Iivo Polvi /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kun tässä hallituksen
esityksessä on kysymys käytännössä siitä,
että eräät pörssiyhtiöt
eivät ulkomaille osinkoa maksaessaan noudattaneet voimassa olevaa
lainsäädäntöä, niin
pyritään muuttamaan lainsäädäntö vastaamaan
sitä lainvastaista käytäntöä.
Sen seurauksena on menetetty ja niiden muutosten jälkeen,
mitä tässä esityksessä nyt aiotaan
toteuttaa, menetetään edelleen verotuloja.
Kun valiokunnan mietintöön sisältyvässä vastalauseessa
on analysoitu tämän esityksen puutteita ja heikkouksia,
joita asian ensimmäisessä käsittelyssä jo
käytiin läpi, en pitkitä istuntoa, vaan
totean, että tämä lakiesitys tässä muodossa on
kelvoton ja se on hylättävä. Esitän
sen hylättäväksi.
Lisäksi tässä yhteydessä on
vielä syytä todeta selvyyden vuoksi se, että tämä ei
muuta mahdollisuutta siihen, mitä nyt vielä voimassa
olevan lain mukaankin on tapahtunut. Otetaan yksi esimerkki, joka
kuvastaa sitä: ulkomaiset omaisuudenhoitajat ovat perineet
osingonsaajilta lähdeverolain mukaisesti 29 prosentin suuruisen
lähdeveron, mutta tilittäneet eteenpäin
alemman verokannan mukaisen veron ulkomaisille osingonsaajille.
Se kuvastaa sitä, että omaisuudenhoitajatkin jujuttavat
niin valtiota kuin osingonsaajiakin. Minusta se on syytä myös
noteerata tässä yhteydessä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ensimmäiseksi kannatan ed. Polven
tekemää hylkäysehdotusta ja siltä varalta,
että suureksi yllätykseksemme kävisi
niin, että tuo hylkäys ei tapahdukaan, ehdotan
perusteluissa lausuttavaksi: "Eduskunta edellyttää Verohallituksen
valvovan tarkoin perittävien lähdeverojen oikeamääräisyyttä ja
seuraavan muutoinkin lainmuutoksen vaikutuksia lähdeveron
kertymään." Arvoisa puhemies! Tämä on
jaettu ed. Sinnemäen nimellä pöydille.
Arvoisa puhemies! Tässä asiassahan on sillä tavalla,
että jollei meillä tällä hetkellä olisi
niin sanottua Virke-projektia ja sen taustalla projektipäällikkö Markku
Hirvosen uraauurtavaa työtä, niin ei meillä niitä eväitä olisi
tässä keskustelussa ylipäätään
harmaan talouden torjunnassa, jotka meillä tällä hetkellä on.
Hänhän oli valiokunnassakin ollut kuultavana.
Nyt oli käynyt sillä tavalla, että jostakin
syystä vaan projektipäällikkö Hirvosen
sanoma ei ollut mennyt mietintöön saakka aivan
siinä muodossa kuin tarkoitus oli.
Arvoisa puhemies! Lienee mahdollista, että jotta näin
merkittävässä asiassa tulisi kirjatuksi pöytäkirjaan,
mitä on tullut lausuttua, siteeraan Markku Hirvosen tekstiä.
Tämä on siis lainaus hänen selvityksestään,
niin että ainakin eduskunnan pöytäkirjoista
näkyy näin arvokkaassa työssä,
mitä on tarkoitettu. Lainaus alkaa nyt:
"Hallintarekisteröityjen osakkeiden omistajissa on
tuntematon määrä suomalaisia. Muun muassa
suomalaisille palveluja tarjoavat ulkomaille rekisteröidyt
sijoituspalveluyhtiöt ovat ilmoittaneet automaattisesti
hallintarekisteröivänsä suomalaisten
heidän kauttaan tekemät osakesijoitukset. Vaikka
saajat olisivat ulkomaalaisia, osingonsaajien ilmoitetut kotivaltiot
eivät välttämättä pidä paikkaansa,
vaan kotivaltioksi voidaan ilmoittaa mahdollisimman alhaiseen veroprosenttiin
oikeuttava valtio, kuten Iso-Britannia. Perustelut hallituksen esityksen
mukaisen lähdeverotuksen osuvuudesta ovat pakostakin epätarkkoja,
koska tiedot maksetuista osingoista perustuvat ilmoitettuihin eivätkä saajien
tosiasiallisiin kotivaltioihin.
