2) Hallituksen esitys eduskunnalle vammaisten henkilöiden
oikeuksista tehdyn yleissopimuksen ja sen valinnaisen pöytäkirjan
hyväksymisestä sekä laeiksi yleissopimuksen
ja sen valinnaisen pöytäkirjan lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
ja eduskunnan oikeusasiamiehestä annetun lain muuttamisesta
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Kansainvälistä vammaisten
päivää vietetään vuosittain
joulukuussa. Sitä on YK:n yleiskokouksen päätöksen mukaisesti
vietetty jo 1990-luvulta saakka. Vammaisten henkilöiden
oikeuksista tehty yleissopimus hyväksyttiin YK:n yleiskokouksessa
juuri 2006 joulukuussa, ja Suomi allekirjoitti yleissopimuksen ja
siihen samanaikaisesti tehdyn valitusmenettelyä koskevan
valinnaisen pöytäkirjan heti, kun ne seuraavan
vuoden alkupuolella avattiin allekirjoitettaviksi. Tällä hetkellä sopimus
on yksi maailman nopeimmin ratifioiduista ihmisoikeussopimuksista.
Ja nyt, tämän vuoden joulukuussa, hallitus ehdottaa,
että eduskunta hyväksyisi yleissopimuksen ja sen
valinnaisen pöytäkirjan.
Tiedän, että odottavan aika on pitkä,
ja monen mielestä tässä on mennyt hyvin
pitkä aika ennen kuin sopimus saadaan täällä käsittelyyn.
Suomessa pyrimme kuitenkin aina siihen, että kansallinen
lainsäädäntö täyttää kaikilta
osin kansainvälisten sopimusten vaatimukset ennen kuin niitä viedään
ratifioitaviksi. Eri hallinnonaloilla ja järjestösektorilla
onkin tehty vuosia määrätietoista työtä vammaisten
henkilöiden oikeuksista tehdyn yleissopimuksen ratifioinnin
edellyttämien toimenpiteiden selvittämiseksi ja
valmistamiseksi muun muassa tarvittavin tarkistuksin lainsäädäntöömme,
kuten 2011 voimaan tullein muutoksin kotikuntalakiin ja sosiaalihuoltolakiin.
Nyt tämä eduskunta käsittelee parhaillaan
sille annettua esitystä itsemääräämisoikeutta
koskevaksi lainsäädännöksi.
Lainsäädäntömme tarkistaminen
vielä tältäkin osin on yleissopimuksen
voimaansaattamiseksi tarpeellista. Myös käsiteltävänä olevat
yhdenvertaisuuslainsäädäntöön
esitetyt tarkistukset liittyvät sopimuksen vaatimuksiin.
Itse esitys on valmisteltu viranomaisten ja järjestösektorin
yhteistyönä ulkoasiainministeriön johdolla
toimineessa työryhmässä. Esitys on näin
vuosien yhteisen työn tulos.
Herra puhemies! Ihmisoikeudet kuuluvat kaikille. Vammaisten
henkilöiden kohdalla nämä oikeudet, joita
meistä moni muu pitää itsestäänselvyytenä,
eivät kuitenkaan aina toteudu. Erilaiset yhteiskunnan esteet
ja asenteet sekä tiedonpuute rajoittavat oikeuksien toteutumista.
Nyt hyväksyttäväksi esitettävän
yleissopimuksen on katsottu merkitsevän ajattelutavan muutosta. Vammaisuuden
kannalta keskeistä on vuorovaikutus ympäristön
kanssa eli se, kuinka paljon ympäristö rajoittaa
osallistumista ja toimintaa esteineen tai asenteineen. Vammaisia
henkilöitä ei enää pidetä toimenpiteiden
ja suojelun kohteena vaan oikeuksien haltijoina ja yhteiskunnan
aktiivisina jäseninä. Yleissopimus velvoittaa
sopimuspuolet takaamaan vammaisille henkilöille täysimääräisesti
ja yhdenvertaisesti kaikille kuuluvien ihmisoikeuksien ja perusvapauksien
toteutumisen ja, mikä tärkeintä, edistämällä aktiivisesti
näiden oikeuksien ja vapauksien toteutumista. Tähän
mekin olemme sitoutumassa.
Yleissopimuksen ratifiointi vahvistaa vammaisten henkilöiden
oikeuksien asemaa nimenomaan oikeudellisesti velvoittavina ihmisoikeuksina
samoin kuin valtion velvollisuutta toimia näiden oikeuksien
edistämiseksi. Ratifioinnilla on siten tärkeä periaatteellinen
merkitys vammaisten henkilöiden oikeuksien edistämisessä ja kunnioittamisessa.
Ratifioinnilla myös lisätään tietoisuutta
vammaisten henkilöiden oikeuksista. Tietoisuuden lisäämisellä edistetään
osaltaan heidän yhdenvertaisuuttaan ja mahdollisuuksiaan
osallistua yhteiskuntaan. Tietoisuuden lisäämisellä vaikutetaan
myös asenteisiin.
Kyseessä on siis ihmisoikeussopimus. Sopimus on kattava
sopimus, jonka määräykset ulottuvat kaikille
ihmiselämän alueille. Siinä määritetään
muun muassa oikeudesta elämään ja yhdenvertaisuudesta
lain edessä samoin kuin perheen ja kodin kunnioittamisesta,
koulutuksesta ja työstä. Yleissopimus huomioi
erikseen kaikista haavoittuvimmat ryhmät, naiset ja lapset.
Sopimuksen johtavana ajatuksena on syrjinnän kielto.
Sopimus ei ainoastaan kiellä vammaisten henkilöiden
syrjintää, vaan velvoittaa sopimuspuolet aktiivisiin
toimiin turvaamaan yhdenvertaisuuden toteutumisen täysimääräisesti.
Syrjintäkiellon lisäksi itsemääräämisoikeuden
kunnioittaminen, vammaisten henkilöiden osallistuminen
ja osallisuus yhteiskuntaan sekä esteettömyys
ja saavutettavuus ovat sopimuksen kes-keisiä periaatteita,
jotka ohjaavat sen tulkintaa ja soveltamista. Esimerkiksi koulujen
esteettömyydellä voi olla ratkaiseva merkitys
vammaisten lasten koulunkäynnin kannalta. Yleissopimus tuo
uutena toteutettavaksi kussakin yksittäista-pauksessa tarvittavat
järjestelyt eli kohtuulliset mukautukset, jotta vammainen
henkilö voi tehokkaasti nauttia kaikkia ihmisoikeuksiaan
yhdenvertaisesti muiden kanssa.
Vammaisten henkilöiden oikeuksista tehdyn yleissopimuksen
edistyksellisiin elementteihin kuuluu myös sen täytäntöönpanon
kansallinen seuranta. Tämän tulee tapahtua niin
hallituksen itsensä toimesta kuin hallituksesta riippumattomasti,
erillisen seurantamekanismin toimesta. Tämän kansallisen
seurannan järjestäminen mahdollisimman tehokkaalla
tavalla on tärkeätä, ja seurannalle tulee
turvata sen tarvitsemat voimavarat.
Herra puhemies! Vammaisten henkilöiden oikeuksista
tehty yleissopimus tuli kansainvälisesti voimaan 2008 ollen
merkittävä askel vammaisten henkilöiden
oikeuksien ja perusvapauksien edistämisessä. On
ensiarvoisen tärkeätä, että tämä keskeinen
ihmisoikeussopimus saatetaan myös meillä osaksi
valtion sisäistä oikeutta. Lain sopimuksen tehokkaalla
täytäntöönpanolla voidaan poistaa
niitä esteitä, jotka rajoittavat vammaisten henkilöiden
oikeuksien toteutumista. — Kiitos.
Kimmo Tiilikainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kovin harvoin olen kiitoksen sanoja hallitukselle
jakanut, nyt on sen paikka. Kiitän ministeri Tuomiojaa
ja koko hallitusta siitä, että vammaisten henkilöiden
oikeuksia koskeva YK:n yleissopimus saatetaan Suomessa lainsäädäntötasolle
hyväksytyksi.
Tämä on nimenomaan, kuten ministerikin totesi,
ihmisoikeuskysymys, yhdenvertaisuuskysymys. Kyse on vammaisten henkilöiden
itsemääräämisoikeuden kunnioituksesta.
Tässä kohtaa Suomi on toiminut kansainvälisesti
vertaillen, voidaan sanoa, hitaasti mutta myös rehellisesti. Toki
moni maa on ratifioinut sopimuksen ennen meitä, mutta meillä on
lähdetty myös siitä, että ei ratifioida
ennen kuin myös käytännössä asiat
kutakuinkin vastaavat sopimuksen sisältöä.
Varmasti vielä yksityiskohtien parantamista on, mutta kiitoksia,
että tämä ratifiointi tuodaan eduskuntaan.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Mahdollistetaan tässä yhteydessä lyhyt
debatti.
Tytti Tuppurainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tänään on mitä parhain päivä tähän
keskusteluun, kun vietämme YK:n ihmisoikeuksien päivää.
Tämä sopimus ei välttämättä tuo
mitään suurta hyvinvointitoimijoille eikä lisää esimerkiksi
julkisia menoja, mutta se on erittäin tärkeä askel
eteenpäin vammaisten henkilöitten itsemääräämisoikeuden
edistämisessä ja ihmisten yhdenvertaisuuden toteuttamisessa.
Tämä sopimus antaa vammaisille henkilöille
työkaluja osallisuuteen ja itsemääräämisoikeuden
toteuttamiseen. Se vie meitä yhteiskuntana lähemmäksi
sitä tavoitetta, jossa jokainen ihminen on yhdenvertainen
ja täysivaltainen kansalainen. Hieno päivä ja
hieno esitys.
Johanna Karimäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Niinhän sitä sanotaan, että hyvää kannattaa
odottaa. Tätä on odotettu todella kauan vammaisjärjestöissä ja
eduskunnan vammaisasioiden yhteistyöryhmässä.
Kiitän lämpimästi ministeri Tuomiojaa,
että toitte esityksen eduskuntaan, niin että ehdimme
sen tällä kaudella saattaa voimaan.
Esitys vahvistaa vammaisten henkilöiden osallisuutta
ja ihmisarvoa, mutta siinä on myös nykyistä vahvempi
satsaus siihen, että esteettömyys tulee ottaa
yhä vahvemmin huomioon. Tavallaan sopimus myös
perustaa uusia oikeuksia. Minusta on hienoa, että vammaisjärjestöt
on otettu mukaan osalliseksi tämän sopimuksen
valmisteluun, ja toivon myös, että jatkossa seurannassa ja
toimeenpanossa he ovat myös yhä vahvasti mukana.
