8) Hallituksen esitys laiksi kiinteistöverolain muuttamisesta
       
         					
      
      
         
         Olavi Ala-Nissilä /kesk(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Esillä on, mikäli nyt
            olen oikeassa laissa, esitys kiinteistöverolain muuttamisesta,
            jota valiokunta ja sen verojaosto valmistelevasti ovat käsitelleet
            suhteellisen perusteellisesti. Esityksessähän
            ehdotetaan muutettavaksi kiinteistöverolakia siten, että rakentamattoman,
            asuintarkoitukseen kaavoitetun rakennuspaikan kiinteistöverotusta
            koskevia säännöksiä muutettaisiin
            siten, että kunnanvaltuuston on määrättävä 14:ssä Pääkaupunkiseudun
            ja kehysalueen kunnassa rakentamattomalle rakennuspaikalle veroprosentti,
            joka on vähintään yhtä prosenttiyksikköä yleistä kiinteistöveroprosenttia
            korkeampi. Lisäksi tässä ehdotetaan ydinvoimalaitoksiin
            liittyen kiinteistöveroprosenttia korotettavaksi 2,2 prosenttiin,
            muun voimalaitoksen kiinteistöveroprosenttia 1,4 prosentista
            2,5 prosenttiin. Vesi- ja tuulivoimalaitoksen, jonka nimellisteho
            on enintään 10 volttiampeeria, sovellettaisiin
            kunnanvaltuuston määräämää yleistä kiinteistöveroprosenttia
            eli niiden kiinteistöveroprosentti muuttuisi. Perustuslakivaliokunta
            ja hallintovaliokunta ovat antaneet tästä valtiovarainvaliokunnalle
            lausuntonsa.
         
         
         Voimalaitosten kiinteistöveroprosentin osalta esityksellä on
            tarkoitus tukea voimalaitoskuntien taloudellista asemaa. Korotuksen
            tuottamaksi hyödyksi on arvioitu noin 14 miljoonaa euroa. Valiokunta
            pitää esitystä perusteltuna ja kannatettavana.
            Koska jäljellä olevan rakentamattoman vesivoiman
            käyttöönottoon liittyy ilmeisiä kannattavuusongelmia,
            valiokunta pitää kuitenkin uusia vesivoimalaitoksia
            koskevan siirtymäkauden jatkamista perusteltuna. Hallitus
            on esittänyt kymmenen vuoden siirtymäkautta vuoden 2006
            alun jälkeen käyttöön otettaville,
            nimellisarvoltaan yli 10 megavolttiampeerin laitoksille. Tässä suhteessa
            valiokunta teki muutoksen. Valiokunta esittää,
            että siirtymäkautta pidennettäisiin investointihankkeiden
            laatu huomioon ottaen kahdella vuodella.
         
         
         Paljon myöskin keskusteltiin siitä muutoksesta,
            joka on kuntien kannalta merkittävä, jonka mukaan
            enintään 10 megavolttiampeerin vesivoimalaitoksille
            sovelletaan yleistä kiinteistöveroprosenttia.
            Valiokunta piti tätä perusteltuna, mutta jotta
            pienvoimaloiden sijaintikunnat eivät joutuisi esityksen
            vuoksi kohtuuttomiin vaikeuksiin, valiokunnan mielestä esityksen
            seuraamukset on syytä selvittää. Tarpeen
            mukaan on ryhdyttävä toimenpiteisiin, joilla verotuottojen
            menetykset kunnille voidaan korvata. Siksi tähän
            sisältyy valiokunnan lausumaehdotus.
         
         
         Puhemies! Paljon on keskusteltu sitten siitä, onko
            tällä kiinteistöveroprosentin korotuksella myönteisiä vaikutuksia
            sen suhteen, että nyt Pääkaupunkiseudulla
            ja kehysalueen kunnissa saadaan enemmän maata asuntotuotantoon.
            Selväksi tuli, että merkitykset eivät
            ole kovin mittavat, mutta kuitenkin plus-merkkiset, ja valiokunta puoltaa
            esitystä. On selvää, että tarvitaan
            myöskin muita toimia, ehkä myöskin valtion
            omistamien maiden osalta ja laajemminkin, jotta asuinkuntarakentamista
            nimenomaan täällä Pääkaupunkiseudun
            kehyskuntien alueella voidaan soveltaa. Monissa kunnissa tämä esitys
            on nyt ehkä hivenen myöhässä.
            Monissa kunnissa on jouduttu kiinteistöveroprosentti jo
            päättämään, mutta siellä on
            sitten tietysti varaukset, jos eduskunta tämän
            lopullisesti hyväksyy, ja niinhän me tässä, arvoisa
            puhemies, olemme tämän perustellun lakiesityksen
            osalta tekemässä.
         
         
       
      
         
         Kari Uotila /vas:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Tämä lakimuutos on
            oikeastaan aika iso, tai sillä on suuret yhteydet. Tällä tietenkin
            pyritään puuttumaan siihen tilanteeseen, joka
            vallitsee erityisesti täällä Pääkaupunkiseudulla
            asuntojen ja asumisen hintatasossa. Sehän on seurausta
            tonttipulasta, elikkä tällä pyritään
            osaltaan antamaan pieni signaali siitä, että rakennuskelpoisia
            tontteja otettaisiin rakentamisen piiriin. No, hyvin pieni merkitys
            on tietenkin kuntatalouden kannalta. Hallitushan on kaavaillut hallitusohjelmassaan
            ja muutoinkin, että kiinteistövero yleisestikin
            olisi kuntien talouden kohentamisen yksi väline, ja siitä varmaan
            odotellaan sitten esityksiä myöhemmin, muun muassa
            näiden kiinteistöverotasojen alarajojen ja ylärajojen
            muuttamisesta. Mutta tässä yhteydessä täytyy
            tietysti todeta, että näillä muutoksilla
            ei varmasti kovin paljon yksittäisen kunnan eikä kuntatalouden
            kokonaisuuttakaan auteta siitä konkurssitilasta, johon
            hallitus on sen ajanut.
         
