24) Hallituksen esitys laeiksi maaseudun kehittämiseen
myönnettävistä tuista ja maaseudun kehittämiseen
liittyvien ohjelmien hallinnoinnista annetun lain muuttamisesta
Eero Lämsä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan otin mietinnöt mukaani ja ajattelin
esitelläkin, kun itse asiassa kaksi seuraavaa asiaa kuuluvat
samaan kategoriaan.
Tässä hallituksen esityksessä 192
tuodaan esille se, että ensinnäkin esitys pitää sisällään sen,
että ehdotetaan annettavaksi maaseudun kehittämiseen
myönnettäviä tukia koskeva laki. Lain
soveltamisalaan kuuluisivat maaseudun yritystoiminnan edellytysten
ja kilpailukyvyn kehittämiseen, elinkeinotoiminnan monipuolistamiseen
sekä maaseudun asukkaiden elämänlaadun parantamiseen
myönnettävät tuet. Lakia sovellettaisiin
Euroopan yhteisön osaksi rahoittamiin sekä kokonaan
kansallisista varoista rahoitettaviin tukiin.
Valiokunnan kannanotoista haluan nostaa esille ensinnäkin
sen, että ensimmäiseen toimintalinjaan sisältyvät
toimenpiteet maa- ja metsätalouden kilpailukyvyn edistämiseksi.
Näitä toimenpiteitä ovat erityisesti
investointituki maatilojen nykyaikaistamiseen, nuorten viljelijöiden aloitustuki
ja maatalousalan toimijoiden ammatillisen osaamisen nostamiseen
sekä maa- ja metsätaloustuotteen arvon lisäämiseen
myönnettävät tuet.
Toiseen toimintalinjaan sisältyvät ympäristön ja
maaseudun tilan parantamiseen liittyvät toimenpiteet, joista
voidaan mainita erityisesti ympäristötuki ja luonnonhaittakorvaukset,
johon palaan sitten myöhemmin.
Kolmas toimintalinja koostuu maaseudun elinkeinotoiminnan monipuolistamiseen
ja maaseutualueiden elämänlaadun parantamiseen
keskittyvistä toimenpiteistä. Näitä ovat
erityisesti tuet maatilan toiminnan laajentamiseen maatalouden ulkopuolelle,
tuet mikroyritysten aloittamiseen tai toiminnan laajentamiseen sekä kylien kehittämiseen
ja maaseutuperinnön säilyttämiseen myönnettävät
tuet.
Neljäs toimintalinja on varattu Leader-toimintatavan
mukaisesti toteutettaville toimenpiteille.
Sinällään näissä toimissa,
mitä toteutetaan, nykykäytäntöön
ei tule uutta, mutta kuitenkin tämä linjajako
on tässä uutta. Se, mikä erityisesti liittyy
tähän lakiin, mitä nyt käsitellään,
on se, että tuki irrotetaan nyt niin sanotusta maatilakytkennästä.
Tähän astihan on ollut maatilakytkennäisyys
ja meillä on ollut kaiken kaikkiaan noin 23 550
yritystä tämän tuen piirissä.
Nyt kun kytkentä irrotetaan, niiden yritysten määrä,
joille mahdollistuvat nämä lainmukaiset tukitoimenpiteet,
laajenee yli 90 000:een. Tähän liittyen
valiokunta kiinnittikin erityistä huomiota siihen, että nyt
tukia voitaisiin myöntää lähtökohtaisesti kaikilla
aloilla toimiville maaseudun mikroyrityksille. Toisaalta jatkossakin
säilyisi tuki maatilan yhteydessä toimiville yrityksille.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että muutoksella tukijärjestelmä muodostuu
tältä osin joustavammaksi ja voidaan välttää mahdollisten niin
sanottujen väliinputoajaryhmien syntyminen. Toisaalta valiokunnalle
on tuotu esiin, että käytännössä yhteisön
lainsäädännöstä sekä ohjelmasta
saattaa kuitenkin seurata eräitä toimialakohtaisia
rajoituksia. Tätä valiokunnassa vielä terästettiin
ja käytiin läpi ja haluttiin tuoda myös esille
se, että tämmöiset niin sanotut väliinputoajaryhmät
pitäisi saada minimoitua.
