Oikeusministeriön hallinnonala 25
       
         					jatkui
      
      
         
         Ben Zyskowicz /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Arvoisat kansanedustajat! Haluan tässä oikeusministeriön
            pääluokan kohdalla kiinnittää oikeusministerin
            ja muiden huomiota kahteen mielestäni ajankohtaiseen ja
            tärkeään oikeusministeriön hallinnonalan
            asiaan. Toinen on törkeiden rikosten valmistelun kriminalisointi
            ja toinen on ylipitkät käsittelyajat oikeusprosesseissa.
         
         
         Mitä ensimmäiseen asiaan tulee, niin jo pari vuotta
            sitten eduskunnassa tehtiin aloite, jonka eduskunnan jäsenistä enemmistö allekirjoitti,
            jossa
            vaadittiin törkeän rikoksen valmistelun kriminalisointia.
            Taustalla tässä aloitteessa oli ilmeisesti Liedon
            tunnettu rahankuljetusauton ryöstötilanne, jossa
            rosvot saivat kaikessa rauhassa valmistella ryöstöaiettaan,
            mittailla aikatauluja rahankuljetusautolle ja katsoa reittiä ja valmistella
            pyssyt mukana asiaa. Poliisi iski mahdollisimman myöhään
            silloin, kun poliisin mielestä valmistelu oli edennyt yrityksen
            asteelle. Siitä huolimatta hovioikeus totesi aivan äskettäin,
            että ryöstön yritys ei ollut tapahtunut,
            ja kun valmistelukaan ei ole kiellettyä eikä rangaistavaa,
            niin mitään rikosta tältä osin
            ei ollut tapahtunut.
         
         
         No, tämä aloite ja kriminalisointi ei tietystikään
            taannehtivasti tähän asiaan ja tähän
            tapaukseen vaikuta, mutta se edes jatkossa auttaisi asiaa vastaavanlaisissa
            tilanteissa.
         
         
         Toinen asia, joka varmasti on ollut tämän
            keskustelun taustalla ja muidenkin törkeiden rikosten kuin
            ryöstön osalta, ovat nämä koulusurmatapaukset.
            Eli meillä on tällä hetkellä Suomessa voimassa
            lainsäädäntö, jonka mukaan koulusurmien
            valmistelu ei ole rangaistava teko. Nyt näyttää vihdoin
            siltä, että oikeusministeri Brax on laittamassa
            vauhtia tämän asian valmisteluun oikeusministeriössä,
            ja kun tästä mediassa kerrottiin, niin mitä siitä seurasi?
            Siitä seurasi Helsingin Sanomissa iso uutisjuttu, jonka
            otsikko oli: "Professorit varoittavat puuttumasta rikosten valmisteluun
            liian herkästi". Ja jutussa kerrottiin näin: "Oikeusoppineet
            toivovat lainsäätäjän pistävän
            jäitä hattuun, kun se suunnittelee kriminalisoivansa
            rikosten valmistelun entistä laajemmin. Rikosoikeuden professorit
            Kimmo Nuotio Helsingin yliopistosta ja Jussi Tapani Turun yliopistosta
            suhtautuvat lakihankkeeseen varauksellisesti." No, totta kai.
         
         
         Kun luetaan näitä argumentteja, niin täällä professori
            Nuotion sanomaksi on mainittu seuraava argumentti: "Hän
            epäilee, että rikoksesta epäiltyjen oikeusturva
            voi vaarantua, jos poliisi lopettaa rikoksen valmistelun alkuunsa."
            Siis uudestaan: hän epäilee, että rikoksesta
            epäiltyjen oikeusturva voi vaarantua, jos poliisi lopettaa
            rikoksen valmistelun alkuunsa. Voi herran jestas sentään!
         
         
         Mitä, jos kerrankin mietittäisiin rikoksen
            uhrin näkökulmasta, potentiaalisen uhrin näkökulmasta
            näitä asioita. Mielestäni on aivan selvää, että jos
            vähänkin ajateltaisiin, ei tällä kertaa
            kuten aina rikoksen tekijää, vaan nimenomaan rikoksen
            uhria, niin hänen kannaltaan nyt luulisi olevan päivänselvästi
            positiivinen asia se, että poliisi keskeyttää rikoksen
            valmistelun alkuunsa.
         
         
         Muutoinkin, herra puhemies, näyttää siltä,
            että tämä meidän kriminaalipoliittinen
            eliitti, professorit ja oikeusministeriön virkamiehet ja
            myös lainvalvontaviranomaiset, oikeusasiamies ja kumppanit,
            kantavat aivan hirveästi huolta rikollisten, vankien ja
            rikoksentekijöiden, oikeusturvasta, mutta uhrin oikeusturvasta
            harvemmin kuulee puhuttavan. Tietystikään tämä ei
            ole mikään nollasummapeli, että jos toisen
            oikeusturvaa lisätään, niin se on toiselta
            pois.
         
         
         Mutta toivoisi joskus kuulevan näiltä professoreilta,
            korkeasti oikeusoppineilta ja muilta lainvalvontaviranomaisiltakin
            huolenpitoa myös rikoksen uhrin oikeusturvasta. Rikoksentekijä saa
            esiintyä oikeudessa villapaita päässä,
            siis ei päällä vaan päässä,
            ja se on ilmeisesti hänen yksityisyytensä suojan
            kannalta tärkeätä. Uhri saa hommata itse
            juristit, maksaa ne ja esiintyä varmasti siellä omilla
            kasvoillaan, törkeänkin rikoksen uhriksi joutunut,
            jolle oikeudenkäynti on varmasti traumaattinen kokemus.
         
         
         Herra puhemies! Haluan sanoa, että totta kai silloinkin,
            kun rikoksen valmistelu on kriminalisoitu, niin aina rikosoikeudessa
            näyttökysymykset ovat tärkeitä.
            Tietystikään se, että ostaa puukon ei
            ole näyttö siitä, että on suunnitteilla
            ja valmisteilla murha, mutta jos nyt seisoo vihamiehensä porraskäytävässä kirves
            kainalossa valmiina, niin voisi olla syytä epäillä,
            että rikoksen valmistelu on kyseessä tai jos nailonsukat
            päässä ajelee pankin edessä katkaistut
            haulikot sylissä, niin ehkä tuokin voisi täyttää rikoksen
            valmistelun tunnusmerkistöt.
         
         
         Herra puhemies! Aikani loppui, joten tämä toinen
            asia jää käsiteltäväksi
            jossain toisessa yhteydessä.
         
         
         
       
      
         
         Tuula Väätäinen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Kerron SDP:n eduskuntaryhmän
            esityksistä.
         
         
         Esitämme vaihtoehdossamme parannuksia, jotka liittyvät
            Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen tutkimustoiminnan kehittämiseen,
            pahimmin ruuhkautuneiden käräjäoikeuksien
            tukemiseen, talousrikosten selvittämiseen sekä vankeinhoitopalvelujen
            kehittämiseen ja vankilatilojen peruskorjaukseen.
         
         
         Merkittävin uhka kansalaisten turvallisuudelle on syrjäytyminen,
            jonka ehkäiseminen on parasta oikeuspolitiikkaa. Työttömyyden
            lisääntyminen ja hallituksen rikkaimpia suosiva
            veropolitiikka ovat osaltaan lisänneet tuloeroja, köyhyyttä ja
            syrjäytymistä. Tuloerojen kasvun suhteen tilanne
            on tällä hetkellä pahin sitten sotien. Olemme
            käsitelleet syrjäytymisen ehkäisyä ja kansalaisten
            tasavertaisen mahdollisuuksien edistämistä muualla
            budjettivastalauseessamme. On tärkeää pitää mielessä,
            että eriarvoistumisen vastainen politiikka on keskeistä myös
            oikeusministeriön hallinnonalan kohdalla.
         
         
         Puhemies! Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen toiminnan tehostaminen
            on ollut valtioneuvoston tavoitteena jo pidemmän aikaa.
            Viimeksi asia on kirjattu istuvan hallituksen hallitusohjelmaan.
            Määrärahat toiminnan tehostamiseksi ja parempaa
            säädösvalmistelua tukevan tiedon tuottamiseksi
            ovat kuitenkin jääneet puuttumaan jokaisesta tämän
            hallituksen talousarvioesityksestä. Koska kyseessä on
            rikollisuuden ennaltaehkäisyn ja koko oikeuspoliittisen
            kokonaisuuden kannalta erittäin tärkeä asia,
            ehdotamme, että Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen toiminnan turvaamiseksi
            lisätään miljoona euroa.
         
         
         Oikeuslaitokset käräjäoikeudesta
            lähtien potevat henkilöstöpulaa. Asioiden
            käsittely viivästyy ja ensi vuonnakin on juttuja
            vanhentumassa. Tällöin Suomi saa taas EU:n huomautuksen
            ja velvoituksen maksaa korvauksia. Korvauksien maksamisen sijaan
            tulee palkata tuomareita. Siksi esitämme lisäyksenä 2,1
            miljoonaa euroa 18 käräjätuomari—sihteeri-työparin
            palkkaamiseksi pahimmin ruuhkautuneisiin käräjäoikeuksiin.
         
         
         Syyttäjätoimiresurssit ovat hallituksen esittämällä tasolla
            vakavissa talousrikoksissa riittämättömät.
            Talousrikosten osuus kaikkein vaativimmista rikosasioista on huomattavan
            suuri, ja talousrikollisuus aiheuttaa yhteiskunnalle mittavia vahinkoja.
            Tämän lisäksi on syytä olla
            huolissaan syyttäjälaitoksen henkilöstön
            hyvinvoinnista. Liiallinen työpaine alkaa näkyä jo
            jaksamisessa. Esitämme lisättäväksi
            1,5 miljoonaa euroa valiokunnan esityksen lisäksi syyttäjälaitoksen toimintamenoihin
            vaikeiden talousrikosten selvittämiseksi ja työpaineen
            helpottamiseksi.
         
