9) Hallituksen esitys laeiksi ammatillisesta aikuiskoulutuksesta
annetun lain sekä opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta
annetun lain muuttamisesta
Kaarina Dromberg /kok(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
ammatillisesta aikuiskoulutuksesta sekä opetus- ja kulttuuritoimen
rahoituksesta annettuja lakeja muutettaviksi. Tavoitteena on, että ammatillista
aikuiskoulutusta tarjotaan laadukkaasti maan eri alueilla ja eri
koulutustasoilla, myöskin eri koulutusaloilla. Hallituksen
esityksellä on haluttu uudistaa ammatillisen lisäkoulutuksen järjestämisluvat
niin, että niihin sisällytetään
ammatillisen peruskoulutuksen tapaan toiminnan ja rahoituksen vakautta
lisäävä määrällinen
säätely sekä tarvittaessa koulutusaloja
ja erityistehtäviä koskevia määräyksiä.
Lisäksi ehdotetaan toteutettavaksi järjestämislupien
muutos, jossa lisäkoulutukseen valtionosuutta saaneiden
järjestäjien järjestämisluvat
uudistettaisiin hakemusmenettelyn pohjalta.
Hallituksen esityksessä on myös haluttu täsmennettäväksi
näyttötutkintoihin liittyviä maksuja
koskevia säännöksiä sekä tehdä säännöksiin perustuslain
edellyttämät muutokset ja tarkennukset nostamalla
useat tällä hetkellä asetuksella säädetyt
asiat lakiin ja tarkentamalla valtuutussäännöksiä.
Valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena ja puoltaa sen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosesityksin.
Valtion vuoden 2006 talousarvioesityksen mukaan opetusministeriön
hallinnonalan omaehtoisen aikuiskoulutuksen yleistavoitteena on
lisätä työikäisen väestön
mahdollisuuksia osallistua osaamistasoa ylläpitävään
ja kohottavaan koulutukseen kilpailukyvyn ja työllisyyden
turvaamiseksi, parantaa aikuisväestön elinikäisen
oppimisen edellytyksiä yhteiskunnallisen tasa-arvon ja kansalaisten
sivistyksellisten oikeuksien turvaamiseksi sekä kehittää aikuiskoulutuksen
laatua, alueellista vaikuttavuutta ja ohjausta kaikilla koulutustasoilla.
Valiokunta katsoo, että hallituksen esitys osaltaan tukee
näitä tavoitteita. Esitys myös edesauttaa
opetusministeriön hallinnonalan aikuiskoulutuksen kehittämistä siten, että omaehtoinen
aikuiskoulutus, työvoimapoliittinen aikuiskoulutus ja henkilöstökoulutus muodostaisivat
toimivan kokonaisuuden.
Tarkoituksena on lisätä ammatillisen perus-
ja lisäkoulutuksen aikuiskoulutustarjontaa siten, että ammatilliseen
perustutkintoon johtavan tai valmistavan koulutuksen aloittaa vuonna
2006 yhteensä 15 700 sekä ammatti- ja
erikoisammattitutkintoon valmistavan koulutuksen yhteensä 48 000
aikuista. Hallituksen tavoitteena on, että ammatillisessa
aikuiskoulutuksessa suoritettujen ammatillisten tutkintojen tai
niiden osien määrä kasvaa nykytasosta
5 prosenttia vuoteen 2008 mennessä. Ammatillisen lisäkoulutuksen rahoitus
on siten keskeisin opetushallinnon käytössä oleva
ammatti- ja erikoisammattitutkintojen rahoitusmuoto.
Valiokunta katsoo, että hallituksen esityksessä ehdotetut
muutokset edistävät ennustettavuuden ja vakauden
lisäämistä ammatillisen lisäkoulutuksen
rahoituksessa ja tehostavat aikuiskoulutuksen ohjausjärjestelmää.
Ammatillisen lisäkoulutuksen järjestämisluvat
ja valtionosuussäännökset yhdessä antavat
näyttötutkintojen ja niihin valmistavan koulutuksen
järjestäjille itselleen tarpeelliset välineet
suunnitella pitkäjänteisesti tutkintoja ja koulutusta
aikuisväestölle. Viranomaisille puolestaan ohjausvälineiden
vahvistaminen antaa yhtä budjettivuotta pidemmän aikajänteen
tuoda esille koulutuspoliittisesti tärkeitä painotuksia
ja suunnata koulutusta työikäisen väestön
osaamistarpeiden ja työelämän vaatimusten
mukaan.
Valiokunta pitää hyvänä hallituksen
esitykseen sisältyvää ehdotusta siitä,
että työelämän kehittäminen
nostetaan lakiin omana tehtävänään.
Sillä on tarkoitus tarjota yrityksille ja julkisyhteisöille,
erityisesti pienyrityksille, osaamisen kehittämispalveluja.
Ehdotus parantaa erityisesti pk-yritysten mahdollisuuksia päästä näiden palvelujen
piiriin. Valiokunnan mielestä tämä edistää myös
palveluntarjoajien verkoston syntymistä. Lainsäädäntö luo
hyvät edellytykset verkostomaiseen koulutukseen ja koulutusta
tukevan työelämän palvelu- ja kehittämistoiminnan järjestämiseen
sekä mahdollistaa myös erikoistumisen ammatilliseen
aikuiskoulutukseen. Koska yritystoiminnan yleiset edellytykset ovat
erilaisia eri puolilla maata, olisi harkittava, että yritysten
rahoitusosuus osaamisen kehittämispalveluissa joissain
tapauksissa voisi olla pienempikin kuin 25 prosenttia.
Valiokunnan huomiota on kiinnitetty opiskelijoilta perittäviin
tutkintomaksuihin. Valiokunnan mielestä maksujen määräytymisen
perusteissa ja siinä, millaisia maksuja voidaan periä,
on edelleenkin epäselvyyksiä. Valiokunta katsookin,
että hallituksen tulee selvittää, minkä suuruisia
maksut ovat, ja selvityksen pohjalta maksut yhtenäistetään
niin, että ne kautta linjan ovat kohtuullisia. Valiokunta
ehdottaa asiasta lausumaa.