Lähdeveron perinnässä tapahtuu muun
tyyppisiä virheitä, jotka eivät tule
esiin, koska menettelyä ei valvota kunnolla. Verotarkastajan
erään pörssiyhtiön tarkastuksen
yhteydessä suorittamissa pistokokeissa tuli ilmi tapauksia,
joissa ulkomaiset omaisuudenhoitajat olivat perineet osingonsaajalta
lähdeverolain mukaisen 29 prosentin suuruisen lähdeveron
mutta tilittäneet eteenpäin vain verosopimuksen
mukaisen, huomattavasti pienemmän määrän.
Tässä tapauksessa tarkistukset johtivat siihen,
että omaisuudenhoitajat maksoivat yli miljoona markkaa
lähdeveroa oikaisutilityksinä. Virheellinen menettely on
ilmeisesti ollut suhteellisen laajalti käytössä. Menettelyn
vuoksi sekä sijoittajat että veronsaaja ovat kärsineet.
Useissa puheenvuoroissa on aivan oikein — siis eduskunnan
pöytäkirjoihin kirjatuissa puheenvuoroissa — viitattu
siihen, ettei suomalaisilla ole ollut aikaisemmin osinkojen takia
syytä piiloutua hallintarekisteriin, koska rajoitetusti verovelvollisen
verokohtelu on osinkojen kohdalla ollut pääsääntöisesti
epäedullisempi kuin yleisesti verovelvollisen. Intressi
onkin ollut nimenomaan luovutusvoittojen salaamisessa. Näiden
taloudellinen merkitys osakkeiden omistajalle on osakkeiden nousevan
kurssikehityksen aikana ollut merkittävästi suurempi
kuin osakkeiden nimellisarvon perusteella määräytyvien osinkojen.
En pitäisi myöskään vähämerkityksellisenä hallintarekisteröinnin
tarjoamaa mahdollisuutta lähes riskittömään
sisäpiiritiedon hyväksikäyttöön.
Eduskunnan keskusteluissa on kysytty, mitä syytä suomalaisella
osakkeenomistajalla on piiloutua hallintarekisterin taakse. Kysyisin
itse, mitä syytä ulkomaalaisilla osakkeenomistajilla on
piiloutua hallintarekisterin taakse. Hallintarekisteröinti
on kätevä väline byrokratian vähentämiseksi
ulkomaalaisten omistajien osakekauppatilanteissa. Ulkomaalaisella
osakkeenomistajalla ei kuitenkaan pitäisi olla mitään
syytä estää tietojensa ilmoittamista
Suomen viranomaisille osinkojen maksua koskevassa vuosi-ilmoituksessa, jollei
kysymys ole sitten kotivaltioon kohdistuvasta veronkierrosta tai
rahanpesusta. Viittaukset kansainvälisten tietojen vaihdon
kehittämiseen eivät oikein perustu mihinkään
silloin, kun mitään tietoja ei edes kerätä.
Säästödirektiivissä olivat
vaihtoehtoina joko koroista perittävä lähdevero
tai koronsaajan tunnistaminen ja hänen saamiensa korkojen
ilmoittaminen kotivaltiolle. Nyt osinkojen kohdalla halutaan luopua
sekä merkittävästä määrästä lähdeveroa
että osingonsaajaa koskevien tietojen ilmoittamisesta.
Valiokunnan mietinnöstä saa helposti sen kuvan,
että olisin ollut esittämässä siirtymistä lähdeveron
palautusmenettelyyn. En tätä esittänyt, koska
en pitänyt tällaisen ehdotuksen läpimenoa realistisena.
En myöskään esittänyt suomalaisten
osingonmaksajien lähdeveron perimättä jäämisestä aiheutuvan
vastuun lisäämistä mitenkään
hallituksen esitykseen verrattuna. Esitin vain, että alemmalla
lähdeverolla maksettujen osinkojen saajista vaadittaisiin
tiedot vuosi-ilmoituksella, kun kerran ulkomaiset omaisuudenhoitajat
ovat vakuuttaneet pystyvänsä tällaiset osingonsaajat
tunnistamaan ja heitä koskevat tiedot vaadittaessa antamaan.
Jos tämän ehdotuksen katsotaan romahduttavan koko
esitetyn järjestelmän ja sen mukana suomalaiset
osakemarkkinat, minun on vaikea kuvitella hallituksen esityksen
laatijoiden itsensäkään uskovan esitetyn mallin
johtavan oikeaan verotukseen.
Huomattavaa on myös, ettei lainmuutoksella ilmoitusvelvollisuutta
sinänsä olla vähentämässä.
Vuosittain annettavan ilmoituksen sijasta valvontavastuu siirtyy
verotarkastukseen. Periaatteessa, ellei verotarkastuksilla aseteta
rajoitteita, tiedot on jatkossakin vaadittaessa annettava samassa
laajuudessa. Kysymys on myös siitä, sallitaanko
näihin osinkomaksuihin kohdistuva verotarkastus jatkossa
ja aiotaanko sitä tehdä.
