotun
            pelastusohjelman kunnille. En käy tässä listaamaan
            niitä tekijöitä, joilla kunnat on saatettu
            entistä vaikeampaan asemaan palvelujen järjestämisen
            kannalta, mutta kuitenkin tässä syytä on
            todeta se, että jos kuntien osalta joka tapauksessa muun
            muassa verotulojen tasausta ajatellaan, niin nyt, kun suuretkin
            kunnat ovat vaikeuksissa, se heijastuu näihin muihin kuntiin viiveellä,
            ja tätäkin kautta sitten valtionosuudet tulevat
            lähivuosina näillä näkymin valitettavasti suurimmassa
            osassa kunnista pienenemään, toki työttömyys
            ja muutkin tekijät.
         
         
         Mutta tällä hetkellä kouluverkkokeskustelu
            ja siihen liittyvät päätökset
            ovat akuutteja. Muun muassa omassa kunnassani eilen valtuustossa tätä keskustelua
            käytiin, ja taisipa olla Joensuussakin tämä keskustelu,
            ed. Ravi. Nyt on ymmärrettävää,
            että kunnissa myös kylissä halutaan säilyttää näitä pieniä yksiköitä.
            Ne ovat monella tavalla tärkeitä, mutta tätä kautta
            siinä mitalilla on tavallaan kaksi puolta: hallintoon menee
            enemmän rahaa, ja kun joka tapauksessa — minä käytän
            kuvaannollisesti sanaa — tuntisäkki, resurssisäkki,
            joudutaan hajottamaan entistä useampaan kohteeseen, niin
            se johtaa siihen, että opetusryhmät kasvavat ennen
            kaikkea kuntakeskuksissa ja myös kurssitarjonta tätä kautta
            supistuu ja tulevat suuremmat opetusryhmät. Eli todella tässä joudutaan
            monella tavalla kunnissa taiteilemaan.
         
         
         Mutta sinänsä ajatus tässä lakiesityksessä on hyvä.
            Eli kyllä kerhotoiminta ja laadukas kerhotoiminta, johon
            täällä myös viitattiin, on todella tärkeää.
            Ei niitä pakollisia tunteja ja työpäiviä muutenkaan
            ole mahdollista pitkittää, mutta tätä kautta
            varmasti jokainen opiskelija, nuori koululainen, voi tuntea tietyllä tavalla
            ainakin näitä onnistumisen kokemuksia, toki varmasti
            muulloinkin, mutta ainakin tätä kautta.
         
         
         Arvoisa puhemies! Eli vielä lopuksi siis totean, että en
            kannata tätä lakiesitystä juuri sen takia,
            kun täällä on tällainen pakko
            eli kunnat pakotetaan tähän toimintaan.
         
         
       
      
         
         Pekka Ravi /kok:
            		
         
         
         Herra puhemies! Täällä on käyty
            aika monipolvista, monipuolista keskustelua, joka osittain on mennyt
            hieman jo ylikin ed. Vahasalon lakialoitteen. Minäkin haluaisin
            todeta itse asiassa aika paljon yhtyen edellisen kokeneen koulumiehen
            puheenvuoroon sen, että nämä perusteet,
            mitä tässä lakialoitteessa esitetään
            koulun kerhotoiminnan puolesta ja sen kehittämiseksi, ovat
            erinomaisia. Mutta kyllä minäkin kiinnitän
            huomiota tämän asian, mitalin, toiseen puoleen,
            että kun kovin voimakkaasti keskustellaan tänä päivänä siitä,
            että täältä eduskunnasta ei
            pitäisi säätää kuntakentälle
            uusia velvoitteita, niin kyllä minäkin vierastan
            tätä, että tämä aika
            ehdottomassa muodossa tulee: "tulee oppilaalle järjestää kerhotoimintaa".
            Tämähän on vähän ympäripyöreästi
            kirjoitettu, että ei tiedä, tarkoittaako tämä koulutasolla
            vai koko kunnan tasolla yhtä kerhoa, mutta siitä huolimatta
            tämä ikään kuin pakollisuus
            tässä on minun mielestäni vähän
            häiritsevä tekijä.
         