Hallituksen esityksen keskeinen sisältö on ammatillisen
aikuiskoulutuksen järjestämislupien uusiminen.
Järjestämislupien uusimisen tarkoituksena
on kehittää aikuiskouluttajien toiminnan laatua.
Erillistä lupajärjestelmää on valiokunnan
asiantuntijakuulemisessa laajasti kannatettu, mutta on myös
esitetty kritiikkiä ja ehdotettu yhtä ammatillisen
koulutuksen järjestämislupaa, joka sisältäisi
ammatillisen peruskoulutuksen ja lisäkoulutuksen sekä oppisopimuskoulutuskokonaisuuden.
Valiokunta kannattaa hallituksen esittämää järjestelmää kahdesta
erillisestä luvasta. Valiokunta katsoo, että tehokas
ja tarkoituksenmukainen koulutusjärjestelmä edellyttää toisaalta
eri toimijoiden välistä erikoistumista ja selkeää työnjakoa,
toisaalta nykyistä kattavampaa yhteistyötä tarkoitukseltaan,
toimintamalliltaan ja palvelutuotteiltaan erilaisten järjestäjien
kesken. Valiokunta korostaa kuitenkin sitä, että tämän järjestelmän
käyttö ei saa johtaa siihen, että paikallinen
joustavuus kärsii. Valiokunnan mielestä on tehokkuuden
ja tarkoituksenmukaisuuden kannalta järkevää pyrkiä riittävän
suuriin koulutusyksikköihin, mutta valiokunta painottaa
sitä, että paikalliset olosuhteet ovat eri puolilla
maata ja eri paikkakunnilla erilaisia. Alueellinen yhteistyö tulee
turvata niin, että sekä nuorten että aikuisten
koulutus voidaan tarkoituksenmukaisella tavalla hoitaa. Valiokunnan
mielestä tulee ottaa huomioon alueen koulutustarve kokonaisuutena
ja löytää sen pohjalta tarkoituksenmukainen
ratkaisu. Myös kunta- ja palvelurakenneuudistus voi edellyttää muutoksia
lupamenettelyihin. Valiokunta ehdottaa lausumaa asian seurannasta.
Valiokunta muistuttaa siitä, että parlamentaarinen
aikuiskoulutustyöryhmä ehdotti, että myös korkeakoulujen
aikuiskoulutusta kehitetään työryhmän
esitysten pohjalta. Valiokunta kiirehtii korkeakoulujen aikuiskoulutusta
koskevien ehdotusten toteuttamista. Tähänkin valiokunta
ehdottaa lausumaa.
Herra puhemies! Muutama huomio yksityiskohtaisista perusteluista.
Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituslain muutokset 48 §:ään,
jossa vähimmäismäärät
ovat pohjana, tulevat voimaan 1.1.2006. Sen tarkoituksena on, että järjestämislupiin
tuleva määrällinen säätely
tulee vasta uusiin lupiin. 48 §:n muutoksen soveltaminen
vuoden 2006 valtionosuuteen merkitsisi kaikkien nyt juuri tehtyjen
päätösten purkamista. Ei ole tarkoituksenmukaista
toimia näin. Sen vuoksi valiokunta ehdottaa, että vuoden
2006 aikana tehtävät päätökset
olisivat pohjana vasta vuoden 2007 valtionosuuden määräämisprosesseissa.
Mitä tulee lakiin opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta
annetun lain muuttamisesta, niin lakiehdotuksen käsittelyn
aikataulusta johtuen valiokunta ehdottaa voimaantulo- ja siirtymäsäännöksiin
muutoksia, jotka johtuvat siitä, että opetusministeriö ei
ehdi vuoden 2005 puolella tehdä voimaantulosäännöksen
3 momentissa tarkoitettuja toimenpiteitä.
Herra puhemies! Mietintöön sisältyy
hylkäysvastalause.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetun
lain sekä opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun
lain muutosten taustalla on parlamentaarisen aikuiskoulutustyöryhmän
sekä Aave-työryhmän pohjatyö,
jolla on semmoiset vankat perusteet. Tällä lailla
näiden työryhmien työ saadaan sitten
vietyä käytännöksi. Työryhmien
työssä on jo kulmat hiottu, ja lisäkoulutukselle
saadaan semmoinen vakaa toiminnan perusta. Tätä taustaa
vasten en pysty käsittämään
näitä esityksiä hylkäyksestä ja
muita kapuloiden lyömisiä rattaisiin. Vuosittaisten
rahoituspäätösten sijaan nyt päästään
pitkään tähtäimeen ammatillisen
lisäkoulutuksen osalta. Lisäkoulutuksen rahoituksella
toteutettavan ammattitutkintojen valmentavan koulutuksen sekä itse
näyttötutkintojen ja osatutkintojen järjestämistä rahoitetaan.
Ammattitaito on päivitettävä aina määräajoin,
ja ammattitutkinnot soveltuvat tähän päivittämiseen
erinomaisesti. Siellä voidaan myöskin heikohkolla
pohjakoulutuksella olevien koulutuksellista taustaa vahvasti viedä eteenpäin.
Lisäkoulutuksen vakauden lisäksi tällä lailla velvoitetaan
oppilaitokset hoitamaan työelämän kehittämis-
ja palvelutehtävää. Koen tämän
tehtävän erinomaiseksi tavaksi oppilaitoksille
tehdä yhteistyötä työelämän
ja yritysten kanssa. Ammatillisten oppilaitosten toivotaan tiiviisti
tekevän yhteistyötä myös muiden
oppilaitosten kanssa. Tähän lakiin sisältyy,
aivan kuten puheenjohtaja tuossa esittelyssä kertoi, kolme
lausumaehdotusta, jossa ensimmäisessä koulutuksesta
perittäviä maksuja halutaan kohtuullistettavan
ja toteutettavan yhtäläisellä käytännöllä.