Se, mikä nousi tässä esille, oli
resurssikysymys: Kun toimiala laajenee, miten tulevaisuudessa ja
jatkossa tämän seitsemän vuoden toimintakautena
voidaan resurssiongelma hoitaa. Mutta lähtökohtaisesti
kuitenkin on ihan yhtä hyvät mahdollisuudet edetä näillä toimintalinjoilla ja
tässä laissa säädetyillä yritystuilla
kuin tähänkin asti, itse asiassa paremmat, koska
pitää aina muistaa, että nyt kuitenkin
EU-jäsenyyden aikana on myös jotain opittu elikkä pystyttäisiin
mahdollisimman hyvin hankkeet kohdentamaan oikealla tavalla ja että sellaisia
hankkeita, joissa hankerahoitus päättyy ja ne
palautuisivat nollaan, olisi mahdollisimman vähän.
Arvoisa puhemies! Sitten seuraavana hallituksen esitys laiksi
maa- ja puutarhatalouden kansallisista tuista annetun lain muuttamisesta. Tässä nykyiseen
lakiin ehdotetaan lisättäväksi muun muassa
maatilan ja maatalouden määritelmät,
jotka ovat tarpeen tukien toimeenpanon kannalta. Luonnonhaittakorvauksen
ja maatalouden ympäristötuen kansallisten lisäosien
osalta säädettäisiin lisäosien
yleisistä edellytyksistä.
Haluan tässä tuoda esille sen, että valiokunta pitää tärkeänä,
että määritelmät nimenomaan maatilan
määrittelyssä ovat yhtenäisiä eri
laeissa liittyen näihin lakeihin, joita nyt käsitellään.
Valiokunta kiinnittää myös huomiota siihen,
että valtioneuvoston asetuksella säädettäisiin
tarkemmin toiminnallisesti ja taloudellisesti itsenäiseksi
katsottavan maatilan tunnusmerkeistä.
Esityksen perustelujen mukaan maatilan tunnusmerkistön
arvioinnissa keskeistä olisi se, harjoitetaanko tuotantoa
toiminnallisesti ja taloudellisesti itsenäisenä tuotantoyksikkönä viljelijän johdolla.
Arviointi perustuisi eri tekijöiden tarkasteluun, joista
mikään ei olisi sinällään
yksittäisenä ratkaiseva.
Sitten, niin kuin täällä perusteluissa
todetaan, tuen porrastusta koskevat säännökset
on ehdotettu sisällytettäväksi lain 7 §:ään
lisättävään 5 momenttiin, ja
valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että tuen
porrastamisella saattaa olla huomattavia vaikutuksia eri tuotantosuuntien
ja maatilojen kannattavuuteen sekä viljelijöiden
tulonmuodostukseen. Tämän takia tuen mahdollinen porrastaminen
onkin valmisteltava huolellisesti yhteistyössä tuottajajärjestöjen
kanssa. Haluan tässä korostaa sitä, että tämä pykälä pohjautuu myös
eduskunnan hyväksymään maa- ja metsätalousvaliokunnan
maatalouspoliittiseen selontekoon, jossa tämä asia
tuotiin esille, elikkä siitä nyt sitten juontaa
ihan oikein, että tämä asia on otettu
tänne, tähän lakiin ja pykäläksi.
Tähän pykälään
sisältyy sitten vastalause, joka on täällä mietinnössä.
Lisäksi 8 §:n 2 momenttia on ehdotettu muutettavaksi
siten, että maa- ja metsätalousministeriö asettaisi
valtioneuvoston sijasta määräajan kansallisen
tuen neuvotteluille, jotka koskevat Euroopan yhteisöjen
komissiolle tehtäviä kansallisten tukien ohjelmaesityksiä.
Tässä valiokunta katsoo, että ehdotettu
muutos ei ole perusteltu, koska maa- ja metsätalousministeriö toimii
osapuolena neuvottelumenettelyssä, ja valiokunta ehdottaakin
momentin muuttamista lakiehdotuksessaan. Elikkä tältä osin
tähän pykälään valiokunta
esittää pykälämuutosta, elikkä se
neuvotteluasetelma säilyy sellaisena kuin se nykyisin on. Elikkä tässä haluttiin
korostaa sitä, että etujärjestöllä täytyy
olla kuitenkin sellainen asema, kuin se nykyisin neuvottelutilanteessa
on, eikä toinen neuvotteluosapuoli voi määrätä neuvotteluajankohtaa,
vaan se menee valtioneuvostoon.