         
         Mutta muutama näkökulma ehkä vähän
            kokemukseenkin liittyen tämän kerhotoiminnan merkityksestä.
            Aloitteessa aivan oikein nostetaan esille kerhotoiminnan positiivisia
            tavoitteita. Puhutaan kodin ja koulun kasvatustyön tukemisesta,
            lasten ja nuorten osallisuuden lisäämisestä, sosiaalisten
            taitojen kehittämisestä, yhteisöllisyyteen
            kasvamisesta sekä onnistumisen ja osaamisen kokemuksesta
            ja luovan toiminnan ja ajattelun kehittämisestä — kaikki
            erittäin kannatettavia asioita. Haluaisin todeta ehkä sen,
            kun kovin usein puhutaan näistä osaamisen myönteisistä kokemuksista,
            että ne ovat tosi tärkeitä, mutta aika
            lailla tärkeää tämmöisen
            kasvavan nuoren persoonallisuuden kehityksen suhteen on, että opitaan
            myöskin sietämään epäonnistumisia
            ja kohtaamaan pettymyksiä. Niitä jos ei lapsuudessa
            ja varhaisnuoruudessa opi, on erittäin vaikea oppia niitä sitten
            myöskään myöhemmällä iällä, ja
            siinä mielessä juuri toimiminen tämmöisessä sosiaalisessa
            ympäristössä, kerhotoiminnassa, on myöskin
            erittäin tärkeä asia.
         
         
         Täällä paljon puhuttiin siitä,
            että tätä kerhotoimintaa voidaan toteuttaa
            eri toimijoitten järjestämänä.
            Minä näen erittäin tärkeäksi
            myöskin sen asian tarkastelemisen siitä näkökulmasta,
            kun koulutilat ovat kuitenkin suhteellisen vajaalla käytöllä — koulupäivän
            aikana ne ovat aktiivisesti käytössä,
            muina aikoina vajaakäytöllä — niin
            on myöskin erittäin tärkeää huomata
            se, että näitä kerhoja voivat toteuttaa
            niissä koulun, yhteiskunnan, tiloissa myöskin
            muut luotettavat toimijat, kun voidaan vaan vakuuttua siitä,
            että se kerhotoiminta on laadukasta, mihinkä ed.
            Pulliainen minusta aivan oivallisella tavalla viittasi.
         
         
         Kun täällä puhuttiin sitten myöskin
            siitä, millä tavalla yhteiskunta on perusopetukseen
            viime aikoina panostanut, niin kannattaa nyt huomata, että tämän
            vaalikauden aikana todella 200 miljoonaa euroa on valtiovallan toimesta
            ohjattu kuntakentälle perusopetuksen tason kohottamiseksi
            ja vieläpä sillä tavalla, että siihen
            ei ole edellytetty kuntien vastavuoroisuutta. Siis se on todella
            ikäluokkien pienenemisestä johtuva selvä panostus
            takaisin opetustoimeen. Siitä on valtaosa käytetty
            nimenomaan pienempien opetusryhmien aikaansaamiseksi, tukiopetukseen
            ja nyt sitten kohtalaisen merkittävä osuus kahtena
            peräkkäisenä vuonna myöskin
            tähän kerhotoimintaan.
         