         
         Sitten tässä on ympäristöulottuvuus,
            jota pidän asunto- ja ympäristöjaoston
            kannalta hyvin merkittävänä ulottuvuutena.
            Tilannehan on nimittäin se, että juuri tänä aamuna
            taisin kuunnella Korpista Helsingistä, kun hän
            totesi, että Helsingissä verrattuna esimerkiksi
            Tukholmaan ja Kööpenhaminaan päästetään
            kasvihuonekaasuja kaksi kertaa niin paljon ja yksi keskeinen syy
            on tietysti se, joka jo todettiin aikaisemman ilmastostrategian
            yhteydessä, erittäin suuri ongelma, kasvukeskusten
            hajautuva yhdyskuntarakenne. Elikkä ei tiivistetä,
            vaan yhdyskuntarakenne hajautuu, mennään neitseelliseen
            luontoon, mennään yhä kauemmaksi työpaikoista
            ja palveluista eikä edes sitten tässä laajentumisessa
            sijoituta esimerkiksi joukkoliikenteen, puhumattakaan raideliikenteen
            piiriin.
         
         
         Tämä hajautuva yhdyskuntarakenne on se ulottuvuus,
            joka on konkretiaa tänäkin päivänä Pääkaupunkiseudulla.
            (Ed. Ala-Nissilä: Tarkoittaako edustaja Nurmijärveä?) — Minä tarkoitan vaikkapa
            Espoota, omaa kotikuntaani. Espoon sisällä tapahtuu
            tätä, havitellaan Histan korpia, Espoon kartanon
            korpia ja muita rakennusmaaksi, kun ei saada tiivistettyä riittävästi
            itäistä ja eteläistä Espoota
            rakentamiselle. Elikkä tämä muutos on,
            että määrätään
            vähintäänkin 1 prosentin verran yli yleisen
            kiinteistöveron korotettua kiinteistöveroa rakentamiskelpoiselle
            tontille ja niillä rajauksilla, jotka tässä lakiehdotuksessa
            on.
         
         
         Ennen kuin tämä oli vapaaehtoisena mahdollisuutena,
            niin tätähän arvosteltiin hyvin voimakkaasti
            siitä, että se koskee rintamamiestontteja, niin
            sanottuja kirveenvarsitontteja ja kaikkea tällä tavalla.
            Nythän tässä nämä rajaukset
            tekevät sen, että tämä ei tällä tavalla
            asumiskäytössä oleviin tontteihin tai
            edes asumiskäytössä olevan tontin rajoittavaan
            tonttiin liity. Mutta on aivan käsittämätöntä ja
            sitä ei voida taloudellisesti, sosiaalisesti eikä ekologisesti
            hyväksyä, että sellaiset tontit, joihin
            kunta on käyttänyt veronmaksajien rahaa sekä kaavoituskustannuksiin
            että kunnallistekniikan rakentamiskustannuksiin, esimerkiksi
            rakennusliikkeet tai muut vaan arvonnousua odotellessaan jättävät
            rakentamatta. On hyvä, jos tämä pieneltäkin
            osin edesauttaa näiden tonttien liikkeelle lähtöä,
            niin kuin se on tehnyt esimerkiksi Mäntsälässä,
            jossa on käytetty tätä vapaaehtoisen
            mallin pohjalta. Mäntsälä on selkeästi
            todennut, että tämä on kiihdyttänyt
            tonttien käyttöönsaantia ja sillä tavalla
            se vaikutus, jota tällä haetaan, on siellä toteutunut.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä suhteessa vasemmistoliiton
            eduskuntaryhmä yhtyy hallituksen esitykseen, mutta korostaa
            tietysti sitä, niin kuin täällä jo
            valiokunnan puheenjohtaja, ed. Ala-Nissiläkin totesi, että tämä ei
            tietenkään riitä, vaan tarvitaan paljon
            muitakin toimenpiteitä. Toivottavasti nyt tulee hyvin selkeä esitys
            pikaisesti esimerkiksi siitä, millä tavalla Kapiteelin
            realisoinnin yhteydessä ratkaistaan se, että nämä keskeiset
            maa-alueet muun muassa täällä Pääkaupunkiseudulla
            tästä kaupasta ja tästä realisointiratkaisusta
            irrotetaan ja löydetään keinot, jolla
            ne saataisiin sitten asuntotuotannon käyttöön
            kohtuuhinnalla.
         
         
         No, mitä tulee sitten voimalaitoksiin, on ihan ok,
            että voimalaitoksille myöskin kiinteistöveroa
            korotetaan kohdistuen nyt erityisesti ydinvoimalaitoksiin ja vesivoimalaitoksiin,
            mutta myöskin muutoin voimalaitoksiin. Kiinnitän
            tässä huomion siihen, että tässäkin
            tuntuu olevan nihkeyttä, otanpa jälleen esimerkeiksi
            Espoon ja vaikkapa Vantaan. Vantaa käytti tätä mahdollisuutta
            hyväkseen ja omaa voimalaitostaan sitten rahastaa tällä maksimiverolla
            2,5 prosentilla, mutta Espoopa ei tätä tehnyt.
            Elikkä kun vantaalaiset määräävät
            Helsingin ja Vantaan yhteiselle energialaitokselle korkeamman kiinteistöveron, niin
            Espoo ei sitä tee kuitenkaan saksalaiselle ydinvoimayhtiölle,
            joka suurelta osin E.onia omistaa, entistä Espoon Sähköä.
            Minusta se nyt on tietysti huonoa kunnallispolitiikkaa eikä sinällään
            tähän saliin kuulu.
         
