4) Hallituksen esitys vuoden 2006 kolmanneksi lisätalousarvioksi
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Hallitus on antanut eduskunnalle kolmannen lisätalousarvion.
Kun tätä lisätalousarviota katselee verotulojen
kohdalta, on syytä todeta, että varsinaisessa
talousarviossa arvioitiin tulo- ja varallisuusveron tuotoksi 12 153
miljoonaa euroa. Nyt kuitenkin on ilmennyt, että jo toisessa
lisätalousarviossa tätä verotuottoa nostettiin
597 miljoonaa euroa ja vielä tässä kolmannessa
lisätalousarviossa 150 miljoonaa euroa. Elikkä yhteensä valtion
tulo- ja varallisuusveron tuotto nousee tänä vuonna
arviolta noin 12 900 miljoonaan euroon, elikkä huomattavasti
suuremmaksi, mitä alun perin on arvioitu. Tästä huolimatta
valtion ensi vuoden budjetti taas ei sisällä niitä tärkeitä määrärahoja,
mitä esimerkiksi opiskelijat, eläkeläiset
tai työttömät odottivat, ja tätä verokehitystä vastaan
olisi ollut kaikki mahdollisuudet ... (Hälinää)
Puhemies:
(koputtaa)
Pyydän edustajia rauhoittumaan, siirtämään
kaikki palaverit salin ulkopuolelle, keskittymään
istuntoon!
Tätä erinomaisen hyvää verokehitystä vasten
olisi ollut mahdollista eduskunnan valtiovarainvaliokunnan käsitellä ensi
vuoden talousarviota, ottaa paljon enemmän huomioon näitä kaikista
pienituloisimpien ihmisten toimeentulotukiasioita, kuten jo äsken
mainitsin, opintotuki, kansaneläke ja myöskin
työttömyysturva. Ei voida perustella, että valtiolla
ei olisi ollut varaa korottaa näitä, tehdä tasokorotuksia.
Sitä osoittaa se, että verotulot ovat todella
kasvaneet erittäin paljon, noin 750 miljoonaa euroa enemmän,
kuin alun perin on arvioitu, ja on selvää,
että tämä kasvu ei tule sinänsä häviämään
mihinkään, vaan se on myöskin ensi vuoden
tuloissa mukana. Näin ollen tuntuu ihmeelliseltä,
että sitten esimerkiksi opintotuen 15 prosentin korotusta
ei voitu tehdä ja toisaalta myöskin kansaneläkeläiset
jätettiin vain siihen 5 euroon.
Tätä taustaa vasten tulisi kyllä varsinaisessa budjettikäsittelyssä sitten
vielä eduskunnan ottaa nämä asiat uudelleen
harkintaan, koska nyt valtiolla on rahaa. Nyt ei ole syytä puhua
siitä, että valtiolla ei olisi varaa suorittaa
näitä tasotarkistuksia.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todellakin valtionvelkaa vähennetään
tällä lisäbudjetilla, joka on kolmas
tänä vuonna, 760 368 000 euroa.
Samaan aikaan kunnissa vähennetään terveydenhoitoa,
sairaanhoitoa, sairaalat, keskussairaalat elävät
nollabudjetilla. Kaikki me tiedämme, että nollabudjetti
on käytännössä miinusbudjetti,
negatiivinen budjetti, joka merkitsee sitä, että hoitoja
annetaan vähemmän tai niiden laatu heikkenee,
koska kustannukset nousevat, palkat nousevat, lääkkeiden
hinnat nousevat ja yhä kalliimpaa tekniikkaa käytetään
sairaaloissa. Sama koskee terveyskeskuksia. Etelä-Kymenlaaksossa
on muutama kunta, Hamina ja Kotka, jotka molemmat heikentävät
terveydenhoidon tilannetta. Terveydenhoidon tilanne ei parane tässä maassa,
ja kuitenkin viimesijainen vastuu palveluiden järjestämisestä on
valtiovallalla. Valtiovallalla on rahaa, mutta sitä ei
käytetä.
Herra valtiovarainministeri saapui juuri tänne, ja
onkin syytä todeta, että hallitus hirttää itseänsä menokehyksiin,
mutta tämä ei riitä. Valitettavasti siinä tukehtuu
myös kuntien palvelutuotanto, ja kaikilta loppuu happi
tätä myöten. Tämä on
todella kyseenalaista, kun rahaa on, jota siirretään
valtionvelan lyhentämiseen, joka valtionvelka ei ole eurooppalaisittain,
Euroopan unionissa, mikään suuri verrattuna bruttokansantuotteeseemme.
Perustuslain 19 § toteaa, että jokaisella on oikeus
nimenomaan terveydenhoitoon, perustoimeentuloon, ja tästä on
julkisen vallan huolehdittava. Ongelma on todella tämän
kaltainen: Rahaa on, mutta sitä ei haluta käyttää,
viitataan vain näihin menokehyksiin, jotka siis kuristavat
hallitusta itseään, toivon mukaan myöskin seuraavissa
vaaleissa, mutta valitettavasti ne kuristavat myös paikallisia
kuntia, niiden palvelujen järjestämismahdollisuutta.
Toinen asia, arvoisa puhemies, on pääluokka 30
Maa- ja metsätalousministeriö, jossa ovat EU-tulotuet.
Lisäystä tälle momentille on 96 300 000.
Nythän on ensimmäistä kertaa maksettavissa
tuki, joka on irrotettu varsinaisesta tuotannosta, joka siis on
pääosin tuotannosta irrotettua tilatukea. Olemme
vaiheessa, jossa itse tuotanto ei ole merkittävä asia,
vaan se, että on pinta-alaa, ja sitä pinta-alaa
tuetaan. Olemme viime aikoina kuulleet myös tukien suuruuksista,
kuka saa suurinta tukea. Valtionyhtiö saa suurinta EU-tukea,
tässä tapauksessa ruokohelpiviljelmilleen. Tämä tuki
on ollut huonosti läpinäkyvää, siihen
on aiheellisesti myöskin puututtu, sen ongelmallisuuteen.
Suomessa ollaan tässä asiassa jääty
muista EU-maista jälkeen.
Mutta, arvoisa puhemies, toivon todella, että tätä kiristävää kaulusta,
jonka nämä menokehykset muodostavat, löyhennetään
mahdollisimman pian seuraavissa hallitusneuvotteluissa.
Ed. Juha Rehula merkitään
läsnä olevaksi.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Kun viime
eduskuntavaalien vaalikeskusteluissa Kansallinen Kokoomus esitti
tälle vaalikaudelle järkeviä, maltillisia
työn verotuksen keventämisiä, kävi
kova parku yli kaikkien kilpailevien puolueidemme ja tämä parku
oli viestiltään hyvin yksisuuntainen: Veroja ei pidä alentaa,
ansiotulojen verotusta ei tule keventää, koska
sen seurauksena on hyvinvointipalvelujen rapautuminen, sen seurauksena
on hyvinvointiyhteiskunnan tarjoamien palveluiden ja tulonsiirtojen
leikkaaminen. Tämä parku, joka on jatkunut tällä vaalikaudella
vasemmistoliiton, vihreiden ja osin kristillisdemokraattien piirissä, oli
vielä vaalien alla myös päähallituspuolueiden,
kepun ja demareiden, nuotti.
Esimerkiksi silloinen kepun puheenjohtaja Anneli Jäätteenmäki
matkusti ennen vaaleja paikkakunnalta toiselle kertomaan, että veroja
ei tulisi keventää vaan tulisi sen sijaan panostaa palveluihin.
Esimerkiksi tässä minulla sattuu olemaan Taloussanomat
helmikuun 11. päivältä vuonna 2003: iso
Anneli Jäätteenmäen kuva ja teksti "Haastaja
vaihtaisi veronkevennykset palveluihin". Itse tekstissä pääministeriehdokas
ja myöhempi pääministeri Anneli Jäätteenmäki kertoo,
että se keskituloinen insinööri ei kepulta saa
tuloverotuksen kevennyksiä, mutta saa parempaa päivähoitopalvelua,
saa parempaa huolenpitoa sairaista ja vanhuksista.
Vastaavasti keskustan pääideologi Kari Hokkanen
kirjoitti tammikuun 14. päivänä 2003
seuraavaa: "Jos tuloveroa alennetaan, on joko leikattava palveluja
tai korotettava kuntien veroja, elleivät ne kykene
tarpeeksi leikkaamaan omia palvelujaan. Kyllä Niinistö olisi
painanut tuloverot niin alas kuin se suuremmitta tuhoitta onnistuu."
Ja Hokkasen kirjoituksen otsikko on kuvaavasti "Söpöhöpö ja
liirumlaarum".
Myös toinen nykyinen päähallituspuolue,
sosialidemokraatit, yhtyi vaalien alla vasemmistoliiton ja vihreiden
kanssa siihen parkuun, että veroja ei tule juurikaan keventää.
(Ed. Laakso: Suurituloisten veroja!) Esimerkiksi nykyinen valtiovarainministeri
ja silloinen SDP:n puoluesihteeri Eero Heinäluoma antoi
tammikuun 11. päivänä 2003 oikein lehdistötiedotteen,
jossa otsikossa luki, että "Puoluesihteeri Heinäluoma
varoittaa kokoomusta verohuutokaupasta", ja tekstissä Heinäluoma
toteaa: "Kokoomuksen isot veronalennuslupaukset vaarantavat julkiset
palvelut ja ovat pettymys SDP:lle." (Ed. Kallis: Nehän ovat
vaarantaneetkin! — Ed. Räsänen: Hehän olivat
ihan oikeassa!)
Eli vielä ennen viime eduskuntavaaleja kepu ja demarit,
samalla tavoin kuin kristilliset, vihreät ja vasemmistoliitto
tänään, näkivät ja
väittivät, että jos työnteon
verotusta kevennetään, niin siitä seuraa
vahingollisia vaikutuksia valtion verotuottoihin ja sitä kautta
joudutaan leikkaamaan hyvinvointipalveluja ja joudutaan karsimaan
hyvinvointiyhteiskuntaa. (Ed. Kallis: Näin on tapahtunut
kunnissa!) Ainoa veronalennus, joka vaalien alla kelpasi kepulle,
oli elintarvikkeiden arvonlisäveron alentaminen. Ja siitä tiedämme, että vaalit
ovat taas lähellä, koska kepu taas kiertää ympäri
maata kertomassa, että he haluavat alentaa elintarvikkeiden
arvonlisäveroa. On se kumma, että he haluavat
vain vaalien alla sitä alentaa mutta eivät vaalien
jälkeen, vaikka ovat vallan saaneet. (Ed. Kuosmanen: Se
ei maksa mitään silloin valtiolle!)
Kun nykyinen hallituspohja sitten löysi toisensa ja
Jäätteenmäen hallitus muodostettiin, niin
on erinomainen asia, että joku — epäilen Raimo
Sailasta — kertoi demareille ja kepulle, ettei verojen alentaminen
olekaan vaarallista politiikkaa, joka johtaa hyvinvointipalvelujen alasajamiseen
ja tulonsiirtojen leikkaamiseen. Raimo Sailas kertoi kepulle ja
demareille, että järkevästi mitoitettu,
järkevästi ajoitettu ja järkevästi
koostettu veropolitiikka, jolla veroja maltillisesti nimenomaan
työnteon osalta kevennetään, voi tukea
kansalaisten ostovoimaa, voi tukea kansalaisten luottamusta oman
taloutensa kehitykseen ja sitä kautta se voi tukea työllisyyttä ja talouden
kasvua, ja jos näin onnistutaan toimimaan, niin verojen
alentaminen ei suinkaan ole peikko hyvinvointipalveluille ja hyvinvointiyhteiskunnalle,
vaan päinvastoin veropolitiikalla voidaan tukea hyvinvointiyhteiskunnan
rakentamista, voidaan vahvistaa hyvinvointiyhteiskunnan toiminnan
edellytyksiä. On isänmaan kannalta erinomainen
asia, että nämä Sailaksen opit menivät
perille edes vaalien jälkeen.
Tulimme tilanteeseen, jossa kepu ja demarit tekivät
180 asteen täyskäännöksen veropolitiikassaan,
omaksuivat Jäätteenmäen hallituksessa ja
myöhemmin Vanhasen hallituksessa sen verolinjan, jota kokoomus
esitti jo vaalien alla. (Ed. Laakso: Näin tapahtui!) Itse
asiassa koko vaalikauden ansiotuloverojen kevennykset tulevat hyvin
tarkkaan samoihin lukuihin, kuin mitä kokoomus esitti jo
vaalien alla ja joita silloin raivokkaasti kepu ja demarit vastustivat;
(Ed. Pulliainen: Miksi raivokkaasti?) ympäri maan oli vaalipaneeleita,
joissa kokoomuslaiset huomasivat olevansa yksin työn verotuksen
keventämisen kannalla. Tämä Jäätteenmäen
ja Vanhasen hallitusten omaksuma veropolitiikka johti koko vaalikauden
mitassa suunnilleen sen kokoisiin ansiotuloverotuksen kevennyksiin,
joita kokoomus esitti siis jo vaalien alla.
Ja mikä on lopputulos? Mikä on lopputulos harjoitetusta
oikeasta ja järkevästä veropolitiikasta?
Lopputulos on luettavissa esimerkiksi nyt käsittelyssä olevasta
valtion kolmannesta lisätalousarviosta. Mitä tässä esitetään?