         
         Ed. Ruohonen-Lerner omassa puheenvuorossaan otti sitten esille
            minusta aika mielenkiintoisen asian, kun hän pohti sitä,
            pitäisikö meidän koulujärjestelmässämme
            ryhtyä pohtimaan sitä, voitaisiinko näitä jo
            alakoulun puolella syntyneitä opetusryhmiä jonkin
            verran ainakin yhtenäisimpinä saattaa läpi
            tämän koulujärjestelmän. Tästähän
            on minun mielestäni Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa
            tehty myöskin tutkimusta, johon en ole nyt syvällisesti ennättänyt
            paneutua, mutta jos ne ennakkotiedot pitävät paikkansa,
            että tällä yhtenäisellä ryhmällä voidaan
            aika merkittävästi vähentää esimerkiksi
            erityisopetuksen ja muitten tukitoimenpiteitten tarvetta, niin minusta
            se on pohtimisen arvoinen ajatus. Kun eri kouluasteitten nivelvaiheita
            mietitään, niin tämä ehkä kannattaisi
            jollakin tavalla ottaa huomioon. Tiedän, ettei se ole niin yksi
            yhteen, koska erilaiset valinnat ohjaavat oppilaita eri ryhmiin,
            mutta jotakin tässä ehkä olisi pohtimisen
            arvoista.
         
         
         Perustelut siis erinomaiset, mutta tätä uuden velvollisuuden
            säätämistä kuntakentälle
            vierastan, herra puhemies.
         
         
       
      
         
         Leena Rauhala /kd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kannatan lämpimästi ed.
            Vahasalon tekemää laki-aloitetta kerhotoimintojen
            elvyttämisestä, ja nimenomaan näitten
            perusteluitten vuoksi. Eli ed. Vahasalo on nostanut tässä lakialoitteessaan
            perusteluina erittäin tärkeitä asioita
            esille, ja nimenomaan, että saataisiin jokaiselle lapselle
            ainakin yksi mahdollisuus ilmaiseen harrastukseen, joka olisi koulujen
            yhteydessä. Tietenkin sen tulisi olla suunnitelmallista
            ja laadukasta, jolloin todella toteutuisi se, mitä näissä perusteluissa
            on, että lapsen kokonaispersoonan kehittymisen kannalta
            kerhon sisällöt vastaisivat lapsen ja koululaisen
            tarpeita ja olisivat mahdollisimman monipuolisia. En kannata sitä,
            että vain liikunnan kerhoja lisättäisiin,
            vaan mahdollisimman monialaisesti lisättäisiin
            näitä kerhoja.
         
         
         Tietysti huolta tulee kantaa siitä, että jos
            tämä lakialoite etenee ja perusopetuksen yhteydessä todella
            ikään kuin mahdollistuu tämä kerhotoiminta
            kaikille, että se myös saisi sen rahoituksen.
            Ilman rahoituksen lisäämistähän
            tämä ei toteudu. En todellakaan kannata sitä,
            että kunnille tulee lisävelvoitteita ilman rahoitusta.
            Mutta erityisesti ed. Vahasalo tietää, kun olemme
            sivistysvaliokunnassa käsitelleet lasten ja nuorten syrjäytymistä,
            että nyt on etsittävä kaikki mahdolliset
            keinot, joilla voidaan ratkaisuja etsiä siihen, että nuoret
            ja lapset eivät syrjäydy. Tämä on
            mielestäni yksi keino, että saadaan hyvää toimintaa, elvytetään
            siis tällä kerhotoiminnalla lapsille ohjattua
            ja suunniteltua toimintaa yhteistyössä hyvien
            ohjaajien ja kotien kanssa.
         
         
       
      
         
         Kalle Jokinen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämän hallituksen aikana
            luotu Perusopetus paremmaksi -ohjelma on tuonut hyvää uudistusta
            perusopetuksen eri osa-alueille. Ryhmäkokojen pienentämiseen
            on kohdennettu määrärahoja, ja se tuntuu
            siellä konkreettisesti oppilaiden ja opettajien arjessa.
            Myös kerhotoimintaan on ohjattu varoja tänäkin
            vuonna noin 8 miljoonaa euroa, se on hyvä asia.
         
