4) Hallituksen esitys laiksi autoverolain muuttamisesta
Markku Koski /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on valtiovarainvaliokunnan
mietintö n:o 40, joka liittyy hallituksen esitykseen 210.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi autoverolakia, joka
kohdistuu lähinnä pakettiautojen alentamattoman
veron veroprosenttiin, sitä ehdotetaan tarkistettavaksi,
ja alennetun veron ehtoihin ehdotetaan eräitä vähäisiä muutoksia
sekä käytettyjen autojen verotusarvon määrittelyä koskevia
säännöksiä ehdotetaan täydennettäväksi.
Lakiin ehdotetaan otettavaksi säännökset
rajan ylittävässä työskentelyssä käytettävien
työsuhdeautojen verottomuudesta.
Lisäksi ehdotetaan, että tullin verotusarvotilastossa
vahvistamien muutosten voimaantuloaikaa muutetaan siten, että muutokset
tulevat voimaan niiden julkaisupäivänä.
(Hälinää)
Puhemies:
(koputtaa)
Hyvät edustajat, pyydän rauhoittumaan ja siirtämään
perjantaipalaverit salin ulkopuolelle!
Kiitoksia, herra puhemies! — Valiokunta puoltaa esitysten
hyväksymistä muuttamattomina. Hallituksen esitys
on lähtökohdiltaan suppeahko väliaikatarkistus
autoverolakiin. Siinä on pyritty ottamaan huomioon pakettiautojen
verotukseen liittyvät selvimmät epäkohdat
ja ratkaisemaan kysymys käytettyjen autojen verotusarvon
määräytymisestä silloin, kun
markkinoilta ei ole saatavissa luotettavaa tietoa verotuksen kohteena
olevan auton yleisestä vähittäismyyntiarvosta.
Lisäksi työsuhdeautojen käyttö on
tarkoitus tehdä mahdolliseksi eräissä tapauksissa,
kun on kysymys rajat ylittävistä työskentelytilanteista.
Pakettiautojen veromuutokset ovat mielestäni järkeviä ja
valiokunnan mielestä sen vuoksi, että siinä poistetaan
määrättyjä epäkohtia,
jotka vallitsevat. Esimerkiksi täyden veron pakettiautoja koskevaa
veroprosenttia on tarkoitus alentaa nykyisestä 85 prosentista
72 prosenttiin. Alennettu prosentti vastaisi esityksen mukaan silloin
suunnilleen samaa verotasoa kuin henkilöautoverotuksessa
eli, kun sama auto verotettaisiin kuluttajahintapohjaisessa verojärjestelmässä henkilöautoihin
sovellettavilla verotusperusteilla.
Toinen muutos koskee puolestaan pakettiautoja, joiden tavaratilan
vähimmäispituutta ehdotetaan lyhennettäväksi
1,85 metristä 1,75 metriin. Tämä on järkevää sen
takia, että tähän saakka on jouduttu
tekemään muutostöitä, ja se
on ollut kyllä rahan tuhlausta. Nyt tämä ongelma
poistetaan, elikkä niille maahan tuleville autoille, joiden
lavan pituus ei täsmää Suomen lainsäädäntöön — kun
lainsäädäntö korjataan — ei
enää tarvitse tehdä turhaa rahaa vievää työtä,
vaan voidaan hyväksyä tämä lavan
pituus muuttamalla Suomen lainsäädäntöä.
Kolmas muutosesitys koskee umpinaisella tavaratilalla varustettuja
pakettiautoja. Tässäkin on järkevä muutos,
koska ne voitaisiin mitoittaa tämän jälkeen
sillä tavalla, että näihin autoihin asennettavat
laitteet otettaisiin huomioon tässä tavaratilan
määrittelyssä. Se on myöskin järkevä muutos,
joka antaa mahdollisuuden sitten arvioida se auton tavaratilan koko
sen jälkeen, kun laitteistot on asennettu paikoilleen. Tämä liittyy
esimerkiksi kylmälaitteisiin ja vastaaviin, jotka vievät
siitä tavaratilasta osan tilaa.
Käytetyn auton verotusarvon muutos, joka täällä on,
lähtee siitä, että esitys koskee siis
käytetyn auton verotusarvon määräämistä niissä tilanteissa,
joissa markkinoilta ei ole saatavissa luotettavaa tietoa auton yleisestä vähittäismyyntiarvosta.
