Juha Korkeaoja /kesk(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ensimmäisessä käsittelyssä on
            nyt laki Maanpuolustuskorkeakoulusta ja eräiksi siihen
            liittyviksi laeiksi. Maanpuolustuskorkeakoulusta on tarpeen säätää omalla
            erillislailla, jotta muissa laeissa olevat säädökset saadaan
            koottua yhteen. Näitä säädöksiä on
            erityisesti Puolustusvoimia koskevassa lainsäädännössä,
            ja Puolustusvoimia koskevan lainsäädännön
            kokonaisuudistuksen myötä nyt nämä maanpuolustuskorkeakoulutusta
            koskevat lait säädetään erillisellä lailla,
            mikä on, niin kuin totesin, tarpeen. Tässä myös
            varmistetaan se, että kaikilta osin lainsäädäntö tulee
            uuden perustuslain vaatimusten mukaisiksi.
         
         
         Laki on ollut lausunnolla peruslaki- ja sivistysvaliokunnassa.
            Puolustusvaliokunta on ottanut perustuslakivaliokunnan näkemykset
            täysimääräisesti huomioon mietinnössään.
            Sivistysvaliokunta toi esille näkemyksen, johon myös puolustusvaliokunta
            yhtyi, ettei tässä laissa ole tarkoituksenmukaista
            pyrkiä ennakoimaan valmisteilla olevan yliopistolain säätelyä.
            Kun yliopistolaki aikanaan tulee, on todennäköisesti
            tarpeen tehdä joitakin tarkennuksia myöskin nyt
            käsiteltävänä olevaan lakiin.
            Lakiesitys on asiantuntijakuulemisen perusteella todettu hyvin valmistelluksi,
            ja sidosryhmät on otettu hyvin huomioon.
         
         
         Valiokunta pitää hyvänä,
            että siviiliopiskelijoita otetaan vuosittain noin kymmenen
            henkeä, avataan mahdollisuus suorittaa tutkintoja Maanpuolustuskorkeakoulussa.
            Käytännössä kandidaatin tutkinnon
            suorittamisen voi aloittaa kolmen vuoden siirtymäajan jälkeen
            eli vuoden 2012 alussa. Puolustusvaliokunta teki lakiin joitakin
            täsmennysehdotuksia, jotka koskivat erityisesti opiskelijoiden
            ja henkilöstön asemaa. Esimerkiksi opiskelun keskeyttäminen
            opiskelijan aloitteesta maksimissaan kahden vuoden ajaksi johtuen
            muun muassa perhesyistä nähtiin liian tiukaksi,
            ja näin yläraja päätettiin poistaa
            kokonaan.
         
         
         Valiokunnassa erityistä keskustelua herätti kolme
            asiaa: upseerien sitoutumisajat Puolus-tusvoimien ja Rajavartiolaitoksen
            palvelukseen opintojen päättymisen jälkeen,
            toiseksi upseereiden mahdollisuus hoitaa Maanpuolustuskorkeakoulun
            professuureja ja kolmanneksi rahastotalouskysymys.
         
         
         Sitoutumisajasta säädetään
            lakiehdotuksen 29 §:ssä. Perustuslakivaliokunta
            totesi lausunnossaan, että esitetty sitoumusjärjestely
            ei ole valtiosääntöoikeudellisesti ongelmallinen.
            Myös puolustusvaliokunta pitää perusteltuna,
            että upseerit sitoutuvat tietyksi ajaksi koulutuksen päättymisen
            jälkeen Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen palvelukseen.
            Upseerithan saavat ilmaisen koulutuksen ja ylläpidon, ja
            lisäksi Puolustusvoimat ja Rajavartiolaitos kouluttavat
            upseereita juuri oikeaan tarpeeseen eli siis kaikki pääsevät
            töihin, ja vielä sitoutumisaikakäytäntö on
            jo nyt voimassa. Puolustusvaliokunta toteaa mietinnön yleisperusteluissa,
            että se pitää kohtuullisena sitoutumisaikana
            kandidaatin tutkinnon jälkeen enintään
            kolmea vuotta ja maisterin tutkinnon suorittamisen jälkeen
            kahta vuotta. Pykälässähän säädetään
            enimmäisajoista. Valiokunta haluaa korostaa sitoutumisaikakeskustelussa,
            että ensisijaisen keinon pätevän henkilöstön
            sitouttamisessa tulee olla aina hyvä henkilöstöpolitiikka.
         