         
         Arvoisa puhemies! Vankeuslaki edellyttää, että jokaiselle
            vangille laaditaan suunnitelma rangaistusajan suorittamista, vapauttamista
            ja ehdonalaista vapautta varten. Todellisuudessa vankeinhoidon kroonisen
            resurssipulan vuoksi riski- ja tarvearvioita tehdään
            vain murto-osalle vangeista.
         
         
         Oikeusministeri ja sosiaali- ja terveysministeri ovat syksyllä 2009
            julkisuudessa todenneet, että jo pitkään
            Suomen mainetta tahranneet paljusellit jäävät
            pian historiaan. Vankiloissa oli vuoden 2009 alussa vielä runsaat
            500 vankipaikkaa, joissa oli käytössä paljut.
            Vaikka osassa vankiloista paljusellipaikkoja ollaan poistamassa,
            niitä jää vielä Hämeenlinnan
            ja Helsingin vankilaan. Näissä selleissä asuu
            myös vankien pieniä lapsia. Sellien käyttö on
            välittömästi lasten kohdalta lopetettava.
            Esitämme 2 miljoonaa euroa vankeinhoitopalvelujen kehittämiseen
            ja 2 miljoonaa vankilatilojen peruskorjaukseen.
         
         
       
      
         
         Antti Vuolanne /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Hyvät kansanedustajat! Tuomioistuinten
            käsittelyjen viivästyminen on nykyisen tasoisena
            Suomen perustuslain vastainen tila. Olisi hyvin suotavaa, että maan
            hallitus tarttuisi tähän kysymykseen huomattavasti
            tarmokkaammin ja nopeammin kuin on suunniteltu ja myös
            lisäten resursseja tuomioistuimien käyttöön
            siten kuin esimerkiksi sosialidemokraattien eduskuntaryhmän
            ehdotuksessa on ehdotettu.
         
         
         On hyvin keskeinen ja perustavan laatuinen ihmis- ja perusoikeus
            se, että ihminen saa viivytyksettä oman asiansa
            ratkaistavaksi, ja tällä hetkellä me
            olemme saaneet myös monia kansainvälisiä huomautuksia,
            tuomioita, siitä, että emme ole tätä asiaa
            hoitaneet riittävän tarmokkaasti. On hyvin erikoista,
            että nimenomaan Suomessa, jota voidaan pitää hyvällä syyllä monessa
            kohtaa oikeusvaltiona ja jonkinlaisena kärkimaana ja esimerkkinä,
            tällaista perusoikeuksien puutostilaa voidaan näinkin
            pitkään katsoa läpi sormien. Olemme myös
            perustuslakivaliokunnassa tähän kiinnittäneet äärimmäisen
            vakavaa huomiota ja toivomme, että ne toimenpiteet, jotka
            nyt ovat lähtemässä valmisteluun, suoritettaisiin
            mahdollisimman ripeäst, näin ainakin siinä keskustelussa,
            jota perustuslakivaliokunnassa on käyty ja joka osoittaisi
            melko suurta yksimielisyyttä siitä, että tämä asia
            pitäisi nyt hoitaa kuntoon.
         
         
         On monia erilaisia toimenpiteitä. Pelkästään resurssien
            lisääminen ei kaikissa kohdissa riitä, vaan
            tarvitaan myös se, että sitten nämä tuomioiden
            jatkokäsittelyt ja valitusmahdollisuudet katsotaan ja punnitaan,
            ja tässä asiassa on sääntelyä ja
            muutoksia tulossa.
         
         
       
      
         
         Esko Ahonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Olen lakivaliokunnassa nyt toista kautta
            ja olen todella tyytyväinen siitä, että me
            saimme valtiovarainvaliokunnassa lisättyä valtion
            talousarvioon pääluokkaan 25 elikkä oikeusministeriön
            pääluokkaan vähän runsaat 2,3
            miljoonaa euroa. Siitä suurin osa meni syyttäjille
            ja jonkin verran korkeimmalle hallinto-oikeudelle ja sitten parille
            kolmelle muulle taholle lisäksi. Eli toisin sanoen pystyttiin
            supistamaan ja suuntaamaan resursseja nyt tänne käsittelypuolelle,
            jota kautta voidaan jonoja siellä vastaavasti supistaa.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ajattelin käyttää muutaman
            sanan korkeista oikeudenkäyntikuluista, sillä riita-asiansa
            käräjillä ratkova ottaa suuren taloudellisen
            riskin. Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen mukaan riitajuttujen
            kulut ovat kaksinkertaistuneet kymmenessä vuodessa. Tavalliset
            kansalaiset eivät useinkaan pysty vaikeuksitta selviämään
            oikeudenkäynnin aiheuttamista ylimääräisistä menoista.
            Oikeudenkäyntikuluista voi käytännössä riippua,
            miten kansalaisten yhdenvertaisuus lain edessä toteutuu
            tai jää toteutumatta. Jotta oikeusturva toteutuu,
            kansalaisten on voitava käydä oikeutta varallisuudesta
            riippumatta. Nykyisin tämä periaate ei valitettavasti
            toteudu.
         
         
         Viime vuonna jo neljässä riitatapauksessa kymmenestä oikeudenkäyntikulut
            olivat suuremmat kuin riideltävän asian arvo.
            Oikeudenkäynti on kallis ja epävarma tapa ratkoa
            riitoja. Erityisesti sellaisissa jutuissa riski on suuri, joissa
            kulut ovat korkeat. Esimerkiksi kiinteää omaisuutta
            koskevassa riita-asiassa kulut ovat usein yli 10 000 euroa
            riitelevää osapuolta kohden, joskus jopa yli 50 000
            euroa. Yksi syy kulujen nopeaan kasvuun on riita-asioiden monimutkaisuus.
            Ne ovat nykyään monisyisempiä kuin ennen.
            Siksi aikaa kuluu enemmän ja todistajia tarvitaan useampia.
            Asianajajienkin palkkiot ovat nousseet merkittävästi.
            Oikeudenkäynnin kustannukset muodostuvat oikeudenkäyntimaksusta,
            oikeudenkäyntiavustajan palkkiosta ja todistajille maksettavista
            korvauksista.
         
         
         Kantajien oikeudenkäyntikulut olivat Oikeuspoliittisen
            tutkimuslaitoksen mukaan vuonna 2008 keskimäärin
            6 500 euroa ja vastaajien noin 5 500 euroa. Keskimääräinen
            riidan rahallinen arvo oli 15 000 euroa, ja summa on pysynyt
            viime vuosina lähes ennallaan. Oikeudessa hävinnyt
            osapuoli pääsääntöisesti
            maksaa myös vastapuolen oikeudenkäyntikulut. Tämä uudistus
            tuli voimaan vuonna 1993. Uudistuksen tavoitteena oli muun muassa
            vähentää aiheettomia oikeudenkäyntejä,
            mikä toki on hyvä pyrkimys. Uudistus on kuitenkin
            johtanut siihen, että jutun häviämisen
            pelossa asia usein painetaan villaisella, koska kulut nousevat helposti
            suuremmiksi kuin oikeudenkäynnin kohteena olevan intressin
            arvo. Taloudellinen riski siis estää usein oikeudenkäyntiin
            ryhtymisen, vaikka se olisi välttämätöntä oikeuden
            saamiseksi.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Oikeudenkäyntijärjestelmää onkin
            kehitettävä edelleen nykyisestä. Vaihtoehtoisia
            menettelyjä, kuten sovitteluja, on lisättävä,
            erityisesti pienissä riita-asioissa on löydettävä muitakin
            toimivia ratkaisuja kuin oikeudenkäynti. Yksi keino olisi
            kuluttajariitalautakunnan toimivallan kasvattaminen nykyisestä.
         
         
         Oikeusministeriön onkin viipymättä selvitettävä,
            miten ihmisten yhdenvertaisuus lain edessä saadaan turvatuksi.
            Myös vähemmän varakkailla kansalaisilla
            pitää olla mahdollisuus puolustaa etujaan ilman,
            että siitä on mahdollisesti seurauksena taloudellinen
            katastrofi.
         
         
       
      
         
         Sampsa Kataja /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Olemme erittäin tärkeän
            kysymyksen äärellä. Juuri mistään
            muusta asiasta Suomea ei ole niin arvovaltaiselta taholta moitittu
            kuin siitä, että me olemme hoitaneet huonosti
            kansalaisten oikeusturvan. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on antanut
            lukuisia langettavia tuomioita siitä, että Suomen
            oikeudenkäynnit ovat kestäneet liian kauan. Tähän
            kysymykseen on onneksi kiinnitetty merkittävästi
            huomiota koko ketjussa esitutkinnasta syyteharkintaan ja käräjäoikeuteen
            ja myös sitten ylempiin oikeusasteisiin, hovioikeuteen
            ja korkeimpaan oikeuteen.
         
         
         Aivan viimeisinä uudistuksina on edelleen yhdistetty
            tuomioistuimia toimivallan osalta ja tehostettu käräjäoikeusverkkoa.
            Tämä osaltaan parantaa juuri sitä ongelmaa,
            johon ed. Ahonen viittasi, että oikeudenkäyntikulut
            kasvavat, kun riittävää osaamista ei
            ole ollut. Eli mitä suurempaa on erikoistuminen käräjäoikeuksissa,
            mitä suurempaa erikoistuminen on myös asiamiesten keskuudessa,
            sitä tehokkaampia prosessit ovat ja sitä nopeammin
            ja vähäisemmin kustannuksin oikeudenkäynnit
            saadaan hoidettua. On myös erikoinen asia, että syyttäjissä tätä erikoistumista on
            tapahtunut ja erityisesti talousrikoksissa syyttäjät
            ovat pitkälle erikoistuneita. Nimenomaan tähän
            tarkoitukseen on nyt osoitettu vielä 3 miljoonaa euroa
            lisärahoitusta eduskuntakäsittelyn aikana.
         