Tällainen tilanne voi syntyä lähinnä silloin,
kun on kysymys uudehkosta käytetystä autosta tai
muutoin harvinaisesta ajoneuvosta. Koska autoverotuksen perusteena
on aina ja kaikissa tilanteissa nimenomaan yleinen arvostustaso,
esitykseen sisältyy näitä erityistilanteita varten
oma viimesijainen arvostusohjeensa. Sen perusteena on vastaavan
uuden ajoneuvon yleinen vähittäismyyntiarvo, jota
alennettaisiin iän perusteella yhdellä prosentilla
kuukautta kohden kunkin edellisen kuukauden loppuun lasketusta jäännösarvosta.
Yhden prosentin on katsottu vastaavan yleistä arvon alenemaa
näissä tilanteissa.
Tämän osalta tähän mietintöön
liittyy vastalause, jossa arvostellaan nimenomaan tämän prosentin
oikeellisuutta, onko yksi prosentti kuukaudessa oikein vai väärin.
Tähän asiaan tarkemmin voivat vastata sitten ed.
Kallis ja hänen tukenaan olevat vastalauseen esittäjät. Voitte
perustella tarkemmin tämän sisällön, mutta
kysymys on nimenomaan tästä prosentin toimivuudesta,
onko kohtuullista uutta autoa ajatellen, että se alenema
on prosentti kuukaudessa, vai onko se enemmän kuin prosentti. Vastalauseen
esitys on, että tätä prosenttia voitaisiin
nostaa.
Esityksessä ei puututa autoverolain 10 §:ssä olevaan
rajaukseen uuden ja käytetyn auton välillä.
Lähtökohta on siten edelleen sama kuin vuoden
2002 uudistuksessa, jolloin käytetyn auton määritelmäksi
säädettiin se, että ajoneuvo on ollut
rekisteröitynä ja käytössä.
Käytöllä tarkoitettiin sellaista tosiasiallista
käyttöä, joka vaikuttaa auton arvoon
ja jonka jälkeen autoa ei voida pitää enää uutena.
Arvoisa puhemies! Valiokunta pitää esitystä perusteltuna.
Myös ehdotetun arvon alenemana yksi prosentti kuukaudessa
vastaa valiokunnan saaman selvityksen perusteella yleistä arvon alennusta.
Vähän käytetyillä autoilla tämä alennus
on perusteltu. Tästä on tehty vielä erillisselvitys
asian valiokuntakäsittelyn aikana. Johtopäätös
siitä oli se, etteivät autojen hinnat muutu merkittävästi
ensimmäisten kuukausien aikana. Samaan tulokseen päädyttiin
myös toisen, hieman suppeamman selvityksen perusteella.
Nämä selvitykset myöskin tästä mietinnöstä näkyvät.
Arvoisa puhemies! Tässä on myöskin
muutos työsuhdeautojen verotuksesta rajan ylittävässä työskentelyssä.
Autoverolaissa on otettu huomioon myös joukko tilanteita,
joissa ajoneuvoa tulee voida käyttää Suomessa
liikenteeseen ilman autoveron suorittamisvelvollisuutta. Nämä ovat kapea-alaisia
poikkeuksia pääsääntöön,
jonka mukaan ajoneuvosta on suoritettava vero ennen sen rekisteröintiä tai
käyttöönottoa Suomessa. Kaikki säädetyt
poikkeukset ovat erityistilanteita, joissa autoa käytetään
väliaikaisesti Suomen alueella.
Lupamenettelyn osalta verottomaan käyttöön ehdotetaan
liitettäväksi lisäksi tulliviranomaisen lupa,
joka tulisi hakea ennen kuin veroton käyttö alkaa.
Tätä on pidetty esityksessä tarpeellisena niin
valvonnallisista syistä kuin auton käyttäjän oikeusaseman
turvaamiseksi.
Nykyinen autoverolaki on muodostunut lukuisten osittaisuudistusten
seurauksena varsin vaikeaselkoiseksi. Verotusperusteet eivät
ole myöskään vieläkään
kaikin osin läpinäkyviä. Auto- ja ajoneuvoverotuksesta
puuttuvat lisäksi myös ympäristötekijät.
Tarve lainsäädännölliseen kehittämistyöhön
on siten ilmeinen. Tähän ovat viitanneet myös
kaikki valiokunnan kuulemat asiantuntijat.
Valiokunta pitää auto- ja ajoneuvoverotuksen kehittämistä nykyistä yksinkertaisempaan
ja läpinäkyvämpään
suuntaan välttämättömänä. Uudistus edellyttää kuitenkin
paitsi laajaa ja huolellista valmistelua myös riittävän
selkeitä poliittisia päätöksiä kehityksen
suunnasta ja aikataulusta.
Nyt käsiteltävänä olevien
ongelmien ratkaisua ei voida kuitenkaan lykätä niin
pitkälle. Hallituksen esitys tulisi sen vuoksi hyväksyä ja
saattaa voimaan mahdollisimman pian. Tästä johtuen
edellä esitetyn perusteella valtiovarainvaliokunta ehdottaa,
että lakiehdotus hyväksytään muuttamattomana
ja siihen liittyvä toimenpidealoite hylätään.
Uskon näin, että jatkossa on tarpeita todella
tämän lainsäädännön
tarkempaan tutkailuun ja muutostarpeisiin, jotta saadaan yksinkertaisempi
ja toimivampi laki aikaan.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakiesitys on
osittain välttämätön. Se on välttämätön
nimenomaan näitten 6 kuukautta vanhojen käytettyjen
autojen takia, koska tällä hetkellä voimassa
oleva laki menee umpeen vuodenvaihteessa ja meidän pitää sitten
saada sille jatkoa. Pakettiautojen osalta, mitä tässä on
esitetty, on askel oikeaan suuntaan, niin kuin myöskin se,
mitä on sanottu työsuhdeautoista.
Mutta tämä 6 kuukauden sääntö,
pikkasen historiaa siitä. Jostakin syystä Suomen
lainsäätäjä on suojellut uusien
autojen maahantuojia ja estänyt käytettyjen autojen
tuontia maahan. Vielä 90-luvun alussa oli sellainen laki,
jonka mukaan käytettyä tuontiautoa verotettiin
summalla, joka vastasi 90:tä prosenttia uuden auton verosta.
Jokainen ymmärtää, että ei silloin
ollut taloudellisesti kannattavaa tuoda käytettyä autoa
ulkomailta, kun vero oli yhtä suuri kuin vero uudesta autosta.
Ahon hallituksen aikana tätä lievennettiin
jonkin verran — ja sanoin tarkoituksellisesti jonkin verran — mutta
se ei muuttanut tilannetta kovinkaan paljon, oli edelleen kannattamatonta
tuoda käytettyjä autoja Suomeen. Mutta kuten tiedätte, tästä tehtiin
valitus Euroopan yhteisöjen tuomioistuimeen ja EY-tuomioistuin
antoi päätöksen, jonka mukaan käytetystä tuontiautosta
peritään vero, sama prosentti kuin uudesta, mutta
verotusarvoksi pannaan auton yleinen vähittäismyyntihinta
riippumatta siitä, millä hinnalla oli ostanut.
Jos sellainen auto maksoi liikkeessä 15 000, niin
sitten se prosentti laskettiin 15 000:sta, ja se oli aivan
oikein ja hyvä päätös. Mutta
tässä eduskunnassa vuonna 2003 eduskunta päätti äänestyksen
jälkeen, että 6 kuukautta vanhaa autoa verotetaan
kuitenkin uutena. On aivan selvä asia, että jos
6 kuukautta vanhasta autosta menee yhtä paljon veroa kuin
uudesta autosta, niin eihän kukaan tuo silloin alle 6 kuukautta
vanhaa käytettyä autoa. Kyllä lainsäätäjä ilmeisesti
tiesi, että tämäkin on Eurooppa-oikeutta
vastaan, ja vuonna 2004 muutettiin niin, että enää ei
alle 6 kuukautta vanhaa autoa verotettu uutena vaan pudotettiin
se 3 kuukauteen. Alle 3 kuukautta vanhoja autoja verotetaan vielä tänä päivänä uutena
ja 3—6 kuukautta vanhoja verotetaan sitten, jos ei käypää markkinahintaa
löydy, niin lasketaan 0,8 prosentin alenema kuukautta kohti.