         
         Mutta sitten ongelmaksi tulevat, niin kuin täällä puheenjohtaja
            Ala-Nissilä jo viittasi, nämä pienet,
            enintään 10 megavolttiampeerin voimalaitokset,
            joiden kiinteistövero, kun se nyt määritellään
            käytännössä alemmaksi, on ongelmallinen
            monille esimerkiksi Itä-Suomen kunnille. Pienessä kunnassa
            ne verotulot, joita on tullut tätä kautta, ovatkin
            yllättävän merkittäviä.
            Täällä taidettiin mainita jossakin muun
            muassa Varpaisjärvi esimerkkinä, oliko niin, elikkä vaikka vaan
            jotain 60 000 euroa oli tappio sellaisessa pienessä kunnassa,
            niin jos se suhteutettaisiin vaikkapa Helsingin väkilukuun,
            niin sen kuntataloudellinen merkitys olisi Helsingissäkin
            ihan toinen.
         
         
         Sen vuoksi vasemmistoliiton valtiovarainvaliokuntaryhmä esittää vastalauseessaan
            numero 1 voimaantulosäännökseen muutosta,
            jossa näiden enintään 10 megavolttiampeerin
            voimalaitosten osalta kunnanvaltuusto voi vuosina 2006—2010 toimitettavassa
            kiinteistöverotuksessa määrätä erikseen
            veroprosentin, jota sovelletaan näihin voimalaitoksiin
            kuuluviin rakennuksiin ja rakennelmiin ja täksi veroprosentiksi
            voidaan määrätä enintään
            1,40, kun se nyt tämän ehdotuksen mukaan olisi
            määrättävä 1 prosentiksi.
            Elikkä turvattaisiin tällä siirtymäkaudella
            myöskin näiden kuntien verotulot tältä osin,
            kun tiedetään, missä ahdingossa nämä kunnat
            ovat ja kuntatalous yleensäkin on.
         
         
       
      
         
         Jouko Laxell /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Valtiovarainvaliokunnan enemmistö on
            hyväksynyt hallituksen esityksen, jolla pakotettaisiin 14
            Pääkaupunkiseudun ja kehysalueen kuntaa nostamaan
            rakentamattomien rakennuspaikkojen kiinteistöveroprosentti
            vähintään 1 prosenttiyksikköä yleistä kiinteistöveroprosenttia
            korkeammaksi. Tällä toimenpiteellä hallitus
            pyrkii muka edistämään asuntorakentamiseen
            kaavoitetun rakennusmaan saamista asuntotuotannon käyttöön.
            Mielestäni tämä laki rikkoo kuntien itsemääräämisoikeutta.
            Valtio ohittaa yksioikoisesti kuntien vallan päättää lain
            puitteissa kiinteistöveroistaan ja yksinvaltaisesti määrää kuntia
            kuuntelematta kiinteistöveroista.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksen seurauksena on
            lisää rakentamattomia tontteja ja rakentamisen
            hinnan nousu. Tätä taustaa vasten ihmettelenkin
            Pääkaupunkiseudun kuntien myötäsukaista
            suhtautumista asiaan. Hallituksen kannalta olisi ollut viisaampaa
            myydä valtionlaitosten ja ennen kaikkea Kapiteelin maat Pääkaupunkiseudun
            kunnille edulliseen hintaan ja saada ne näin hyötykäyttöön.
            Mielestäni pieni kiinteistöveroprosenttikorotus
            ei vaikuta tonttien myyntihalukkuuteen yhtään.
         
         
       
      
         
         Ahti Vielma /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Yleisesti voisi sanoa, että kunnassa
            on hoidettu hyvin kaavoitus- ja maapolitiikka silloin, kun kaavoitettua
            tonttimaata on tarjolla oikeasta paikasta, oikeaan aikaan ja kohtuulliseen
            hintaan. Tehtävä ei ole suinkaan helppo, mutta
            jos oikeaa aktiivisuutta tuossa maapolitiikassa ja kaavoituksessa on
            ja se tapahtuu oikeaan aikaan, on tuloskin yleensä hyvä.
         
         
         Maassamme on useita kuntia, joilla on jo vuosia, jopa vuosikymmeniä,
            ollut hyvä maapoliittinen imago. Toisaalta on kuntia, jotka
            elävät maapoliittisesti niin sanotusti kädestä suuhun.
            Ajattelutapa on ollut liian lyhytjänteistä, eikä tulevaisuuteen
            ole osattu varautua. Eräs ongelma-alueistamme
            on nyt ja on ollut jo pitkään Pääkaupunkiseutu.
            On luonnollista, että Pääkaupunkiseudun
            ongelmat ovat myös suuremmat kuin ongelmat muualla maassamme,
            jopa siellä olevissa aluekeskuksissa. Tänä päivänä kuitenkin puhutaan
            ongelmista, joista keskusteltiin jo kolme vuosikymmentä sitten.
            Olen Helsingin seudun virkamiehenä osallistunut tuohon
            keskusteluun jo 60-luvun lopussa.
         
         
         Keskeisiä vastuun kantajia ovat olleet maapolitiikan
            onnistumista rajoittaneet poliitikot. Se on kaikkien rehellisesti
            tunnustettava. (Ed. Uotila: Espoossa kokoomus!) — Vasemmistolainen
            linja kaavoitus- ja maapolitiikassa 1970- ja 1980-luvuilla, ed.
            Uotila, johti seurauksiin, josta nyt kärsimme. Tuolloinhan
            kaavoitettiin monella vasemmistopaikkakunnalla vain yhteiskunnan maata
            eikä yksityisten kanssa suostuttu tekemään
            sopimuksia, kauppoja, eikä yleensä edes paljon
            keskustelemaan. Rakennuskiellot olivat aivan yleisiä tuolloin
            vasemmistolaisilla paikkakunnilla, ja siitä seurasi monen
            alueen ränsistyminen. — Nyt ollaan samoin monella
            paikkakunnalla ja juuri samoilla paikkakunnilla vielä suurempien
            ongelmien keskellä.
         
         
         Helsingin seudulla eivät maapoliittiset ongelmat poistu
            hallituksen esittämin keinoin eli korottamalla kiinteistöveroa.
            Saattaa käydä päinvastoin. Kun tuudittaudutaan
            siihen, että veron korotuksella tonttitilanne korjataan,
            suuret ratkaisut jäävät tekemättä ja
            ongelmat vain pahenevat aikaa myöten. Vireillä oleva
            kunta- ja palvelurakenneuudistus toivottavasti johtaa siihen, että Helsingin
            kaupungin alue suurenee oleellisesti. Vain siten pääkaupunki
            voi rakentaa, laajeta ja kehittyä riittävästi.
         