         
         Lakivaliokunnassa on kannettu huolta siitä, että kaikkia
            niitä toimenpiteitä, joista on aiemmin sovittu
            ruuhkautuneiden käräjäoikeuksien tilanteen
            helpottamiseksi, ei ilmeisesti ole täysimääräisesti
            onnistuttu toteuttamaan. Ainakin valiokunnassa saadun selvityksen
            mukaan lautamiesten käyttöalan supistamisesta
            kertynyt säästö ei ole kokonaisuudessaan
            ohjautunut siihen tarkoitukseen, mistä oli aiemmin puhetta.
            Lautamiesjärjestelmän supistaminen on kuitenkin
            jo nyt osoittanut, että on pystytty toimintoja tehostamaan
            2,7 miljoonan euron edestä, mikä on antanut mahdollisuuden
            28 uuden viran perustamiseen. Tämä suuntaus on
            ollut oikea, ja sitä pitää edelleen jatkaa.
            Meillä on edelleen tällä hetkellä liian
            laajaa lautamiesten käyttöä tuomioistuimissa.
         
         
         Mutta kokonaisuutena arvioiden oikeusministeriö on
            kiinnittänyt tähän kaikkein keskeisimpään
            suomalaiseen oikeusturvakysymykseen huomiota, osoittanut siihen
            riittävästi resursseja — tai voiko sanoa
            riittävästi, aina lisäraha varmaan tarpeen
            on, mutta joka tapauksessa osoittanut merkittävän
            lisäpanostuksen — tämän ongelman
            korjaamiseksi. Jatkossa toivon paitsi lisärahoitusta myös
            sitä, että rohkeus riittää ennen kaikkea
            käräjäoikeusverkoston ja virkojen erikoistumisen
            parantamiseen.
         
         
       
      
         
         Tuulikki Ukkola /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowiczin puheeseen voisi sanoa, että jo on
            arvot kohdallaan tai pielessä, mitenpäin vaan, meidän
            oikeusoppineillamme, jos todella ollaan huolissaan siitä,
            että onhan se kamalaa, kun rikollinen ei saa suunnitella
            uutta ryöstökeikkaa, vaan heti on poliisi kimpussa.
            Tämä on yksi esimerkki siitä, miten laillisuus
            ja lainkuuliaisuus voidaan hämärtää kansalaisten
            keskuudessa, jos niiden arvomaailma, jotka tulkitsevat lakia ja
            jotka laativat lakeja, on tällä tavalla vinksahtanut nurinpäin.
         
         
         Toinen arvomaailman vinksahdus nurinpäin voi olla myös
            siinä, että todella ollaan huolissaan siitä,
            minkälaiset ovat vankien olot vankiloissa, kun kuulee,
            mitä siellä on: televisiot, hyvä terveydenhoito
            ja kaikki muu ja ihan oikein, ei siinä mitään.
            Mutta minä kuulin sen jälkeen, kun vankiloiden
            olot tulivat julkisiksi, kommentin, että olisipa vanhuksilla
            samanlaiset olot kuin vangeilla. Tämmöistäkin
            sitä kuulee Suomenmaassa.
         
         
         Ed. Ahonen, joka lähti pois, piti erittäin
            hyvän puheen erittäin tärkeästä aiheesta.
            Sekin sanonta osoittaa, millä tavalla kansalaiset oikeuteen
            suhtautuvat, kun sanotaan, että Suomessa oikeutta saavat
            vain ökyrikkaat ja rutiköyhät. Keskituloisilla
            ei ole mitään mahdollisuutta lähteä oikeuteen.
            Se on niin kallista tällä hetkellä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Olisin puuttunut siihen asiaan, johon olen
            törmännyt, elikkä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
            tuomioitten täytäntöönpanoon
            Suomessa ja niitten tuomioitten huomioon ottamiseen oikeuslaitoksessa.
            Se meillä on vielä retuperällä.
            On olemassa yksi tapaus, joka minun mielestäni oli aika
            tyypillinen Eit:n sivuuttaminen. Korkein oikeus kieltäytyi
            purkamasta erään sananvapaustuomion saaneen tuomiota,
            Suomessa langetettua rangaistusta, sen takia, että kun
            kerta annettiin rahakorvaus, sen piti riittää.
            Kuitenkin tämä ihminen kantaa lopun elämäänsä sitä leimaa,
            että hänet on tuomittu, vaikkakin väärin
            perustein, Suomen oikeuslaitoksessa. Tällaista ei todellakaan
            saisi olla.
         
         
         Olemme yrittäneet ed. Södermanin kanssa tehdä työtä sen
            hyväksi, että jollakin konstein saataisiin meidän
            lainsäädäntöömme määräys
            tai vaatimus siitä, että jos Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa
            tulee Suomelle langettava tuomio elikkä sinne viety tapaus
            todetaan oikeusturvan vastaiseksi eli Suomessa tuomittu vapautetaan, niin
            tämä tuomio purettaisiin Suomessa. Toivottavasti
            jossakin vaiheessa tämän tyyppinen valaistus oikeuslaitoksessa
            tulee todeksi. Olen saanut kysymykseeni vastauksen, ettei tämä talo eikä kukaan
            pysty eikä voi mennä määräilemään korkeinta
            oikeutta sen enempää kuin muitakaan oikeusasteita.
            Ja näinhän tietenkin on, ellei sitten lakia todella
            tämä talo ryhdy muuttamaan.
         
         
         Toinen asia, mihin olisin tässä ihmisoikeusasiassa
            puuttunut, on se, että Suomen pitäisi kaikessa
            kanssakäymisessä muiden maiden kanssa korostaa
            ihmisoikeuksien toteuttamisen tärkeyttä ja velvollisuutta.
            Ja sitähän me emme tee. Me olemme edelleenkin
            siinä käsityksessä, että ihmisoikeuksien
            toteuttaminen muissa maissa on niiden oma asia. Näin se
            ei ole. Kyllä Euroopan unionin jäsenten ja Euroopan
            neuvoston jäsenten täytyy noudattaa ihmisoikeussopimusta.
            Venäjä on nyt valitettava esimerkki siitä,
            että näin ei todellakaan tapahdu. Siellä tapetaan
            ihmisoikeuspuolustajia harva se päivä. Suomi ei
            sano yhtään mitään. Mutta kun
            Venäjälle menee suomalainen meppi, joka on ihmisoikeusalivaliokunnan
            puheenjohtaja, niin hänet noteerataan paljon paremmin ja
            paljon tärkeämpänä kuin joku
            suomalainen poliitikko, suomalainen ministeri. Tämä on
            Suomen ulkopolitiikalle ja ihmisoikeuspolitiikalle kohtuullisen
            suuri häpeä. Kyllä meidän täytyy
            uskaltaa sanoa Venäjälle, että ei näin
            Euroopan neuvoston jäsenmaa voi toimia.
         
         
       
      
         
         Lyly Rajala /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Olen tuolla työhuoneessa kuunnellut
            erittäin hyviä puheenvuoroja. Ed. Ben Zyskowicz
            piti aivan äärimmäisen hyvän
            puheenvuoron uhrien asemasta. Olen todennut tuon saman asian, kun istuin
            lähes kymmenen vuotta Oulun käräjäoikeuden
            lautamiehenä elikkä maallikkotuomarina. Sen huomasi
            jo silloinkin. Se, että lautamiehiä nykyään
            käytetään vähemmän,
            on ihan oikea suunta. Siellä istui ihan turhaan yksi käräjätuomari
            ja kolme lautamiestä ihan pienissäkin asioissa.
            Olen täsmälleen samaa mieltä, että lautamiesten
            käyttöä aivan oikeutetustikin on vähennetty.
         
         
         Täällä on moneen kertaan todettu
            se, että Suomi on saanut tuomioita ihmisoikeustuomioistuimesta,
            elikkä Suomessa oikeusturva ei toteudu, mutta vielä vähemmän
            nykyinen rikoslaki toimii kansalaisten oikeustajun mukaisesti. Olen
            sitä mieltä, että oikeusministeri ampuu
            omiaan nilkkaan. Tämä rikoslakien liberalisointi
            alkoi viime kaudella, jolloin nykyinen oikeusministeri oli lakivaliokunnan
            puheenjohtajana. Itsekin olin siellä jäsenenä.
            Silloin tuotiin sakon muuntorangaistuksen ensimmäinen vaihe
            vapaampaan suuntaan, elikkä 20 päiväsakkoa
            tai sen alle ei muunnettu vankeudeksi. Viimeinen pisara tuli sitten viime
            vuonna, jolloin laki astui voimaan, että poliisin kirjoittamia
            rangaistusvaatimuksia elikkä poliisin kirjoittamia sakkoja
            ei muunneta vankeudeksi ollenkaan. Sehän tarkoittaa siis
            sitä, että ihminen, jolla ei ole tuloja eikä ulosmitattavaa
            omaisuutta eikä hänellä ole myöskään
            silloin luottotietoja tai luottotiedot ovat tosi huonot, ei saa
            mitään sanktiota. Viimeksi tänään
            olen täällä eduskunnassa kuullut kauppiailta
            tätä suurta murhetta. Näpistykset ovat
            lisääntyneet räjähdysmäisesti.
         
         
         Viime torstaina yli vuoden odottelun jälkeen sain suorassa
            lähetyksessä kyselytunnilla kysymysvuoron ja kysyin
            tästä samasta aiheesta, milloin oikeusministeri
            aikoo tuoda lupaamansa korvaavan sanktion tälle sakkojen
            muuntorangaistuksen poistamiselle. Se on luvattu tuoda tämän
            vuoden loppuun mennessä. Ei ole montaa päivää aikaa,
            pari viikkoa. Toivottavasti sellainen tulee ja vikkelästi.
         
