10) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tekijänoikeuslain
muuttamisesta
Silvia Modig /vas:
Arvoisa puhemies! Hyvitysmaksuhan on siis tekijälle
maksettava tekijänoikeuskorvaus yksityisen kopioinnin osalta.
Aikoinaan se tunnettiin kasettikorvauksena, jolloin tekijöille
annettiin kasettien ostamisesta tietty osuus ajatuksella, että niille
kaseteille voidaan tallentaa tekijänoikeuksien alaista
materiaalia.
Digitaalisen murroksen myötä hyvityskorvauksen
määrä on romahtanut täysin.
Siksi on hyvä, että valtio tulee apuun ja varmistetaan,
että tekijät saavat korvauksen työstänsä,
myös yksityisen kopioinnin osalta, mutta en pidä hyvänä siirtyä kokonaan
budjettirahoitukseen tämän asian osalta. Mielestäni
olisi paljon perustellumpaa kerätä hyvitysmaksu
laitepohjaisesti. Silloin maksu kerättäisiin käyttäjiltä,
ja se olisi mielestäni oikeudenmukaista. Minun mielestäni
minun kuuluu maksaa siitä, että minulla on mahdollisuus tallentaa
materiaalia omalle tallennelaitteelleni. Mielestäni sen
vieminen budjettiin ei ole perusteltua. Jos hyvitysmaksu ulotettaisiin
kaikkeen tallentavaan laitekantaan, muodostuisi se maksu yksittäisen
laitteen kohdalla niin pieneksi, että siitä ei
olisi haittaa kaupalliselle toimijalle eikä kuluttajalle.
Tekijänoikeuskorvaukset ovat tärkeä osa
tekijöiden toimeentuloa ja tulonmuodostusta. Piratismi
ja laittomat palvelut ovat pahin riski luovan alan työntekijöille
tällä hetkellä. Siihen auttaa ainoastaan
asennemuutos, koska tälläkin hetkellä,
kun laittaa hakukoneeseen haun, ensimmäiset linkit, mitä se
tarjoaa, ovat laittomia palveluita, jotka jakavat tekijänoikeuskorvausten alaista
materiaalia. Kun näistä laittomista palveluista
löytyy jopa suomalaisten yritysten mainoksia, on aivan
ymmärrettävää, että kuluttajalle
se raja ei ole aivan selvä, että tässä on
kyse laittomasta tekijänoikeuksien alaisen materiaalin
levittämisestä.
Tämän takia mielestäni laitepohjainen
maksu myös avaa sen kulurakenteen ja tekee selvemmäksi
sen, että minun kuuluu maksaa tekijänoikeuskorvaus
sille tekijälle, joka sen on tehnyt. Tietysti budjettirahoituksessa
on aina myös se riski, että uusi momentti on pois
muulta kulttuurilta. Sen takia sivistysvaliokunnan lausuma on erittäin
arvokas: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
varautuu hyvitysmaksun rahoituksen monipuolistamiseen esimerkiksi
ottamalla valtion rahoituksen rinnalle myös kattavan laitemaksujärjestelmän."
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Kuten sivistysvaliokunta toteaa, on uudistusehdotuksella
myönteisiä vaikutuksia nykytilaan verrattuna.
Siirtyminen tallennusalustojen myyntiin kytketystä hyvitysmaksusta
valtion talousarvioon otettavaan hyvitykseen voi taata vakaan järjestelmän,
joka ei ole riippuvainen siitä, ovatko kaikki yksityiseen
kopioimiseen merkittävässä määrin
käytettävät tallennusalustat ja -laitteet
kulloinkin maksun piirissä vai eivät.
Uudistuksen myötä järjestelmän
hallinnointi kevenee ja järjestelmän kustannustehokkuus
paranee merkittävästi. Esimerkiksi järjestelmän hallinnointikulut
kaupan eri portailla olivat vuonna 2011 arviolta jopa miljoona euroa
vuodessa. Myös asiaa koskeva lainsäädäntö yksinkertaistuu
huomattavasti, kun sekä tekijänoikeuslaissa että -asetuksessa
nykyisin olevat hyvitysmaksua koskevat säännökset
voidaan kumota. Hyvityksen hallinnointiin ei kulu rahavaroja, vaan
yksityisen kopioinnin tutkimustoimintaan käytettävää osaa
lukuun ottamatta koko määräraha voidaan
suorittaa hyvityksenä tekijöille. Nykyisessä järjestelmässä maksun
tuotosta katetut perintä- ja hallinnointikulut ovat olleet
noin 500 000—700 000 euroa vuodessa.
Eri viranomaisia työllistävä maksujen
valvonta poistuu myös. Nykyisen laitekohtaisen hyvitysmaksun poistamisen
pitäisikin alentaa nyt tallennusalustojen ja -laitteiden
kuluttajahintoja.
Hyvitysmaksu ei ole tavallinen harkinnanvarainen kulttuurimääräraha,
sillä direktiivin tarkoittama "sopivan hyvityksen" käsite
rajaa hallituksen mahdollisuuksia harkinnanvaraisesti vähentää määrärahaa
esimerkiksi valtiontaloudellisten yleisten säästötarpeiden
vuoksi. Tässä tarkoitettu hyvitys hajautuu laajasti
kulttuurin kentän eri toimijoille. Jos hyvitysmaksuun käytettä-vät
rahat otetaan muista kulttuurin määrärahoista,
hyvitystä kopioinnista ei enää faktisesti
tulisi lainkaan. Tällainen menettely ei täyttäisi
valiokunnankaan arvion mukaan direktiivin tarkoitusta. Ehdotetun
järjestelmän toimivuus edellyttää, että talousarviosta
päätettäessä hyvitysmaksumäärärahaa
käsitellään erillisenä, lakiehdotuksessa
tarkoitetun yksityisen kopioinnin ulkopuoliseen tutkimukseen perustuvana
harkinnanvaraisena eränä.
Sivistysvaliokunta kannattaakin hallituksen esitystä mutta
painottaa, että ehdotuksen lopullisen hyväksyttävyyden
arviointi voidaan toteuttaa vasta siinä vaiheessa, kun
voidaan tarkastella hyvitysmaksua varten varattavan määrärahan useamman
vuoden kehitystä. Määrärahalla
tulee voida taata tekijänoikeuden haltijoille heille kuuluva
oikeus direktiivin mukaiseen korvaukseen yksityisen kopioinnin sallimisesta.
Sivistysvaliokuntakin pitää hyvin vakavina ja
perusteltuina niitä huolia, joita on esitetty uudistukseen
liittyvistä mahdollisista kielteisistä vaikutuksista
kulttuurikentän kokonaisrahoitukseen. Uudistusta ei saisi
jatkossa miltään osin rahoittaa leikkaamalla kulttuurin
muuta valtion rahoitusta. Nykyisen kaltaiseen laitemaksujärjestelmään
ei kohdistu edellä esitettyjä talousarviomenettelyyn
liittyviä rahoitusongelmia. Tämän vuoksi
valiokunta edelleen kannattaa periaatetta loppukäyttäjän vastuusta
tekijänoikeuskorvauksista, johon edustaja Modigkin viittasi.
Sivistysvaliokunta edellyttääkin, että hallitus varautuu
hyvitysmaksun rahoituksen monipuolistamiseen esimerkiksi ottamalla
valtion rahoituksen rinnalle myös kattavan laitemaksujärjestelmän,
jos valtion rahoituksella ei tulevaisuudessa kyetä suorittamaan
EU:n tietoyhteiskuntadirektiivin edellyttämää sopivaa
korvausta yksityisen kopioinnin sallimisesta. Valiokunta pitääkin
välttämättömänä,
että hallitus antaa asiasta selvityksen valiokunnalle viimeistään
vuoden 2018 loppuun mennessä, elikkä tähänkin
valiokunta tulee sitten vielä palaamaan.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä on hyvä ja
kaivattu asia siltä osin kuin tästä on käyty
keskustelua jo kauankin, millä tavalla voisimme näitä hyvityksiä saada
maksuun, ja siitä kiitos ministeri Viitaselle, että hän
on tämän asian läpi vienyt.
Nyt se tietysti on sitten valtion talousarvioon otettavasta
määrärahasta tuleva maksu. Kuten edustaja
Modig jo totesi, tämä on kyllä asia,
jota pitäisi tarkastella jatkossa sitten vähän
huolellisemmin ja löytää monipuolisempia
keinoja siihen maksun keräämiseen. Voihan olla
tilanne, että tämä ei olekaan mahdollinen
enää valtion määrärahoista
otettavaksi, jolloin meillä täytyy olla se maksu
sieltä loppukäyttäjäpuolelta.
Tämä on varmasti asia, johon — niin kuin
sivistysvaliokunta on lausunutkin — tullaan vielä palaamaan
sitten tulevaisuudessa.
Yleiskeskustelu päättyi.