10) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi opintotukilain sekä lukiokoulutuksen
         ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden koulumatkatuesta annetun
         lain 2 §:n muuttamisesta; Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi
         opintotukilain 7 ja 11 §:n muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Tuula Peltonen /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Meinasin hypätä jo asioiden
            yli ja mennä seuraavaan kohtaan, mutta ilmeisesti nyt puhutaan
            hallituksen esityksestä 197, jos olen oikeassa kohdassa.
         
         
         Opintotukiasiat ovat aina olleet kuuma peruna. Sen jälkeen,
            kun opintotukea laskettiin laman aikana vuonna 95, ei siihen tullut
            muutoksia ennen kuin vuonna 2008, jolloin sitä sitten vastaavasti
            nostettiin. Nyt opintorahaa ehdotetaan korotettavaksi hallituksen
            rakennepoliittisen ohjelman mukaisesti. Hallitusohjelman mukaisesti hallituksen
            esityksessä 116 ehdotetaan, että opintorahan määrä sidotaan
            kansaneläkeindeksiin ja järjestelmää uudistetaan
            tukemaan päätoimista opiskelua ja nopeampaa valmistumista.
         
         
         Sivistysvaliokunta pitääkin myönteisenä,
            että tämä pitkään toivottu
            uudistus voidaan valtion vaikeassakin taloudellisessa tilanteessa
            tehdä. Myönteistä on myös se,
            että muualla kuin vanhempiensa luona asuvien 18—19-vuotiaiden muiden
            kuin korkeakouluopiskelijoiden opintorahaan vähentävästi
            vaikuttavia vanhempien tulorajoja korotetaan ja tuen riittävyyden
            parantamiseksi opintolainan valtiontakauksen määriä korotetaan
            100 eurolla.
         
         
         Opintotukena myönnetään opintotukilain 2 §:n
            mukaan opintoraha, asumislisä ja opintolainan valtiontakaus.
            Pohjoismaissa päätoimiseen opiskeluun kannustetaan
            opiskelijoille itselleen maksettavalla opintotuella, joka muodostuu
            Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa sekä opintoraha-
            että lainamuotoisesta tuesta. Korkea-asteen opintotuki
            on lainapainotteinen Ruotsissa ja Norjassa ja opintorahapainotteinen
            Tanskassa ja Suomessa. Islannissa tuki on sen sijaan kokonaan lainaa.
            Opintorahan osuus on Suomessa Tanskan jälkeen toiseksi
            korkein. Nyt ehdotetussa uudistuksessa opintorahaa on tarkoitus
            korottaa 11 prosenttia kuukaudessa vaikkakin toki opintotukikuukausia
            samalla vähentäen.
         
         
         Arvoisa puhemies! Mitä tämä sitten
            vaikuttaa sekä opiskelijan elämään
            että kansantalouteen? Muutoksella halutaan tukea ensinnäkin
            opintotuen riittämistä päätoimisen
            opiskelun mahdollistamiseksi mahdollisimman tehokkaasti sekä opiskeluaikojen
            lyhentämistä ja sitä kautta myös työurien
            pidentämistä. Uudistus koskisi niitä opiskelijoita,
            jotka aloittavat ensimmäiset korkeakouluopinnot syyslukukautena
            2014 tai sen jälkeen. Muutos vaikuttaisi syksyllä 2014
            arviolta 8 300 yliopisto-opiskelijan ja 16 100
            ammattikorkeakouluopiskelijan tukiaikaan.
         
         
         Opintotuen enimmäismäärä nousisi
            799,60 eurosta arviolta 936,92 euroon syksyllä 2014, jos otetaan
            huomioon eduskunnalle annetussa hallituksen esityksessä esitetty
            opintorahan indeksikorotuksen määrä,
            noin 1,3 prosenttia, sekä opintolainan valtiontakauksen
            määrän korottaminen 300 eurosta 400 euroon
            kuukaudessa. Opintotuen enimmäismäärä olisi
            samanlaajuisia opintoja harjoittavilla arviolta 903 euroa ja tutkintokohtainen
            tukiaika 55 tukikuukautta, jos korkeakouluopinnot on aloitettu ensimmäistä kertaa
            ennen 1.8.2014.
         
         
         Arvoisa puhemies! Vaikka opintotukikuukaudet vähenevät,
            antaisi tämä muutos kuitenkin paremmat mahdollisuudet
            täysipäiväiseen opiskeluun. Ylemmän
            korkeakoulututkinnon mediaanisuoritusaika oli 6,5 vuotta vuonna
            2012. Viimeisimmän Tilastokeskuksen julkaiseman Opintojen
            kulku -tilaston mukaan vuonna 2006 aloittaneista uusista opiskelijoista
            vuoden 2011 loppuun mennessä yliopistokoulutuksen suoritti 5,5
            vuodessa 49 prosenttia, joista ylemmän korkeakoulututkinnon
            suoritti 21 prosenttia ja alemman korkeakoulututkinnon 28 prosenttia.
            Tämä on mielestäni varsin vähän,
            joten kaikki uudistukset, millä saamme opiskelijat opiskelemaan kokopäiväisesti
            kohti tutkintoa, ovat tervetulleita.
         
         
       
      
         
         Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Nämä lakiesitykset ovat
            tärkeitä monesta syystä. Ensinnäkin
            muutosten tavoitteena on hallitusohjelman mukaisesti opintoaikojen
            lyhentäminen ja sitä kautta työurien
            pidentäminen. Toisaalta näiden lakiesitysten tavoitteena
            on vähentää opiskelijoiden köyhyyttä.
            Opintotukilain muutoksen tarkoituksena on tuen riittävyyden parantaminen
            päätoimiseen opiskeluun kannustavaksi. Opintorahan
            sitominen indeksiin parantaa 280 000 opiskelijan opintotukea.
            Tätä muutosta on odotettu kauan, ja hyvä,
            että se lopultakin toteutuu.
         