Arvoisa puhemies! Tästä se arkiproosa löytyy kaikessa
yksinkertaisuudessaan. Ja arvoisa puhemies, tässä on äärimmäisen
kiusallista se, miksi ihmeellä näin pitää tehdä.
Mistä löytyy se motivaatio toimia näin,
ja mistä löytyy se motivaatio haluta ymmärtää asiat
toisin kuin ne on sanottu ja kirjoitettu? Tämä Virke-projektihan
on tuottanut meidän kaikkien luettavaksi erittäin
selkokielistä tekstiä, josta, vaikkei olisi veroekspertti
pienimmässäkään määrin,
on äärimmäisen helppo omaksua se tieto,
ja nyt sitten ollaan tämmöisessä tilanteessa.
Tämä on äärimmäisen
kiusallista, ja tämä on äärimmäisen
kallista leikkiä kaiken kaikkiaan. Kysymyshän
on miljardeista euroista valtion tuloja vuositasolla.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Olisin kannattanut ed. Pulliaisen tekemää ponsiesitystä.
Ponsi tämän lain seurannasta itse asiassa on täysin
relevantti siinäkin tapauksessa, että hylkäysehdotus
hyväksytään, koska tämän
jo olemassa olevan lain seurannassa olisi parantamisen varaa ollut
jo niiden vuosien aikana, kun olemassa oleva laki on ollut voimassa,
mutta sitä ei ole noudatettu. Toisaalta, jos laki hyväksytään hallituksen
esittämässä muodossa, sitä suurempi syy
verovalvonnan suorittamiseen ja tämän järjestelmän
seuraamiseen on.
Ehkä yksi kysymys nimenomaan hallintarekistereistä ja
suomalaisista näissä hallintarekistereissä:
Nyt, kun Suomessa on luovuttu yhtiöveron hyvitysjärjestelmästä,
sen houkuttelevuus, että nimenomaan osinkotuloja kierrätettäisiin hallintarekisterien
kautta, on aivan toisella tasolla tällä hetkellä kuin
se on ollut aikaisemmin. Eli se mahdollinen riski, että suomalaiset
toteuttaisivat omistustaan hallintarekisterien takana, mikä ei
ole lainmukaista, on kasvanut.
Ed. Pulliaisen puheenvuorossa tuli myös aika hyvin
esiin niitä kysymyksiä, että kun esimerkiksi
tilastot näyttävät, kuinka paljon osinkoja
on maksettu nimenomaan Isoon-Britanniaan, tämä osoittaa
sen, että nämä kotipaikkakysymykset eivät
selvästikään tässä järjestelmässä ole
samanlaisia kuin on muuten arvio suomalaisten yhtiöiden
osakkeenomistajien kotipaikasta.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kannatan ed. Pulliaisen tekemää lausumaehdotusta.
Samalla totean sen, että on tietenkin selvää, että tähän
mennessä piiloutuminen hallintarekisterien taakse ei ole
johtunut osinkotulojen verotuksesta, koska osinkotuloverojen hyvitysjärjestelmä on
käytännössä poistanut osinkojen
veron. Mutta joidenkin niitä on ollut tietenkin tarpeen käyttää toisaalta
myyntivoittoverojen kiertämiseksi ja ehkä myös
jossain määrin harmaan rahan kätkemismielessä.
Mutta nyt näiden muutosten jälkeen tietenkin, kun
osingoista peritään kotimaassakin jonkinasteista
veroa, houkutus lisääntyy moninkertaiseksi. Se
on eräs tämän esityksen ongelmista. Tässä tavallaan
lisätään houkuttelevuutta entiseen tilanteeseen
verrattuna, ja se väistämättä johtaa
entistä suurempiin menetyksiin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ikään kuin jatkaakseni
siitä, mitä ensimmäisessä käsittelyssä ja
lähetekeskustelun aikana totesin, niin meidän
pitää muistaa koko ajan tässä,
että kun harmaa talous saa myllertää tarpeeksi
kauan, niin siinä on pääoma sellaisenaan,
siis pimeä pääoma, joka on arkaa. Sitä arkaa
pääomaa omistavat ja hallinnoivat sellaiset tahot,
joista meidän tunnistamiemme kanssaihmisten kohdalla ei
voisi kuvitellakaan, että he ovat miljonäärejä,
ei sinne päinkään, taikka jopa miljardöörejä suorastaan.
Siihen liittyy usein sitten rahanpesu sillä tavalla, että se
raha tulee rahan luokse. Sillä tavalla tämmöiset
asiat eivät ole ihan niin yksinkertaisia kuin ensimmäisen
käsittelyn puheenvuoroista saattoi päätellä.
Keskustelu päättyy.