5) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tieliikennelain muuttamisesta
       
         					
      
      
         
         Sinuhe Wallinheimo /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kyseessä on monella tapaa merkittävä esitys.
            Suomen tieliikennelakiin otettaisiin uusi luku tieliikenteen älykkäiden
            liikennejärjestelmien käyttöönotosta.
         
         
         Maailmanlaajuisesti älyliikenteen markkinoiden arvioidaan
            olevan noin 200 miljardia euroa ja vuosittainen kasvu alalla on
            noin 5—10 prosenttia vuodessa. Siksi on ollut hiukan yllättävää,
            että Suomessa älyliikenteestä on innostuttu näinkin
            hitaasti. Teknistä osaamista ja kapasiteettia älyliikenteeseen
            meillä kyllä olisi.
         
         
         Suomelle mahdollisia bisnesalueita ovat muun muassa aktiivinen
            ja ennakoiva liikennejärjestelmän operointi, liikenteen
            tilannekuvajärjestelmät sekä sähköisen
            tiedon laadukas hallinta. Lisäksi meillä olisi
            pitkien ja kalliiden liikenne- ja logistiikkayhteyksien maana hyvin
            toimivalla älyliikenteellä eniten voitettavaa.
         
         
         Virallisesti hallitus on ohjelmassaan asettanut tavoitteekseen
            edistää älyliikenteen uusia palveluja,
            taloudellista ohjausta ja innovaatioita kansallisen älyliikenteen
            strategian pohjalta. Tässä strategiassa on asetettu
            tavoitteeksi vuoteen 2020 mennessä seuraavat asiat: väylänpidon
            ja liikennejärjestelmän tuottavuus kasvaa 10 prosenttia yleistä kehitystä enemmän,
            tieliikenteessä säästetään
            50 ihmishenkeä vuodessa, logistiikkakustannuksissa lähestytään
            kilpailijamaita, ruuhkautumisen aikaviiveissä saavutetaan
            20 prosentin vähennys, ja joukko- ja kevyen liikenteen
            markkinaosuus kasvaa 20 prosenttia.
         
         
         Lisäksi hallitus on asettanut Jorma Ollilan johtaman
            työryhmän selvittämään älykkäisiin
            teknologioihin perustuvien tienkäyttömaksujen käyttöönottoa.
            Sen toimikausi päättyy tämän kuun
            lopussa.
         
         
         Kaikki nämä ovat hyviä asioita, mutta
            ovatko ne, arvoisa puhemies, tässä taloustilanteessa
            riittävän kunnianhimoisia, vai voisimmeko olla
            jopa vielä rohkeampia?
         
         
         Tulevaisuusvaliokunta vaati keväällä liikennepoliittiseen
            selontekoon antamassaan lausunnossa kansallisten kokeilualueiden
            luomista älyliikenteelle. Niillä voitaisiin luoda
            turvalliset kasvuympäristöt aiemmin mainituilla
            suomalaisen älyliikenteen vahvuusalueilla. Tähän
            ajatukseen olisi hyvä palata hallituksen puoliväliriihen yhteydessä.
            Menetettävää meillä ei tässä tilanteessa
            juurikaan ole. Päinvastoin, älyliikenteen osalta
            meillä on paljon voitettavaa.
         
         
       
      
         
         Antti Kaikkonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Minäkin näen älyliikenteessä paljon
            myönteisiä mahdollisuuksia, ja varmasti kannattaa
            tutkia, mitkä siellä ovat semmoisia, mitä kannattaa
            viedä eteenpäin. Sikäli, jos vaikka ruuhkia
            pystytään purkamaan tai välttämään,
            kannattaa näin tehdä. Mutta sitten kun mennään
            todella sille alueelle, minkä edustaja Wallinheimokin tässä mainitsi,
            elikkä ruuhkamaksut tai tienkäyttömaksut älyliikenteen
            keinoin, olen kyllä jo vähän nihkeämpi.
         
         
         Tässä on esitetty semmoisia ajatuksia, että vaikkapa
            GPS-paikannin voisi olla autossa ja sitten satelliitti seuraisi
            liikettä ja lasku tulisi perässä, jos
            ajelee ruuhka-aikaan tietyillä alueilla, esimerkiksi täällä pääkaupunkiseudulla.
            En nyt oikein hyvänä pidä sitä kuitenkaan
            ainakaan ennen kuin meillä on hyvä joukkoliikennetarjonta
            tällä alueella. Tällä hetkellä näin
            ei ole, ja hyvin moni on pakotettu käyttämään
            henkilöautoa työmatkoihinsa. Hyvin harva sitä huvikseen
            ajelee ruuhka-aikaan.
         
         
         Lähtisin kyllä siitä, että nostetaan
            sitä joukkoliikenteen tasoa ja kattavuutta Helsingin seudulla
            selvästi nykyisestä. Jos tämäkään
            ei johda siirtymään kohti joukkoliikenteen käyttöä,
            niin katsotaan sitten, olisiko joku ruuhkamaksu sitten todellakin
            perusteltu. Mutta en nyt lähtisi ainakaan ensimmäisenä tienkäyttömaksuja
            tai ruuhkamaksuja tälle alueelle rakentamaan. Sillä vain
            rangaistaisiin ennen kaikkea kehyskuntien työssäkäyviä ihmisiä.
         
         
         Mutta yleensä ottaen älyliikenne tuottaa varmasti
            ihan myönteisiäkin mahdollisuuksia. Siinä mielessä näitä eri
            vaihtoehtoja kannattaa laajasti tutkia.
         
