11) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi valtion varoista maksettavasta
korvauksesta turvakotipalvelun tuottajalle
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Suomessa kuolee vuosittain noin 20 naista
ja 5 miestä lähisuhdeväkivallan uhrina.
Kun ajattelemme suomalaisia turvakotipaikkoja, niin niitä on
noin 125, mikä on 0,24 paikkaa 10 000:ta asukasta kohti.
Euroopan neuvoston suositusten mukaan 10 000:ta asukasta
kohden tulisi olla yksi turvapaikka. Meillä on siis vain
yksi neljäsosa suositusten mukaisista paikoista; me sijoitumme
eurooppalaisessa vertailussa alle puolenvälin. Lisäksi
meidän turvakotipalveluidemme tarjonta on alueellisesti
epätasaisesti jakaantunut ja Itä- ja Pohjois-Suomessa
palvelutarjonta on hyvin vähäistä.
Väkivallan uhri voi olla suojassa neljän seinän
sisällä, mutta toipuminen ja ehjän tulevaisuuden
rakentaminen vaatii kokonaisvaltaista tukea, ja turvakotitoiminnassa
on kyse paitsi turvasta myös näistä palveluista.
Olin ilahtunut, kun hallitus päätti siirtää turvakodit
valtion vastuulle, mutta on pakko sanoa, että olen kyllä pettynyt siihen,
että hallituksen budjetissa antama rahoitus ei ole synkroniassa
niiden tavoitteiden kanssa, joita turvakotijärjestelmä ansaitsee.
Loppujen lopuksi ei ole kyse edes rahasta. Väkivallan jäljet
maksavat paljon enemmän kuin ennaltaehkäisy.
Väkivaltanumeroiden taakse kätkeytyy aina ihmisiä:
ihmisiä, joilla on pelkoja; ihmisiä, joilla on
salaisuuksia. Ihmisoikeudet kuuluvat kaikille sukupuoleen katsomatta.
Ihmisoikeuksien ymmärtäminen niin, että ne
ulottuvat myös perheen sisälle ja muun yksityisen
elämän alueelle, on olennaista. Perustuslaissa
on turvattu jokaisen oikeus henkilökohtaiseen vapauteen,
koskemattomuuteen sekä fyysiseen ja henkiseen turvallisuuteen.
Ihmisten henkilökohtainen turvallisuus on pohja elämisen
laadulle.
Suomessa tilastoidaan poliisin tietoon tullut väkivalta,
mutta se kertoo vain osan totuudesta. Uhritutkimuksissa kysytään
ihmisiltä suoraan, ovatko he kokeneet väkivaltaa,
kenen taholta ja millaisia nuo väkivaltakokemukset ovat
olleet. Naiset kokevat huomattavasti miehiä useammin perheväkivaltaa.
Nuo luvut ovat viime aikoina pysyneet suhtkoht samalla tasolla,
mutta perheväkivaltaa kokeneiden miesten osuus on noussut 2000-luvulla.
Tuon nousun takana arvioidaan olevan se, että miehet kertovat
aiempaa avoimemmin perheväkivaltakokemuksistaan.
Naisten ja miesten kokema väkivalta on erilaista. Uhritutkimuksen
mukaan naiset joutuvat selvästi miehiä useammin
esimerkiksi entisen kumppaninsa väkivallanteon uhriksi.
Naiset kokevat useampia väkivaltatapahtumakertoja. Naisten
kohtaama parisuhdeväkivalta on myös seurauksiltaan
vakavampaa, ja naisille aiheutuu siitä useammin fyysisiä vammoja
kuin miehille ja yli kolme kertaa enemmän psyykkisiä seurauksia.
Vuoden 2005 naisuhritutkimus kertoi, että vähintään
kerran parisuhteen aikana nykyisen avio- tai avomiehen tekemän
fyysisen tai seksuaalisen väkivallan tai uhkailun kohteeksi
on joutunut 20 prosenttia naisista.