Toisella lausumalla seurataan ammatillisen koulutuksen järjestämistä ja
tarvittaessa velvoitetaan ryhtymään toimiin tämän
järjestämisen selkiyttämiseksi. Kolmas
lausumaehdotus liittyy myöskin siihen parlamentaariseen
aikuiskoulutustyöryhmään. Siinä velvoitetaan
myöskin korkea-asteelle tätä aikuiskoulutusta
järjestettävän.
Arvoisa puhemies! Nämä lausumaehdotukset ovat
hyvin perusteltuja. Tällä lailla ammatillisesta
aikuiskoulutuksesta lisäkoulutuksen järjestely saadaan
pitkäjänteiseksi ja vakaaksi toiminnaksi. Työelämän
kehittämis- ja palvelutehtävä auttaa
myöskin maakuntien Suomea selviytymään tulevien
vuosien haasteista.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Joitakin aikoja sitten tässä salissa
kritisoin aika raa’asti hallituksen esitystä,
joka oli minun mielestäni erityisen huono. Mutta nyt hallitus
on tuonut lakiesityksen, joka on minun mielestäni pääsääntöisesti
hyvä. Tämä on parlamentaarisen aikuiskoulutustyöryhmän
linjauksen mukainen. Itsekin tässä työryhmässä sain
työskennellä. Tässä työryhmässä todella
tehtiin hyvää jälkeä. Tämä lakiesitys
kyllä vahvistaa huomattavasti aikuiskoulutusjärjestelmää.
Erityisesti tämä aikuisten lisäkoulutus
saa nyt vankan pohjan, ja se saa sen pohjan niiltä periaatteilta,
mitkä tämä parlamentaarinen työryhmä asetti.
Eli tässähän edetään
nyt ihan niitten suuntaviivojen mukaan, mitkä siinä työssä tehtiin.
Aika nopeasti muuten saatiin aikaiseksi myöskin tulokset,
jotka nyt ovat konkretisoitumassa.
Tässä keskustelussa on noussut esille sellainen
näkemys, että tarvittaisiin vain yksi järjestämislupa
tänne ammatillisen koulutuksen puolelle eli se kattaisi
sekä nuorisoasteen että aikuiskoulutuksen. Ymmärrän,
että tämä on kai se kiistakysymys, mikä tähän
lakiesitykseen liittyy.
Hallituksen esitys lähtee kahdesta eri järjestämisluvasta.
Minä pidän tätä hallituksen
mallia parempana kuin yhden järjestämisluvan mallia. Ihan
muutama perustelu. Itse olen ollut aika pitkään
tuolla ammatillisen koulutuksen puolella opettajana ja myöskin
rehtorina. Olen nähnyt ja ollut myöskin toteuttamassa
niin aikuiskoulutusta kuin nuorisoasteen koulutusta. Aikuiskoulutus
on meillä hyvin eri tavoin toteutettu ja erilaisten järjestäjien
toteuttamaa, ja siinä tilanteessa ainakin minä olen
huomannut, että koulutuksen toteuttaminen on usein aivan
erilaista nuorisoasteella ja aikuiskoulutuksessa. Näin
pitää mielestäni ollakin.
Sitten on aivan toinen asia minusta koulutuksen järjestäjä.
Se kyllä voi olla yhteinen näille eri asteille.
Eli tässä kyllä sotketaan kaksi asiaa
yhteen, jos ruvetaan puhumaan näistä järjestämisluvista
ja koulutuksen järjestäjästä.
Minäkin olen sitä mieltä, että monilla
paikkakunnilla aivan hyvin voitaisiin samalle järjestäjälle
siirtää aikuiskoulutus ja nuorisoasteen koulutus,
mutta on ihan hyvä, että niillä on eri
järjestämislupa, koska meillä on taas
alueita, joissa ei tarvittaisi muuta kuin tämä toinen
lupa. On sellaisia ammatteja, on sellaisia alueita, että semmoinen
yhden mallin juttu tekee vain turhan hankalan tästä tilanteesta.
Sivistysvaliokunnan mietintökin painotti tätä erilaisuutta.
Minusta siinä mietinnössä on hyvin kuvattu
tämä asia, että tämmöinen
kahden luvan malli on ihan hyvä, eikä varmaan
sen luvan myöntäminen sinänsä ole
kovin iso asia, jos katsotaan tarpeelliseksi myöntää näitä lupia,
kahta eri lupaa. Ei minusta se ole mikään edes
kovin byrokratiaakaan tuova toimenpide.
Arvoisa puhemies! Nyt tämä lakiesitys myöskin
vahvistaa aikuiskoulutuskeskuksia. Tämä on hyvä.
Varsin monet aikuiskoulutuskeskukset ovat olleet melkoisen myllerryksen
alla tässä viime vuosina, ja niiden toiminta on
ollut monesti hyvin veitsenterällä. Kyllä tämä laki
kuitenkin antaa niittenkin tulevaisuudelle vakautta ja mahdollisuutta
toimia pitkäjänteisesti.
Arvoisa puhemies! Sitten nämä ponnet. Itse olin
esittämässä tätä pontta
n:o 3. Minusta tämä ponsi n:o 3 on ainoa semmoinen
asia, joka ehkä on syytä huomioida erityisesti.
Eli ponnessa n:o 3 sanotaan: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus kiirehtii korkeakoulujen aikuiskoulutusta
koskevien ehdotusten toteuttamista." Mehän toteutamme nyt
osan siitä parlamentaarisen aikuiskoulutustyöryhmän
esityksestä eli tämän ammatillisen koulutuksen,
toisen asteen koulutuksen. Mutta me unohdamme, että siellä on
myöskin tämä korkea-aste aivan yhtä vahvasti
tuotu esille ja yksimielisesti, eikä voi olla niin, että me
emme sitten tätä sektoria veisi mitenkään
eteenpäin. Eli tämä ponsi on erittäin
tarpeellinen. Tämä taitaa olla jo toinen ponsi
tämän asian tiimoilta, mutta mitään vain
ei tapahdu.