         
         Tämä lakialoite, joka nyt on käsiteltävänä,
            on menossa vielä pidemmälle tässä kerhotoiminnan kehittämisessä.
            Kerhotoiminta on perinteisesti ollut vapaaehtoista ja vapaamuotoista
            toimintaa. On ollut siis oppilaalle vapaaehtoista hakeutua niihin
            kerhoihin, jotka hän kokee itselleen siitä tarjonnasta
            mielekkäiksi. On ollut myös opettajalle vapaaehtoista
            hakeutua ohjaamaan sellaista kerhoa, jossa haluaa oman panoksensa
            vielä opettajan raskaan päivätyön
            jälkeen tarjota.
         
         
         Täällä on puhuttu tästä 1990-luvun
            lamasta, itse toimin silloin opettajana ja myös kerho-ohjaajana
            useissa eri kerhoissa. Se vapaamuotoisuus, joka näissä kerhoissa
            on, tuo erittäin tärkeän elementin sosiaalisten
            taitojen oppimiseen ja siihen ryhmäytymiseen, johon ei
            ole mahdollisuutta koulun arkisessa tuntiopetustilanteessa. Eli
            tämmöinen kerhotoiminta on erittäin tärkeä arvo.
         
         
         Mutta tämä lakiesitys ikään
            kuin pakottaisi nyt järjestämään
            kerhoja. Herää kysymys, kuka siinä kunnassa,
            jossa ei olekaan sitten niitä nuoria, innokkaita opettajia
            valmiina koulupäivän jälkeen järjestämään
            kerhoja, niitä sitten järjestää. Kuka
            järjestää sitä opetusta, velvoitetaanko
            opettajat ohjaamaan kerhoja, ja lisäksi, velvoitetaanko
            hetken päästä jokainen oppilas osallistumaan johonkin
            kerhoon? Eli tämä pakkomuotoisuus hiukan vierastuttaa
            tässä minua.
         
         
         Kerhotoiminta on parhaillaan sellaista, ainakin itse koin niin,
            että siinä on samanlaista ideaa kuin nyt on esitetty
            tässä etsivän nuorisotyön ideassa,
            eli etsitään niitä henkilöitä,
            joiden uskotaan tarvitsevan tällaista toimintaa. Niin silloin
            itsekin toimin eli ikään kuin rekrytoin sinne
            liikuntakerhoon tai teknisen työn kerhoon sellaisia kavereita,
            joiden näin tarvitsevan sellaista toimintaa. Se vapaaehtoisuus
            tässä johtaa helposti siihen, että sinne
            kerhoon hakeutuvat vain ne, jotka ovat muutenkin kiinnostuneita
            ja muutenkin hyviä siinä asiassa, jota kerhossa
            käsitellään. Silloin se ei anna kauheasti
            lisäarvoa.
         
         
         Kerhotoiminta on perinteisesti painottunut taito- ja taideaineisiin.
            Nyt kun tuntijakouudistuksessa keskustellaan taito- ja taideaineiden
            lisäämisestä mahdollisesti oppituntimääriä lisäämällä,
            näen tässä myös sellaisen huolen,
            että kun kerhotoimintaa lisätään,
            se saattaa vähentää taito- ja taideaineiden
            kiinnostavuutta valinnaisaineina. Jos tarjottimella on vapaamuotoista
            toimintaa koulupäivän jälkeen, niin saattaa
            olla, että sitten valinnaisaineina näitä aineita
            ei valita.
         
         
         Näen erittäin tärkeänä taito-
            ja taideaineiden oppimäärien lisäämisen.
            Esimerkiksi liikunta on kansanterveydellisesti erittäin
            tärkeä asia. On tärkeää,
            että nuoret osallistuvat ja oppivat liikunnan tarpeen ja
            sen, että ihmisten viikko-ohjelmaan ikään
            kuin kuuluu liikkuminen, ja tämä opitaan koululiikunnan
            myötä. Samoin keskustelu taito- ja taideaineiden
            tärkeydestä kumpuaa helposti tuolta Aalto-yliopistoa
            ja muotoilun tärkeyttä koskevasta keskustelusta.
            Mistä niitä uusia muotoilun ja innovaatioiden
            kehittäjiä tulee, jos taito- ja taideaineiden
            kokemus jää liian ohueksi? Siinä mielessä kerhotoiminnan
            kehittäminen on kannatettavaa.
         