         
         Tämän lain myötä korkeakouluopiskelijoiden enimmäistukiaika
            lyhenee 70 kuukaudesta 64 kuukauteen ja vastaavasti opintorahan
            kuukausittainen määrä nousee 11 prosenttia.
            Jotta tehokas opiskelu mahdollistuu, on opiskelijan saatava opintojensa
            suunnitteluun riittävästi apua ja ohjausta. Liian
            usein korkeakouluissa opiskelijat joutuvat tekemään
            opiskelusuunnitelmansa yksin ilman tukea. Toisaalta myös
            opetuksen järjestäjän on huolehdittava
            siitä, että kursseja on riittävästi
            ja riittävän usein tarjolla. Jos kurssitarjonta
            ei ole riittävän laaja ja usein toistuva, voi
            tämä vaikeuttaa opiskeluiden tehokasta toteuttamista. Tämä taas
            voi johtaa siihen, että enimmäistukiajan päätyttyä opiskelijat
            joutuvat toimeentulotuen asiakkaiksi. Tämä ei
            varmaan ole tarkoitus, ja siksi lain toteutumista on syytä seurata
            tarkkaan.
         
         
         Toinen seurattava asia on, miten lakimuutokset vaikuttavat perheellisten
            opiskelijoiden asemaan, sillä opiskelu ei saa olla esteenä perheen perustamiselle
            tai lasten hankkimiselle.
         
         
         
       
      
         
         Markus  Lohi  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
            sisältää monia ihan hyviä ja
            kannatettavia elementtejä, muun muassa sen, että opintotukea
            sidotaan indeksiin. Toki opintotuen aikaa hieman lyhennetään,
            mutta tällähän tavoitellaan sitä,
            että nuoret opiskelisivat nopeammin ja siirtyisivät
            hieman aiempaa nopeammin myös työelämän
            käytettäväksi, ja tämä tavoite
            sinänsä on kannatettava.
         
         
         Mutta haluan tässä puheenvuorossa, arvoisa puhemies,
            keskittyä itse asiassa yhteen asiaan, joka tässä hallituksen
            esityksen käsittelyssä tuli aika voimakkaastikin
            esille perustuslakivaliokunnan käsittelyssä, nimittäin
            siihen seikkaan, että 18—19-vuotiaat muut kuin
            korkeakoulussa opiskelevat nuoret ovat epätasa-arvoisessa
            asemassa opintotuen suhteen verrattuna ikätovereihin. Nythän
            on niin, että toisella asteella opiskelevilla nuorilla,
            jotka ovat täyttäneet 18 vuotta mutta eivät
            20:tä vuotta, vanhempien tulot vaikuttavat opintotukeen,
            vaikka he asuvat kodin ulkopuolella. Samassa elämäntilanteessa
            kodin ulkopuolella asuvilla korkeakouluopiskelijoilla vanhempien
            tulot eivät vaikuta nuoren opintotukeen. Kun tätä asiaa
            käsiteltiin perustuslakivaliokunnassa, todettiin, että sääntelyllä on
            merkitystä muun muassa perustuslain 16 §:n
            2 momentin ja erityisesti 6 §:n 2 momentin syrjintäkieltosäännöksen
            kannalta. Kansalaisiahan ei saa asettaa epätasa-arvoiseen
            asemaan ilman hyväksyttävää perustetta,
            ja tässä tilanteessa, kun puhutaan siitä,
            että toiset opiskelevat korkealla-asteella ja toiset keskiasteella,
            toisella asteella, ei ole mitään hyväksyttävää syytä asettaa
            heitä opintotuen saannin kannalta eriarvoiseen asemaan
         
         
          Tämä hallituksen esitys kuitenkin lieventää näiden
            vanhempien tulojen vaikutusta niin, että tulorajaa alennetaan.
            Tämä on menossa siinä mielessä tavallaan
            oikeaan suuntaan, eikä tässä ole sen
            takia perustuslain 6 §:stä johtuvaa estettä hyväksyä tätä tavallisessa
            lainsäätämisjärjestyksessä.
            Kuitenkin, jos me ajattelisimme tilannetta, että nyt oltaisiin
            säätämässä tätä lakia
            ihan puhtaalta pöydältä niin, että me
            asetamme korkeakouluopiskelijat ja keskiasteen opiskelijat eriarvoiseen
            asemaan, olisi tämä laki selvästi ristiriidassa
            perustuslain syrjintäkiellon kanssa.
         
         
         Tämä on seikka, joka on hyvä huomioida,
            ja mahdollisimman pian pitää tähän
            puuttua ja oikaista tämä epäoikeudenmukainen
            tilanne. Erittäin suurella tyytyväisyydellä luin
            tätä sivistysvaliokunnan mietintöä,
            jonka lopussa on lausumaehdotus: "Eduskunta edellyttää,
            että hallitus ryhtyy pikaisiin toimenpiteisiin opintotukilainsäädännön
            uudistamiseksi siten, ettei samassa tilanteessa olevia täysi-ikäisiä opiskelijoita
            aseteta enää eri asemaan iän perusteella."
            Toivon myös itse vilpittömästi, että tämä asia
            saadaan korjattua mahdollisimman pian.
         
         
       
      
         
         Ritva Elomaa /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Hallituksen esitysten 116 ja 197 tavoite on
            päätoimisen opiskelun mahdollistaminen ja tätä kautta valmistumisen
            nopeuttaminen. Opintorahan nostaminen noin 11 prosentilla ja vastaavasti
            enimmäistukiajan vähentäminen 5 kuukaudella
            tavoittelevat opintotuen riittävyyden parantamista, opiskeluaikojen
            lyhentämistä sekä työurien pidentämistä.
            Jotta tutkinnon suorittaminen nopeasti onnistuisi, on oppilaitoksissa
            panostettava samanaikaisesti kurssitarjonnan kattavuuteen ja aikataulutukseen.
            Opintotukiajan lyhentämisen vaikutuksia toimeentulotuen
            tarpeeseen tulee myös tarkkailla.
         
         
         Opintotukilainsäädäntö on
            tällä hetkellä vaikeaselkoinen, ja sitä on
            selkeytettävä. Lait tulevat tipoittain muodostaen
            melkoisen pykäläviidakon. On kahtatoista eri opintorahan
            perusmääritettä, ja on kuutta eri korkeakouluopiskelijoiden
            tukisäädöstä. Se on suurta viidakkoa,
            vaikeaselkoista.
         
