10) Hallituksen esitys laiksi poliisin hallinnosta annetun lain
         muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
      
       
         					
      
      
         
         Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
         
          Arvoisa puhemies! Suomessa on 90 poliisilaitosta, joista jo
            nyt osa hoitaa tehtäviään yhteistyössä muiden
            kihlakuntien poliisilaitosten kanssa. Nykyinen hallinnollinen jaotus
            ei mahdollista paikallispoliisin voimavarojen käyttöä taloudellisesti
            ja toiminnallisesti tehokkaalla tavalla. Tästä syystä on
            nimenomaan tämän hallituksen esityksen pohjalta
            hallintovaliokunnan mietinnössä nyt mahdollistettu
            poliisilaitosten täydellinen yhteistoiminta. Tämä toimialueen
            laajentamiskysymys poliisipiirinäkökulmasta ei
            sinällään vaikuta peruspoliisitoiminnan
            palvelupisteisiin. Poliisin peruspalvelut on tuotettava jatkossakin
            lähellä kansalaisia. Peruspalveluita ovat muun
            muassa nopeat hälytyspalvelut ja massarikosten tutkinta.
            Erikoistumista vaativat tehtävät sen sijaan voidaan
            hoitaa keskitetysti. Keskitetysti hoidettavia, erikoistumista vaativia
            tehtäviä ovat muun muassa vakavan rikollisuuden
            torjunta, yhäti lisääntyvät
            ulkomaalaisasiat, hallinto- ja tukipalvelut sekä käytännössä kansallisen
            arjen turvallisuuteen yhä enemmän kohdistuvat
            uudenlaiset toimintaympäristön uhat.
         
         
         Eduskuntahan käsitteli selonteon keskus-, alue- ja
            paikallishallinnon toimivuudesta ja kehittämistarpeesta.
            Tämä hallintoselonteko nimenomaisesti totesi,
            että poliisia koskevaa lainsäädäntöä tulee
            muuttaa siten, että poliisilaitosten täydellinen
            yhteistoiminta mahdollistetaan. Haluankin tässä yhteydessä kiittää erityisesti
            hallintovaliokunnan puheenjohtajaa ja hallintovaliokunnan kantavia
            voimia vastuullisesta, (Ed. Väistö: Yksimielinen
            mietintö!) yksimielisestä mietinnöstä,
            joka on minusta saavutus ottaen huomioon, että tässä on
            monella tavalla myöskin vaikeasti arvioitavia asioita.
         
         
         Mutta haluan omalla esiintymiselläni varmistaa ja vakuuttaa
            teidän tahollenne myös sen, että ministerinä otan
            myöskin hyvin vakavasti hallintovaliokunnan lähestymistavan.
            En usko, että meillä on tässä erilaisia
            painotuksia lopputuloksenkaan näkökulmasta. Hallintovaliokunta,
            kuten puheenjohtaja salista huomautti, hyväksyi hallituksen
            esityksessä ehdotetun kihlakunnan poliisilaitosten toimialueiden
            laajentamisen mahdollistamisen sellaisenaan. Hallintovaliokunta
            teki lausuman siitä, että hallituksen on huolehdittava
            siitä, että hyvissä ajoin ennen poliisilaitoksen
            toimialueen muodostamista useammasta kuin yhdestä kihlakunnasta
            hallintovaliokuntaa informoidaan kirjallisesti muutoshankkeesta
            perusteluineen. Neljännesvuosisadan, lähes, eduskunnan
            jäsenenä olleena ymmärrän tällaisen
            lähestymistavan. On tärkeätä,
            että vuorovaikutus valiokunnan ja nimenomaan hallituspuolueiden
            piirissä ratkaisua tehtäessä ministerinkin
            taholta varmistetaan. Tämä lopputulos on hyvä.
            Informoiminen valtioneuvoston toimivaltaan kuuluvasta yksittäisestä toimialueratkaisusta
            voi sinänsä vaikuttaa erikoiselta, mutta uskon, että pystyn
            sen tulkitsemaan hallintovaliokunnan puheenjohtajankin toivomalla
            tavalla, kun ratkaisujen aika koittaa.
         
         
         Tämä poliisiyksiköiden yhteistoimintaa
            koskeva säännöshän tuli sellaisenaan
            hyväksyttyä. On erittäin tärkeätä,
            että meillä on kentän turvallisuustoiminnallisista
            ja poliisin tarpeista lähtevät mallit ja mahdollisuudet
            rakentaa turvallisuusjärjestelmä ja toimivat kansalliset
            turvarakennelmat.
         
         
         Poliisioppilaitosten yhdistämistä siten, että uusi
            oppilaitos nimetään poliisiammattikorkeakouluksi,
            sisäasiainministeriö alun perin tavoitteli, mutta
            opetushallinnon vastustus vaikutti siihen, että emme sitä esittäneet.
            Lopputulos on tältä osin toivon mukaan toimiva.
            Ministeriö alun pitäen juuri tätä kannatti.
         
         
         Hallintovaliokunta ei hyväksynyt hallituksen esityksessä ehdotettua
            ampuma-aseisiin  ja yksityiseen  turva-alaan  liittyvien  lupa-,
            valvonta- ja   tarkastustehtävien   siirtämistä    sisäasiainministeriöstä Poliisin
            tekniikkakeskukseen. Tätä perusteltiin lähinnä Kilpailuviraston
            lausuntoon viittaavin, Poliisin tekniikkakeskuksen toiminnan uskottavuuteen
            liittyvin ja kilpailutukseen liittyvin näkökohdin.
            Haluan kuitenkin tässä avoimesti eduskunnan pöytäkirjaan
            todeta, että kun ampuma-aseisiin ja yksityiseen turva-alaan liittyvät
            lupa-, valvonta- ja tarkastustehtävien kaltaiset tehtävät
            eivät kuitenkaan kuulu mielestäni luonteensa puolesta
            ministeriötasolle tai ministeritasolla hoidettaviksi, niin
            tulisi pikaisesti kuitenkin linjata, miten näiden tehtävien
            ministeriöstä poissiirtämisen valmistelua
            jatketaan. Tässä on tietysti tiettyjä mahdollisuuksia.
         
         
         Arvoisa puhemies! Haluan lopuksi keskittyä muutamiin
            poliisipalvelujen saatavuuden kannalta keskeisiin kysymyksiin. Saatavuuden
            kannalta hallinnollisissa jaotuksissa suuri merkitys on toimipaikka-
            ja palvelupisteverkostolla. En ole missään vaiheessa
            hyväksynyt sellaista lähestymistapaa, mikä kieltämättä on
            saattanut olla aikaisempien kihlakunta- ja muiden organisaatioratkaisujen
            taustalla, että tehdään hyvin nopeita karttaharjoituksia,
            piirrellään uusia alueita ja käytännössä on
            saatettu olla rakentamassa poliisipäälliköille
            isompia bunkkereita, hallintobunkkereita. Minusta on erittäin
            tärkeätä, että nyt katsotaan
            kentän toiminnallisista tarpeista tarkoituksenmukainen
            hallinnollinen jaotus, joka tehostaa voimavarojen käyttöä ja
            parantaa siten mahdollisuuksia varmistaa poliisin näkyvyys sekä ylläpitää riittävää
            toimipaikka-
            ja palvelupisteverkostoa. Palvelujen saatavuus varmistetaan palvelutavoitteiden
            asettamisen ja niiden toteutumisen seurannan avulla. Poliisin toiminnallinen
            johtaminen on aina tapahtunut ja sen on tapahduttava lähellä kenttää ja
            läheltä kenttää. Poliisin hallinnollisen
            johdon sijoittumisella ei ole samanlaista merkitystä palveluja
            tarvitseville. Poliisipäällikkö ei ole
            niin tärkeä kuin ympärivuorokautisessa
            hälytysvalmiudessa oleva partio,  joka  saadaan  mahdollisimman
            nopeasti paikalle.
         
         
         Hallinnollisen johtamisen osalta on keskeistä, että poliisipäällikölle
            ei voida asettaa todellista kokonaisvastuuta toimialueensa yleisestä järjestyksestä
            ja
            turvallisuudesta, jos hänen on tehtävänsä täyttääkseen
            turvauduttava säännönmukaisesti toisten
            virkamiesten johtamien poliisiyksiköiden henkilöstöön.  Paikallispoliisin  yksiköiden
            tulee  olla  voimavaroiltaan  sellaisia,  että ne
            kykenevät  hoitamaan  tavanomaiset  poliisitehtävät
            pääsääntöisesti itsenäisesti.
            Tältä osin eri poliisin yksiköiden, paikallispoliisin,
            liikkuvan poliisin jnp. yhteistyö on myös tärkeätä.
            Samoin on hyvä nyt arvioida myöskin eri alueilla olevat
            erityistehtävätarpeet, ulkomaan rajan läheisyys,
            monet tämän tyyppiset kysymykset on hyvä pohtia
            tässä, kun myös poliisipiirien raja- ynnä järjestämisarviointia
            suoritetaan.
         
