4) Hallituksen esitys kuntajakolaiksi
       
         					
      
      
         
         Tapani Tölli /kesk(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen kuntajakolaiksi tavoitteena
            on uudistaa kuntajakolain säännöksiä siten,
            että laki on käytännössä nykyistä toimivampi
            ja että laki tukee nykyistä paremmin kuntajaon
            muutosprosesseja. Kuntajakolakia ajankohtaistetaan vastaamaan Paras-hankkeen
            myötä esiin nousseita uusia tarpeita ja muuttuneita
            olosuhteita. Kuntien roolia kuntajaon muuttamisen vireillepanossa,
            valmistelussa ja päätöksenteossa korostetaan.
            Samoin kuntalaisten vaikutusmahdollisuuksia tehostetaan kuntien valmistellessa
            kuntajaon muutosesitystä. Kuntajaon kehittämisen
            tavoitteena säilyy voimassa olevan kuntajakolain mukaisesti
            se, että kunnat muodostuvat työssäkäyntialueista
            tai muusta toiminnallisesta kokonaisuudesta, jolla on taloudelliset
            ja henkilöstövoimavaroihin perustuvat edellytykset
            vastata kunnan asukkaiden palveluiden järjestämisestä ja
            rahoituksesta. Tässä lakiehdotuksessa puhutaan
            elinvoimaisen kuntarakenteen käsitteestä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Muutamaan yksityiskohtaan puutun lyhyesti.
         
          Alueellisen eheyden vaatimus. Hallituksen esityksen mukaan
            kunnan on muodostuttava yhdestä alueesta, joka muodostaa
            toiminnallisen kokonaisuuden, jollei valtioneuvosto alueellisen eheyden
            osalta erityisen kuntajakoselvityksen perusteella toisin päätä.
            Kuntaliitos ilman yhteistä maarajaa on siten lakiehdotuksen
            mukaan mahdollinen vain, jos valtion asettama kuntajakoselvittäjä suorittamansa
            selvityksen perusteella sitä ehdottaa ja valtioneuvosto
            ehdotuksen hyväksyy. Hallintovaliokunta korostaa sitä,
            että yhteisen maarajan puuttuminen ei saa olla este kuntaliitokselle.
            Kahden tai useamman kunnan kuntaliitos ei saa kaatua siihen, että väliin
            jää kunta, joka ei liitosta halua. Kuntaliitoksen
            ilman yhteistä maarajaa pitää olla mahdollinen
            silloin, kun muutoksella selvästi edistetään
            sellaisen toiminnallisen kokonaisuuden muodostamista, jolla on taloudelliset
            ja henkilöstövoimavaroihin perustuvat edellytykset
            vastata kunnan asukkaiden palvelujen järjestämisestä ja
            rahoituksesta.
         
         
         Toisena näkökohtana, yksittäisenä,
            otan esille kunnan oikeuksien ja velvollisuuksien siirtymisen. Yhdistyvien
            kuntien viranomaiset eivät lakiehdotuksen mukaan saa valtioneuvoston
            päätöksen jälkeen päättää asioista,
            joilla on merkittäviä, uutta kuntaa sitovia vaikutuksia
            ja joista päättäminen olisi yhdistymissopimuksen
            tarkoituksen vastaista. Jotta erityisesti uuden kunnan kannalta
            haitallisia päätöksiä ei tehtäisi
            myöskään ennen valtioneuvoston päätöstä,
            kuntien olisi hallintovaliokunnan käsityksen mukaan hyvä jo
            yhdistymissopimuksessa sopia yhdistyvien kuntien toimielinten toimivallan
            rajoittamisesta.
         
         
         Henkilöstön oikeudellisesta asemasta todettakoon,
            että se säilyy edellisen kuntajakolain mukaisena
            ja sen mukaisesti, mitä Paras-lain yhteydessä on
            päätetty.
         
         
         Kaiken kaikkiaan tämä lakiehdotus joustavoittaa
            ja parantaa kuntien yhdistymisprosesseja.
         