Arvoisa puhemies! Sitten tämä kolmas asia, joka
liittyy luonnonhaittakorvauksiin ja maatalouden ympäristötukeen
sekä eräisiin muihin ympäristön
ja maaseudun tilan parantamiseen liittyviin tukiin. Tässä hallituksen
esityksessä tuodaan esille se, että esityksessä ehdotetaan
säädettäväksi laki luonnonhaittakorvauksista,
maatalouden ympäristötuesta sekä eräistä muista
ympäristön ja maaseudun tilan parantamiseen liittyvistä tuista.
Lailla säädettäisiin niistä Euroopan unionin
osaksi rahoittamista maaseudun kehittämiseen liittyvistä tuista,
joiden tavoitteena on korvata pohjoisista epäsuotuisista
luonnonolosuhteista maataloudelle aiheutuvia haittoja, kehittää ja
edistää maaseudun uusiutuvien luonnonvarojen kestävää käyttöä ja
parantaa ympäristön tilaa sekä edistää tuotantoeläinten
hyvinvointia.
Tämä kulminoituu oikeastaan kahteen asiaan eli
ympäristötukeen ja tähän luonnonhaittakorvaukseen.
On niin sanottu ympäristötukiohjelma, jota tällä lainsäädännöllä niin
sanotusti hallinnoidaan tai laitetaan toimeen, ja myös
tähän luonnonhaittakorvaukseen liittyen valiokunta toi
esille sen, että ympäristötukiohjelmaan,
joka nyt on EU:ssa käsiteltävänä,
on tuotu esille nimenomaan tarkistuksia, jotka liittyvät
ravinteiden hallittavuuteen. Nykyisessä ympäristötukiohjelmassa
niin fosforin osalta kuin typen osalta tehdään
rajoituksia nykyiseen käytäntöön,
ja tässä mietinnössä tuodaan
hyvin seikkaperäisesti esille, mitä ongelmia ne
tulevat aiheuttamaan.
Toinen asia, mikä tähän mietintöön
liittyy, liittyy lfa-tukeen, toisaalta myös ympäristötukeen liittyen
peltoaloihin, jotka eivät kuulu vielä tuen piiriin.
Nämä tulisi sitten saada molempien tukien piiriin
nimenomaan liittyen niihin peltoaloihin, jotka kuuluvat tai ovat
kuuluneet viljelemättömyyssopimuksiin, ja sitten
toisaalta myös näihin raivausaloihin, joita eri
puolilla maata on, ennen kaikkea tuolla vahvalla karjatalousalueella, ja
sillä tavalla, että nämä lohkot
pitäisi saattaa näitten tukien piiriin mahdollisimman
nopeasti. Ne ovat nyt tietysti tällaisella jonotuslistalla
olemassa olevia pinta-aloja, mutta kun nyt lähdetään
sitten tätä täytäntöönpanoa
toteuttamaan, niin on erittäin ongelmallinen tilanne, jos
on peltolohkoja, jotka eivät kuulu ympäristötuen
piiriin ja kuitenkin sijaitsevat vesistöalueella, ja niitä ei
sitten saataisi tämmöisen tuen piiriin. Tässä nyt
halutaan korostaa sitä, että ne pitäisi
pystyä ulottamaan niin lfa-tuen kuin ympäristötuen
piiriin. Tiedämme tämän tilanteen, missä ollaan, elikkä nyt
täytyy vapautua peltoa tietty määrä näistä tuista,
että ne voidaan sitten ottaa sinne mukaan. Mutta tämän
järjestelmän luominen ja rakentaminen on erittäin
tärkeää, että se pystytään
nyt mahdollisimman nopeasti saamaan aikaan, niin että se
on oikeudenmukainen niin viljelijöitten kuin myös
ympäristön kannalta.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ensin tästä hallituksen
esityksestä 219. Tosiaan noiden maatilojen ja maatalouden
määritelmien on tarpeen olla yhdenmukaiset, kuten
edustaja, valiokunnan puheenjohtaja Lämsä mainitsi
tuossa. Korostan myös sitä, että tämä tuen
mahdollinen porrastaminen on valmisteltava huolellisesti yhteistyössä tuottajajärjestöjen
kanssa, jos sitä tehdään.
Mutta sitten tuohon hallituksen esitykseen 192. Siinä nostaisin
esiin muutaman asian, ensiksi sen, että tukia voidaan myöntää tosiaan
lähtökohtaisesti kaikilla aloilla toimiville maaseudun mikroyrityksille,
mutta jatkossakin säilyisi tuki maatilan yhteydessä toimiville
yrityksille. Tällä muutoksella toivottavasti tukijärjestelmä muodostuu
osin joustavammaksi ja ehkä voidaan myös välttää joittenkin
väliinputoajaryhmien syntyminen, jota nyt on tapahtunut.
Toinen asia: Luonnollisten henkilöiden sekä paikallisten
toimijoiden kuten kyläyhdistysten käyttöön
luodaan nyt tässä uusi koordinointihankkeeseen
myönnettävä tuki. Toivon, että se auttaa
jossain määrin esimerkiksi siinä, että 4H-toimijat
pystyvät olemaan selkeämmin mukana joissakin hankkeissa.
Esityksen yhteiskunnallisten vaikutusten osalta haluan kiinnittää huomiota
siihen, että on mahdollista tukea erityisesti naisten yrittäjyyttä maaseudulla.
Valiokunta halusi korostaa myös nuorten asemaa maaseudun
kehittämisessä yrittäjyyskoulutusta tarvitsevana
ryhmänä ja kyläyhteisöjä kehittävänä osapuolena.
Merkittävää kokonaisuuden kannalta
on myös se, että kun Suomen saama yhteisön
rahoitusosuus vähenee reaalihintaisessa vertailussa noin 30
prosenttia ohjelmakaudella 2000—2006 maaseudun kehittämiseen
käytettävissä olevasta yhteisön
rahoituksesta, niin onneksi me kansallisella rahoituksella pystymme
kompensoimaan tätä siten, että Manner-Suomen
maaseudun kehittämisohjelman julkinen rahoitus kasvaisi
nimellisesti 1,3 prosentilla ohjelmakaudella 2000—2006
vastaaviin tarkoituksiin käytettävissä olevasta
maaseudun kehittämisrahoituksesta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! 192:een sen verran, että minusta
tämä on juuri niin kuin edellinen puhuja totesi.
Minusta on hyvä asia, että tämä laajennetaan
koskemaan kaikkia toimijoita maaseudulla, koska jos katsoo sitä,
mitä tapahtuisi, jos ei näin olisi, niin perinteinen
maatalous ei sillä tavalla pystyisi työllistämään
jatkossa, koska tilat isonevat. Silloin pitää katsoa
ne muut sektorit siellä ja sieltä mahdollisesti
löytyy työpaikkoja ja mahdolliset peruskoulutkin
voivat toimia, koska siellä asukkaita on sitten maaseudulla
enemmän.
Mutta on yksi asia, joka tässä pitäisi
ottaa huomioon luonnonhaittakorvaus- ja maatalouden ympäristötukipaketissa.
Kun tätä vertasin toiseen valiokunnan työhön
tuolla elikkä yhteistoimintalakiin, mikä kuuluu
työelämävaliokunnan puolelle, kun sattuu
olemaan semmoinen onni, että on molemmissa valiokunnissa,
niin tässä pitää todeta se,
jotta tuolla yhteistoimintalain puolella yrittäjät
ovat masinoineet semmoisen hirveän kampanjan, että siellä on
mahdottomasti byrokratiaa ja ylimääräistä paperisotaa
ja he eivät pysty tekemään pöytäkirjoja
ja tekemään kaikkea, neuvottelemaan.
Mutta kun tätä paperia käytiin läpi,
niin loppuvaiheessa minulle tuli mieleen, että kyllä maajussin
pitää olla aika monitaituri, ennen kuin nämä pystyy
hoitamaan ja moni ihan kansakoulupohjalta. On siellä paljon
koulujakin käyneitä, mutta kun suuri osa on ihan
kansakoulupohjalta ja jäänyt sinne, niin tämä on
kyllä semmoinen pykäläviidakko verrattuna
siihen yt-lakiin, jotta tämä kyllä pitäisi
melkein tuonne Suomen Yrittäjille toimittaa, jotta katsokaas,
on ainakin yksi porukka tässä maassa, joka on
hallinnoitu viimeisen päälle ja pitää joka
nippeli ja nappeli toimittaa. Jos ei toimita, niin tulee jotain
sanktiota siitä. Siinä mielessä kyllä minä ihan
ylpeydellä katson niitä viljelijöitä,
jotka nämä pystyvät tekemään. Tosin
he niissä jostakin saavat apuakin, mutta jotenkin toivoisi,
että jatkossa päästäisiin semmoiseen
vähemmän pykäliä sisältävään
järjestelmään ja voitaisiin tätä pykäläviidakkoa
vähentää.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Sirkka-Liisa Anttila.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Aloitan tästä hallituksen
esityksestä 219. Haluan tuoda siitä yhden yksityiskohdan
esille eli sen, että kansalliseen tukeen oikeutetun viljelijän
yläikäraja nostetaan 65:sta 68:aan. Tämä on ihan
tämmöinen oikeudenmukaisuusjuttu, koska tällä hetkellä yhteiskunnassa
on pyritty siihen, että henkilöt pystyvät
sen oman eläköitymisikänsä valitsemaan
joustavasti 63:n ja 68 vuoden välillä. Niinpä nyt
sitten tämänkin muutoksen jälkeen myöskään
maatalousyrittäjillä ei ole tukijärjestelmän
puolelta tulevaa pakkoa lopettaa sitä viljelyä 65
vuoden iässä, jos voimia ja halua pitempään
on jatkaa.
Toinen asia, joka tässä jo tuli mainittua
tästä kyseisestä lakiesityksestä,
on maatilan ja maatalouden määritelmä.
On todella tärkeätä, että eri laeissa
ja eri viranomaisten taholta sitä tulkitaan samalla tavalla.
Se on myös oikeudenmukaisuuskysymys.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Jatkan nyt tästä hallituksen
esityksestä 217. Ympäristövaliokunta
totesi omassa lausunnossaan, että laaja sitoutuminen uuteen
ympäristötukijärjestelmään
ei välttämättä toteudu sen vuoksi,
että ehdot ovat nykyistä ohjelmaa kalliimmat toteuttaa
mutta korvaustaso on alhaisempi ja jo lisätoimenpiteiden
taloudellinen merkitys voi olla esimerkiksi joillakin kasvinviljelytiloilla
jopa puolet viljelijän tulosta. Toivonkin nyt, että kun
näitten esitettyjen säännösten
päivämäärärajoissa
on tiettyä tiukkuutta, siinä kyetään
käyttämään kuitenkin käytännössä sitten
maalaisjärkeä, ettei aiheuteta todellisuudessa
enemmän vahinkoa ympäristölle kuin hyötyä.
Valiokunta piti tosiaan myös erittäin tärkeänä sitä,
että tukitoimenpitein edistetään lietelannan käyttöä biokaasun
valmistuksessa, ja nostettiin esiin myös muu lannan käsittely,
jolla saavutetaan samanlainen ravinteitten hallinta kuin biokaasutuotannon
yhteydessä.
Sitten kiinnitettiin huomiota myös siihen, että tiloilla
tulisi olla mahdollisuus tehdä tilakohtaisia tukioikeus-
ja sitoumussiirtoja sillä tavalla, että kun tilalla
tänä päivänä voi olla
hyvinkin kaukana talouskeskuksista olevia epätarkoituksenmukaisia
lohkoja, niin sieltä voitaisiin siirtää tukia
ja sitoumuksiin liittyviä oikeuksia esimerkiksi lähempänä talouskeskusta
oleville lohkoille. Siinä voisi tulla myös monenlaisia
ympäristöhyötyjä.
Sen lisäksi haluan nostaa esiin täältä vielä sen, että tosiaan
valmistelu tapahtuu laajoissa työryhmissä, mutta
kaiken kaikkiaan ympäristövaatimukset huomioon
ottavan maatalouden jatkuminen varmistaa omalta osaltaan maaseudun
runkoasutuksen säilymisen, ja se ei ole pelkästään
itseisarvona tärkeä, vaan se myös ylläpitää maaseudun
elinvoimaisuutta, maaseudun kulttuurimaiseman säilymistä hoidettuna
mielellään tietenkin ja ylläpitää myös
maamme huoltovarmuutta.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Haluan kantaa huolta tässä ympäristötuen
ehdoista. Meillä on tällä hetkellä voimassa
ehdot, joiden mukaisesti maatilat ovat voineet kiitettävästi
osallistua, ja käsitykseni mukaan myös tuloksia
on tullut. Kun uusia ehtoja on ympäristövaliokunnassa
asiantuntijakuulemisessa käsitelty, niin monta epävarmuutta
aiheuttavaa tekijää hyvää tavoittelevissa
ehdoissa on ilmennyt. Kuten ympäristövaliokunta
lausunnossaan totesi, uudet ehdot ovat viljelijälle kalliimmat
toteuttaa ja korvaustaso on alhaisempi. Tämä minusta kiteytetysti
kertoo sen tilanteen, missä viljelijä joutuu pohtimaan
sitä tulevaisuutta. Karjavaltaisilla, mutta peltoalaltaan
pienillä tiloilla on ongelma hyödyntää järkevästi
karjanlantaa. Myös karjanlannan levitykseen liittyvät
tiukat ehdot muun muassa levitysajan suhteen tuovat luonnonolojen
vaihdellessa ylivoimaisia ongelmia.
Arvoisa puhemies! Ympäristötukeen liittyen epävarmuustekijöiden
osalta tilanne nähdään vasta käytännön
toimissa. Mahdollisimman kattavasti tilat tulisi saada tähän
ympäristöohjelmaan ehdottomasti mukaan, jotta
ympäristöstä huolta saataisiin pidettyä.
Maa- ja metsätalousvaliokunta on minusta ansiokkaasti kuvannut
tätä tilannetta, missä ollaan, ja toivotaan,
että niitä joustoja sitten aikanaan myöskin
löytyy.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! On syytä tietysti muistuttaa, että eduskuntahan
ei päätä ympäristötukiohjelmaa.
Tällä lainsäädännöllä nyt
sitten luodaan ne lainsäädännölliset
edellytykset sen soveltamiselle. Mutta siitä huolimatta,
aivan kuten ed. Hänninen tässä totesi,
tämä on se paikka, missä eduskunta voi
omaa evästystään tuohon ympäristöohjelmaan
antaa, ja niin myös maa- ja metsätalousvaliokunta
teki.
Ympäristöohjelman keskeinen tavoitehan on maatalouden
ravinnekuormituksen alentaminen, ja on selvää,
että tavoitetta ei voida saavuttaa, elleivät
lähes kaikki tilat ole tuohon ympäristöohjelmaan
sitoutuneita. Erityisen haasteellista tuo ravinnetilanteen hoito
on suurentuvilla karjatiloilla, joissa sitä lantaa kertyy
yhteen pisteeseen paljon ja tarvitaan paljon levitysalaa. Tässä toivon
mukaan päästään siihen, että entistä useammin
suurten karjatilojen uudisrakennusten yhteydessä rakennetaan
näitä biokaasureaktoreita, ja miksei myös
jo olemassa olevien suurten karjatilojen yhteyteen sellaisia voida
rakentaa. Siinä on monta hyötyä, jotka
toteutuvat yhtä aikaa: pystytään alentamaan
maatalouden kasvihuonekaasupäästöjä,
pystytään tuottamaan uusiutuvaa energiaa ja samalla
käsittelemään sitä lantaa sellaiseen
muotoon, että sen ravinnesisältö on helpommin
hallittavissa ja myös laajemmalle alueelle levitettävissä.
Totta kai ympäristötukiasetuksen täytyy
olla sen kaltainen, että se ottaa vuotuiset vaihtelut sääoloissa
huomioon. Siitä maa- ja metsätalousvaliokunta
halusi oman viestinsä asetuksen valmistelijoille kertoa.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Vielä jäi tästä hallituksen
esityksestä 217 pari asiaa, jotka halusin nostaa esiin.
Eli valiokunta nosti esiin myös tämän,
että luonnonhaittakorvauksen ja ympäristötuen
piiriin voitaisiin ottaa uusia, nykyisin niin sanotussa tukijonossa,
tukien ulkopuolella olevia aloja, mutta haluan korostaa sitä,
että vain edellyttäen, ettei tuen piirissä jo
nyt olevien alojen tuki sen vuoksi alene. Tämä on tärkeä huomio
tässä. Tämä asia koskee meidän mielestämme
nyt erityisesti niitä tiloja, joilla on vaikkapa viljelemättömyys-
tai muista sellaisista sopimuksista vapautuneita peltoja. Ei ensimmäisenä ajateltu
minun ymmärtääkseni valiokunnan keskustelun
pohjalta esimerkiksi niitä suuria raiviopeltoja, joita
siellä jonossa on.
Vielä pöytäkirjoihin haluan kirjauttaa
tämän hallituksen esityksen perusteluitten osalta,
mikä on maatalouden ympäristötuen tavoitteena.
Se on säilyttää ja parantaa maan tuottokykyä,
pienentää ympäristöön
kohdistuvaa kuormitusta, vähentää torjunta-aineiden
käytöstä aiheutuvia riskejä,
huolehtia maatalousalueiden luonnon monimuotoisuudesta sekä hoitaa
maaseutumaisemaa. Sen lisäksi ympäristötuen
tulee auttaa viljelijää sopeutumaan tiukkeneviin
ympäristönsuojeluvaatimuksiin, tulee kannustaa
viljelijää jatkamaan viljelyä, tuottamaan
laadukkaita ja puhtaita elintarvikkeita sekä osaltaan myös
ylläpitämään elinvoimaista maaseutua.
Kaiken kaikkiaan on huomioitava, että ympäristötoimenpiteitten
vaikutukset näkyvät kuitenkin vesistöissä ja
muussa ympäristössä hitaasti, joten tälle
kaikelle on annettava aikaa.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä tästä hallituksen
esityksestä 192 eli maaseudun kehittämiseen myönnettävistä tuista, sitä käsittelevästä
laista.
Tässähän käytiin aika voimakasta
keskustelua näitten maaseudun toimintaryhmien sisällä ja
välillä siitä, säilyvätkö nyt
tuon maaseudun kannalta erittäin tärkeät
toimintaryhmät Leader, Pomo, tämän tyyppiset
hankkeet, joita on nyt ollut käynnissä. Säilyvätkö niitten
mahdollisuudet ennallaan? Valiokunta perehtyi tähän
rahoitukseen hyvin seikkaperäisesti, ja vertailtiin juuri
sitä, miten nyt kuluvalla kaudella, kun tuota rahaa on tullut
monista eri lähteistä, ja sitten tulevalla kaudella,
kun kaikki keskittyy tähän yhteen ohjelmaan, tuo
kokonaisrahoitus kehittyy.
Ohjelmakautta tarkasteltaessa kokonaisrahoitus maaseudun kehittämishankkeisiin
paranee, mutta yhtä lailla totta on se monen toimintaryhmän
esittämä ajatusmalli, että kun kuluvalla
kaudella nuo hankekokonaisuudet ja sen rahoitus jouduttiin toteuttamaan
hallinnollisten kiemuroitten takia lähdöstä vähän
myöhästyneenä, lyhyempään
jaksoon tiivistettynä kuin olisi ollut mahdollista, niin
vuositasolla saattaa olla, että eräillä toimintaryhmillä sitten
rahoitus alenee. No, tämä on realiteetti, joka
on todettava, ja samalla täytyy kuitenkin muistuttaa, että tämä rahoituskokonaisuus
riippuu EU:n budjetista. Ja kun siellä oli monia liikkuvia
osia, jotka pistettiin eri järjestyksessä kiinni,
niin valitettavasti meillä Suomessa liikkumavaraa oli sitten
aika vähän. Ja kansallisilla ratkaisuilla erittäin
merkittävästi paikattiin tuota EU:n laajentumisen
aiheuttamaa rahoitusvajetta kohdentamalla tietysti ne rahat ensisijaisesti
sitten ympäristötukiohjelman rahoittamiseen, mutta
myös maaseudun kehittäminen tässä varsin
hyvin pärjäsi.
Eero Lämsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiilikainen toi esille ihan hyvin problematiikan, mikä liittyy
tuohon, mutta todella uuden rahoituksen myötä on
kyllä ohjelmatoimissa myös opittu jotakin, elikkä se
vaikuttavuus varmasti tulevalla rahoituskaudella on parempi kuin
tähän mennessä on ollut. Joka tapauksessa
on hyvin laajasti tuotu esille se, että tällä ohjelmarahoituksella,
mikä on nyt viime kaudella ollut, on maaseudun elinkeinojen
kannalta ollut iso merkitys.
Arvoisa puhemies! Ihan tähän kolmeen lakiasiaan,
joita tässä nyt käsiteltiin, haluan vielä tuoda
esille sen, että nämä kaksi olivat valiokunnassa
todella yksimielisiä, ja siinä, mihinkä liittyy
tämä vastalause, tässä numerossa
219, joka käsittelee tätä kansallisen
tukien hallinnointia, tuotiin esille tämä niin
sanottu tilan määritelmä elikkä tämä tukien
mahdollinen porrastus, joka liittyy sitten tähän
7 §:ään. Ja tämähän
pohjautuu tähän niin sanottuun maatalouspoliittiseen
selontekoon. Mitä sitten tulevaisuudessa tehdään,
mitä se on se linjaus, tukien porrastus eri tilakokoihin ja
yrityssuuntiin nähden, se tietysti jää nähtäväksi,
mutta kyllä valiokunnan selkeä näkemys
on se, että se perheviljelmäpohjaisuus on laaja
käsite. Siitä lähdetään
liikkeelle. Jos on sitten olemassa tämmöinen teollisuusmainen
tuotanto, jossa omistajuus on vain yhtiöitten osakkeitten omistamisen
pohjalta toimivaa, niin silloin tullaan semmoiseen tilanteeseen,
jossa pitää lähteä pohtimaan
tätä tukien porrastamista. Elikkä tämä sinällään
ei ole ajankohtainen nyt, mutta minusta on erittäin hyvä,
että se on nyt täällä pykälänä, koska
se on pohja sille, että voidaan tätä keskustelua
myös käydä, millä tavalla näitä tukia
pitää sitten tulevaisuudessa porrastaa.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Palaan vielä hetkeksi tähän
toimintaryhmätyöhön. Äsken siitä jo
puhuin, ja se, mitä sanoin, koskee tuota toimintalinja
nelosta eli suoraan Leader-toimintaan myönnettäviä rahoja. Nyt
täytyy muistaa, että toimintaryhmät pystyvät
myös tämän ohjelman muita toimintalinjoja hyödyntämään
ja, aivan niin kuin valiokunnan puheenjohtaja Lämsä totesi,
tässä toimintaryhmän työssä on
myös paljon opittu kymmenen vuoden aikana. Itse asiassa
tätä suomalaista maaseudun kehittämistyötä toimintaryhmien
kautta pidetään hyvin esimerkillisenä EU:ssa.
Meillä on nimenomaan toteutunut se ajatus, että paikallisten
ihmisten tarpeista käsin näitä hankkeita
suunnitellaan ja rahoitetaan eivätkä nuo rahat
hupene sitten mihinkään väliportaisiin.
Tätä parantunutta osaamista hanketyössä toki maaseudun
toimijat, olkoot ne järjestöjä tai mitä hyvänsä,
voivat hyödyntää myös hakemalla
rahoitusta muista EU:n kautta tulevista rahoituslähteistä.
Mikään ei estä maaseudulla toimiva tahoja
hakemasta esimerkiksi Esr-rahoitusta koulutushankkeisiin tulevaisuudessa,
joskin niiden hallinnointi taitaa olla vieläkin kimurantimpaa
kuin maaseudun kehittämishankkeitten.
Vielä lopuksi haluan vahvistaa tuon ed. Lämsän
kommentin tuosta tukien porrastamisesta. Tämä on
nimenomaan mahdollisuus, joka mahdollistaa sen maatalouspoliittisessa
selonteossa painotetun asian, että perheviljelmäpohjaisen maatalouden
puolustaminen voi edellyttää jossain oloissa sitten
tukien porrastamista. Nyt sille on olemassa lainsäädännöllinen
pohja, jos valtiovalta yhdessä tuottajajärjestön
kanssa tämän järkeväksi joku
päivä näkee.
Edustajat Kauko Juhantalo ja Arto Seppälä merkitään
läsnä oleviksi.
Yleiskeskustelu päättyy.