         
         Vastaava tilanne on Keski-Suomessa Jyväskylässä.
            Jyväskylä on pinta-alaltaan vajaat 100 neliökilometriä.
            Jos vertaamme Kuopioon, niin se on 1 000 neliökilometriä,
            ja Rovaniemeen, niin se kuntaliitoksen jälkeen on 8 000
            neliökilometriä. Jos yksinkertaisesti alle 100
            neliökilometrin kasvukeskuksessa maa loppuu, niin maapoliittiset
            ongelmat ovat edessä, sille ei voi yhtään
            mitään. Toisen maalle kun ei saa rakentaa eikä toiseen
            kuntaan varsinkaan, ja kunnallislaki tulee vastaan sitä toimenpidettä ilman
            muuta.
         
         
         Kokoomus on eriävässä mielipiteessään
            todennut, että hallituksen pitäisi veronkorotusten sijaan
            tuoda eduskunnalle esityksiä kaavoituksen nopeuttamisesta
            sekä valtion maiden luovuttamisesta kohtuulliseen hintaan
            rakentajille, aivan niin kuin täällä ed.
            Uotila korosti, se on hyvin tärkeä asia. Korostamme
            edelleen näiden toimenpiteitten tärkeyttä.
            Valtiovarainministeri Heinäluoma on aivan äskettäin
            luvannut valtion maita kohtuullisella hinnalla rakentajille. Me
            kokoomuksessa kiirehdimme konkreettisia toimenpiteitä tuon
            lupauksen mukaisesti.
         
         
         Edelleen kiirehdimme puuttumista kaavoitusta hidastaviin ongelmakohtiin,
            kuten kaavoituksen yksinkertaistamiseen ja nopeuttamiseen. On erittäin
            mielenkiintoista ollut havaita, että käytännön
            rakennustoimintaa harjoittavien taholta monessa eri kunnassa kerrotaan,
            että muun muassa valitusten vuoksi kaavoitus on liian hidasta. Meille
            esimerkiksi ympäristövaliokunnassa on moneen kertaan
            tilastoin kerrottu, että tämä ei pidä paikkaansa.
            No, tosiasian varmaan tietävät käytännön
            elävää elämää elävät
            kuntien ihmiset.
         
         
         Mutta ennen kaikkea asenteissa tulisi tapahtua oleellinen muutos,
            siis asenteissa maapoliittisiin kysymyksiin. Yksityinen maanomistaja
            ei saa olla vastustaja, vaan yhteistyökumppani kaavoitus-
            ja maapolitiikassa. Perusperiaatehan on se, että on kaksi
            painavaa argumenttia: on yksityisen omistusoikeuden perustuslain
            suoja, ja toisaalta on määräyksiä,
            että yksityisen oikeuden pitää väistyä yleisen
            edun tieltä. Näiden kahden keskeisen asian keskellähän
            kamppailevat sitten kuntien virkamiehet ja päättäjät.
            Hyvä lopputulos ei onnistu muutoin kuin neuvottelemalla
            ja neuvottelemalla ja jälleen kerran neuvottelemalla ja
            riittävän ajoissa niin, että vuosia ennen
            jo pitäisi käydä ne perusneuvottelut
            ja keskustelut yksityisten kanssa, ennen kuin se varsinainen h-hetki
            elikkä itse rakentaminen on edessä. Näin
            pitäisi tehdä myöskin Pääkaupunkiseudulla.
            Sillä tavalla tulisi maata kunnille, rakentajille, rakennuttajille
            ja yksityisille ihmisille, eikä tällä tavalla veroa
            korottamalla.
         
         
         Ed. Ala-Nissilä valiokunnan mietintöä esitellessään
            totesi, että eivät tämän lakimuutoksen vaikutukset
            ole mittavat, mutta kuitenkin plusmerkkiset. Olisi mielenkiintoista
            nähdä muutaman vuoden kuluttua, onko tuo lopputulos
            edes plusmerkkinen. Haitat saattavat olla jopa suuremmat kuin hyödyt.
         
         
       
      
         
         Arto Satonen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä on käynyt
            niin, että hallitus on onnistunut paikallistamaan ongelman,
            mutta löytänyt sen ratkaisemiseksi täysin
            väärät lääkkeet. Ed.
            Vielma hyvin jo kuvasi, mitä olisi pitänyt tehdä.
         
         
         Siltä varalta, että tämän
            tyyppinen lakiesitys jossain vaiheessa leviää myöskin
            Suomen nopeimmin kasvavalle alueelle eli Pirkanmaalle, haluaisin
            tuoda esille ne asiat, minkä vuoksi kaavoittaminen ainakin
            meillä päin on hidasta.
         
         
         Valitusprosessien lisäksi toinen asia on se, että ei
            kuntien kannata kasvattaa väkilukuaan enempää kuin
            1—1,5 prosenttiyksikköä vuodessa, koska
            tulijat ovat lapsiperheitä, on rakennettava uusia päiväkoteja,
            on rakennettava kouluja, ja koska näihin ei saada valtionosuuksia,
            niin kunnat tietoisesti rajoittavat tonttitarjontaa ja sitä kautta
            väestönkasvua. Tämä on se todellinen
            ongelma, ja jos sitä ei kyetä ratkaisemaan, niin nämä tällaiset
            keinot, mitä nyt käytetään,
            ovat vain kosmetiikkaa. Niillä yritetään
            ikään kuin näyttää,
            että jotain tehdään, mutta tosiasiassa
            ei saada mitään aikaan.
         
         
       
      
         
         Bjarne Kallis /kd:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Nähtäväksi
            jää, minkälainen merkitys tällä kiinteistöveron
            korottamisella on asuintonttien hintoihin ja asuntojen hintoihin.
            Joitakin vuosia sitten eduskunta sääti lain, jolla
            oli aivan sama tavoite eli tuoda markkinoille lisää tontteja,
            ja se laki oli porkkanaluontoinen, kun tämä on
            enemmän piiskan luontoinen. Porkkana oli se, että joka
            myy kunnalle kiinteistön, ei maksa luovutusvoitosta veroa.
            Tämä toi kyllä kunnille hyvin paljon
            tonttimaata. Tietenkin kunnat, niin kuin valtiokin, menettivät
            luovutusvoittoveron, mutta hinnat tippuivat, kun luovutusvoitosta
            ei veroa tarvinnut maksaa.
         
         
         Toinen seikka, mihin haluan kiinnittää huomiota,
            ovat ne voimalaitokset, joiden kapasiteetti ylittää 10
            megavolttiampeeria ja jotka otetaan käyttöön
            vuoden 2006 jälkeen. Sellaisille voimalaitoksille myönnetään
            valiokunnan mietinnön mukaan 12 vuoden siirtymäkausi,
            eli korotettu kiinteistövero ei koske niitä siirtymäkauden
            ajalta. Kun asiantuntijoita kuultiin, niin Kemijoki Oy antoi ymmärtää,
            että joitakin kohteita on suunnitteilla tai ainakin yksi
            kohde on suunnitteilla ja sen kannattavuus riippuu hyvin paljon
            siirtymäajan pituudesta. Kemijoki piti tärkeänä,
            että siirtymäaika olisi 20 vuotta.
         
         
         Hallituksen esityksessä on siirtymäkausi 10 vuotta,
            mutta mietinnössä tämä on nostettu
            12 vuoteen, ja vastalauseessa esitämme, että siirtymäkausi
            olisi 15 vuotta ottaen huomioon, että mahdollisesti, jos
            tämä investointi jää toteuttamatta,
            silloin menetys on kyllä hyvin suuri, ja kolme vuotta (Puhemies
            koputtaa) sinne sun tänne, jos sillä varmistetaan,
            että investointi lähtee käyntiin, niin
            pidämme tärkeänä, että se
            olisi silloin se 15 vuotta.
         
         
       
      
         
         Jari Koskinen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Kyllä aika selvästi
            tuli esille tuolla valiokunnassa se, että jos nyt esitetään,
            että nostetaan 1 prosentilla rakennuspaikan kiinteistöverotusta, kun
            vastaavasti samaan aikaan Pääkaupunkiseudulla
            tonttien hinnat vapailla markkinoilla nousevat vuodessa 10 tai jopa
            20 prosenttia, niin eihän tällaisella 1 prosentin
            nostamisella mitään merkitystä tonttien
            tarjontaan ole. Siinä mielessä, kun ed. Kallis
            totesi, että aiemmin edellisen hallituksen aikana kokeiltiin
            porkkanaa eikä keppiä, niin kuin tämä hallitus
            tekee, eli vapautettiin luovutusvoittoverosta ne omistajat, jotka
            myivät kunnille rakennusmaata, niin se oli erittäin
            hyvä asia ja sitä olisi kannattanut varmaan tässäkin
            yhteydessä harkita. Mutta kävi myös esille,
            että tätä vaihtoehtoa ei tämä nykyhallitus
            ollut harkinnut, vaan haluttiin lähteä suoraan
            tälle keppilinjalle. Aika sitten näyttää,
            onko tällä mitään merkitystä.
         
         
         On totta, että monissa kunnissa kaavoitus on erittäin
            hidasta. Voi sanoa, että varmaankin maankäyttö-
            ja rakennuslakia, joka vähän aikaa sitten hyväksyttiin,
            olisi syytä tarkastella kriittisesti uudelleen, luoda sellaisia
            käytäntöjä, jotka mahdollistaisivat
            sen tietysti, että kuunnellaan ihmisiä, joihin
            kaavoitus vaikuttaa tai joita se koskettaa, mutta samalla myös
            luotaisiin sen verran nopeita menettelyjä, että nämä kaavoitusprosessit
            eivät veisi liikaa aikaa. Nyt usein on myös käynyt
            niin, että tehdään tämmöisiä niin
            sanottuja tarkoituksenmukaisuusvalituksia, valitetaan vain sen takia,
            että saadaan asioita lykättyä eteenpäin,
            ja se ei ole kyllä kenenkään etu. Toki on
            myönnettävä se, ettei hallinto-oikeudessa
            pystytä ratkaisemaan selvästi eikä sellaista
            lainsäädäntöä voida
            tehdä, missä voitaisiin automaattisesti sanoa,
            että tämä valitus on tehty ainoastaan kiusantekotarkoituksessa
            niin, ettei tässä olisi jotain muutakin taustalla.
            Mutta varmaan voitaisiin miettiä niitä muita käytäntöjä,
            millä parannettaisiin tilannetta ja samalla helpotettaisiin myös
            hallinto-oikeuksien ruuhkaa.
         
         
         Herra puhemies! Yksi pikkuinen huoli on kyllä ihan
            näin verolakeja säätävän
            elimen jäsenellä se, että tämä hallituksen
            ehdotus 12 b §:ksi, missä säädetään
            veroprosentin nostamisesta, on kyllä kirjoitettu aika lailla
            jännästi. Siellä 2 momentissa rajataan
            se, että jos tämä rakennuspaikka sattuu
            olemaan saman omistajan omistamalla tontilla eli omistajalla on
            tontti, jolla on myös toinen rakennuspaikka, ja jos se
            varsinainen rakennus on omistajan vakituisessa asuinkäytössä oleva
            asuinrakennus, niin näitä se ei koskisikaan.
         
