7) Laki autoverolain 28 §:n muuttamisesta
       
         					
      
      
         
         Markku  Rossi  /kesk(esittelypuheenvuo-ro):
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Lakialoitteessa 121/2009 vp
            esitämme muutettavaksi autoverolain 28 §:n
            1 momentin siten, että taksiliikenteeseen tarkoitettujen
            ajoneuvojen autoveron alennuksen kuoleentumisaika muutetaan 36 kuukaudesta
            24 kuukauteen eli kolmesta vuodesta kahteen vuoteen.
         
         
         Autoverolain mukaan laissa luvanvaraisesta henkilöliikenteestä tiellä ja
            taksiliikennelaissa säädetyllä tavalla
            taksiliikennettä harjoittava saa hyödykseen autoveron
            alennuksen täysimääräisenä,
            kun uutena taksikäyttöön rekisteröity
            auto on ollut mainitussa käytössä vähintään
            36 kuukauden ajan. Mikäli taksiliikenteen harjoittaja vaihtaa
            autonsa ennen tämän määräajan
            täyttymistä, pienennetään autoveron
            alennusta perimällä autovero kuoleentumattomalta
            ajalta takaisin.
         
         
         Edellä sanottu jo pitkään voimassa
            ollut autoveron alennuksen periaate ei mielestäni ota huomioon
            niitä muutoksia, jotka autokaupan piirissä on
            nykyään havaittavissa, eikä myöskään
            tue riittävästi liikennepäästöjen
            vähentämiseen tähtääviä tavoitteita.
         
         
         Aikaisemmin perusteluna 36 kuukauden säännön
            säilyttämiselle on ollut se, että auton
            aikaisempi vaihto tuottaa käytännössä samansuuruisen
            hyödyn paremman hyvityshinnan muodossa kuin autoveron kuoleentumattoman
            osan takaisinperintä aiheuttaa. Nykyisessä autokaupan
            tilanteessa näin ei käytännössä ole.
            Autokaupan hinnoitteluperusteet vaihtoautolle ovat jo muutaman vuoden
            tarkoittaneet melko voimakkaasti alenevaa suuntausta myös
            uudempien vaihtoautojen hyvityshinnoille. Koska eräs hyvityshintaan
            merkittävästi vaikuttavista seikoista auton iän
            lisäksi on ajomäärä, tarkoittaa
            tämä erityisesti taksikäytössä olevien
            autojen hinnan voimakasta laskua jo kahden vuoden käytön
            jälkeen. Tällä on liikenteenharjoittajalle
            taloudellisia toimintaedellytyksiä hankaloittava vaikutus.
         
         
         Uusille autoille annettavat valmistajien takuut päättyvät
            taksiliikenteeseen hankittujen autojen osalta kahden vuoden kuluttua
            käyttöönotosta. Myös takuuehtoihin
            usein liittyvä maksimiajokilometrimäärä taksiliikenteessä täyttyy
            käytännössä huomattavasti ennen
            kolmen vuoden käyttöä. Näin
            ollen riskit auton teknisistä vaurioista ja niiden aiheuttamista
            kustannuksista siirtyvät taksiyrittäjälle
            varsin varhaisessa vaiheessa. Tällä seikalla on
            auton reaaliarvon alenemisen lisäksi myös merkittäviä kustannusvaikutuksia
            yrittäjälle.
         
         
         Toinen huomioon otettava asia on pyrkimys entistä vähäpäästöisempien
            autojen käyttöön. Autoteollisuuden kehitystyö painottuu
            voimakkaasti päästökuorman pienentämiseen,
            mikä tarkoittaa uusien polttoaine- ja teknisten ratkaisujen
            nopeaa markkinoille tuloa. Myös Euroopan unionin ja kansallisen
            lainsäädäntömme tavoitteet tähtäävät
            nopealla aikataululla tapahtuvaan liikennepäästöjen
            vähentämiseen. Kun taksien ajomäärät
            ovat moninkertaiset yksityisautoilla keskimäärin
            ajettaviin kilometrimääriin nähden, on
            uusien vähäpäästöisten
            ratkaisujen mahdollisimman nopealle käyttöönotolle
            taksiliikenteessä vahvat sekä ympäristö-
            että energiapoliittiset perusteet.
         
         
         Kolmanneksi on syytä todeta, että taksit ovat erittäin
            olennainen osa joukko- ja julkista liikennettä. Tämä asettaa
            takseille erityisiä vaatimuksia muun muassa liikenneturvallisuuteen
            ja ajoneuvon käyttövarmuuteen liittyen. On huomioitava,
            että taksi voi saavuttaa kolmessa vuodessa ajokilometrimäärän,
            joka vastaa jopa yli kymmenen vuoden keskimääräistä käyttöä yksityisautolla.
            Näin ollen esimerkiksi kolmen vuoden ikäinen taksiliikenteessä käytetty
            auto ei vastaan kunnoltaan ja ominaisuuksiltaan vastaavan ikäistä yksityisautoa.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Edellä olevien seikkojen perusteella
            on olemassa vahvat perusteet autoverolain muuttamiselle lakiesityksessä esitetyin
            tavoin. Toisaalta autoveron alennuksen kuoleentumisajan lyhentämisen
            aiheuttama valtion verotulojen vähennys on asiakokonaisuus
            huomioiden liki merkityksetön, joten sekään
            ei olisi esteenä kuoleentumisajan lyhentämiselle.
         
         
         Herra puhemies! Aloitteen ovat allekirjoittaneet lisäkseni
            edustajat Alatalo, Salovaara, Seurujärvi, Pakkanen, Kaltiokumpu,
            Lauri Oinonen ja Ahonen.
         
         
       
      
         
         Markku Pakkanen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Niin kuin kävi selville, olen yksi
            lakialoitteen allekirjoittajista ja pidän tätä siltä osin
            hyvin kannatettavana, että ed. Rossi on nähnyt muutaman
            oleellisen osan, mikä tällä hetkellä tässä verotuskäytännössä on
            selkeästi epäkohta nimenomaan kannattavuuden kannalta.
            Taksiyrittäjiä kohtaan tällä olisi
            se selkeä etu, että veroetu kuoleentuisi 24 kuukaudessa.
            Toisaalta tällainen ympäristöystävällinen
            näkökohta tässä olisi syytä myös
            huomioida.
         
         
         Tuo on erittäin hyvä peruste tuo auton hyvityshinta.
            Kun tänä päivänä autokauppoja
            tehdään, niin normaalisti jo ensimmäisenä vuonna käytetyn
            auton hinta laskee 15—20 prosenttia riippuen nyt ehkä merkistä ja
            vähän kauppasuhteistakin, mutta siinä vaiheessa
            tuo veron kuoleentuminen ei millään lailla korvaa
            sitä, vaikka se on joskus vuosikymmeniä sitten
            ehkä myös ollut oikean suuntainen peruste.
         
         
         Haluaisin kiinnittää huomiota kuitenkin invatakseihin,
            joilla tämä kuoleentumisaika on neljä vuotta
            edelleen. Toivottavasti, jos lakialoite etenee, niin myös
            niille taksiautoille sitten voitaisiin katsoa kenties kolmen vuoden
            kuoleentumisaika sitten elikkä samassa suhteessa lyhenisi
            niillä se kuoleentumisaika.
         
         
         CO2-päästöistä tehtiin
            viime vuodenvaihteessa täällä talossa
            päätös, ja siinähän
            kävi näin, että hiukan kalliimpien, ammattiliikenteessä olevien henkilöautojen
            vero nousi, ja nyt, niin kuin on todettu, tällä lailla
            pakettiautojen dieselverohinta nousee aika lailla. Se ei nyt sinällänsä tähän
            lakialoitteeseen kuulu, mutta tällä asialla pystyttäisiin
            hiukan korjaamaan sitä epäkohtaa, mikä viime
            vuonna siinä verouudistuksessa pääsi
            käymään.
         
         
       
      
         
         Esko Ahonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Olen myös yksi tämän
            ed. Rossin tekemän lakialoitteen allekirjoittajista. Nämä perustelut, jotka
            tuossa ed. Rossi edellä esitti, ovat todella hyvät.
            Jos ajatellaan sitä, että taksiliikenteessä on auto,
            niin jotta sillä tulee kohtuullisesti eläneeksi,
            pitää ajaa keskimäärin reippaasti
            yli 100 000 kilometriä vuodessa, noin 140 000
            plus miinus hiukan siitä jotakin.
         
         
         Jos ajatellaan, että on ollut kaksi vuotta liikenteessä,
            niin on noin 300 000 ajettu. Autokaupassa on niin hassu
            tilanne, että tämä 300 000 kilometrin
            raja on sellainen maaginen raja, jonka jälkeen tämä hinta
            tipahtaa vielä jyrkemmin kuin uudessa autossa. Eli tämä hyvityshinta,
            josta ed. Pakkanenkin tuossa edellä totesi, on yksi merkittävä asia.
         
         
         No, sitten tullaan tähän turvallisuuteen.
            Tänä päivänä tietysti
            autotekniikka on hieman toista kuin se oli 1960- ja 1970-luvulla,
            mutta kuitenkin, kun henkilöliikenteestä puhutaan
            ja ihmisiä kuljetetaan, niin tämä turvallisuuskysymys
            on erittäin merkittävä asia. Ja kyllä tämä takuukin merkitsee
            sille yrittäjälle aika paljon kokonaisuutena.
            Pystytään sanomaan, että kun on joku
            kahden vuoden täystakuu sille autolle, niin se myös tuo
            tätä turvallisuutta sitten kokonaisuutena eteenpäin.
         
         
         Olen tämän lakialoitteen takana ja toivoisin, että tämä etenee
            myönteisellä tavalla.
         
         
       
      
         
         Juha Mieto /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! En ole itte tämän lakialotteen
            allekirjoittaja, mutta voin tukia kyllä kollegoja, jokka
            siin on mukana. Nimittään mikä kirvoitti
            mun tässä ottamahan puheenvuoron: Kävin
            Pohjanmaalla yhres tärkiäs tilaisuures. Eilisiltana
            tulin lentokentältä taksilla tänne ja
            sattumalta kysääsin taksimieheltä, paljonko
            tällä taksilla on ajettu, niin se kehu, jotta kahren
            vuoren väliin vaihretahan ja tuloo 380 000 kahres
            vuores. Toisin sanoen kaikki meistä tietää,
            että jos autolla, varsinkin ammattiautolla, joka on niin
            sanottua joukkoliikennettä sinänsä, koska
            se viö eri asiakkaita paikasta toisehen, ne pitää olla
            turvallisia, ne pitää pelata, pitää päästä ajallisesti
            paikasta toisehen, aasta beehen, ajallaan. Ja jos ajatellahan sitä,
            että jos autolla on ajettu 400 000 kilometriä,
            kyllä se jo vaatii vaihtoa varsinkin ammattiliikenteessä,
            ja totta kai aina uurempi auto ... Vaikka tämän
            päivän autokki on jo erittäin ympäristöystävällisiä päästöjen
            suhteen, aina vanhempi rotiska päästää enemmän
            höyryjä taivahalle ja ilmakehähän, vaikka
            siinä olovanansa päästörajat
            oliskin kohrallansa, jotenka näillä perusteilla,
            vaikka mä oon yleensä näitä pinta-alalisiä vastahan,
            niin olkoon menneeksi, eiköhän tässä pitäisi
            ottaa järki kätehen ja purottaa ammattiautoolijoilla,
            ne on niille työkalu, kahtehen vuotehen.
         
         
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Yhtenä ed. Markku Rossin tekemän
            lakialoitteen allekirjoittajana on ollut ilo yhtyä tähän
            aloitteeseen, ja toivon sille myönteistä jatkokäsittelyä.
         
         
         
         
       
      
         
         Petri Salo /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämä ed. Markku Rossin tekemä lakialoite
            ei ole välttämättä niin yksinkertainen
            kuin miltä se tämän keskustelun pohjalta
            näyttää. Meillähän
            on henkilöliikenteessä myöskin linja-autoja,
            jotka ovat pienempiä kuin aikaisemmin, ja ne muodostavat jo
            taksiliikenteelle tietyissä tilanteissa ihan vertailtavan
            kilpailutilanteenkin. Tällä hetkellähän linja-autoja
            ei veroteta ollenkaan autoveron mukaisesti. Sen jälkeen
            meillä on tullut mukaan myöskin kuorma-autoja,
            jotka ovat olleet henkilöliikenteessä — niistä on
            muodostunut jo paljonkin keskustelua Helsingissä. Kuorma-autot eivät
            ole tämän veron alaisia ja kumminkin harrastavat
            samaa liiketoimintaa.
         
         
         Tässä aloitteen perusteluna on lähinnä ollut tämä hyvityshinta.
            Hyvityshinnan muuttuminen nyt alemman autoverokannan osalta on tietenkin muuttanut
            käppyröitä erilaisiksi kuin mitä ne
            olivat vielä 20 vuotta sitten, jolloin laskettiin, että kun
            sai tämän verohyödyn itselleen, niin
            välirahat olivat hyvinkin pieniä, millä päästiin
            tavallaan uuteen vastaavaan autoon. No, taksimies tietenkin, joka
            ajattelee liiketoimintaa, miettii asiaa kokonaisuutena, suhdetta
            hyvityshintaan, suhdetta auton kilometrimäärään,
            jälleenhankinta-arvoon ja myöskin sitten poistoihin,
            minkälainen poisto-ohjelma kullakin liiketoiminnassaan
            on ja minkälaista kalustoa haluaa ylläpitää.
         
         
         Taksin suurkäyttäjänä olen
            kuitenkin edelleen tyytyväinen siihen, että verrattuna
            moneen muuhun Euroopankin maahan Suomen taksikanta ja autokanta
            on hyvä ja turvallinen. Väitän, että se on
            yksi Euroopan parhaimpia ja me ajamme päivittäin
            varsin hyvällä ja turvallisella kalustolla.
         
         
       
      
         
         Markku   Pakkanen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Linja-autoja todellakin on joukkoliikenteessä niin
            joukkoliikenneluvalla kuin linjaluvallakin tänä päivänä.
            Mutta täytyy muistaa, että linja-autohan on autoverovapaa
            kokonaan ja se kilpailee siinä mielessä taksiliikenteen
            kanssa. Jos nyt otetaan esimerkiksi sellainen 1 plus 9 hengen linja-auto
            ja 1 plus 8 hengen taksi, niin — varustetasosta riippuen,
            mutta jos niillä on vastaavanlaiset varusteet — niiden
            hintaero on 25 000—30 000 euroa. Se aiheuttaa
            myös tässä suhteessa vähän
            epäsuhtaisen kilpailutilanteen. Sillä linja-autolla
            on aika paljon helpompi lähteä määrätyn tyyppistä joukkoliikennettä,
            koululaiskuljetuksia, tilausliikennettä, huom., ajamaan
            siellä, missä samanlaisessa liikenteessä on
            myös taksit. Niin kuin nyt tämän talon
            liikenteestä tiedetään, eduskunta—lentokenttä-välillä autot
            ovat takseja, mutta sitä samaa liikennettä voitaisiin
            ajaa joukkoliikenneluvalla olevalla linja-autolla, mi-kä on
            1 plus 9 hengen auto, ja päällepäin ei
            autoissa ole käytännössä mitään
            eroa.
         
         
         No sitten, mitä tulee tähän kuorma-autotaksiin,
            niin sehän on laitonta liiketoimintaa. Kuorma-autoillahan
            ei ole luvallista Suomessa tällä hetkellä henkilöliikennettä suorittaa,
            mutta pakko myöntää, että laissa
            on porsaanreikä. Koska sitä ei ole erityisesti
            kielletty, niin täällä Helsingin seudulla
            on lukematon määrä yrittäjiä,
            jotka käyttävät tämän
            porsaanreiän hyväksi. Liikennevaliokunta ensi
            kevään aikana tulee ottamaan tähän
            asiaan kantaa, ja tämä porsaanreikä tullaan tukkimaan
            kaikilla mahdollisilla konsteilla.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Aivan kuten ed. Salo totesi, Suomessa on todella
            ilmeisesti maailman paras taksijärjestelmä, joka on
            luotettava, toimiva ja jossa ajoneuvot ovat myöskin siinä kunnossa,
            että ne ovat hyvin hoidettuja, takaavat matkustajille turvallisuuden.
         
         
         Eräs näkökohta liittyy siihen, että iäkkäät
            ja liikuntavammaiset matkustajat toivoisivat, että olisi
            myös perinteisiä henkilöauton näköisiä takseja
            enemmän liikenteessä, koska he kokevat, että niihin
            on helpompi päästä, jos ei ole aivan pyörätuolissa
            kuljetettava.
         
         
       
      
         
         Markku Rossi /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Pentinkulman kuormalavaliikenneajasta on
            siirrytty luvanvaraiseen joukkoliikennejärjestelmään.
            Meillä on hyvä taksiliikennelaki, jonka mukaan
            taksiliikenne on juuri luvanvarainen ja joka on turvaava meidän
            joukkoliikenteellemme, käyttäjille. Yksi osa sitä on
            ilman muuta se, millaiset ajoneuvot ovat kyseessä. Tällä laki-aloitteella
            pyritään juuri siihen, että parannetaan näiden
            autojen sekä käyttöä, toimintavarmuutta että nimenomaan
            sitä, että ne ovat sitten mahdollisimman uusia
            ja hyviä autoja. Suomalainen autokantakin kaipaa uusiutumista
            kaiken aikaa.
         
         
         Ed. Pakkasen näkökulma tästä invataksiasiasta
            oli erittäin hyvä, neljästä vuodesta
            kolmeen vuoteen. Tämä kannattaa tutkia ja on varmasti kannatettava.
         
         
         Herra puhemies! Lakialoite sai niin paljon kannatusta, että minä ajattelin,
            että puhemies nuijii sen hyväksytyksi suoraan
            tässä lakialoitteen esittelyssä, lähetekeskustelussa.
            Mutta ed. Salo dubioi sitä sen verran, että ehkä on
            viisainta, että se lähetetään
            tuonne valiokuntaan kuitenkin ja katsotaan, kuinka aloitteelle käy.
            Joka tapauksessa tämänsuuntaiseen järjestelmään
            Suomessa on syytä siirtyä.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.