Arvoisa puhemies! Hallituksen pitäisi kyllä nyt
herätä tässä asiassa. Tämä korkeakoulujen
aikuiskoulutus vaatii aivan yhtä hyvän huolenpidon.
Kyllä meidän korkeasti koulutetut ihmisemme tarvitsevat
myöskin sitä lisäkoulutusta ja koulutusta
aikuisena. Olen aivan varma, että näin on. Sen
takia tämä ei saisi jäädä tyhjäksi
ponneksi, vaan hallituksen pitää nyt toimia.
Arvoisa puhemies! Ihan lopuksi: Minusta hylkäysesityksen
tekeminen on aivan kohtuuton teko tälle laille. Se ei missään
nimessä ansaitse sitä, että se kokonaan
hylätään. Sillä ei saavuteta yhtään
mitään hyvää, ei mennä yhtään
askelta eteenpäin, jos tämä laki hylätään.
Ihmettelen kyllä kokoomuksen näkemystä.
Kaarina Dromberg /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Siinä mielessä ed. Valpas
on ihan oikeassa, kun aikanaan edellisen eduskunnan aikana asetettiin
tämä niin sanottu aikuiskoulutustyöryhmä,
ja hän on itsekin siinä istunut, niin nyt, kun
tämä lakiesitys tuotiin meille valiokuntaan käsiteltäväksi,
siitä oli unohdettu kokonaan korkea-asteen aikuiskoulutus.
Se on ehdottomasti vietävä läpi. Kun
ajatellaan, kuinka paljon nuoria ja aikuisia tänä päivänäkin
on, he ovat saaneet korkeakoulukoulutuksen, mutta he eivät
pystyisi sitten jalostamaan ja tekemään sitä omaa
ammattiaan tai käymään sitä koulutusta.
Siinä mielessä tämä on erittäin
tärkeätä, koska entistä enemmän
on korkeakoulutettuja, jotka tarvitsevat tätä opetusta.
Siinä mielessä on hyvä tämä ponsi,
mutta sitä ei olisi tullut sinne ilman ed. Valpasta ja
allekirjoittanutta.
Hanna-Leena Hemming /kok:
Arvoisa puhemies! Hallitus on käynnistänyt
tänä syksynä ja oikeastaan jo aikaisemmin
viime keväänä tämän kunta-
ja palvelurakenneuudistuksen, jossa haetaan tarkoituksenmukaisia
ja taloudellisesti kestäviä ratkaisuja tarjota
myös ammatillisia koulutusmahdollisuuksia eri ikäisille
kansalaisille. Tältä pohjalta olisi kokoomuksen
mielestä ollut järkevää ensin
odottaa, mitä tämä kunta- ja palvelurakenneuudistus
ylipäätään tuo tullessaan.
Tämä hallituksen esitys n:o 40 pohjautuu pääsääntöisesti
parlamentaarisen aikuiskoulutustyöryhmän vuonna
2002 tekemiin ehdotuksiin, ja kuten tässä äsken
juuri debatoitiin, aikuiskoulutuksen on sen mukaan kohdistuttava
huippuosaajien ja muiden pitkän erityiskoulutuksen saaneiden
edelleen kouluttamiseen ja toisaalta myös vähemmän
koulutettujen tai kokonaan ammatillista koulutusta vailla olevien
koulutustason kohottamiseen. Siksi on aika käsittämätöntä mielestämme,
että korkeakoulututkinnon suorittaneiden työelämämuutoksista
johtuvat koulutustarpeet on tässä hallituksen
esityksessä täysin unohdettu. Mielestämme
toimeenpanon olisi oltava nykyistä kattavampaa ja vastattava
tämän aikuiskoulutusmietinnön linjauksia.
Hallituksen esityksen mukaan ammatillisen lisäkoulutuksen
järjestämisestä kirjoitettaisiin erilliset
luvat ja näissä luvissa sitten jaettaisiin erikseen
nuoret ja aikuiset ja erikseen vielä oppisopimus omalla
erillisellä lupamenettelyllä. Katsomme, että tämä johtaa
kestämättömään tilanteeseen.
Ylipäätään hallinnollinen jako,
joka johtaa siihen, että voimavarat pirstoutuvat, on mielestämme
tällaisessa resurssien vähäisyyden tilanteessa
aivan kohtuuton. Erillinen ohjausjärjestelmä ylipäätään
synnyttää uusia esteitä, kun voimavaroja
pitäisi päinvastoin olla pelkästään kokoamassa.
Nämä voimavarat, resurssien pienuus, on kokoomuksen
suuri huoli. Katsomme, että lainsäädäntö-
ja tutkintorakennetta tulisi kehittää siten, että koulutusjärjestelmä ja
tutkinnot muodostavat yksilön ja työelämän
kannalta selkeitä, ymmärrettäviä ja
johdonmukaisia kokonaisuuksia. Ammatillisten perustutkintotavoitteiden
tulisi olla yhteisiä niin nuorille kuin aikuisillekin.
Tämän hallituksen esityksen keskeinen heikkous
on siinä, että ammatillista koulutusta ei tarkastella
ollenkaan kokonaisuutena. Voidaanko ylipäätään
kehittää erillistä ammatillista aikuiskoulutusta
kunnissa ja erikseen sitten nuorisopuolta? Mielestäni ei.
Tämmöinen vaatii kaksinkertaiset resurssit niin
teknisellä puolella kuin henkisellä, opettajapuolella.
Siksi kokoomuksen mielestä olisi tärkeämpää kehittää seudullista
ja alueellista yhteistyötä ja kokonaisuuksia,
jotka huolehtivat kaikesta ammatillisesta koulutuksesta.