         
         Tästä kantavat suurta huolta kaikki kauppiaat, ja
            ennen kaikkea huoltoasemakauppiaat ovat olleet jatkuvasti yhteydessä.
            Tapasin viime lauantaina Oulussa viitisenkymmentä huoltoasemakauppiasta,
            ja heillä se on äärettömän
            suuri murhe, kun ne ihmiset voivat käydä tankkaamassa, nimenomaan
            tällaiset taparikolliset tarkkaan tietävät,
            missä menee poliisin rankkarin elikkä sakon ja
            sitten oikeuden vankeuden raja, milloin ne asiat lähtevät
            tuonne tuomioistuimiin päin. Sanoin vihjeenä näille
            kaikille huoltoasemakauppiaille, että älkää antako
            poliisin kirjoittaa mitään sakkoja, vaan viekää ne
            suoraan oikeuteen. Se on ainoa keino saada näitä taparikollisia
            kuriin, mutta siihenkin tulee sitten tenkkapoo. Siihen tulee seinä vastaan,
            kun syyttäjät, joilla on töitä ihan tarpeeksi,
            eivät ota näitä pikkujuttuja käsittelyyn ollenkaan
            ja tekevät syyttämättäjättämispäätöksen,
            ja tämä edelleen tappaa tätä meidän
            suomalaisten hyvää oikeustajua.
         
         
         Se on ikävää, että kun täällä kyselytunnilla
            kysyy jotain, niin oikeusministeri sitten vastaa ja hän
            vastaa väärin. Sanoi, että joo, että te
            puhuitte siitä 2003-laista ja minä en suinkaan
            puhunut. Minä olen ollut molempia lakeja tekemässä ja tiedän
            varmasti, mitä eroa niillä on.
         
         
         Oikeusministeri viimeksi tänään täällä salissa sanoi,
            että tälläkin hetkellä istuu
            120 sakkovankia. No, se on hyvä, että joku edes
            istuu. Ne ovat sellaisia sakkovankeja, jotka ovat saaneet tuomioistuimen
            kautta ne sakot.
         
         
         Meidän vastavalittu oikeusasiamies Jääskeläinen
            otti kantaa heti ensimmäisinä päivinä valintansa
            jälkeen vankilauudistukseen ja siihen, että Suomi
            myöskin on saanut muistutuksia ja huomautuksia ja tuomioita
            siitä, että meillä edelleen on noita
            paljusellejä satoja. Siitä syystä minä ihmettelen
            suunnattomasti, kun pari vuotta sitten ruvettiin tekemään
            vankilauudistusta ja yksi lopetettavista, lopettamisuhan alla olevista
            vankiloista oli Pelson vankila Vaalassa Oulun läänissä.
            Sitä ei kokonaan lopetettu, mutta siellä oli yli 200
            paikkaa. Vaalan vankilassa, Pelson vankilassa ei ole koskaan ollut
            yhtään ainoaa paljuselliä, ja sieltä niitä vähennettiin
            kuitenkin noin sata paikkaa, ja nyt kärrätään
            niitä vankeja sitten tänne etelään
            sellaisiin vankiloihin, missä on edelleen paljusellejä.
            Se on kansallinen häpeä meidän vankilalaitoksellemme.
         
         
       
      
         
         Outi Mäkelä /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Oikeusministeriön hallinnonalalta
            on tänään jo käyty laajaa keskustelua
            ennen tätäkin tuokiota ja siinä on otettu
            esiin monia tärkeitä asioita, kuten huoltajuusriitojen
            helpottuminen ja viimeksi täällä oikeudenkäyntien
            kustannukset. Vaikka nyt tuntuu julkisuudessa käydyn keskustelun
            perusteella, että oikeusministeriön hallinnonalalla tärkein
            asia on tämä paljuselliongelma, niin uskoisin,
            että vähintään yhtä suuri
            ongelma liittyy tuomioistuinlaitoksen toimivuuteen ja tuomioistuinten
            prosessien sujuvuuteen, prosessien kestoon ja nykyaikaisen tekniikan
            hyödyntämiseen tuomioistuinten työn helpottamisessa.
         
         
         On äärimmäisen tärkeää,
            että sellainen yksinkertainen asia kuin tietojärjestelmät
            toimivat niin kuin niiden pitää. Nykyisellä tekniikalla
            voidaan helpottaa tuomioistuinten prosesseja ja toimintaa vaikka
            kuinka paljon, mutta edelleen lakivaliokunnassa kuulimme, että prosesseissa
            on ongelmia. Tuntuu, että vaikka yhteiskunnassa monelta
            osin tietotekniikka on meidän vahvuutemme, niin julkisella
            sektorilla se on edelleen musta aukko. Pahimmassa tapauksessa toimintaa edistävät
            järjestelmät vain hidastavat prosesseja, kun ne
            eivät toimi. Tietotekniikan toimimisen ei pitäisi
            olla rahasta kiinni.
         
         
         Toinen seikka, joka tuli valiokunnan kuulemisissa vahvasti esiin,
            on tuomioistuinten kasvanut tarve toiminnan analyyttiseen seurantaan
            ja arviointiin. Tämän osalta sekä korkein
            oikeus että korkein hallinto-oikeus ovat käynnistäneet
            hankkeita ja selvityksiä ajantasaisen tiedon saamiseksi.
            Kuitenkin tähän työhön tarvittavia
            resursseja tulisi edelleen vahvistaa. Tähän lakivaliokunta on
            kiinnittänyt huomiota sekä viime että tänä vuonna
            omissa lausunnoissaan, mutta toiveita ei valiokuntakäsittelyssä ole
            huomioitu.
         
         
         Sen sijaan Oikeuspoliittiselle tutkimuslaitokselle määrärahoja
            on kyllä lisätty, ja onkin tärkeä tiedostaa,
            minkälaisia eroja tutkimustoiminnalla ja toisaalta tutkimustoiminnalla
            on ja myöskin arvioida kriittisesti sitä, mikä on
            yhteiskunnan kannalta tarkoituksenmukainen tapa tuottaa tietoa,
            tuottaa arviointeja ja mikä on kenenkin rooli tutkimustyössä.
            On varmasti hyvä pohtia myös sitä, mikä on
            Oikeuspoliittiselle tutkimuslaitokselle oikea paikka esimerkiksi
            suhteutettuna yliopistossa tehtävään
            tutkimukseen.
         
         
         Yksi yllättävästi merkittäväksi
            menoeräksi noussut seikka oikeusministeriön talousarviossa on
            Ruanda-oikeudenkäynti. Ihmettelen kovasti sitä,
            miten ministerin päätöksellä on
            voitu avata tällainen menomomentti, jossa ei tunnu olevan minkäänlaista
            limiittiä. Päätös prosessin
            käymisestä suomalaisen oikeusjärjestelmän
            puitteissa tehtiin käsittääkseni kuulematta
            eduskuntaa saati edes hallitustakaan laajamuotoisemmin, yksin ministerin
            päätöksellä. On vaikea ymmärtää sitä, että muiden
            maiden, kuten esimerkiksi Ruotsin, päätös
            vastaavassa tilanteessa on ollut oikeusprosessin tukeminen Ruandassa,
            mutta Suomessa asia on katsottu toisin.
         
         
         Koska kyseessä on niin merkittävä oikeusministeriön
            hallinnonalaan vaikuttava taloudellinen kysymys, on mielestäni
            tehtävä tämän prosessin päätyttyä erittäin
            tarkka arvio siitä, onko tämä ratkaisu
            ollut paras vaihtoehto tämän prosessin osalta,
            ja miten jatkossa tämän tyyppisten päätösten
            osalta on syytä toimia. Voiko ministeri yksin tehdä päätöksen
            tällaisesta asiasta, jonka kustannusvaikutukset ovat näin
            suuria ja jopa ennalta-arvaamattomia?
         
         
         
       
      
         
         Tuija Nurmi /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Nyt, kun yhteiskunta oikeudellistuu vuosi
            vuodelta yhä enemmän, hallitus onkin vastannut
            siihen nostamalla muun muassa määrärahoja,
            joita on annettu syyttäjille, korkeimmalle hallinto-oikeudelle
            ja talous- ja velkaneuvontaan. Näissä kohdissa
            muun muassa on tullut lisäyksiä valtion budjetin
            pohjaesitykseen ensi vuodelle. Nämä ovat rumasti
            sanottuna niitä joululahjarahoja, joita eduskunta jakoi
            tässä joulukuun alussa.
         
         
         Pahoinpitelyt lisääntyvät. Tämä on
            nähtävissä kaikissa lehdissä uutisina.
            Oikeuden käsittelyajat pidentyvät. On tärkeää päästä ratkaisemaan asiat
            nopeasti, saada lyhentymään näitä jonotusaikoja
            ja käsittelyaikoja kaikin keinoin. Tämä liittyy
            myös läheisesti niihin asioihin, joista täällä on
            jo puhuttu: tavallinen normaalituloinen kansalainen ei pysty hakemaan
            oikeutta oikeusteitse, koska rahat eivät siihen riitä.
            Tämä on selkeä epäkohta, josta
            täällä on puhuttu ainakin kaikki ne vuodet,
            jotka olen eduskunnassa ollut vuodesta 1995. Koko ajan parannusta
            on tullut, mutta tuntuu, että millään
            emme pysy talousarviossa mukana siinä kehityksessä,
            kuinka yhä monimutkaisemmaksi yhteiskunta kehittyy ja tulee yhä oikeudellisemmaksi.
         
         
         Täällä puhuttiin jo törkeän
            rikoksen valmistelun kriminalisoinnista. Tästä ovat
            kansalaiset olleet kovin aktiivisesti yhteydessä ja olleet
            sitä mieltä, että tämä lainsäädäntö pitää aikaansaada. Kansalaiset
            kokevat, että on oikeus ja kohtuus, että törkeän
            rikoksen valmistelu on kriminalisoitu. Tässä esimerkiksi
            tulevat esiin kouluväkivaltatapaukset eri muodoissaan.
            Kuitenkin tässäkin kohtaa on huomioitava se, että kouluissa
            tapahtuneet surmatyöt ovat usein tapahtuneet sellaisten henkilöiden
            toimesta, jotka ovat itse tulleet koulukiusatuiksi. Koulukiusaaminen
            siis jättää ihmiseen ikuiset haavat.
            Se ei kuitenkaan poissulje sitä, etteikö törkeän
            rikoksen valmistelua pidä kriminalisoida.
         
