Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä käytäntö sähköisistä potilasasiakirjoista
ja niitten keskitetystä tallentamisesta on aivan erinomainen,
ja se tulee parantamaan meidän terveydenhuoltoamme huomattavasti.
Kun tehdään keskitettyä arkistoa ja siihen
liittyy sitten ongelma arkaluontoisten tietojen vuotamisesta, on
esitetty pelko, että kun potilastiedot ovat sähköisessä muodossa,
niin ne sitten jotenkin saattaisivat joutua väärien
ihmisten luettaviksi. Tosiasiassa riski näitten elektronisten
tietojen väärinkäytöstä on
huomattavasti pienempi kuin paperiarkistojen, koska paperiarkistoja
nyt voi kurkkia ilman, että kukaan sitä huomaa,
mutta elektroniseen tiedostoon jää aina merkintä,
kuka on sitä katsonut, ja sen takia kyllä siitä kiinni
jää, jos lähtee vääriä tietoja
katsomaan, joten siinä suhteessa voi sanoa, että tietosuoja
paranee.
Joka tapauksessa tämä pelko arkaluontoisten tietojen
vuotamisesta ja pelko siitä, että joku sitä pelkää,
ehkä tämä jälkimmäinen
erityisesti, on johtanut tässä laissa kahteen
ongelmaan, jotka merkitsevät sitä, että kaikkea
hyötyä tästä elektronisesta
arkistosta ei tulla saamaan. Toinen koskee näiden tietojen
käyttöä tutkimukseen ja toinen sitten
sitä, että kun joka paikassa tietojen luovuttamiseen
tullaan vaatimaan henkilökohtaista allekirjoitusta, joka
esimerkiksi puhelimessa on jonkin verran monimutkaista antaa, niin
se tulee vaikeuttamaan tämän järjestelmän
käyttöä.
Arvoisa puhemies! Lähdetään tästä tutkimuksesta.
Nykyinen tutkimuskäytäntö ei missään
tapauksessa heikkene. Sen takia ehkä tutkijapiiritkään
eivät ole kovasti tähän reagoineet, koska mikään
semmoinen, mikä tähän asti on
ollut olemassa, ei heikkene, vaan osittain paranee, koska tieto
on joka tapauksessa helpommin hoideltavassa muodossa.
Mutta tässä 10 §:ssä kategorisesti
kielletään tämän keskitetyn
arkiston käyttäminen tutkimuskäyttöön
millään tavoin, eikä siihen kukaan voi myöntää lupaa,
ei minkäänlaisen tiedon hankkimiseen. Jos haluttaisiin
tutkia vaikka ihmisten keskipituudet, niin sitä lupaa ei
voi keskitetysti saada. Periaatteessa on mahdollista pyytää jokaiselta
rekisterinpitäjältä, siis jokaiselta
sairaanhoitopiiriltä ja kuntien terveyskeskukselta ja yksityislääkäriasemalta
jne., erikseen lupa näitten tietojen katsomiseen, ja tätä kautta
tietysti voidaan tehdä kaikki ne tutkimukset, mitä voidaan tehdä keskitetystikin,
mutta aikamoinen homma siinä on.
Se mahdollisuus, mikä tässä menetetään,
on tutkia koko väestöä koskien esimerkiksi
tämmöisillä poliklinikkakäynneillä tai
terveyskeskuskäynneillä tehtävää hoitoa.
Me tiedämme aika hyvin, mitä ihmiselle tehdään
sairaalassa, koska niistä on poistorekisterit, mutta kevyemmästä hoidosta
ei ole oikein tietoa. Ja mietintöön kirjoittamassani
vastalauseessa olen ottanut esimerkiksi sen, että jos heräisi
semmoinen hypoteesi, joka ei nyt ole ihan tuulesta temmattu, että unihäiriöt
aiheuttavat diabetesta, niin tämä on tässä kyllä teoriassa
tutkittavissa, mutta erittäin vaikeasti. Jos sitä halutaan
laajasti tutkia, pitäisi saada hyvin suurelta joukolta
lupa tähän, ja on erittäin todennäköistä,
että henkilö on hoidattanut unihäiriötään
eri paikassa kuin diabetesta, unihäiriötä usein
yksityislääkärillä ja diabetesta
julkisessa terveydenhuollossa.