         
         Kaiken lähtökohta on tietysti myös
            poliisin voimavarat. On myönteistä kertoa eduskunnalle linjauksesta,
            johon hallitus on yhtynyt. Vuoden 2002 poliisivahvuus, josta itse
            asiassa olemme 60—70 yli keskiarvon, on myös ensi
            vuoden osalta jo turvattu. Sisäministeriön poliisiosasto on
            tehnyt johdollani ja linjausteni mukaisen poliisimäärärahojen
            jakopäätöksen ensi vuodelle myös
            paikallispoliisin määrärahoja koskien.
            Siinä on nyt etenemässä edellyttämäni
            harva kerroin eli harvan asutuksen 5 vuoden aikainen huomioon ottaminen
            paikallispoliisin määrärahojen jaossa.
         
         
         Nyt, arvoisa puhemies, haluan lyhyesti kommentoida lukemieni
            ensimmäisen käsittelyn pöytäkirjojen
            perusteella eräiden edustajien puheenvuoroja. Täällä on
            ollut tällainen ilmeisesti eräiden kunnanjohtajien
            aktiivisen vaikutuksen alainen edustajaryhmä, joka on ollut
            kytkemässä poliisipiirijärjestelyä kihlakuntakeskusteluun.
            Hallintoselonteon yhteydessähän nimenomaan eduskunta
            edellytti, että kihlakuntajako arvioidaan aikaisintaan
            2008 ja että näitä poliisin toiminnallisesta
            ja turvallisuuden sanelemasta tarpeesta lähteviä ratkaisuja
            on kyettävä tekemään aikaisemmin.
            Siinä linjassa hallintovaliokunta on itse myöskin
            toiminut, ja se on arvokasta. Jos halutaan lykätä vuodelle
            2008 käsiteltävän kihlakuntakeskustelun
            yhteyteen nämä asiat, niin kyseessä on
            selkeä halu pitkittää asian etenemistä väittäen,
            että palvelut häviävät pieniltä paikkakunnilta,
            jos edetään hallituksen esityksen mukaisesti. 
         
         
         Taustalla on, ymmärrän kyllä, ajankohtaan liittyvä,
            herkkä ja varmasti vaalikentillä hyväksi koettu
            uhkan esille tuominen, mutta se ei tee oikeutta kyllä hallintovaliokunnan
            eikä myöskään hallituksen ja
            sisäasiainministeriön toiminnalle ja toiminnan
            tavoitteille tässä asiassa. Siirtäminen
            olisi selkeästi pään pensaaseen panemista. Ongelmat
            eivät siitä mihinkään häviä,
            vaan siirtyvät tai jopa  pahenevat   poliisin
            toiminnallisten edellytysten  ja  toimintakyvyn  osalta
            kansalaisten turvallisuuteen  liittyen,  muun  muassa järjestäytyneen
            rikollisuuden aiheuttaman entistä suuremman toimintatarpeen
            tilanteessa.
         
         
         Perusteet käsitellä asia tällä aikataululla,
            mitä nyt on esitetty, ovat erityisesti ikärakenteen muuttuminen,
            maassamuutto ja rikollisuuden muuttuminen. Hallituksen esityksellä pyritään toisaalta
            vastaamaan kansalaisnäkökulmaan, palvelujen säilyminen
            turvataan ja toisaalta poliisin vaikuttavuutta parannetaan. Kihlakuntarajat
            ylittävä yhteistyö tutkinnassa, järjestyksenpidossa
            ja liikenteen valvonnassa on tärkeätä.
            Mikä on vaihtoehto tälle? Sekö, että kaikki
            on ennallaan? Se tulee olemaan kaikista huonoin vaihtoehto poliisin
            toimintakykyä ja kansalaisten turvallisuutta arvioiden.
         
         
       
      
         
         Pertti Hemmilä /kok:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! On erinomainen asia ensinnäkin,
            että tällä kertaa, kun tämä asia
            on käsiteltävänä täällä eduskunnassa,
            niin tällä kertaa myös ministeri on paikalla
            aitiossa. Todellakin kysymys on nyt hallituksen esityksestä,
            joka on annettu jo viime keväänä, ja
            tämä esitys sisältää paitsi
            poliisin hallinnosta annetun lain muuttamisen myös neljä muutakin
            lakiehdotusta eli yhteensä viisi lakiehdotusta. Tässä puheenvuorossani
            ehdotan, että näistä lakiehdotuksista
            ensimmäinen hylätään.
         
         
         Arvoisa puhemies, jatkan kuitenkin puheenvuoroani vielä itse
            asiasta. Nimittäin tästä on jo kulunut
            parisen viikkoa, kun tämä hallintovaliokunnan
            mietintö oli ensimmäistä kertaa täällä eduskunnan
            käsittelyssä, ja sen jälkeen noin viikko
            sitten, taitaisi olla tarkalleenkin viikko sitten, viime torstaina,
            ensimmäistä käsittelyä jatkettiin.
            Tuolloin käytiin aika kipakkasävyinen keskustelu
            siitä, onko kysymyksessä nyt sitten kihlakuntajärjestelmään
            puuttuminen, onko kysymyksessä poliisipalvelujen eli kansalaisten
            perusturvallisuuteen vahvasti ja vakavasti liittyvien poliisipalvelujen
            heikentäminen vai vahvistaminen. Tästä oikeastaan
            täällä keskustelussa aika lailla kiisteltiin.
            Kun ministeri ei ollut kuulemassa tuota keskustelua, niin haluan
            tässä muutamia asioita siitä keskustelusta
            vielä tuoda esille.
         
         
         Ensinnäkin, monta kertaa tuolla kenttätyössäkin
            kuulee puhuttavan, että poliisin palvelut eivät
            toimi ja nimenomaan onnettomuustilanteissa ja tilanteissa, joissa
            ylipäätään poliisia tarvitaan nopeasti
            paikalle kansalaisten avuksi, niin niissä tilanteissa poliisin
            apu viipyy. Jotta tätä asiaa voisi tarkastella
            käytännön näkökulmasta,
            niin pitää mennä ajassa taaksepäin
            muutamia vuosia ja palata esimerkiksi siihen tilanteeseen, kun meillä oli
            Suomessa 222 nimismiespiiriä. Itse olen toiminut nimismiespiirin
            palveluksessa, ja noin kymmenen vuotta sitten eli joulukuun alussa
            1996 nämä nimismiespiirit lakkautettiin ja siirryttiin
            tähän nykyiseen kihlakuntajärjestelmään
            ja perustettiin nämä 90 kihlakuntaa Suomeen. Tällöin
            tarkoitus oli aikaansaada näistä 90 kihlakunnasta
            niin kutsutut yhtenäisvirastot, joissa toimii poliisi,
            syyttäjä ja ulosotto, kaikki yhdessä,
            ja sitten vielä joittenkin osalta oli myöskin
            maistraatti mukana. Nyt on käynyt kuitenkin näitten
            kymmenen vuoden kuluessa niin, että tätä kihlakuntajärjestelmää on
            rapautettu lähinnä syyttäjän
            ja ulosottotoimen osalta, jotka ovat oikeusministeriön
            alaisia virastoja tässä yhtenäisvirastossa.
            Tämä on tapahtunut niin, että syyttäjä-
            ja ulosottopiirejä on paljon suurennettu ja moniin kihlakuntiin
            näistä 90:stä on jäänyt
            jäljelle vain poliisitoiminta.
         
         
         Nyt on siis tässä esityksessä kyse
            siitä, että näitten kihlakuntien, joissa
            toimii poliisi, näitten kihlakuntien välistä poliisitoiminnallista
            yhteistyötä voidaan tämän esityksen
            pohjalta lähteä sitten toteuttamaan. Jos mietitään,
            etsitään vastausta kysymykseen, onko nyt kyse
            sitten kihlakuntauudistuksesta eli nykyisen kihlakuntajärjestelmän
            muuttamisesta vai eikö ole, vastaus löytyy silloin
            sieltä poliisitoiminnasta. Kun ministerikin äsken
            juuri ja hallitus esityksessään on lähtenyt
            siitä, että poliisitoiminta voidaan useamman kihlakunnan
            välillä yhteensovittaa ja sulauttaa yhdeksi kokonaisuudeksi,
            niin minun käsitykseni mukaan tässä on
            kyse silloin käytännössä kihlakuntauudistuksesta.
            Jos ei kerran kihlakunnassa ole muuta toimintaa enää,
            kihlakunta käsittää vain poliisitoiminnan,
            ja jos poliisitoiminta useassa kihlakunnassa pannaan yhteen, niin
            kyllä se käytännössä  tarkoittaa
            samaa kuin kihlakuntauudistus.
         
         
         Ministeri Rajamäki oli äsken tuossa puheenvuorossaan
            monilta osin aivan oikeassa siinä mielessä, että ei
            poliisipäällikön puuttuminen kihlakunnasta — jos
            jokaisessa kihlakunnassa ei ole poliisipäällikköä — välttämättä poliisin
            palveluja heikennä siellä kenttätasolla,
            mutta käytännön toiminta kentällä ja
            kokemukset sieltä osoittavat aivan muuta. Itse puhun vain
            22 vuoden poliisin kenttätyökokemuksella, ei minullakaan
            ole sen enempää kokemusta, mutta se on antanut
            kuitenkin jonkin verran näköalaa näihin asioihin
            ja nimenomaan sieltä kenttätyötä tekevän
            poliisin näkökulmasta käsin.
         
         
         Sitten vielä, herra puhemies, tähän
            hallintovaliokunnan mietintöön, joka on kirjoitettu,
            kuten viime keskustelussa viikko sitten jo täällä moneen
            kertaan todistettiin, itse mietintö on kirjoitettu hyvin
            ja kirjoitettu nimenomaan poliisipalvelujen turvaamisen näkökulmasta
            hyvin. Kuten mietinnössä, myöskin ministeri
            Rajamäki äsken täällä vakuutti,
            että hallintovaliokuntaa informoidaan hyvissä ajoin,
            mikäli tällaisia kihlakunnan poliisitoimintaan
            liittyviä uusia järjestelyjä useamman
            kihlakunnan välillä toteutetaan. Mitenkä on
            käynyt? Vaikuttaa siltä, että ministeriö, poliisiylijohto
            ja läänin poliisiylijohto ovat ottaneet tässä asiassa
            nyt varaslähdön. Korviini on nimittäin
            kantautunut — enkä ole ainoa edustaja, jonka korviin
            on kantautunut — että esimerkiksi Länsi-Suomen
            läänissä on pitkälle menevät
            suunnitelmat jo käytännössä kihlakuntien
            yhdistämisestä jopa maakunnallisiksi toimialueiksi.
            Jos näin on, niin ihmettelen, miten sisäasiainministeriön
            poliisijohto suhtautuu ylipäätään lainsäädäntöön
            ja Suomen eduskuntaan ja sen päätöksiin.
            Tässä valossa en oikein usko sellaisiin korulauseisiin,
            mitä tämä mietintö pitää sisällään.
            En myöskään usko, että tämän
            poliisihallintolain uudistuksen myötä, joka tähän
            ensimmäiseen lakiehdotukseen sisältyy, ainakaan
            poliisipalvelut harvaanasutulla maaseudulla paranevat. Päinvastoin
            olen täysin vakuuttunut, vedoten aikaisempiin kokemuksiin
            suuremmista poliisitoiminta-alueista, että palvelut tulevat
            tämän lain hyväksymisen myötä heikkenemään. Sen
            vuoksi, arvoisa puhemies, kuten jo tämän puheenvuoroni
            aluksi totesin, ehdotan, että tähän mietintöön
            sisältyvä ensimmäinen lakiehdotus hylätään.
         
         
       
      
      Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
         varapuhemies Ilkka Kanerva.
      
      
      
         
         Veijo Puhjo /vas:
            		
         
         
         Herra puhemies! Hallintovaliokunnalla on yksimielinen mietintö käsiteltävässä poliisin
            hallintolaissa. Nyt näyttää kuitenkin
            siltä, että maaseutu tyhjeneekin poliiseista, vaikka
            mietinnössä luvataankin poliisipalveluiden säilyvän
            koko maassa. Poliisilaitosten reilu suurentaminen johtanee siihen,
            että poliisit myös asuvat myöhemmin laitosten
            pääpaikkakunnalla. Näin paikallispoliisin
            väheneminen heikentää nykytilaa. Poliisin
            saatavuudessa on jo nyt ollut maaseudulla ongelmia. Tulevaisuudessa
            ongelmaa pahentaa vielä valtion tuottavuusohjelma, jonka  mukaan  tiettävästi  satoja
            poliiseja
            vähennetään.
         
         
         Tämän mietinnön ongelma onkin se,
            että tätä ratkaisevaa asiaa eli puuttumista
            siihen, että varmistetaan riittävä poliisien
            määrä, ei ole painotettu tarpeeksi. Luulenpa,
            että ei vain poliisin osalta vaan monien muidenkin ammattiryhmien
            osalta, kun tulevaa hallitusohjelmaa laaditaan, tähän valtion
            tuottavuusohjelmaan joudutaan palaamaan. Se ei toimi. Tai muuten
            sitten, jos ei sitä muuteta, monilla yhteiskuntasektoreilla
            palvelut tulevat auttamatta heikkenemään.
         
         
         Siksi kannatankin ed. Hemmilän hylkäysesitystä.
         
       
      
         
         Raimo Vistbacka /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Muutama sana vielä tässä toisessa
            käsittelyssä. Ministerille voin todeta, että itse
            en edusta minkään keskisuuren kaupungin tai kunnan
            johtajia. En ole nähnyt sellaista paperia, mutta olen kuullut,
            että sellainenkin on ollut liikenteessä.
         
         
         Itse arvostelin sinällään tätä järjestelmää,
            mutta totesin, että tämä mietintö on
            kyllä kirjoitettu hyvin, ja kehuin valiokuntaneuvos Lanttoa
            nimenomaan siitä, että näkee, että hän
            on sisäistänyt sen, miten poliisin pitäisi
            toimia. Jos näin toimittaisiin, niin uskon näin,
            että kaikki olisivat tyytyväisiä. Mutta
            valitettavasti kun itse olen myös jonkin verran erikokoisissa
            poliisilaitoksissa palvellut ja nähnyt myös sen
            kehityksen silloin, kun kihlakuntauudistus tehtiin, niin reuna-alueilla
            valitettavasti tilanne on heikentynyt ja heikkenee edelleen.
         
         
         Se, minkä johdosta tähän nyt on jouduttu,
            on juuri se, että alun perin kun kihlakuntauudistus tehtiin,
            tarkoitus oli myöskin syyttäjän osalta,
            käräjäoikeuksien osalta ja ulosottotoimen
            osalta, että ne pysyisivät yhtenäisenä,
            mutta oikeusministeriöhän lähti useassa
            eri vaiheessa niitä romuttamaan. Viimeksi toissa viikolla,
            mikäli muistan oikein, oli syyttäjäorganisaation
            osalta uudistuksia, ja ilmeisesti siinä tullaan yhdistämään
            jopa kaksikin maakuntaa yhden syyttäjäpäällikön
            alaisuuteen, ja se on valitettava kehitys. Nyt on vaan tilanne sikäli
            ongelmallinen tässä, että me olemme lähteneet
            liikkeelle siitä, että 2008, niin kuin ministerikin
            totesi, lähdettäisiin muuttamaan ja arvioimaan
            selonteon jälkeen tätä kokonaisuudistusta
            kihlakuntien osalta, mutta kyllä minulla valitettavasti
            sellainen käsitys on, että tämä on
            juuri se vaihe siihen rakenneuudistukseen.
         
         
         Sen sanoisin nyt, kun ministeri on läsnä,
            että kyllä minä hämmästelen
            Länsi-Suomen läänin poliisineuvoksen
            kirjoittelua kaksi kolme viikkoa sitten Pohjalaisessa: puoli sivua,
            jossa hän esitteli sen, kuinka sillä alueella
            tullaan muodostamaan nyt uudet alueet. Siinä oli kaksi
            eri vaihtoehtoa hänen haastattelussaan, ja silloin valiokunta
            ei ollut edes vielä käsitellyt lopullisesti asiaa.
            Ilmeisesti valiokunnan puheenjohtajakin on tietoinen tästä kirjoittelusta,
            mikä siellä oli. Se minun mielestäni
            antaa ikävän kuvan.
         
         
         Mutta minä toivon sitä ja luotan siihen, kun tiedän
            ministerin tehokkuuden poliisiasioissa ja kun hän on luvannut
            pitää määrän vuoden
            2002 tasolla, että tämä ensimmäinen
            lausuma saa todellista sisältöä, ennen
            kuin alueita lähdetään muuttamaan. Kun
            uusi hallitus muodostetaan, jos meillä ei ole näin
            tehokasta ministeriä, joka katsoo perään,
            mitä siellä ministeriössä ja
            vähän alemmalla asteellakin tehdään,
            niin saattaa olla, että tämä menettää merkitystään,
            mutta ainakin niin kauan kuin nykyinen ministeri on tehtävissään,
            niin uskon ja luotan siihen, että mitään
            sellaisia isoja alueita ei tule, mitä poliisineuvos Paatero
            siinä Pohjalaisen haastattelussa esitteli.
         
         
         Niin kuin minä sanoin, tämä mietintö on
            kirjoitettu hyvin. Siellä sanotaan, että tulee
            muun muassa paikallistuntemusta säilyttää jne.,
            tutkintapalveluiden turvaamista, mutta ongelmana on tämän
            kehitysvaiheen eri vaiheissa ollut se, että siellä on
            ollut sellaisia päälliköitä,
            jotka ovat määränneet työhönilmoittautumispaikkakunnan siihen
            kihlakunnan pääpaikkaan. Silloin ne poliisit,
            jotka asuvat vielä näissä pienemmissä kunnissa,
            ajavat sieltä, ja tuntuu aika järjettömältä se tilanne,
            että edestakaisin tavallaan mennään ja ajetaan.
            Toivon kyllä, jos enemmistö on sillä kannalla,
            että tämä hyväksytään,
            niin kuin ennakoin, että huolehditaan siitä, että edes
            ne poliisit säilyisivät, jotka vielä asuvat
            niissä kunnissa ja joilla  on vielä se
            ilmoittautumispaikka siellä vanhan  nimismiespiirin  kansliassa
            tai poliisiasemalla.
         
