Sisäministeri Päivi Räsänen
         
         Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä kansainvälistä suojelua
            hakevan vastaanotosta annetun lain ja ulkomaalaislain muuttamisesta
            on kyse ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän
            kehittämisestä. Pääministeri
            Jyrki Kataisen hallituksen ohjelman mukaan lainsäädäntöä kehitetään
            ihmiskaupan torjumiseksi kaikissa muodoissaan ihmiskaupan uhrien
            suojelemiseksi ja oikeusturvan parantamiseksi.
         
         
         Ihmiskaupan uhrien auttamisesta on kertynyt kokemusta Joutsenon
            vastaanottokeskuksen yhteydessä toimivalle ihmiskaupan
            uhrien auttamisjärjestelmälle ja muille toimijoille
            jo usean vuoden ajan, ja nyt esitettävillä lainmuutoksilla on
            tarkoitus entisestään kehittää auttamisjärjestelmän
            toimintamahdollisuuksia. Tätä lainvalmistelutyötä on
            edellyttänyt poikkihallinnollinen työryhmän
            selvitys, ja sitten sisäisen turvallisuuden ministeriryhmä päätti
            vuosi sitten, että tätä ihmiskaupan uhrien
            auttamista koskevan lainsäädännön
            kehittämistyötä jatketaan työryhmän
            johtopäätösten pohjalta.
         
         
         Auttamista koskevan sääntelyn on yleisesti
            arvioitu olevan riittämätöntä määrittämään
            erityisesti viranomaisten vastuita ihmiskaupan uhrien tunnistamisessa
            ja auttamisessa sekä turvaamaan ihmiskaupan uhrien yhdenvertaista
            kohtelua. Tämän esityksen tavoitteena on kehittää tätä ihmiskaupan
            uhrien auttamisjärjestelmää tekemällä siitä entistä ennustettavampi,
            läpinäkyvämpi ja eri toimijoiden väliseltä vastuunjaoltaan
            selkeämpi kokonaisuus. Esitys on merkittävä erityisesti
            auttamisjärjestelmästä vastaavan Joutsenon vastaanottokeskuksen
            käytännön toiminnan näkökulmasta.
         
         
         Esitykseen sisältyvillä uhrien auttamista
            ja tunnistamista tarkentavilla säännöksillä on
            tarkoitus tehostaa ihmiskaupan ehkäisemistä ja
            torjuntaa ja edistää myös näiden
            rikosten tutkintaa. Ehdotus selkeyttää viranomaisten
            välistä työnjakoa. Tästä laista
            käy entistä selkeämmin ilmi, mitkä viranomaiset
            ovat vastuussa ihmiskaupan uhrien auttamisesta, ja Joutsenon vastaanottokeskus
            vastaisi sellaisten henkilöiden auttamisesta, joilla ei
            ole kotikuntaa, ja tukisi kuntia puolestaan kotikunnan omaavien
            auttamisessa.
         
         
         Laista ilmenee myös, millä edellytyksillä auttaminen
            voidaan aloittaa ja vastaavasti lopettaa sekä mitä auttamistoimilla
            käytännössä tarkoitetaan. Laki
            tuo myös kotikunnan omaavat ihmiskaupan uhrit auttamisjärjestelmän
            piiriin edistäen uhrien yhdenvertaisuuden toteuttamista. Säännösten
            lähtökohtana olisi niiden soveltaminen kaikkiin
            Suomessa oleskeleviin ihmiskaupan uhreihin kansalaisuudesta tai
            ulkomaalaisoikeudellisesta asemasta riippumatta.
         
         
         Auttamisjärjestelmään pääsisi
            myös jatkossa matalalla kynnyksellä ilman seikkaperäistä tutkintaa.
            Riittää, että uhrin tilanteessa on viitteitä ihmiskaupassa
            uhriutumisesta. Ihmiskaupan uhria voitaisiin auttaa ja antaa erilaisia
            laissa tarkemmin lueteltuja palveluja jo heti ensimmäisestä päivästä alkaen,
            esimerkkinä asuminen, toimeentulo, neuvonta tai terveyspalvelut.
         