         
         Ed. Mäkelä toi täällä esille
            näkemyksen ammattitaitoisten kerho-ohjaajien ja ed. Pulliainen kerhojen
            sisällön merkityksestä. Tämä ed.
            Mäkelän esitys siitä, että tulisi
            tutkia kolmannen sektorin ohjaajien mahdollisuudet koulujen järjestämän
            kerhotoiminnan vetäjiksi, on erittäinkin kannatettava.
            Mutta tätä pakkomuotoisuutta ja uuden velvoitteen
            luomista kunnille en kannata.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Vahasalon aloite on siinä mielessä hyvä,
            että tämä tasa-arvoistaisi eri kunnissa
            koulussa olevat lapset, jos se näin toteutettaisiin. Nythän
            käy sillä tavalla monessa paikassa, jotta kun
            tämä raha ratkaisee usein noissa kunnissa sen
            tilanteen — on hyvin erilaisia kuntia, joillakin on talous
            tiukalla — niin kyllä olen ymmärtänyt,
            jotta monissa kunnissa sitten tämä kerhotoiminta
            on yksi kutistamisen aihe, ja silloin kohdentuu se kirves siihen
            suuntaan, ja silloin lapset siinä kärsivät.
         
         
         Sen takia jonkin tyyppinen, jos ei ihan pakko, mutta joku tämmöinen
            suositus pitäisi olla olemassa, jotta pyrittäisiin
            järjestämään kaikissa kunnissa
            kerhotoimintaa, jos siihen kerta halukkuutta on olemassa. Ja voi
            olla, niin kuin edellinen puhuja totesi, että opettajat
            kyllä parhaiten näkevät, mikä voisi
            jopa edesauttaa tulevassa aikuiselämässäkin
            selviytymistä, koska sieltä saa niitä hyviä virikkeitä ja
            itseluottamusta ja tämmöistä taitoa jopa
            mahdolliseen ammattiinkin, koska nämä ovat hyvin
            käytännönläheisiä kuitenkin,
            mitä ymmärsin. Meilläkin omassa kunnassa
            nämä kerhot kuitenkin ovat aika käytännönläheisiä ja
            niveltyvät tavallaan siihen elämään,
            ovatpa ne sitten kädentaitoja tai musiikkia tai sen tyyppistä.
         
         
         Sitten kerhotoiminnan osalta yksi ongelma ainakin tuolla haja-asutusalueella
            nyt, kun kouluja on pantu kiinni, on se, että kun alueet
            kasvavat, niin monille syrjempänä oleville ei
            ole järjestetty kyytiä sen kerhon jälkeen,
            ja jos eivät vanhemmat jouda eivätkä pysty
            hakemaan, jopa ei ole omaa autoakaan, niin se eriarvoistaa jotkut
            lapset. Jotenkin kunnissa kyllä pitäisi katsoa
            tämäkin kysymys sitten, miten hoidetaan sitten
            ne kyydit, jotta ei eriarvoisteta jo siinä vaiheessa lapsia,
            kun vanhemmat joutuvat sanomaan, että en pysty hakemaan,
            ei ole varaa hakea tai tämän tyyppistä.
         
         
         Muuten tämä on aloitteena sillä tavalla
            hyvä, ja pitäisi saada rahat kanssa tähän.
            Kun ed. Vahasalo on hallituspuolueen edustaja, niin pitäisi
            nyt siellä tiukasti pintansa, että tulee tähän
            kerhotoimintaan korvamerkattua rahaa.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.