         
         Nimittäin tämän kehityksen ongelmana
            tulee olemaan se, jos näin suuriin yksiköihin
            mennään, että kaikki uudet poliisit sijoittuvat
            keskuspaikan lähistölle. Minä olen elänyt
            sitä aikaa poliisipäällikkönä,
            kun koulutettiin nimenomaan pieniin kuntiin kyläpoliiseja,
            jotka asuvat siellä. Silloin he tunsivat ne olosuhteet,
            tunsivat ne pikkukonnat, ja jutut saatiin selvitettyä hyvinkin
            nopeasti. Mutta nyt kun etäisyys kasvaa, niin ongelmana
            on se, että tällainen, jos kauniisti sanoo, yhteisvastuu
            asioitten hoitamisesta vähenee. Sitä minä eniten
            pelkään tässä silloin, kun meillä tulee
            suurempia poliisilaitostyyppisiä yksiköitä, joissa
            useita kihlakuntia yhdistetään.
         
         
         Palvelujen osalta täällä todella
            kauniisti sanotaan, kuinka ne on säilytettävä,
            mutta kyllä minä korostaisin sitä, että tästä nyt
            on neljä viisi vuotta, kun liikennevaliokunnassa postipalvelulain yhteydessä sisäasiainministeriön
            edustaja kertoi, kuinka tullaan perustamaan yhteispalvelupisteitä valtionhallinnon
            osalta, mutta niitä oli perustettu kaksi kolme joitakin
            aikoja sitten, kun kuultiin asiantuntijoita. Eli jos ei lupahallintoa
            pystytä siellä yksinomaan poliisin puolella pitämään, niin
            sitten pitää perustaa näitä yhteispalvelupisteitä,
            joissa palvellaan ihmisiä valtion eri toiminnoissa, joko
            yhdessä kunnan kanssa tai muuten. Mutta niitten ihmisten
            pitää saada sitä palvelua. Minun mielestäni
            poliisi on kansalaisia varten eikä päinvastoin,
            ja se pitäisi aina näissä asioissa muistaa
            ja myös se, että ne reuna-alueenkin ihmiset maksavat
            veroja ja ne peritään — minä tiedän kokemuksesta — ihan
            sieltä syrjäisimmästäkin mökistä varmasti
            vaikka pitkospuita pitkin, mutta sitten kun on palveluista kyse,
            niin silloin nämä reuna-alueen ihmiset tahtovat
            jäädä vähän heikommalle
            ja viime aikoina paljon heikommalle myös turvallisuuspalvelujen
            osalta.
         
         
         Arvoisa puhemies! Itse olen valmis myös kannattamaan
            ed. Hemmilän esitystä siltä osin, että tämä ensimmäinen
            lakiehdotus nyt hylättäisiin ja odotettaisiin
            sitä selontekoa, jolloin kokonaisvaltaisesti koko kihlakuntajärjestelmä katsottaisiin
            uudelleen,
            ja siinä täytyy pohtia ja keskustella erityisesti
            myös oikeusministeriön kanssa. Kun oikeusministeriö on
            yksin lähtenyt tekemään näitä muutosesityksiä,
            niin nyt syyttäjän, jonka periaatteessa pitäisi
            johtaa määrätyissä isommissa
            jutuissa esitutkintaa, alueet eivät ole enää yhtenäisiä.
            Siellä on tullut nyt monenlaista sekaannusta nimenomaan
            siihen alkuperäiseen tarkoitukseen nähden, mikä kihlakuntauudistuksella
            oli.
         
         
       
      
         
         Arto Satonen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ennen kuin menen itse aiheeseen, haluaisin
            vähän kommentoida ministeri Rajamäen
            viittausta, joka liittyy tähän kuntajohtajien
            lähettämään kirjeeseen. Ensinnäkään
            en voi muuta kuin ihmetellä, että näin
            kevyesti on otettu valtionjohdossa 69 kunnanjohtajan kirje. En ole
            katsonut, mitä puoluekantaa ne kunnanjohtajat edustavat,
            mutta epäilen, että siellä on aika monta
            sosialidemokraattia myöskin ja vieläkin enemmän
            keskustalaisia. En usko, että heillä on mitään
            ideologista tavoitetta aiheuttaa tälle hallitukselle ongelmia, vaan
            kyllä se kertoo nimenomaan siitä, että siellä on
            aito huoli siitä asiasta, mistä nyt on kyse.
         
         
         Omalta osaltani voin sanoa, kuten ministerikin viittasi, että tässä kihlakuntataistelussa
            on jo monta kierrosta ollut. Muistaakseni tämä oli
            jo neljäs kierros, kun toistakymmentä vuotta tästä asiasta
            on jo eri vaiheissa puhuttu. Tässä on ollut jo
            monet vaalit, osa sellaisiakin, joissa itse en ollut ehdokkaana,
            niin että kyllä tässä on asiaa
            vastustettu hyvin sitkeästi riippumatta siitä,
            onko vaalit tulossa tai ei. Sillä ei ole tässä asiassa
            mitään merkitystä. Se toki on totta,
            että kansalaiset ovat tästä asiasta huolissaan
            niillä paikkakunnilla, joita erityisesti tämä tilanne
            koskee.
         
         
         Nyt tilanne on siltä osin muuttunut verrattuna siihen,
            mitä puheenvuoroja käytettiin ensimmäisessä käsittelyssä,
            viitaten siihen, mitä muun muassa ed. Hemmilä on
            täällä sanonut, että jos pitää paikkansa,
            että jo kaavaillaan sen tyyppistä uudistusta,
            että nykyisten kihlakuntien sijasta ikään kuin
            perusyksiköstä tulisi maakunnallinen, niin se
            on kyllä todella iso muutos ja se ei ole kyllä minun
            mielestäni missään mielessä sopusoinnussa
            myöskään hallintovaliokunnan mietinnön hengen
            kanssa.
         
         
         Siihen liittyen on tietysti olennaista se, mihin myöskin
            sekä ed. Hemmilä että ed. Vistbacka alalla
            töissä olleina viittasivat, mikä tulee
            olemaan sitten siinä uudessa järjestelmässä,
            jos tällainen järjestelmä tulee, poliisin
            työhönmenopaikka. Se on hyvin keskeinen tämän
            poliisin näkyvyyden kannalta, koska tiedetään,
            että poliisi rauhoittaa myös silloin, kun on siviilit
            päällä pienellä paikkakunnalla,
            missä poliisi tunnetaan. Onko näin, että poliisin
            työhönmenopaikka tulee vain sinne keskuspaikkaan
            ja miten se toimii sekä uusien että nykyisten
            osalta, tämä on keskeinen kysymys. Toinen keskeinen
            kysymys on se, tuleeko näissä nykyisissä toimipisteissä,
            nykyisissä kihlakuntien pääpaikoissa,
            säilymään putka vai eikö tule
            säilymään, koska jos ei tule säilymään,
            se tarkoittaa silloin sitä, että kun sitä asiakasta
            sinne putkaan viedään, niin silloin se poliisi
            on hyvin pitkän aikaa sillä reissulla ja silloin
            on tilanne varsin huono. Se saattaa kestää useita
            tunteja pahimmillaan. Siinä kihlakunnassa, mistä itse
            olen asiaa seurannut Vammalan suunnalla, on arvioitu, että noin
            kaksi ja puoli tuntia kestää, jos vaikka humalainen
            viedään putkaan Tampereelle, ennen kuin partio
            on takaisin siellä omalla alueella. Sellainen aika siinä kuluu.
         
         
         Tässä myöskin tämän
            prosessin vaiheissa on kuultu paitsi kunnanjohtajia myöskin
            kihlakunnissa toimivia poliisipäälliköitä.
            Kyllä heidän viestinsä on ollut tässä asiassa
            hyvin selkeä. Nämä ongelmat ovat kyllä aivan
            todellisia, mitkä tähän liittyvät.
            Se sitten, millä muulla tavalla tämä asia
            voitaisiin ratkaista, on hyvä kysymys. Kokoomuksen eduskuntaryhmä on
            joka vuosi esittänyt budjettiin lisärahaa poliisille.
            Jos esimerkiksi poliisi saisi nämä sata lisävirkaa,
            joita me olemme esittäneet jo useana vuonna, niin sekin
            auttaisi jonkun verran sitä virkapulaa, joka on näissä isoissa
            kaupungeissa, jotta ei tarvitsisi ikään kuin maaseudun
            kustannuksella tätä asiaa hoitaa.
         
         
         Mitä tulee siihen, että poliisien määrä on
            sama kuin vuonna 2002, näin varmaan on, mutta se ei ole
            riittävä, koska poliisille on tullut uusia tehtäviä,
            joihin tarvitaan lisää voimia. Ministeri itsekin
            viittasi muun muassa järjestäytyneen rikollisuuden
            torjuntaan. Se on varmaan aivan järkevää,
            että sinne suunnataan näitä resursseja,
            ehkä myöskin huumerikollisuuden ja talousrikollisuuden
            torjuntaan, mutta samanaikaisesti tulee muistaa se, että tämän
            paikallispoliisin tehtävien määrä ei
            ole vähentynyt, ei todellakaan. Eli siellä ei
            ole olemassa tyhjää kapasiteettia, joka voitaisiin
            siirtää jonnekin muualle. Tämä on
            se perusongelma, eli ongelmana on resurssien puute, ja se ei ratkea
            sillä, että nyt mennään isompiin
            yksiköihin. Se voi hiukan muuttaa alueellisesti tilanteita,
            mutta erityisesti pelkään sitä, että näissä pienemmissä kaupungeissa
            ja niiden lähialueilla olevalla maaseudulla tilanne tulee
            heikkenemään. Sen takia tulen myös itse äänestämään
            ed. Hemmilän esityksen puolesta, vaikka hyvin harvoin äänestän
            missään laissa hylkäysesityksen puolesta.
         
         
       
      
         
         Toimi Kankaanniemi /kd:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Tämän poliisin hallintolain
            muutoksen käsittelyn ajankohta on se, jota olen aikaisemmissa
            keskusteluissa voimakkaasti kritisoinut, ja voin sanoa, että kahdesta
            syystä. Ensimmäinen syy on se, että ainakin
            itse ymmärsin, kun vajaa vuosi sitten käsiteltiin
            hallintoselontekoa, että sieltä ilmeni, että kihlakunta-asioita
            selvitetään selonteossa ja vuonna 2008 sen pohjalta
            tehdään päätökset uudistuksista.
            Tästä hieman enemmän myöhemmin.
            Toisaalta siksi, että — niin kuin tässä hallintovaliokunnan
            mietinnössäkin todetaan — valtiosihteeri
            Kari Salmen johdolla on tällä hetkellä käynnissä kokonaisselvitys
            paikallispoliisin aluejaotuksen toimipaikkaverkoston ja yhteistoiminnan
            kehittämiseen liittyvistä asioista. Mielestäni
            nämä molemmat asiat viittaavat siihen, että me
            olemme liian aikaisin käsittelemässä tätä asiaa,
            uudistusta. Siksi tein ensimmäiseen käsittelyyn
            tuon 6 §:n osalta muutosesityksen eli esitin, että se
            poistettaisiin ja jatkettaisiin nykyistä järjestelmää siihen
            asti, kunnes eduskunta saa tuon selonteon ja myös tämä valtiosihteeri
            Salmen kokonaisselvitys on käytössä. Nyt
            kuitenkin hallintovaliokunta on hallituksen kiireeseen yhtynyt ja
            ehdottaa tämän lainsäädännön
            uusimista eli hyväksymistä, ja mielestäni
            se on epäjohdonmukaista siihen nähden, mitä 16.3.2006
            täällä päätettiin selonteon
            kohdalla.
         
         
         Mihin tämä uudistus sitten nyt saattaa johtaa? Tässä oli
            tietysti mielenkiintoista ja ainakin minulle hieman uutta se, että ministeri
            Rajamäki, jota sinänsä tavattoman korkealle
            arvostan, otti nyt esille sen asian, että tässä ei
            olekaan kysymys kihlakunnista, on vallan muusta asiasta kysymys
            kuin kihlakunnista ja kihlakuntien palveluista. Tähän
            asti olemme käsittäneet tai ainakin itse olen
            käsittänyt, että poliisilaitos ja kihlakunnat
            ovat pitkälti yks yhteen kuitenkin vielä tänä päivänä.
         
         
         Täällä mietinnössäkin
            sanotaan sivulla 4, että poliisilaitosten ja kihlakuntien
            määrä on tällä hetkellä 90,
            eli hallintovaliokunta rinnastaa poliisilaitokset ja kihlakunnat
            juuri yks yhteen, ja sitten todetaan, että kihlakuntien
            määrään hallituksen esityksellä ei
            puututa. Tämäkin on varmaan totta. Mutta jos tehdään
            niin, että esimerkiksi Keuruun kihlakunnan poliisilaitos
            yhdistetään toiminnallisesti joko Jämsän
            tai Jyväskylän poliisilaitokseen ja sitä kautta
            sitten siirretään poliisipäällikkö Keuruulta
            tai lakkautetaan ja poliisipäällikkö on
            sitten joko Jämsässä tai sitten ehkä aika
            pian koko Keski-Suomen osalta kaikkien osalta Jyväskylässä,
            niin tapahtuu sellainen toimenpide tai muutos, että Keuruulla,
            jonka kihlakunnassa on vain poliisilaitos, ei ole muita kihlakuntayksiköitä.
            Sen viimeinen päällikkö poistuu, ja koko
            läntisen Keski-Suomen alue, joka on varsin laaja pinta-alaltaan,
            menettää tämän yksikön.
            Silloin mielestäni on kyllä enemmän kuin epärehellistä puhua
            Keuruun kihlakunnasta, jos siellä ei ole poliisipäällikköä,
            siellä ei ole syyttäjää, siellä ei
            ole ulosottoa eikä maistraattia — koska niitä ei
            ole tänäkään päivänä,
            ainoastaan poliisipäällikkö ja poliisilaitos.
         
         
         Tosiasiassa uskallan väittää, että viimeistään valtiosihteeri
            Salmen ehdotuksen pohjalta ja jälkeen Keuruun kihlakunta
            on vain nimi ja kuoret, mutta sillä ei ole lainkaan sisältöä.
            Poliisit ovat muualla ja käyvät ehkä siellä,
            taikka voi sinne jonkinlainen yksikkö jäädä,
            mutta varsinaiset poliisin palvelut siirtyvät kyllä varsin
            kauas. Esimerkiksi otetaan Keuruu—Pihlajavesi, sieltä 60—70
            kilometrin päästä Keuruun keskustasta lähteen,
            ja sitten kun otetaan Keuruulta matka Jyväskylään,
            60—70 kilometriä, niin sieltä on 150 kilometriä matkaa
            sieltä laidalta, ja jos se sattuu menemään
            Jämsään, joka on osittain nykyinen kihlakunnan
            keskus Keuruun osalta näitten muiden toimintojen osalta,
            niin se on vielä hurjempi. Väitän, että keuruulaiset — ed.
            Oinonen olisi asiantuntija, mutta hän nyt on poissa — kyllä varmasti
            tuntevat, että heidän palvelujaan ja turvallisuuttaan
            ei vain tuntein vaan myös todella realistisesti heikennetään,
            jos näin tapahtuu. Arvelen, että tällä uudistuksella
            juuri tähän suuntaan pyritäänkin,
            koska mitä järkeä tässä uudistuksessa
            muuten olisi, ellei näin tehtäisi?
         
         
         Maaseudun palvelujen heikentäminen, voimakas keskittäminen
            on Vanhasen hallituksen politiikkaa, ja sitä syvästi
            ihmettelen enkä voi pitää oikeana. Ennen
            kaikkea pitäisi nyt odottaa rauhallisesti tätä selontekoa
            seuraavalta hallitukselta, ja vielä tärkeämpää on,
            että tämä valtiosihteeri Salmen kokonaisselvitys
            saataisiin tänne valiokunnalle ja sen jälkeen
            vasta hyväksyttäisiin lainsäädäntö ja
            annettaisiin valtuudet, jos annettaisiin, tehdä, mitä sitten
            sattuukin tulemaan.
         
         
         Arvoisa puhemies! Aikaisemmassa puheenvuorossani nostin myös
            esille tämän paikallistuntemuksen tärkeyden
            lisäksi sen ongelman, joka syntyy tuollaisilla Keuruun
            tapaisilla paikkakunnilla, että sieltä alkaa viimeinenkin
            juristikoulutuksen saanut henkilö poistua. Se on kaupungin asukkaille
            ja koko seudulle aika iso ongelma, jos sieltä ei löydy
            edes yhtä juristia, kun nämä oikeusaputoimistotkin
            on keskitetty varsin laajalle ja kun syyttäjät
            ja kaikki muut toiminnot ollaan keskittämässä vain
            muutamiin harvoihin paikkoihin. Ehkä tälle ei
            hallitus anna mitään arvoa, mutta maaseudun ihmiset
            ja nämä seutukunnan yritykset ja muut kyllä arvioivat
            tätä hyvin vakavalla mielellä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta on ehdottanut tänne
            mietintöön lausuman tästä asiasta,
            ja se lausuma sinänsä on kaunis ja ihan varmasti
            hyvin muotoiltu. Mistä asti löytyykään tämä ensimmäinen
            lausuma? Siinä edellytetään, että hallitus
            antaa hyvissä ajoin ennen poliisilaitoksen toimialueen
            muodostamista useammasta kuin yhdestä kihlakunnasta hallintovaliokunnalle
            informoinnin kirjallisesti muutosehdotuksesta perusteluineen, noin
            vapaasti lainaten tämä teksti on tällä lailla.
            Katselin tätä Suomen perustuslakia, joka vielä on
            voimassa ainakin periaatteessa, ja täällä 47 §:n
            2 momentti sanoo, että valiokunnalla on oikeus saada valtioneuvostolta
            tai asianomaiselta ministeriltä selvitys toimialaansa kuuluvasta
            asiasta. Valiokunta voi selvityksen johdosta antaa asiasta lausunnon
            valtioneuvostolle tai ministeriölle, eli ilman tätä ponttakin tämä oikeus
            tietysti hallintovaliokunnalla on pyytää ja saada,
            mutta valitettavasti tämä perustuslain momentti
            ja tämä ponsi ovat täysin hampaattomia.
            Selvitys varmastikin tulee, mutta sillä ei ole mitään
            merkitystä. Se kirjataan saaduksi ja siitä voidaan
            antaa jopa lausunto, mutta hallitus tekee niin kuin parhaaksi näkee.
         
         
         Ainakin tällä hetkellä näyttää siltä,
            että koko kihlakunta-asioiden osalta, niin kuin monen muunkin
            maaseutuasian osalta, keskittäminen ja alasajo ovat se
            linja, mitä harjoitetaan. Ikävä kyllä pelkään,
            että seuraavassa hallituksessa saattaa olla ministeri,
            joka ei hoida tehtäviään niin hyvin kuin
            ministeri Rajamäki hoitaa. Mutta kun nyt hylkäämme
            tämän lain, niin sitten asia jää harkintaan
            tämän eduskunnan jäljiltä.
         
         
       
      
         
         Matti Väistö /kesk:
            		
         
         
          Herra puhemies! Käydyssä keskustelussa on
            minusta hyvin tullut esille ne tilanteet tai se toiminta, jota on
            nykyisellään kihlakunnissa. Niissähän
            on pääosin lähinnä poliisi ja
            poliisipäällikkö. Tämä on
            se lukko, jolla tavallaan kihlakuntajärjestelmän
            palveluja aikanaan haluttiin säilyttää,
            kun erillislakien myötä oikeusministeriön
            hallinnonalan yksiköt vetäytyivät suurempiin
            kokonaisuuksiin. Voidaan sanoa, että nyt kuitenkin poliisin
            paikallishallinnon kehittämisen tarve on tullut välttämättömäksi
            ja jopa kiireelliseksi. Nykyinen vapaaehtoisuuteen perustuva yhteistyö poliisilaitosten
            kesken
            ei ole täysin ongelmaton. Sekä toimivuuteen että myös
            vastuusuhteisiin liittyy ongelmia.
         
         
         Täällä viitattiin siihen, että hallintovaliokunta on
            mielestämme hyvin kirjannut ne tavoitteet, joita palvelujen
            turvaamisen osalta on välttämätöntä jatkossakin
            edellyttää poliisin hallinnolta. Lähtökohtanahan
            on se, että jokaisessa kihlakunnassa, joiden lukumäärä jatkossakin
            tulee olemaan 90 — siihen saakka, kunnes selonteon jälkeen,
            vuoden 2008 jälkeen valtioneuvosto toisin päättää,
            tulee olemaan siis 90 — jokaisessa kihlakunnassa tulee
            olla asianmukaiset poliisin palvelut, vaikka kaikissa kihlakunnissa
            ei olisikaan omaa päällikköä.
            Tämä on lähtökohta, ja sitä me halusimme,
            arvoisat edustajat, vielä lakiteknisin keinoin norminannolla
            vahventaa eli tällä palvelutavoiteasetannalla.
         
         
         Mielestäni jatkossa on hyvin tärkeää,
            että nyt seurataan huolella entistä tarkemmin
            palvelutavoitteiden toteutumista ja erityisesti myös poliisin
            toiminnan kokonaisuutta. Nykyisellään pienet poliisilaitokset
            eivät kykene vastaamaan kaikilta osin niihin haasteisiin,
            joita niiltä on voitava tänä päivänä edellyttää,
            kuten täällä arvoisa ministeri jo totesi.
         
         
         Yksikön peruskoon on siis oltava kyllin suuri, siis
            toiminnallisen ja hallinnollisen yksikön kokonaisuus. Se
            voi sijaita ja sen tulee sijaita useassa eri paikassa, niin kuin
            poliisilaitokset nyt sijaitsevat kihlakunnissa. Niin ne tulevat
            olemaan jatkossakin. (Ed. Hemmilä: Miksi tällaista
            uudistusta tarvitaan?) — Juuri sen takia, johon äsken jo
            viittasin, että nykyiset vastuusuhteet, toiminnallisuus,
            ne eivät ole riittävän hyvät
            vapaaehtoisessa yhteistyössä. Se on käynyt
            selväksi.
         
         
         Edelleen, herra puhemies, kymmenessä vuodessa on tietoyhteiskuntakehitys
            edennyt myös aimo harppauksin. Sitä on myös
            poliisin toiminnan osalta tapahtunut, poliisin tietojärjestelmien osalta.
            Sitä on tapahtunut väestörakenteen kehityksen
            osalta erittäin paljon. Myös tuottavuuden osalta
            eri toiminnoissa on tapahtunut hyvin suuri muutos julkisten palvelujen
            järjestämisessä, ja tähänhän
            tavoitteena on vastata yhteispalvelun määrätietoisella
            kehittämisellä, eli tavoitteena on asteittain
            muodostaa sellainen hallinnon yhteinen palvelukanava, asiakaspalvelu,
            joka vastaa tämän päivän ja
            tulevaisuuden tarpeisiin. Me kaikki tiedämme, että palvelujen
            kysynnän rakenteessa on tapahtunut hyvin suuri muutos.
            Palvelujen  tuotantomenetelmät  ovat
            kehittyneet, lupahallinnon palveluista muun muassa on täällä puhuttu,
            ja myös verkkoasiointi on tänä päivänä varsin
            yleinen, kuten hyvin arvoisat edustajat tietävät.
            Näin ollen yhteispalvelun kehittäminen yhdessä verkkoasioinnin
            yleistymisen ja kehittymisen myötä tulee varmasti
            täyttämään suurelta osin niitä tämän
            päivän ja tulevaisuuden tietoyhteiskunnan palvelutarpeita,
            joita aikanaan näillä kiinteillä palveluyksiköillä on
            ylläpidetty laajemmin eli tällainen yhteinen asiakaspalvelukanava.
            Sehän on muodostumassa ja sitä varmasti tarvitaan,
            ja jokaisella tietysti pitää olla myös kyllin
            lähellä tämä palvelupiste, josta
            saa sen avun.
         
         
         Herra puhemies! Mielestäni tämä keskustelu on
            nyt mennyt ja menossa paljon maltillisempaan ja asiallisempaan suuntaan
            kuin silloin, kun edellisen kerran ensimmäistä käsittelyä kävimme,
            ja minusta ihan oikein. Kaikki me tiedämme, että tämän
            tyyppiset turvallisuuteen liittyvät, palveluihin liittyvät
            asiat ovat hyvin tärkeitä kansalaisille. Niistä on
            voitava puhua. Niitä on punnittava huolella.
         
         
         Kun täällä ed. Kankaanniemi otti
            esille tämän meidän pontemme ja ikään
            kuin mitätöi sitä, eihän meillä ole
            sellaista järjestelmää, jolla täysin ilman
            muuta kuin poliittista tietä kykenisimme vaikuttamaan näihin
            asioihin, ja lähtökohta on ... (Ed. Hemmilä:
            Tällä lainsäädännöllä!) — Siis
            tämän tyyppisiin, jotka ovat valtioneuvoston tai ministeriön
            päätettävissä olevia asioita.
            Kaikki te tiedätte, että toimeenpanoasioita ei
            eduskunnan hoteisiin ole tarpeen uskoa.
         
         
         Tässä lähdetään
            siis siitä, että hallintovaliokuntaa pitää informoida.
            Hallintovaliokunta voi sen pykälän mukaisesti,
            mihin täällä ed. Kankaanniemi viittasi,
            pyytää tarvittaessa selvityksen, ja tämä tapahtuu
            ennen valtioneuvoston tai ministeriön päätöksentekoa.
            Siltä pohjalta hallintovaliokunta voi halutessaan antaa
            myös lausunnon ja linjata sillä ne tavoitteet,
            joita palvelurakenteen säilymisen näkökulmasta
            valiokunta pitää keskeisinä. Mielestäni
            tämä on sellainen toimintatapa, joka ainakin edellyttää ministeriössä ja
            valmisteluportaassa asioihin tarkkaa paneutumista, pohdintaa ennen
            kuin se tuodaan edes informaationa valiokunnalle.
         
         
         Herra puhemies! Hallintovaliokunta, niin kuin totesin, oli mietinnössä yksimielinen.
            Näemme nyt, että siitä ollaan jossain
            määrin irtaantumassa. Tärkeintä on,
            että tämä asia kuitenkin saataisiin nyt
            vietyä eteenpäin.
         
         
       
      
         
         Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
         
          Herra puhemies! Valiokunnan puheenjohtajan laajan yhteenvedon
            jälkeen haluaisin lähinnä korostaa muutamaa
            keskeistä näkökohtaa.
         
         
         Ensinnäkin tässä tilanteessa on varmistettava kansallisen,
            arjen turvallisuuden näkökulmasta, riittävät
            voimavarat, nimenomaan kansallisen läheisyysperiaatteen
            näkökulmasta, mahdollisimman lähelle
            kansalaisia. Nimenomaan hallinnosta kentälle on siirrettävä turvallisuuden
            vahvistukseksi mahdollisimman paljon voimavaroja hallintoa keventämällä ja
            nimenomaan sitten kentän toimintakykyä muun muassa
            hälytysvalmiutta ja rikostutkintaa vahvistaen. On totta,
            että nimenomaan tämä kihlakuntarajat
            ylittävä täydellinen yhteistoiminta ei
            ole edennyt riittävällä tavalla, suositusten
            mukaisella tavalla. Tämä vaatii nyt tältä osin
            tiettyä selkeätä ohjausta muun muassa
            vakavamman järjestäytyneen rikollisuuden torjuntakyvyn
            parantamiseksi.
         
