40) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kunnan peruspalvelujen
valtionosuudesta annetun lain muuttamisesta
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Hallitus tässä esityksessään
jälleen leikkaa kuntien valtionosuuksia merkittävällä tavalla,
ja siinä mielessä tämä on vakava
asia: nimittäin kuntien vastuita lisätään,
mutta samanaikaisesti määrärahoja pienennetään.
Vuoteen 2017 mennessä valtionosuuksia leikataan yhteensä 7
miljardin euron edestä, ja se nähdään
nyt muun muassa siinä, kuinka valtio ohjaa kuntia käytännössä siihen,
että ne joutuvat nostamaan kuntaverojaan roimasti ylöspäin,
sekä uutena toimenpiteenä tulee tämä kiinteistöveron ala-
ja ylärajojen muuttaminen. Siinä mielessä, jos
hallitus nyt tälläkin esityksellä ensi
vuonna haluaa leikata sopeuttamistoiminnasta lähes 200 miljoonaa
euroa, se ei voi olla vaikuttamatta esimerkiksi koulutuksen tai
terveydenhuollon toimintojen supistamiseen.
Arvoisa puhemies! Kuntaliitto arvioi, että ensi vuonna
myös uusia velvoitteita tulee kunnille jopa 300 miljoonan
euron edestä, vaikka hallitus on luvannut näitä velvoitteita
karsia miljardin edestä. Siinä mielessä näitten
leikkausten vaikutusten arviointi olisi hyvä jostakin lukea
ennen kuin tämmöisiin leikkauksiin ryhdytään.
Nimittäin nämä vaikutusten arvioinnit
yleensä jäävät tekemättä,
ja se tulee sitten esille oppositiopuolueitten vastalauseena jossain
määrin — mutta vain aika näyttää sen,
missä määrin tämä vaikuttaa meidän
kuntiemme asukkaiden hyvinvointiin.
Tärkeätähän olisi saada
peruspalvelut tuotettua yhdenvertaisesti ja tasapuolisesti kaikkialla Suomessa,
mutta tulevaisuus sen näyttää, ettemme
siihen pysty. Siinä mielessä onkin hyvä,
että perussuomalaiset ovat esittäneet vastalauseen
eivätkä hyväksy hallituksen esittämiä säästötoimenpiteitä tältä osin.
Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunnan käsittelyssä keskustan
ryhmä esitti tämän lakiesityksen hylkäämistä,
koska hallitus ei ole kyennyt tuomaan eduskunnalle sellaisia lakiehdotuksia,
joilla kuntien velvoitteita kevennettäisiin. Sen sijaan
ensi vuodeksi on Kuntaliitonkin arvion mukaan kunnille tulossa uusia
velvoitteita yli 300 miljoonan euron edestä. Ainoana kevennyksenä on
esitetty vanhushuollon laitospainotteisuuden vähentämistä, mutta
samalla ei ole otettu huomioon kotihoitoon suunnattujen palvelujen
tarpeen kasvua.
Kaiken kaikkiaan lakiesitys sisältää kuntien talouksien
kannalta aika ikäviä esityksiä: valtionosuusleikkaukset,
kuntien harkinnanvaraisen rahoituslisäjärjestelmän
nollaeurot, asiakasmaksujen ja kiinteistöveron ala- ja
ylärajojen pakkokorotukset sekä niistä koituvien
maksujen ja verotuottojen leikkaaminen ja sitten taas vastaavasti leikkaukset
valtionosuuksista.
Perustuslakivaliokunta, jossa asia oli käsittelyssä ennen
hallintovaliokuntaa, ei tosin katsonut, että tälle
valtionosuuslain muutokselle olisi perustuslaillisia esteitä,
mutta se kehotti hallintovaliokuntaa uudelleen arvioimaan harkinnanvaraisen
järjestelmän sekä kiinteistöveron
pakkokorotuksen imurointia. Tuossa vaiheessa vielä harkinnanvaraista
järjestelmää oltiin ehdottamassa kokonaan
poistettavaksi, mutta se ehdotus sitten onneksi peruttiin.
Kuntien kurjistamisen ja näitten kurjistavien esitysten
sijaan hallituksen pitäisi tasapainottaa kuntien tehtäviä ja
niihin osoitetun rahoituksen välistä epätasapainoa
muun muassa toteuttamalla kunnille lupaamansa tehtäväkevennykset
yhdellä miljardilla eurolla. Kuntatalouden vakavin ongelma
on tehtävien ja rahoituksen välinen epätasapaino.
Lupauksista huolimatta hallitus ei ole karsinut kuntien velvoitteita
vaan todellakin lisännyt niitä.
Olisi myös ryhdyttävä toimenpiteisiin
kuntien ja kokonaisten alueiden välisten taloudellisten erojen
kaventamiseksi. Tasasuuruiset valtionosuusleikkaukset kasvattavat
kuntien välisiä eroja, ja kunnallisverorasituksessa
erot ääripäitten välillä ovat
jopa 6 prosenttiyksikköä. Erot maakunnittain ovat
2,3 prosenttiyksikköä, ja juopa vain kasvaa, kun
ensi vuonna astuu voimaan valtionosuusuudistus.
Arvoisa puhemies! Harkinnanvaraista valtionosuusjärjestelmää ei
todellakaan onneksi kokonaan olla nyt lakkauttamassa, mutta siellähän
ei ole osoitettu määrärahaa laisinkaan.
Pyöreä nolla euroa on siellä, mikä tarkoittaa
sitä, että ainakaan ensi vuonna kunnat eivät
saa harkinnanvaraisia, vaikka tarve niille kasvaa kaiken aikaa. Esimerkiksi
kuntia eriarvoistavat valtionosuusleikkaukset ja myöskin
rakennemuutospaikkakunnat olisivat kipeästi harkinnanvaraisten
tukien tarpeessa.
Myöskään asiakasmaksujen ja kiinteistöveron ala-
ja ylärajojen korotuksia ei pidä vähentää kunnilta
enää valtionosuusleikkauksina. Hallituksen ensi
vuodelle tekemä veivaus on aika poikkeuksellista. Siinä puututaan
kuntien verotusoikeuteen, ja se on kyllä entisestään
murentamassa luottamusta kunta—valtio-suhteessa.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten edustaja Katainen tuossa omassa puheenvuorossaan
totesi, kuntakentän taloustilanne kaiken kaikkiaan on erittäin
huono. Syitä siihen on toki monia. Totta kai perussyy on
se, että tehtävät ja rahoitus eivät
ole tasapainossa kaiken kaikkiaan. Kuntien tehtäviä ei
ole onnistuttu karsimaan luvatulla tavalla, tuottavuutta ei ole
onnistuttu parantamaan riittävällä tavalla,
tietojärjestelmiä ei ole onnistuttu yhtenäistämään, ja
tällä vaalikaudellahan näitä kuntien
valtionosuuksia on leikattu historiallisestikin rajulla tavalla.
Merkille pantavaa on ollut myös se, että uusia
tehtäviä on budjeteissa alimitoitettu todella
vahvasti. Useissa eri yhteyksissä on jouduttu siis toteamaan
se, että poliittisessa päätöksenteossa
kaiken kaikkiaan on unohtunut valtion rahoitusvastuun periaate.
Valtio on vetäytynyt rajusti omasta rahoitusvastuustaan.
Sitä kuvaa erittäin hyvällä tavalla
se, että tämän vaalikauden aikana kunnan
peruspalvelujen valtionosuuksista on leikattu kaiken kaikkiaan lähes
9 prosenttiyksikköä.
Hyvin mielenkiintoinen episodi oli tämän lain käsittelyn
osalta valiokunnassa muun muassa se, että jopa valtiovarainministeriö omassa
lausunnossaan ja omissa puheenvuoroissaan vastusti hallituksen esitystä poistaa
harkinnanvarainen valtionosuus. Ehkä siitäkin
voi jotain lukea.
Mutta summa summarum lyhyesti: Tämäkin esitys
heikentää kuntien rahoitusasemaa todella vakavalla
tavalla. Tämä esitys on kaiken kaikkiaan erittäin
huono, niin kuin nyt tällä vaalikaudella kaikki
kuntia koskettavat hallituksen esitykset ovat poikkeuksetta olleet.
Eli tämänkin lain osalta näen, että tämä lakiehdotus
on hylättävä.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan kuntien
valtionosuusprosentin alentamista 4,15 prosenttiyksiköllä siten,
että vuonna 2015 kuntien valtionosuusprosentti olisi 25,44
ja kuntien omarahoitusosuus 74,58 prosenttia valtionosuustehtävien
laskennallisista kustannuksista.
Tällä esityksellä tulee olemaan dramaattiset vaikutukset
kuntatalouden kestävyyteen, ja se tulee pakottamaan monet
kunnat nostamaan veroprosenttiaan tai etsimään
liitoskumppaneita kuntapalveluiden rahoituksen pohjan tiputtua pois. Myös
ikärakenteen muutoksen aiheuttama menovelvoitteiden kasvu
asettaa nämä hallituksen tekemät kuntien
valtionosuusleikkaukset erikoiseen valoon.
Arvoisa puhemies! Kuntien tehtävät ja kunnilta
näihin velvoitteisiin olemassa oleva rahamäärä eivät
ole millään muotoa tasapainossa. Tämä kehitys
tulee vain kiihtymään lähivuosina, mikä johtaa
siihen, että julkisten palveluiden saatavuus tulee pysyvästi
heikkenemään, etenkin Ruuhka-Suomen ulkopuolella.
Julkisen palveluverkoston saneerauksella tulee olemaan suuria vaikutuksia
muun muassa rikkaiden ja köyhien suomalaisten hyvinvointierojen
kasvun muodossa. Seuraavan hallituksen toivoisi pystyvän
esittämään kestäviä ratkaisuja
kuntien velvoitteiden lisääntymisen, kuntapalveluiden
kysynnän kasvun ja kuntarahoituksen rapautumisen aiheuttamiin
haasteisiin.
Yleiskeskustelu päättyi.