         
         Termi sinänsä, että on "omistajan
            omassa vakituisessa asuinkäytössä", on
            kyllä aika mielenkiintoinen. Voihan käytännössä olla
            sellainen tilanne, että omistaja on vuokrannut oman asuntonsa
            vaikkapa omille lapsilleen tai omalle lapselleen ja hänen
            perheelleen käyttöön, ja jos siinä sitten
            on tilaa tontilla ja siihen toinenkin voitaisiin rakentaa, niin
            silloin se ei varmaan enää ole omistajan omassa
            vakituisessa käytössä, eli joudutaan
            tekemään melko vaikeata rajankäyntiä siitä,
            mitkä tontit sitten täyttävät
            nämä 2 momentin kriteerit niin, että näitä siis
            tämä korotettu veroprosentti ei kuitenkaan koskisi.
            Käytännössä tämä työ täytyy
            tehdä kunnissa ja verottajan toimesta yksitellen, joka
            ainoa tontti pitää käydä läpi,
            ja se aiheuttaa kyllä kustannuksia. Sitten siitä rahasta,
            mikä tällä veronkorotuksella tulee, osa
            kyllä hukkuu näihin kustannuksiin. Eli paljon
            parempi tapa olisi ollut se, että meillä olisi ollut
            käytössä jonkin näköinen
            luovutusvoiton verovapaus ja sitä kautta olisi saatu tontteja
            lisää rakennuskäyttöön.
         
         
         Herra puhemies! Lopuksi vielä, kun ed. Kallis puhui
            voimalaitoksista, niin kyllä selvä asia on se,
            että Suomessa on jonkin verran rakentamatonta vesivoimakapasiteettia,
            ja varmaan ympäristösyistä ja monista
            muistakin syistä olisi hyvä, että se
            tulisi käyttöön. Mutta koska investoinnit ovat
            erittäin pitkäaikaisia eivätkä niiden
            kannattavuudet ole kovinkaan hyviä, niin pidemmällä siirtymäajalla
            tämän kiinteistöveron korotuksen osalta
            saataisiin ehkä muutama rakennushanke myös vesivoiman
            osalta liikkeelle, ja se olisi kyllä hyvä asia
            tänä aikana, kun puhutaan Kioton sopimuksista
            ja päästöasioista.
         
         
       
      
         
         Erkki  Pulliainen  /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kiinnitän huomiota vain ihan muutamaan
            asiaan.
         
         
         Ed. Uotila kiinnitti jo huomiota yhdyskuntarakenteen hajautumiseen,
            joka täällä Pääkaupunkiseudullakin
            on ihan merkittävä ongelma. On aika käsittämätöntä,
            että on ajauduttu sellaiseen tilanteeseen, että sellaisen
            yhdyskuntarakenteen aikaansaaminen, joka olisi sillä tavalla
            kiinteä, että se mahdollistaisi joukkoliikennepalvelujen
            luomisen jnp., näyttää olevan käytännössä mahdotonta,
            ihan kerta kaikkiaan mahdotonta. Kun siirrytään
            siihen aikaan, jossa energian hinta on nykyisestä kaksin-kolminkertaistunut,
            niin kyllä tämä tulee rankasti vastaan.
         
         
         Toinen asia, johon kiinnitän huomiota, on tämä Kapiteeli,
            onneton instituutio. Kaikkea ne valtiovarainministeriön
            virkamiehet keksivät ja saavat ministerit ja kansanedustajat
            hyväksymään. Ei mitään
            muuta kuin dynamiittia alle koko tälle instituutiolle ja
            sellaiseen toimintaan, että pystytään
            järkevästi hoitamaan yhteiskunnan keskeiset asiat,
            ja se liittyy juuri tähän yhdyskuntarakenteen
            aikaansaamiseen. Tämä äskeinen räjäytys
            ei ollut fyysinen vaan instituution hajottamispyrkimys.
         
         
         Kolmas asia, johon kiinnitän huomiota ja joka on hyvä asia,
            on Pohjois-Suomen vesivoimalaitoskuntien kiinteistöveron
            korotusmahdollisuus, vihdoinkin. Tässähän
            oli sellainen professori Edvard Anderssonin lakiteksti, jota Lex
            Anderssoniksi täällä vuosikaudet kutsuttiin.
            Sitä ei mikään näistä hallituksista,
            monista hallituksista, pystynyt saamaan aikaiseksi. Nyt vihdoinkin tämä hallitus
            on saanut jotakin liikettä aikaiseksi. Se olkoon sille
            ansioksi.
         
         
       
      
         
         Tuija Nurmi /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tästä metropolin rakentamisesta
            kuultiin vain ohimennen tänään ruotsinkielisessä radiossa,
            muun muassa siellä ed. Jan Vapaavuori puhui tästä,
            varsinkin siitä, että asumisen tulisi olla riittävän
            väljää. Siitähän on
            myös Sinikka Salo puhunut. Mutta tästä metropolin
            rakentamisesta: Niin kuin ed. Pulliainen täällä sanoi,
            pitäisi nyt miettiä, kuinka tiheään
            me haluamme rakentaa tätä Pääkaupunkiseutua
            ja minkälaiseksi. Joukkoliikenne on äärettömän
            tärkeä, kun energian hinta tulee vääjäämättä nousemaan.
            Sehän on ihan ennustettavissa. Niin paljon kuin haluaisikin
            täältä oppositiosta luvata edullista
            energiaa kaikille, realiteetti on, että energian hinta
            tulee nousemaan. Siksi olisi tärkeää saada
            juuri järkevää, mutta kuitenkin inhimillisesti
            väljää rakentamista ja sitten joukkoliikennettä,
            muun muassa Lahden seutu mukaan tähän seutulippuhankkeeseen,
            kun oikorata valmistuu.
         
         
         Mielelläni näkisin, että asumista
            ja ruokaa ei rankasti verotettaisi. Tässä tapauksessa
            saattaa olla, että kulutusta tullaan, niin kuin ed. Pulliainen
            sanoi, lisää verottamaan, mikä on sikäli
            ihan oikein, mutta mielestäni asumiseen ja ruokaan kohdistuvan
            verotuksen lisääminen ei ole hyvästä.
            Mielestäni kerskakulutusta voidaan sitten kyllä verottaa,
            mutta ei tätä arkipäivän elämistä.
         
