Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on — tai ainakin sitä voi luonnehtia niin — pitkälti
tekninen ja tulee hyvinkin pitkälti EU-lainsäädännöstä ja
siitä, kuinka aluekehitysrahastosta säädettiin
edellisen Euroopan parlamentin kaudella.
Muutama sana nyt kuitenkin siitä, kuinka nimenomaan
nyt käsiteltävänä oleva alueellisen yhteistyön
tavoite kasvattaa jatkuvasti merkitystään Suomelle
EU:n aluekehityspolitiikassa.
EU:n tasolla tähän alueellisen yhteistyön
tavoitteeseen kohdistetaan tällä seitsenvuotiskaudella
noin 9 miljardia euroa. Siksikin Suomen pitää toimia
tiiviisti tämän lainsäädännön
alla pyöritettävissä ohjelmissa ja saada
sitä kautta rahaa omaan aluekehitykseensä. Näissä hankkeissa
nimenomaan aktiivisuus palkitaan.
Me olemme tottuneet saamaan Suomeen EU:n aluekehitysrahoitusta
ennen muuta Euroopan aluekehitysrahaston ja Euroopan sosiaalirahaston
kautta. Nyt aluekehitysrahaston perusrahoituksen kriteerineuvotteluissa
Suomen hallitus ei kuitenkaan onnistunut ja harvan asutuksen rahoitus
tippui suhteellisesti todella paljon. Kumpaakin päärahastoa
koskettaa niin sanottu temaattinen keskittäminen, eli EU-rahaa
voi saada Suomessakin aiempaa harvempien tavoitteitten toteutumiseen.
Näiden seikkojen vuoksi muiden rahoituskanavien, kuten
juuri tämän alueellisen yhteistyön, kautta
saatavat varat ja niiden merkitys kaiken kaikkiaan korostuvat.
Kaiken kaikkiaan näissä EU:n aluekehitysohjelmien
toteutuksissa pitäisi pystyä vahvistamaan sitä EU:n
perusperiaatetta, jonka mukaan alueiden ja maakuntien rooli olisi
mahdollisimman vahva ja paikalliset ja alueelliset toimijat olisivat
mukana ohjelmien suunnittelussa ja toimeenpanoissa. Tämän
hallituskauden aikana on aluepolitiikkaa ja sen toteutusta viety
keskusjohtoisemmaksi, mutta todellinen aluekehityspolitiikkahan
toimii aivan päinvastoin eli alhaalta ylöspäin.
Tämä todellisen aluekehityspolitiikan ajattelutapa
olisi erityisen tärkeä nimenomaan tässä alueellisen
yhteistyön tavoitteessa, jonka ohjelmiin osallistuu useampia
maita ja alueita. Silloin päätösvallan
pitää ihan todellisesti olla samalla tasolla kaikissa
osallistuvissa jäsenmaissa.
Jos EU:n yhteisenä ja yhtenä perimmäisenä tarkoituksena
on yhdistää maita ja niiden sisäistä kanssakäymistä,
niin tämä alueellisen yhteistyön rahoitus
on siihen ymmärtääkseni todella hyvä käytännön
väline. Alueellisen yhteistyön ohjelmissa rajat
ylittävä yhteistyö on merkittävässä roolissa
ja tavoitteena on poistaa hallinnollisia, juridisia ja fyysisiä rajaesteitä Euroopan
unionissa. Meillä Suomessa tämän tavoitteen
kautta saatavat rahat ovat erityisen tärkeitä itärajayhteistyön
vuoksi. Siksikin olisi suonut, että Suomen hallitus olisi
onnistunut neuvottelemaan tähän pottiin merkittävästi
enemmän rahaa pari vuotta sitten. Ehkä näiden
rahojen merkitys Itä-Suomelle ei ollut meidän
neuvottelevalle hallitukselle kovinkaan selvä tai ei ehkä kovinkaan
tärkeä asia.
Arvoisa puhemies! Itse tähän lainsäädäntöesitykseen
ei ole juurikaan huomautettavaa. Alueellisen yhteistyön
ohjelmat ovat Suomessa olleet käytössä vähän
vajaateholla. Toivottavasti niihin panostetaan nyt viime kautta
enemmän. Alue- ja maatalouspolitiikka ovat absoluuttisesti mitattuna
kaikista suurimmat rahavirrat EU:sta Suomeen eli käytännössä omien
jäsenmaksujemme palauttamiseen Suomen ja suomalaisten hyväksi.
Kun Suomen hallitus epäonnistui EU:n rahoituskehysneuvotteluissa
aluepolitiikan ja aluekehityspolitiikan osalta, perinteisten alueellisiin ominaisuuksiin
perustuvien kriteereitten kautta saatavat rahat vähenivät.
Näillä muilla keinoilla rahavirtaa pitää nyt
pystyä vankistamaan ja hyötymään
tällaisten rajat ylittävien EU-ohjelmien, kuten
nämä alueelliset yhteistyöohjelmat ovat, toiminnasta.
Meillähän on kaiken kaikkiaan näissä paljon yhteisiä ohjelmia
esimerkiksi Ruotsin kanssa, joka onnistui säilyttämään
käytännössä entisen rahoitustasonsa,
toisin siis kuin Suomi ja Suomen silloinen hallitus. Maakuntiemme
mahdollisuudet kehittää työllisyyttä ja
yrittäjyyttä ovat osin pitkälti erilaisten
EU-aluekehitystukien varassa nyt, kun kansalliset varat on tämän
hallituksen aikana käytännössä leikattu
olemattomiksi. Siksi tässäkin toivon, että istuva
hallitus tekee kaikkensa, että maakunnilla on täydet
mahdollisuudet hyödyntää nämä erilaiset
EU:n rahoitusmuodot.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän hallituksen esityksen
pääasiallinen tarkoitus on lisätä tähän
kyseessä olevaan lakiin ohjelmakautta 2014—2020
koskevat Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen toimeenpanon edellyttämät
säännökset.
Jos tästä alueellisesta yhteistyöstä ottaa
yhden esimerkin, niin mielestäni tämmöinen
esimerkiksi nyt meillä vireillä oleva Pohjoismaiden
yhteinen Pohjois-Suomea koskettava matkailua edistävä hanke,
johon pyritään saamaan juuri näitä varoja
käyttöön, on erinomainen esimerkki siitä, että meidän
pitää välillä ajatella myös
omien maidemme rajat tavallaan unohtaen ja miettiä näitä kehitystöitä niin,
että jos ajatellaan tätä globaalia kehitystä ja
matkailua, miten me pystymme tarjoamaan sellaisia palveluita ja
kokonaisuuksia ja markkinoimaan alueita ilman tämmöisiä valtakunnanrajoja
niin, että me saamme semmoista lisäarvoa, joka
hyödyttää kaikkia näitä toimijoita
yli valtakunnanrajojen.
Sitten kun puhutaan aluekehitystyöstä yleisemmin,
niin täytyy kyllä yhtyä edustaja Korhosen
puheisiin siitä, että kun tätä ohjelmakautta lähdettiin
Suomen osalta neuvottelemaan, niin tämä aluekehitysrahojen
saanti oli kyllä Suomen kannalta epäonnistuminen.
Ne laskivat verrattuna edelliseen ohjelmakauteen lähes
30 prosenttia, kun rahan arvon kehitys otetaan huomioon. Mutta tämä ei
ole ainoa ongelma alueiden kehitystyössä, vaan
yksi on se, että me myös lähdimme aivan
kuin sahaamaan itse omaa oksaamme vähentämällä täällä ihan
kotimaisesti teknistä tukea 4 prosentista 3 prosenttiin,
ja nyt sitten aluekehitysrahojen hallinnointiin, jakoon, valvontaan,
maksatukseen ja niin edelleen käytettävien rahojen
pienuus on aiheuttamassa sen, että saattaa jopa olla paikka
paikoin, että kaikkia rahoja ei saada jaettua. Tämä on
todella surkea tilanne, jos tähän joudutaan.
Keskustelu päättyi.