         
         Perheellisten opiskelijoiden asemaa tulee edistää,
            jos hallituksen pyrkimys on alentaa perheen perustamisen keski-ikää nykyisestä tasosta.
            Tällä hetkellä perheelliset
            opiskelijat voidaan nähdä niin sanottuna väliinputoajaryhmänä. Opintorahan
            korottaminen perheellisille opiskelijoille olisi konkreettinen toimenpide,
            joka parantaisi heidän asemaansa. Myös perheen
            vaikutusta opintojen edistymiseen pitäisi tarkastella tapauskohtaisesti
            ja mahdollistaa opintorahan myöntäminen pidemmälle
            ajanjaksolle tällaisin perustein.
         
         
         Ja sitten tämä 18—19-vuotiaitten
            oikeus täysimääräiseen opintorahaan.
            Siinä sivistysvaliokunnalla on lausumaehdotus, jossa "eduskunta
            edellyttää, että hallitus ryhtyy pikaisiin
            toimenpiteisiin opintotukilainsäädännön
            uudistamiseksi siten, ettei samassa tilanteessa olevia täysi-ikäisiä opiskelijoita
            asetettaisi enää eri asemaan iän perusteella".
            Huomioitavaa on, että myös perustuslakivaliokunta  huomautti  tämän  esityksen
            yhteydessä yhdenvertaisuussäännöksestä,
            etteivät opiskelijat joutuisi tosiaan eriarvoiseen asemaan ollessaan
            täysi-ikäisiä.
         
         
       
      
         
         Mika Niikko /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tässä lakiesityksessä on
            hyvää se, että vihdoinkin opintotuki
            sidotaan indeksiin. Haluan kuitenkin muistuttaa siitä,
            että opiskelijat keräsivät tämän vaalikauden
            alkua edeltävänä aikana ehdokkailta mielipiteitä,
            milloin tämä indeksiin sitominen pitäisi
            toteuttaa, ja valituista kansanedustajista, täällä istuvista,
            144 silloin lupasi sitoa opintotuen indeksiin jo 1.1.2012 alkaen.
            Vasemmistoliitosta, vihreistä, Suomen sosiaalidemokraateista ja
            RKP:stä sekä kristillisdemokraateista yhtä kansanedustajaa
            lukuun ottamatta kaikki vastauksen antaneet valituiksi tulleet kansanedustajat lupasivat
            korottaa opintotuen 1.1.2012. Tämä ihan muistutuksena
            siitä, että meidän ei pidä antaa
            semmoisia vaalilupauksia, joita me emme pysty tai emme aiokaan pitää.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä lakiesityksessä on tarkoitus,
            että opintotuki mahdollistaisi opiskelijalle päätoimisen
            opiskelun ilman, että tarvitsisi mennä töihin
            samanaikaisesti, tehdä pitkiä päiviä,
            ja se edistäisi myös sitä opiskelun nopeaa valmistumista.
            Kuitenkin samanaikaisesti tämä laki ei vieläkään
            mahdollista opintotukea 18—19-vuotiaille opiskelijoille,
            vaikka he asuisivat poissa kotoa, jos heidän vanhempiensa
            tuloraja ylittyy. Tuloraja tässähän on
            nytten määritelty, että jos vanhempien
            tulot ovat yhteensä 6 100 euroa kuussa, niin silloin
            opintorahaa ei tule lainkaan. Siinä mielessä,
            arvoisa puhemies, epäilenkin, että kaikki vanhemmat
            eivät tästä huolimatta kykene kustantamaan
            lastensa opiskelua, kun nämä asuvat poissa kotoa.
            Pelkään pahoin, että edelleenkin opinnot
            pitkittyvät usean opiskelijan osalta.
         
         
       
      
         
         Eeva-Johanna Eloranta /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! On todella hienoa, että opintorahan
            määrä sidotaan nyt indeksiin ja järjestelmää uudistetaan
            tukemaan päätoimista opiskelua ja nopeampaa valmistumista.
            Tässä tavoiteajassa plus se noin 6 kuukautta tutkinto
            on aivan mahdollista suorittaa, ja tietenkin pitää ottaa
            huomioon se, että myöskin opintotuen määrä sitten
            vastaavasti nousee.
         
         
         On todella myönteistä, että tämä uudistus
            voidaan ottaa käyttöön nyt, vaikka taloudellinen
            tilanteemme on todella haastava. Myönteistä on myöskin
            se, minkä muutkin ovat täällä maininneet,
            että muiden kuin vanhempiensa luona asuvien 18—19-vuotiaiden
            muiden kuin korkeakouluopiskelijoiden opintorahaan vähentävästi
            vaikuttavia vanhempien tulorajoja nyt korotetaan. Niin kuin on todettu,
            vanhempien tulot kuitenkin vaikuttavat, ja se on aika suuri epäkohta.
            Kun on kysymys täysi-ikäisistä henkilöistä,
            niin voidaan tätä opintotukilakiin sisältyvää asiaa
            pitää nyt perustuslain yhdenvertaisuussääntelyn
            kannalta kyseenalaisena. Kun nyt kuitenkin tulee parannusta, niin
            se voidaan sitten toteuttaa, mutta on todella tärkeää,
            että tämä asia saadaan sitten pitkällä tähtäimellä kuntoon.
            Ei ole todellakaan oikeudenmukaista, että joillakin vanhempien
            tulot vaikuttavat ja joillakin sitten taas eivät.
         
         
         Yksi muu kohennusta kaipaava asia tulevaisuudessa on perheellisten
            opiskelijoiden asema, joka monilta osin on aika haasteellinen. Sitten tämä kolmas
            asia, josta taisi edustaja Elomaakin todeta, on, että tässä opintotukijärjestelmässä
            on ongelmana
            myöskin se, että meillä on muutaman vuoden
            välein tehty suuria opintotukimuutoksia, ja ne ovat tehneet
            meidän järjestelmästä niin sekavan
            ja monimutkaisen, että se vaarantaa jo sitä kautta
            oikeusturvan ja etuuksien virheettömän toimeenpanon.
            Meillä on jopa opintotuen enimmäisajoissa viittä erilaista
            säännösperustetta riippuen siitä,
            milloin ja millä tavoin opiskelija on tutkintonsa aloittanut.
            On tärkeää, että me näitä säännöksiä lähdemme
            tulevaisuudessa sitten selventämään.
         
         
       
      
         
         Ben Zyskowicz /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Pyysin tämän puheenvuoroni
            alun perin muusta syystä, johon palaan, mutta kun edustaja Lohi
            ja myös edustaja Elomaa nosti nämä perustuslailliset
            kysymykset esiin, niin saanen siitäkin lausua muutaman
            sanan. Minulle ainakin käteen sattui vain korjattu versio,
            ja siinä ei ollut liitteenä perustuslakivaliokunnan
            lausuntoa, joten joudun nyt tätä asiaa kommentoimaan
            yleisemmällä tasolla ja lähinnä sen
            valossa, mitä täällä edustajat
            sanoivat.
         
         
         Olen jo pitkään ollut sitä mieltä,
            että meillä Suomessa perustuslakia tulkitaan liian
            tiukasti. Kun me korostamme erilaisia perustuslakiin liittyviä säädöksiä ja
            oikeuksia, tosiasiassa kavennamme muita oikeuksia. Mitä tällä tiukalla
            tulkinnalla tarkoitan? Jos vaikka katsotaan äsken puheena
            ollutta koulurauhalainsäädäntöä,
            niin perustuslakivaliokunta totesi tässäkin esityksessä kaksi
            perustuslain vastaista säädöstä,
            vaikka se oli erittäin huolellisesti valmisteltu ja eri
            näkökohdat huomioinut. Tänne pöydälle
            on jaettu lakivaliokunnan mietintö esitutkintapaketista,
            ja eiköhän sieltäkin löytynyt
            perustuslakivaliokunnan mielestä perustuslainvastaisuuksia.
         
         
         Nyt täällä ollaan vaatimassa yhdenvertaisuussäädöksen
            erittäin tiukkaa tulkintaa, laajentavaa tulkintaa. Jos
            tälle tielle lähdetään, niin
            monien esimerkiksi veropolitiikkaan, sosiaalipolitiikkaan tai aluepolitiikkaan
            liittyvien lainsäädösten perustuslainmukaisuus
            voitaisiin kyseenalaistaa, koska totta kai lainsäätäjä jatkuvasti
            esimerkiksi veropolitiikassaan, aluepolitiikassaan ja sosiaalipolitiikassaan
            tekee eroja kansalaisten välillä. Mutta nämä erot
            eivät tietystikään saa olla mielivaltaisia,
            ja tämä yhdenvertaisuussäännös
            on nimenomaan mielivallan kielto, syrjinnän kielto. Mutta
            jos sitä ruvetaan tulkitsemaan tiukasti ja laajasti näiden
            erojen tekemisen kielloksi, niin me olemme vielä kummissamme.
            Esimerkiksi tällä hetkellä meillä on
            paljon eläkkeensaajia, jotka ovat sitä mieltä,
            että tämä suuremmille eläkkeille
            säädetty lisävero on perustuslain vastainen,
            ja niin edelleen.
         
         
         Mitä tiukemmin me tulkitsemme perustuslakia ja viemme
            yhä laajemmalle sen tiukkaa tulkintaa, sitä enemmän
            me kavennamme kansan valitseman eduskunnan tosiasiallista toimivaltaa ja
            luovutamme tässä suhteessa yhä enemmän valtaa
            niille muutamalle, yhden käden sormin laskettavalle professoritason
            asiantuntijalle, joita perustuslakivaliokunta näissä asioissa
            kuulee.
         
         
         Mutta herra puhemies, varsinainen syy, miksi tänne
            tulin: Tässä hallituksen esityksessä on
            hyviä asioita. Esimerkiksi opintolainajärjestelmää uudistetaan
            järkevällä tavalla ja samoin opintotukikuukausien
            määrää rajataan. Mutta tässä esityksessä myös
            opintotuki sidotaan indeksiin ja opintorahaa korotetaan. Kaikki
            täällä keskustelussa käytetyt
            puheenvuorot ylistävät ja kiittävät tätä opintorahan
            sitomista indeksiin, ja useimmissa puheenvuoroissa on vaadittu sen
            lisäksi opintotukijärjestelmäämme
            muita parannuksia, jotka siis parantavat opintotukijärjestelmäämme saajan
            kannalta. Kun näitä puheenvuoroja täällä kuuntelen
            ja myös tätä hallituksen esitystä katselen,
            niin jotenkin tuntuu siltä, että täällä ei
            ollenkaan ymmärretä, mitä kello on lyönyt.
            Suomen valtio ottaa tänä vuonna yli 9 miljardia
            euroa velkaa. Se on valtava määrä 54
            miljardin budjetissa. Ensi vuonna otamme 7 miljardia velkaa, tämänhetkisen
            budjettiesityksen mukaan. Mikä on todellinen tilanne joulukuussa
            2014, sitä emme tietystikään kukaan tiedä.
         
         
         Eli samalla kun me elämme runsaasti yli varojemme ja
            myös pitkällä aikavälillä meillä on
            miljardien kestävyysvaje, eli syömme enemmän kuin
            tienaamme, niin me täällä korotamme etuisuuksia.
            Me parannamme opintotukijärjestelmää,
            me sidomme opintotuen indeksiin, me korotamme opintorahaa. Ymmärretäänkö täällä eduskunnassa,
            missä mennään? Tätä ylistetään
            ja lisää vielä vaaditaan. Meillä on
            suunnilleen maailman paras ja anteliain opintotukijärjestelmä, mutta
            tällaisessa taloudellisessa tilanteessa sitä vielä parannetaan.
            Eivät opiskelijat ole kaikki köyhiä.
            Se on aivan väärä käsitys. Köyhien
            perheiden opiskelijalapset ovat köyhiä. Rikkaiden perheiden
            opiskelijalapset eivät ole köyhiä. Se, mitä täällä sanottiin,
            että on niin väärin, että vanhempien
            tulot ja varallisuus otetaan huomioon, se ei ole yhtään
            väärin. Päinvastoin, se olisi ihan oikein,
            että varakkaat ihmiset tukisivat omia lapsiaan, vaikka
            nämä ovatkin jo 18 vuotta täyttäneitä,
            näiden opinnoissa. Mutta minun mielestäni on järkyttävää,
            että tällaisessa taloudellisessa tilanteessa,
            jossa valtakuntamme velkaantuu hurjaa vauhtia, me olemme täällä parantamassa opintotukijärjestelmää.
         
         
         Keiden te luulette tämän velkamme maksavan takaisin?
            Nämä samat nuoremmat sukupolvet. Te lastaatte
            heille (Puhemies koputtaa) miljardeja lisää velkaa
            ja teette korotuksia samanaikaisesti heidän etuisuuksiinsa.
            En tiedä, mistä tämä kertoo.
            Kertooko se siitä, että meiltä kansanedustajilta
            ja ministereiltä puuttuu todellisuudentaju näissä asioissa?
            Vai kertooko se siitä, että ministereiden runsaissa
            avustajajoukoissa on niin paljon entisiä opiskelijapoliitikkoja,
            jotka osaavat siellä lobata ja edistää nykyopiskelijoiden
            asiaa, mistä tietysti heille kunnia?
         
         
         Mutta itse en ymmärrä, että tällaista
            politiikkaa tehdään. Helpoin säästö on
            se, että jätetään uusia pysyviä menoja
            säätämättä. Nyt me
            säädämme uusia pysyviä menoja.
            Me sidomme opintotuen indeksiin, me korotamme opintorahaa. Sen jälkeen
            me kipuilemme, kun etsimme esimerkiksi ensi kevään
            kehysriihessä säästöjä, puutumme
            olemassa oleviin menoihin ja vähennämme niistä,
            mutta samalla toisella kädellä me olemme parantaneet
            etuisuuksia, lisänneet valtion menoja. Ja kuten sanoin,
            helpoin säästö on se, että pidättäydytään
            nyt ensimmäiseksi uusista menoautomaateista, kuten tämä opintorahan sitominen
            indeksiin on.
         
         
         Herra puhemies! Haluan ihan lopuksi vielä sanoa, että kun
            siellä vasemmalla nyt käytetään vastauspuheenvuoroja
            ja ollaan eri mieltä, niin opintotukijärjestelmässä kannattaa
            muistaa, että hyvätuloisten ihmisten jälkeläiset
            opiskelevat pitempään ja enemmän kuin
            pienituloisten ihmisten jälkeläiset. Eli opintotukijärjestelmässä pienituloiset
            ihmiset maksavat parempituloisten ihmisten jälkeläisille
            opintotukea. Se on tulonsiirto pienituloisemmilta ihmisiltä parempituloisten ihmisten
            jälkeläisille, jos otetaan huomioon se, miten
            eri varallisuus- ja tuloluokat ovat edustettuina esimerkiksi yliopisto-opiskelijoissa,
            kun taas veronmaksajien joukossa, kuten tiedätte, pieni-
            ja keskituloiset ovat erittäin hyvin edustettuina. Mutta
            tämä ei ollut minun pointtini. Minun pointtini
            on se, että yrittäkää nyt, kollegat, ymmärtää,
            missä tässä maassa mennään,
            ja lopettakaa näiden etuisuuksien korottaminen ja lisäetuisuuksien
            vaatiminen, kun nykyistenkin etuisuuksien ja palvelujen rahoittamisessa
            tänä vuonna, ensi vuonna ja lähivuosina
            on vallan riittävän vaativa tehtävä.
         
         
         
         
            
            Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
            
            Kiitoksia. — Viittaan taas yhteisesti hyväksyttyyn menettelytapakäytäntöön
               ja 5 minuutin puheenvuorojen suosituspituuteen.
            
            
            Pari vastauspuheenvuoroa.  Ensin edustaja Lohi.
            
          
         
       
      
         
         Markus Lohi /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Voin hyvin yhtyä siihen tavallaan
            ikään kuin hätähuutoon, mitä edustaja Zyskowiczin
            puheenvuorossa oli siihen, että tänne eduskuntaan
            tarvittaisiin kriisitietoisuutta. On selvää, että on
            erittäin huolestuttava tämä velkaantumiskehitys.
            Todella sekin on totta, että kaikista helpoin tapa pienentää tätä velkaantumistaakkaa
            on se, että emme lisää valtion kuluja, emme
            tuo uusia etuuksia, jotka lisäävät valtion kuluja
            pysyvästi.
         
         
         Mutta sitä en oikein ymmärrä, että edustaja Zyskowicz
            puhui tuossa pöntöstä aivan kuin hän ei
            itse olisi osana tätä meidän joukkoamme
            päättämässä näistä asioista
            vaan puhui teille, jotka olette siellä lisäämässä näitä etuuksia.
            Tämä on hallituksen esitys, jota nyt käsittelemme,
            ja tämä hallitus, jossa myös kokoomus
            on, on esittänyt, että opintotuki sidotaan indeksiin,
            ja on esittänyt tämän hallituksen esityksen
            kokonaisuudessaan. Uskon, että edustaja Zyskowiczkin tulee
            tämän puolesta varmasti äänestämään.
            Sen takia tämä on yhteinen huoli eikä tässä ole
            nyt tällaisia puolia olemassa, että te ja me.
         
         
         Mitä tulee siihen arvosteluun, joka koskee perustuslakivaliokunnan
            toimintaa, niin haluan sitä siinä mielessä oikaista,
            että kyllä perustuslakivaliokunta kuulee aika
            isoa joukkoa asiantuntijoita. Kun totesitte, että perustuslain
            tehtävä on vain estää mielivaltaa
            ja että tässä ei olisi siitä kysymys,
            niin olen täysin toista mieltä. Minusta, jos köyhän
            perheen lapsi tai rikkaan perheen lapsi lähtee opiskelemaan
            joko toiselle asteelle tai korkea-asteelle, samanikäinen
            asuu kodin ulkopuolella, ei ole mitään perusteita,
            on täysin mielivaltaista, että toinen saa enemmän
            opintotukea kuin toinen. Siinä ei ole minkäänlaista
            perustetta. Tämä on tullut esille, ja sen takia
            tämä on perustuslaillinen kysymys, että ilman
            perusteltua syytä ei saa asettaa eriarvoiseen asemaan.
            Siinä olen samaa mieltä, ettei veropolitiikkaan
            voida lähteä tätä laajentamaan,
            mutta on tärkeää se, että perustuslakia,
            (Puhemies koputtaa) jonka edustajat ovat itse säätäneet,
            myös noudatetaan.
         
         
       
      
         
         Tuula Peltonen /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowiczille täytyy sanoa
            nyt tiedoksi ihan, jos hän ei ole vielä hokannut,
            että hallitus on tehnyt hyvin pitkäjänteistä ja
            -näköistä politiikkaa ja meillä on
            tehty tämmöisiä rakennemuutoksia, esityksiä siitä,
            miten me saamme tämän julkisen taloutemme vähitellen
            kuntoon. Ne eivät ole mitään pieniä kikkoja
            varmaankaan vaan semmoista muutosta, jolla me saamme muutoksen tilan
            pysyväksi pikkuhiljaa. Yksi keino on siihen myös
            se, että me saamme mahdollisimman paljon ihmisiä töihin,
            ja se tarkoittaa myös näitä nuoria ihmisiä,
            ei pelkästään sitä, että ihmiset
            viihtyisivät töissä kauemmin, vaan myös
            sitä, että he pääsisivät
            työhön nopeammin. Siihen perustuu myös
            se, että opiskelijat pystyisivät suoriutumaan
            opiskelustaan sillä tavalla, että heidän
            ei tarvitsisi ainakaan elämässä selvitäkseen
            lähteä sitä työtä hakemaan vaan
            voisivat siellä opiskella päätoimisesti
            ja sitten valmistua ja lähteä työelämään.
            Eli kyllä tälläkin hallituksen esityksellä on
            hyvin hyvät ja pitkäjänteiset seuraukset.
            Siitä voimme olla varmoja.
         
         
         
            
            Ensimmäinen   varapuhemies    Pekka   Ravi:
            
            Edustaja Eloranta, minulle on vähän epäselvää, kumman
               puheenvuoron te haluatte: vastauspuheenvuoron vai varsinaisen. Toisen
               saatte, valitkaa. (Eeva-Johanna Eloranta: Vastauksen, kyllä!)
            
            
          
         
       
      
         
         Eeva-Johanna Eloranta /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Edustaja Zyskowiczin huoli velkaantumisesta on toki aiheellinen,
            mutta opintorahan korotuksen plus tukien lyhennyksen vaikutushan on
            plus miinus nolla. Se vaikutus, mikä sillä on positiivinen,
            on se todellakin, niin kuin edustaja Peltonen tuossa sanoi, että saamme
            nuoret aikaisemmin sinne työelämään
            tienaamaan sitä palkkaa ja maksamaan niitä veroeuroja,
            ja silloin edustaja Zyskowiczinkin huoli varmasti vähän siinä suhteessa
            helpottuu.
         
         
         Mutta mitä näiden vanhempien tulojen vaikutukseen
            tulee, niin ei ole kysymys siitä, etteivätkö ne
            voisi vaikuttaa. Kyse on siitä, minkä takia ne
            vaikuttavat joillakin opiskelijoilla, jotka ovat samassa tilanteessa,
            ja joillakin sitten taas eivät. Ei voi olla oikeudenmukaista,
            että muussa kuin korkeakoulussa opiskelevien vanhempien
            tulot vaikuttavat ja sitten taas, jos opiskelet korkeakoulussa,
            ne eivät vaikuta. Tämä ei ole oikeudenmukaista.
            Kyllä yhdenvertaisen kohtelun pitäisi olla kaikilla
            opiskelijoilla.
         
         
       
      
         
         Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Edustaja Lohi oli arvostelussaan oikeassa
            siltä osin, että minun olisi todellakin sen sijaan,
            että sanoin "te", pitänyt sanoa "me", koska olen
            itse tässä hullutuksessa mukana. Ehkä lieventävänä asianhaarana
            voidaan se kuitenkin ottaa huomioon, että lähetekeskustelussa
            nostin tämän saman kysymyksen esiin ja toivoin,
            että valiokunnassa olisi asiaa myös tältä kannalta
            mietitty, mutta eipähän ilmeisesti mietitty.
         
         
         Mitä edustaja Elorannan puheenvuoroon tulee, niin tulkitaan
            tämä ponsi sitten niin, että myös
            korkeakouluopiskelijoiden kohdalla otetaan ne vanhempien tulot huomioon.
            Minulle se sopii erinomaisen hyvin, koska en ole milloinkaan ymmärtänyt
            tätä filosofiaa, että vanhempien tulot
            eivät saisi vaikuttaa heidän omien lastensa veronmaksajilta
            yhteiskunnalta saamaan tukeen. Jos on varakkaat vanhemmat, niin
            eivät ne heidän lapsensa tarvitse samalla tavalla
            tukea kuin köyhien lasten opiskelu.
         
         
         Mitä sitten tähän perustuslailliseen
            keskusteluun tulee, niin siihen palataan jossain toisessa yhteydessä.
         
         
       
      
         
         Anneli Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Olisin juuri nimenomaan puuttunut tähän
            perustuslailliseen näkökulmaan, joka oli oikeastaan
            lähtökohtana edustaja Zyskowiczin koko omassa
            pohdiskelussa. Minun tulkintani teidän tästä pohdiskelustanne
            ja näkemyksestänne oli se, että te ette
            näe perustuslaillista oikeutta ihmisille siinä mielessä,
            että ihmisillä on yhdenvertainen ja tasavertainen
            oikeus lain edessä ja meidän yhteiskunnan edessä, vaan
            te arvioitte ihmisiä sillä perusteella, mikä on
            heidän taustansa, ja sitä kautta sitten tulee
            heidän perustuslaillinen oikeutensa muun muassa opiskeluun.
            Siinä mielessä tämä teidän
            avauksenne oli kyllä minun mielestäni todella
            haastava ja, voisiko sanoa, vähän outokin siltä osin,
            että vaikka vanhempien tulot olisivat hyvät, niin
            voi olla, että kaikkien vanhempien ja lasten suhteet eivät
            ole sellaisia, että nämä vanhempien tulot
            tukisivat tai mahdollistaisivat (Puhemies koputtaa) nuoren opiskelun.
            Pelkästään tästäkin
            syystä minusta on oikea suunta tämä,
            että me lähdemme tukemaan myös toisen
            asteen opiskelijoita siihen suuntaan, että heidän
            vanhempiensa (Puhemies koputtaa) tulorajat poistuvat ja sitä kautta
            heille tulee yhdenvertaiset mahdollisuudet myös opiskella.
         
         
       
      
         
         Anu Vehviläinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Minä kyllä ymmärrän edustaja
            Zyskowiczin puheenvuoron, mitä hän sanoi siitä,
            että tulisi olla pidättyväinen uusien menojen
            aiheuttamisessa. Tietysti tämän opintotuen sitominen
            indeksiin oli viime vaalien alla erittäin suuri kysymys
            ja kaikki puolueet siihen sitoutuivat. Siinä on sitä kautta
            tämmöistä painolastia, että tämä tulee
            hoitaa. Mutta sitten kun katsotaan tämän vaalikauden
            toimintoja, niin toisaalta hallitus on jo purkanut toisen indeksisidonnaisuuden,
            eli lapsilisien indeksi on jo nyt jäädytetty,
            ja se tehtiin 2011 maaliskuussa. Se näyttää vähän
            huonolta, että yhteen laitetaan indeksiä ja toisessa
            jäädytetään indeksiä.
         
         
         Mutta ehkä tämä edustaja Zyskowiczin
            puheenvuoro on kyllä hyvä evästys huomiseen
            rakenneuudistuskeskusteluun. Kun siellä rakenneuudistuksessa
            on taas esityksiä muun muassa oppivelvollisuuden nostosta
            tai sitten kotihoidon tuen kiintiöittämisestä ja
            uusista kuluista kunnille, niin toivon, että myös
            sitten siellä vasemmalla osataan lukea näitä merkkejä,
            että ei pitäisi tehdä ollenkaan uusia
            kuluja näitten rakenneuudistuksien yhteydessä.
         
         
       
      
         
         Markus Lohi /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kun puhutaan tästä opiskelijoiden,
            toisen asteen ja korkea-asteen opiskelijoiden, välisestä tasa-arvosta,
            niin on aivan totta, mitä edustaja Zyskowicz sanoo, että lisää kuluja ei
            tulisi nyt aiheuttaa. On saatu tieto myös ministeriöstä,
            että jos tämä tulosidonnaisuus toisen
            asteen opiskelijoilta poistettaisiin, niin se maksaisi noin 30 miljoonaa
            euroa lisää. Mutta siihen on olemassa myös
            toinen vaihtoehto toteuttaa se, eli tasataan kaikkien opiskelijoiden,
            niin toisen asteen opiskelijoiden kuin korkea-asteen opiskelijoiden,
            välillä tämä ero niin, että kaikki
            saavat saman verran, ja käytetään se
            nykyinen raha siihen. Tämä olisi ehkä tämän
            päivän politiikkaa, jos me ajattelemme valtiontaloutta,
            eikä niin, että lähdetään
            nostamaan joittenkin tuloja niin, että valtion menot vain
            lisääntyvät.
         
         
         
            
            Ensimmäinen   varapuhemies    Pekka   Ravi:
            
            Myönnän vielä kolme vastauspuheenvuoroa,
               ja sen jälkeen puhujalistaan. Muistutan, että meillä on
               hieman muitakin asioita vielä tänä iltana
               käsiteltävänä, (Naurua) niin
               säihkyvää kuin tätä keskustelua
               on kuunnellakin.
            
            
            Mutta nyt sitten edustaja Zyskowiczin minuutin pituinen vastauspuheenvuoro.
            
          
         
       
      
         
         Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Edustaja Kiljusen kanssa meidän pitää käydä paremmalla
            ajalla tästä asiasta periaatteellisempaa keskustelua,
            mutta olen todellakin sitä mieltä, että sellaista
            yhdenvertaisuutta ihmisten välillä en kannata,
            että kaikilla on sama oikeus saada veronmaksajilta rahaa:
            olit rikas tai köyhä, nuori tai vanha, niin kaikille
            pitää veronmaksajien rahoja sosiaaliturvan tai
            opintotuen tai jonkun muun muodossa antaa saman verran. Tässä ette
            saa minua kaveriksi, edustaja Kiljunen. Minä todellakin
            olen sitä mieltä, että sellaiselle, joka
            on köyhä ja tarvitsee yhteiskunnan tukea, annettakoon
            helpommin ja enemmän tukea ja sellaiselle, joka on varakas
            ja joka ei tarvitse yhteiskunnan tukea, annettakoon vähemmän tai
            ei ollenkaan tukea.
         
         
         Sitten kun te sanoitte, että vanhempien tuloja ei saa
            ottaa huomioon, koska joissakin tilanteissa tulehtuneet välit
            aiheuttavat sen, että rikkaatkaan eivät tue omien
            lastensa opiskelua: totta, mutta tämäkö poikkeus
            pitäisi ottaa pääsäännöksi
            ja lähteä tästä tilanteesta,
            että yleensä ne ovat niin tulehtuneet, että rikkaat
            eivät tue lastensa opiskelua? (Jaana Pelkonen: Asiaa!)
         
         
         
         
       
      
         
         Ritva Elomaa /ps(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Käsittääkseni koko
            eduskunta on varmaan sen takana, että opintotuki sidotaan
            indeksiin. (Ben Zyskowicz: Minä kyllä vastustan!)
            Perustuslakivaliokunnan huomautukset ja lausunnot otan kyllä todella
            tärkeinä ja otan onkeeni niistä. Ne ovat
            hyvin vaikuttavia, ja ne pitää ottaa huomioon,
            kun annetaan lausuntoja ja laaditaan lakeja.
         
         
         Sitten vielä: täällä on
            ollut, tullut ja mennyt näitä hallituksia, ja
            totta kai pitää olla säästölinjalla,
            koska valtionvelka kasvaa koko ajan, mutta ei tämä velka
            ole kasvanut ihan 2,5 vuoden aikana, vaan siihen ovat johtaneet
            syyt myös jo aikaisemmin.
         
         
         
         
       
      
         
         Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Toki ymmärrän tämän
            yskän, mitä edustaja Zyskowicz sanoi, että helpoin
            säästö on, että pidättäydytään
            pysyvistä kuluista lakeja säätämällä,
            mutta kuitenkin tämä hallitushan on säätänyt
            juuri tämänkaltaisia lakeja. Ollaan säädetty
            Yle-maksut ja indeksit niille, ja sitten EVM:ään
            laitetaan rahaa niin, että hulmuhei, ja sitten me puhumme
            täällä pikkusummista opiskelijoitten
            opintojen suorittamisen välttämättömyydeksi.
         
         
         Yhden asian olisin kuitenkin vielä huomioinut. Meidän
            täytyy muistaa nyt, että hallitus myös
            leikkaa koulujen määrää ja pakottaa
            opiskelijat lähtemään pois kotoa yhä pidemmälle opiskelemaan.
            Siinä mielessä on vähän epäoikeudenmukaista
            se, että laitetaan vanhempien vastuulle myös se,
            että kun on alle 20-vuotias, niin vanhemmat käytännössä saavat
            maksaa sen opiskelun, jos heillä vähänkin
            enemmän tuloja on. Eihän tämä näinkään
            voi olla, että hallitus laittaa vanhemmat maksumiehiksi
            siinä, kun opiskelupaikan johdosta joudutaan kotoa muuttamaan
            pois.
         
         
         
            
            Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
            
            Sitten puhujalistaan.
            
          
         
       
      
         
         Anneli Kiljunen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Olisi kaksi teemaa, joista keskustelisin mieluummin
            edustaja Zyskowiczin kanssa. Ensinnäkin opintotuki, koko
            tämä lainsäädäntö, koska
            se on hyvin poikkeuksellinen, jos viitataan opiskelijoitten toimeentuloon,
            kun katsomme sitä, miten muut ihmiset voivat ansaita, eikä heitä rajoiteta
            esimerkiksi työn ja toimeentulon kautta. Tämähän
            on sellainen asia, että me voisimme pohtia pikemminkin
            sitä, voisimmeko me tukea tätä, emmekä sitä vanhempien
            sidonnaisuutta, ja tämä toisi sitä itsellistä opiskelijan omaa
            näkökulmaa siihen vahvemmin, ja he olisivat entistä enemmän
            riippumattomia sitten myös vanhemmistaan, mutta itse voisivat
            vaikuttaa omaan toimeentuloonsa. No, tämä on toinen
            kysymys, josta voidaan jatkaa tässä asiassa.
         
         
         Mutta, arvoisa herra puhemies, hallituksen esityksen tavoitteena
            on lisätä päätoimista opiskelua
            ja nopeampaa valmistumista. Tästä yhtenä hyvänä esityksenä on
            opintorahan sitominen indeksiin, jota on jo pitkään
            odotettu niin opiskelijoiden keskuudessa kuin myös muuallakin. Myönteistä hallituksen
            esityksessä on myös se, että toisen asteen
            opiskelijoiden opintotukea parannetaan. Tällä hetkellä opiskelijat
            ovat eriarvoisessa asemassa riippuen siitä, missä he
            opiskelevat, opiskelevatko he toisen asteen ammattiopistossa vai
            opiskelevatko he korkeakoulussa. Toisen asteen 18—19-vuotiaan
            opiskelijan, joka ei asu enää kotona, opintotuen
            määrään vaikuttavat vanhempien
            tulot, kun vastaavasti korkeakoulussa tätä sidonnaisuutta
            ei enää ole. Nyt esityksessä vanhempien
            tulorajaa korotetaan, mikä vaikuttaa opintotuen määrään,
            minkä seurauksena yhä useampi nuori saa parempaa
            opintotukea ja tulee myös opintotuen piiriin.
         
         
         Tämä ei kuitenkaan poista sitä perusongelmaa,
            joka koko opintotukiasiaan liittyy. Tavoitteena pitää olla
            edelleen, että vanhempien vaikutus opintotukeen poistetaan
            kokonaan. (Ben Zyskowicz: Miksi?) Opiskelijat eivät voi
            olla tässä suhteessa eriarvoisessa asemassa, kuten äsken tässä keskustelussa
            tuli esille. (Ben Zyskowicz: Miksi kokonaan pois?) Perustuslakivaliokuntakin
            toteaa, että kun kysymyksessä on täysi-ikäinen
            18—19-vuotias henkilö, voidaan tätä tilannetta
            pitää perustuslain näkökulmasta
            yhdenvertaisuussääntelyn kannalta kyseenalaisena
            ja ongelmallisena.
         
         
         Myönteistä on myös se, että opiskelijan
            toimeentuloa parannetaan valtiontakauksen määrää korottamalla
            100 eurolla.
         
         
         Nämä ovat oikeansuuntaisia päätöksiä,
            jotka parantavat opiskelijoiden taloudellista asemaa ja siten myös
            heidän mahdollisuuttaan opiskella tavoiteajassa.
         
         
         Korkeakouluopiskelijoiden osalta ehdotetaan otettavaksi käyttöön
            opintolainahyvitys, joka korvaisi opintolainavähennystä.
            Kuten mietinnössä todetaan, korkeakouluopiskelijoille
            esitetään opintorahan korottamista. Tämä tullaan
            toteuttamaan siten, että opintotukeen oikeuttavaa aikaa
            lyhennetään 5 kuukaudella ja samanaikaisesti opintotuen
            määrää korotetaan. Huoleksi
            on aiheellisesti nostettu se, että voi syntyä tilanteita, ettei
            opiskelija saa suoritettua kaikkia opintojaan siksi, että puuttuva
            aine tai opintokokonaisuus tarjotaan esimerkiksi kerran vuodessa
            tai opintoja jää suorittamatta esimerkiksi sairauden
            tai muun syyn takia. Mielestäni tämä esitys
            edellyttää tehokkuutta ja joustavuutta myös
            oppilaitoksilta, yliopistoilta ja korkeakouluilta. Meillä on oikeus
            vaatia oppilaitoksilta nykyistä tehokkaampaa opetustarjontaa
            ja opinto-ohjausta. Opetustarjonnan on oltava sellaista, että se
            tukee opiskelijan nykyistä parempaa ja nopeampaa valmistumista
            ja työuran pidentämistä.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksessä on
            monia parannuksia. Toivoisin kuitenkin, että hallitus jatkaisi
            opiskelijoiden opintotuen parantamista perheellisten opiskelijoiden osalta
            siten, että perheellisyys ei rankaise tai vaikeuta opintojen
            suorittamista tavoiteajassa. Näin tällä hetkellä valitettavasti
            on.
         
         
         Toinen, jota toivon edelleen kehitettävän,
            on se, että opiskelijalla olisi oltava rajallinen oikeus opiskella
            sairauspäivärahakauden aikana. Näin ei nyt
            ole. Jos opiskelija sairastaa esimerkiksi masennusta tai muita mielenterveysongelmia,
            minkä takia hän on sairauspäivärahalla,
            tuona aikana hänellä ei ole oikeutta opiskella.
            Opiskelu voisi kuitenkin tukea hänen terveydentilaansa
            ja kuntoutumistaan. Rajallinen opiskelu tukisi opiskelijan mahdollisuutta
            kuntoutua ja opinnoista suoriutumista sekä valmistumista
            nopeammassa ajassa.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyi.