Kulttuuri- ja asuntoministeri  Pia  Viitanen
         
         Arvoisa herra puhemies! Tästäkin on esittely
            valmiina. Tämä on nyt sitten tekijänoikeuslain
            muutossarjan neljäs kohta eli tämä niin
            sanottu must carry -asia. Tässähän
            on taustalla se, että nyt esitetään,
            että tekijänoikeuslakiin palautettaisiin säännökset
            korvausoikeudesta siirtovelvoitteen alaisiin ohjelmiin sisältyvien
            teosten edelleen lähettämisestä. Komissio on
            antanut Suomelle tämän vuoden helmikuussa virallisen
            huomautuksen ja katsoo, ettei Suomi ole noudattanut velvoitteitaan,
            ja siksi tähän muutokseen olemme ryhtyneet.
         
         
         Tekijänoikeuslain säännöksen
            mukaan verkkopalvelua kaapelitelevisioverkossa tarjoava teleyritys
            saa lähettää edelleen siirtovelvoitteen alaisia
            televisio- ja radiokanavia hankkimatta tähän tekijöiltä lupaa
            ja maksamatta siitä korvauksia. Suomen hallitus on ilmoittanut
            komissiolle huhtikuun 16. päivä, että tekijänoikeuslakia
            ollaan muuttamassa siten, että siihen sisällytetään tekijöille,
            esittäjille ja tuottajille oikeus korvaukseen siirtovelvoitteen
            alaisten kanavien edelleen lähettämisestä.
         
         
         Tämä esitys siis irrotettiin silloin lokakuussa laajemmasta
            esityksestä. Ehdotus viimeisteltiin kuulemistilaisuuden
            ja lausuntokierroksen jälkeen. Keskeisiä intressiryhmiä tässä ovat
            tekijät, teleyritykset ja televisioyhtiöt. Tämän
            esityksen aikaansaaminen ei ollut ollenkaan helppoa, tässä on
            vahvasti erisuuntaisia voimakkaita intressejä, eli asiassa,
            korvausoikeuden palauttamisessa tekijöille, ei ollut mahdollista
            saavuttaa kaikkia osapuolia täysin tyydyttävää ratkaisua,
            mutta korostan, että esityksen antaminen oli eduskunnalle
            välttämätöntä juuri
            tämän aiemmin kuvatun EU-tilanteen takia. Tällä varmistetaan,
            että asia saadaan eduskunnan käsittelyyn ja toivottavasti myös
            sitten ratkaisuun tällä kaudella. Kiireen syynä on
            siis todellakin Suomea uhkaava oikeudenkäynti Euroopan
            unionin tuomioistuimessa.
         
         
         Hallituksen esityksessä siis korvausoikeus palautetaan.
            Samalla perusteluissa tunnustetaan televisio-ohjelmien lähetysoikeuksien
            hankinnassa tapahtunut ja edelleen tapahtuva kehitys. Tällä hetkellä osa
            lähettäjäyrityksistä hankkii
            Suomessa lähetysoikeuksia ohjelmien oikeudenhaltijoilta
            niin, että oikeudet kattavat koko Suomen alueen ja eri
            jakelutiet. Tämä sopimusvapaus tietenkin mahdollistaa
            tällaisen kattavan hankinnan.
         
         
         Perusteluissa todetaan seuraavaa: "Jos ohjelmiston lähettäminen
            maanpäällisessä tai kaapeliverkossa on
            edelleen lähettämistä mutta lähettäjäyritys
            on sopinut myös sitä koskevista oikeuksista ohjelmien
            oikeudenhaltijoiden kanssa ja maksanut korvauksen, tekijällä tai
            ohjelman muulla oikeudenhaltijalla ei ole oikeutta saada toista
            korvausta vaatimalla korvausta edelleen lähettäjältä."
            Tämä edellä sanottu tarkoittaa sitä, että lähettäjäyrityksen
            on hankittava kaikki oikeudet, joita tarvitaan ohjelmistojen lähettämistä varten
            sekä lähettäjäyrityksen itsensä harjoittaman
            lähettämisen että muiden harjoittaman
            edelleen lähettämisen osalta. Oikeuksista maksettavien
            korvauksien on lisäksi oltava riittävät
            ja kohtuulliset tekijöiden ja muiden korvausten saajien
            osalta.
         
         
         Korvausten suuruudessa pitää ottaa huomioon
            kaikki ne oikeudet ja asiat, joista tekijän kanssa sovitaan.
            Jos tämä korvaus on maksettu oikeudenhaltijalle
            asianmukaisesti ja korvaus kattaa nimenomaan myös edelleen
            lähettämisen, oikeudenhaltija ei siinä tapauksessa
            voi vaatia edelleen lähettämisestä muuta
            korvausta tämän lisäksi. Viime kädessä sitten
            se, onko korvaus asianmukainen, jää tuomioistuimen
            ratkaistavaksi.
         
         
         Vuonna 2005 tämä korvausoikeus siis poistettiin
            perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaisesti. Valiokunta tuolloin
            katsoi, että säännös teleyrityksen
            velvollisuudesta maksaa tekijälle korvausta lailla säädetyn
            velvollisuuden täyttämisestä ei ole perustuslaissa
            turvatun omaisuudensuojan näkökulmasta oikeansuhtaista.
            Ehdotuksen perustuslain säätämisjärjestystä koskevassa
            arvioinnissa on otettu esiin muuttunut tilanne siirtovelvollisuuden
            ja sen laajuuden osalta ja on korostettu muutamia näkökohtia.
         
         
         Yksi näkökohta: Tekijänoikeus kuuluu
            omaisuudensuojaan. Lainsäädäntöä,
            joka poistaa tekijänoikeuteen perustuvan korvausoikeuden
            tai estää sen toteuttamisen, on arvioitava omaisuudensuojan
            näkökulmasta.
         
         
         Toinen seikka: Omaisuudensuojan kannalta olisi arvioitava sekä tekijänoikeuden
            haltijan että kaapeliverkon omistavan teleyrityksen omaisuudensuojaa.
         
         
         Ja silloin, kolmantena: Kun kahta tai useampaa perusoikeutta
            saatetaan yhteen, on pidetty välttämättömänä,
            ettei rajoituksilla puututa perusoikeuksien ydinalueeseen.
         
         
         Ehdotuksen oikeasuhtaisuuden arvioinnin kannalta on hallituksen
            esityksen mukaan merkitystä seuraavilla asioilla.
         
         
         Teleyrityksen siirtovelvoitteen laajuutta on kavennettu lainsäädännöllä perustuslakivaliokunnan
            esittämän arvioinnin jälkeen.
         
         
         Siirtovelvoitekanavien määrä on laskenut 12:sta
            7:ään. Suomen siirryttyä digitaalisiin
            televisiolähetyksiin teleyritysten siirtovelvoite rasittaa
            kaapelitelevisioverkon välityskykyä vähemmän
            kuin analogisten televisiolähetysten aikana. Oikeasuhtaisuuden
            arvioinnissa on myös korvauksen suuruudella merkitystä.
         
         
         Sitten vielä lopuksi, puhemies, tämä hinta-asia,
            mikä yleensä on se kiinnostava. Kopiosto on 23.11.
            tänä vuonna ilmoittanut opetus- ja kulttuuriministeriölle,
            että Kopioston vuonna 2010 ilmoittama kanavakohtainen tariffitaso
            0,03 senttiä kuukaudessa on lähtökohtana
            myös tulevissa tariffikeskusteluissa, eli vuoden 2010 jälkeen
            tapahtunut kustannusten nousu ja inflaatiokehitys huomioon ottaen
            tariffi nousisi Kopioston mukaan enimmillään 0,0328
            euroon. Tällä tariffilla laskettuna kotitalouksien
            kokonaiskorvaukset siirtovelvoitteen alaisten televisiokanavien
            edelleen lähettämisestä olisivat vuodessa enimmillään
            4,1 miljoonaa, ja yksittäiselle kotitaloudelle korvausoikeuden
            palauttaminen lakiin merkitsisi enintään 2,75
            euron vuotuista kustannusta. Hallituksen esityksessä on
            katsottu, että tämänsuuruista korvausta
            ei voida pitää kohtuuttomana yksittäisten
            kotitalouksien kannalta eikä varsinkaan sitten suhteessa
            korvausvelvollisten eli teleyritysten liiketoimintaan.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.