Sen takia tarvittaisiin oikeastaan se keskitetty arkisto, että voitaisiin
tutkia näitten yhteyttä. Kumpaakaan ei hoideta
sairaaloissa, joten se ei näissä poistorekistereissä ole.
Jos haluttaisiin tutkia nimenomaan myös se, miten unihäiriöitten hoito
on ehkä vaikuttanut diabetekseen, tarvittaisiin aika tarkat
potilastiedot. Samaten jos halutaan tietää, mihin
väestöryhmiin jotkut sairaudet keskittyvät
ja mihin väestöryhmiin jotkut hoidot keskittyvät
jne., niin siinä ei voi käyttää semmoista,
että tutkitaan vain yhtä sairaanhoitopiiriä katsomatta
yksityissektoria, eikä voi tutkia pelkkää yksityissektoria
katsomatta julkista terveydenhuoltoa, vaan pitää pystyä tutkimaan
kaikki.
Tämä kaikki on tehtävissä kyllä melko
suurella rahasummalla, mutta nyt se, mikä menetetään, on
tämmöisten ad hoc -tutkimusten, -asioitten selvittäminen
hyvin nopeasti ja halvalla. Jos tulee esille joku väite,
niin se olisi teoriassa mahdollista tutkia hyvin nopeasti, mutta
nyt siihen ei ole mahdollisuutta. Tätä on selitetty
sillä, että potilaitten luottamus tähän
menisi, jos he pelkäisivät, että pahat
tutkijat voisivat kopeloida heidän tietojaan. En ymmärrä,
mitä suurta eroa siinä on, saako sen luvan sairaanhoitopiiriltä vai
terveydenhuollon eettiseltä neuvottelukunnalta sitten koko
maata koskien. Ihan samalla tavallahan tutkijat pääsevät
siihen käsiksi, ja sen vuoksi en pidä näitä perusteluja
ollenkaan hyvinä.
Täytyy muistaa, että terveydenhuollon tutkimuksen
tarkoituksena ei ole mitenkään hankkia rahaa lääkeyhtiöille
tai muuta, vaan sen tarkoituksena on saada aikaan enemmän
terveyttä. Terveystutkimus pelastaa ihmishenkiä ja
terveystutkimuksen estäminen tappaa ihmisiä. Sen
takia pidän aika ikävänä, että tähän
minun mielestäni vähän hätävarjelun
liioitteluna on tämmöinen kategorinen kielto tullut.
Oma ennusteeni on, että ei kauankaan kestä, kun
se poistetaan.
Arvoisa puhemies! Toinen kysymys liittyy tähän,
että potilastietojen antamiseen eteenpäin tarvitaan
aina potilaan oma suostumus eikä riitä, että se
annetaan suullisesti, vaan se pitää antaa kirjallisesti.
Tämä on sillä tavoin epäkäytännöllistä,
että jos esimerkiksi minä menen Lappiin hiihtämään
ja sitten joudun paikalliseen terveyskeskukseen ja saan sieltä hoitoa
ja muuta sellaista ja sitten tulen kotiin ja vaiva ei tunnu paranevan,
niin tuntuisi aika luonnollisesti soittaa jollekin tutulle lääkärille
ja kysyä, mitä minä nyt teen, ja jos
hän sitten voisi sieltä katsoa, miten minua on
hoidettu, niin hänen vastauksensa voisi olla vähän
parempi. Mutta nyt minä en voi tätä puhelimitse
tehdä, vaan minun täytyy mennä hänen luokseen
fyysisesti, koska muuten sen allekirjoituksen antaminen ei ole mahdollista.
Jos minä olisin voinut siellä Lapissa suoraan
antaa allekirjoituksen, että tämä tieto
on vapaa, tässä ei ole mitään
salattavaa, niin silloin tätä puhelinjärjestelmää voitaisiin
käyttää.
Tarkoituksena on, että osa tiedoista todetaan ihmisen
hengen kannalta niin kriittisiksi, että esimerkiksi tajuttoman
potilaan tapauksessa ne voidaan katsoa näistä arkistoista
ilman, että hänet pitää saada
virkoamaan tai löytää hänen
joku omaisensa, joka voi allekirjoittaa hänen puolestaan.
Ja jos on kerran mahdollista tietoon liittää tieto,
että tämä tieto on vapaasti käytettävissä, niin
silloin pitäisi olla mahdollista, että minä voin
myös ilmoittaa, mitkä minun tietoni ovat vapaasti
käytettävissä, eikä minulta
näitten tietojen siirtämiseen sen jälkeen
enempää kysyttäisi.
Luulen, että suurimmalle osalle suomalaisista suurin
osa heidän terveystiedoistaan on semmoisia, että he
eivät ole mitenkään pahoillaan, jos joku
toinenkin lääkäri saa ne tietää.
En tarkoita, että ne ovat vapaasti iltapäivälehtien
tiedossa, vaan siis terveydenhuollon ammattilaisten salassapitovelvollisuudella
käsiteltävinä. Jos olisi mahdollista
aina, kun se hoito tapahtuu, sallia, ikään kuin
vapauttaa tämä tieto kaikkien ammattilaisten käyttöön,
niin luulen, että aika paljon vähemmän
paperisotaa tässä menisi, kun niitä lupia
ei sitten jälkeenpäin tarvitsisi kysyä.
Arvoisa puhemies! Sen takia tulen toisessa käsittelyssä esittämään
asiasta pontta, mutta nyt ensimmäisessä käsittelyssä esitän,
että lakiesityksen 10 § hyväksytään
vastalauseen esittämässä muodossa.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä sähköinen
sairauskertomus on aikamoinen hyppy tuntemattomaan tässä maassa,
koska moni ei varmasti tiedä, että me olemme ensimmäinen
maa maailmassa, joka nyt toteuttaa tällaisen sähköisen
sairauskertomuksen neljän vuoden kuluttua.
Käsittelyssä oleva lakiehdotus on aivan hyväksyttävä varsinkin
niillä muutoksilla, jotka sosiaali- ja terveysvaliokunta
teki mietintöön. Ongelma tulee olemaan tietotekninen.
Pystyykö keskitetty järjestelmä omaksumaan
leikkauskertomukset, epikriisit, röntgenkuvat, laboratorioarvot
ja valokuvat ja tuottamaan ne miljoonille ihmisille heidän
kotiinsa tietosuojaa unohtamatta?
En voi kannattaa ed. Soininvaaran vastalauseessa olevaa 10 §:n
muutosta, koska 7 § sisältää juuri
sen, mitä ed. Soininvaara puhui. 7 §:ssä nimenomaan
sanotaan, että me voimme tätä keskusrekisteriä hyväksi
käyttäen tutkia kaikkia näitä asioita
tieteellisesti tai tehdä järjestelmätutkimusta,
joten on tarpeetonta muuttaa 10 §:ää,
kun 7 § antaa meille täyden mahdollisuuden toimia juuri
niin kuin ed. Soininvaara pyysi.
Tietenkin on niin, että 7 §:n mukaisesti me emme
saa näiden potilaiden nimiä ja syntymäaikoja,
siis heitä ei voi tunnistaa henkilöinä,
mutta juuri tämän tyyppistä valtakunnallista
tutkimusta me voimme tehdä sekä tieteellistä järjestelmätutkimusta.
Olen konsultoinut tästä asiasta, ja näin
kuulemma asia on.
Yleiskeskustelu päättyy.