         
         Aika mielenkiintoista, kun täällä sivulla
            5 sanotaan mietinnössä, että kauppa-
            ja teollisuusministeriö esitti alun perin, että pienet,
            uusiutuvaan energiaan perustuvat voimalaitokset olisi vapautettu
            kokonaan kiinteistöverosta ja että tätä lakia tulee
            valiokunnan mielestä seurata. Minusta on päivänselvää,
            että lainsäädäntöä tulee
            eduskunnan seurata. Sitä ei tarvitse erikseen kirjoittaa mietintöön.
         
         
       
      
         
         Petri Salo /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen
            esitys ei valitettavasti ole kovin onnistunutta kaavoitus- ja maapolitiikkaa. Hallintovaliokunta
            kuuli tässä asiassa asiantuntijoita myöskin
            Pääkaupunkiseudulta, ja he suhtautuivat hyvin
            varauksellisesti tämän lain positiivisiin vaikutuksiin.
            Osin ne saattavat olla jopa negatiivisia, kuten ed. Vielma totesi.
            Ed. Vielmahan on siviiliammatiltaan myöskin Jyväskylän apulaiskaupunginjohtaja,
            jolle kuuluu vastuu Jyväskylässä hankittavista
            maa-alueista ja kaavoitussopimuksista, ja siellä hänen
            toiminnallaan on päästy erittäin positiivisiin
            lopputuloksiin. Kaikista paras laki meillä oli määräaikainen
            laki, kuten täällä ed. Kallis kertoi,
            jolloin meillä oli mahdollisuus luovutusvoittojen verovapauteen
            tietyn ajan osalta, ja tämähän johti
            hyvin positiiviseen vaikutukseen ja kunnat saivat hyvin paljon maita
            haltuunsa tämän poikkeuslain johdosta.
         
         
         Minä väittäisin kyllä, että tällainen
            keppilinja ei johda siihen toivottuun lopputulokseen, mitä hallitus
            tällä kiinteistöverolain muuttamisella
            haluaa, vaan tällaiset porkkanamallit, kuten uudet, esimerkiksi
            määräaikaiset, lait luovutusvoittojen verovapaudesta,
            johtavat paljon parempaan lopputulokseen. Vaikka tämä laki
            nyt koskettaa ensisijaisesti Pääkaupunkiseutua,
            niin näitä kipupisteitä löytyy
            myöskin maaseudulla, missä tarvittaisiin kuntakeskusten
            lähialueilta nopeasti maita yksityisiltä kaupungin
            ja kuntien haltuun.
         
         
       
      
         
         Ahti Vielma /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen kiinnitti erittäin
            tärkeään asiaan huomiota elikkä yhdyskuntarakenteen
            hajaantumiseen. Kerron vaan näkemykseni ja esimerkin Helsingin
            seudulta.
         
         
         70-luvun alussa jo, kun oli niin sanottu Auran palokuntahallitus,
            pääministeri Aura virkamieshallituksessa antoi
            ensimmäisenä tehtävänä silloisen
            Kaupunkiliiton toimitusjohtajan L. O. Johanssonin selvitettäväksi,
            mitä alueita Vantaasta ja Espoosta voitaisiin liittää Helsinkiin.
            Tehtiin valtava selvitystyö ja sitten se pantiin vihreän
            veran alle, ja siellä se on. Seurauksena oli se, että Espoo
            valitsi viiden keskuksen yleiskaavan ja niitä viittä keskusta
            alettiin kehittää hajallaan Espoon alueella. Se
            on keskeneräinen tänäkin päivänä,
            ja tänäkin päivänä keskustellaan
            siitä, tehdäänkö Espooseen metroa
            vai ei, ja samasta asiasta puhuttiin 35 vuotta sitten. Tämä olkoon
            nyt esimerkki Pääkaupunkiseudulla siitä,
            että näillä pienillä asioilla,
            pienillä veronkorotuksilla nämä ongelmat
            eivät poistu, vaan pitäisi uskaltaa puhua suuremmista
            asioista. Kuten sanoin puheenvuorossani, minä toivon, että Helsingin
            seudulla uskalletaan puhua siitä, että kuntarajoja
            on muutettava, jos halutaan Pääkaupunkiseudun
            ongelmat poistaa.
         
         
       
      
         
         Markku  Laukkanen  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Minäkin kyllä kuulun
            niihin, jotka rohkenevat epäillä tämän
            vaikuttavuutta. On aivan selvä asia, että toimenpiteitä tietysti
            tarvitaan erityisesti Pääkaupunkiseudulla, ja
            kaupunki on kaupunki. Sehän pitää aina
            muistaa, kun mietitään vaikka yhdyskuntarakenteen
            kannalta, että kun kehitetään ja rakennetaan
            kaupunkia, pitää rakentaa urbaania kaupunkia ja
            sen näköistä, mikä näyttää myös
            kaupungilta.
         
         
         Mutta tietysti on se iso tavoite, että kun on tonttipulaa,
            niin pitää yrittää jotakin tehdä,
            ja jos Kuntaliitto on nyt laskenut, että nelisentuhatta tällaista
            potentiaalista tonttia voisi täällä olla, niin
            voi olla, että tämä puree ehkä kymmeniin,
            ei edes satoihin. Sen takia on aivan selvää, että tämä keppi—porkkana-mallin
            tasapaino pitää tässä hakea.
            Vaikka luovutusvoiton verovapausjärjestelmä aikanaan
            olikin lyhytaikainen, niin se tuotti ilman muuta sen kaltaisia tuloksia,
            että itsekin olisin kyllä kannustamassa hallitusta
            vielä uusien askeleiden ottoon. Tosin nämä kokemukset vaikkapa
            Keravalla ja joissakin muissakin kaupungeissa ovat olleet tietysti
            myönteisiä, mutta tietysti markkinatilanne on
            vähän erilainen. Täällä tietysti
            hidastavana tekijänä on vielä se, että arvonnousuodotukset
            ovat aivan toista luokkaa kuin Keravalla tai Jyväskylässä tai
            jossakin muualla päin Suomea. Tämäkin täytyy
            sitten muistaa, että se syö tavallaan tämän.
         
         
         Mutta se, mikä oli ehkä ed. Koskisen puheenvuorossa
            tärkein viesti, oli juuri se, että otetaan kaikki
            uudet keinot käyttöön myös,
            joilla voidaan nopeuttaa kaavoitusta. Esimerkiksi Amerikassa käytössä oleva
            developer-malli, jossa rakennetaan kaavoitusvastaavan
            sekä rakennuttajan kanssa tavallaan sellainen kokonaismalli, jossa
            yhteistyössä tietty alue hoidetaan kerralla valmiiksi,
            ennen kuin sinne yleensä muutetaan, olisi jo
            korkea aika saada Suomessakin ja Pääkaupunkiseudulla
            käyttöön. Tämä ei tarkoita paluuta
            mihinkään vanhaan grynderimalliin tietenkään,
            vaan se on myöskin vastuullista rakentamista,
            jossa täytyy ottaa huomioon sitten myöskin palvelujen
            rakentaminen, kun asuntojen määrä ylittää tietyn
            määrän.
         
         
         Mutta, puhemies, yhteenvetona vaan se, että tämä on
            tärkeä avaus oikeaan suuntaan (Puhemies koputtaa)
            mutta keinona jäänee varsin ohueksi.
         
         
       
      
         
         Tuija Nurmi /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kun täällä ed.
            Laukkanen puhuu näistä kaavoituksista, niin se
            on tärkeää. Varsinkin nyt, kun katsotaan
            palveluita, niin juuri pienet koulut ovat olleet tapetilla. Nyt
            sitten nähdään, kun rakennetaan uusia
            rakennusalueita, että sinne tarvitaan nämä palvelut.
            Tässä on kyllä kehittämistä ja modernisoimista
            valtavasti edessä.
         
         
         Kyllä katson, että onneksi meillä on
            valitusoikeus. Ainakin henkilökohtaisesti katson, että kyllä ihmisellä,
            kuntalaisella ja suomalaisella, tulee olla oikeus valittaa asioista,
            mutta resurssit pitää tehdä sen mukaan
            ja järjestelmä, että päätökset näistä valituksista
            käsitellään kohtuullisessa ajassa ja ääni
            tulee kuulluksi. Mutta totta on, että ongelmana on kaavoituksen
            raskaus ja hitaus, ja myös toisissa kunnissa vaikuttaa
            olevan tietynlaista nihkeyttä kaavoituksen suhteen, niin
            että yrityselämä ja elinkeinoelämä kärsivät
            siitä. Mielestäni kunnan perustoimintoihin kuuluu myös
            toimia yhteistyössä elinkeinoelämän
            kanssa, niin että yritykset saavat kaavat, niin että on mahdollista
            olla yritteliäs ja toimelias, ja raha on luotu liikkumaan.
         
         
       
      
         
         Esko Ahonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Kaavoitus on meillä, niin
            kuin täällä on todettu, hyvin tuollainen
            raskas prosessi, jähmeäliikkeinen asia, samaten
            rakentaminen. Itse, kun olen ollut rakentamisen kanssa hyvin pitkään
            tekemisissä, olen sen usein todennut, että kysyntä ja
            tarjonta eivät valitettavasti kohtaa. Sen takia näissä asioissa
            on syytä ennakoida tuleva tilanne, niin kuin ennen sanottiin
            liikenteessäkin, että ennakoi tuleva tilanne.
         
         
         Ihan tuosta kaavoituksesta muutama sana: Pientalovaltaisia alueita
            on hyvä kaavoittaa, koska on kysytty suomalaisilta, missä he
            haluaisivat asua. 80 prosenttia suomalaisista ilmoittaa haluavansa
            asua pientalossa. Kun eilen meillä oli ilmastostrategiakeskustelu
            täällä salissa, niin puhuttiin myös
            puun käytöstä, elikkä tähän
            omakotitalorakentamiseen voidaan käyttää uusiutuvaa luonnonvaraa,
            kotimaista puuta.
         
         
       
      
         
         Esko Kurvinen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Kun meillä hallintovaliokunnassa
            annettiin lausuntoa tätä mietintöä varten,
            kuultiin aika kattavasti Pääkaupunkiseudun kuntien
            ja kaupunkien edustajia. Siellä ihan yksiselitteisesti
            tuli sekä veron tuoton että myös tonttien
            saatavuuden osalta hyvin epäileviä mielipiteitä.
            Kaikissa asiantuntijalausunnoissa korostettiin enempi sitä muitten
            toimenpiteitten vaikutusta. Haluaisin yhtyä niihin asiantuntijoihin
            sillä lailla, että minäkin hallitukselta
            peräänkuuluttaisin niitä valtion toimia,
            yhteistyössä Pääkaupunkiseudun
            kuntien kanssa, joilla niin kaavoituksen kuin maanhankinnankin osalta
            saataisiin ennakoitua tulevaa tilannetta niin, että näitä pakkokeinoja
            tai tällaisia pakkoveroja ei tarvitse käyttää.
            Ne ovat ainakin periaatteessa ja psykologisesti vastenmielisiä ja
            saattavat herättää jopa tarpeetontakin
            vastustusta ja tonttien panttaamistakin.
         
         
       
      
         
         Tuija Nurmi /kok:
            		
         
         
         Puhemies! En voi olla käyttämättä puheenvuoroa,
            koska kerrankin on mahdollisuus olla todella ylpeä omasta
            kotikaupungista. Meillä ainakin Lahdessa on onneksi pystytty
            kaavoittamaan, kun täällä puhuttiin puurakentamisesta,
            puurakentamiseen tontteja niin kerrostaloille kuin pientaloille.
            Kaikki varmasti tuntevat myös Sibelius-talon. Kyllä Suomessa puurakentamista
            on ja se elää. Se pitää vaan myös
            muistaa aina nähdä ja kiittää siitä työstä, mitä on
            tehty.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyy.