Reijo Kallio /sd:
Herra puhemies! Lyhyehkösti muutama näkemys
Rahoitustarkastuksen valvontamaksua koskevasta lakiesityksestä.
Rahoitusmarkkinat ovat viime vuosina olleet suuressa muutoksessa.
Niinpä mielestäni on tärkeää,
että erityisesti valvontaviranomaiset kykenevät
parhaalla mahdollisella tavalla turvaamaan rahoitusmarkkinoiden
vakauden ja huolehtimaan kansallisten rahoitusmarkkinoiden kriisien
ehkäisystä; 1990-luvun pankkikriisin kokemukset
olivat siksi karvaat, ja tämän kriisin hintaa
me edelleenkin maksamme.
Yksi kansallisella tasolla tapahtuva valvonnan ja kriisinhallinnan
välinen ristiriita voi olla esimerkiksi pankkiryhmien ulkomaisten
sivukonttoreiden valvonnassa. Kotivaltioperiaatteen mukaanhan pankin
ulkomaisten sivukonttoreiden valvontavastuu on sen maan valvojilla,
johon pankki on rekisteröity. Pankkivalvonnan kotivaltioperiaate
voi etenkin kriisitilanteissa olla ongelmallinen sellaisissa maissa,
joissa on kooltaan merkittäviä pankkien ulkomaisia
sivukonttoreita. Tämä edellyttääkin
valvojilta hyvää yhteistyötä ja
tietojenvaihdon sujuvuutta.
Nyt käsittelyssä oleva esitys Rahoitustarkastuksen
valvontamaksusta on tarpeellinen. Tämä on hyvin
laajasti myönnetty. Eri mieltä on oltu lähinnä siitä,
miten valvontamaksut määräytyvät.
Valvottavat ovat korostaneet sitä, että maksun
määräytymisperusteiden tulisi vastata
mahdollisimman hyvin valvonnasta aiheutuvia kustannuksia. Erityisesti
on arvosteltu ulkomaisten pankkien sivukonttoreille esitettyä,
taseeseen sidottua valvontamaksua.
Huomiota on kiinnitetty myös Rahoitustarkastuksen kuluihin,
jotka ovat viime vuosina kasvaneet sangen nopeasti, keskimäärin
8,6 prosenttia vuodessa vuodesta 1999 lähtien. Talousvaliokuntakin
on mietinnössään lähtenyt siitä,
että Rahoitustarkastuksen toiminnan tulee olla kustannustehokasta
ja toiminta tulee sopeuttaa muuttuvien olosuhteiden mukaan. Tämä edellyttääkin jatkossa
Rahoitustarkastuksen toiminnan tehokkuuden ja tarkoituksenmukaisuuden
seurantaa.
Mutta kuten valiokuntakin painottaa, valvontamaksuin katettavia
kuluja tulee arvioida myös Rahoitustarkastuksen muun kuin
varsinaiseen valvottaviin kohdistuvan tarkastustyön pohjalta. Rahoitustarkastuksen
tehtäviinhän kuuluu muun muassa rahoitusmarkkinoilla
toimivien ohjaaminen käyttämään
toiminnassaan hyviä menettelytapoja, rahoitusmarkkinatietoisuuden
lisääminen ja osallistuminen rahoitusmarkkinasääntelyn
kehittämiseen.
Herra puhemies! Mielestäni oleellisin toimenpide, jolla
rahoitusvalvonnan kustannuksia voitaisiin alentaa, olisi nykyisen
kahteen viranomaiseen hajautetun valvonnan yhdistäminen.
Asiasta on paljon keskusteltu, selvityksiä on tehty, mutta
yhdistäminen ei toistaiseksi ole onnistunut. Tässä suhteessa
eroammekin muista Pohjoismaista. Eiköhän meilläkin
olisi jo aika lisätä valvonnan tehokkuutta, ennakoivuutta
ja yhtenäisyyttä ja koota valvontaresurssit yhteen
organisaatioon.
Yleiskeskustelu päättyy.