         
         Arvoisa puhemies! Haluan kuitenkin aivan erityisesti ottaa esiin
            pitkäaikaisen hankkeen: Lahden käräjäoikeus
            tarvitsee omat toimitilat. Ensi vuoden alusta Lahden käräjäoikeuden
            nimeksi tulee Päijät-Hämeen käräjäoikeus.
            Tämähän liittyy tähän
            rakenneuudistukseen, joka tapahtuu käräjäoikeuksissa.
            Kuten tiedämme, ensi vuoden alusta 51 käräjäoikeutta
            sulautuu 27 käräjäoikeudeksi. Nämä tapahtuvat
            yhdistymisillä. Näin tapahtuu myös Päijät-Hämeessä.
            Mutta rakennus, jossa toimitaan, on rakennettu jo 1979-1980-luvun
            taitteessa. Se on kapea, korkea eikä ollenkaan sopiva siihen
            toimintaan, mihinkä se on tänä päivänä osoitettu.
            Käräjäoikeuden lisäksi talossa
            toimii myös Lahden syyttäjänvirasto. Tämä on
            todettukin, että tämä rakennus ei ole asianmukainen
            enää nykypäivänä.
         
         
         Toivonkin, niin kuin lupailtu on, että oikeusministeri
            valmistelee kehyssuunnitelmaansa vuosille 2011—2014 niin,
            että sinne myös Lahden uusi oikeustalo mahtuu.
            Toivon, että tästä talosta löytyy
            myös tilat hovioikeudelle ja syyttäjänvirastolle
            niin, että se rakennus on sitten toimiva niin, että siellä henkilökunta,
            asiakkaat, kaikki voivat toimia, liikkua niin kuin asiaan kuuluu.
            Varsinkin nyt, kun olen tuolla asunto- ja ympäristöjaostossa,
            tämä esteettömyys tulee varsinkin eteen,
            kun väki vanhenee.
         
         
         Tietenkin on ymmärrettävää,
            niin kuin tässä on puhuttu, että näitten
            rakenteellisten ongelmien vuoksi monet muut oikeustalot ovat ajaneet hankkeissa
            ohi Lahden oikeustalohankkeen. Mutta toivon siitä huolimatta — puhun
            nyt jo Päijät-Hämeen käräjäoikeudesta,
            joka siis toimii Lahdessa — että sille löytyisi
            myötätuulta, rahat löytyisivät
            siihen, että tämä rakennus saataisiin aikaiseksi.
            On kuitenkin kyseessä alue, jossa on parisataatuhatta asukasta,
            ja siellä on kuitenkin muun muassa poliisi toiminut sen
            verran hyvin, että mielestäni voisi aluetta palkita
            sillä, että saisimme hyvän käräjäoikeusrakennuksen.
         
         
       
      
         
         Juha Hakola /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Ed. Zyskowicz käytti täällä hyvin
            ansiokkaan ja vaiherikkaan puheenvuoron liittyen tuohon törkeän
            rikoksen valmisteluun liittyvään lakialoitteeseen
            ja sen käsittelyyn täällä eduskunnassa.
            Hän mainitsi oikeusoppineiden professorien kantoja lehtikirjoituksen
            perusteella. Mainitsematta jäi kuitenkin hyvin merkittävä seikka. Nimittäin
            se seikka, että muun muassa tuo hovioikeuden tuomari, joka
            käsitteli tätä Liedon kokonaisuutta,
            Helsingin Sanomissa totesi, että aivan selkeä puute
            on se, että törkeän rikoksen valmistelu
            ei ole kriminalisoitu, ja esitti näkökantanaan,
            että näin tulisi olla.
         
         
         Todellakin nyt parisen viikkoa sittenhän tämä asia
            oli täällä kokonaisuudessaan esillä,
            ja tuolloin oikeusministeri Brax kertoi, että oikeusministeriössä aloitetaan
            tämän lain valmistelu yhdessä esitutkinta-,
            poliisi- ja pakkokeinolain uudistamisprosessin yhteydessä.
            Se oli kovin ilahduttava tieto sitä taustaa silmällä pitäen,
            että tuolloin, kun itse asiassa tein itse tämän
            lakialoitteen vuonna 2007, sen allekirjoitti silloin 107 edustajaa.
            Siitä on yli 2 vuotta aikaa, eli se oli vuonna 2007 syksyllä,
            kun tuo aloite tehtiin, ja tähän päivämäärään
            asti ei ollenkaan ollut selkeää, koska tuo kokonaisuus
            voisi eteenpäin mennä.
         
         
         Sitä on perusteltu kovin monilla ongelmilla, muun muassa
            näyttökysymyksillä, että näytön hakeminen
            on hyvin vaikeaa. Nämähän ovat kaikki
            sellaisia kohtuullisen erikoisia perusteita, koska kyllä näkemykseni
            mukaan tietyllä tavallahan tämä prosessi
            menee sillä tavalla, että poliisi tutkii, syyttäjä syyttää ja
            tuomioistuin tuomitsee ja kaikissa vaiheissa arvioidaan sitä,
            onko rikos tapahtunut ja onko syyttäjällä syyttämisen edellytykset.
            Sitten viime vaiheessa tuomioistuimet eri tasoilla pohtivat sitä,
            onko aihetta kyseisessä asiassa tuomita henkilöt
            rangaistukseen.
         
         
         Meillä on kovin monia muita rikoksia, joissa näyttöongelma
            on huomattavan paljon ongelmallisempi. Jätän ne
            nyt ajanpuutteen vuoksi mainitsematta, mutta otan nyt esimerkkinä,
            että paritusrikoskokonaisuudessa, jota käsiteltiin
            Helsingin käräjäoikeudessa, oli yli 60
            epäiltyä ja vain ne tuomittiin, jotka itse myönsivät,
            ja kaikki muut jäivät näytön
            puutteen vuoksi tuomitsematta. Tunnen muutamia ihmisiä täältäkin
            salista, jotka ovat ajaneet tätä lainsäädäntöä kovin
            merkittävästi eteenpäin, eivät
            ole kylläkään paikalla nyt.
         
         
         Täällä nostettiin esiin myöskin
            tuo erityinen ongelma tuossa näpistyskokonaisuudessa ja
            ennen kaikkea siinä, että poliisin antamaa sakkoa
            ei voida enää muuttaa muuntorangaistusmenettelyllä.
            Tämä on tietysti tuottanut paljon ongelmia eikä vähiten
            siksi, että myöskin tietyllä tavalla varmasti
            viranomaisilla on toimintatapa muuttunut. Silloin, kun ollaan rajoilla,
            niin kenties joku muukin kuin ed. Rajala viestittävät
            sen, että vaatimalla asian käsittelyä oikeudessa
            kenties seuraamus saattaisi olla kovempikin. Ennen kaikkea jos ja
            kun tuomio annetaan, se voisi olla sitten muuntokelpoinen. Kuitenkin
            on aivan selvää, että tämäntapainen
            toimintamalli tulee tuottamaan ongelmia ja tuottamaan syyttäjille
            lisää töitä. Sekin vie syyttäjiltä valtavan
            ajan, kun he harkitsevat asian syyttämättä jättämistä.
         
         
         Kokonaisuudessa aiemmin tuossa mainitsin sen, että esitutkinta,
            poliisi- ja pakkokeinolainsäädäntö on
            uudistusvaiheessa. Ja aivan lopuksi, arvoisa puhemies, toteaisin,
            että tuo esitys on käsitykseni mukaan tarkoitus
            tuoda tänne eduskuntaan ensi vuoden alkupuolella ja saattaa
            voimaan jo vuoden 2010 aikana. Kokemuksesta tiedän, että näin
            laajan lakiuudistuksen koulutus on varsin aikaavievää.
            Jos ei se ole aikaavievää, niin se on varsin kallista.
            Ja jotta koulutuksesta selvitään ennen kuin laki
            tulee voimaan, niin siihen on satsattava kyllä varsin paljon
            resursseja, ja nämä resurssit vaativat myöskin
            merkittäviä taloudellisia panostuksia. Tästä johtuen
            toivoisin, että tämä kokonaisuus myöskin
            otettaisiin huomioon, kun tätä lainsäädäntöuudistusta
            tänne eduskuntaan tuodaan ja sitten myöhemmässä vaiheessa
            niille käytännön toimijoille koulutetaan.
         
         
         
         
       
      
         
         Tuula Väätäinen /sd:
            		
         
         
          Puhemies! Haluan vielä palata tähän
            syyttäjien tilanteeseen. Tosiasia on, että syyttäjät
            olisivat tarvinneet noin 3 miljoonaa euroa lisäystä,
            ja siihen tietysti perustuu tämä demareitten 1,5
            miljoonan euron lisäys. Toki on niin, että syyttäjät
            varmaan nyt tälläkin määrärahalisäyksellä,
            minkä eduskunta tekee pääluokkaan, saavat
            paljon aikaiseksi ensi vuonna. Ja tämähän
            käytännössä nyt tarkoittaa silloin sitä,
            että kun syyttäjät pystyvät
            toimimaan täydemmällä teholla tai vahvemmin
            kuin tähän asti, niin se poikii tietysti sitten
            asioita käräjäoikeuksiin ja oikeuslaitoksiin.
         