         
         Professorina toimiminen oli toinen keskustelun aihe. Tässähän
            on taustalla se, että tietyissä professorin tehtävissä upseeritausta
            on lähes välttämätön
            edellytys tehtävän hoitamiselle. Ajatellaanpa
            vaikka operaatiotaidon tai taktiikan opetusta. Tätä silmälläpitäen
            on luotu järjestely, jossa upseerit saavat virkavapaata
            tehtävästään, hoitavat viiden
            vuoden professuurijakson ja palaavat sen jälkeen Puolustusvoimien
            palvelukseen. Upseerin pitää olla puolustusvoimien
            palveluksessa vähintään kolme kalenterivuotta
            ennen eläköitymistään saadakseen
            sotilaseläkkeen. Upseeri ei siis voi jäädä eläkkeelle
            professorin tehtävästä, ja usein näin
            ollen kahden professuurijakson hoitaminen ei tule käytännössä mahdolliseksi.
            Everstin osalta esimerkiksi eläkeikä on 60 vuotta,
            ja kun on kolmen vuoden toimimisaika Puolustusvoimien palveluksessa
            ennen eläkkeelle siirtymistä, tämä jossain
            tapauksessa ehkäisee tehtävän vastaanottamista.
         
         
         Tämä kysymys on ollut hyvin pitkään
            keskustelussa, ainakin 1990-luvun puolivälistä lähtien, mutta
            asiaa ei ole saatu lopullisesti ratkaistua. Valiokunta esittää,
            että puolustushallinto jatkaa asian selvittämistä hallinnonalan
            sisäisin toimenpitein.
         
         
         Sitten tästä rahastotaloudesta. Asiantuntijat toivat
            esiin, että rahastotalousmalli yliopistomaailman käytännön
            mukaisesti olisi myös Maanpuolustuskorkeakoulun toiminnassa
            hyvä ajatus. Tätä kysymystä ei
            kuitenkaan vielä ollut käytännössä riittävästi
            valmisteltu, ja niinpä valiokunta pitää tärkeänä,
            että puolustusministeriö, Pääesikunta
            ja Maanpuolustuskorkeakoulu jatkavat kolmikantaneuvottelujen avulla
            asian selvittämistä ja tuovat tarvittavat esitykset
            myöhemmin eduskuntaan.
         
         
         Yhteenvetona voi todeta, että laki antaa Maanpuolustuskorkeakoululle
            ja sen opiskelijoille hyvät toiminnalliset edellytykset
            ja se tulee saattaa voimaan ensi tilassa. Mahdollisiin täsmennystä vaativiin
            kysymyksiin voidaan palata muun muassa yliopistolain kokonaisuudistuksen
            valmistuttua.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Puolustusvaliokunnassa, jonka puheenjohtaja Juha
            Korkeaoja juuri selvitti antamaamme mietintöä Maanpuolustuskorkeakoulua
            koskevasta laista ja muista siihen liittyvistä laeista,
            asiaa käsiteltäessä saattoi havaita,
            että hallituksen esitys on onnistunut ja tällä tavalla
            tapahtuu suurta uudistusta perinteisessä sotilasoppilaitoksessa, Maanpuolustuskorkeakoulussa.
            Nämä näkökohdat, joita puheenjohtajamme
            Juha Korkeaoja toi esille, tulivat valiokunnassa esille. Täytyy
            nähdä opetuksen erityisluonne, oppilaitoksen erityisluonne,
            ja sitä soveltaa myös näissä virkaratkaisuissa.
         
         
         Tämä tuli mielestäni hyvin esille
            myöskin sivistysvaliokunnassa, jossa samaa hallituksen
            esitystä olin tilaisuudessa käsitellä.
            Kadettikouluhan on käsite. Äsken täällä puhuttiin
            perinnöistä ja maatilojen perinnöistä.
            Kadetit olivat aikanaan Ranskassa niitä nuorempia maatilojen
            poikia, joille ei sitten maata jäänyt, kun tila
            annettiin vanhemmille pojille. Heille ryhdyttiin, näille nuorille
            kadeteille, maatilojen perillisille, järjestämään
            sotilaskoulutusta. Ja näitten maattomien talonpoikien nimityksestä kadetti
            tuli sitten kadettikoulu, sotilaskoulu, jota Maanpuolustuskorkeakoulu
            yhtenä yksikkönä myös uljaasti
            vaalii.
         
         
         Sopii toivoa, että tämä monessa suhteessa mielenkiintoinen,
            osaltaan haasteellinenkin laki Maanpuolustuskorkeakoulusta osoittautuu
            käytännössä toimivaksi siten,
            että siviiliyliopiston ja sotilasoppilaitoksen yhteiset
            piirteet voidaan niveltää hyväksi kokonaisuudeksi.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyi.