Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on kyse ensi vuoden osalta veroluonteisista maksuista, ja tämä antaa aiheen seuraavaan:
Hallituksen päättäessä lähivuosien veronkevennyksistä on veronmaksajien etujärjestön puolelta laskettu, että ensi vuonna yli 53-vuotiaiden palkansaajien verotus ei kuitenkaan kevenisi vaan kiristyisi, koska ensi vuonna heidän työeläkemaksunsa selvästi nousee ja se on veroluonteinen maksu. Tältä pohjalta toivoisin, että hallitus vielä tarkastelisi, kun se yksityiskohtaisesti veroesitystään käsittelee, tätä asiaa ja pyrkisi ensi vuodenkin osalta sellaiseen ratkaisuun, joka tavallisten keskituloisten palkansaajien, tavallisten ansiotulon saajien, kohdalla ei kenenkään kohdalla merkitse verotuksen kiristymistä myöskään ensi vuonna.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä todellakin on veronluonteisista maksuista kysymys. Kuitenkin hallituksen linjaus on se, että 36 000 hyvätuloiselta suomalaiselta poistetaan varallisuusvero, ja sen todetaan auttavan nimenomaan suuria perheyrityksiä, siis se on hallituksen perhepolitiikkaa.
Toinen asia on se, että veroja tuodaan nimenomaan esimerkiksi tasaveroina, kuten kunnallisveron nousut yhteiskunnassa, koska hallitus taas pakkolainaa kunnilta 416 miljoonaa euroa.
Kolmanneksi, nimenomaan kiinteistöveron tarkistaminen, niin kuin hallitusohjelmasta ed. Uotila luki, kuntatalouden vahvistamismielessä tarkoittaa sen korottamista. Se on myöskin veronluonteinen maksu, joka koskee hyvin pienituloisia ihmisiä raskaasti, myös vuokralla asuvia ihmisiä ja haja-asutusalueella asuvia ihmisiä, jotka eivät saa edes kunnan palveluja nimenomaan teiden ylläpidon jne. suhteen. Näin ollen tämä linjaus on aika kyseenalainen, ja samalla sitten myös helpotetaan nimenomaan valtionveroa hyvin toimeentulevien ja suurituloisten osalta.
Yleiskeskustelu päättyy.