         
         Valiokuntakin on todennut täällä,
            että tuomioistuinlaitoksen määrärahatilanne
            on kuitenkin jatkossakin erittäin kireä eikä yllättäviin
            lisäresurssitarpeisiin voida reagoida riittävästi.
            Eli tämä käytännössä kyllä nyt
            sitten tarkoittaa sitä, että täällä salissa
            täytyy olla tavattoman tarkkana ja vaatia tavallaan hallitusta
            myös pitämään huolta siitä,
            että koko oikeuslaitoksen toimintaedellytykset turvataan
            sitten kaikissa portaissa. Nyt ei oikeastaan riitä pelkästään
            se, että syyttäjäpuolta vahvistetaan
            ja siitä puolesta pidetään huolta, vaan
            täytyy nyt sitten katsoa koko oikeuslaitosta yhtenä kokonaisuutena,
            jotta sitten asiat menisivät alusta loppuun sujuvasti ja
            ihmiset saisivat sitä oikeutta, mikä heille kuuluu.
         
         
         
         
       
      
         
         Sampsa Kataja /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Palaan vielä tuohon sakonmuuntokysymykseen. Lakivaliokunta
            esitti valtiovarainvaliokunnalle antamassaan lausunnossa, että joko
            nyt tässä talousarviossa tai tulevissa lisätalousarvioissa
            tulisi huomioida eduskunnan yksimielinen tahto siitä, että niissä tilanteissa,
            joissa sakonmuuntomahdollisuus poistettiin, eduskunta haluaa ottaa käyttöön
            vaihtoehtoisen rangaistuksen. Tämä käytännössä voi
            tarkoittaa esimerkiksi valvontarangaistuksen käyttöönottoa
            muuntorangaistuksen tai kiinteän vankeusrangaistuksen korvikkeena.
            Eduskunta edellytti myös, että sellaisissa tilanteissa,
            joissa tekijä esimerkiksi näpistysrikoksissa osoittaa
            selkeää piittaamattomuutta lain kielloista ja
            käskyistä, muuntomahdollisuus palautettaisiin
            ja jatkossa olisi käytössä. Tämä on äärettömän
            tärkeä huomio lakivaliokunnalta, ja toivon, että se
            vakavasti otetaan.
         
         
         Nythän myymälävarkaudet ovat lisääntyneet merkittävässä määrin,
            ja kaiken kaikkiaan myymälävarkauksista aiheutuu
            suomalaiselle kaupalle eli meille kaikille rehellisille kuluttajille
            440 miljoonan euron kustannukset. Kun me arvioimme tuosta sakonmuuntokäytännön
            muuttumisesta aiheutuneita säästöjä,
            niin summa on ollut 450 000—630 000 euroa.
            Siis se muutos, joka täällä ajettiin
            puolipakolla läpi, aiheutti noin promillen säästön
            verrattuna siihen, paljonko myymälävarkauksien
            kokonaiskustannukset ovat. Eli kun me puhumme lainsäädännön
            hyvästä laadusta, niin emme voi tarkastella vain
            yhtä momenttia valtion budjetissa, vaan meidän
            pitää tarkastella kustannuksia koko yhteiskunnassa
            ja lakimuutosten vaikutuksia koko yhteiskuntaan.
         
         
         Näin ollen totean, että jatkossa talousarvioita tai
            lisätalousarvioita laadittaessa on syytä varata tuo
            tarvittava määräraha, jotta voidaan toteuttaa eduskunnan
            tahto ja palauttaa muuntorangaistus tai korvaava rangaistus tilanteisiin,
            joissa se on välttämätön.
         
         
       
      
         
         Timo Heinonen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Oikeusministeriön hallinnonalasta
            on tänään käyty keskustelua,
            ja erityisesti tuo sakon muuntoasia on noussut nyt näissä keskusteluissa
            erittäin vahvasti esille, ja voisi todeta, että aivan
            aiheellisesti. Hallituksemmehan poisti tuon poliisin antamien sakkojen
            muuntomahdollisuuden vankeusrangaistukseksi, ja kyllä täällä ed.
            Rajala ja muutamat muutkin ovat tuoneet esille niitä faktoja,
            joita tämän jälkeen on tapahtunut.
         
         
         Ne uhkakuvat, joita tässä salissa moni kansanedustaja
            esille toi, ovat toteutuneet ja jopa pahimmalla kaavalla, ja se
            tarkoittaa sitä, että silloin on tarpeen ryhtyä varmasti
            toimenpiteisiin. On sellaisia tietoja ja tarinoita, että osa
            ihmisistä repii sakkolappunsa, kun he tietävät,
            että niillä ei ole heille mitään
            merkitystä. Tämä ennalta ehkäisevä vaikutus
            on kadonnut tämän uudistuksen myötä ja
            rikokset ovat lisääntyneet. Siitä saimme
            tänä vuonna lukuisia eri viestejä. Syyttäjien, tuomareiden
            ja haastemiesten työtaakka lisääntyy,
            jos sitten kaikki nuo pienimmätkin rikokset viedään,
            esimerkiksi bensavarkaudet ja näpistykset, sitten tuomioistuinkäsittelyyn,
            niin kuin useat asianomistajat ovat nyt tehneet, ja ei siinä ole kyllä mitään
            järkeä.
         
         
         Myymälävarkaudet ovat lisääntyneet
            koko maassa erittäin rajusti tämän vuoden
            puolella, monin paikoin jopa puolella. Tähän on
            varmasti muitakin selittäviä tekijöitä.
            Tietysti talouden taantuma näkyy siinä varmasti
            osittain, mutta ehdottomasti myös tuo edellä kuvaamani
            lakimuutos, jonka tämä muuten hyviä esityksiä tuottanut hallituksemme
            teki ja jonka eduskunta hyväksyi. Poliisi uskoo, että osasyynä on
            nimenomaan tuo tämän vuoden alussa voimaan astunut
            lakimuutos, mutta oikeusministeriö luonnollisesti on kiistänyt,
            että lisääntynyt pikkurikollisuus johtuisi
            lakimuutoksesta. Näin heidän ehkä tietysti täytyykin
            puolustaa omia esityksiään.
         
         
         Yhdeksi selitykseksi kaupan puolella nähdään
            myös taantuma, sillä perinteisten myymälävarkaiden
            joukkoon on liittynyt aika mielenkiintoisia ja ehkä yllättäviäkin
            uusia ryhmiä. Myymälävarkaiden joukossa
            on entistä enemmän myös iäkkäitä ihmisiä ja
            jopa perheenäitejä. Kyllä tämä on
            tietynlainen hätähuuto myös suomalaisesta
            yhteiskunnasta, että meidän pitää myös lisätä satsauksia
            ikäihmisten ja pienituloisten perheiden ja yleensä pienituloisten
            ihmisten toimeentuloon niin, että he eivät joutuisi
            tälle rikolliselle tielle, josta nyt tämä alkuvuosi
            on kertonut.
         
         
         Kaupoista lähtee tavaraa joka vuosi liki 500 miljoonan
            euron edestä. Myymälävarkaudet aiheuttivat
            kaupoille viime vuonna 444 miljoonan euron menetykset. Summa on
            erittäin huomattava, sillä sisäisten
            virheiden, tavaroiden pilaantumisen ja rikkoutumisen, aiheuttama
            hävikki on kaupalle vain noin 71 miljoonaa, eli tämä suhteuttaa
            jossain määrin tuota myymälävarkauksien
            kaupalle aiheuttamaa harmia. Suomen Kaupan Liiton mukaan poliisille
            tehtyjen ilmoitusten määrä on kasvanut
            tänä vuonna yli 10 prosenttia syyskuun loppuun
            mennessä. Pääkaupunkiseudulla kasvu on
            ollut vielä sitäkin suurempaa. Kyllä nämä ovat
            vahvistavia lukuja ja esimerkkejä niille puheenvuoroille,
            joita tässä salissa tänään
            olemme kuulleet. Vuoden 2007 syyskuusta tämän
            vuoden syyskuuhun poliisille ilmoitettujen myymälävarkauksien
            määrä on kasvanut yli 20 prosenttia.
            Tässäkin Kaupan Liitto yhtyy meihin sakkomuuntorangaistuksen
            poiston vastustajiin, että se on yksi keskeinen syy näihin
            pahentuneisiin lukuihin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kaupan Liitto ja Päivittäistavarakauppa
            ry ovat ehdottaneet, että toimiin on ryhdyttävä.
            He ovat nostaneet esille myös sen, että olisi
            selvitettävä sitten heille annettavaa oikeutta
            hakea myös häirikköasiakkaille myymäläkohtaisia
            lähestymiskieltoja. Tämä asia muistaakseni
            nousi viimeksi viime kesänä esille yhtenä toimenpiteenä,
            joihin sitten on ryhdyttävä, jos muulla tavalla
            ei tätä myymälävarkauden
            roimaa kasvua saada kuriin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Yhdyn täällä edelläni
            puhuneen ed. Katajan toivomukseen ja esitykseen siitä,
            että sakon muunto palautetaan käytäntöön. Näin
            kaikki suomalaiset joutuisivat tulevaisuudessakin vastuuseen omista
            rikoksistaan, ovat ne sitten pieniä tai isompia, on heillä sitten
            varaa tai ei maksaa sakkoa, ja sillä olisi ainakin tietojen
            ja tilastojen valossa selkeä vaikutus ennalta ehkäisevässä mielessä tuohon
            pikkurikollisuuteen.
         
         
       
      
         
         Krista Kiuru /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Lakivaliokunnassa opposition kansanedustajat
            eivät jättäneet tällä kertaa
            eriävää mielipidettä, vaikkakin
            meillä on monia tärkeitä asioita, joita
            me kuitenkin toivoimme ainakin resurssien suhteen saatavan vähän
            korkeammalle tasolle hallituspuolueiden kansanedustajien prioriteeteissa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Joitakin arvioita tästä käsillä olevasta
            esityksestä.
         