         
       
      
         
         Jukka Kärnä /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Älykkäät liikennejärjestelmät,
            sen lisäksi, että ne tuovat turvallisuutta liikenteeseen,
            tuovat mitä suurimmassa määrin myöskin
            ympäristöasiaa näitten taloudellisten
            seikkojen lisäksi, tai oikeastaan nämä molemmat
            tukevat toisiaan. Kyllähän tämän älyliikenteen
            avulla ja luomalla sinne erinäisiä ratkaisuja
            muun muassa logistiikkaketjut saadaan kuntoon. Ihan yhtenä pienenä yksityiskohtana
            esimerkiksi turha kuorma-autojen tyhjänä liikkuminen
            vähenee ja noin poispäin.
         
         
         Tämä ruuhkien purkaminen on myöskin
            yksi mahdollisuus, ja sopisi tuolla itärajalla kyllä sitä jonkun
            verran enemmän käyttää kuin
            tänä päivänä käytetään,
            ne jonot ovat välillä aika massiivisia. Kyllä siinä käytetään
            tällä hetkellä erinäköisiä teknisiä ratkaisuja,
            joilla sitä yritetään ohjata, mutta kyllä siellä tekemistä riittää vielä vaikka minkä
            verran.
         
         
         Tämän älyliikenteen kehittämisessä on
            myöskin uutta suomalaista työtä todella
            paljon tulevaisuudessa takana. Kun meillä on tätä osaamista
            tämän älyliikenteen kehittämisessä,
            niin miksi emme sitten panosta siihen enemmän, jotta niitä uusia
            innovaatioita ja uutta suomalaista työtä myöskin
            syntyy?
         
         
       
      
         
         Timo Heinonen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Edustaja Kärnä tässä ihan
            oikealla tavalla, kuten myös edustaja Wallinheimo, toi
            esille tämän lakiesityksen oikeita tarkoitusperiä:
            turvallisuus, ympäristövaikutukset, logistiikkaketjun
            sujuvoittaminen.
         
         
         Oikeastaan puheenvuoron halusin pyytää sen takia,
            ettei nyt jää vääränlaista
            kuvaa täällä tätäkin
            keskustelua kuunteleville, eli tässä ei olla avaamassa
            nyt tietä ruuhkamaksuihin tai satelliittipaikannukseen.
            Sitä ehkä tulevaisuudessa joskus jotkut poliitikot
            haluavat pohtia, mutta itse olen sitä mieltä,
            että tämäntyyppisessä maassa, jossa
            ei oikeastaan missään päin ole ruuhkia,
            jos vertaamme oikeastaan mihin muuhun maahan tahansa, ei kannata
            nyt tässä vaiheessa lähteä pohtimaan
            ruuhkamaksuja ensimmäisenä ja rangaistuksen kautta.
            Ennen muuta sitten, jos näihin kysymyksiin halutaan lähteä keskustelua
            viemään, voidaan keskustella siitä, että saisimme
            saattoliikenteen toimimaan pääradan varteen, juna-asemille,
            matkakeskuksiin ja sitä kautta kulkemisen joutuisaksi,
            mutta tämä asia ei nyt sitä ihan suoranaisesti
            kosketa, vaan tässä nyt puhutaan älykkäistä liikennejärjestelmistä,
            ja se on varmasti ihan hyvin yhdessä kannatettava asia.
         
         
       
      
         
         Antti Kaikkonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Toivottavasti edustaja Heinonen on tässä tulkinnassaan
            oikeassa. Katsoin vain tarpeelliseksi käyttää tämän
            puheenvuoron, minkä käytin, koska edustaja Wallinheimo
            omassa puheenvuorossaan viittasi tienkäyttömaksuihin
            ja sanoi muita hyviä asioita. Ymmärsin, että tässä niin
            kuin pidettäisiin hyvänä, tässä kokoomuksen
            Wallinheimon puheenvuorossa, tienkäyttömaksuja,
            ja sen takia halusin oman näkökulman tähän
            keskusteluun tuoda. Taisi hän viitata myöskin
            tähän työryhmään, joka
            parhaillaan pohtii tienkäyttömaksuasioita älyliikenteen
            keinoin, työryhmään, jota vetää Jorma
            Ollila ja joka tuottaa omia ehdotuksiaan kaiketi ihan pian vielä keskusteluun.
            Kyllä tämä tähän laajassa
            merkityksessä taitaa kuitenkin liittyä, ja voi
            olla, että tämäkin asia on syytä tässä yhteydessä pohtia.
         
         
       
      
         
         Jukka Kärnä /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Pyysin puheenvuoron sen takia, että tämä ruuhkamaksuasia
            unohtui äskeisestä puheenvuorosta.
         
         
         Se ei todellakaan ole mikään yksinkertainen asia,
            ja sitä sopii miettiä ja pähkäillä moneen, moneen
            kertaan. Minun saamieni tietojen mukaan Tukholmassa kokeillut ruuhkamaksut
            toimivat koeaikana, mutta sen jälkeen eivät ne
            tyhjentäneet sitä Tukholman keskustaa, vaan se
            kokeilu sitten kaiken kaikkiaan on enemmän tai vähemmän
            epäonnistunut.
         
         
         Ne ratkaisut sitten mahdollisesti joskus tehdään,
            jos niitä joudutaan tekemään, mutta meillä nämä liikennemäärät
            kuitenkin ovat sen verran pieniä, että kun tuolla
            Kouvolassa puhuttiin siitä, että siellä on
            neljän ruuhka, niin se tarkoittaa suurin piirtein neljää autoa.
            Niin että vähän rajoitusta tähän
            keskusteluun.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.