Lähisuhdeväkivalta on uhrille erityisen haavoittavaa,
sillä se tapahtuu läheisessä suhteessa. Kuka
tahansa voi sitä kokea riippumatta iästä, sosiaalisesta
asemasta, uskonnosta, kansalaisuudesta tai vastaavasta. Lähisuhde-
ja perheväkivalta kohdistuvat usein naisiin ja lapsiin,
kun miehiin kohdistuva väkivalta on tyypillisemmin tuntemattomien
julkisessa tilassa tekemää väkivaltaa.
Arvioidaan, että parisuhteissa tapahtuneista väkivaltatilanteista
noin 85 prosenttia kohdistuu naisiin. Väkivaltaa kohdistuu
myös lapsiin, ja se on usein lapsille hyvin haavoittavaa.
Meidän on tehtävä väkivallan
vastaista työtä koko yhteiskunnan laajuudelta,
poikkihallinnollisesti ja monipuolisesti. Ennalta ehkäisevään toimintaan
ja asenteisiin vaikuttaa niin tiedotus, kasvatus kuin perheille
suunnatut neuvonta-, neuvola- ja kotipalvelut. On satsattava päihde-
ja mielenterveyspalveluihin, sillä suurin osa väkivallasta
tapahtuu päihteiden alaisuudessa.
Jos me ajattelemme tätä turvakotijärjestelmän rahoitusta,
niin siihen on varattu 8 miljoonaa euroa. Jotta meidän
turvakotijärjestelmämme pysyisi nykytasolla, me
tarvitsisimme 11,5 miljoonaa euroa. Valiokunta on tehnyt hyvää työtä lain kanssa,
korjannut yksityiskohtia ja ottanut kantaa myös tähän
rahoituskysymykseen. Samoin valtiovarainvaliokunta on ponnessaan
ottanut asian huomioon, mutta ponsi ei vielä tuo rahaa. Se
on laitettava täytäntöön, ja
odotan siis, että kevään lisäbudjetti
tuo lisää rahaa turvakotijärjestelmään.
Muutoin on aika kyseenalaista, että aiomme tässä salissa
ratifioida Istanbulin lähisuhdeväkivaltaan, naisiin
ja lapsiin kohdistuvaan väkivaltaan, liittyvän
sopimuksen.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Turvakotipalvelut ovat olleet niin sanottuna
kysymysmerkkinä jo kovin kauan rahoituksen ollessa kysymyksessä,
ja onkin hyvä, että nyt tässä esityksessä ehdotetaan
säädettäväksi laki valtion varoista
maksettavasta korvauksesta turvakotipalvelun tuottajalle. Esityksen
tarkoituksena on varmistaa turvakotipalvelujen tuottamisen rahoitus
niin, että tämä palvelu on jokaisen sitä tarvitsevan
saatavilla asuinpaikasta riippumatta.
Turvakotitoiminnan rahoituksen yleinen johto, ohjaus ja valvonta
kuuluvat esityksen myötä sosiaali- ja terveysministeriölle.
Ministeriö vahvistaa turvakotipalvelujen tuottajille jaettavan vuotuisen
korvauksen määrän, ja THL huolehtii maksettavan
korvauksen valmistelun, korvauksen maksatuksen ja korvauksen käytön
valvonnan tehtävät. THL tekee myös turvakotipalvelujen
tuottajien kanssa sopimuksen viideksi vuodeksi ehdollisena siten,
että valtion varoista maksettavan korvauksen määrä vahvistetaan
vuosittain.
Turvakotipalvelu määritellään
lainsäädännössä ympärivuorokautiseksi,
asiakkaalle maksuttomaksi kriisityön yksiköksi,
johon lähisuhdeväkivaltaa tai sen uhkaa kokeva
henkilö tai perhe voi mennä oma-aloitteisesti
tai viranomaisen tai muun tahon ohjaamana, tarvittaessa myös
nimettömänä. Lain tarkoituksena on turvata
turvakotipalvelut jokaiselle, naisille, miehille ja heidän kanssaan
mahdollisesti saapuville alaikäisille lapsille, joihin
kohdistuu lähisuhteessa väkivaltaa tai jotka elävät
tällaisen uhan alla.
Arvoisa puhemies! Suomi on hyväksynyt Euroopan neuvoston
naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan
ehkäisemisestä ja torjumisesta laaditun yleissopimuksen
eli Istanbulin sopimuksen tavoitteet turvakotipalvelun kattavuudesta
ja palvelujen saatavuudesta, ja tämä yleissopimus
velvoittaa valtiomme turvaamaan riittävien turvakotipalvelujen
tarjonnan kaikille palveluja tarvitseville. Esitetyn lain tarkoituksena
on vastata tähän haasteeseen helpottaa turvakotiin
pääsyä, ja tämä tarkoittaa
tietenkin yhteistyötä eri toimijoiden välillä,
erityisesti kunnan sosiaalitoimen sekä turvakodin välillä,
asiakkaan kokonaisvaltaiseksi auttamiseksi. Aluksi kehittämistyö keskittyy
kuitenkin ihan akuuttiin kriisityöhön.
Tämä lainmuutos selkeyttää myös
turvakotipalvelujen tuottamista Suomessa, kohtelee palveluntuottajia
yhdenvertaisemmin sekä takaa paremmin palvelun laadun turvakodin
sijaintipaikkakunnasta riippumatta. Lainmuutoksella tämä akuutin
kriisihoidon vaihe tulee siis valtion kustantamaksi, mutta avohuolto
tulee pysymään edelleen kunnan vastuulla. Tämä jako
edellyttää turvakotipalvelujen tuottajien ja kunnan
eri toimialojen, erityisesti sosiaalitoimen, hyvää yhteistyötä asiakkaan
auttamiseksi.
Arvoisa puhemies! Vielä vähän tästä rahoituksesta.
Rakennepoliittisen ohjelman mukaisesti turvakodit siirretään
siis valtiolle. Samalla tarkoitukseen on esitetty osoitettavaksi
valtion talousarvioon 8 miljoonaa euroa, ja tällä katettaisiin
olemassa olevien turvakotipaikkojen määrä eli
noin 123 perhepaikkaa. Tämä summa ei kata avohuollon
tukitoimia toistaiseksi, vaan siitä kunnat huolehtisivat
edelleen osana sosiaalipalveluja.
Arvoisa puhemies! Väkivalta on yhteiskunnassamme, ikävä kyllä,
yleinen ilmiö, vaikka siitä myös vaietaan.
Tutkimukset kertovat, että yli 15-vuotiaista naisista 43,5
prosenttia joutuu elämänsä aikana vähintään
kerran miehen tekemän fyysisen tai seksuaalisen väkivallan
tai väkivallalla uhkailun kohteeksi. Vuosittain Suomessa kuolee
yli 20 naista nykyisen tai entisen puolison surmaamana. Tätä on
tietenkin hyvin vaikea ymmärtää tai hyväksyä,
mutta ennen kaikkea myös siksi näitä turvakotipaikkoja
on lisättävä samalla kun ennalta ehkäisevään
työhön panostetaan.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Rakennepoliittisen ohjelman yksi tavoite
on vähentää kuntien tehtäviä,
ja turvakotipalveluiden siirtäminen valtion vastuulle on
yksi näistä kuntien tehtäviä vähentävistä toimista.
Valiokunta on käsittelyssään kannattanut
turvakotipalveluiden saattamista valtion järjestämisvastuulla
olevaksi lakisääteiseksi palveluksi, kunnat kun
ovat tarjonneet turvakotipalveluja yleisen sosiaalipalveluja koskevan
järjestämisvastuun nojalla. Saatavuus on ollut
sattumanvaraista, ja palveluita tarvitsevat ovat olleet eriarvoisessa
asemassa asuinpaikastaan riippuen.
Valiokunta on mietinnössään todennut,
että sosiaalihuoltolain kokonaisuudistus ja turvakotien
rahoitusta koskeva laki täydentävät toisiaan. Hiukan
huolettaa tässä hetkessä, kuntien taloudelliset
paineet tietäen, miten kunnat ottavat huomioon kokonaisuudistuksen
muun muassa ennalta ehkäisevässä työssään.
On tärkeää myös huomioida, että turvakodissa
vietetyn kriisijakson jälkeen tarvitaan usein pitkäkestoisiakin
jälkihuollon palveluita. Tässäkin kunnilla
on melkoinen vastuu kannettavanaan.
Se, mistä kannan myös huolta, on eurot turvakotipalveluiden
mahdollistamiseen. Hallitushan on varannut vuoden 2015 budjettiin
turvakotitoimintaan 8 miljoonaa euroa. Tuolla rahamäärällä ei
taata turvakotitoiminnan jatkumista edes nykyisessä laajuudessaan,
niin kuin täällä muun muassa edustaja
Filatov kertoi. Koen, että hallituksen on ehdottomasti
palattava vielä tällä vaalikaudella lisäbudjetin
kautta lisärahoitukseen koskien turvakotitoimintaa. Tällaista
signaalia on tullut hallituspuolueitten edustajilta, ja tähän on
syytä painaa päälle.
Silvia Modig /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä on pidetty hyviä puheenvuoroja,
ja yhdyn niihin täysin. On erittäin hyvä,
että vastuu turvakodeista siirtyy valtiolle. Aiemmin, kun
se oli kuntien tehtävä, sen palvelun laatu ja
saavutettavuus vaihteli hyvin paljon eri kuntien välillä.
Joissain kunnissa tarvittiin jopa maksusitoumus, jolloin perheväkivallan
uhrin oli toimittava virka-aikana. Valitettavasti nämä väkivallan
kokemukset eivät katso virka-aikaa, ja apua on saatava
silloin, kun se tilanne on.
Tämä raha on riittämätön.
Jos me etenemme tällä 8 miljoonalla, niin meillä vähenee
turvakotien määrä. Jo Kataisen hallitusohjelmaankin
kirjattiin, että Suomi pyrkii pääsemään
Euroopan neuvoston suositusten tasolle, jolloin meidän
pitäisi lisätä huomattavasti meidän
paikkojamme. Käsitykseni mukaan 32 miljoonaa euroa on se summa,
jolla me pääsisimme tähän tavoitteeseen,
johon me siis olemme sitoutuneet kansainvälisissä sopimuksissamme.
Olen aivan samaa mieltä edustaja Filatovin kanssa siitä,
että on hyvin kummallinen tilanne, että me ratifioimme
Istanbulin sopimuksen ja käytännössä vähennämme
turvakotipaikkojen määrää. Tähän
on löydyttävä kevään
lisäbudjetissa lisärahaa. Vasemmistoliitto on
omassa varjobudjetissaan esittänyt vaihtoehdon, 32 miljoonaa
tähän työhön, mutta toivon,
että tämä voisi olla asia, joka nyt ei
jaa puolueita hallitus—oppositio-asetelmiin, vaan tämä voitaisiin
kokea yhteiseksi asiaksi, joka viedään maaliin.
Aino-Kaisa Pekonen /vas:
Arvoisa puhemies! Kuten todettu, tämän esityksen
tarkoituksena on varmistaa turvakotipalvelun tuottamisen rahoitus
niin, että turvakotipalvelu olisi jokaisen sitä tarvitsevan
saatavilla asuinpaikasta riippumatta. Nykytilanne on kestämätön,
sillä kuntien on ollut vaikea saada valtionosuuksia turvakotitoimintaa
varten. Toiminta onkin nojautunut jo pitkään hankerahoituksella
toimiviin kolmannen sektorin toimijoihin, erityisesti Ensi- ja turvakotien
liittoon.
Mielestäni tämä hallituksen esitys
on hyvä ja kannatettava, mutta käytännössä turvakotipalvelun
tuottajille maksettavaan korvaukseen varattu rahoitus on riittämätön.
8 miljoonaa euroa on nyt varattu, mutta tämä summa
ei riitä edes nykyisten paikkojen toiminnan rahoittamiseen.
Nyt näyttää siis siltä, että tämä esitys
tällaisenaan pikemminkin vähentää turvakotipaikkoja
Suomessa kuin lisää niitä, sillä turvakotipaikkoja
on noin neljäsosa siitä, mitä Euroopan
neuvosto edellyttää, kuten edustaja Modig tässä edellä jo
totesi.
Ymmärrän toki talouden tilanteen, tilanne
on huono. Mutta silti tuntuu varsin surulliselta, että me
tässä taloudellisessa tilanteessa olemme valmiita
leikkaamaan ja supistamaan palveluista, jotka on tarkoitettu kaikista
tukalimmissa tilanteissa oleville ihmisille.
Arvoisa puhemies! Kuten monet kollegat, minäkin jään
toiveikkaana odottamaan, josko jo ensi keväänä turvakotipalveluiden
rahoitus nostettaisiin sille tasolle, että saisimme nostettua
turvakotien määrän Euroopan neuvoston
meiltä edellyttämälle tasolle.
Timo Heinonen /kok:
Arvostettu puhemies! Edustaja Filatov piti keskustelun alussa
erinomaisen puheenvuoron. Koskemattomuus ja niin fyysinen kuin henkinenkin
koskemattomuus ovat sellaisia arvoja, joita pitää vaalia
ja joita pitää myös yhteiskunnan puolustaa
silloin, kun ne ovat uhattuina.
Kuitenkin tässä keskustelussa aika pienelle huomiolle
on jäänyt miesten kokema väkivalta. Itse
asiassa aiemmissa puheenvuoroissa kerrottiin, että lähisuhdeväkivallasta
85 prosenttia kohdistuu naisiin. Näin varmasti on, en epäile
sitä, mutta itse asiassa kuitenkin tosiasia on sekin, että miehet
joutuvat törkeän pahoinpitelyn tai henkirikoksen
yrityksen uhriksi lähisuhteessa jopa useammin kuin naiset
Suomessa: vuonna 2008 näitä oli 116 miestä ja
111 naista eli aika lailla sama määrä,
mutta miehiä kuitenkin enempi. Ja vielä uskon
niin, että valitettavan usein miehet vaikenevat tämäntyyppisestä väkivallasta,
eivät toki ehkä siinä tilanteessa, kun
henki on uhattuna, mutta hyvin pitkälle. Mielenkiintoinen
ja toisaalta surullinenkin tosiasia on se, että miehiä ei turvakodeissa
kovinkaan usein näy. En usko sitä, että Suomessa
ei siihenkin olisi tarvetta.
Arvoisa puhemies! Suurin puute on palvelun saatavuus, ennen
muuta Itä- ja Pohjois-Suomessa, joissa palveluita on saatavissa
käytännössä vain suurissa asutuskeskuksissa.
Kun hivenen taustoja tutkin tätä puheenvuoroani
varten, niin minut pysäytti se, että viime vuosina
nämä turvakodit eivät ole lisääntyneet
vaan itse asiassa vähentyneet Suomessa. Vuonna 2010 Suomessa toimi
21 turvakotia ja oli 123 perhepaikkaa, ja tällä hetkellä valiokunnan
mietinnön mukaan Suomessa toimii 20 turvakotia ja 120 perhepaikkaa — ei
suurta muutosta, mutta muutos toki väärään
suuntaan.
Arvoisa puhemies! Yksi iso puute meillä Suomessa on
saavutettavuudessa ja turvakotien määrässä,
jonka pitäisi siis olla aivan eri luokkaa, yksi turvakodin
perhepaikka 10 000:ta asukasta kohden. Se tarkoittaisi
suurin piirtein tuota Euroopan neuvoston suositusta, 530:tä paikkaa Suomessa.
Toinen iso ongelma meillä Suomessa on se, että meillä ei
ole salaista turvakotia. Me tarvitsisimme Suomeen ehdottomasti salaisen
turvakodin, mutta meidän laissa on kirjaus, että lain
mukaan lapsen huoltajalla on oikeus tietää lapsensa olinpaikka
ja jopa oikeus tavata häntä väkivaltaisesta
käyttäytymisestä huolimatta. Tällä hetkellä meillä ei
ole mahdollisuutta tällaisissakaan tilanteissa evätä tätä oikeutta,
vaikka pelko väkivallasta olisi ilmeinen. Turvakodissa
voi Suomessa asioida nimettömänä tänä päivänä vain
puhelimitse ja avopalveluissa, ei turvakotijaksolla, ja minun mielestäni
nämä ovat sellaisia kysymyksiä, joita
toivoisin vakavasti pohdittavan samaan aikaan, kun näitä turvakoteja
pyritään lisäämään.
Annan vahvan tukeni myös sille — miehenä, joka
ei onneksi ole väkivaltaa joutunut lähisuhteessa
kokemaan eikä ole itsekään sellaiseen syyllistynyt — että lisätalousarviossa,
lisäbudjetissa, osoitetaan rahaa turvakotitoimintaan niin, että edes
nykyinen taso voidaan turvata ja siitä mielellään
myös näitä paikkoja lisätä,
niin että tuo välimatka ja saavutettavuus eivät
olisi esteenä turvallisen paikan löytämiselle.
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Suomessa valitettavan yleinen lähisuhdeväkivalta
on vakava asia. Turvakotipalvelun saattaminen valtion järjestämisvastuulla
olevaksi lakisääteiseksi palveluksi onkin erittäin
tervetullut uudistus. Toistaiseksi turvakotipalveluiden järjestämisvastuusta
ovat puuttuneet säädökset ja kunnat ovat
tarjonneet turvakotipalveluja yleisen sosiaalipalveluja koskevan
järjestämisvastuun nojalla. Turvakotipalveluiden
saatavuus on kuitenkin ollut sattumanvaraista, ja palveluja tarvitsevat
ovat olleet eriarvoisessa asemassa. Nykyinen, yksittäiseen
asiakkuuteen perustuva maksusitoumuskäytäntö onkin
luonut jatkuvan epävarmuuden myös turvakotien
ylläpitoon ja taloudenhoitoon, ja niin ei tietenkään
saisi olla.
On erittäin tärkeää, että turvakotitoimintaa
nyt vahvistetaan säätämällä järjestämisvastuusta
ja yhdenmukaistamalla palveluiden sisältöä.
Erittäin merkittävää uudistuksessa
on, että asiakkaalle turvakotipalvelu on aina maksutonta.
Raha ei siis ole esteenä turvakotiin hakeutumiselle.
Sosiaalihuoltolain kokonaisuudistus ja turvakotien rahoitusta
koskeva laki täydentävät toisiaan. Sosiaalihuoltolain
mukaan lähisuhde- ja perheväkivalta on yksi tekijä,
joka kunnan pitää ottaa huomioon ennalta ehkäisevässä työssä,
ja sen pitää myös auttaa väkivallan
kohteeksi joutunutta. Turvakoteja koskevan lakiehdotuksen mukaan
akuutin kriisiavun antaminen otetaan valtion kustantamaksi toiminnaksi,
jonka kunta voi järjestää itse, tai se
voi ohjata asiakkaan muuhun turvakotiin.
Turvakotipalvelujen alueellisen saatavuuden varmistamiseksi
pieniä turvakotiyksiköitä tarvitaan tulevaisuudessakin.
Esityksen perusteluissa kuvattu pyrkimys sijoittaa etäyksikkö jonkun muun
palvelun yhteyteen siten, että käytettävissä on
kriisityöhön erikoistunutta henkilökuntaa, onkin
tarkoituksenmukainen. Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstöä tulee
myös kouluttaa riittävästi kriisiapuun,
jotta osaamista sitten riittää.
Turvakotipalvelujen saatavuuden turvaaminen lähipalveluna
edellyttää turvakotiverkoston laajentamista ja
paikkamäärän kasvattamista. Tällä hetkellä Suomessa
toimii 20 turvakotia, joissa on yhteensä 120 perhepaikkaa.
Paikkamäärä ei ole vielä lähelläkään
Istanbulin sopimuksen velvoitetta. Jotta turvakotipalvelut turvattaisiin
Euroopan neuvoston suosittelemalla tavalla, tulisi Suomessa paikkoja
olla yhteensä noin 530.
Hallitus on tosiaankin varannut ensi vuoden budjettiin turvakotitoimintaan
8 miljoonaa euroa, ja rahamäärä, ikävä kyllä,
on liian vähäinen takaamaan turvakotitoiminnan
jatkumisen edes nykyisessä laajuudessaan, niin kuin täällä jo muutamat
ovat todenneetkin. Rahoituksen tarve toki selkiytyy lainsäädäntöä toimeenpantaessa,
mutta
nykyisen laajuisen toiminnan ylläpitoon tarvitaan valiokunnallekin
esitetyn arvion mukaan vuositasolla noin 11,5 miljoonaa euroa. Toivottavasti
tähän tosiaankin voidaan palata.