         
         Arvoisa puhemies! Valiokunta oli mietintöä tehdessään
            yksimielinen ja puoltaa tämän lakiehdotuksen hyväksymistä pienin
            täsmentävin muutoksin.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämän takana on tietysti
            kuntajakolaissa ajatus kuntien yhdistymisestä ja ikään
            kuin sen pelimerkkien päättämisestä,
            miten se tapahtuu. Yksityiskohtia päätetään
            ja tuodaan muun muassa tämä yhteenliittyvien kuntien
            ja kunnanosien maantieteellinen sijainti. Mutta tässä on
            tietysti yleisenä asiana todettava se, että vain
            kuntien yhteenliittyminen ei ratkaise taloudellisia ongelmia, vaan
            niiden ratkaisemiseksi usein pitää nimenomaan
            valtiovallan muuttaa linjauksiaan myös siinä,
            millä lailla kuntien taloutta tuetaan.
         
         
         Toinen asia on kuntaliitosten aikaansaamat ikään
            kuin monikerroksiset johtoportaat, kun kunnanjohtajia ei irtisanota.
            He jatkavat erilaisissa tehtävissä, jolloinka
            tulee moninkertaista hallintoa. Tämän tyyppisissä asioissa
            pitäisi löytää ratkaisu, joka
            ei ole kuntien veronmaksajien kannettavissa ja kannettavana, vaan
            johonka valtio voisi ottaa omaa vastuutaan enemmän kuin
            tähän saakka. Porkkanarahojahan on ollut, mutta tällaiset
            päällekkäiset rakenteet eivät
            pitkällä tähtäimellä ole
            kunnan kehittymisenkään kannalta hyviä.
            Yksi esimerkki tästä on Kouvola, jossa on kaikki
            kunnanjohtajat tässä kuuden kunnan yhteenliittymässä asetettu
            johtajan, ikään kuin edelleenkin kuntajohtajan
            pallille.
         
         
       
      
         
         Heli Järvinen /vihr:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Olen samaa mieltä ed. Tiusasen kanssa
            siitä, että kahdesta köyhästä ei
            tule yhtä rikasta, jos ne pistetään yhteen,
            mutta kuitenkin kahdesta köyhästä voisi
            yhdessä tulla vähän vähemmän
            köyhä kuin mitä ne yksinään
            ovat. Asia on hyvin ajankohtainen myös omassa kunnassani
            Kerimäellä, jossa kipuillaan ihan samojen talousongelmien
            kanssa kuin koko muussa Suomessa ja kuntaliitosta pohditaan varmasti
            jälleen kerran lähitulevaisuudessa.
         
         
         Mutta haluan tuoda kolme näkökohtaa tähän kuntajakolakiin,
            jonka tavoitteena on siis edistää kuntarakenteen
            uudistumista, ja siksi sillä halutaan tukea ja edistää muutoksia
            eli käytännössä myöskin
            kuntien yhdistymisiä.
         
         
         Ensimmäisenä maaraja, toisena kuntien yhdistäminen
            kunnan tai kuntalaisten vastustaessa ja kolmanneksi osakuntaliitokset.
         
         
         Uuden lain myötä on poistumassa vaatimus yhteisestä maarajasta,
            joka tähän asti on ollut yksi liitoksia hidastanut
            asia. Jos yhteistä maarajaa ei ole ollut, se on väkisin
            tehty. Hattulan kunnasta siirrettiin vastoin kunnan tahtoa 32 asukkaan
            alue Hämeenlinnaan. Enonkosken kunnasta siirrettiin kunnan
            luvalla yhden asukkaan alue Savonlinnaan. On ilman muuta hyvä,
            että tämän kaltaiset rotanhännät
            nyt poistuvat, sillä niillä on käytännössä merkitystä lähinnä vain
            kartalla.
         
         
         Uusi laki pitää muutosten perusteena kuntien valtuustojen
            yhteistä yhdistämisehdotusta. Kun puhutaan kuitenkin
            menneestä, helposti tulee mieleen ongelmat Sipoon suhteen.
            Niin sanottuun Sipoo-ongelmaan tämä uusi lakikaan
            ei tuo ratkaisua, sillä jatkossakin muutos voidaan tehdä myös
            kunnan vastustuksesta huolimatta ainakin silloin, jos se on muutosta
            vastustavan kunnan kannalta vähäinen ottaen huomioon
            vaikutukset asukaslukuun, palveluihin, talouteen ja elinkeinotoimintaan.
            Eri asia on tietysti se, kuka mittaa ja miten nämä vaikutukset
            mitataan. Käytännössä jatkossa
            saattaa eteen tulla useampiakin Sipoon kaltaisia tapauksia, ja siksi
            siitä on otettava opiksi.
         
         
         Toimivan ja tiiviin ekologisesti kestävän
            kaupunkirakenteen luominen on ihannetavoite, mutta asukkaiden ylikävelyä on
            vaikea hyväksyä maassa, jossa hallituksen ohjelman
            etusivulla lukee, että kansalaisille on taattava oikeus
            vaikuttaa, osallistua ja olla osallisia päätöksenteossa.
         
         
         Mutta sitten kolmanteen teemaan eli osakuntaliitoksiin. Oikeastaan
            haluaisin pitää puheenvuoroni teemalla "Kaikki
            Puumalan puolesta". Pienen eteläsavolaisen Puumalan kunnan
            jatko näyttää yhä selvemmin
            olevan osa jotain naapurikuntaa. Talouden tasapainotustarve on kasvanut
            niin suureksi, että sitä eivät enää puumalalaiset
            voine oman kunnan omin voimin ratkaista.
         
         
         Puumalan paikka kartalla on eteläsavolaisista kunnista
            ehkä ainutlaatuisin. Laajassa, maantieteellisesti hyvin
            laajassa kunnassa on jo pitkään tehty luontevaa
            yhteistyötä eri naapurien kanssa: Hurissalon suunnalla
            Mikkelin ja Lieviskän kylän suunnalla Imatran
            ja Ruokolahden kanssa, kun taas Partalansaaressa asuvat puumalalaiset ovat
            luontevasti asioineet Sulkavalla ja Juvalla. Siksi on hyvä,
            että Puumalan kunta on asettanut työryhmän
            miettimään vaihtoehtoja niin Juvan, Mikkelin,
            Ruokolahden, Savonlinnan kuin Sulkavankin kanssa.
         
         
         Mikkelin päättäjät ovat
            näyttäneet pientä vihreää valoa
            kuntaliitokselle, vaikkei asiasta mitään lopullista
            päätöstä olekaan, ja niin kauan kuin
            mitään ei ole päätetty, kaikki
            vaihtoehdot kannattaa tuoda esiin ja niiden hyötyjä ja
            haittoja punnita hyvin rehellisesti ja avoimesti.
         
         
         Asukkaiden palveluiden säilyttämiseksi kohtuuetäisyydellä juuri
            tällaiset osaliitokset voisivat olla se järkevin
            ratkaisu. Puhuin kuntaministeri Kiviniemen kanssa muutama viikko
            sitten osaliitosten mahdollisuudesta, ja hän silloin sanoi
            pitävänsä tätä vaihtoehtoa
            Puumalan näkökulmasta jopa fiksuimpana.
         
         
         Kun viime viikolla luin lehdestä ministeri Kiviniemen
            ajatuksista, jotka olivat hyvin päinvastaisia, en voi kuin
            hämmästellä, ja jos ministeri olisi paikalla,
            mieluusti kysyisin, mikä on mielen muuttanut, sillä tilanne
            on puumalalaisille hyvin hankala. Jos Puumala liitetään
            kokonaisena mihin tahansa naapurikuntaan, se tarkoittaa sitä,
            että kuntakeskukseen osalle asukkaista tulee yli sadan
            kilometrin matka, ja se ei tietenkään tavoitteena
            ole mitenkään ihailtava tai kannustettava. Mutta
            asia on nyt puumalalaisten sekä tietysti naapurikuntien
            käsissä, sillä ilman heidän suostumustaan
            mikään liitos ei ole mahdollinen.
         
         
         Kun katson hallituksen esitystä ja hallintovaliokunnan
            kannanottoja, täällä hyvin sanotaan se, että voimassa
            olevan kuntajakolain mukaisesti säilyy se, että kunnat
            muodostuvat työssäkäyntialueista tai
            muusta toiminnallisesta kokonaisuudesta, jolla on taloudelliset
            ja henkilöstövoimavaroihin perustuvat edellytykset
            vastata kunnan asukkaiden palvelujen järjestämisestä ja
            rahoituksesta, ja jos Puumalaa ajattelee, niin jos ei siitä alueesta
            saada elinvoimaista, niin ainakin alue olisi elinvoimaisempi, jos
            se olisi aidossa yhteistyössä kaikkien naapureidensa
            kanssa. Sitä vaihtoehtoa pitää ainakin
            loppuun saakka avoimesti harkita.
         
         
       
      
         
         Tapani Tölli /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ensiksi ed. Tiusaselle haluan todeta, että eiväthän
            kuntaliitokset sinänsä ratkaise tilannetta eikä tämä kuntajakolaki
            pyri olemaankaan sellainen, vaan tämän uudistuksen
            tavoitteena on tehdä kuntaliitokset joustaviksi ja tämä prosessi
            mahdollisimman toimivaksi silloin, kun siihen tilanteeseen päädytään,
            että tehdään kuntaliitos, että se
            pystyttäisiin joustavasti tekemään. Tässähän
            hyvin vahvasti kunnioitetaan niiden liittyvien kuntien omaa tahtoa.
            Tämä mahdollistaa myöskin kuntien osittaisliitokset, mihin
            ed. Järvinen viittasi, ja siinä ovat ratkaisevassa
            roolissa niiden alueiden kuntien tahto ja asianomaisen kunnan tahto.
            Se on syytä ottaa jatkossakin huomioon.
         
         
         Sitten tämä yhteinen maaraja. Kyllä tämä lakiehdotus
            lähtee siitä, että se yhteinen maaraja olisi,
            mutta että se ei sitten tule toiminnallisesti järkevän
            kokonaisuuden esteeksi, ja siinä on tietty kynnys.
         
         
       
      
         
         Timo V.  Korhonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä esitys uudeksi kuntajakolaiksi
            on kaiken kaikkiaan hyvin monella tavalla erinomaisen hyvä lakiesitys.
            Tämä korjaa nyt niitä monia ongelmakohtia,
            joita toteutuneissa kuntaliitoksissa on esiintynyt, eli tämä esitys
            parantaa aivan selkeästi kuntaliitosten käytännön
            teknisiä edellytyksiä.
         
         
         Puhuttaessa kuntaliitoksista toki edelleen on muistettava se
            tosiasia, että sinällään kuntaliitos ei
            välttämättä edesauta uuden kunnan
            toimintaedellytyksiä, ellei palvelujen tuottamis- ja järjestämistapoihin
            samalla kyetä puuttumaan. Eli kyllä tässä hyvin
            pitkälle vastuuta annetaan kunnille itselleen, ei valtio
            turvaa näitä kuntien kaikkia toimintaedellytyksiä suinkaan,
            kuten ed. Tiusanen tuossa puheenvuorossaan vaati, että valtion pitää tulla
            koko ajan vastaan. Kyllä tässä kunnilla
            itsellään on erittäin suuri vastuu, ja
            näissä kuntaliitoksissakin se vastuu kohdistuu
            ennen kaikkea sitten siihen, että nämä palvelujen
            tuottamis- ja järjestämistavat voidaan myös
            käydä lävitse ja tarvittaessa uudistaa.
            Tätä taustaa vasten hallintovaliokunta on aivan
            oikein huomioinut, toki hyvin hienovaraisesti, sen, että henkilöstön
            irtisanomissuoja liitostilanteessa on toki aivan perusteltua, mutta
            sitten käytännössä sen soveltaminen
            on taloudellisesti monessa kuntaliitoksessa vähintäänkin
            hyvin haasteellista.
         
         
         Tässä lakiesityksessä kuntajaon kehittämisen tavoitteeksi
            on asetettu nyt myös elinvoimainen kuntarakenne. Tämä on
            kuntajakolaissa täysin uusi käsite. Elinvoimaisuus
            kirjattuna tavoitteena on ehdottoman tärkeä. Aluekehittämisessähän
            tämä on ollut jo pitkään aivan
            keskeinen tavoite, joten kuntajakolaki on nyt sitten linjassa aluekehittämisen
            tavoitteitten kanssa kilpailukykyisistä ja elinvoimaisista
            alueista, seuduista ja kunnista.
         
         
         On tärkeää, että kuntaliitosten
            toteuttaminen ei olisi kaiken kaikkiaan liian monimutkainen tapahtuma.
            Käytännössähän muun
            muassa työssäkäyntialueet muuttuvat ajassa.
            Muun muassa yksittäiset kunnat etenkin kaupunkiseuduilla
            ovat harvoin itsenäisiä työssäkäyntialueita.
            Eli kuntien välillä tarvitaan tiivistä yhteistyötä muun
            muassa maankäytössä, asumisessa, liikenteessä jne. Eli
            kuntarakenteenkin on kyettävä muuttumaan aivan
            väistämättä ajassa muistaen
            tietysti se, että kunta ei missään tapauksessa
            ole itsetarkoitus, vaan se, että kunnan on kyettävä järjestämään
            tai tuottamaan kuntalaisten tarvitsemat hyvinvointipalvelut. Eli
            sinällään kunta ei suinkaan ole itsetarkoitus.
            Oleellista on se, että tällä kuntarakenteella
            kunnat pystyvät tuottamaan ja järjestämään
            asukkaittensa tarvitsemat hyvinvointipalvelut.
         
         
         Oleellista kuntajakoprosesseja ohjaavassa lainsäädännössä on
            se, että se on johdonmukaista ja selkeää ja
            että se tukee kunnan valmistelua ja päätöksentekoa
            ja varmistaa valmistelun riittävän avoimuuden
            ja kuntalaisten osallistumisen. Tämä uusi lakiesitys
            näyttäisi antavan tälle kaikelle erinomaisen
            hyvän pohjan.
         
         
         Myönteistä on myös se, että valmistelussa pääpaino
            siirtyy nyt valtion aluehallinnolta kunnille itselleen. Eli tässäkin
            todella nyt varmistetaan se, että päätösvaltaa
            siirretään entistä enemmän sinne
            kunnalle itselleen.
         
         
         Lain yksittäisistä muutoksista on syytä nostaa esille
            muun muassa se, että kuntaliitoksissa yhteisestä maarajasta
            voidaan nyt joustaa. Toki tästä joustaminen näyttää vaativan
            monella tavalla hiukan raskaanlaisenkin selvityksen, mutta toivottavasti
            se myös nyt sitten käytännössä tulee toimimaan.
            Myös esityksen säädökset niin
            sanotuista kuntien osittaisliitoksista näyttäisivät
            vastaavan nykyistä lakia paremmin käytännön
            tarpeita.
         
         
         Eli, arvoisa puhemies, tämä lakiesitys on
            monella tavalla kannatettava, hyvä esitys hallintovaliokunnan
            esittämin täsmennyksin.
         
         
       
      
      Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
         varapuhemies Seppo Kääriäinen.
      
      
      
         
         Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ed. Timo Korhoselle vain vastauspuheenvuorona,
            ettei jää väärää käsitystä pöytäkirjoihin:
            En vaadi sitä, että kaikissa asioissa valtion
            pitää olla maksamassa tai tukemassa kuntia, mutta
            näissä tilanteissa, kun kuntaliitoksiin on menty,
            on käytetty keppiä ja porkkanaa, vähän
            enemmän vielä keppiä, niin on syntynyt
            tällaisia päällekkäisiä hallintorakenteita,
            jolloinka edelliset kuntajohtajat ovat kaikki jonkunlaisina johtajina,
            vähän ylimääräisestikin
            on jouduttu etsimään heille tehtäviä,
            ja tämän ongelman ratkaisemisessa olisi valtiovallan
            pitänyt olla aktiivisempi. Tämä oli se
            asia, mihin kiinnitin huomiota.
         
         
         
       
      
         
         Pekka Ravi /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Niin kuin monet aikaisemmat puhujat
            ovat jo todenneet, hallituksen esitys uudeksi kuntajakolaiksi on
            tarpeellinen ja nimenomaan siitä näkökulmasta,
            että se toteutuessaan edistää minun mielestäni
            selvästi kuntarakenteen uudistumista ja myöskin
            tämä lainmuutos saa aikaan sen, että nämä kuntajaon
            muutosprosessit tulevat sujuvammiksi ja toivottavasti myöskin
            joutuisammiksi.
         
         
         Itse asiassa ajattelin ehkäpä jopa hieman
            filosofisesti pohdiskella näitä kuntajaon kehittämisen
            tavoitteena olevia asioita, jotka ovat juuri tämä ed.
            Korhosenkin esille nostama elinvoimaisuus, alueellinen eheys ja
            yhdyskuntarakenteen toimivuus. Me aika usein ohitamme nämä lähtökohdat,
            ja minusta monessa monessa kuntaliitoksessa kannattaisi ensiksi
            pohtia, toteutuvatko nämä lähtökohtapremissit,
            ennen kuin ryhdytään siihen tekniseen toteuttamiseen.
            Muistan, että kun esimerkiksi tuolla Joensuun seudulla
            edellisen vaalikauden alussa tehtiin kuntaliitos, niin rohkenin
            vastustaa sitä nimenomaan siitä näkökulmasta,
            että minusta se ei palvellut tämmöisen eheän
            yhdyskuntarakenteen aikaansaamista. Oikeastaan tekisi mieli edelleen
            alleviivata sitä, että näihin lähtökohtapohdiskeluihin
            kannattaisi uhrata jonkin verran aikaa.
         
         
         No mitä tarkoittaa tämä elinvoimaisuus
            sitten tässä? Minun mielestäni se voisi
            tarkoittaa esimerkiksi sitä, että tämmöisen
            uuden kunnan tulisi olla sekä asukaspohjaltaan että taloudelliselta kantokyvyltään
            riittävän vahva, että se aidosti pystyisi
            huolehtimaan niistä moninaisista tehtävistä,
            mitä kunnalliselta itsehallinnolta Suomessa edellytetään.
            Elikkä viesti tässä suhteessa voisi olla,
            että ensisijaisen tavoitteen edelleen pitäisi
            olla näitten vahvojen peruskuntien muodostaminen. Silloin
            vältyttäisiin monilta minun mielestäni
            varsin keinotekoisilta yhteistoimintamenettelyiltä, joita
            tämä maa näyttää nyt
            syn-nyttävän erityisesti tuonne sosiaali- ja terveydenhuollon
            tehtäväkenttään, ja saadaan
            aikaan semmoisia rakenteita, joissa taloudellinen ohjaus ei oikein
            ole järkevällä tavalla järjestettävissä.
         
         
         On myönnettävä, että ei
            tämä kuntien yhteenliittyminen ja uusien suurempien
            kuntayksiköiden muodostuminen saa olla itsetarkoitus. Joskus
            samoja tavoitteita — tehokkuutta, tuottavuutta, kuntalaisten
            palveluitten turvaamista — saadaan aikaan myöskin
            kuntien välillä tapahtuvalla syvällä yhteistoiminnalla.
            Mutta kokemus on ainakin monessa tapauksessa osoittanut sen, että kun
            tehdään näitä yhteistoimintasopimuksia,
            niin kohta ollaan siinä tilanteessa, että ainakin
            sen isäntäkunnan virkamieskunnan ja luottamushenkilöitten
            aika tahtoo aika pitkälti mennä niitten sopimusten
            tulkitsemiseen, ja se ei myöskään saa
            tietenkään olla itsetarkoitus. Monestihan kehitys
            on kulkenut niin, että kuntaliitoksiin on nimenomaan päästy
            tämän yhteistoiminnan kautta, ja siinä mielessä ne
            tietysti ovat erittäin hyviä prosesseja olleet.
         
         
         Sanotaanko näin, että myöskin nämä perustavoitteet,
            elinvoimaisuus, alueellinen eheys ja toimiva yhdyskuntarakenne,
            voivat myöskin toteutua vaiheittain. Siis voi käydä niin,
            että ensin syntyy liitos, joka ei täytä kaikkia
            näitä tavoitteita, mutta jo seuraavassa vaiheessa
            voidaan päästä parempaan välitulokseen,
            ja toivottavasti sitten kun tuo prosessi joskus toteutuu täysin,
            ollaan jo huomattavasti paremmalla tolalla kaikkien näitten
            tavoitteitten suhteen.
         
         
         Ed. Tiusanen pariinkin otteeseen peräänkuulutti
            sitä, että kun kunnat yhdistyvät, niin
            pitäisi saada nopeammassa aikataulussa esille niitä tuloksia
            siitä yhdistymisestä. Minä jaan tämän
            hänen huolenaiheensa, ja tulisikin tätä kuntaliitosmenettelyä viedä siihen
            suuntaan, josta olen muuten merkkejä olevinani havainnut,
            että näitten hyötyjen ja synergiaetujen
            tavoittelu alkaisi itse asiassa siitä neuvotteluprosessista
            lähtien. Silloin vältyttäisiin monesti
            semmoiselta rakenteitten betonoimiselta, mitä ymmärsin
            edustajan tarkoittaneen. Kyllä viisi vuotta on todella
            pitkä aika odottaa niitä tuloksia, niin kuin tällä hetkellä on,
            ja syntyy epätarkoituksenmukaista byrokratiaa ja hieman
            myöskin luvalla sanoen semmoisia henkilöstöpoliittisia
            rakenteita, joille ei itse asiassa välttämätöntä käyttöä olisi.
         
         
         Haluan myöskin huomauttaa, että Kuntaliitto, jonka
            oivallinen edustaja myöskin ed. Korhonen täällä salissa
            on — vai kumminkohan päin se itse asiassa menee — on
            jo monta vuotta puhunut tämmöisen strategisen
            otteen vahvistamisesta kuntien yhteenliittymisessä. Olisi
            erittäin tähdellistä, että se
            otettaisiin entistä painavammin huomioon myöskin
            jatkossa.
         
         
         Herra puhemies! Ihan lopuksi haluan myöskin sanoa sanani
            tästä alueellisen eheyden vaatimuksesta, mihinkä hallintovaliokunta
            mietinnössään on ottanut minusta erinomaisella
            tavalla kantaa.
         
         
         Minun lähtökohtani on se, että kunnan
            alue-eheys on ehdottomasti ja sen täytyy olla pääsääntö,
            mutta ei voi olla myöskään niin, että jos
            jostakin syystä esimerkiksi välissä olevan
            kunnan itsepintaisen vastustuksen vuoksi ei pystytä tekemään
            järkevää kuntaliitosta ikään
            kuin ohi tämän vastaan hangoittelevan osapuolen,
            niin ei sekään voi olla tietysti oikea ratkaisu.
            Siinä mielessä tämä menettely,
            mikä tähän uuteen kuntajakolakiin liittyy,
            on tietysti paikallaan. Kun katsoo sitä menettelytapaa,
            niin voi tehdä sen johtopäätöksen,
            että ihan kevytkenkäisesti ja kevytmielisesti
            ei kuitenkaan tämmöistä ratkaisua, missä se
            tulevan uuden kunnan alue ei muodostu yhtenäiseksi, varmasti
            tulla tekemään.
         
         
       
      
         
         Kari Rajamäki /sd:
            		
         
         
          Herra puhemies! Minä myös haluan korostaa
            tätä tavoitteellisempaa kriteerien toteuttamispuolen
            esilletuontia. Kuntahan ei ole itsetarkoitus, vaan se on ennen muuta tietysti
            niiden kuntalaisten perustarpeiden turvaamisen ja alueellisen elinkeino-
            ja työllisyyskehityksen takaamisen väline. Tältä osin
            kunnallisen jaotuksen lain aikaisempia periaatteita kannattaisi
            kyllä — tuen tätä vähän
            samanlaista lähestymistapaa kuin ed. Ravi — enemmän
            lähtökohtaisesti miettiä ja valtion myöskin
            aktiivisesti paimentaa.
         
         
         Tähän liittyy toiminnallinen kokonaisuus, työssäkäyntialueen
            tarkastelu. Meillä on historiallisia rajoja, jotka eivät
            vastaa tämän päivän elinkeino-
            ja aluekehitystä saatikka palveluiden järjestämistä.
            Ne ovat pyhiä. Muurit murtuvat Euroopassa, mutta meillä ei
            näitä rajoja tahdota tarkistaa. Ensinnäkin
            pitäisi ehdottomasti pitää huoli siitä,
            että kuntarakenne varmistaa perusterveydenhuollon, peruspalveluiden
            toteuttamisen oikealla tavalla, koska siitä lähtee
            tietysti kuntalaisten koko perusturvallisuuskin. Eli kansanterveystyön
            vanha periaate pitäisi katsoa rakenteen kautta kuntoon.
         
         
         Sitten myöskin nämä maakunta-aluejaot
            ovat meillä jääneet osittain korjaamatta.
            Maakuntajakoon ei uskallettu myöskään
            hallituksen taholta, ymmärtääkseni vähän
            samanlaisten ristiriitojen takia kuin edellisessä hallituksessa
            keskustan takia, kajota. Mutta on aika erikoista, että joudutaan
            miettimään kuntajaotusta yli maakuntarajojen.
            Eli meillä pitäisi ymmärtää nämä isommat kehittämiskokonaisuudet.
            Erityisesti tämä suuri ongelma näkyy
            tässä teollisuuden vakavassa tilanteessa Keski-Savon
            tarkastelussa tällä hetkellä, missä kansalaisten
            asioiminen, poliisipalvelut ja monet muut ovat kyllä aivan
            kivikautisella tasolla, kun ajatellaan sitä nykyaikaista
            kokonaisuutta.
         
         
       
      
         
         Tapani Tölli /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Vaikka tässä lakiehdotuksessa
            puhutaan perustellusti elinvoimaisesta kuntarakenteesta, meidän
            on syytä muistaa kuitenkin, ettei rakenne sinänsä takaa
            elinvoimaisuutta, vaan se toiminta. Eli se rakenne tukee sitä elinvoimaista
            toimintaa. Mikään hallintomalli ei sinällään
            ole elinvoimainen, vaan siinä pitää toimia
            elinvoimaisesti. Näissä hallintomalleissa ja rakenteissa
            toimimisessa ydinasiaksi nousevat palvelut ja ne ihmisten tarpeet,
            miten ne tyydytetään.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti. Kiinnitän huomiota
            tähän hallituksen esityksen 4 §:n
            muotoiluun, jossa on tämä toiminnallisen kokonaisuuden
            vaatimus. Kysyn retorisesti itseltäni, mitähän
            se tarkoittaa tieteellisesti. Se palauttaa mieliin sen, mitä meille
            Helsingin yliopiston maantieteen laitoksella opetettiin 1950-luvun
            loppupuolella. Kysymys on talousalueesta, joka juuri määriteltiin
            tällä täsmällisesti samalla
            tavalla. Jos siitä, niin kuin nyt, liisitään,
            otetaan vähän taaksepäin, jos kuitenkin valtioneuvosto
            jnp., niin on tavallaan jotakin menetetty siitä ihannevaatimuksesta,
            joka kuitenkin saattaa olla siitä huolimatta hyvin perusteltu. Mutta
            aina on menetetty jotakin.
         
         
         Sitten, arvoisa puhemies, toinen asia: mitenkä nykyisin
            taktikoidaan näissä asioissa. Tulee mieleen Oulun
            viereinen kunta, Haukipudas, joka on lähtenyt elinkaarimallilla
            pistämään Oulun tulevaan piikkiin rakennushankintoja
            jnp. Näissä pitäisi olla erinomaisen
            valppaana ja ryhtyä toimenpiteisiin, ettei oma piikki ihan
            tolkuttomasti kasvaisi.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyi.