Liikenne- ja kuntaministeri  Paula  Risikko
         
         Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksellä rautatielain
            ja ratalain muuttamisesta pantaisiin kansallisesti täytäntöön
            Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi yhtenäisestä eurooppalaisesta
            rautatiealueesta eli niin sanottu rautatiemarkkinadirektiivi. Hallituksen
            esityksen keskeisenä tavoitteena on turvata, että kaikilla
            rautatieliikenteen harjoittajilla olisi yhtenäiset edellytykset
            saada rautatieliikenteen harjoittamiseen tarvittavia tukipalveluja
            siitä riippumatta, kuka näitä palveluita
            tarjoaa. Tällä pyritään turvaamaan
            palvelujen saatavuus myös siinä tilanteessa, että palvelujen
            tarjonnasta vastaa määräävässä markkina-asemassa
            oleva rautatieyritys.
         
         
         Lisäksi hallituksen esityksellä esitetään
            uudistettavaksi kokonaisuudessaan ratamaksua koskeva sääntely.
            Rataverkon haltijoiden itsenäisyys hinnoitella rataverkon
            käyttöä ja siellä tarjottavia palveluita
            laajenisi nykyiseen verrattuna. Rataverkon haltija voisi ottaa käyttöön
            esimerkiksi erilaiset maksuporrastukset, joilla se voisi kannustaa
            rautatieliikenteen harjoittajia vähämeluisimman
            kaluston, automaattisen junien kulunvalvontajärjestelmän
            sekä uusien palveluiden käyttöön ottamiseen.
         
         
         Tällainen sääntely olisi uutta ja
            merkityksellistä myös perustuslain 81 §:n
            veroja ja maksuja koskevan sääntelyn näkökulmasta.
            Hallituksen esityksessä on tarkkaan pyritty perustelemaan, että kaikille
            esitetyille maksuille on olemassa vastike ja maksut olisivat tarkkarajaisia.
            Näin niistä voitaisiin säätää unionilainsäädännön
            edellyttämällä tavalla maksuina, ei veroina.
         
         
         Esitys myös edellyttäisi, että merkittävät
            yksityisraiteen haltijat otettaisiin ratakapasiteetin jakamista,
            palveluita ja rataverkon hinnoittelua koskevan sääntelyn
            piiriin. Tähän asti rautatielain kapasiteetin
            jakamista, palveluita ja rataverkon hinnoittelua koskeva sääntely
            on koskenut vain Liikennevirastoa valtion rataverkon haltijana.
            Jatkossa sääntelyn piiriin tulisivat tärkeimmät
            satamaraiteet ja VR:n hallinnoimat yksityisraiteet.
         
         
         Satamaraiteiden osalta komissio on esittänyt, että ulkomaankaupan
            merisatamien lisäksi myös Joensuun satama pitäisi
            ottaa sääntelyn piiriin, koska Joensuun satama
            on omilla verkkosivuillaan mainostanut itseään
            merkittävänä satama- ja raideyhteytenä Venäjän
            markkinoille. Yritämme vielä parhaamme, että saisimme
            Joensuun sataman pois sääntelystä, ja
            olemme tästä vielä yhteydessä komissioon.
         
         
         Hallituksen esityksessä esitetään
            ratalakiin uutta säännöstä,
            jonka mukaisesti liikenne- ja viestintäministeriö laatisi
            yhteistyössä sidosryhmien kanssa rataverkon pitkän
            aikavälin kehittämissuunnitelman. Tällä tähdätään
            rautatieliikenteen toimintaedellytysten ja kilpailukyvyn parantamiseen
            pitkällä aikavälillä. — Kiitos.
         
         
         
         
       
      
         
         Timo V. Korhonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kuten ministeri totesi, niin tällä lakimuutoksella
            saatetaan kansallisesti voimaan rautatiemarkkinadirektiivin säännöksiä.
            Tämä siis liittyy kaiken kaikkiaan rautatieliikenteen
            kilpailutuksen avaamiseen, ja tällä hetkellä ainakin
            tämä lakiesitys esimerkiksi VR:n näkökulmasta
            näyttää monellakin tavalla hyvinkin ongelmalliselta.
         
         
         Ensinnäkin tällainen yksi keskeinen ongelma tähän
            hallituksen esitykseen liittyen on se, että Suomi on nyt
            etunenässä pistämässä tätä direktiiviä voimaan,
            vaikka muissa maissa vasta nyt käytännössä ryhdytään
            pohtimaan, miten asia hoidetaan. Saattaa jopa olla niin, että komissio tulee
            tarkentamaan säännöksiään
            ja Suomi on jälleen siinä tilanteessa, että näitä säännöksiä pitäisi
            sitten lähteä muuttamaan.
         
         
         Hankalimmat asiat operaattorin näkökulmasta
            katsottuna ilmeisimmin liittyvät näitten palvelupaikkojen
            tilinpidolliseen eriyttämisvelvollisuuteen, VR:n yksityisraiteitten
            ottamiseen mukaan, lain soveltamisalaan sekä ratamaksua
            koskevaan sääntelyyn — näihin
            liittyvät pykälät.
         
         
         Ensinnäkin nämä VR:n yksityisraiteet.
            Käytännössä tämän
            mukaan tällaisia raiteita tulisi mukaan noin 50—60
            kilometriä. Ne ovat käytännössä hyvin
            lyhyitä pätkiä siellä täällä ympäri Suomea.
            Jos tämä laki nyt tulee sitten esitetyssä muodossa
            voimaan, niin näille kaikille pätkille pitäisi
            miettiä käyttöön liittyvät
            hinnoittelut ja miettiä, miten kapasiteettia myönnetään
            kilpailijoille. Käytännössä se
            tulee tuomaan hirvittävän määrän
            turhaa hallintotyötä. Osaa näistä ratapätkistä VR
            ei edes käytännössä käytä,
            mutta jatkossa lain mukaan VR ilmeisesti kuitenkin joutuu kunnostamaan
            näitä pätkiä kilpailijoitten
            käyttöön, jos kilpailijat niitä tarvitsevat,
            huolimatta siitä, onko VR:lle tarvetta vai sitten ei.
         
         
         No, kolmas ongelma on sitten tämä, että hallituksen
            esityksessä säädetään
            palvelupaikkoja koskevasta tilinpidollisesta eriyttämisestä.
            Siis rataverkon haltijan, rautatieyrityksen ja palvelupaikkojen
            ylläpitäjän on tarjottava direktiivissä tarkoitettuja
            palveluja: muun muassa matkustaja-asemat, tavaraliikenneterminaalit,
            järjestelyratapihat ja junanmuodostuslaitteet, varikkosivuraiteet, huoltotilat,
            puhdistus- ja pesulaitteet, taukotilat, tankkauspalvelut, raideyhteyksiä myös
            kilpailevan yrityksen käyttöön syrjimättömin
            ehdoin. Jos näitä palveluja tarjoaa muu kuin rataverkon
            haltija eli siis VR Suomessa, palvelujen tarjoajalla on oltava kaikista
            näistä palveluista ja niiden palvelupaikoista
            toisistaan erilliset tilit, mukaan lukien erilliset taseet ja tuloslaskelmat.
         
         
         On aivan selvää, että tällaisten
            erillisten taseitten kirjaaminen esimerkiksi tällaisista
            yksittäisistä pienistä kirjanpidollisista
            asioista — esimerkiksi taukotiloista, varikkosivuraiteista
            ja niin poispäin — on jo hallinnollisesti täysin
            mahdotonta. Täytyy toivoa, että nämä tulkinnat
            nyt saadaan muutettua. Mutta kaiken kaikkiaan ymmärrän
            sillä tavalla, että tälle laille olisi
            syytä ottaa aikalisä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Oliko nyt sovittu joku lyhyempi puheaika?
         
         
            
            Ensimmäinen  varapuhemies  Pekka  Ravi:
            
            5 minuuttia.
            
          
         
         
         
         Selvä, tämä loppui näin.
         
       
      
      Keskustelu päättyi.