         
         Tuntuu, että täällä eräät
            edustajat, joiden olisi luullut jonkin verran poliisin kanssa pitäneen
            yhteyttä viime vuosina — en tarkoita ed. Vistbackaa,
            joka on kyllä erittäin hyvin perillä myöskin
            tämän hetken kentän poliisityön
            tilanteesta — olisi luullut, että olisi ymmärretty
            se tilanne, mikä tällä hetkellä on
            varsinkin tietyn järjestäytyneen rikollisuuden
            torjunnassa. Kun aikoinaan määräsin Länsi-Suomen
            läänin poliisijohdon alaisuuteen muun muassa turkistarhoihin
            kohdistuvien iskujen tutkinnaksi erityisryhmän, määräsin
            sen siksi, että paljastui, että näitä tutkittiin kuin
            paikallisia kioskimurtoja. Hyvin paljon rikollisuutta on, jota ei
            voida tutkia kuin paikallisia kioskimurtoja, vaan on organisoitava
            rikostutkintaa vaativammalla tavalla, laajemmalla tavalla. Talousrikollisuushan
            on selkeä yksi esimerkki, jossa nyt tarvitaan laaja-alaisempaa
            lähestymistapaa.
         
         
         Vaikka pilaan joidenkin kokoomuksen edustajien illan, niin haluan
            vain muistuttaa, että tämä määrätietoinen
            työ, jota olemme tehneet sisäasiainministeriössä poliisijohdon
            kanssa, on muun muassa viimeisten rikostutkinta- ja rikosten selvittämisarvioiden
            mukaan johtanut poliisin parhaimpaan toiminnalliseen tulokseen viiteentoista
            vuoteen. Tämä ei tarkoita, että olemme
            parhaassa mahdollisessa tilanteessa, mutta olemme menneet myönteisesti
            eteenpäin. Siksi täytyy sanoa, että tässä tavoitteessa
            ei ollut kieltämättä hyvä tilanne
            se, mikä perustuslakivaliokunnan taholta aikaansaatiin
            putkalaissa. Ed. Satonen näki vaivaa pohtiessaan, miten
            päihtyneitä kuljetetaan putkaan poliisiautolla.
            Olisin toivonut apua siinä tilanteessa, kun ollaan sitä mieltä,
            että etävalvonta ei ole mahdollista. Se tarkoittaa
            90 poliisin viran sitomista lähinnä itselleen
            vaarallisten päihtyneiden valvontaan. Poliisi tältä osin jatkaa
            maan suurimpana kuljetus- ja säilytysliikkeenä.
            Eli tämä on kysymys, joka on myöskin kokonaisuuden
            kannalta tärkeä.
         
         
         Poliisin vahvuus on mahdollista jatkossa säilyttää nykyisenä,
            koska 2003 syksyllä päätin nostaa poliisikoulutuksen
            määrää 360:sta 406:een. Ikääntyminen
            iskee hyvin voimakkaasti 2008— 2009 tilanteessa. Me emme
            olisi Suomen poliisikoulutuksella pystyneet vastaamaan tähän,
            ellei määrää olisi nostettu.
         
         
         Sitten tähän tuottavuusohjelmaan ihan lyhyesti,
            että olen iloinen siitä, että hallitus
            on hyväksynyt sen linjauksen, että operatiivisen
            henkilöstön määrää ei
            heikennetä. Siis se koskee poliisin, Rajavartiolaitoksen,
            hätäkeskuspäivystäjien toimintaa.
         
         
         Minusta ed. Vistbacka korosti kyllä erittäin tärkeitä näkökohtia
            ja minun täytyy myöntää, että olen
            itse tämän asian eri valmisteluvaiheissa — tästähän
            on puhuttu paljon keväällä jo, koko tästä kokonaisuudesta — olen
            tästä linjannut poliisijohdon kanssa ne lähestymistavat.
            Kun minä sanoin, etten hyväksy karttaharjoituksia,
            niin se tarkoitti nimenomaan sitä, että se perinteinen
            tapa, jolla ilmeisesti näitä asioita on hoidettu,
            piirtelemällä Suomen karttaa uusiin virityksiin,
            ei ole ministerin poliittisen tahdon takia ollut tämän
            valmistelun lähtökohta, vaan että toiminnallisista
            kentän tarpeista lähdetään tätä lähestymään.
            Siksi pidän myöskin erittäin epäonnistuneena,
            taitamattomana ja perustelemattomana sellaisia esityksiä,
            että jollain alueella tiedetään jo, miten
            karttaa piirretään, jos ministeri ja poliisijohto
            eivät sitä vielä tiedä.
         
         
         Se, että asetin tähän valtiosihteeri
            Kari Salmen työryhmän, liittyi juuri siihen lähestymistapaan.
            Sen työryhmän pitää kuulla eduskunnan linjaus
            ja sen jälkeen edetä poliisin toiminnallisista
            tarpeista todella käytännön toiminnan
            valmiuksia vahvistavalla tavalla eri alueilla. Se on kova harjoitus.
            Se on myös tärkeä harjoitus sen takia,
            että siinä on myös poliisijärjestöjen
            edustus, eri alueiden edustus, toimijoiden edustus. En siis hyväksynyt
            tätä perinteiseksi karttaharjoitukseksi. Tämä lähestymistapa
            on minusta myöskin parlamentaarisesti hyvä, koska
            meillä on tässä vuorovaikutussuhde. Käsittääkseni
            valiokunnan puheenjohtajan ja ministerin tahdolla ei ole eroja.
            Me yritämme hakea tähän hyvän,
            myös poliisin kenttätoimintakykyä ja
            poliisin toimintaa palvelevan lähestymistavan.
         
         
         Nämä yhteispalvelupisteet ja lupapalvelut, joita
            niin ikään ed. Vistbacka korosti, ovat erittäin
            tärkeitä. Minä sanoisin, että nyt
            vasta ollaan pääsemässä tässä yhteispalveluajattelussa
            eteenpäin. Hallinnon kehittämisen ministeriryhmä on tehnyt
            linjauksia, ja meillä on muun muassa poliisin puolella
            pilottilupa-autoja, joita me nyt käytämme eräällä alueella.
            Mainittakoon, että Ylä-Savon keskustelu Iisalmesta,
            mikä oli johtamassa keskittämiseen poliisijohdon
            ja Itä-Suomen läänin poliisijohdon kanssa,
            johtikin asiaan puututtuamme lupapalvelujen parantumiseen: entisten
            palvelujen päälle tulee vielä pilottiauto. Eli
            on hyvin tärkeää kansalaisten näkökulmasta, että näihin
            kiinnitetään huomiota.
         
         
         Mutta todella myöskin tämä ajatus
            siitä, että poliisien keskittäminen noin
            kaavamaisesti vain täyttämällä aina
            keskuspaikkaa, johtaa ehdottomasti yhden paikallispoliisin valmiuden
            ja vahvuuden häviämiseen eli läheisyyden,
            paikallistuntemuksen tuhoamiseen. Siksi minusta on erittäin
            tärkeää, että tässä täytäntöönpanovaiheessa, voin
            vakuuttaa teille, tulen kiinnittämään
            erityistä huomiota siihen, että meillä on
            isoja pitäjiä, kuntia, kuntakeskuksia; ei niitä voida
            jättää sivuun tässä organisoimisessa.
            Me haemme kihlakuntarajat ylittävää täydellistä yhteistoimintaa vaativamman
            rikostorjunnan puolella, mutta emme paikallispoliisin ja poliisin
            läheisyyden kustannuksella.
         
         
       
      
         
         Raimo  Vistbacka  /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ihan muutama sana tästä vielä erityisesti,
            kun ministeri otti näitä asioita esille. Silloin,
            kun tämä poliisineuvos kirjoitteli taikka häntä oli
            haastateltu lehteen, siinä oli kihlakunta, jossa on kuusi vanhaa,
            entistä nimismiespiiriä, ja nyt sitä kaavaillaan
            vielä suuremmaksi ja etäämmäksi.
            Minä olen korostanut sitä, että poliisi
            on kansalaisia varten eikä päinvastoin.
         
         
         Nyt näitä järjestelmiä tehdään
            ja uudistetaan. Valiokunnan puheenjohtaja ihan asiallisesti puhui
            siitä, että on siirrytty uuteen aikakauteen, mutta
            kuitenkin on paljon asioita, joissa pitää olla
            esimiehen taikka päällikön tai apulaispäällikön
            nimikirjoitus, ennen kuin päätös on tehty. Sen
            johdosta minun mielestäni pitäisi kehittää sillä tavoin,
            että nämä päälliköt
            tai apupäälliköt kiertävät
            siellä kanslioissa ja on niin sanottu vastaanottoaika,
            niin kuin ennen vanhaan oli, mutta tämä palveluperiaate
            minun mielestäni on joillakin alueilla hieman hämärtynyt.
         
         
         Tässä on vielä toinen lausuma, josta
            täällä jo on paljon puhuttu. Kun ministeri
            on paikalla, niin itse ajattelisin seuraavasti: Tiedän
            kyllä, mikä on ollut valiokunnan tarkoitus tässä.
            Nimittäin jos esityksiä tulee sillä tavoin,
            että on liian vähän kihlakuntia, niin
            silloin ei ole sillä tavoin joukkojakaan läänin
            poliisijohdolla. Minun mielestäni tärkeämpää olisi
            se, että nyt selvitettäisiin, onko se instanssi,
            väliportaan hallinto, edes tarpeellinen. Siellä minun
            mielestäni on sellainen tilanne, että se ministeriön
            kannattaisi kyllä selvittää, eli ne tehtävät
            pystyisi minun käsittääkseni aika helposti
            ministeriöstäkin hoitamaan.
         
         
         Yksi hyvä asia myöskin ministerin toimesta on
            seuraava: En tiedä, en osaa sanoa, oliko tämä alkuviikosta
            hyväksytty hallituksen esitys se, jossa siirrettiin läänin
            johdolta palvelupisteitten perustaminen ministeriölle.
            Näinkö se oli? (Ed. Väistö:
            Juuri niin, se oli hallintoselonteon linjaus!) — Joo, mutta
            se on oikea linja.
         
         
         Sitten eräs mielenkiintoinen tapa, millä tämä mietintö on
            kirjoitettu, on sivulla 3: Vastuu, nimenomaan vastuu eli velvoite
            vastata kansalaisten palvelujen tasapuolisesta saatavuudesta ja laadusta
            maan eri osissa on poliisin ylijohdolla, eli nyt on annettu osoite,
            mihin ainakin voi kirjoittaa, jos palvelut heikkenevät,
            ja sitten tietysti tämä poliittinen vastuu on
            asia erikseen. Mutta tämä on mielenkiintoinen
            lisäys tavallaan siihen, mitä aikaisemmin ei ole
            ollut tästä vastuun kannosta.
         
         
       
      
         
         Pertti Hemmilä /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tältä paikalta lyhyesti
            vaan totean, että jos nyt tämä lakiehdotus,
            joka koskee poliisin hallintoa — huomenna ilmeisesti äänestetään — eduskunnan
            enemmistöllä hyväksytään,
            niin kyllä täytyy todeta, että eduskunta
            tekee pienillä tiedoilla suuria päätöksiä.
            Olen aivan vakuuttunut siitä, että tämä kehittäminen,
            mistä kehittämisestä valiokunnan puheenjohtaja
            puhui, että se on tullut ajankohtaiseksi, tämä kehittäminen
            tarkoittaa samaa kuin palvelujen heikentäminen. Kyse on
            rahasta, ja tässä tapauksessa hallitus on nyt
            ratkaisemassa rahapulan ja siitä johtuvan henkilöstöpulan
            kyykyttämällä jälleen maaseutua.
            Tämä on sitä tyypillistä sosialidemokraattien
            politiikkaa. Sosialidemokraatit haluavat keskittää kaiken,
            ja keskusta tässä punamultahallituksessa on ollut se,
            joka on kumartanut sosialidemokraateille näissä asioissa.
            Keskusta on mennyt mukana, vaikka heidän periaatteisiinsa
            tällainen politiikka ei kuulu.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ministeri Rajamäen aikana poliisihallintoon
            on monella tavalla saatu jämäkkyyttä ja
            poliisitoimeen voimakasta kehitystyötä aikaan.
            Käsiteltävän asian yhteydessä,
            kun täällä on mainittu myöskin
            Keuruun kihlakunta, totean, että kyseisessä Keuruun
            kihlakunnassa poliisitoimi on erinomaisen hyvin järjestetty
            tällä hetkellä ja mikä parasta,
            poliisi on myös hyvin maaseudullakin esillä. Toivon,
            että tämä myös on jatkossa mahdollista,
            ja täysi tunnustus on annettava siitä, että päätetyllä tavalla
            Keuruun kihlakunta jatkaa myös siihen asti, kunnes asioita
            uudelleen tarkastellaan. Mutta minä toivon, että se
            jatkaa myös jatkossa edelleen.
         
         
         Haluan, että paikallispoliisi säilyy. Kotipaikkakunnallani
            Haapamäellä on entinen poliisiasema, josta kolmisenkymmentä vuotta
            sitten poliisit poistuivat, samoin synnyinpitäjässäni
            Multialla. Mutta kun toisaalta nykyajan siirtymävälineillä ja
            nykyajan välineillä tavoittaa, niin asiat ovat
            ihan hyvin hoituneet. Paikallistuntemus on myös säilynyt.
         
         
         Mutta minä pelkään, että jos
            jatkossa tulee tapahtumaan sellaista keskittämistä,
            jota hallintovaliokuntakaan ei missään tapauksessa
            edellytä, mutta jos helposti virkamiespäätöksillä tapahtuisi
            keskittämistä, että maaseudun nyt olemassa olevista
            toimipaikoista vähennettäisiin kohtuuttomasti
            väkeä, niin tämä ei ole kyllä oikeaa
            kehitystä. Ei ole enää aika sulkea yhtään
            poliisiasemaa, vaan tulee etsiä ne keinot, millä ne
            voivat edelleen olla toimivia ja kansalaisia palvelevia niin lupahallinnossa
            kuin muissakin poliisitehtävissä. Tätä pidän
            hyvin tarpeellisena ja välttämättömänä.
         
         
         Samalla toivon, että vältettäisiin
            liikaa byrokratiaa. Monesti tuntuu, että poliisit joutuvat
            tekemään hyvin vähäpätöisiä tehtäviä,
            kun tärkeämmät tehtävät
            odottaisivat. Saatetaan tuoda rikostutkintaan asioita, joista näkee
            terveellä järjellä, että näissä ei
            ole pienintäkään aihetta enempiin tutkimuksiin.
            Mutta viikkokausia kulutetaan poliisien voimavaroja, joita ei aikoinaan maalaispoliisikäytännössä
            turhanpäiten
            kulutettu, vaan keskityttiin olennaisiin tehtäviin.
         
         
         Toivon, että niinkin tärkeässä tehtävässä,
            kuin poliisitoimi on, haluttaisiin jatkossa keskittyä olennaisiin
            asioihin, jotta ne tulisivat mahdollisimman hyvin hoidettua ja että kansalaiset
            voisivat kokea turvallisuutta. Silloin tarvitaan poliisin näkymistä niin
            taajamissa, rajoilla kuin myös maaseudulla, hyvää poliisin
            saatavuutta ja tavoitettavuutta.
         
         
       
      
         
         Arto Satonen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti tältä paikalta
            haluaisin vaan vielä mainita, ministeri Rajamäki
            jo tästä lähti, että en ihan ota
            koppia siitä pallosta, jonka hän heitti perustuslakivaliokuntaan
            liittyen tähän etävalvontaan ja varsinkin
            omaan toimintaani, kun muistaakseni olin ainoa koko valiokunnassa,
            joka vähän edes osoitti myötämielisyyttä sille
            ajatukselle, minkä ministeri Rajamäki täällä sanoi.
            Eli hän toi siis esille myöskin sitä näkökulmaa,
            kumpi on huolestuttavampaa: se, että valvonta pettää kentällä,
            vai se, että valvonta ei toimi aivan viimeisen päälle
            siellä putkassa. Mutta on myöskin sanottava rehellisyyden
            nimissä se, että asiantuntijoiden näkemys
            oli hyvin yksimielinen siinä asiassa, että meidän
            nykyisen perustuslakimme mukaan ei ole mahdollista se, että ilman
            valvontaa pidetään henkilöitä putkassa.
            Siinä suhteessa siinä ei ollut mitään
            muuta vaihtoehtoa kuin tämä ratkaisu tehdä sen
            asian suhteen, joten sillä verukkeella ei mielestäni
            voida tätä seuraavaa vaihetta viedä eteenpäin.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Vielä tässä yhteydessä haluan
            tuoda erään asian esille. Aikoinaan oli käytäntö poliisin
            kotivarallaolosta. Eri syistä tuo käytäntö on
            joko poistunut tai aivan ratkaisevan olennaisesti vähentynyt.
            Nyt kuitenkin ovat matkaviestimet aivan toisenlaiset kuin 30 vuotta
            sitten. Meillä hoidetaan palotointa ja ensivastetointa
            siten, että siellä ovat vapaaehtoiset työntekijät,
            jotka hälytetään kotoaan maaseutupaikkakunnilta.
            Minusta tätä käytäntöä tulisi
            kehittää yhteistyössä poliisin
            ammattijärjestöjen kanssa siten, että tämä kotivarallaolo
            tulisi yhdeksi vaihtoehdoksi. Se tehostaisi erittäin paljon
            hälytystilanteissa poliisin saatavuutta, nopeuttaisi, ja
            olisi hyvin edullinen ratkaisu ja antaisi mahdollisuutta myös
            poliiseille kohottaa palkkatasoa. Minä toivon, että tätä todella
            haluttaisiin kehittää.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.