         
         Ensinnäkin tuomioistuinten ja syyttäjälaitoksen
            tila on huolestuttava juuri siksi, että me joudumme kysymään
            itseltämme, toteutuvatko kansalaisten perusoikeudet tavalla,
            jolla niiden pitäisi toteutua. Tiedämme, että ihmisoikeusvaatimustenkin
            johdosta katsottuna meillä on selkeää näyttöä siitä,
            että olemme saaneet tuomioita pitkistä ja viivästyneistä oikeuskäsittelyistä.
            Näin ollen on tärkeää sitoutua
            siihen, että todella lyhennämme tuomioistuinten
            käsittelyaikoja emmekä vain puhu siitä.
            Nyt jo tällä kertaa se tarkoittaa sitä,
            että yli vuoden vireillä olevat jutut ja alueellisten
            käsittelyaikojen vähentäminen ovat kaksi
            aivan keskeistä tavoitetta, joiden pitäisi näkyä myöskin
            määrärahojen puolella. Jotta oikeusketju
            olisi sujuva, olemme sosialidemokraatteina halunneet, että nämä tuomioistuinten ja
            syyttäjälaitoksen resurssit olisivat vieläkin korkeammalla
            tasolla kuin valtiovarainvaliokunnan joukkue nyt sitten esittää.
         
         
         No, tällä me elämme nyt, mutta täytyy
            sanoa kuitenkin, että käytännössä jo
            aikaisempi selvitys, jossa mitattiin sitä, voivatko tuomioistuimet nykyisillä resursseilla
            selkeästi lyhentää yleisiä käsittelyaikoja,
            totesi yksikantaan, että näillä resursseilla
            sitä vielä ei tehdä. Se kai kertoo meille, kuinka
            vakavassa tilanteessa me olemme. Samaan aikaan esimerkiksi taantuman
            kautta oletetaan, että tietyt jutturyhmät, kuten
            velkajärjestelyt ja yrityssaneeraukset, tulevat selkeästi
            lisääntymään. Jos tilanne jatkuu
            pitkään, se tuo oman painolastinsa ruuhkautuneisiin
            tilanteisiin käräjäoikeuksissa.
         
         
         Nyt, kun me sitten katsomme kokonaisuutta, on myös
            kiinnitettävä huomiota käräjäoikeuksien
            lisäksi hallinto-oikeuksiin. Näyttää siltä,
            että toimeentulotuki-, sosiaaliturva- ja terveysasiat ovat
            juuri niitä, joissa taantuma saattaa ruuhkauttaa juttujen
            käsittelyä. Myös sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnassa
            oletetaan olevan paineita siihen, että jutut ruuhkautuvat.
            Valitettavasti talousarviossa ei riittävästi tähän
            huoleen kiinnitetä huomiota. Miten siis hallinto-oikeudet
            ja vakuutusoikeus tulevat pärjäämään
            seuraavana vuonna, kun riittävää ruuhkanpurkurahaa
            ei konkreettisesti osoiteta?
         
         
         Se on selvää, että hallinto-oikeuksien
            ongelmista olemme kuulleet jo moneen kertaan, mutta yksi uusi jutturyhmä on
            turvapaikkavalitukset, joitten edellytetään nyt
            kasvavan, kun maahanmuuttokin turvapaikanhakijoiden suhteen on lisääntynyt.
            Olettama on, että Maahanmuuttoviraston laskelmat saattaisivat
            pitää paikkansa, ja se tarkoittaisi noin tuhatta
            uutta juttua. Toki määrärahaa on nyt
            lisätty, mutta onko tuo sitten riittävä tässä valtavassa
            taakassa, joka siellä on kannettavana.
         
         
         Julkisuudessa on pitkään keskusteltu jo Ruanda-
            ja Wincapita-jutuista ja harmaaseen talouteen ja talousrikoksiin
            liittyvistä jutuista ja on epäilty, että syyttäjälaitoksen
            resurssit eivät riitä edes tällä lisäyksellä näiden
            asioiden konkreettiseen hoitoon. Tietenkin tärkeää on
            muistaa, että se on myös pois sitten niistä perusjutuista
            tai voiko sanoa muista jutuista, sillä kaikki on kuitenkin
            käsiteltävä samassa paikassa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Haluaisin vielä kiinnittää huomiota
            tutkimustoimintaan, joka on myös tärkeä oikeuspoliittisten
            asioiden taustojen saamiseksi keskusteluun. Valiokunta on toistuvasti kiinnittänyt
            huomiota oikeuspoliittisen tutkimuksen resursseihin, ja olen sitä mieltä,
            että tähän jatkossakin pitää paneutua.
         
         
       
      
         
         Juha Hakola /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti totean sen verran — jäi
            edellisestä puheenvuorosta nimittäin sanomatta — että on aivan
            totta, että koko tuon prosessin siis tutkinnasta aina syyttäjän
            ja tuomioistuimeen saakka pitää toimia ja kaikille
            pitää löytyä ne riittävät
            resurssit.
         
         
         Merkittävässä roolissa tuomioistuimen
            näkökannalta ovat nimenomaisesti ne käsittelyasiat, joissa
            tilanne on se, että vastaaja ei saavu paikalle. Kun mietitään
            sitä kustannusta, joka syntyy silloin, kun tilanne on sen
            kaltainen, että paikalla ovat tuomarit, syyttäjät,
            lautamiehet, koko prosessuaalinen koneisto on asettunut, vastaaja puuttuu
            kuitenkin, siellä ovat asianomistajat ja kaikki muut, jopa
            vastaajan asianajaja saattaa olla paikalla. Tämän
            johdosta kyllä näkisin, että jossain
            määrin tähän kokonaisuuteen
            pitäisi puuttua.
         
         
         Nimittäin muutamia viikkoja sitten keskustelin erään
            kollegani kanssa, joka kertoi olleensa käräjäoikeudessa
            eräänä päivänä todistajana. Kun
            hän sitten meni saliin todistamaan, niin tuskastuneena
            tuomari totesi, että seitsemän juttua on listalla,
            joista yksi kyettiin käsittelemään. Kaikissa
            muissa tapauksissa vastaaja puuttui. Jokainen ymmärtää,
            kuinka paljon kuluja, kuinka paljon resursseja syö tuo
            niin sanottu joutokäyntiaika. Tähän toivoisin
            kyllä, että kiinnitettäisiin erityistä huomiota,
            millä tavalla tämä prosessi saataisiin
            toimivammaksi.
         
         
       
      
         
         Lyly Rajala /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Jatkan tuosta, mihin ed. Hakola jäi.
            Elikkä minun käräjäoikeuslautamiesaikanani
            paras päivä oli semmoinen, että oli yksitoista
            juttua, joista käsiteltiin kaksi, eli se osoittaa, että se
            on ihan tosi juttu. Kerrankin sattui semmoinen juttu, että todistaja
            oli haastettu — sinnehän on pakko mennä,
            kun todistajaksi haastetaan — ja tuli Australiasta, missä hän
            asui, ja sitten juttua ei voitu käsitellä, kun
            vastaaja ei saavu paikalle. Tämä on ihan järjetöntä,
            siihen pitäisi saada jokin muutos.
         
         
         Sen verran palaan vielä tuohon sakon muuntorangaistusasiaan,
            että ed. Heinoselle pieni korjaus, että se tuli
            voimaan 1.10. viime vuonna. Silloin samana päivänä piti
            tulla voimaan myöskin se, että nuo piittaamattomat,
            jotka päivästä toiseen tekevät
            noita temppujansa, joutuisivat vastuuseen. Ei sitä ole
            koskaan nähty. Silloin oikeusministeri vetosi meihin — minäkin
            olin silloin lakivaliokunnan jäsen — että ettekö luota minuun,
            ja näin se näyttää olevan, ettei
            häneen voinut luottaa, koska tuota asiaa ei ole tänne
            tuotu vieläkään.
         
         
         Kaikista karseinta minun mielestäni tuossa sakon muuntorangaistusasiassa
            on, että se, siis ihmisten oikeustajun vastainen laki,
            tuodaan säästösyistä, että saataisiin
            vankilaan enemmän tilaa, sieltä pois sakkovankeja.
            Tämä ei ole oikeusvaltion mukaista toimintaa minun
            mielestäni millään tavalla.
         
         
         Kun ed. Hakola sanoi, että jotkut jopa repivät sakkolapun,
            olen nähnyt sellaisenkin tapauksen, että tällainen
            piittaamaton tekijä, joka on juuri tehnyt siis poliisin
            kirjoittamalla sakolla rangaistavan teon, repii tämän
            sakkolappunsa siinä suoraan poliisin edessä. Siitä puuttuu
            vaan se, että hän kävelee suoraan takaisin
            sinne huoltoasemalle ja hakee toisen mäyräkoiran
            poliisin edessä. Poliisilla ehkä on siihen jonkinlaisia
            keinoja, mutta yleensä noilla kauppiailla sinällään
            ei ole mitään keinoja estää näitä rikoksia
            nykylain muodossa.
         
         
         Vielä korostan sitä, että haluan
            mainita, että tämän jutun vuoksi minun
            5,5-vuotinen urani lakivaliokunnassa loppui. Sanoin silloin, että minua
            tässä talossa määrää vain
            Jumala, Kekkonen ja omatunto, ja Jumala ja omatunto olivat sitä mieltä,
            että minun kannattaa lähteä pois koko
            valiokunnasta mieluummin kuin olla valmistelemassa näin
            tolloja lakeja.
         
         
       
      
         
         Tuija Nurmi /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! On mielenkiintoista seurata, kuinka tämä asia,
            sakkojen muuntorangaistus, on kehittynyt, kun sitä perusteltiin
            ainakin valtiovarainvaliokunnassa sillä, että sakkovankeja
            ei voida laittaa vankilaan, koska siellä he viimeistään
            oppivat rikollisiksi. Ja nyt sitten tietenkin tämäkään
            tilanne ei ole oikeudenmukainen, se on ainakin vastoin minun oikeudentuntoani.
            Jos ihminen tekee väärin ja hän saa sakon,
            niin kyllä jos se rangaistus määrätään,
            niin ellei sitten muuten sakkoja tule maksetuksi, sitten lähdetään
            istumaan se vankilaan.
         