Hallituksen pitäisikin varautua jo ensi vuoden aikana
lisäbudjetilla lisäämään
rahaa tuonne turvakotitoimintaan. Määrärahan
lisäys on välttämätöntä saada
myös valtiontalouden kehyksiin, jotta sopimuksen solmivat
palveluntuottajat voisivat kehittää toimintaansa
pitkäjänteisesti. Tämä pitkäjänteisyys
on erityisen tärkeä asia. Valiokuntakin huomauttaa
mietinnössään, että vaikka maksettavat
korvaukset sidotaan vuotuiseen valtion talousarviossa olevaan euromäärään,
määrärahan pienentäminen niin,
että toiminta ei voisi vastata kriisiavun tarpeeseen tai korvaus
ei vastaisi kustannuksia, olisi vastoin jopa lain tarkoitusta.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Heinonen puuttui tärkeään
asiaan, myös siihen miesten kohtaamaan lähisuhdeväkivaltaan. Kuten
puheenvuorossani sanoin, se on viime aikoina lisääntynyt
ja myös miehet tarvitsisivat tietyissä tilanteissa
turvakotipaikkoja.
Mutta mitä tulee näiden turvakotipaikkojen alas
ajamiseen tai siihen, että niiden määrä on viime
aikoina vähentynyt, niin se osittain johtuu siitä,
että kunnat ovat ottaneet käyttöön
aika kyseenalaisen järjestelyn. Ne kyllä hankkivat
neljä seinää, jotka suojaavat ihmistä fyysiseltä väkivallalta,
mutta sen sijaan se muu palvelu, mitä koko turvakotijärjestelmään
kuuluu, on puuttunut, ja on ajateltu, että pelkästään
se, että ollaan turvassa, riittää, eikä ole
ymmärretty sitä, että jotta voi olla
oikeasti myös henkisesti turvassa, tarvitaan sitä palvelua,
joka auttaa ihmistä selviämään
tuosta väkivallasta, irtaantumaan niistä tilanteista
ja pääsemään turvallisesti omille
jaloilleen.
Nyt tässä järjestelmässä,
jossa tämä turvaosuus enemmän siirtyy
valtiolle mutta näiden palveluiden järjestelmä on
kunnilla, on äärimmäisen tärkeää,
kun tehdään sosiaali- ja terveydenhuoltouudistusta,
että osaaminen kulkee perässä. Esimerkiksi
omassa kotikaupungissani Hämeenlinnassa tehty väkivaltaprojekti
nosti yhtäkkiä Hämeenlinnan koko maan
väkivaltaisimmaksi kaupungiksi, ja ei sinä aikana
varmasti väkivalta siinä kaupungissa lisääntynyt,
vaan tietoisuus ja osaaminen lisääntyivät.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kiitos edustaja Filatoville.
Olisin kuitenkin vielä palannut tähän
salaiseen turvakotijärjestelmään. Kun
valiokunnassa tätä on käsitelty, niin
onko se noussut esille ongelmana, että meillä ei
ole mahdollisuutta salaiseen turvakotiin, sellaista ei löydy
koko Suomesta? Lain mukaan siis lapsen huoltajalla on oikeus tietää lapsensa
olinpaikka ja oikeus jopa tavata häntä väkivaltaisesta
käyttäytymisestä huolimatta. Ja turvakodissa
lain mukaan voi asioida nimettömänä siis
ainoastaan puhelimitse ja avopalveluissa, ei nimettömänä turvakotijaksoilla,
ja tämä on oikeasti iso ongelma ja iso huoli monelle.
Silloin ei välttämättä uskalleta
hakeutua turvakotiin, kun se koetaan leimaavana ja jopa sitä tilannetta
joskus pahentavanakin, että omasta kodista lähdetään
pois. Silloin pitäisi olla mahdollisuus mennä salaiseen
paikkaan ja olla siellä täysin turvassa.
Yleiskeskustelu päättyi.