Nytkin lainsäätäjä tietää,
että tämä on ristiriidassa Eurooppa-oikeuden
kanssa, ja nyt hallitus esittää, että enää ei
veroteta näitä alle 3 kuukautta vanhoja autoja
uusina autoina vaan nyt laskelman mukaan lasketaan se verotusarvo
siten, että alenema on 1 prosentti kuukautta kohti. Tämä tarkoittaa
käytännössä sitä, että esimerkiksi
3 kuukautta vanhan käytetyn auton arvo on hallituksen käsityksen
mukaan laskenut noin vajaalla 3 prosentilla. 4 kuukautta vanhan
auton arvo on hallituksen mielestä laskenut vajaalla 4
prosentilla. Hallitus saa uskoa näin. Minä olen
varmasti kymmeniltä, ehkä sadoilta kysynyt, paljonko
on 3 kuukautta vanha auto menettänyt arvoa. Tein sen kysymyksen
ihan 15—20 minuuttia sitten eräälle kansanedustajalle,
joka ei ollut vielä perehtynyt tähän,
ja kysyin, paljonko auton arvo on laskenut, kun se on ollut käytössä 3
kuukautta, ja hän sanoi, että no ainakin 10 prosenttia.
Kysyin kyllä, jos hän aikoo äänestää sen
puolesta sitten, kun äänestetään, mutta siihen en saanut vastausta.
Herra puhemies! Kyllä totuus on se, että arvo alenee
enemmän kuin 1 prosentilla kuukaudessa. Sen jokainen kansanedustaja
tietää. Sen takia olen esittänyt, että prosentti
olisi 2 prosenttia, se on selvästi suurempi, se on kaksi
kertaa niin suuri, ja se tarkoittaa sitten, että 4 kuukautta
vanhasta autosta arvo olisi laskenut noin 8 prosenttia. Jos ajattelee
auton romutusikää, niin hallituksen laskelman
mukaan auton romutusikä olisi 38 vuotta, että auto
Suomessa romutetaan vasta 38 vuoden kuluttua. Kyllä jokainen
kansanedustaja tietää, ettei tuolta maantieltä eikä katsastuksesta saa
läpi 37 vuoden ikäisiä autoja. Tämä 2
prosenttia merkitsisi sitä, että romutusikä olisi
18 vuotta, ja se lienee aika lailla oikea. Uskokaa tai älkää,
kyllä totuus on se, että hallitus tässä kyllä — sanon
tarkoituksellisesti — suojelee ja estää suomalaisia
tuomasta hyviä, edullisia käytettyjä autoja
Suomeen, ja se ei voi olla kansalaisten etu. Juuri sen takia olemme
tehneet poikkeavan esityksen ja yksityiskohtaisessa käsittelyssä esitän, että pykälässä,
jossa on tämä 1 prosentti, muutetaan se sana "yksi"
"kahdeksi".
Puhemies:
Täysistunto keskeytetään ja sitä jatketaan
kello 15.
Täysistunto keskeytetään kello
13.31.
Täysistuntoa jatketaan
kello 15
Puhetta johtaa toinen varapuhemies Ilkka
Kanerva.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Autoverokeskustelua ehdittiin vähän
aloittaa ennen istuntotaukoa. Edellisen puheenvuoron ennen taukoa
piti ed. Kallis. Hän hyvin perusteli muun muassa tämän
vastalauseen, minkä olemme jättäneet
tähän autoverolain 11 b §:ään.
Selvyyden vuoksi ilmoitan, että kannatan ed. Kalliksen
tekemää muutosesitystä sillä tavalla, että 11
b §:ssä muutettaisiin yhtä sanaa eli
auton arvon alenemaa laskettaisiin laskennallisella luvulla, kahdella
prosentilla, kuukautta kohden, kun hallituksen esityksessä ja
mietinnössä puhutaan vain yhdestä prosentista.
Tämähän on siinä mielessä helppo
ja selkeä perustelu, että jokainen suomalainen
ymmärtää, että jos menee ostamaan
uuden auton kaupasta ja sitten kolmen kuukauden kuluttua myy sen
auton, voi olla aivan varma, että sen auton arvo on alentunut
enemmän kuin 3 prosentilla kolmen kuukauden aikana. Jos
tuolla jollekulle yrittää todistella, että ei
se kyllä nyt niin paljon laske, niin se ei kyllä pidä paikkaansa.
Eli yhdellä selkeällä muutoksella saataisiin
tämä asia vähän parempaan kuntoon.
Herra puhemies! Aikanaan, taisi olla vuoden 2002 loppupuolella,
kun edellisen kerran viimeinen kunnollinen autoveromuutos tehtiin,
silloin auton verotusta alennettiin huomattavasti. Uuden auton hankkiminen
tuli myös suomalaisille halvemmaksi. Silloin eduskunta
hyväksyi taisi olla viisi erillistä pontta, joissa
tähdennettiin sitä, että autoverotusta
pitää edelleen kehittää, mutta nyt
kuluneiden neljän viimeisen vuoden aikana nykyinen hallitus
ei autoveroasiassa ole päässyt oikeastaan millään
tavalla eteenpäin. Autoverolakiin on tehty pienempiä muutoksia
tässä matkan varrella, mutta kaikki ne muutokset
ovat johtuneet muutamista syistä.
Ensimmäinen syy on se, että Euroopan yhteisöjen
tuomioistuin on antanut Suomea autoverotusta koskevissa asioissa
päätöksiä. Se on todennut useamman
kerran, että Suomessa autoverotus ei ole sellaista kuin
sen Euroopan unionissa pitäisi olla. Sen takia autoverotusta
on jouduttu muuttamaan. Tähänkin autoverolain
nyt käsittelyssä olevaan muutokseen sisältyy
yksi tämän tyyppinen muutos. Se koskee työsuhdeautoja,
eli suomalainen, joka on ulkomailla töissä ja
sitten myös ajaa samalla työsuhdeautolla Suomessa, voi
vähän ajaa tällä ulkomailla
rekisteröidyllä autolla myös Suomessa
työsuhdeajoja tai muita ajoja. Aikaisempi säännös
oli vieläkin monimutkaisempi kuin tämä nykyinen,
ja sitäkin säännöstä aikanaan
Euroopan yhteisöjen tuomioistuin ei pitänyt hyvänä.
Nyt sitä muutetaan. Vastaavanlaisia muitakin muutoksia
on jouduttu tekemään tai sitten autoverotusta
on jouduttu muuttamaan eräänlaisten teknisten
seikkojen vuoksi, joita tässäkin esityksessä on
mukana.
Mutta varsinainen kunnollinen kokonaisuudistus autoverotuksesta
puuttuu. Seuraavan hallituksen tehtäväksi sekin
jää. Eli Suomessakin pitää siirtyä eurooppalaiseen
käytäntöön, jossa auton hankinnan
verotusta huomattavasti kevennettäisiin ja vastaavasti
sitten alettaisiin verottaa vähän enemmän
auton käyttöä ja auton käytön
verottamisessa huomioitaisiin myös ympäristö-näkökohdat:
mitä parempi auto ympäristön kannalta
sinulla on käytössä, niin sen vähemmän
auton käyttämisestä maksaisit veroa.
Tämä uudistus on aivan välttämätön,
ja se pystytään tekemään kyllä kustannusneutraalistikin,
jos pelkästään ajatellaan valtion tuloja,
mutta toisaalta myös siinä pitää olla
selkeitä suuntaviivoja, mihinkä suuntaan halutaan autoverotuksessa mennä.
Monia ongelmia on edelleen auki. Me tiedämme hyvin
valtiovarainvaliokunnassakin, että niin sanottujen double
cap -autojen verotus ei tällä hetkellä ole
kunnossa. Samoin jos Suomessa haluttaisiin käyttää enemmän
dieselautoja, niin käyttövoimaveroa pitäisi
alentaa huomattavasti nykyisestä. Suomessahan dieselautoja
on vain noin 20 prosenttia kaikista autoista, jotka tuolla maanteillä liikkuvat,
ja monissa Euroopan valtioissa voi jopa puolet autokannasta olla
niin sanottuja dieselautoja. Dieselautothan ovat ympäristön
kannalta huomattavasti parempia ja myös kuluttavat vähemmän
polttoainetta.
Herra puhemies! Tiistaina aikanaan sitten äänestetään
tästä yhdestä muutoksesta.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Täällä on jo kiinnitetty
huomiota siihen, että tällaisen autoveron pätkä-
ja silppumuuttamisen sijasta pitäisi harkita vähän
pitemmällä näkökulmalla ja tähdätä nimenomaan
aiheutetun hiilidioksidituoton verottamiseen, eli miten paljon ajoneuvo
ominaispäästöillään
aiheuttaa hiilidioksidipäästöjä, sen
mukaan pitäisi verotuksen suuntautua. Se olisi hyvin tärkeätä.
Dieselvero on tietysti yksi keskeinen asia. Dieselmaksu on sellainen
maksu, joka on syytä ajan mittaan kyllä myös
poistaa.
Mutta totean myös tähän, arvoisa
puhemies, että tilanne on hiukan hankala nyt täällä myös
aikataulullisesti, koska samaan aikaan kuin tämän asian
käsittely, joka on autoverolaki, alkoi jälleen
täällä salissa, suuri valiokunta kuulee
liikenne- ja viestintäministeriä.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä uudistus, mikä tässä hallituksen
esityksessä nyt tehdään, on varsin hyvä ja
se on tarpeellinen. Mutta en ymmärrä, mitä varten
vuosittain työllistetään näin
ministeriötä, eduskuntaa, valiokuntia ja tehdään
näitä pieniä muutoksia. Mielestäni
pitäisi tehdä tähän autoverotukseen
kokonaisuudistus, -remontti, ja ratkaista kerralla nämä kyseessä olevat
monet ongelmat, jotka lienevät meille kaikille hyvin tuttuja.
EU-komissiollahan on käyttökelpoinen ehdotus
uudistukseksi, mutta sen läpimenohan on käytännöllisesti
katsoen mahdotonta, koska se on verodirektiivi ja vaatii sitä yksimielisyyttä,
mutta kuitenkin sieltä voitaisiin ottaa esimerkkiä, miten tämä autoverouudistus
voitaisiin viedä lävitse.
Parlamenttihan on tätä direktiiviä periaatteessa
tukenut.
Siinähän on kyse juuri siitä, että lähdettäisiin hankinnan
sijasta verottamaan enemmän varsinkin käytön
mukaan. Siinä nämä hiilidioksidipäästöt
vaikuttaisivat sitten veron määrään.
Tietenkin nämä uudet autot ovat myös
ihmisystävällisempiä siinä suhteessa,
että ne ovat huomattavasti turvallisempia. Eli sillä lailla
myös tämä ympäristö tulisi
hoidetuksi asianmukaisesti, nykyaikaisesti kuin myös turvallisuustekijätkin. Siirtymäajan
tietenkin pitäisi olla riittävän pitkä. Meillähän
Suomessa on Euroopan vanhimpiin kuuluva autokanta.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa puhemies! Käsittämättömän
hitaasti on tässä autoverouudistuksessa päästy
eteenpäin pala palalta ja pienin askelin. Sanotaan, että autoverotus
on viidakko, jonka hallitsee vain yksi mies valtiovarainministeriössä.
Kun edellisen kerran, taisi olla edellisellä vaalikaudella,
lakia uudistettiin, niin sehän melkein jouduttiin täällä kirjoittamaan
verojaostossa uudestaan, jotta siitä tulisi edes vähän
ymmärrettävä, ja nytkin se on sellainen
sekamelska, jota kyllä todella, niin kuin sanotaan, vain
yksi hallitsisi.
Mutta kokonaisuudistus on tarpeen, ja jotta autokantamme saataisiin
uudistettua, se on välttämätöntä,
sillä meillä on, niin kuin tässä ed. Nurmi
totesi, erittäin vanha autokanta, jossa ympäristömääräykset,
turvallisuusmääräykset ja muut eivät
ole mitenkään ajan tasalla. Täällä jo mainittu,
esiin nostettu dieselkäyttövero edistäisi
dieselautojen käyttöönottoa, joka suuntaus
on Keski-Euroopassa yleinen ja vaan lisääntyvä kaiken
kaikkiaan.
Mitä tulee sitten tähän auton hinnan
alenemiseen prosentti kuukaudessa, olisipa mukava mennä sellaiseen
autoliikkeeseen, joka näin tarjoaisi vähän
käytetystä autosta tuollaisen hinnan, jos haluaisi
sen heti uudistaa. Sellaista ei ole vielä eteen tullut,
joten on käsittämätöntä,
että hallitus yrittää tällaista
tarjota täällä eduskunnalle, kun tosiasiat
puhuvat aivan kaiken muun puolesta.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan myös vielä tukea
aiempien puhujien, edustajien Koskinen ja Nepponen, puheenvuoroja
siinä suhteessa, että ehdottomasti tätä käyttövoimaveroa
pitäisi muuttaa niin, että yhä enemmän
olisi dieselautoja. Jos joissakin maissa jopa puolet autokannasta
on dieselautoja, niin miksei sitten Suomessa, missä on
pitkät välimatkat?
Yleiskeskustelu päättyy.