Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Yksityisiä sosiaalipalvelujen tuottajia
oli Suomessa viime vuonna runsaat 4 400, joista sosiaalipalveluja
tuottavia yrityksiä oli 2 779 ja yksityisiä toimipaikkoja
3 220 kappaletta. Loput yksityiset sosiaalipalvelut kuuluvat
kansalaisjärjestöille. Kolme yksityisten sosiaalipalvelujen
suurinta kohderyhmää olivat lapset, vanhukset
sekä vammaiset.
Yksityisten sosiaalipalveluja tuottavien yritysten määrä on
ollut jatkuvassa kasvussa. Vajaan kymmenen vuoden aikana yrityksiä on
tullut lisää noin 700 kappaletta. Kun vanhusten
palvelujen tarve edelleen lisääntyy, sosiaalipalveluja
tuottavien yritysten määrä on edelleen
kasvussa.
Sosiaalipalvelut on työvoimavaltainen ala. Hyvinvointiyritysten
roolina on ollut täydentää julkista palvelutarjontaa.
Muutos on kuitenkin tulossa asiakkaiden ostovoiman lisääntyessä ja kuntien
lisätessä palveluostojaan.
Hoivamarkkinoilla pienet yritykset pyrkivät erikoistumaan,
koska isot yritykset pyrkivät valtaamaan markkinoita valtakunnallisesti.
Myös sosiaalipalveluja tarjoavat kansalaisjärjestöt
pyrkivät mahdollisuuksien mukaan yhtiöittämään toimintaansa.
Väestön ikääntyminen sekä tulo-
ja koulutustason nousu lisäävät sosiaalipalvelujen kysyntää.
Kuntien kustannus- ja tuottavuuspaineet lisäävät
palvelujen ostamista hoivamarkkinoilta.
Arvoisa puhemies! Keskeinen ongelma yritysten sosiaalipalvelualan
kehittymisessä on palvelumarkkinoiden tasapainottomuus.
Kunnilla on toisistaan poikkeavia rooleja palvelutuotannossa. Kunnat
ovat rahoittajia, tuottajia, ostajia, valvojia. Kunnat ovat lisänneet
palvelutuotantoaan, vaikka investoinnit rakennuksiin ja henkilöstöön eivät
olekaan kustannustehokkain tapa palvelujen järjestämiseksi.
Yritykset eivät ole saaneet avustuksia rakennusinvestointeihinsa,
kuten kansalaisjärjestöt ja kunnat. Finnvera on
kuitenkin suhtautunut myönteisesti yksityisiin hoivayrityksiin.
Tulevaisuudessa hoivamarkkinat avautuvat. Yksityisistä sosiaalipalveluista
muodostuu elinkeinoala muiden palveluelinkeinoalojen joukossa. Yritysten
osuus palvelutuotannosta kasvaa merkittävästi.
Yksityisten terveys- ja sosiaalipalvelujen kilpailuedellytyksiin
vaikuttava ongelma liittyy veroihin. Markkinoilla toimivat kunnalliset
palveluntuottajat voivat saada palautuksen omiin hankintoihin liittyvästä arvonlisäverosta.
Palautusmenettely koskee Suomessa samalla tavoin kuntia ja kuntayhtymiä ja
niiden liikelaitoksia.
Pidän erittäin tärkeänä,
että hoivayrityksille luodaan lisää mahdollisuuksia.
Tämä tarkoittaa sitä, että kunnat
laskevat palvelujensa hinnat todellisten kustannusten mukaisesti.
Niihin kuuluvat muun muassa kiinteistö- ja huoltomenot
sekä rakentamisesta aiheutuneet menot. Näillä perusteilla
yksityiset palveluntuottajat tulevat kilpailukykyisiksi. On myös
tärkeätä, ettei lainsäädännöllä aseteta
liiallisia esteitä uusien sosiaalipalveluyritysten perustamiselle.
Tiukka ja jatkuva valvonta on hyvästä.
Tämä laki on hyvä, mikäli
tiedetään sosiaalihuoltolain tulevasta sisällöstä,
mutta kun ei tiedetä, siksi tässä mennään
takaperin näiden lakien kanssa. Sosiaalihuollon lainsäädännön
uudistamistyöryhmän on tarkoitus valmistella luonnos uudeksi
sosiaalihuoltolaiksi vuoden 2011 loppuun mennessä. Väliraportti
julkaistaan 16.6.2010. Sosiaalihuoltolaki uudistetaan väliraportissa
esitettyjen periaatteiden ja linjausten sekä väliraportista
saadun palautteen pohjalta. Nykyisestä sosiaalihuoltolaista
poiketen uudessa laissa ei säädetä sosiaalihuollon
organisaatiosta, järjestelmävastuusta eikä valvonnasta.
Niitä koskevat perussäännökset
koottaisiin siis niin sosiaalihuollon osalta kuin terveydenhuoltolaistakin
sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä koskevaan
lakiin, joka on tarkoitus valmistella sosiaali- ja terveysministeriössä yhtä aikaa
uuden sosiaalihuoltolain kanssa.
Järjestämislaki sisältäisi
myös säännökset sosiaali- ja
terveydenhuollon tutkimus- ja kehittämistoiminnasta sekä niiden
edellyttämistä rakenteista. Tavoite on, että molemmat
lait tulisivat voimaan samanaikaisesti vuoden 2013 alusta, jolloin
määräaikainen puitelaki lakkaa olemasta voimassa.
Tässä lakiesityksessä otetaan siis
kantaa yksityisten sosiaalipalveluyritysten valvontaan, mutta tosiasiassa
tämän lain olisi pitänyt tulla järjestämislain
jälkeen, ainakin minun logiikkani mukaan.
Keskustelu päättyi.