         
         Ymmärrän ed. Rajalaa erittäin hyvin,
            että hän teki tämän johtopäätöksen.
            Mutta näin mielet muuttuvat ja varmasti tämä päätöksentekokin
            tulee muuttumaan, kun kuunnellaan näitä äänenpainoja
            ja nähdään, mihinkä yhteiskunta
            kehittyy. Se, että sakonsaajat repivät sakkolapun
            poliisin läsnä ollessa, ei kyllä mielestäni
            ole mitenkään hyväksyttävää käytöstä.
            Siinä uhmataan yleistä järjestystä ja
            kyllä jonkinlainen järjestys ja tolkku pitää olla,
            kun yhdessä täällä eletään.
         
         
       
      
         
         Krista Kiuru /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Aloitan minäkin tällä sakon
            muuntorangaistussäännösten muuttamisella,
            ja täytyy sanoa, että olen iloisesti yllättynyt,
            jos olen oikein tulkinnut tätä keskustelua, jota
            on loppuillasta käyty. Näyttää siltä,
            että olette muuttaneet mielenne myöskin hallituspuolueissa
            ja tämä on tietenkin ilo. Nimittäin me äänestimme
            kyllä oppositio, siis sosialidemokraatit olivat tätä esitystä aikoinaan
            vastaan ja emme halunneet ottaa tätä käyttöön.
            Näin kuitenkin sitten kuukausien viivästystaistelun
            tuloksena tapahtui. On hyvä, että me nyt myönnämme,
            että tämä ei ollut oikean suuntainen
            lakimuutos. Toivonkin todella, että nyt otetaan tämän
            iltainen viesti niin vakavasti, että ryhdytään myös
            toimenpiteisiin.
         
         
         Olemme odottaneet jo pitkään sitä selvitystä, joka
            lakivaliokunnalle luvattiin vuoden 2010 loppuun mennessä,
            joka olisi riittävän kattava. Nimittäin
            eduskunta edellytti aivan sanatarkasti oikeusministeriön
            seuraavan ja arvioivan sakon muuntokiellon vaikutuksia kiinnittäen
            huomiota muiden seikkojen ohella "sakkovankien määrän kehitykseen,
            sakkotulojen määrään, sakkorangaistuksen
            uskottavuuteen rikosoikeudellisena seuraamuksena sellaisissa tapauksissa,
            joissa henkilö syyllistyy toistuvasti vähäisiin
            rikoksiin, vaikutuksiin rikollisuuteen kokonaisuutena, vaikutuksiin
            kaupan alan yritysten kannalta sekä käräjäoikeuksien,
            kuntien ja muiden asianomaisten viranomaisten toimintaan, ja antavan
            asiasta selvityksen lakivaliokunnalle vuoden 2010 loppuun mennessä."
            Siis tämä on juuri se paperi, jonka me haluamme
            sitten nähdä, onko tämä laki toiminut
            käytännössä niin kuin on oletettu.
            Itse aikoinaan sitä vastustin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Toinen merkittävä asia nousi
            tässä vielä keskusteluun, ja se on vankeinhoidon
            tilanne ja tulevaisuus. Me tiedämme, että rikosseuraamusalalla
            on käynnissä hyvin monenlaisia kehittämisprojekteja
            ja toimintaa ollaan nyt monella tavalla kääntämässä uuteen
            suuntaan.
         
         
         No, tässä kun katsotaan resurssipuolta, niin jälleen
            suuri kysymys on se, olemmeko me turvanneet rikosseuraamusalan riittävät
            resurssit. Sosialidemokraatit ovat esittäneet 2 miljoonan panostusta
            sekä vankeinhoidon palveluiden kehittämiseen että 2
            miljoonan panostusta vankitilojen peruskorjaukseen. Onkin selvää,
            että meidän pitäisi nyt aivan uudella
            tavalla etsiä niitä todellisia kuntoutustoiminnan
            uusia suuntia vankeinhoitolaitoksen sisällä, sillä valitettavan
            usein kuitenkin rikolliset tulevat uusimaan tekonsa vapauteen päästyään
            tämän vankeusolon jälkeen, ja me tarvitsisimme
            aivan uudenlaisia tukitoimia ja näitä tukitoimia,
            joita nyt on olemassa, pitäisi entisestään
            tehostaa.
         
         
         Lisäksi olen erittäin huolissani, niin kuin
            koko meidän valiokuntaryhmämme, siitä,
            miten henkilökunta kaikkien näiden muutospaineiden
            alla jaksaa. Työ on entisestään kuormittunut,
            ja on selvää, että henkilökunnan
            jaksamiseen pitäisi puuttua aivan toisella tavalla.
         
         
         Myös toimitilojen suhteen on huoli siitä,
            että näitä vankitilojen peruskorjauksia
            jatkettaisiin sen suunnitelman mukaisesti, joka nyt on. Erittäin
            huolestuttavaa on myös se, että meillä on
            luvattoman paljon paljusellejä. Näitä paljusellejä siis
            ei pitäisi olla minkään inhimillisen
            nykysuomalaisen elämänmenon mukaan vankilassa.
            Eli kyllä on selvää, että toimenpiteisiin
            pitäisi ryhtyä. Ei se auta, jos muutamia paljusellejä poistetaan
            ja samaan aikaan lopetetaan sellaisia vankipaikkoja, jotka ovat
            tiloissa, joihin näitä muutoksia ei pitäisi
            tehdä. Se tuntuu kyllä aivan kummalliselta.
         
         
         No, yksi pitkään valiokunnassa esillä ollut asia
            on korkeat vuokrakustannukset. Meillä on toimitilojen suhteen
            erittäin korkeat käyttömenot, ja se rasittaa
            entisestään vankeinhoidon budjetointia.
         
         
         Arvoisa puhemies! On myös todettava, että niin
            muilla kuin myös oikeusministeriön hallintoalalla
            yksi suurimmista taakoista on muodostunut liian kireästä tuottavuusohjelmasta.
            Tänä vuonna valtionhallinnon tuottavuusohjelmaan (Puhemies:
            5 minuuttia!) liittyy jo noin 2,5 miljoonan säästöt
            ja sen henkilöstövähennys on 172 henkilötyövuotta.
            Se on aika kohtuutonta.
         
         
       
      
         
         Sampsa Kataja /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! On välttämätöntä äskeisen
            puheenvuoron jälkeen todeta, että hallituspuolueissa
            myöskään allekirjoittanut ei ole kelkkaa
            kääntänyt, vaan jo tuolloin, kun tuo
            sakkomuuntorangaistusten poistaminen siltä osalta kuin
            se tapahtui, täällä eduskunnassa meni
            läpi, edellytimme, että niissä tilanteissa,
            missä tekijä on menettelyllä osoittanut
            piittaamattomuutta lain kielloista ja käskyistä,
            rangaistusmääräysmenettelyn käyttö poistuu, jolloinka
            muuntaminen on yhä mahdollista. Näin ei kyllä jostakin
            syystä ole tapahtunut, tällaista esitystä ei
            ole eduskuntaan tullut. Jos se ei kerran onnistu, niin silloin täytyy
            palata tuohon aikaisempaan tilaan ja palauttaa se muunto niidenkin osalta.
         
         
       
      
         
         Lyly Rajala /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Pientä korjausta ed. Kiurun puheeseen
            sen verran, että myöskin hallituspuolueista vastustivat
            tuota lakia kaikki poliisit, kokoomuksen Hakola, Hemmilä ja
            Salo ja keskustan Oiva Kaltiokumpu ja sen lisäksi vielä tietenkin
            opposition ainoa poliisi Raimo Vistbacka. Sen lisäksi kokoomuksesta Sanna
            Lauslahti ja minä vastustimme tuota lakia henkeen ja vereen
            ja äänestimme hallituksen esitystä vastaan
            täällä salissakin.
         
         
       
      
         
         Juha Hakola /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tuohon ed. Katajan esittämään
            näkökantaan on helppo yhtyä, ja totean
            vielä ed. Kiurulle hieman samaan sävyyn kuin ed.
            Rajala äsken, että ennen kuin tekee valtavia yleistyksiä,
            kannattaa ensin katsoa, ketkä ovat olleet mitä mieltä.
            Kerroitte, että me olemme kääntäneet
            kelkkamme. Äskeisestä ed. Rajalan selostuksesta
            varmasti kävi selville, että näin ei
            ole tapahtunut.
         
         
       
      
         
         Krista Kiuru /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Olen erittäin tyytyväinen
            siitä, että pystyimme tukemaan samaa näkemystä siitä,
            että tämä tehty laki oli huono laki.
            Niin kuin tiedätte, me täällä eduskunnassa
            emme useinkaan luettele kaikkien niiden edustajien nimiä,
            jotka ovat mitäkin mieltä olleet. Tosiasia on
            kuitenkin se, että hallituspuolueiden kansanedustajien äänestyksillä me
            veimme valitettavasti tämän lain läpi,
            jota me vastustimme. Nostan hattua teille siitä, edustajat,
            että te olitte tätä lakia aikoinaan vastaan.
         
         
         Arvoisa puhemies! Yhdyn myös ed. Katajan arvioon siitä,
            että tässä ei ole toimittu niin kuin valiokunta
            edellytti ja toimenpiteisiin on ryhdyttävä, jos
            kerran esityksiä tästä sitten ei ole
            tulossa jatkossa. Toivon todella, että pidätte
            tässä tiukkaa seulaa ja näin tullaan
            toimimaan.
         
         
         Lisäksi me olemme ihmetelleet, missä nämä yhdyskuntaseuraamukset
            ja niiden kehittäminen todellisuudessa viipyvät.
            Me edellytimme, että tämä kokonaistarkastelu
            tullaan tekemään viipymättä ja
            erillisenä työnä valmistellaan, siis
            poikkihallinnollisesti, esitys siitä, minkälainen
            sakon muuntorangaistusjärjestelmän korvaava järjestelmä tullaan
            luomaan. Sellaista ei ole vieläkään kuulunut.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu pääluokasta 25 päättyi.