Mutta kysyisin arvoisalta ministeri Tuomiojalta: mitkä ovat
niitä ensimmäisiä toimenpiteitä,
joita on ajateltu tämän esteettömyysasian
eteenpäinsaattamiseksi?
Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys vammaisten oikeuksien
hyväksi on ainutlaatuinen. Vihdoinkin eduskunnassa keskustellaan
ihmisoikeuksista yksimielisesti. Tämä on aitoa
yhdenvertaisuuden edistämistä, asenteisiin vaikuttamista
ja todellista tarvetta vastaavaa ihmisoikeustyötä.
Tästä on syytäkin antaa kiitos hallitukselle.
Kyllä te pystytte hyviinkin päätöksiin,
kun vain tahdotte.
Olisin vielä kysynyt ministeriltä: Suomessahan
on erittäin hyvin kuitenkin kohdeltu vammaisia jo tällä hetkellä,
ja me olemme edelläkävijöitä monella
alueella, kuten esteettömyydessä ja näitten
muitten palveluitten saatavuuden suhteen. Mitä uusia toimenpiteitä tämä tuo
esimerkiksi kunnille ja valtiolle?
Anne-Mari Virolainen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Yhdyn myös kiittelijöiden
joukkoon. Ministeri Tuomioja, erinomainen ajoitus, varsinkin kun
vietetään kansainvälistä YK:n
ihmisoikeuksien päivää.
Kun tässä edustaja Karimäki viittasi,
että järjestöt ovat olleet aktiivisesti
mukana tässä taustatyössä, niin
minun silmiini kyllä osui viime viikon keskiviikolta — vai
milloin se olikaan — Helsingin Sanomien juttu, jossa Könkkölä kertoi,
että tämä oli tehty vammaisjärjestöiltä salassa.
Ja kun me muistamme, miten henkilökohtaisen avun laki aikoinaan
käsiteltiin nimenmaan Vammaisfoorumin kanssa yhteistyössä,
niin toivon, että korjaatte tämän väärinymmärryksen.
Huomionarvoista tässä on se, että kun
meillä on laki, niin sitten on tietyt toimenpiteet, joita kunnissa
tehdään. Varsinkin kun sote-uudistus on työn
alla, toivon, että myös te viette vahvaa viestiä kollegoillenne
eri ministeriöissä, että kolmannen sektorin
järjestöjen pitää olla mukana, kun
puhutaan vammaisten palvelutuotannosta.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Yhdyn niihin kiitoksiin, joita täällä on
esitetty. Tämä on erittäin hieno päivä, enkä halua
vähimmässäkään määrin
sen arvoa vähentää sillä, että totean,
että kyllä tämä olisi ollut
tietenkin mahdollista saattaa voimaan jo aiemmin. Täällä edustaja
Tiilikainen viittasi siihen, että kun eräät
asiat, joita sopimus edellyttää, eivät
ole olleet kunnossa, niin se on ikään kuin estänyt
tätä. Kyynisesti voi sanoa, että kyllähän se
syy on kuitenkin ollut raha. Kun on katsottu, että vaaditaan
lisätoimenpiteitä, jotta tämä voitaisiin
ratifioida, ja kun se on vaatinut rahaa, niin sitten se rahan puute
on ollut pitkälti se syy. On hienoa, että tässä nyt
ihmisten perusoikeudet, vammaisten oikeudet, ajavat rahan ohi, mutta
pitää toivoa tietysti, että se sama linja
jatkuu sitten, kun tätä sopimusta pannaan käytännössä täytäntöön,
koska rahaa se vaatii jatkossakin.
Rakel Hiltunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Myös minulle tämä on
valon päivä, koska kun tulin lähes 16
vuotta sitten valituksi kansanedustajaksi, minulla oli viisi asiaa, joita
ainakin toivoin voivani edistää, ja vammaisten
ihmisoikeuksien ja perusoikeuksien turvaaminen oli yksi niistä.
Nyt olen erittäin kiitollinen siitä, että saan
tänään olla ottamassa kansanedustajana
vastaan tätä ehdotusta.
Haluaisin nyt erityisesti kiinnittää huomion niihin
pienten lasten vanhempiin, jotka tänä päivänä ovat
sellaisessa tilanteessa, jossa kuntien talous on tiukilla ja heidän
palveluverkostonsa uhkaa oheta. Eli tähän tulee
kiinnittää huomiota.
Vielä toivon, ministeri Tuomioja, että me kaikki
voisimme vaikuttaa siihen, että vammaisjärjestöjä otetaan
mukaan nyt tähän seurantatyöhön
ja arviointiin siitä, kuinka tätä lakia
viedään eduskunnassa eteenpäin ja käytäntöön.
Vammaisjärjestöillä on pitkä perinne
ja hyvä vuoropuheluyhteys lain valmisteluun, kuten ministeri Tuomioja
totesi.
Johannes Koskinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä lähetekeskustelu osuu
tosiaan merkkipäivään, ihmisoikeuksien kansainväliseen
juhlapäivään.
Ulkoministeri kertoi syyn, minkä vuoksi tämä valmistelu
on kestänyt niin pitkään. Suomessahan
on vahva perinne, että katsotaan, että kansallinen
lainsäädäntö on kaikilta osiltaan
sopimusten edellyttämässä kunnossa ennen
kuin sopimuksia lopullisesti ratifioidaan. Monessa muussa maassa
tämä tarkastelu on olennaisesti höllempää ja
välillä suorastaan laiminlyövääkin. Tämä on
siis hyvä perinne.
Mutta tähän liittyen tuo itsemääräämisoikeutta
koskeva hallituksen esitys on eduskunnan käsittelyssä,
ja siinä on merkittäviä ongelmia. Perustuslakivaliokunta
on joutunut tässä poikkeukselliseen menettelyyn:
asia on lähetetty ikään kuin takaisin
jatkovalmisteluun, jotta sitä ei jouduttaisi palauttamaan
hallituksen käsittelyyn virallisemmin, niin että sitä pystyttäisiin
kehittämään eduskuntakäsittelyn
aikana niin, että se täyttäisi varmemmin
myös Suomen perustuslain vaatimukset ja olisi myös
toteuttamiskelpoinen kaikilta osiltaan. Tämä on
tärkeä tavoite, jotta sekä sopimus että laki
voimaan tullessaan todella parantavat vammaisten ja muiden avun
varassa elävien asemaa.
Tarja Filatov /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olisin oikeastaan jatkanut tästä asiasta,
jonka edustaja Koskinen otti esiin. Haluan kiittää ministeriä paitsi
siitä, että tämä sopimus on
meillä täällä ratifioitavana,
niin myös siitä, että hän linjasi,
että nämä sopimukset tehdään tosissaan
ja todellisuuskin tottelee niiden tavoitteita, eikä vain
niin, että ikään kuin paperilla hyväksytään
asioita, mutta sitten muu lainsäädäntö ei
noudata niitä.
Olen huolissani myös itsemääräämisoikeuksien
tulevaisuudesta, koska jos tässä laissa on kyse paitsi
sosiaalisista ja taloudellisista oikeuksista myös tämmöisistä kansalais-
ja poliittisista oikeuksista, niin kyse on laajasta lainsäädännöstä. Esimerkiksi
yhdenvertaisuuslain puolella meillä on nämä kohtuulliset
mukautukset, jotka liittyvät myös YK:n vammaisten
oikeuksien sopimukseen, ja niissä on tärkeää,
että ne saadaan toimimaan myös todellisuudessa.
Me voimme kirjoittaa monia syrjintään liittyviä pykäliä täällä salissa,
mutta me tarvitsemme apua siinä, että ne tulevat
todeksi käytännön elämässä ja
että meillä on valvontamekanismit kunnossa, jotta
ihmiset saavat oikeutta silloin, jos he tulevat väärin
kohdelluksi.
Hanna Mäntylä /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minäkin haluan osaltani syvästi
kiittää tästä. Olen erittäin,
erittäin iloinen siitä, että tämä on
täällä nyt käsittelyssä.
Tosiaan hyvin usein on tässä matkan varrella ja
vuosien aikana kuullut, kuinka vammaiset kokevat, että he
eivät voi osallistua heitä koskevaan päätöksentekoon
tai heitä ei kuulla heitä koskevissa asioissa.
Vilpittömästi nyt toivon, että tämä myöskin
ohjaa viranomaistyöskentelyä tuolla kentällä siihen
suuntaan, että vammaiset tulevat aidosti kuulluiksi tässä asiassa.
Itse asiassa huomenna on tarkoitus keskustella Kansalaisinfossa
tästä aiheesta, ja sikälikin oikein vilpittömän
iloisesti menen sinne tilaisuuteen huomenna kertomaan, että olemme
tässä asiassa eduskunnassa edenneet.
Kimmo Kivelä /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Liityn myös siihen kansanedustajien
jonoon, jotka iloitsevat tänään, että tämä asia
on esillä. Hallitusta on syytä onnitella.
Olen ollut tässä matkan varrella huolestunut siitä,
missä vaiheessa tämä asia on. Tein jo
talvella 2013, puolitoista vuotta sitten, asiasta kirjallisen kysymyksen,
johon silloinen peruspalveluministeri Guzenina vastasi minulle.
Tässä kysymyksessä kysyin myös
sitä, onko hallituksen piirissä ollut kaavailuja
vammaisvaltuutetun viran perustamisesta. Toivottavasti nyt, kun
tämä sopimus ratifioidaan, saadaan liikkeelle
myös prosessi vammaisvaltuutetun viran perustamiseksi.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Yleissopimuksen tarkoituksena on edistää,
suojella ja taata vammaisille henkilöille täysimääräisesti
ja yhdenvertaisesti kaikki ihmisoikeudet ja perusvapaudet sekä edistää vammaisten
henkilöiden ihmisarvon kunnioittamista. Kaikki voimme varmasti
allekirjoittaa nämä hienot tavoitteet ja kannatamme
niitä lämpimästi.
Nyt kun monissa kunnissa tapahtuu mullistuksia, on sote-uudistus
tulossa ja rahat ovat vähissä, toivoisinkin, että nämä hienot
tavoitteet käytännön elämässä siellä kuntatasolla
toteutuisivat. Toivon, että vammaisille pystytään
järjestämään työtä niin
julkisella kuin yksityisellä sektorilla ja heidän
asumisolosuhteensa olisivat laadukkaat ja esteettömät
lähipalvelut olisivat todellisuudessa mahdollisimman monen
ulottuvilla. Toivon, että valmiita rakenteita (Puhemies
koputtaa) ja organisaatioita myös uudistusten yhteyksissä pyritään
hyödyntämään mahdollisimman
paljon.
Aila Paloniemi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ei voi kuin yhtyä tähän
kiittelijöitten kuoroon. Parempi myöhään
kuin ei milloinkaan. Nyt on hienoa, että tämä sopimus saadaan
meilläkin ratifioitua.
Haluan muistuttaa siitä, että esteettömyys
ei todellakaan ihan arkisissa asioissakaan läheskään
kaikkien vammaisten kohdalla toteudu. Ihan tavallisessa liikkumisessa,
busseissa, junissa ja niin edelleen, on suuria vaikeuksia vammaisilla
henkilöillä päästä niihin
ja liikkumaan. Tästä ollaan kuultu todella paljon
muun muassa eduskunnan Vamyt-ryhmässä. Siellä on
saatu hyviä alustuksia siitä, missä kaikkialla
sitten käytännössä näitä muutoksia
pitäisi tehdä.
Vammaisten omaishoitajat ovat heikossa asemassa tänä päivänä.
He tarvitsevat ilman muuta tukea ja apua tärkeään
työhönsä ja raskaaseen työhön,
joka on kuitenkin 24/7, ja kunnille voimavaroja, jotta
ensimmäiseksi ei leikattaisi vammaisten palveluista. Hyvin
helposti vammaisten päivätoiminnasta, esimerkiksi
kehitysvammaisten puolella tai opintojen tuesta, tällaisista
palveluista leikataan. Eli kunnillekin pitäisi saada voimavaroja,
jotta ne pystyisivät hoitamaan näitä asioita
hyvin.
Katja Hänninen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä on harvinainen päivä, kun
me täällä kuorossa oppositiossakin saamme kiitellä hallitusta
ja ministeriä, mutta hyvästä asiasta
pitää aina muistaa kiittää.
On hienoa, että Suomen lainsäädäntö on
saatettu sellaiselle tasolle, jolla vammaisten henkilöiden
oikeuksia koskeva yleissopimus voidaan ratifioida. Oikeus henkilökohtaiseen
avustajaan, oikeus opiskella, tehdä työtä,
harrastaa ja valita asuinpaikkansa eivät ole itsestäänselvyyksiä vaan
asioita, joita lainsäädännöllä täytyy
turvata. Vammaisten ihmisten oikeuksien turvaaminen on meidän
kaikkien sydämenasia ja velvollisuus.
Vammaisten oikeuksien huomioiminen edistää myös
yleistä hyvinvointia. Kun julkiset tilat, asunnot, palvelut
ja yhteiskunnalliset toiminnot suunnitellaan alun alkaenkin kaikenlaisille
ihmisille sopiviksi, erilaisten vammojensa kanssa elävien
ei tarvitse lähtökohtaisesti vaatia poikkeuksia
ja erityiskohtelua. Yhdenvertaisuus ei kuitenkaan ole valmis, jos
vaikkapa suurlähettilään on vaikea ymmärtää,
miksi asunnosta kannattaa tehdä kerralla esteetön,
kuten viime sunnuntain Helsingin Sanomista saimme lukea. Asenteissamme on
vielä paljon muuttamisen varaa.
Pekka Haavisto /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On hieno asia, että tämä vammaisten
henkilöiden oikeuksia koskeva yleissopimus saadaan vielä tämän
eduskunnan käsittelyyn.
Itse olin oikeastaan häkeltynyt, kun kuulin vammaisjärjestöjen
edustajilta, että Euroopasta on alkanut olla vammaispakolaisuutta
Yhdysvaltoihin, jossa on suurempi työssäkäyntiprosentti vammaisilla
ja liikuntaesteisillä, jossa esteellisyysasiat on ratkaistu
ainakin joissakin osavaltioissa paremmin. Tämä tietysti
kertoo jotakin siitä, että meillä on
ehkä oppimista maailmalla, ennen kaikkea työssäkäyntimahdollisuuksissa
ja niiden varmistamisessa. Silloin kysymys ei ole vain fyysisestä esteettömyydestä
vaan
myös tietoyhteiskunnan esteettömyydestä,
että käytetään uutta teknologiaa
sillä tavalla, että kaikki voivat sitä käyttää.
Toinen asia, johon on paljon kiinnitetty huomiota, on vammaisten
oikeus valita asuinpaikkansa. Monet kokevat, että ovat
sidoksissa tarjottuun hoitoon ja tarjottuun hoitolaitokseen eivätkä voi
aina muuttaa esimerkiksi muiden perheenjäsenten mukana
sille paikkakunnalle, jossa mieluiten asuisivat. On tärkeää,
että näitä asioita voidaan nyt tässä yhteydessä käsitellä.
Merja Kuusisto /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomessa kaikki ihmiset ovat samanarvoisia
keskenään. Tästäkin huolimatta moni
vammainen henkilö kohtaa yhteiskunnassamme syrjintää.
Hallitus pyrkii tällä vaalikaudella toimimaan
kaikenlaista yhteiskunnassa ilmenevää syrjintää vastaan.
Hallitusohjelmaan on kirjattu monia hyviä vammaispoliittisia
linjauksia. Tärkeimpänä näistä on
nyt käsittelyssä oleva esitys ratifioida YK:n
vammaisten oikeuksia koskeva yleissopimus.
Myös vammaisten mahdollisuuksia osallistua työelämään
ja oppisopimuskoulutukseen parannetaan. Vammaistutkimusta vahvistetaan
ja vammaisten henkilöiden lakisääteisen
henkilökohtaisen avun kattavuus tarkistetaan.
Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo ihmisten keskuudessa toteutuisi,
kun ympäristö ja palvelut eivät erottelisi
meitä liikunta- ja toimintakykymme mukaan. Esteettömyydellä pyritään
siihen, että jokainen ihminen pystyy toimimaan yhteiskunnassa
ja käyttämään tuotetta tai palvelua
iästä, vammasta tai muusta rajoitteesta huolimatta.
Arvoisa puhemies! Tilojen fyysinen...
Puhemies Eero Heinäluoma:
Arvoisa edustaja, taitaa kello nyt juosta sillä tavalla,
(Merja Kuusisto: Selvä!) että on tullut aika täyteen. — Kiitoksia.
Anne Louhelainen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Myös minä olen iloinen, että tämä asia
on tänään salissa käsittelyssä.
Perus- ja ihmisoikeudet kuuluvat täysimääräisesti myös
vammaisille ihmisille. Suomessa esiintyy valitettavasti edelleen
jatkuvasti vammaisiin ihmisiin kohdistuvaa syrjintää.
Suomessa arvioidaan olevan noin 40 000 kehitysvammaista.
Se tarkoittaa, että meistä melkein joka sadas
on jollain tavalla kehitysvammainen. Meidän jokaisen tehtävä onkin
vaikuttaa siihen, että myös vammaisille taataan
yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua yhteiskunnan toimiin. Tietoisuutta
on lisättävä, jotta voimme vaikuttaa
yleisiin mielipiteisiin ja asenteisiin.
Tämä sopimuksen ratifiointi on askel oikeaan suuntaan
ja tulee vaikuttamaan asteittain lainsäädäntöön
ja normeihin. Sopimuksen ratifiointi vaatii kuitenkin lainsäädännöllisiä toimenpiteitä,
ja varmasti meillä ja kansalaisilla on todella kovat toiveet
ja tavoitteet, että ratifioinnin jälkeen nämä lainsäädännölliset
toimenpiteet myös toteutetaan ja asia merkittävästi
etenisi.
Jani Toivola /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan myöskin kiittää arvon
ministeriä tästä tärkeästä ihmisoikeussopimuksesta
ja siitä, että vihdoinkin se on meillä täällä käsittelyssä.
Tiedän, että todella monessa paikassa tämä on
suuri ja tärkeä päivä ja antaa ehdottomasti
valoa tulevaisuuteen.
Itse ajattelen, että tästä eteenpäin,
kun otetaan askelia, niin varmasti semmoinen yksi tärkeä, haasteellinen
kohta on se, että kun meillä on lainsäädäntö,
jolla pyritään tiettyihin tavoitteisiin, ja samaan
aikaan meillä on se yksilön subjektiivinen kokemus,
niin miten me saamme nämä kaksi aidosti kohtaamaan.
Tämä väli on se, minne mahtuvat edelleen
ne ennakkoluulot ja pelot ja tietämättömyys.
Silloin on äärimmäisen tärkeätä,
että me takaamme tulevaisuudessa kaikkien palveluntarjoajien,
kaikkien virkailijoiden, jokaisen palvelupaikan kohdalla, että saataisiin sinne
tarvittava määrä ihmisoikeuskoulutusta, esteettömyyskoulusta.
Tämän tiedon kautta me varmistamme, että se
subjektiivinen kokemus ja lain tavoitteet myöskin yksilön
tasolla arjessa kohtaavat.
Anneli Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan myös osaltani kiittää tästä tärkeästä ihmisoikeussopimuksesta.
Tämä on tärkeä monelle vammaiselle,
mutta tämä on tärkeä myös
heidän läheisilleen.
Toivon todella vahvasti myös sitä, että tämä näkyy
kansalaisten arjessa. Valitettavasti meillä on paljon kokemuksia
muun muassa siitä, että kun perheeseen syntyy
vammainen lapsi, niin tämä arjen raadollisuus
tulee kerrasta, kun vanhemmat joutuvat taistelemaan oman lapsensa
oikeusturvasta ja kaikista niistä riittävistä tukimuodoista,
mitä lapsi tarvitsee tai mitä perhe tarvitsee,
jotta perheen yhdenvertaisuus ja oikeudenmukaisuus toteutuisivat.
Käytännössä vammaiset ovat
toivoneet ainoastaan sitä, että heille olisi mahdollistettu
yhdenvertainen asema muiden kansalaisten keskuudessa eikä mitään
ylimääräistä. Tältä osin
toivon, että tämä näkyy viranomaistyössä ja
asenteissa siinä, että meidän vammaiset
lapset saavat oikeuden opiskeluun, asumiseen, perheen
perustamiseen ja työhön. Kyse on aivan normaaleista
arjen asioista.
Lea Mäkipää /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitos myös tästä esityksestä. Täytyy
muistaa, että — jos en aivan väärin
muista — 151 maata on jo ratifioinut tämän
ja Suomi, Irlanti ja Alankomaat eivät ole sitä tehneet,
että nyt on varmaan korkea aika tehdä se.
Mutta on muistettava se, että vaikka kuinka me ratifioimme,
niin käytännössä myös
pitää toteuttaa niitä toimia, että juuri
näitten vammaisten oikeudet, perusoikeudet ja kaikkinainen
kunnioittaminen edistyisivät. Varsinkin hyvin jalo artikla
on mielestäni tämä 10 artikla, jossa
lukee, että "sopimuspuolet vahvistavat, että jokaisella ihmisellä on
synnynnäinen oikeus elämään,
ja toteuttavat kaikki tarvittavat toimet varmistaakseen, että vammaiset
henkilöt voivat nauttia tästä oikeudesta
tehokkaasti ja yhdenvertaisesti muiden kanssa". Tämä on
hyvin hyvä artikla, ja sitten esteettömyyteen
on tämä 9 artikla, eli kun me näin toimimme,
niin varmaan meidän vammaisemme pääsevät
tässä asiassa eteenpäin.
Kauko Tuupainen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Kivelä tässä joku
aika sitten puheenvuorossaan sivusi ja vaati vammaisvaltuutetun
viran perustamista. Muistini mukaan tein kaksi vuotta sitten tästä asiasta
lakialoitteen, ja eri puolueista noin parikymmentä henkilöä sen
allekirjoitti, mutta mitään ei ole kuulunut. Vammaisvaltuutetun
viran perustamista pitivät tärkeänä muun
muassa Invalidiliitto, Näkövammaisten Keskusliitto,
Kuuloliitto, Hengitysliitto ja Vammaisliitto. Tämä istuisi
samaan sarjaan, kun meillä on nyt lapsiasiavaltuutettu, tasa-arvovaltuutettu
ja vähemmistövaltuutettu. Muistelen, että Kataisen
hallitusohjelmassa vaadittiin myöskin eläinsuojeluasiamiehen
viran perustamista.
Minusta vammaisvaltuutetun viran perustaminen on tärkeää siksi,
että Suomessa tällä hetkellä noin
500 000 kansalaista, 10 prosenttia väestöstä,
jollain tapaa on vammaisia, ja me terveet tänä päivänä tässä salissa
saatamme olla jo huomenna vammaisia johtuen liikenneonnettomuudesta, päälleajosta
tai muusta tämäntyyppisestä. Minä toivon,
arvoisa ministeri, että viette eteenpäin tätä vammaisvaltuutetun
viran perustamista.
Maria Tolppanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitän myöskin minä tietenkin
tästä, mutta nyt tästä on hyvä jatkaa.
Tässä kohdassa ei ole syytä jäädä laakereille
lepäämään. Meillä on
vammaisten ihmisten kohdalla aikamoisia ongelmia saada heille työtä ja
toimeentuloa. Meillä on olemassa erilaisia päiväpaikkoja,
missä ihmiset ovat ja tekevät periaatteessa ihan
kokoaikaista työtä ja saavat siitä noin 100
euroa kuukaudessa pientä palkkaa. Silti he tekevät
muun muassa suurille yrityksille, kuten Finnairille, pusseja, joihin
laitetaan haarukat, veitset ja hammastikut ja jotka jonkun pitäisi joka
tapauksessa tehdä. Minusta tämä olisi
semmoinen seuraava asia, johon voitaisiin kiinnittää huomiota,
että heidät rinnastettaisiin tasavertaisina ihmisinä työelämässä silloin,
kun he tekevät sellaista työtä, jota
jonkun täytyisi joka tapauksessa tehdä.
Arja Juvonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä joulukuu on ollut valoisa.
Saamme tämän sopimuksen, mutta saamme myös
kuntalakiin vammaisten asioita huomattavasti parantavan neuvoston,
vammaisneuvoston. Se ei ollut siinä alkuperäisessä esityksessä,
joka kiersi jo kunnat, ja lausuntoja annettiin yli 300, ja siellä monet
lausunnonantajatkin ihmettelivät, minkä takia
vammaisneuvostot jäivät tästä kuntalakiluonnoksesta.
Haluan kiittää koko eduskuntaa siitä,
että allekirjoititte tekemäni lakialoitteen. Siinä oli
yli 100 allekirjoitusta, ja aloite lähti ministeriöön.
Ministeriö antoi siitä sitten kantansa, ja saimme
kuin saimmekin tämän vammaisneuvostoasian sinne kuntalakiin.
Se on hieno juttu.
Kuten, ministeri, sanoitte, tarvitsemme Suomessa asennemuutosta.
Tarvitsemme sitä, että näemme toinen
toisemme, kaikki yhdenvertaisin ja tasa-arvoisin silmin, ja uskon,
että tämä sopimus edistää sitä,
kuin myös se, että meillä ovat kuntalaissa
nyt vammaisneuvostot, vanhusneuvostot ja nuorisovaltuustot, kaikki
saman katon alla, lakisääteisiä. Kiitoksia
siitä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Nyt pyydetyt vastauspuheenvuorot on käytetty. Seuraavaksi ministeri
Tuomioja, 5 minuuttia puhuja-aitiosta, ja sen jälkeen mennään
puhujalistaan.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia kaikista näistä kommenteista.
Se periaate, että haluamme kansainvälisten sopimusten
edellyttämän lainsäädännön
olevan silloin kunnossa, kun sopimus astuu voimaan, ei oikeastaan
ole mikään suomalainen keksintö, vaan
se on päinvastoin se, mitä kansainvälinen
oikeuskin edellyttää. Kaikki eivät vain
yhtä tarkasti halua sitä noudattaa.
Tässä tapauksessa se tarkoitti sitä,
että tämän sopimuksen allekirjoituksen
jälkeen käynnistyi varmasti monen mielestä liiankin
pitkäksi venynyt prosessi tämän lainsäädännön
tarkistusten loppuun viemiseksi. Ja kun myös hallitusohjelmassa
kirjattiin, että sopimus tullaan tällä vaalikaudella
saattamaan voimaan, se oli se viimeinen työntö sille,
että nämä viimeisetkin lait hyvässä yhteistyössä niin
vammaisjärjestöjen kuin asianomaisten ministeriöiden
kanssa on saatu tänne eduskuntaan käsiteltäväksi.
Kun sopimus on valmis ja ratifioitu, niin luonnollisesti vastuu
sen toimeenpanosta ja seurannasta siirtyy ensisijaisesti muille
ministeriöille, ennen kaikkea sosiaali- ja terveysministeriölle
ja oikeusministeriölle, mutta oikeastaan kaikille. Ulkoministeriölle
kuitenkin jää se tehtävä, että kun
kysymyksessä on ihmisoikeussopimus, niin meidän
kauttamme kulkee sitten myöskin sen sopimuksen täytäntöönpanosta
vastaaminen kansainvälisissä ihmisoikeuselimissä.
Mutta korostan sitä, että tämä yhteistyö,
joka on tämänkin sopimuksen ja siihen liittyvän
lainsäädännön valmistelussa
ollut, on toiminut varsin hyvin ja tätä yhteistyötä kaikkien
kanssa, myös ja nimenomaan vammaisjärjestöjen
kanssa, täytyy jatkaa. Vain sitä kautta me saamme
tämän sopimuksen velvoitteet varmasti täysimittaisesti
voimaan.
Lopuksi haluaisin todeta itse kuulovammaisena henkilönä,
että pyydän anteeksi, jos en ole pystynyt ihan
kaikkia näissä puheenvuoroissa olleita kysymyksiä rekisteröimään
sen vuoksi, että vakituinen kuulolaitteeni on korjattavana
ja tämä varalaite ei palvele aivan yhtä hyvin.
Mutta kiitos myöskin eduskunnalle siitä, että saatiin
muutama vuosi sitten lopultakin myöskin induktiosilmukka
tähän istuntosaliin käyttöön.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja tämän jälkeen puhujalistaan.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Tätä hetkeä on
odotettu kauan. Vielä lämmin kiitos ministeri
Erkki Tuomiojalle tästä. Sopimus hyväksyttiin
YK:n yleiskokouksessa jo vuonna 2006. Suomessa on sellainen käytäntö, että YK:n
sopimukset ratifioidaan vasta, kun lainsäädäntö on
sopimuksen mukaisella tasolla.
Yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista velvoittaa
edistämään ihmisoikeuksia, yhdenvertaisuutta
sekä esteettömyyttä. Sen lähtökohtina
ovat myös sukupuolten välinen tasa-arvo, erilaisuuden
kunnioittaminen, vammaisten henkilöiden hyväksyminen
osana ihmisten moninaisuutta sekä vammaisten lasten oikeuksien kunnioittaminen.
Syksyllä järjestettiin vammaisten lasten kuulemistilaisuus.
Lapsilla on paljon unelmia. Vammaiset nuoret janoavat itsenäisyyttä,
pääsyä opintoihin, mahdollisuutta harrastaa.
Jos esimerkiksi kuljetuskyytimäärä on
rajoitettu, nuori ei aina pääse kaverien kanssa
ulos tai harrastamaan, vaikka mieli tekisi.
Oikeus tehdä työtä ja saada kohtuullinen
toimeentulo on myös osana vammaisten yleissopimusta. On
häpeällistä, että meillä kehitysvammaiset
ovat niin vähän töissä, oikeissa
töissä. Päivätoiminta ei aina
täytä kaikkia ihmisarvon vaatimuksia. Voisimme
ottaa mallia Hollannista, jossa on paljon kehitysvammaisten pyörittämiä kahviloita.
Vammaisten palveluita ja ihmisoikeuksia koskevissa kysymyksissä on
tultu vuosien saatossa pienin askelin eteenpäin. Viime
kaudella voimaan tullut vaikeavammaisten henkilöiden oikeus
henkilökohtaiseen avustajaan on tärkeä asia. Yleissopimus
on edellyttänyt muun muassa tahdonvastaisen laitoshoidon
kieltämistä ja sitä, että jokaisella
on oikeus asua, millä paikkakunnalla haluaa.
Valtiovarainvaliokunta kuuli budjettikäsittelyssä vammaisjärjestöjä.
Invalidiliitolle on tullut yhä enenevässä määrin
hälyttäviä tietoja siitä, etteivät
edes subjektiiviset oikeudet palveluihin toteudu täysimääräisesti.
Haluan myös korostaa omaishoitajien tuen ja vapaapäivien
merkittävyyttä. Jokainen läheistään
hoitava tekee suuren palveluksen myös yhteiskunnalle. Omaishoidon
tuki on sekä edullinen että inhimillinen ratkaisu.
Esteellinen ympäristö on syrjintää.
Esteettömyydestä taas hyötyvät
monet käyttäjät: vammaiset, ikääntyneet
rollaattoreilla liikkuvat, jopa lastenvaunujen kanssa liikkuvat
pienten lasten vanhemmat.
Sopimus tarvitaan, koska perus- ja ihmisoikeudet kuuluvat
täysimääräisesti myös
vammaisille ihmisille. Meillä esiintyy jatkuvasti vammaisiin
kohdistuvaa syrjintää esimerkiksi työn
ja palvelujen saannissa, koulutuksessa ja esteettömyydessä.
Vammaisten ihmisten oma ääni ohitetaan usein myös
sellaisessa päätöksenteossa, jolla on
vammaisten ihmisten elämään merkittävä vaikutus.
Sopimus vahvistaa vammaisten ihmisten oikeussuojaa ja osallisuutta.
Onneksi uuden kuntalain mukaan vammaisneuvostot tulevat kaikkiin
kuntiin vanhusneuvostojen rinnalle.
Sopimuksen täytäntöönpanoa
varten nimetään vastuutahot, jotka seuraavat vammaisten
oikeuksien toteutumista. On tärkeää,
että vammaisjärjestöt ovat tässä edustettuina.
Vammaissopimus perustaa myös uusia oikeuksia. Oikeus
esteettömyyteen on ennennäkemättömän
laaja. Sopimus ei salli kohtuuttomia heikennyksiä esteettömyysmääräyksiin.
Julkisella vallalla on velvollisuus myös lisätä vammaistietoisuutta.
On tärkeää huomata, että kyse
on myös uusista oikeuksista. Eduskunnan vammaisasioiden
yhteistyöryhmässä on ollut huoli ratifioinnin
etenemisestä, koska eduskunnassa lainsäädäntökin
on vielä haasteellisessa vaiheessa.
Olen myös vilpittömän iloinen oman
edesmenneen isoäitini puolesta. Hän hoiti omaa
kehitysvammaista lastaan omaishoitajana. Hän ei tosiaan
koskaan valittanut osaansa, eikä aikoinaan ollut edes omaishoidon
tukeakaan, mutta lähipiiri kyllä huomasi, miten
haastavaa iäkkäälle ihmiselle oli huolehtia
kehitysvammaisesta läheisestään. Mutta
tämän esityksen myötä maailma
on jälleen parempi paikka meille kaikille.
Tytti Tuppurainen /sd:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oleva yleissopimus
vammaisten henkilöiden oikeuksista ei sellaisenaan tuo
uusia velvoitteita eikä uusia tehtäviä julkiselle
vallalle. Sen välittömät taloudelliset
vaikutukset rajoittuvat esityksen mukaan muutamien vammaisten ihmisoikeuksia
valvovien virkamiesten palkkaamiseen. Hyvinvointipolitiikan ja sosiaalipolitiikan
asiantuntijoille tällaiset esitykset eivät ehkä nouse
kaikkein ylimpään luokkaan. Esitys on kuitenkin
merkittävä. Se on askel ihmisten yhdenvertaisuuden
toteuttamisessa. Se antaa vammaisille lähimmäisille
oikeuden osallisuuteen ja itsemääräämisoikeuteen.
Se vie meidät lähemmäksi tavoitetta,
jossa ketään ei syrjitä eikä kenenkään
oikeuksia sivuuteta.
Sopimus on vammaisten henkilöiden näkökulmasta
myös käytännössä merkittävä.
Se tukee omatoimisuutta ja parantaa vammaisten arkea. Se antaa lujan
pohjan vaatia ja saada oikeus elinikäiseen oppimiseen ja
oikeus työllistymiseen. Vammaisten henkilöiden
oikeus oppia ja tehdä työtä omien kykyjensä ja
tahtinsa mukaan tuo mukanaan myös koko yhteiskuntaan ulottuvan hyödyn:
se paljon puhuttu työllisyysaste nousee. Työllisyysasteen
nousu tai sen mukana tuleva taloudellinen panos ei tietenkään
ole suuren suuri, mutta suunnaltaan oikea. Vielä tärkeämpää on se,
että se muistuttaa meitä kaikkia siitä,
kuinka yhdenvertaiset oikeudet hyödyttävät
meitä kaikkia.
Arvoisa puhemies! Vammaisten oikeuksia koskeva esitys on tärkeä.
Se on tärkeä vammaisille, ja se on tärkeä viesti
meille kaikille.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Vammaisten oikeuksien yleissopimuksen ratifiointi Suomessa
on erittäin hyvä askel oikeaan suuntaan siinä,
miten me voimme kehittää niitten ihmisryhmien
oikeuksia, jotka aidosti sitä tarvitsevat.
Hallituksen esityksessä mainitaan tämmöinen seikka,
että Euroopan komission vuonna 2012 julkaisema syrjintää koskeva
eurobarometri osoittaa, että suomalaisvastaajista 42 prosenttia katsoi,
että vammaisuudesta johtuva syrjintä on yleistä.
Vastaajista 51 prosenttia piti vammaisuutta haittana työhönottotilanteessa.
Lisäksi YK:n lasten oikeuksien komitea on puolestaan vuonna
2011 katsonut, ettei vammaisten lasten elinoloista ole käytettävissä tarpeeksi
tietoa.
Näillä perusteilla on syytä olettaa,
että tämä ratifioitu sopimus tuo tullessaan
joitain lisätoimenpiteitä Suomen valtiolle ja
kunnille. Olisinkin siitä halunnut kysyä ministeriltä:
millä tavalla tähän on valmistauduttu
nytten ministeriössä ohjeistamaan kuntia parantamaan
vammaisten henkilöitten itsemääräämisoikeuksia
tai esteettömyyttä liikkumisessa tai saavutettavuutta
palveluitten suhteen?
Uskon kuitenkin, että Suomessa on positiivinen asia
vammaisten henkilöitten asioitten parantaminen. Tämä on
tervetullut lisä sille hyvälle tielle, mikä Suomessa
on valittu, että me teemme kaikkemme näitten ihmisoikeuksien
turvaamiseksi. Kuitenkin edellä mainittu eurobarometri-tutkimus
osoittaa sen, että täällä on
vielä paljon asenteita vammaisia kohtaan, ja siinä mielessä on
hyvä, että hallitus rupeaa näitä asenteita
purkamaan.
Maria Lohela /ps:
Herra puhemies! Tässä salissa on usein muistutettu
itseämme ja toisiamme siitä, kuinka yhteiskunnan
arvo mitataan sillä, kuinka se kohtelee heikoimpiaan. Suomalaiset
päätöksentekijät voivat omalta
osaltaan tehdä Suomea entistä paremmaksi paikaksi
elää edistämällä juuri
esimerkiksi vammaisten mahdollisuuksia työelämässä,
mihin täälläkin on jo useasti viitattu.
Vammaisten henkilöiden työllistämisen
paraneminen olisi tärkeää nimenomaan
yhdenvertaisuuden edistämiseksi, mutta sillä olisi
myönteistä merkitystä myös kansantalouden
kannalta. Mitä useampi henkilö on työssä ja
mitä harvempi on tulonsiirtojen kohteena, sen parempi.
Merkittävä askel vakaville ja konkreettisille edistämistoimille
onkin tämä Yhdistyneiden kansakuntien vammaissopimuksen
ratifioiminen. Kansainvälisten sopimusten ratifioiminen
ei kuitenkaan saa olla koskaan pelkkä itseisarvo, vaan
niiden on tähdättävä todellisiin
muutoksiin parempaan suuntaan.
Vammaisten osalta voi hyvin todeta sen, että he haluavat
olla hyödyksi, haluavat löytää mielekästä tekemistä ja
oman paikkansa tässä yhteiskunnassa. Monella on
valtava halu päästä tekemään
töitä, ja vaikka yhteiskunnan pitäisikin työllistymistä erinäisin
keinoin tukea, me kuitenkin voitamme siinä näiden
henkilöiden työpanoksen.
Vammaisten työllistämisessä tulisi
mielestäni kiinnittää enemmän
huomiota ihmisen työkykyyn kuin siihen, mitä rajoitteita
siinä työkyvyssä voi olla. Työelämän
joustavuuden lisäämisessä meillä on
vielä paljon tehtävää, ja toivottavasti
tämä sopimus tukee siihenkin tähtääviä toimia.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! On hienoa, että saamme tänään
täällä eduskunnassa käsiteltäväksi
tämän yleissopimuksen. Se on tärkeä askel
yhdenvertaisuuden ja myös paremman maailman eteenpäinviemisessä.
Joulukuussa saimme myös eteemme uuden kuntalakiluonnoksen,
ja kuntalakiluonnoksessa lakisääteisiksi esitettiin
vanhusneuvostoja ja nuorisovaltuustoja. Tämä oli
hieman ikävää, koska hallitusohjelmassakin
puhuttiin vammaisten oikeuksien ja yhdenvertaisuuden parantamisesta.
Olikin hienoa, että ministeri Paula Risikko muutti kuntalakiluonnosta
pari viikkoa sitten ja sinne kirjattiin myös vammaisneuvostot.
Kiitos siitä eduskunnassa kaikille niille, jotka allekirjoittivat
asiaan liittyvän lakialoitteen. Siinä oli yli sata
allekirjoitusta, ja sen myötä aloite lähti
liikkeelle ja sai ministeriön tuen ja sen myötä myös päätyi
lainkirjoihin. Tämä on erittäin tärkeää.
Vammaisneuvostojen olemassaolosta on keskusteltu pitkään,
koska todellakaan ne eivät ole tähän
asti olleet vielä lakisääteisiä.
On puhuttu, että ne ovat suuri kustannuserä. Toki
kustannuksiahan ne aiheuttavat, mutta kyllä kunnissa monet
muutkin toimijat ja lautakunnat ja jaostot aiheuttavat kustannuksia.
Arviolta kustannuksia tulee viitisen miljoonaa kunnille tästä vammaisneuvostojen
lakisääteiseksi saattamisesta.
Mikä kumma se vammaisneuvosto kunnassa sitten on? Se
on hyvin tärkeä toimija, se on asiantuntija vammaisuuteen
liittyvissä asioissa. Vammaisneuvostossa tulisi olla vammaisia
henkilöitä osallisena mutta myös järjestöjä ja
myös vammaisten henkilöiden omaisia. Vammaisneuvoston
laajapohjainen ja asiantunteva jäsenistö mahdollistaa
vammaisten henkilöiden äänen kuulumisen
ja se tuottaa hyvin tärkeää ja tarpeellista tietoa
erilaisten päätösten, suunnitelmien ja
ohjelmien vaikutuksista vammaisten henkilöiden elämään
ja suoriutumiseen. Vammaisneuvostojen puuttuminen sen sijaan vähentää,
ja olisi jatkossakin vähentänyt, vammaisten oikeusturvaa ja
olisi heikentänyt kokonaisvaltaisen vammaispoliittisen
keskustelun syntymistä kuntatasolla.
Vammaisneuvostojen säätäminen lailla turvaa siis
vammaisneuvostojen aseman ja toiminta-mahdollisuuden myös tulevassa kunta-
ja pal-velurakenneuudistuksessa. Kuntarakenteen muutokset
pelottivat niin järjestöjä kuin myös
vammaisia itseään, sillä ilmassa oli
puhetta, että kenties vammaisneuvostot kokonaan lakkaavat
Suomesta eikä niitä enää ylläpidetä.
Joissakin kunnissa huolta on aiheuttanut se, kuinka sitten niiden
kaikkein vaikeimmin vammaisten ihmisten ääni saadaan
kuuluviin. Kuntalaissa on maininta siitä, että omaisten äänen
pitää kuulua. Mutta kyllä meidän
pitää siellä omissa kunnissamme ja kuntapolitiikassakin
toimiessamme ja myös täältä eduskunnasta
kentälle katsoessamme puhua sen puolesta, että myös
todellakin ne hyvin vaikeasti vammaisten ihmisten asiat tulevat
kuulluiksi ja vaikkapa sen vaikeasti vammaisen omainen pääsee
myös neuvostoon osalliseksi ja kertomaan siitä arjen
raskaudesta ja niistä ongelmista, mitä ihminen
liikkuessaan, vaikkapa juuri esteettömyyden osalta, mistä tänäänkin
täällä ollaan paljon puhuttu, kohtaa
siellä arjessa. Nämä asiat ovat kaikki
hyvin tärkeitä meidän huomioida.
Vammaisten henkilöiden työllistyminen on ollut
kautta aikain hyvin vaikeaa Suomessa, ja hattua täytyy
nostaa niille työnantajille, jotka heitä palkkaavat.
He ovat ahkeria, tunnollisia, tehtävänsä hoitavia
henkilöitä, ja on todella kannustavaa, että työtä myös
heille tarjotaan ja annetaan.
Jokaista ihmistä tulee kohdella tasavertaisesti. Kaikki
olemme samalla viivalla. Kaikkien eväät elämään
eivät kuitenkaan ehkä ole samanlaisia, mutta tälläkin
sopimuksella voimme taata, että kaikille mahdollisuudet
turvataan.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa puhemies! Niin kuin ulkoministeri Tuomioja totesi,
kysymys on mitä suurimmassa määrin ihmisoikeussopimuksesta.
Suomessa on asioiden kanssa menty paljon eteenpäin, ei
kuitenkaan riittävän nopealla aikataululla, mistä viestii
se, että tämä sopimus ratifioidaan vasta
nyt. Kuitenkin eteenpäin on hienolla tavalla menty.
Mutta todellisuus ei ole pelkästään
auvoinen. Monet vammaisten omaishoitajat ja vammaiset itse joutuvat
eri viranomaisissa yksinkertaisilta tuntuvien asioiden kanssa käymään
taistelua normaaleista oikeuksistaan. Erityisen julmaa ja mielivaltaista — olen
sellaisesta kuullut, tästä on kylläkin
aika pitkä aika, kun olen tämän kuullut, mutta
tiedän tämän asian hyvin tarkoin — oli
esimerkiksi se, kun perheessä oli vammainen lapsi, joka
oli kuollut, niin Kela välittömästi vaati
yhdeltä kuukaudelta takaisin perittäväksi
omaishoidon tukea, vammaisen lapsen hoitotukea, ja tätä kuollutta
lasta ei ollut tuolloin edes ehditty hautaamaan.
Vammaisten kohtelu kaikkinensa on yhteiskunnan sivistystason
mittari. Varsinkin vammaisten työllistymisessä me
olemme kyllä aika heikoilla vielä. Siinä meillä on
paljon petraamisen varaa.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Monet vammaiset henkilöt,
erityisesti kehitysvammaiset, kuuluvat lähtökohtaisesti yhteiskunnan
heikompiosaisten joukkoon, koska yhteiskuntamme monista uusista
ja hyvistä laeista ja hankkeista sekä käytännöistä huolimatta on
yhteiskunta, jossa vammaiset henkilöt joutuvat syrjityiksi.
Otetaan esimerkiksi vaikkapa kunnissa kehitysvammaisten työtoiminnan
yhteydessä lainvastaisesti perityt ylisuuret ateriamaksut.
Todella röyhkeää ja härskiä politiikkaa
heikompiosaisten kustannuksella.
En usko, että kaikenlaisten vammojen vammaisille henkilöille
aiheuttamat haitat ja niistä seuraavat esteet kyettäisiin
koskaan täysin poistamaan, mutta meidän velvollisuutemme
on tehdä parhaamme vammaisten henkilöiden aseman parantamiseksi.
Ikävä kyllä joidenkin tiedostamaton tai
tiedostettu asenne vammaisia kohtaan on kuitenkin se, että vammaiset
henkilöt ovat enemmänkin toiminnan kohteita kuin
toimijoita itse.
Vammaisuutta rinnastetaan lainsäädännössä usein
muihin ominaisuuksiin, kuten vaikkapa etniseen alkuperään,
seksuaaliseen suuntautumiseen tai uskonnolliseen vakaumukseen. Mielestäni
tällainen rinnastaminen ei palvele kenenkään
etuja, ei varsinkaan vammaisten, vaan ennemminkin jonkinlaista
poliittista tarkoituksenmukaisuutta, jossa eri asioita halutaan
sotkea toisiinsa. Toivon, että vammaisia ja kehitysvammaisia
käsiteltäisiin lainsäädännössä omina
ryhminään sekoittamatta heitä muihin
vähemmistöihin. Kuntapuolella asia on nyt ymmärretty
oikein, kun uusi kuntalaki sisältää erikseen
vammaisneuvostot. Esimerkiksi kehitysvammaisen elämä ei
ole helppoa, ja monen kohtalo on kova. Vammaisuus ei ole vammaisen
osalta valinta- tai asennekysymys, vaan kyse on kiistattomasta ominaisuudesta,
jolle vammainen henkilö ei itse voi mitään.
Arvoisa puhemies! Kehitysvammaisuutta seulotaan sikiövaiheessa
ja kehitysvammaisia myös abortoidaan paljon. Mielestäni
tämä kertoo karun tosiasian siitä, että kauniista
puheista ja hyvistä hankkeista huolimatta meillä edelleen
koetaan, että kehitysvammaisille ei ole sijaa yhteiskunnassa
ja heillä ei ole selviytymisen mahdollisuutta kaikissa
tilanteissa.
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! "Vihdoinkin!" on todennut jo moni muukin
tässä salissa tänään.
Tästä aiheesta on tehty adresseja, kansalaisaloitekin.
Lukuisat järjestöt ovat myös jo pitkään
ajaneet tätä asiaa. Tässä on
todella nyt kyse ihmisoikeuksista ja niiden parantamisesta. Nimittäin
nyt käsittelyssä olevalla esityksellä Suomikin
vihdoin ratifioi vuonna 2006 tehdyn YK:n yleissopimuksen vammaisten
henkilöiden oikeuksista. Yleissopimuksen tarkoituksena
on taata vammaisille henkilöille täysimääräisesti
ja yhdenvertaisesti kaikki ihmisoikeudet ja perusvapaudet, edistää ja
suojella näitä oikeuksia ja vapauksia sekä edistää vammaisten
henkilöiden ihmisarvon kunnioittamista. Syrjintäkielto
sekä esteettömyys ja saavutettavuus ovat yleissopimuksen
johtavia periaatteita.
EU ratifioi sopimuksen 2010. Nyt sopimuksen on ratifioinut 151
maata, EU:n jäsenvaltioistakin 25. Vain Suomi, Irlanti
ja Alankomaat puuttuvat EU-maiden joukosta. Nyt tämä on
vietävä maaliin asti, ja sopimus on saatava tämän esityksen
myötä ratifioitua. Emme voi enää odotella.
Sopimuksen ratifiointi on Suomen vammaispoliittisen ohjelman ja
Euroopan neuvoston vammaispoliittisen toimintaohjelman tavoitteiden
ja Euroopan vammaisstrategian 2010—2020 mukaista.
Kansainvälisesti katsottuna on ollut hämmentävää se,
miksi sopimuksen ratifioiminen Suomessa on kestänyt näin
kauan. Vammaisjärjestöt Suomessa ovat jo pitkään
ajaneet tämän asian ratifiointia. Kiitollinen
voi olla siitä, että tämän hallitusohjelman
kirjaus toteutettiin, sillä kirjaus ratifioinnista oli
jo edellisessäkin hallituksen ohjelmassa. Tämän
esityksen myötä yleissopimuksen täytäntöönpanoa
varten nimetään kansallinen yhteystaho ja perustetaan
kansallinen koordinaatiojärjestelmä. Sopimuksen
ratifiointi on siis askel oikeaan suuntaan ja tulee toivottavasti vaikuttamaan
asteittain lainsäädäntöön
ja normeihin. Sopimuksen ratifiointi vaatii lainsäädännöllisiä toimenpiteitä,
ja tämän täytäntöönpanon seuraaminen
on erittäin tärkeä asia, jotta ratifioinnin
mukanaan tuomat toiveet vammaisten elämän parantamiseksi
myös toteutetaan.
Arvoisa puhemies! Perus- ja ihmisoikeudet kuuluvat täysimääräisesti
myös vammaisille ihmisille. Suomessa esiintyy valitettavasti
edelleen jatkuvasti vammaisiin ihmisiin kohdistuvaa syrjintää,
esimerkiksi työn ja palvelujen saannissa, koulutuksessa
ja esteettömyydessä ylipäänsä. Vammaisten
ihmisten oma ääni ohitetaan jatkuvasti myös
sellaisessa päätöksenteossa, jolla on vammaisten
ihmisten elämään merkittävä vaikutus.
YK:n yleissopimus vahvistaa ja edistää näitä asioita
ja on siksi erittäin kannatettava. Meidän jokaisen
tehtävä on vaikuttaa siihen, että myös vammaisille
taataan yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua yhteiskunnallisiin
toimiin. Tietoisuutta on lisättävä, jotta
voimme vaikuttaa yleisiin mielipiteisiin ja asenteisiin.
Monet tahot ovat lausunnoissaan tuoneet esille yhdenvertaisuuslain.
Esimerkiksi Allianssi muistuttaa, että yleissopimuksen
vanavedessä myös yhdenvertaisuuslain uudistuksen
voimaansaattaminen on välttämätöntä,
sillä nykyisellään laki käsittelee
eri syrjintäperusteita eriarvoisella tavalla. Ehdotus uudeksi
yhdenvertaisuuslaiksi vahvistaa yhdenvertaisuuden suojaa kattamalla laajemmin
eri syrjintäperusteet ja soveltumalla yhdenmukaisemmin
kaikkiin elämänalueisiin kuin voimassa oleva laki.
Arvoisa puhemies! Vammaisen lapsen syntyminen mullistaa
koko perheen elämän. Omais-hoitajina toimivat
vammaisen lapsen vanhemmat joutuvatkin usein yhtäkkiä muuntumaan
sairaanhoitajiksi ja selviytymään byrokratiaviidakossa.
Lapsen selviäminen ja huoli tulevaisuudesta tuo paineita
koko perheelle. Yhteiskunta käyttää kuitenkin
härskisti hyväkseen tätä vanhemman
rakkautta vammaisen lapsen hoitamisessa. Vammaisen lapsen omaishoitajina
toimivia perheitä ei arvosteta tarpeeksi, eikä koko
perheen hyvinvointia oteta tarpeeksi huomioon. Pienten lasten vanhemmille
ei ole juuri loma- tai kuntoutusvaihtoehtoja.
Arvoisa puhemies! Olen samaa mieltä ministeri Tuomiojan
kanssa. Ihmisoikeudet kuuluvat kaikille, myös vammaisille.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Myös minä kiitän
ministeri Tuomiojaa omalta osaltani siitä, että tämä vammaissopimuksen
ratifiointiesitys on täällä meidän
käsittelyssämme tänään.
Vammaisten oikeudet eivät ole mikään
pienen marginaaliryhmän asia, vaan ne koskettavat laajaa
joukkoa. On arvioitu, että maailman väestöstä noin
15 prosenttia eli joka viides on vammainen. Suomessa tarkkoja tilastoja
vammaisten lukumäärästä ei ole,
mutta THL:n vuonna 2012 tekemän kuntakyselyn perusteella
noin 2 prosenttia väestöstä on vammaispalvelujen
ja/tai kehitysvammapalvelujen piirissä. Koko maahan suhteutettuna
saadaan vammaispalvelujen tai kehitysvammapalvelujen asiakasmääräksi
siten arviolta 100 000—110 000 henkilöä.
Vammaisuus ei kuitenkaan välttämättä edellytä erityispalvelujen
käyttöä. Myös esteettömyyden
ja saavutettavuuden lisääntyminen vähentää erityispalvelujen
käyttöä. Vammaisuudella tarkoitetaan
rajoitteita, joiden vuoksi henkilö syystä tai
toisesta ei pysty toimimaan täysipainoisesti yhteiskunnan
rakennetussa tai sosiaalisessa ympäristössä.
Vammaisuuden käsitteen perustana on yksilön fyysinen
tai psyykkinen erilaisuus, mutta käsitteen sisältö,
sen merkitys ja kokemus määrittyy sosiaalisesti.
Vaikka Suomen lait pyrkivät kohtelemaan kaikkia ihmisiä tasavertaisesti
ja monia yhdenvertaisuutta edistäviä toimia on
tehty kuluneen vaalikauden aikana, yleissopimuksen ratifiointi edellyttää kuitenkin
Suomelta vielä eräitä tarkistuksia yhdenvertaisuuslainsäädäntöön.
On tärkeää, että sopimus ratifioidaan,
sillä vammaisten henkilöiden tosiasiallisen osallisuuden
ja yhdenvertaisuuden kohtelussa on edelleen puutteita. Tästä saimme
ikävän esimerkiksi vähän aikaa sitten,
kun opiskelija Oskari Salomaalta hylättiin opiskelupaikka
kuurouden takia. Hän onneksi sai sen takaisin sitten mediakohun
saattelemana, mutta näin ei tietenkään
saisi olla tämän päivän Suomessa,
että oikeuksia saa vasta mediakohun jälkeen.
Myös Euroopan neuvoston ihmisoikeusvaltuutettu on ilmaissut
huolensa siitä, että vammaiset ovat olleet Suomessa
paitsi syrjinnän, myös syrjintärikosten
kohteena. Tällainen syrjintä on kestämätöntä,
ja hallituksen esityksessä arvioidaankin, että ratifioinnin
yksi eduista olisi vammaisia koskevan väärän
tiedon väheneminen.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys turvaa sen, että yhdenvertaisuuslainsäädännön
uudistuksessa kohtuullisten mukautusten epääminen tullaan
määrittelemään syrjinnäksi,
ja velvollisuutta tehdä kohtuullisia mukautuksia vammaisten
henkilöiden yhdenvertaisuuden toteuttamiseksi laajennetaan.
Samoin yleissopimus edellyttää vammaisten henkilöiden
osallistamista tai, sanoisinko paremmin, osallistumisen mahdollistamista
itseään koskevaan päätöksentekoon. Yleissopimuksen
yleiset velvoitteet sekä useat artiklamääräykset
vahvistavat vammaisten henkilöiden itsemääräämisoikeutta.
Myös eduskunnan käsiteltävänä oleva
itsemääräämisoikeuden edistämistä koskeva
lainsäädäntö tähtää tähän.
Lopuksi, arvoisa puhemies, erityisen tärkeänä pidän
sitä, että vammaisten henkilöiden oikeuksien
edistämisellä parannetaan heidän mahdollisuuttaan
osallistua koulutukseen ja työelämään, mikä edistää omalta
osaltaan muun muassa pyrkimystä työurien pidentämiseen.
Työllistymistä tukevilla toimilla voidaan edistää vammaisten henkilöiden
työllistymismahdollisuuksia, ja tämän
tavoitteen eteen on ponnisteltava kaikin voimin.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Euroopan komissio julkaisi vuonna 2012 syrjintää koskevan
eurobarometrin. Tämän eurobarometritutkimuksen
suomalaisvastaajista 42 prosenttia katsoi, että vammaisuudesta
johtuva syrjintä on yleistä, ja vastaajista 52
prosenttia piti vammaisuutta haittana nimenomaan työhönottotilanteessa.
Näitä tietoja löytyy tämän
hallituksen esityksen yleisperusteluista. Sinänsä nämä esityksen yleisperustelut
ja esityksen tavoitteet ja keskeiset ehdotukset on erittäin
hyvin nostettu esille, ja tehdyt ehdotukset ovat keskeisiä.
Täältä löytyy myös
se, minkä täällä eduskunnassa
kuulimme muutama viikko sitten seminaarissa, jossa oli erityisesti
eri vammaisjärjestöjen edustajia ja kuultiin muun
muassa naisvammaisten puheenvuoroja. Täällä nimittäin
todetaan, että YK:n naisten syrjinnän poistamista
käsittelevä komitea on jo vuonna 2008 esittänyt
huolensa vammaisten naisten kohtaamasta moninkertaisesta syrjinnästä muun
muassa koulutukseen ja työhön pääsyssä ja
jopa terveydenhuollon palveluissa. Erityisesti tuossa seminaarissa
saimme kuulla hyvin vakavaa tietoa siitä, miten nämä vammaiset
naiset, ja yleensäkin vammaiset, tulevat asiantuntijoittenkin,
ammattihenkilöittenkin, taholta kohdelluiksi. Siis he tarvitsevat
suojaa, ja sen vuoksi nimenomaan YK:n naisten syrjinnän poistamista
käsittelevän komitean mukaan tarvitaan suojelemista
väkivallalta. Komitean mukaan valitettavaa on, ettei riittävää tietoa
ja tilastoja ole saatavilla vammaisten naisten asemasta.
YK:n lapsen oikeuksien komitea on puolestaan katsonut 2011,
että vammaisten lasten elinoloista ei ole käytettävissä tarpeeksi
tietoa. Olikin hyvä, että ulkoministeri Tuomioja
nosti, että vammaisten oikeuksien toteutumisen esteinä saattavat
olla ei pelkästään asenteet vaan tiedon puutteet,
ja hän mielestäni erittäin hyvin toi
myös sen, että me tarvitsemme ihan erilaista tarttuvuutta
eli ajattelutavan muuttamista tässä koko asiassa.
Mutta tietenkin nyt, kun me olemme ratifioimassa, saattamassa
lainsäädännön tasolle YK:n vammaisten
oikeudet, on todella tärkeää, että me voimme
vedota siihen, ettei ole pelkästään niin, että on
olemassa YK:n sopimukset, vaan että ne ovat lainsäädäntötasolla,
nämä asiat, mitä tässä sopimuksessa
todetaan. Sopimuksessahan on noin 50 eri artiklaa. Yleissopimuksessa
ei ainoastaan kielletä vammaisten henkilöiden
syrjintää, vaan luodaan sopimusosapuolille, jotka
tämän sopimuksen ratifioivat, nimenomaan velvollisuuksia
vammaisten henkilöiden yhdenvertaisuuden toteuttamiseksi
täysimääräisesti, sillä yleissopimuksella
myös lisätään tietoisuutta vammaisten
henkilöiden oikeuksista. Mielestäni on erittäin
tärkeää, että tästä eteenpäin,
kun saamme tämän ratifioitua, valtion ja kuntien
taholta, mutta ennen kaikkea valtion taholta, arvioidaan, miten
paljon resursseja tarvitaan tämän ratifioinnin
täytäntöönpanoon ja niitten
artikloiden toteutumiseen.
Tässä hallituksen esityksessä on
keskeisenä ehdotuksena se, että nykyisen valtakunnallisen vammaisneuvoston
tulee korvaamaan niin sanottu koordinaatiomekanismi. Tässä todetaan,
että se nimetään mahdollisesti sosiaali-
ja terveysministeriöön tämän
valtakunnallisen vammaisneuvoston tilalle. Pidän erittäin
tärkeänä, että tämä koordinaatiomekanismi
toimiessaan muodostaa sen kokonaisuuden, että siellä on
se tieto, taito ja kuva kokonaisuudessaan, mitä vammaisuus
tarkoittaa, ei pelkästään naisten kohdalla,
mistä aloitin tässä, vaan myös
lasten kohdalla, perheitten kohdalla, koulutuksessa, työelämässä ja
niin edelleen. Mutta toivon, että nimenomaan tämä koordinaatiomekanismi
pitää sitä välttämättömänä,
että on yhteydet näihin eri vammaisjärjestöihin.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Vammaisuus määritellään
seuraavalla tavalla: "Vammaisiin henkilöihin kuuluvat ne,
joilla on pitkäaikainen ruumiillinen, henkinen, älyllinen tai
aisteihin liittyvä vamma, jonka vuorovaikutus erilaisten
esteiden kanssa voi estää heidän täysimääräisen
ja tehokkaan osallistumisensa yhteiskuntaan yhdenvertaisesti muiden
kanssa."
Ihminen voi syntyä vammaiseksi tai hän voi vammautua
myöhemmin sairauden tai onnettomuuden takia. Yksi surullisimmista
asioista on rattijuopon aiheuttama pysyvä vamma. Muitakin surullisia
tapauksia on, muun muassa se, jos nuori ihminen vammautuu esimerkiksi
liikuntaharrastuksessaan. Mutta nämä ovat esteitä,
joita ihmisen pitää voittaa ja joihin me voimme
vaikuttaa.
Vammaisten henkilöiden vammojen laatuja on useita,
mutta esimerkiksi kuulo-, näkö- tai vaikkapa liikuntavamma
eivät vaikuta ihmisen älykkyyteen tai muuhun älylliseen
toimintaan. Sen sijaan ne saattavat luoda suuriakin esteitä ihan
jokapäiväiseen elämään,
sellaisia esteitä, mitä voitaisiin poistaa hyvällä tahdolla
ja pienellä rahalla. Meidän tehtävämme
on varmistaa, että esimerkiksi kuulo-, näkö-
ja liikuntavammaisilta poistetaan koulunkäyntiesteet ja
että he saavat henkilökohtaisen avustajan ja kouluavustajan. Koulun
jälkeen meidän tehtävämme on
varmistaa, että he saavat koulutuksen joko ammattikoulussa,
ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa, kukin oman valintansa mukaan.
Sen lisäksi pitää vielä tehdä töitä sen
eteen, että myös vammaisia ihmisiä työllistetään
ja että myös kehitysvammaisia ihmisiä työllistetään,
sellaisia ihmisiä, joiden opillinen tausta ei yllä niin
korkealle mutta jotka silti pystyvät tekemään
aika paljon erilaisia asioita ja pystyvät asumaan jopa
yksin ja pitämään puhtaudestaan ja syömisestään
ja tällaisista jokapäiväisistä asioista
huolta.
Kehitysvammaisilla on olemassa järjestö, jonka
nimi on Me Itse ry. Nämä henkilöt, kehitysvammaiset,
tai Me Itse ry on huomioitu muun muassa STM:ssä. STM on
pitänyt heitä mukana suunnitellessaan asuntoja
vammaisille henkilöille, koska he ovat niitä ihmisiä,
jotka tuntevat ja tietävät sen, minkälaisia
asuntoja tarvitaan. Näin meidän pitäisi
toimia muissakin yhteyksissä: ottaa mukaan kehittelytyöhön
ne ihmiset, joilla se vamma on ja jotka tietävät,
mitä he tarvitsevat. Mehän voimme itse asiassa
vain kuvitella sen asian.
Sinänsä vammaisia henkilöitä meillä on
vauvasta vaariin. Se on ominaisuus, joka ei katso ikää eikä syntyperää.
Se on yksi niistä ominaisuuksista, joita ihmisillä vain
on. Silti jokainen vammainen, jokainen heistä on erityinen
aivan samalla tavalla kuin joku muukin ihminen.
Se, että meillä on vammaisten oikeudet nyt
ratifioitavana, on erittäin hyvä asia. Häpeällistä on vain
se, että ratifiointia on pitänyt odottaa näin kauan,
mutta kuten sanottu, hyvää kannattaa odottaa ja
parempi myöhään kuin ei ollenkaan.
Ihan tähän loppuun, arvoisa puhemies, haluaisin
sanoa muutaman lauseen, jotka Me Itse ry:n ihmiset ovat tehneet.
He ovat huomioineet tulevat eduskuntavaalit. He ovat painattaneet
kortteja, ja näissä korteissa lukee neljä tärkeää asiaa:
1) Älä kiusaa, 2) Laitos ei ole koti, 3) Työstä palkkaa
ja 4) Minulla ei ole hintaa. Nämä ovat tärkeitä asioita,
ne menevät aivan koulusta työelämään ja
ihan ihmisen koko elämään saakka. Eli
kyllä ajatuksia liikkuu, ja meidän on syytä tukea
näitä ajatuksia, joita heillä on.
Olen todella iloinen siitä, että vammaisten
oikeuksien julistus saadaan Suomessa ratifioitua.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä kerran kiitokset ministerille
ja kaikille, jotka ovat vaikuttaneet siihen, että nyt saamme
tosiaan tämän sopimuksen ratifioitua, mutta on
pakko ottaa esille näitä arjen pulmia. Niitä on
aika paljon vielä.
Vammaisten vanhempien perheiden tilanne kurjistuu valitettavasti
edelleen, kun kehysriihessä aikanaan päätettiin
leikata lapsilisiä, nostaa kulutusveroja ja sosiaali- ja
terveydenhuollon asiakasmaksuja. Tämä kaikki ihan
todellakin heikentää perheiden yhdenvertaista
kykyä tarjota lapselle hyvä ja turvallinen arki.
Erityisesti perheissä, joissa toinen tai molemmat vanhemmat
ovat vammaisia, tilanne heikkenee, koska näissä perheissä toimeentulo
on usein jo valmiiksi köyhyysrajan tuntumassa. Tämä on
valitettava tosiasia.
Vammaisten vanhempien perheet ovat muutenkin heikossa tilanteessa,
kun he yrittävät etsiä itselleen sopivia
palveluita perus- ja erityispalveluiden viidakosta. On tilanteita,
joissa vanhempi joutuu esimerkiksi jättämään
oman kuntoutuksensa käyttämättä,
kun lapselle ei järjesty hoitajaa. Tämä kaikki
on ristiriidassa Suomen vammaispoliittisen ohjelman "vahva pohja
osallisuudelle ja yhdenvertaisuudelle" -linjausten kanssa. Ohjelman
tavoitteenahan on turvata vammaisten henkilöiden oikeudenmukainen
asema yhteiskunnan kaikilla elämän osa-alueilla.
Toivottavasti muun muassa näihin epäkohtiin puututaan
nyt, kun ratifioitavan sopimuksen yhteydessä saamme sekä kansainvälisen
että kotimaisen valvontakoneiston. Kansallinen valvontaelin
perustetaan todennäköisesti oikeusasiamiehen toimiston
yhteyteen.
Monissa Euroopan maissa on jo käytössä kansallinen
kortti, jonka avulla henkilö voi todentaa vammaisuutensa
ja jolla kortin haltija saa erilaisia etuja matkustaessaan julkisilla
liikennevälineillä tai vieraillessaan vaikkapa
kulttuurilaitoksissa. Nyt valtakunnallinen kortti on tarjolla vain näkövammaisille
ja kuuronäkövammaisille. Toivon, että tämä yleiseurooppalainen
vammaiskortti, joka siis edistää osallisuutta,
olisi jatkossa tarjolla kaikille vammaisille myös Suomessa. Tuon
kortin kehittelytyöt on aloitettava ja siitä on tehtävä totta
myös meillä. Voin kertoa, että eduskunnan
vammaisasioista vastaava ja huolta kantava ryhmä on jo
käynyt tästä asiasta keskusteluja Kelan
kanssa.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Meillä kaikilla pitää olla
yhtäläiset oikeudet, oikeus elämään
ilman syrjintää työelämässä,
koulutuksessa, vapaa-ajalla. Vammaisten oikeuksia on kohennettu,
mutta edelleen vammaisten mahdollisuudet verrattuna niin sanottuun
terveeseen ovat heikommat. Tämä on käsittämätöntä.
Vammaisuus ei tartu, ja jokainen meistä voi vammautua.
Nykyisin tekniikan hyväksikäyttö on
helpottanut monen vammautuneen arkea, työntekoa ja kommunikaatiota.
Suomessa olisi hyvä jatkaa apuvälineiden, asutun
ympäristön ja it-teknologian kehittämistä ja
soveltamista palveluihin vammautuneille. Hyvät vammaisille
tarkoitetut palvelut ja hyvä ympäristö ovat
myös usein toimivia vanhemman väestön
ja kaikkien kansalaisten käytössä. Yhteiskunnan
palvelujen ja toimintojen pitäisi kaikki rakenteellisesti
olla sellaisia, että ne jo lähtökohtaisesti
soveltuvat myös vammaisille.
Vammaisten kohdalla toinen iso kysymys on tapaturmaisesti vammautuneet,
jotka taistelevat vuodesta vuoteen vakuutusyhtiöitä vastaan
korvauksista ja kuntoutuksista. Tämä on suuri
eriarvoistava tekijä, joka myös tässä yhteydessä tulisi huomioida.
Olen myös keskustellut tuttavani kanssa, ja esimerkiksi
Jämijärvellä on Mertiöranta,
jossa on kehitysvammaisten leirikeskus, ja koska kunnat eivät
ole lähettäneet sinne henkilöitä,
niin on jouduttu tämä sulkemaan. Eriarvoisuutta
on myös, että liikuntavammaiset, jotka käyttävät
niin sanottuja apukoiria, eivät saa avustuksia. Päinvastoin
sokeille, jotka käyttävät opaskoiria,
taas avustuksia annetaan.
Meillä on eriasteisia vammaisia, mutta tulisi huomioida,
että kaikki nämä ovat kumminkin paljon
huonommassa asemassa kuin me niin sanotut terveet.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Haluan tuoda tämän esille,
koska tuossa puheenvuorossani viittasin terveydenhuollon henkilökuntaan
ja toimintaan siellä sekä siihen, miten tärkeää on,
että henkilökunnalla on riittävästi
tietoa vammaisuudesta ja hoidoista: jo Suomen nykyisen lainsäädännön
mukaanhan se, miten eri ihmisiä kohdellaan terveydenhuollossa
on erittäin tärkeää, ja eettinen
neuvottelukunta on antanut jo vuonna 2007 kannanoton muun muassa
siitä, miten kehitysvammaisuus itsessään
ei ole syy pidättäytyä esimerkiksi elvytyksestä ja
tehohoidosta. Minusta meillä Suomessa on juuri tämä eettinen
neuvottelukunta ja moni muukin taho varmasti tehnyt jo hyvää työtä siihen,
millä tavalla vammaisia kohdellaan.
Mutta tässä on juuri se, minkä ministeri
Tuomiojakin mainitsi, että on paljon juuri esteitä paitsi
tiedon puutteessa myös niissä ajattelutavoissa
ja asenteissa. Sen vuoksi tämä ratifiointi ja tämän
asian, vammaisten yhdenvertaisuuden ja heidän oikeuksiensa,
nostaminen todella esille nyt tämän ratifioinnin
myötä on tärkeää.
Keskustelu päättyi.