Nyt erityisesti, kun ollaan tilanteessa, jossa aikuiskoulutuksen
tarve ja merkitys on lisääntymässä,
pitäisi pyrkiä sellaiseen lainsäädäntöön, joka
avaa mahdollisuuden koko ammatillisen koulutuksen verkoston tehokkaaseen
käyttöön sen sijaan, että rajoitetaan
toimenpiteitä. Siihenhän tämä hallituksen
esitys on johtamassa. Olisi luovuttava tästä aikuiskeskeisestä ajattelusta
ja siirryttävä siihen, mistä on puhuttu
jo monien eri hallituksien aikanakin, eli elinikäiseen
oppimiseen.
On tärkeää, että ammatillinen
koulutus ylipäätään jäsentyy
yksilölle ja työelämälle kokonaisuutena,
että se muodostaa jatkumon, koko elämän
kestävän jatkumon, ja se vastaa sekä yksilön
osaamistarpeisiin että tietenkin työelämän osaamistarpeisiin.
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät
ry on selkeästi todennut, että tämä esitetty
lakimuutos on haitaksi oppisopimusjärjestelmälle,
samaan aikaan kun joka vuosi on taisteltu oppisopimuskoulutukseen
lisää rahaa, kun on huomattu, kuinka tehokkaasti
se johtaa ihmisiä ammattitaitoon ja työelämään.
Oppisopimuksen kannalta tälle lupien kautta säätelylle
ei ole minkäänlaisia perusteita ylipäätään. Elämme
tällä hetkellä kysyntälähtöisessä taloudessa,
jossa kysyntä määrää,
minkälaisia työntekijöitä tarvitaan,
ja siinä oppisopimuskoulutus on erittäin ratkaisevassa
asemassa.
Huolemme keskittyy myöskin siihen, että koulutuksen
järjestäjien toiminta tulee jatkossa vaikeutumaan,
koska tarjonnan lisääminen edellyttää pääsääntöisesti
jatkossa luvan muuttamista ja tämä lupajärjestelmä on
erittäin hidas ja jäykkä järjestelmä.
Perusteet lupien myöntämiseen muuttuvat epämääräisemmiksi.
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävän
tulee koskea kaikkia ammatillisen koulutuksen järjestäjiä.
Tähän on edellisissä puheenvuoroissa
viitattu. Se on keskeinen osa tätä ammatillista
koulutusta. Kuitenkin hallituksen esityksessä koulutuksen
järjestäjät asetettaisiin hyvin eriarvoiseen
asemaan, koska vain osalle voitaisiin määrittää kyseinen työelämän
kehittämis- ja palvelutehtävä ministeriön
harkinnan pohjalta.
Kokoomuksen mielestä mainitsemistani syistä johtuen
tämä lainsäädäntö on
tarpeeton ja jopa vahingollinen. Jos lisäkoulutuksen säätelyjärjestelmää on
tarpeellista muuttaa esitetyllä tavalla, tulisi se tehdä niin,
että ammatillisen koulutuksen järjestämistä säädeltäisiin
vain yhdellä luvalla. Johtopäätöksenä kokoomus
toteaa, että sivistysvaliokunnan olisi tässä vaiheessa
tullut hylätä molemmat ammatillisen aikuiskoulutuksen
uudistamiseen tähtäävät lakiesitykset
ja tässä kohtaa hallituksen esityksen n:o 40 käsittelyssä kokoomus
ehdottaa tämän esityksen hylkäämistä.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Hänninen tässä peräänkuulutti
sitä, mitä perusteluja sille on, miksi kokoomus
tulee toisessa käsittelyssä esittämään
hallituksen esityksen hylkäämistä. Minulla
on tässä nyt kymmenen perustelua sille, minkä takia
tämä hallituksen esitys pitäisi hylätä.
Perustelu n:o 1 on se, että kunta- ja palvelurakenneuudistus
on parastaikaa menossa, kaikki tiedämme sen, ja koska se
vaikuttaa suuresti myöskin koulutukseen, varsinkin ammatilliseen koulutukseen,
niin olisi ollut syytä odottaa sen valmistumista, mitä linjauksia
sieltä on tulossa. Sitä paitsi edellisen kerran
ammatillista lisäkoulutusta käsiteltiin täällä pari
vuotta sitten ja silloin todettiin ja edellytettiin, että analysoidaan ammatillisen
lisäkoulutuksen rahoitusjärjestelmän
uudistusta. Sitä kuitenkaan ei ole tehty, ja se olisi ollut
välttämätöntä ennen
näitä uusia uudistuksia.
Perustelu n:o 2. Tämä järjestämislupamuutos, joka
tässä tulee, on täysin tarpeeton, se
on sekava, se on harhaanjohtava, ja sen takia tämä olisi tullut
hylätä tältäkin osin.
Perustelu n:o 3. Oppisopimuskoulutuksen osalta asiantuntijat
ovat meidän valiokunnassamme todenneet, että nämä lakimuutokset
ovat jopa haitaksi oppisopimustoiminnalle, emmekä me voi
tehdä sellaisia lakimuutoksia, jotka huonontavat tilannetta,
päinvastoin. Pitäisi aina päästä kohti
parempaa suuntaa.
Perustelu n:o 4. Tässä on lähdetty
nyt taas tämmöisellä laatikkoleikillä eikä ole
ajateltu niitä toimintoja itseänsä. Laatikkoleikit
ovat vain palvelutehtävässä, ja itse
toiminto ja sen kehittäminen on se perusasia, mistä pitäisi
lähteä liikenteeseen.
Perustelu n:o 5. Tämä hallituksen ehdotus
hajauttaa ammatillisen koulutuksen voimavaroja, pirstoo verkoston
totaalisesti ja vaikeuttaa voimavarojen kokoamista. Meillä ei
ole mahdollista pitää useampaa järjestelmää pystyssä.
Ei meillä ole varoja siihen. Kyllä pitäisi
jokaisen jo tietää, missä jamassa meillä koulutusmäärärahat
ylipäätään ovat tässä Suomenmaassa.
Perustelu n:o 6. Olisi pitänyt tehdä niin,
että tätä koko ammatillista koulutusta
olisi pitänyt tarkastella kokonaisuutena. Koko koulutusjärjestelmän,
tutkintojen pitää muodostaa yksilön ja työelämän
kannalta selkeä, ymmärrettävä,
johdonmukainen kokonaisuus, ja sitä ei ole tehty. Tämä myöskin
vaarantaa seudullista yhteistyötä koulutuksen
ja elinkeinoelämän, sen alueen, kehittämisen
kanssa, mikä on ammatillisen koulutuksen tarkoitus.
Sitten perustelu n:o 7 on se, että tämä hallituksen
esitys on ristiriidassa koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelman
kanssa.
Perustelu n:o 8 on se, että tämä esitys
ei kohtele tasapuolisesti eri koulutuksen järjestäjiä.
Perustelu n:o 9 on juuri tämä, että hajotetaan resursseja,
pirstotaan yhteistyöverkostoja. Esimerkiksi Mikkelin kaupungin
edustaja kävi meille toteamassa, ettei lakiesitystä pidä hyväksyä ainakaan
tässä esitetyssä muodossa. Heillä nimittäin
oli käytännön kokemusta jo siitä tilanteesta, mitä hallituksen
esitys esittää, ja he eivät pitäneet
sitä hyvänä.
Perusteluna n:o 10 on, että työvoimapoliittinen
koulutus ei saa olla määräävässä asemassa, kun
kehitetään ammatillista koulutusta.
Näitä perusteluja löytyy niin paljon,
että todettiin, että oli turha yrittää muuttaa
yksittäisiä lakipykäliä. Olisi
ollut parempi se, että olisi koko hallituksen esitys tehty
ja valmisteltu uudestaan paremmalta pohjalta.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä äskeisessä puheenvuorossa
tuli jonkin verran ristiriitaisia tietoja. Ammatillinen lisäkoulutus
ei ole sama kuin työvoimapoliittinen koulutus. Tämä on
opetusministeriön rahoittamaa koulutusta; työvoimapoliittinen
koulutus on taas työministeriön rahoittamaa koulutusta.
On järkevää pitää nämä järjestämisluvat
erillään. Aikuiskoulutus vaatii aikuiskoulutukseen
erikoistuneita opettajia ja myöskin oppilaitoksia. Tässä laissa velvoitetaan
oppilaitokset tekemään yhteistyötä. Alueellisesti
valtaosa aikuiskoulutusta järjestävistä oppilaitoksista
on samojen kuntien ja kuntayhtymien omistamia kuin ammatillinen
peruskoulutus. Tässä ei mitään
yllättävää ole. Tämä laki
vakiinnuttaa ja tekee pitkäjänteisemmäksi nykykäytännössä olevan
toiminnan. Saadaan lisää vakautta ja suunnitelmaan
pitempää jännettä. Tämä on
ehdottomasti hyvä asia, ja tämä laki
siinä mielessä on paikallaan.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä vähän
ristiriitaisin ajatuksin olen kuunnellut näitä eri
puheenvuoroja, koska tässä on tähän
hallituksen esitykseen, valiokuntamietintöön,
liitetty myös vastalause, joka on hylkäämistä esittävä.
Itse olin tuossa parlamentaarisessa aikuiskoulutustyöryhmässä,
ja kyllä sen lähtökohta oli kokonaisvaltaisuus
ja nimenomaan se, että seudulliset ja alueelliset elinkeinoelämän
kehittämistarpeet ovat ne tavoitteet. Nyt jos tässä ei luodakaan
sitä kokonaisuutta, niin kysymys jää kyllä suuresti
auki.
Tietysti nyt valiokunta on tehnyt nämä lausumaehdotukset,
ja erityisesti korkeakoulujen aikuiskoulutusta koskevan kehityksen
osalta se on todella aivan välttämätöntä.
Ihmettelen suuresti, että sitä ei ole otettu tähän
lakiin, tähän hallituksen esitykseen, koska se
oli vahvasti mukana parlamentaarisen aikuiskoulutustyöryhmän
sisällössä. Sillä, että se
sinne otettiin, haluttiin luoda juuri tämä kokonaisuus,
ettei mikään taho jää ulkopuolelle,
että vasta sillä me saamme tämän,
koska aikuiskoulutuksessa huolehditaan siitä, että myös
se osaaminen säilyy eri koulutusyksiköistä valmistuneitten
osalta. Sitä nyt ilmeisesti tässä ei saavuteta.
Tämä tuntuu kyllä nyt ihmeelliseltä, miksi
hallitus sitten jättää tällaisia
esityksiä, niin kuin täällä nyt
vähän edelläkin kuulimme perusteluita,
kun asiantuntijatkin valiokunnassa ovat antaneet vastakkaisia lausuntoja,
ristiriitaisia siinä mielessä, että joidenkin
mielestä tämä ei ole hyvä ja
jotkut sitten tietysti kannattavat.
Näen erityisesti vielä tämän,
että ei missään tapauksessa mielestäni
aikuiskoulutusta saa työvoimapoliittinen koulutus ohjata.
Sillä on ihan oma paikkansa, ja se on tärkeä työllisyyden
ja osaamisen kannalta, mutta se ei saa ohjata, vaan aikuiskoulutus
on tärkeä muunlainen kokonaisuus.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Kokoomus oli löytänyt kymmenen
syytä hylkäykseen. Minusta nämä syyt
eivät oikein vakuuttaneet, eivät ainakaan hylkäykseen
asti.
Minusta tässä nyt sotketaan
kaksi asiaa. Tästä parlamentaarisen
aikuiskoulutustyöryhmän konkretisoimisestahan
tässä nyt on kysymys. Eli mehän toteutamme
niitä linjauksia, mitä muun muassa Markku Markkula
kokoomuksesta on tekemässä tässä työryhmässä,
ja niin kuin sanoin, tästä jää nyt
vain auki tämä korkeakoulujen osuus, mikä on
huono asia. Mutta se, mikä tässä on muuta
osaa, niin sehän on ihan hyvää. Siinähän
toteutetaan juuri niitä linjauksia, mihin kokoomuskin sitoutuu.
Tällä ei ole kyllä mitään
tekemistä taas kunta- ja palvelurakenneuudistuksen kanssa,
niin kuin ed. Hemming tässä tuo esille. Siellä on
sellaiset sotkut nyt Mannisen toimesta saatu aikaan, että älkää ihmeessä nyt
vain tätä asiaa heittäkö vielä sinne
riepoteltavaksi. Silloin sieltä ei kyllä tule yhtikäs
mitään. Eli tätä pitää linjakkaasti
viedä sen parlamentaarisen Pat-työryhmän
mukaisesti eteenpäin, eikä missään
nimessä heittää niihin syövereihin,
mitkä nyt on siellä kunta- ja palvelurakenneuudistuksen
nimissä tekeillä. Sitä ei tiedä yhtään,
tuleeko yhtikäs mitään siitä hommasta,
jos jäädään sitä odottamaan.
Sitten en kyllä allekirjoita sitä, etteikö resursseja
voisi silti yhdistää ja pitää yhteistä järjestäjää näillä,
vaikka on kaksi eri lupaa. Jos on koneet ja laitteet, eihän
niitä tarvitse kahteen paikkaan hankkia, jos on yhteinen
järjestäjä, joka sanoo, että käytetään
näitä yhteisiä laitteita. Ne ovat yhteisiä molemmille
sektoreille, ei se sitä asiaa ratkaise, kuinka monta lupaa
on.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ammatillista peruskoulutusta on viime
vuosina uudistettu reippaasti. Ammatilliseen koulutukseen kuuluu
nyt vähintään 20 opintoviikon työssäoppimisen
jakso. Ensi vuoden syksyllä nuorten ammatilliseen peruskoulutukseen
liitetään ammattiosaamisen näytöt;
vuodessa annettaisiin yli 200 000 näyttöä.
Näiden uudistusten tavoitteena on ollut parantaa ammatillisen
koulutuksen laatua ja lisätä ammatillisen koulutuksen kiinnostavuutta.
Ammatillisessa koulutuksessa on tapahtunut myös kielteistä kehitystä.
Lähiopetustunnit ovat huomattavasti vähentyneet,
eikä hallitus aio korottaa ammattiin opiskelevien opintotukea
korkeakouluopiskelijoiden tasolle.
Ammatilliset aikuiskoulutuskeskukset ovat entisiä ammatillisia
kurssikeskuksia. Suomessa toimii 47 ammatillista aikuiskoulutuskeskusta. Niiden
toiminnan ohjaamiseen ei ole riittävästi panostettu.
Ne ovat saaneet kehittyä vapaasti kunkin keskuksen tahdon
mukaisesti. Ammatillisten aikuiskoulutuskeskusten rahoitusta on
jatkuvasti lisätty, siksi niillä on runsaat taloudelliset
voimavarat toteuttaa mitä kummallisimpia koulutusprojekteja.
Valtionosuus ammatilliseen lisäkoulutukseen on noin 113
miljoonaa euroa ja valtionosuus aikuisten koulutustason nostamiseen
30 miljoonaa euroa. Se on lähes kolmasosa ammatillisen
koulutuksen käyttökustannuksista.
Arvoisa puhemies! Runsaan rahoituksen ansiosta ammatillisten
aikuiskoulutuskeskusten toiminta on paisunut yli perustehtävän.
Ammatilliset aikuiskoulutuskeskukset tarjoavat koulutuspalveluja,
jotka eivät kuulu niiden rooliin. Keskusten toimintaa laajennetaan
jatkuvan lisärahoituksen toivossa.
Ammatillisen koulutuksen kannalta suurin ongelma on se, että ammatillisten
aikuiskoulutuskeskusten yhteys ammatilliseen peruskoulutukseen on
mitätön. Nyt ammatillista aikuiskoulutusta antavat
sekä ammattioppilaitokset että ammatilliset aikuiskoulutuskeskukset.
Jos ammatilliseen aikuis-, jatko- ja täydennyskoulutukseen halutaan
oikeasti panostaa, on voimavarat yhdistettävä.
Ammattioppilaitosten ja ammatillisten aikuiskoulutuskeskusten yhdistäminen
tekee mahdolliseksi ammattiosaajien elinikäisen oppimisen
sekä alojen ammatillisen osaamisen pitkäjännitteisen
kehittämisen.
Valitettavasti hallituksella ei näytä olevan rohkeutta
tehdä tarvittavia muutoksia. Käsiteltävänä olevan
sivistysvaliokunnan mietinnön mukaan ammatilliset aikuiskoulutuskeskukset
saavat jatkaa nykyistä toimintaansa sellaisenaan.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Tästä on oikeastaan hyvä jatkaa.
Toisin sanoen ed. Laxell toi esille myös ne ongelmat, mitä ammatillisessa
aikuiskoulutuksessa on tänä päivänä aikuiskoulutuskeskusten
kautta. Minä ymmärrän, että täällä Pääkaupunkiseudulla
on vahvat ammatilliset aikuiskoulutuskeskukset, mutta mennäänpäs
tuonne maakuntaan, niin siellä on kyllä laadullisesti
aika vahvasti tehtävä tämän asian
eteen. Nyt on oppilaitoksia, jotka tänä päivänä antavat
aikuiskoulutusta, siellä on opettajat, siellä on
tilat ja siellä on se osaaminen myös aika vahvasti,
mutta nyt kaikki tämä siirrettäisiin pikkuhiljaa
näihin ammatillisiin aikuiskoulutuskeskuksiin.
Se ei ole oikea tapa hoitaa tätä asiaa. Kun
on olemassa olevia järjestelmiä, niitä täytyy
myös jatkossa pystyä käyttämään
täysipainoisesti hyväksi, ja silloin tämä yksi
lupa -menettely on erittäin hyvä. Siinä ei
katsota nuoria ja aikuisia erikseen. Kaikki tarvitsevat saman perusopetuksen, ja
ne nuoret tarvitsevat myös sitä tietotaitoa niiltä aikuisilta,
ja se innokkuus, mikä on nuorilla, se sitten kertaantuu
taas aikuisten puolella. He ovat tähänkin asti
täydentäneet toinen toisiansa, joten en katso,
että siinä tarvitsee mitään
rajaa vetää. Aikuiskoulutus on aikuiskoulutusta
siinä mielessä kaikille, eri-ikäisille.
Sitten oli vielä aikuiskoulutustyöryhmä,
jonka tarkoituksena oli — se asetettiin edellisen sivistysvaliokunnan
aikana, ja siellä on ollut ed. Valpas, siellä on
ollut ed. Rauhala mukana ja myöskin Markku Markkula — koko
tämä aikuiskoulutuskenttä avata, myöskin
se työvoimakoulutus, koska silloin siellä oli
rahoitusta paljon enemmän kuin tällä toisella
puolella. Nyt työvoimakoulutus jäi kyllä lapsipuolen
asemaan. Se oli todennäköisesti poliittinen teko,
että sitä ei otettu sinne yhtä aikaa
koko tämän aikuiskoulutuksen kanssa. Sitä minä pidän
erittäin valitettavana asiana. Työvoimakoulutuksessa
on rahaa vaikka minkä verran, mutta siellä ei
ole koulutettavia, ja tällä puolella olisi ammatilliset
opinnot saatu vietyä läpi ja hyvät työpaikat
näille ihmisille. Tässä oli minusta se
suuri virhe, mikä meillä valiokunnassa annettiin
evääksi silloin, kun tätä työtä tehtiin.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Dromberg käytti tässä erittäin
ansiokkaan puheenvuoron, ja hänen sanoihinsa on erittäin helppo
yhtyä.
Sen verran voisin todeta vielä muutamaan asiaan, että tässä kokoomuksen
vastalauseessahan todetaan, että ammattillisen koulutuksen
lainsäädäntöä ja tutkintorakennetta
tulisi kehittää siten, että koulutusjärjestelmä ja
tutkinnot muodostavat yksilön ja työelämän
kannalta selkeän, ymmärrettävän
ja johdonmukaisen kokonaisuuden. Mielestäni tämä on
erittäin hyvä periaate, ja sen tulisi nimenomaan
olla kantavana periaatteena, kun puhutaan ammatillisesta aikuiskoulutuksesta.
Tässä todetaan myös, että hallituksen
esityksen keskeinen heikkous on, ettei ammatillista koulutusta tarkastella
kokonaisuutena. Olen tässä tismalleen samaa mieltä,
vaikka en toki tämän alan asiantuntija millään
muotoa ole, enkä ole myöskään
ollut valiokunnassa kuulemassa asiantuntijoita.
Ammatillisen koulutuksen suurin haaste on vastata työelämän
tarpeisiin. Tämä on erittäin tärkeää työllisyyden
kannalta, ja sen merkitys vain kasvaa, kun ikäluokat pienenevät.
On yhä tärkeämpää,
että ihmisiä koulutetaan oikeisiin töihin,
että sinne, missä on myös työpaikkoja,
on myös saatavissa koulutusta ja niitä henkilöitä, jotka
sinne voivat sijoittua. Mielestäni tässä asiassa
emme saisi juuttua siihen, onko kyse ammatillisesta peruskoulutuksesta,
ammatillisesta lisäkoulutuksesta vai ammatillisesta aikuiskoulutuksesta
vai kenties työvoimapoliittisesta koulutuksesta. Tavoitehan
on loppujen lopuksi aina sama, ammatillisen osaamisen kehittäminen
ja työmarkkinoille sijoittuminen.
Vastalauseessa todetaan myös, että kaiken ammatillisen
koulutuksen päämääränä tulee
olla aikaisempaa vahvempi yksilöllisten lähtökohtien
ja tarpeiden huomioon ottaminen koulutuksen suunnittelussa ja toteuttamisessa.
Ja todetaan myös, että oppisopimuskoulutus on
tästä erittäin hyvä esimerkki.
Oppisopimuskoulutushan lähtee aina yksilön ja
työnantajan tarpeesta. Erityisen huolestuttavana pidän
seuraavaa lausetta: "Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät
ry on selkeästi todennut, että esitetyt lakimuutokset
ovat haitaksi oppisopimustoiminnalle." Mielestäni tämän
tyyppisen lainsäädännön käyttöön
ottaminen on erittäin arveluttavaa. On kuitenkin tosiasia,
että oppisopimuskoulutus on nimenomaan yksi kaikkein
parhaimmista koulutusmuodoista ja sieltä sijoittuminen
työelämään on erittäin
suurta ja merkittävää. Ja jos ajattelemme,
pohdimme ammatillista koulutusta siitä näkökulmasta,
miten esimerkiksi syrjäytymisuhan alla olevat nuoret parhaiten
sijoittuvat työelämään, niin
tässä on aivan kiistatta oppisopimuskoulutus kaikkein
paras vaihtoehto. Sellainen nuori, joka välttämättä ei
jaksa koulunpenkillä kovin pitkään istua
ja olla, hän saa ammatin, hän saa lisäksi
työehtosopimuksen mukaisen palkan ja sijoittuu yleensä myös
pysyvästi siihen työpaikkaan, jossa hän
on oppisopimuskoulutuksenkin suorittanut.
Yleiskeskustelu päättyy.