15)  Laki työsopimuslain 7 luvun 10 §:n
         ja 13 luvun 4 §:n muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Paavo Arhinmäki /vas(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Vasemmiston eduskuntaryhmän tekemässä lakialoitteessa
            esitetään sitä, että luottamusmiehen
            asemaa vahvistetaan. Jos luottamusmiehen työsopimus irtisanotaan
            tai puretaan ilman, että asiasta on käyty työnantaja- ja
            työntekijäliiton väliset neuvottelut,
            työsopimuksen päättämisen on
            katsottava johtuneen luottamusmiesasemasta, ellei työnantaja
            muuta näytä. Työnantajan laiminlyödessä neuvotteluvelvollisuuden
            syntyisi oikeudenkäytöllinen olettama siitä,
            että työsuhteen irtisanominen tai purkaminen on
            johtunut työntekijän luottamusmiesasemasta. Vastaavantyyppinen
            olettama sisältyy voimassa olevan työsopimuslain
            säännökseen raskaana olevan henkilön
            tehostetusta irtisanomissuojasta.
         
         
         Arvoisa puhemies! Työntekijöiden kannalta on
            ensiarvoisen tärkeää, aivan keskeistä,
            että heillä on luottamusmiehet, jotka voivat toimia työntekijöiden
            puhemiehinä ja puhenaisina ja jotka voivat puolustaa työntekijöitä.
            Se on keskeinen osa meidän järjestäytymistä,
            se on keskeinen osa meidän sopimusyhteiskuntaa. Hyökkäyksiä on
            nähty tätä luottamusmiesjärjestelmää kohtaa
            viime vuosina valitettavan paljon. Esimerkiksi metallialalla toistakymmentä pääluottamusmieheen
            ja varapääluottamusmieheen kohdistuvaa irtisanomista
            on tapahtunut sen jälkeen, kun viime sopimuskierroksella
            todettiin, että pääluottamusmiesten,
            luottamusmiesten ja heidän varahenkilöidensä työsuhdeturvaan
            on kiinnitettävä erityistä huomiota.
            Haluan korostaa sitä, että neuvottelujärjestelmämme
            perustuu siihen, että meillä on toimiva pääluottamusmies-
            ja luottamusmiesverkosto. Jos tämä keskeinen osa tätä järjestelmää murtuu,
            niin silloin murtuu koko sopimusyhteiskunta.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kun kolme viikkoa sitten vasemmistoliiton
            eduskuntaryhmä jätti tämän aloitteen,
            emme voineet arvata, miten valitettavan ajankohtainen tämä on
            tällä viikolla. Lehtitietojen mukaan noin vartti
            sitten ovat ABB:n Pitäjänmäen tehtaan
            työntekijät marssineet ulos tehtaan porteista,
            pitävät vuorokauden mittaisen työnseisauksen,
            ja sen jälkeen ylitöitä ei tehdä. Huomenna
            useat Metalliliiton osastot osoittavat mieltä ABB:n Pitäjänmäen
            tehtaan porteilla, ja mahdollisesti, lehtitietojen mukaan, työnseisauksia
            ja protesteja voidaan nähdä muillakin työpaikoilla.
         
         
         Nimittäin, arvoisa puhemies, kun itsenäisyyspäivänä aina
            puhutaan siitä, miten meidän pitää puhaltaa
            Suomessa yhteen hiileen, miten meidän pitää toimia
            yhdessä Suomen eteen, niin on törkeää,
            miten seuraavana arkipäivänä irtisanotaan pääluottamusmies,
            pääluottamusmies, joka on viimeksi marraskuun
            lopussa valittu uudelle kaudelle pääluottamusmieheksi.
            Tällainen heti itsenäisyyspäivän
            jälkeisenä ensimmäisenä arkipäivänä tehtävä irtisanominen
            on hyökkäys järjestäytymisvapautta
            vastaan, sitä vastaan, että työntekijät
            saavat valita haluamansa henkilön, miehen tai naisen, pääluottamusmiehekseen.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kysymys ei ole vain metallialasta, vaikka
            se on nyt noussut esille, samanlaisia ongelmia on yhtä lailla
            muilla aloilla, esimerkiksi Pitäjänmäellä myös
            Valiossa varapääluottamusmies irtisanottiin kolme
            vuotta sitten. Tulee myös tietoja siitä, että työntekijöille annetaan
            potkuja, kun he asettuvat edes ehdolle luottamusmieheksi. Meidän
            pitää puolustaa sitä, että työntekijöiden ääni
            kuuluu, työntekijät voivat toimia ja heillä on
            henkilö, joiden kautta tuodaan työntekijöiden
            näkemykset esille ilman, että on pelkoa irtisanomisista,
            ulospotkimisista.
         
         
         Arvoisa puhemies! Suomi ei ole mitenkään lakkoherkkä maa,
            päinvastoin, meillä on varsin vahva työrauha.
            Kun työpaikoilla tapahtuu lakkoja, työnseisauksia,
            tämäntyyppisiä toimenpiteitä,
            ne yleensä liittyvät paikallisiin asioihin, niin
            myös ABB:n Pitäjänmäen osalla,
            jossa pyrittiin muuttamaan järjestelmiä niin,
            että tuntipalkat olisivat pahimmillaan voineet pudota jopa 3—4
            euroa tunnilta. Kysymys on ennen muuta näistä ongelmista,
            joita työelämässä nähdään — ei
            siitä, että meillä olisi jotenkin lakkoherkkiä työntekijöitä,
            vaan pikemminkin siitä, että paikallisella tasolla
            työnantajat aiheuttavat konflikteja työpaikoilla.
            Sen vuoksi työntekijöillä pitää olla
            mahdollisuus reagoida, tuoda omat näkemyksensä esiin.
            Ja ei voi olla niin, että työntekijöiden
            valitsemat luottamusmiehet ovat vaarassa joutua irtisanotuiksi,
            jos työntekijät päättävät
            toimia.
         
         
         Sen vuoksi tämän viikon uutiset ABB:n Pitäjänmäen
            tehtaalta osoittavat, miten ajankohtainen ja tärkeä tämä lakialoite
            on. Sen vuoksi todella toivon, että työ- ja tasa-arvovaliokunta
            ottaa tämän käsittelyyn ja vahvistaa
            meidän luottamusmiesten asemaa. Se on ainoa tapa — ei
            ainoa, mutta tärkeä tapa — huolehtia
            siitä, että meidän työntekijöillä on
            puolustajansa työpaikoilla.
         
         
       
      
         
         Jari Myllykoski /vas:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Edustaja Arhinmäki toi sen
            esille juuri niin hyvällä kuvauksella, juuri sen,
            mistä tässä asiassa on kysymys. Haluan
            omalta osaltani kuitenkin tuoda sen, että ABB:n pääluottamusmiehen irtisanominen
            oli surunpäivä paikalliselle sopimiselle.
         
         
         Suomen Yrittäjät on ponnekkaasti koettanut tulla
            sille reviirille, jossa myös ne, jotka ovat järjestäytymättömiä yrityksiä,
            voisivat tehdä paikallisia sopimuksia henkilöstönsä kanssa.
            Järjestäytynyt työnantaja ABB, joka on
            järjestäytynyt Teknologiateollisuus ry:hyn, vei
            nyt maton alta tältä kaikelta kehitykseltä,
            mikä olisi voinut olla mahdollista, jos pelisäännöistä oltaisiin
            pystytty jollakin tavoin sopimaan. Kuka on se taho, joka enää uskaltaa
            lähteä sopimaan paikallisesti työnantajan
            kanssa? Surunpäivä siis paikalliselle sopimiselle.
         
         
         Työnantaja yksipuolisella toiminnallaan on murtanut
            uskottavuuden siihen, että me voimme paikallisesti sopia.
            Kaikkien pitää uskaltaa katsoa, minkälainen
            on Teknologiateollisuuden työehtosopimus rakenteeltaan.
            Siellä lukee monessa kohtaa, erityisen monessa kohtaa,
            "ellei paikallisesti toisin sovita tai muuta sovita". Nyt siltä sopijaosapuolelta,
            joka edustaa työehtosopimuksen toista järjestäytynyttä osapuolta
            eli työntekijöitä, siltä sopijalta,
            joka sopii työnantajan kanssa, ollaan viety kaikki se,
            mikä voi mahdollistaa paikallisen sopimisen. On aivan tavatonta
            ajatella, että kuinka voidaan tästä eteenpäin
            rakentaa mitään sellaista, joka yhdessä rakennetaan
            työnantajan tuottavuuden, työntekijöiden
            tulevaisuuden osalta, nimenomaan sen työnantajan tuottavuuden
            kautta tulevaa pysyvää työpaikkaa, jos työnantaja
            ei kunnioita sitä osapuolta vaan yksipuolisella sanelulla
            pyrkii määräämään,
            mikä hyväksi on.
         
         
         Tässä vasemmistoliiton lakialoitteessa on
            yksi toinen huomio, joka tarkoittaa sitä, että Suomi
            on liikkeenluovutustilanteessa EU-tasosta jäljessä niin
            pahoin, että tätä liikkeenluovutuksessa
            olevaa direktiiviä ei ole sen implementointivaiheessa tuotu
            suomalaiseen työsopimuslakiin täysimääräisesti,
            vaan siellä ei osaston luottamusmiehillä ja luottamushenkilöillä liikkeenluovutustilanteessa
            ole sellaisia oikeuksia, mitä EU-lainsäädäntö edellyttää.
            Tällä ehdotuksella myös tämä asia
            korjattaisiin eurooppalaiselle tasolle.
         
         
         Olen aivan varma, että käyttämäni
            puheenvuoron jälkeen seuraavan puheenvuoron käyttäjä tulee
            tarttumaan aiheeseen ponnekkaasti. Mutta olen kyllä lukenut
            jo ennakolta edustajan käyttämän lehtiartikkelin,
            missä hän, valitettavasti hieman ennakoivasti,
            viestitti sitä, että työtuomioistuimen
            selkeällä päätöksellä tässä tapauksessa
            todettiin pääluottamusmiehen kiihottaneen työpaikalla
            työntekijöitä kolmeen laittomaan lakkoon.
            Nyt varmasti on edustajallekin selvinnyt, että näinhän
            ei toki ole, koska tämä asia ei ole ollut työtuomioistuimessa.
         
         
         On tärkeää, kun tämmöisiä irtisanomisia
            tulee — ehkä vielä näin ay-aktiivina
            toivoisin — että tähänkin lainsäädäntöön
            olisi tullut vielä se edellytys, että työsuhdetta
            ei pidetä purettuna ennen kuin työtuomioistuin
            on sen käsitellyt ja sen jälkeen ruvetaan määrittelemään
            sitä, mitä sanktioita siitä rikkomuksesta
            tulee niille osapuolille, jotka ovat syyllisiä.
         
         
       
      
         
         Jukka Kopra /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Totean heti tähän
            aluksi, että ay-liike on suomalaisessa yhteiskunnassa historian
            varrella saanut paljon hyvää aikaiseksi ja meillä on
            luottamusmiesjärjestelmä, joka minusta on tällä hetkellä erittäin
            hyvä. Olen edelleen sitä mieltä, että sitä ei
            kuitenkaan tarvitse sen enempää vahvistaa. Luottamusmiesten
            asema on riittävän vahva.
         
         
         Me tiedämme, että suomalainen yhteiskunta
            ja varsinkin maamme talous on erittäin suurissa vaikeuksissa,
            ja yksi syy, miksi tilanne on tämä, on se, että työmarkkinarakenteemme
            ovat aivan liian jäykkiä ja meillä on
            sääntöjä ja määräyksiä ynnä muuta
            regulaatiota aivan yli oman kotitarpeen.
         
         
         Edustaja Arhinmäellä on varmasti hyvä tarkoitus
            tällä aloitteellaan, mutta katson ainakin omasta
            puolestani, että tämä kyllä lisää jälleen sitten
            sitä regulaatiota, sääntelyä ja
            määräilyä, mitä tässä me
            emme enää tarvitse. Uskon, että toimimalla
            oikein työmailla niin työnantajan puolelta kuin
            työntekijöidenkin puolelta meillä kyllä asiat
            siellä pelaavat sujuvasti.
         
         
         Näihin surullisiin tapauksiin, tai tähän
            yksittäistapaukseen, johon edelliset edustajat puheenvuoroissaan
            viittasivat, en osaa ottaa tarkemmin kantaa, koska en yksityiskohtia
            todellakaan täysin tunne, mutta olen itsekin sitä mieltä,
            että jos työtuomioistuin ei ratkaisua ole antanut,
            niin tällöin ei välttämättä irtisanominenkaan
            ole paikallaan — tai itse asiassa työsuhteen purku,
            sehän on eri asia.
         
         
         Minusta tulisi — ja uskon, että olemme varmasti
            hyvin pitkälle samaa mieltä tästä asiasta — pyrkiä molemminpuolisen
            luottamuksen herättämiseen, mutta se oikea tie
            siihen ei kuitenkaan ole se, että me lisäämme
            sääntöjä ja määräyksiä ja
            jäykistämme rakenteita. Työpaikoilla
            pitäisi päästä siihen tilanteeseen,
            että siellä havaittaisiin, että työnantajat
            ja työntekijät, molemmat osapuolet, ovat samassa
            veneessä. Tavoite on yhteinen: kaikki haluavat tehdä töitä.
            Tehdään paljon töitä, tuottavasti,
            jotta yritykset menestyvät ja tuovat myös hyvinvointia
            tälle yhteiskunnalle.
         
         
         Arvoisa puhemies! En kannata tätä edustaja Arhinmäen
            aloitetta. Mielestäni se on tarpeeton.
         
         
       
      
         
         Jari  Myllykoski /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä ei luo hallinnollisia,
            lisäbyrokraattisia toimenpiteitä. Kysymys on vain
            siitä, että työpaikalla sopijaosapuoleksi
            määritelty työntekijöiden edustaja
            voi olla sopija-asemastaan varma. Edustaja Kopra koettaa väittää käyttämässään puheenvuorossa,
            että tällä lisätään
            niin sanottua hallinnollista taakkaa taikka byrokratiaa, mutta se
            ei todellakaan pidä paikkaansa. Kysymyshän on
            vain siitä, että neuvottelujärjestelmää kehitetään
            siten, että molemmat osapuolet voivat olla varmoja omasta
            neuvottelija-asemastaan. Ei tällä lisätä mitään
            erityisiä menettelyjä siitä, kuinka työpaikoilla
            neuvotellaan. Päinvastoin: neuvotteluaseman molemminpuolinen
            tunnustaminen, jolloin sillä toisella neuvottelijaosapuolella
            on yhtäläiset oikeudet ja parempi luottamus siihen neuvottelupöytään
            asettuessaan, vain hälventää sitä ja
            nopeuttaa ja kehittää sitä neuvottelujärjestelmää.
         
         
         Olen aivan varma ja tiedän oman aiemman työkokemukseni
            perusteella, että niissä yrityksissä,
            missä on avoin ilmapiiri, työnantaja näyttää tilauskirjat
            ja kertoo, missä yritys menee, pääluottamusmies
            ja henkilöstö ovat luottavaisin mielin ja rohkeita
            tekemään niitä paikallisia sopimuksia.
            Mutta on todella tärkeää, että työehtosopimuksen
            kriteereitä noudatetaan järjestäytyneessä kentässä ja
            vain ne osapuolet sopivat paikallisesti, joilla on se valtuutus,
            ja työehtosopimuksella tämä valtuutus
            on annettu pääluottamusmiehelle.
         
         
       
      
         
         Jukka Kopra /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Olen samaa mieltä jälleen
            edustaja Myllykosken kanssa siitä, että avoimuus
            ja reilu peli ovat hyviä pelisääntöjä työpaikoilla
            ja niillä keinoin se yhteistyö saadaan sujumaan
            ja siitä hyötyvät kaikki. Tämä on
            erittäin kannatettava ajatus.
         
         
         Olen kuitenkin myös sitä mieltä,
            että luottamusmiesjärjestelmän ja luottamusmiesten
            asema on työsuhteessa riittävän vahva,
            ja vaikkei tämän lain hyväksyminen lisää hallinnollista
            byrokratiaa nyt välttämättä loisikaan,
            niin se vähentää kuitenkin työnantajan
            pelivaraa. Täytyy olla myös mahdollisuus joissain
            tilanteissa purkaa kätevästi luottamusmiehen työsuhde,
            esimerkkinä vaikkapa tällainen tapaus, kun ollaan
            menty laittomaan lakkoon. Me muistamme, oliko se viime keväänä,
            tapauksen, jossa Suomen satamat menivät kiinni tilanteessa,
            jossa satamaan asiakkaaksi tulleen laivan henkilöstö lähetti
            jonkun sataman luottamusmiehelle tiukkasävyisen sähköpostin,
            ja tästä suututtiin niin kovin, että sitten pantiin
            satamat kiinni. Minun mielestäni tämmöinen
            on kyllä työnantajan toiminnan sabotoimista ja
            koko suomalaisen yhteiskunnan toiminnan sabotoimista, ja tällaisissa
            tilanteissa pitää kyllä työnantajallakin
            olla keinot sitten puuttua luottamusmiesten asemaan, ettei lähdetä ihan keulimaan
            pikkuasioista.
         
         
       
      
         
         Paavo  Arhinmäki /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä ei lisää sääntelyä eikä regulaatiota.
            Tämä vain vahvistaa luottamusmiesten asemaa työpaikoilla
            niin, että he voivat niissä paikallisissa tilanteissa
            luottaa siihen, että kun vie työntekijöiden
            asiaa eteenpäin, kertoo heidän näkemyksiään,
            ei ole pelkoa siitä, että työnantaja
            kätevästi purkaa, niin kuin edustaja Kopra sanoi,
            työsuhdetta. Tämä on aivan oleellista.
            Kyllä tässä selvästi näkyy,
            että työnantajien toimet ovat koventuneet. Samaan
            aikaan vaaditaan paikallista sopimista, mutta paikallinen sopiminen
            ei ole mahdollista ilman työehtosopimuksia ja ilman sitä, että on
            luottamusmiehiä, jotka pitävät huolta työntekijöiden
            asemasta näissä asioissa.
         
         
         Valitettavasti syy, miksi tämä on noussut
            esille, on se, että ei kysymys ole yksittäistapauksista vaan — niin
            kuin esittelypuheenvuorossani kerroin — pelkästään
            metallin puolella on toistakymmentä pääluottamusmiestä tai
            varapääluottamusmiestä irtisanottu, samalla
            tavalla muillakin aloilla. Kyllä työntekijöillä pitää olla
            oikeus ja mahdollisuus myös puuttua niihin vaikeisiin kriisitilanteisiin,
            mitä työpaikalla tulee. Silloin heillä pitää olla
            henkilö, joka voi toimia puhetorvena työntekijöiden
            tunnoille, kertoa asian eteenpäin työnantajalle
            ilman pelkoa siitä, että kätevästi
            työsopimus sen jälkeen puretaan.
         
         
       
      
         
         Jari  Myllykoski /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Olen aivan vakuuttunut siitä, että edustaja
            Kopra ei tarkoittanut kätevyydellä aivan sitä,
            minkälaisen kuvan tuosta sanonnasta sai, mutta siihen tarttuen
            minä haluan uskoa, että edustaja Kopra ei halua
            olla kätevä emäntä, joka tekee
            asioista helpohkoja irtisanomisen ja työsuhteen purkamisen
            osalta. Työsuhteen purkamiseen on erittäin raskas
            kriteeristö, jotta kaikenkaikkinen luottamus voidaan menettää.
         
         
         On hyvä huomata tässä tilanteessa
            ja arvioida myös se, että luottamusmies ei sinällään
            voi olla järjestämässä laittomia
            lakkoja. Jos laittomien lakkojen järjestäjäksi
            osoittautuu pääluottamusmies, joka ei nauti edustamiensa
            työntekijöiden luottamusta, voidaan työsuhde
            purkaa. Eli tässä kohtaa emme hae mitään
            sellaista erityistä asemaa pääluottamusmiehelle,
            jotta hänestä ei millään muotoa
            voitaisi päästä eroon. Ei ole siitä kysymys,
            vaan kysymys on juuri siitä, että luottamuksella
            valitulle pääluottamusmiehelle tulee työsuhdeturva.
            Mutta jos pääluottamusmies menettää edustamiensa
            ihmisten luottamuksen, silloin ollaan toisessa asemassa ja silloin
            puntaroidaan näitä asioita aivan erilaisessa kulmassa.
            Ei pidä nyt sekoittaa tässä, että tällä lakiehdotuksella
            luotaisiin jotakin aivan uutta asiaa luottamusmiehen turvaksi, vaan
            kysymys on siitä, että neuvotteluasema, oikeudenmukaisuus
            toteutuisi.
         
         
         
         
       
      
         
         Jukka Kopra /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ehkä sanan "kätevä"
            tilalla edellisessä puheenvuorossa olisi voinut olla jokin
            "käytännöllinen keino" tai muu vastaava.
         
         
         Minusta kuitenkaan sekään, että työntekijät sitten
            itse asiassa päättävät siitä,
            kuka yrityksessä on töissä ja kenelle
            työnantaja palkkaa maksaa tällaisessa tilanteessa,
            niin kuin edustaja Myllykoski äsken ymmärtääkseni
            sanoi, ei kyllä ole oikein. Kyllähän
            työnantajan pitää voida päättää viime
            kädessä sovituin ehdoin ja työsopimuslakia
            noudattaen, keitä yhtiössä työskentelee.
            Siinä mielessä tämä mielestäni
            kyllä lisää työnantajan taakkaa
            kohtuuttomasti.
         
         
         
         
       
      
         
         Jari Myllykoski /vas:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Lupaan, että tämä on
            viimeinen puheenvuoroni tässä asiakohdassa, mutta
            edustaja Kopralle on pakko kyllä sanoa, että kuulee
            ja näkee, mutta haluaa sanoa toista. Eli ei todellakaan
            ole kysymys siitä, että halutaan lisätä millään
            tavoin sitä taakkaa. Kyllä kysymys on nimenomaan
            siitä, että se valittu pääluottamusmies
            voisi uskottavammin olla sopijaosapuolena, että häntä myös kuunnellaan
            ja hänen ei tarvitse tavallaan pelätä, että sitä paikallista
            sopimusta voidaan tehdä, ja siihen paikalliseen sopimukseen
            liittyvissä neuvotteluissa ollessaan sen henkilöstön,
            joka hänet on valinnut, edustajana edustamassa sitä mielipidettä,
            kun tehdään paikallista sopimista, työpaikkansa
            turvaten.
         
         
         Kysymys on nimenomaan luottamusmiehen uskosta siihen, että hän
            voi tehdä työtään omassa ammatissaan
            ja silti edustaa valittuna luottamusmiehenä niitä työntekijöitä,
            jotka ovat hänet siihen asemaan äänestäneet.
            Siitä on kysymys perimmillään, ja tällä lakiesityksellä ei
            todellakaan luoda mitään uutta, hankalampaa byrokratiaa. Työnantaja
            päättää, kenet hän
            palkkaa, päättää myös
            irtisanomisesta. Nyt on kysymys siitä, voiko purkaa työsuhdetta
            ilman perustetta.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.