         
         Valmistelussa mukana olleiden ja kuultujen toimijoiden näkemykset
            lainsäädännön yksityiskohdista
            ovat olleet jossakin määrin ristiriitaisia keskenään.
            Hallituksen lähtökohtana on ollut toteuttaa kaikkein
            keskeisimmiksi tunnistetut säädöstarpeet
            jo nyt, vaikka ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmää ja
            sitä koskevaa lainsäädäntöä kehitettäisiinkin
            vielä laajemmin lähivuosina. Joka tapauksessa
            on tärkeää, että esitettävien muutosten
            käytännön toimivuutta seurataan tarkasti,
            ja sisäministeriö aikoo pyytää seurannan tueksi
            myös lausunnot keskeisiltä tahoilta vuoden 2016
            loppuun mennessä ja arvioida, onko järjestelmää tai
            lainsäädäntöä tarpeen
            vielä kehittää.
         
         
         Esitettävät lainmuutokset eivät ole
            ainoita tarpeellisia toimenpiteitä, vaan tämän
            lisäksi on tärkeätä, että auttamisjärjestelmää kehitetään
            myös käytännön tasolla. Tähän
            oleellisesti kuuluu viranomaisten ja kolmannen sektorin välisen
            yhteistyön edistäminen. Esimerkiksi kansalaisjärjestöt
            ja uskonnolliset yhteisöt ovat merkittävässä roolissa
            ihmiskaupan uhrien auttamistyössä varsinkin alkuvaiheen
            tunnistamisessa. Kolmannen sektorin toimijoiden kanssa tehtävän
            yhteistyön lisäksi myös viranomaisten
            keskinäistä yhteistyötä on syytä kehittää.
         
         
         Tässä esitettävissä muutoksissa
            on monelta osin kyse käytännön kirjaamisesta
            lakiin. Esityksellä ei ole arvioitu olevan valtiontaloudellisia vaikutuksia.
         
         
         
       
      
         
         Vesa-Matti  Saarakkala /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tällä hallituksen esityksellä pyritään
            parantamaan viranomaistoimintoja liittyen ihmiskaupan uhrien tunnistamiseen
            ja heidän auttamiseensa. Kansainvälistä ihmiskauppaa
            voidaan pitää modernin ajan orjuutena, minkä vuoksi
            sen kitkemiseen on syytä suunnata riittävät
            voimavarat kansallisella tasolla, siis myös lainsäädäntötasolla.
            Ihmiskaupan torjunta kuitenkin vaatii lisäksi saumattomasti
            toimivaa yhteistyötä erityisesti Euroopan maiden
            kesken, jotta tärkeimmät ihmissalakuljettajien
            käyttämät reitit saadaan tukittua ja
            ihmissalakuljettajaliigat eliminoitua.
         
         
         Ihmiskauppailmiö on Suomessa huomattavasti lisääntynyt
            viime vuosina etenkin turvapaikanhakijamäärien
            kasvun takia, sillä suurin osa maahamme tulevista turvapaikanhakijoista
            saapuu Suomeen kansainvälisten ihmissalakuljettajien myötävaikutuksella.
            Vuodesta 2009 lähtien joka vuosi yli 1 000 yksilöä on
            saanut jollain statuksella myönteisen turvapaikkapäätöksen
            Suomessa. Suomella ei ole realistisia mahdollisuuksia maamme sosiaalista
            rauhaa vaarantamatta kotouttaa tällaisia määriä myönteisen
            kansainvälistä suojelua koskevan päätöksen
            saaneita ihmisiä vuodesta toiseen. Tämä koskee
            myös lukuisten ihmiskauppatapausten tutkimista, joiden
            määrä vain kasvaa kasvamistaan viime
            vuosien turvapaikkapäätösten takia.
         
         
         Tehokkain tapa vähentää ihmiskauppailmiön esiintyneisyyttä Suomessa
            on muokata kansainvälisen suojelun myöntämistä koskevia
            säädöksiä tiukemmiksi, mikä vähentäisi
            Suomen hou-kuttelevuutta globaalien ihmissalakuljettajien kohteena.
            Tämä olisi sekä maamme sosiaalisen rauhan
            säilyttämisen että ihmisarvojen edistämisen
            kannalta kestävin politiikkateko.
         
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.