Tässä esitetään, että on
syytä tarkistaa tämän vuoden verotuottoja
tulon ja varallisuuden perusteella kannettavien verojen osalta 150
miljoonalla eurolla eli vajaalla miljardilla markalla. (Ed. Pulliainen: Huhhuh,
hurjaa juttua!) Eikä tuo vielä mitään. Edellisessä lisäbudjetissa
piti vastaavan momentin tuottoa eli tvl:n tuottoa korottaa 600 miljoonalla
eurolla eli vajaalla 4 miljardilla markalla. Yhteensä nämä kaksi
lisäbudjettia ovat vajaalla 750 miljoonalla eurolla korottamassa
(Ed. Pulliainen: Mikä oli talouskasvu?) tämän vuoden verotuottoa
eli yli 4,5 miljardilla markalla. Tämä on onnistuneen
ja järkevän veropolitiikan ansiota, joka on tukenut
talouden kasvua, tukenut työllisyyttä ja tukenut
sitä kautta verotuottojen kasvua. (Ed. Pulliainen: Mutta
ei riittävästi!)
En minä tietystikään väitä,
että olisi keksitty sellainen ikiliikkuja, että mitä kevyemmät
verot sitä suuremmat verotuotot. Tietystikään
asia ei ole näin. (Ed. Kuoppa: Sitä te yrititte
selittää äsken!) Mutta, hyvät
vasemmistolaiset ja hyvät kepulaiset ja kristillisdemokraatit,
vihreät, huomatkaa, että ei myöskään
ole sellaista kaavamaisuutta syytä julistaa, että mitä korkeampi
veroaste, mitä kireämmät verot, sitä paremmat
yhteiskunnalliset palvelut. Näin ei ole. Verotus todellakin vaikuttaa
sekä yritysten että kansalaisten ja perheiden
käyttäytymiseen, ja järkevällä,
oikein mitoitetulla veropolitiikalla ja veronalennuksilla voidaan
todella tukea talouskasvua ja työllisyyttä ja
siten vahvistaa verotuottoja.
Arvoisa herra puhemies! Toivon, kun tämä on nyt
nähty ja näiden päähallituspuolueiden
takinkääntö tämän vaalikauden
alussa on nyt nähty, että tällä kertaa
vaalitaistelussa ainakin kepun ja demareiden osalta, jos ei myös
vasemmistoliiton, vihreiden ja kristillisdemokraattien osalta, pärjättäisiin
ilman sellaista veropopulismia, joita täällä mainitsemani
Jäätteenmäen, Hokkasen ja Heinäluoman
tekstit viime vaalien alla edustivat.
Ed. Riikka Moilanen-Savolainen merkitään
läsnä olevaksi.
Markku Koski /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Tämä ed. Zyskowiczin sanomalehtikatsaus
menneisyyteen toi kyllä esille myöskin viisauksia
sillä tavalla, että kyllähän
hallituksen talouspolitiikka on ollut dynaamista ja erittäin
onnistunutta. Siinä on lähdetty siitä,
että pitää luoda olosuhteita, jotka luovat
työllisyyttä ja toimeentuloa, ja pitää olla
myöskin mahdollista se, että ne ihmiset, jotka
toimivat yrityselämässä, voivat myöskin
tehdä tulosta ja sitä kautta hyödyntää sitä elinkeinotoimintaa.
Ajatusten osalta pitäisikin muuttaa ajattelua siihen suuntaan,
että emme enää moiti ihmisiä,
jotka tekevät tulosta ja luovat työllisyyttä.
He ovat todella tärkeitä toimijoita tässä yhteiskunnassa.
Pitäisi enemmän kannustaa siihen suuntaan, että tulee todella
tulosta, tuloja, sitä kautta verotuloja ja sitä kautta
työllisyyttä. Tämä on hallituksen
järjestelmällinen linja, joka on todella nostanut Suomen
talouden erittäin hyvälle mallille. Tätä tulee
jatkaa myöskin tulevaisuudessa, lähteä siitä,
että olosuhteitten täytyy olla sellaiset, että kannattaa
yrittää, työllistää ja
investoida.
Reijo Laitinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Samoja madonlukuja kuuli jälleen ed.
Zyskowiczin suusta kuin täällä aikaisemminkin.
(Ed. Zyskowicz: Päinvastoin, kehuja!) Minusta olisi ollut
hyvin rehtiä ja reilua se, että te olisitte myöskin
kehunut hallitusta siitä, että se on onnistunut
erittäin hyvin harjoittamassaan talouspolitiikassa, (Ed.
Zyskowicz: Sitähän minä tein!) mikä on
mahdollistanut sen, että työllisyys on kasvanut
voimakkaasti, todella voimakkaasti, mikä on taas mahdollistanut
sen, että on tullut myöskin veropolitiikkaan liikkumatilaa.
Tuskin ennen vaaleja tiedettiin, että tämmöinen
talouden liikkumatila tulee olemaan ja voidaan veronkevennyksiä toteuttaa
järkevällä tavalla, joka on tukenut sitten
työllisyyttä, mutta on kaavamaista ajatella niin
ja toteuttaa sellaista politiikkaa, että pelkästään
verojen keventämisen kautta syntyisi talouteen dynamiikkaa
ja se loisi uutta työllisyyttä ja sitä kautta
uutta varallisuutta ja jälleen kerran mahdollisuutta keventää veroja. Näin
tämä ei toimi.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicz täällä peräänkuuluttaa,
että verot valtion maksettavaksi. Tämähän
on se vanha sanonta. Valtionveroja on helpotettu, mutta kunnat ovat
joutuneet nostamaan veroprosenttiaan aika roimasti. Ensi vuonnakin
toistasataa kuntaa nostaa.
Täällä pidettiin kokoomuksen puolesta
välikysymys pätkätöistä ja
naisten töistä. Millä nyt aiotaan sitten,
jos verolinjaa jatketaan ja helpotetaan verotusta, näitten
julkishallinnon naisten, sairaanhoitajien sairaanhoitopiirissä ja
kunnissa, palkkoja nostaa, jos ei ole verotuloja, millä niitä nostaa?
Te olette nyt sellaista vaatimassa poliittisista syistä — vaalit
lähestyvät — että sairaanhoitajille
ja insinööreille pitää palkkoja
nostaa, mutta ette anna siihen rahaa. (Ed. Zyskowicz: Eikö tämä lisäbudjetti
osoita, että kun verot kevenevät, verotuotot kasvavat?)
Tässä on myös se, että nyt
on verotuloja tullut lisää, mutta ei ole kumminkaan
haluttu antaa tämän maan pienituloisille ihmisille,
muun muassa työttömille ei sentin senttiä annettu
neljän vuoden aikaan tasokorotusta.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Harmi, ettei kahta mallia voi yhtä aikaa
soveltaa. Kristillisdemokraatit ovat esittäneet tuloveronalennusta,
muttei niin paljon kuin kokoomus ja hallitus ovat esittäneet, mutta
vastaavasti me olemme sitten esittäneet muita veroalennuksia.
Jos olisi menetelty näin, niin silloin ei olisi kuntien
tarvinnut nostaa omaa veroprosenttia eikä kunnissa olisi
tarvinnut leikata niitä palveluja, mitä osittain
on leikattu. Eli väitän, vaikka sitä ei
ole voitu testata, että meidän mallimme olisi
ollut parempi.
Sitten pitää myöskin muistaa, että se
meidän korkea ja hyvä talouskasvumme tänä päivänä johtuu
osittain siitä, että kotitaloudet ovat velkaantuneet.
Rahaa on tullut enemmän kuin koskaan aikaisemmin velkatilille.
Eivät ole Suomen historiassa kotitaloudet koskaan olleet
niin velkaantuneita kuin tänä päivänä,
ja niitä rahoja kotitaloudet ovat käyttäneet,
ja siitä osittain johtuu tämä talouskasvu.
(Puhemies koputtaa) Minä pelkään, että tämä voi
olla vähän pidemmässä juoksussa
jopa vaarallista politiikkaa.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicziltä jäi huomioimatta
se, minkälaisessa ympäristössä me toimimme:
erittäin pitkäaikaisen tupon ympäristössä.
Jos ei sillä ole tällaista vaikutusta, toimeliaisuutta
lisäävää vaikutusta, mikä nyt
on nähty, niin johan on ihme. (Ed. Zyskowicz: Eikö sitäkin
tuettu veronalennuksilla?) Tämä on nimenomaan
sellainen tekijä, joka keskeisesti vaikuttaa siihen suhteelliseen
kilpailukykyyn EU:n sisämarkkinoilla, ja siitä sitten
on seurauksena 4,7 prosentin talouskasvu, niin kuin se ilmoitetaan. Mutta
kun se on totta, niin sehän tarkoittaa sitä, että niitä verotuloja
pitäisi olla huikeasti paljon enemmän, kun näin
valtava toimeliaisuuden lisä edelliseen vuoteen nähden
on tapahtunut.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallituksen talouspolitiikka ei ole ollut
dynaamista. (Ed. Pulliainen: Mitä se ed. Zyskowicz äsken
sanoi?) Kun tämä Jäätteenmäen—Vanhasen
hallitus muodostettiin, silloin pääministeri
Lipponen oli asettanut Sailaksen työryhmän. Kaikki
ehdotukset heitettiin roskakoriin. Nyt kun pääministeri
Vanhanen on asettanut globalisaatiotyöryhmän,
niin ministeri Heinäluoma sanoo, että mitään
ehdotuksia ei näistä voida toteuttaa, ja annankin
hyvän neuvon valtiovarainministeri Heinäluomalle:
asettakaa uusi Sailaksen työryhmä, joka tekee
työtä seuraavaa hallitusta varten, jotta saadaan
todella dynaamista talouspolitiikkaa ja edistystä aikaiseksi.
Ainoa, mitä hallitus on tehnyt hyvää talouspolitiikassa
tämän nelivuotiskauden aikana, on se, että se
on toteuttanut kokoomuksen veropoliittisen ohjelman. Verotusta on
kevennetty hieman enemmän kuin mitä kokoomus vaati,
ja sillä on pidetty huolta siitä, että kasvu
Suomessa on jatkunut, ja sen tuloksena verotuotot ovat kasvaneet
enemmän kuin kukaan on voinut ennustaa.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Zyskowiczin loistavaa puheenvuoroa minäkin
haluan kommentoida. Sosialidemokraateillahan ei ollut ylimitoitettuja vaalilupauksia.
Päinvastoin, tällä vaalikaudella veroja
on alennettu paljon enemmän kuin mitä SDP lupasi.
Tämähän johtuu siitä, että SDP:hän on
vähemmistössä. Meillähän
on kolmen puolueen hallitus. Siellä on pitänyt
sopia ohjelmasta, ja taloudellinen kehitys on myöskin antanut
mahdollisuuksia verojen alentamiseen. Ed. Zyskowicz artikuloi sillä tavalla,
että ikään kuin oppositio olisi hoitanut
näitä asioita parhain päin, koska hän
juristina tietää ja me kaikki tiedämme,
että nykyisen perutuslain mukaan valta ja vastuu on aina
hallituspuolueilla. Oppositio on sinänsä tärkeä demokratiassa,
mutta päätöksenteon kannalta katsottuna,
hyvät kollegat, oppositio istuu vilttiketjussa ja se tekee
sitä silloinkin, jos ja kun tai vaikka SDP sattuisi joutumaan
oppositioon. Ei sieltä hoideta asioita.
Edustajat Tuula Väätäinen
ja Pehr Löv merkitään läsnä oleviksi.
Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Jotta ei jäisi väärää todistusta eduskunnan
pöytäkirjaan, haluan ed. Zyskowiczille todeta,
että vasemmistoliitto on esittänyt kyllä veronalennuksia
pieni- ja keskituloisille, mutta ei suurituloisille.
Tämän minä haluan korjata.
Kun näitä neljän vuoden veronalennuksia
tarkistellaan yksilötasolla, niin 20 000 euroa
vuodessa ansaitseva on saanut 740 euroa elikkä noin 5 prosenttia
nettotulonmuutosta, mutta 200 000 euroa ansaitseva on saanut
4 870 euroa eli 5,1 prosenttia nettotulonmuutosta. Liliuksen
tuloluokassa, jota ed. Zyskowicz erityisesti puolustaa, (Ed. Zyskowicz:
No, ei nyt aivan erityisesti) siellä 500 000 euron
tuloluokassa, on tullut 11 550 euroa nettotulonmuutosta,
elikkä tässä näkyy tämä kokoomuksen
erinomainen veropoliittinen linja: jolla paljon on, sille kaikista
eniten pitää antaa.
Rosa Meriläinen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käsittääkseni on
myös varsin laajalti sellainen käsitys, että hyvä kasvu on
ollut seurausta pikemminkin suhdanteista, jotka eivät ole
johtuneet hallituksen veropolitiikasta, ja tovereille vasemmalla,
sosialidemokraateille, tiedoksi siis, että myös
SAK:n papereista tämä käsitys löytyy,
että tämmöiset yleiset veronkevennykset
eivät ole olleet se syy hyvälle talouskehitykselle.
Itse olen ollut pettynyt siihen, että tässä keskustelussa
kuvitellaan ikään kuin toteen näytetyksi
sen, etteikö palveluelvytyksellä olisi voitu tulla
myös hyviin tuloksiin, ja on ikään kuin
unohdettu ne ajatukset ekologisesta verouudistuksesta, jotka alun
perin hallitusohjelmasta löytyisivät, jotka myös
ohjaisivat taloutta oikeaan suuntaan.
Päivi Räsänen /kd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Zyskowicz on kyllä keskustaa ja
sosiaalidemokraatteja koskevassa analyysissään
oikeassa. Näennäisistä retorisista eroista huolimatta
kolmen suurimman puolueen politiikka noudattelee hyvin samantapaista
linjaa eivätkä ne tuo toisilleen todellista vaihtoehtoa.
Mutta kun ed. Zyskowicz kyseli, mikä on lopputulos
noudatetusta politiikasta, niin kyllä eräs lopputulos
on se, että tuloerot ovat kasvaneet. Esimerkiksi opiskelijoiden,
pienituloisten eläkeläisten, yksinhuoltajien ostovoima
ei ole kasvanut; (Ed. Zyskowicz: Hallitus on kääntänyt
heille selkänsä!) päinvastoin se on laskenut.
Veronkevennykset ovat toki vaikuttaneet myönteisesti työllisyyteen
ostovoimaa lisäämällä, mutta
ihmettelen sitä, miksei tätä samaa vaikutusta
olisi saatu aikaa sillä, jos osa tuosta veronkevennysvarasta
olisi suunnattu näiden pienimpien etuuksien korottamiseen,
jolloin myös pienituloisten ostovoima olisi sitä myötä kasvanut
ja parantanut työllisyyttä.
Timo Soini /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Zyskowicz lennokkaasti totesi kyllä kaksi
kolmasosaa vanhojen puolueiden veropolitiikasta hyvin hämärästi
toteutuneeksi. Mutta mihinkä kokoomusta sitten tarvitaan,
jos kerran nämä keskusta ja vasemmisto, punamulta,
toteuttavat teidän ohjelmanne?
Mutta yhtä asiaa voidaan täältä katsoa
eli tulo- ja varallisuusveron poistoa. Kyllä luulisi nyt sosialidemokraattien
poskille häpeän punan nousevan. Varallisuusveron,
jota kokoomuslainen valtiovarainministeri Niinistö ei saanut poistettua,
(Ed. Zyskowicz: Ei kehdannut poistaa!) te olette poistaneet ja sen
tuloutus on kasvanut. Kyllä täytyy sanoa, että tämä huutaa
taivaaseen saakka, ja tulevat virkatut patalakit päässä kyllä mummot
teiltä tivaamaan, kuinka tämä on mahdollista.
Toivon, että jossain vaiheessa löydätte
siihen selityksen, sillä minä en löydä.
Ahti Vielma /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Saarinen oli hyvin vaatimaton puhuessaan
taloudellisesta tilanteesta ja antoi siitä ansiot kokoomukselle,
ja oikeastaan kokoomukselle ne myöskin kuuluvatkin. Siinä hän
oli hyvin rehti puheenvuorossaan.
Mutta ed. Laitinen taas toisaalta kertoi toisinpäin,
että työllisyys on kasvanut todella voimakkaasti.
Hän ylikorosti tilannetta aivan niin kuin sosialidemokraatit
viime aikoina: puhuvat työllisyydestä eivätkä työttömyydestä.
Pitää muistaa, että meillä on
vieläkin yli 300 000 työtöntä,
ja, ed. Laitinen, Jyväskylässä muun muassa
12—13 prosenttia, Suomen pahin tilanne. On hyvä,
että taloudellinen tilanne on parantunut, niin kuin tässä nähdään,
velkaa voidaan rajusti lyhentää, mutta pitää sitten
muistaa, että pyörä pyörii kuitenkin
väärin päin tuon suuren työttömyyden
vuoksi. Sosiaalimenot ovat suuret. Verotulot voisivat olla vieläkin
suuremmat, jos saataisiin suuri osa niistä 300 000
työttömästä (Puhemies koputtaa) työtä tekemään
ja maksamaan veroja ja pyörä pyörimään
oikein päin.
Miapetra Kumpula-Natri /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Veropoliittisesta verbalistiikasta kun puhutaan,
niin täytyy olla todella tarkka erityisesti, kun jo joka
toinen lause viittaa vaalikeskusteluihin, menneisiin ja tuleviin.
En tiedä, haluaisinko sellaista kokoomuksen veropolitiikkaa
kuitenkaan sotkea hallituksen harjoittamaan, jos se on taloussuhdanteista riippumatonta
veroalelupausta. Eli viime keskusteluista lainatut ed. Zyskowiczin
kannanotot muun muassa ja nykyisen valtiovarainministerin Heinäluoman
kannanotot olivat kyllä ihan paikkansa pitäviä:
täytyy turvata palvelut.
Kun mainittiin ed. Zyskowiczin puheenvuorossa verotuksen valintoja
tukeva tehtävä, niin toinen niistä on
se valtion ja julkisten palveluiden rahoittaminen, ja sitä myötä on
täytynyt tehdä tarkkoja valintoja suhdanteiden
mukaan ja verotuksen painopisteen valinnan mukaan. Kohtaanto on
valittavissa. Nyt on tuettu työn verotuksen alentamista
monien muidenkin houkutusten ohella; tärkeä, selkeä linja
on täytynyt tehdä.
Ehkä se on harmittavaa, että kuntienkin tilanne
vaalien lähestyessä paranee huomattavasti. Täällä ed.
Tiusanen kertoi, että henkilöstöä irtisanotaan.
Myös mainitsemissanne kaupungeissa, sain tietää,
virkoja kyllä on auki ja näin monessa muussakin
paikassa hoitohenkilöstön osalla, elikkä ei
saada täytetyksi kaikkia niitäkään virkoja,
joita on, ja sen takia keskustelu naisten asemasta ja työasemasta
on ollut tärkeä, ja on mukavaa, että oppositio
on tullut siihen mukaan.
Kari Uotila /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Väite siitä, että tällä tavalla
tehdyt veronkevennykset tulevat automaattisesti takaisin paranevana
työllisyytenä ja talouskasvuna, ei pidä paikkaansa.
Kysyin tätä budjettipäällikkö Mäkiseltä viime
perjantaina valtiovarainvaliokunnassa. Hän totesi, että tarkkoja
arvioita on mahdoton tehdä, mutta asiantuntijat toteavat, että noin
kolmannes saattaa tulla, ehkä jopa puolet, jotkut asiantuntijat
väittävät, veronkevennyksistä tulisi
sitten takaisin työllisyyden ja talouskasvun vauhdittumisen
kautta. Valtaosa veronkevennyksistä tulee merkitsemään
pysyvää verorahoituksen laskua, joka jää tulevien
vuosien budjettitulorahoitukseen aukoksi. Tämä täytyy muistaa.
Ainoastaan hyvä taloudellinen tilanne kansainvälisillä,
globaaleilla markkinoilla, Kiinan talouskasvu, öljyn korkea
hinta, josta on hyötynyt Venäjä, sen
tuoma vetoapu Suomen taloudelle, euroalueen hyvä talouskasvu,
ovat pelastaneet sen, (Puhemies koputtaa) että näin
vahvat, suuret veronkevennykset on ilman leikkauksia pystytty edes
tekemään.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Totean ed. Zyskowiczille, että te
olette aivan oikeassa, että työn verotuksen alentaminen
oli oikean suuntainen toimenpide hallitukselta, koska se lisäsi
kansalaisten ostovoimaa ja sitä kautta sitten talouden elvyttämistä.
Suomellahan menee todella hyvin ja Suomen kansantaloudella tällä hetkellä,
kiitos siitä hallitukselle. Mutta ennen kaikkea valtiontaloutta
on hyvin hoidettu, koska alle 2 prosenttia valtion menot ovat kasvaneet
viime vuosina verrattuna kuntien talouteen, kun kuntien talouden
menot ovat kasvaneet yli 5 prosenttia, ja siihen pitäisi
meidän puuttua sillä tavalla, että tämä kunta-
ja palvelurakenneuudistus pitäisi toteuttaa mahdollisimman
nopeasti, suuremmat kunnat, suuremmat terveyskeskuspiirit jnp. Tällä tavalla
me saisimme kuntien menot kuriin.
Matti Kauppila /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä näyttää menevän
kilpalaulannaksi hallituksen veropolitiikasta. Kokoomus kiittelee
ja suorastaan ylistää.
Mutta kuitenkin jos nyt keskustellaan lisätalousarviosta,
niin minusta se osoittaa hyvin perinteellisesti, että nyt
voisi kuvitella, että nyt paikataan niitä aukkoja,
mitä sosiaali- ja terveyspuolelle ja koulupuolelle on tullut
tässä jo tämän vuoden aikana,
vai meneekö meillä todella niin hyvin, ettei olisi
tarvetta valtion tukea kuntia, kuntayhtymiä ja kaupunkeja?
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Hyvä, että ed. Kumpula-Natri
käytti tuon puheenvuoron ja viittasi omaan puheenvuorooni.
On todellakin niin, ed. Kumpula-Natri, että Kotkan kaupunki
on päättäessään vuoden
2007 budjetista vähentänyt esimerkiksi terveyskeskussairaalan
virkoja, ja tämä, mihin te viittaatte, että on
virkoja auki, liittyy tähän hoitotakuun edellyttämään
puhelinneuvontajärjestelmään, joka aikaisemmin
hoidettiin toisella tavalla — se oli ulkoistettu palvelu — ja nyt
nämä samat virat tavallaan on auki pantu kaupungin
toimesta ja kaupunki ottaa tämän EnsiNeuvo24-toiminnan omaan piikkiinsä. Tästä
johtuu
se, että yhdeksän terveydenhoidon virkaa on auki.
Kaiken kaikkiaan se, että yleensäkin meillä on lääkäripula
tai meillä tulee olemaan hyvin paha hoitajapula, johtuu
huonosta politiikasta, kun aikoinaan nimenomaan sijaisten palkkaamisesta luovuttiin.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Keskustelun perusteella totean, että vasemmistoliitto
ja vihreät pysykööt verouskossaan, joka
perustuu siihen, että mitä kireämmät
verot, sitä paremmat palvelut. Olen moneen kertaan yrittänyt
todistaa, että tuo kaavamainen ajattelu ei pidä paikkaansa.
Ed. Saarinen, olen ollut täällä eduskunnassa myös
presidentti Kekkosen aikana ja tiedän, että isänmaata
voi palvella myös oppositiosta käsin. Mikään
tuskin tuottaa oppositiokansanedustajalle suurempaa iloa kuin se,
että hallitus ensin haukkuu opposition politiikan, mutta
sitten kuitenkin toteuttaa sen.
Markku Koski /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On myöskin todella hyvä,
että oppositio tukee hallitusta ja hallituksen linjaa.
Tämähän todistaa sen, että eduskunnassa voidaan
keskustella myöskin oppositiorajojen yli.
Mutta mielestäni on viisasta se, että tässä tilanteessa
tuo 730 miljoonaa ohjataan velan lyhentämiseen. Se on siellä valtiontaloudessa
tavallaan olemassa olevaa varallisuutta sillä tavalla,
että velkamäärää alennetaan
ja nyt päästään jo alle 60 miljardin,
elikkä se on hyvä tilanne sitten jatkossa.
Mutta täytyy muistaa tämän veroalennuskeskustelun
lisäksi, että myöskin hallitus on tehnyt satsauksia
elikkä lisää yli 400 miljoonaa kuntien valtionosuuksiin.
Myös hoitotakuun osalta on pystytty leikkausjonoja lyhentämään
(Ed. Zyskowicz: Opiskelijat ja pieneläkeläiset
ovat jääneet ilman!) 40 000:sta 10 000:een.
Sitten opiskelijoitten osalta on tullut erittäin monia
ratkaisuja, elikkä nämä ovat tämän
hyvän talouskehityksen tuomia mahdollisuuksia, joita on
käytetty hyväksi. Myös jatkossa pitää edelleen
lähteä siitä, että hyvin harkiten
seuraavassa hallitusohjelmassa katsotaan näitä satsauksia,
mitä ne ovat, ja vaalit varmasti antavat omia viitteitään
siitä, mihinkä valtio satsaa tulevaisuudessa.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kun kuunteli tätä keskustelua, niin
ihan lyhyesti voisi siihen todeta, että ei se
ainakaan tämän valtiovarainvaliokunnan juuri valmistuneen
mietinnön mukaan ole näkynyt heikompiosaisten olosuhteissa.
Mutta, arvoisa puhemies, ihan tämän kolmannen
lisätalousarvion menopuoleen, maatalouspääluokkaan
liittyen, toivoisin, kun valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja on
paikalla, että he pohtisivat nyt kuitenkin sitä,
kun täällä todetaan, että tilatuen
maksatukset EU-säännösten mukaan voidaan
aloittaa 1. joulukuuta, mutta todetaan sitten, että ne
on tarkoitus pääosin saada suoritetuiksi 20. joulukuuta.
Kun ainakin Maaseudun Tulevaisuuden mukaan teksti oli sen suuntaista,
että kaikki muut siirtyvät automaattisesti ensi
vuoden puolelle, niin eivätkö nyt kuitenkin virkamiehet
voisi toimia myös välipäivinä ja
suorittaa niitä virkatehtäviään
siten, että mahdollisimman moni saisi sen tilatuen, joka heille
kuuluu, koska erityisesti pienemmille tiloille jokainen lisäeuro,
joka tulee, on tuiki tarpeellinen? Sen johdosta kyllä toivoisin,
että valiokunta puheenjohtajansa johdolla perehtyisi tähän
ja voisi muuttaa sitä.
Markku Koski /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Tässä lisäbudjetissahan
todetaan, että maksatukset aloitetaan 1.12. ja tarkoitus
on saattaa ne suoritetuiksi 20.12. mennessä, (Ed. Vistbacka:
Pääosin!) elikkä toivotaan, että tämä tavoite
onnistuu. Se on todella niin, että ne maksatukset olisi
suoritettu siihen mennessä, elikkä jouluun mennessä nämä olisi
hoidettu.
Rosa Meriläinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Täällä on ehkä käyty
nyt yleisemmin tuollaista talous- ja veropoliittista keskustelua
ja vähemmän tästä lisätalousarviosta,
mikä tietenkin on ihan oikein ajankohta huomioon ottaen.
Täällä on keskusteltu siitä,
mitä hyvänä aikana kannattaa tehdä,
mitä pitää tehdä silloin, kun on
varaa, ja itse olen oppinut, että hyvänä aikana kuuluisi
ainakin investoida. Siihen liittyen se, mitä olisin toivonut
näkeväni edes tänä syksynä näissä lisätalousarvioissa,
olisivat panostukset joukkoliikenteeseen, raideliikenteeseen, ja
tietenkin koko tällä vaalikaudella. Meillähän
on ratojen kunto huolestuttavasti heikentynyt ja lisäpanostuksia
sinne ei ole riittävästi saatu. Junamatkustajat
tietävät, kuinka paljon ongelmia on aikatauluissa,
junat ovat muuttuneet varsin epäluotettaviksi, ja näistä aikatauluongelmista
varsin iso osa johtuu ratojen huonosta kunnosta. Toivoisin todella,
että näitä raideliikenneinvestointeja
tulevaisuudessa katsottaisiin ihan eri sfääreihin
kuin missä ne nyt ovat.
Täällä aikaisemmin ed. Tiusanen omassa
puheenvuorossaan viittasi maataloustukien julkisuuteen, ja siitä haluaisin
lyhyesti todeta, että tuntuu erikoiselta, että avoimuudesta,
asiakirjajulkisuudesta, pidetään huolta ikään
kuin vain tällaisena yleisenä periaatteena, mutta
aina, kun sitten tulee tosipaikka, se joku konkreettinen asia, missä sitä asiakirjajulkisuutta
tarvittaisiin, sitten ollaan haluttomia sitä toteuttamaan.
Yksi keino, jolla asiakirjajulkisuuden toteutumista, tämän
periaatteen toteutumista, estetään, on tietenkin
hinnoittelemalla nämä asiakirjat sellaisiksi, että ei
tavallisella kansalaisella, ei edes kaikilla medioilla ole siihen
varaa. Jotkut kunnat ovat perineet suorastaan satoja euroja näistä tukitiedoista,
ja sitä ei voi pitää asiallisena. Olen
tästä tänään kirjallisen
kysymyksenkin jättänyt.
Ikäväkseni minä olen huomannut, että politiikka
on sellaista, että aika usein näihin kaikkein tärkeimpiin
kysymyksiin, tai mitä minä pidän kaikkein
tärkeimpinä kysymyksinä, ei keskusteluissa
puututa. Eivät tietenkään lisätalousarviokysymykset
ole nämä isoimmat kysymykset, mutta eivät
ehkä muutenkaan näy keskustelun valtavirrassa.
Toivoisin, että kun vaalit lähestyvät,
tästä suhtautumisessa tuloeroihin, niiden kasvuun,
käytäisiin ikään kuin avoimempaa,
rehellisempää keskustelua. Tuntuu, että se
menneinä vuosikymmeninä vallinnut poliittinen
konsensus hyvinvointivaltion rakentamisesta ja tuloerojen pienentämisestä on
tyystin kadonnut, eikä sitä ole ainakaan 15 vuoteen
näkynyt.
Toivoisin todella, että sellainen poliittinen tahtotila
voitaisiin uudelleen rakentaa, että tuloerojen kasvu pysäytettäisiin
ja jopa käännettäisiin laskuun, ja myöskin,
että ei ajateltaisi vain niin kuin itsekkäästi
politiikkaa ja tulevaisuutta, vaan esimerkiksi YK:n vuosituhattavoitteita
pidettäisiin aidosti tärkeinä ja kehitysyhteistyömäärärahoja,
joista täytyy muistuttaa, että Suomi ei ole saavuttamassa
lupauksiaan tämän hallituksen takia. Hallitus
ei ole kantanut globaalia vastuutaan.
Vielä lyhyesti viittaan, puhemies, aikaisempaan debattikeskusteluun,
jonka ed. Zyskowicz ansiokkaasti aloitti käymällä läpi
ennen viime vaaleja käytyä keskustelua. Kyllä minusta hieman on selittelyn
makua näissä sosialidemokraattien puheenvuoroissa,
jotka toteavat, että eivät he sanoneet toisin
kuin tekivät, koska nyt onkin reagoitu suhdanteisiin, koska
kyllä, jos johdonmukaisesti korostettiin, että palvelut
ovat tärkeämpiä kuin veronalennukset,
silloin olisi voinut kuvitella, että kun on liikkumavaraa
taloudessa, silloin sitä liikkumavaraa olisi kohdentunut
edes jonkin verran sinne palveluihin. Ja me tiedämme kyllä,
mikä on kuntatalouden nykyinen tila. Se ei ole mitenkään
erinomainen, että ei voi sanoa, että palveluihin
on suoranaisesti panostettu. Ei myöskään
ole kannettu huolta köyhistä.
Ja kuten debattipuheenvuorossani totesin, ei ole myöskään
edetty ekologisen verouudistuksen suuntaan, toisin kuin hallitusohjelmaan
kirjattiin. Toivon, että seuraava hallitus tässä asiassa
ottaisi pidempiä askeleita.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin täytyy todeta,
että on minun mielestäni ainakin erittäin
positiivinen asia, että valtionvelkaa voidaan lyhentää tässä lisäbudjetissa
730 miljoonalla eurolla ja koko vuonna 1,5 miljardilla eurolla.
Kuinka paljon se johtuu hyvästä veropolitiikasta;
josta ed. Zyskowicz jo ansiokkaasti täällä kertoi,
varmaan johtuu osittain siitä. Osittain se johtuu myöskin
globaalista talouskehityksestä, siitä, että me
olemme globalisaation voittajia, aivan kuten ed. Uotila täällä kertoi.
Mutta nyt täytyy muistaa se, että me hyödymme
tästä globalisaatiosta vain ja ainoastaan, jos meidän
toimintamme on sellaista, että me osaamme oman politiikkamme
sopeuttaa siihen ja tehdä se sellaiseksi, että me
kansainvälisessä kilpailussa pärjäämme
ja menestymme. Tätä taustaa vasten tuntuu todella
huolestuttavalta se, että valtiovarainministeri Heinäluoma,
epäilen, että hyvin lyhyen tutustumisen jälkeen,
tyrmäsi koko tämän Vihriälän
raportin ja tämän valtioneuvoston globalisaatioselvityksen,
jossa sen perusteella, mitä itse olen siihen tutustunut,
on aika monia sellaisia kohtia, jotka ovat aika huomionarvoisia,
kun mietitään, miten tätä suomalaista
hyvinvointia myös jatkossa pidetään yllä.
Tässä on muistettava se, että vaikka
meidän valtionvelkamme tällä hetkellä on
35,2 prosenttia bruttokansantuotteesta ja se on eurooppalaisesti
alhainen, kuten ed. Tiusanen täällä sanoi, niin
se on suhteutettava siihen väestökehitykseen,
joka meillä on. Me tiedämme, että vuonna 2025,
joka ei ole hirveän kaukana, meillä on 500 000
yli 65-vuotiasta kansalaista enemmän kuin tällä hetkellä ja
270 000 työikäistä vähemmän.
Se, että tämä maa saadaan siitä huolimatta pyörimään
taloudellisesti eteenpäin ja pystytään kantamaan
nämä kaikki tärkeät hyvinvointipalvelut,
edellyttää sitä, että tässä ollaan
valmiita tekemään myöskin uudistuksia.
Sen takia ei mielestäni ole mitenkään
viisasta, että tyrmätään suoralta
kädeltä nämä varsin puljut esitykset,
jotka tähän globalisaatioselvitykseen liittyvät.
Arvoisa puhemies! Mainitsen pari esimerkkiä. Tässä korostetaan
työpaikoilla paikallisen sopimisen lisäämistä erityisesti
palkkaehdoissa. Nyt tässä täytyy muistaa
se, että tämä keskitetty tulopoliittinen
järjestelmä, joka meillä on ollut, on
pääsääntöisesti toiminut
hyvin, se on myönnettävä. Sillä on
saatu aikaan eläkeratkaisu, on saatu aikaan myöskin
varsin rauhallisesti toimivat työmarkkinat. Lakkoja on
ollut kohtuullisen vähän. Tietysti kysymys näistä laittomista
lakoista on edelleen tavallaan ratkaisematta, mutta muilta osin
tämä järjestelmä on toiminut
varsin ansiokkaasti, se on selvä, mutta sen järjestelmän sisällä tarvitaan
enemmän niitä paikallisia mekanismeja.
Tiedetään, että esimerkiksi Metalliliitto
on näissä mennyt aika pitkälle, mutta
niitä tarvitaan hyvin laajalti, koska vaikka Suomi olisikin
globalisaation voittaja, meillä on sellaisia aloja, sellaisia
yrityksiä, jotka eivät ole tässä globalisaatiossa
voittajia, ja siellä siihen sopeutumiseen tarvitaan myöskin
paikallisia mekanismeja. Tässä raportissa esitetään
tämmöisiä Tanskan-mallin tyyppisiä joustavampia
työmarkkinoita, mihin sisältyy myöskin
sitten se ulottuvuus, että jos joutuu työttömäksi,
niin pidetään hyvin huolta ja tarjotaan niitä uusia
mahdollisuuksia, jopa aktiivisemmin kuin tähän
asti. Siihen sisältyy myöskin tämä,
mikä on erittäin tärkeää.
Todella viisasta olisi sopeuttaa tätä politiikkaa
tähän suuntaan.
Toivonkin, että se otetaan jatkossa vakavasti, koska
jos me olemme liian paljon näitten kankeiden joko liittotaso-
tai jopa tuporatkaisujen varassa, niin ne saattavat merkitä loppuviimeksi
tilannetta, joka ei ole sen enempää työntekijän, työnantajan
kuin koko hyvinvointiyhteiskunnankaan etu. Eli siis siellä täytyy
olla sellaisia joustomahdollisuuksia olemassa, jotka voivat palvella
sitä, että me tässä kilpailussa
pärjäämme ja jotta myöskin mahdollisimman
monelle ihmiselle turvataan se työpaikka ihan siellä omalla
alalla, vaikka se kohtaakin näitä muutoksia.
Arvoisa puhemies! Ehkä muutaman sanan voisi sanoa tähän
samaan raporttiin liittyen myöskin tästä opiskelijoiden
tilanteesta. Täällä ed. Kuoppa ja varmaan
joku muukin jo aikaisemmin ihmetteli sitä, kun hallitukselta
ei löydy murusiakaan opiskelijoille. Myöskin minä ihmettelen
sitä, ja sitä asiaa voi tarkastella myös
siitä näkökulmasta, että opintososiaalisten
etujen tulisi olla sillä tasolla, että opiskelijat
voivat varsin nopeasti suorittaa opintonsa ja päästä sitten
niihin työtehtäviin, mitä varten heidät
on koulutettu. Eli se on hyvin keskeinen asia, että sieltä putkesta tullaan
nopeasti ulos ja päästään työelämään.
Nykyinen tilanne on se, että monilla opiskelijoilla se opintotuki
ja siihen liittyvä asumislisä ei alkuunkaan riitä siihen
elannon hankkimiseen. Ja kun hallitus ei ole myöntynyt
edes siihen, että vapaata tulorajaa olisi korotettu eli
että saisi edes tehdä töitä enemmän
ja siitä jäisi enemmän käteen,
niin tämä johtaa siihen, että opiskeluajat
venyvät, ja se ei ole hyvä tilanne, ei sen opiskelijan
itsensä, mutta ei myöskään koko
kansantalouden näkökulmasta.
Edustajat Tuija Nurmi ja Satu Taiveaho
merkitään läsnä oleviksi.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tässä lisätalousarviossa
tietenkään näin myöhään
loppuvuodesta ei ole kovin helppo tehdä niitä muutoksia
niihin tärkeisiin tarpeisiin, joita kiistatta on olemassa.
En usko, että täällä sen paremmin
vasemmalla kuin oikeallakaan puolella salia kiistettäisiin,
etteikö tässä maassa olisi kipeitä tarpeita
palvelujen suhteen, köyhyyden vähentämisen
suhteen, eri väestönosien auttamisen suhteen,
infran suhteen, ympäristön hoitamisen suhteen
jne. Kokonaisuus, mistä johtuu tämä lisätalousarvio,
ja sama kaavahan on toteutunut kaikissa lisätalousarvioissa
ja kaikissa tämän vaalikauden varsinaisissa talousarvioissa,
on kuitenkin se, että kun hallitus 3,5 vuotta sitten löi menokehyksen
hirttosilmukan kaulaansa, niin sen jälkeen liikkumavaraa,
mitä on talouteen tullut hyvästä globaalista
talouskehityksestä, hyvästä euroalueen
talouskehityksestä johtuen, on voitu käyttää ja
sitä on todella rohkeasti käytetty veronalennuksiin.
Sitä ei ole voitu käyttää tarpeellisiin
lisäpanostuksiin tuloerojen kaventamiseen, palveluihin,
köyhyyden vähentämiseen jne.
Mitä tapahtuu sitten jatkossa? Sen aika näyttää.
Nyt vaalien alla olen ihan samaa mieltä ed. Zyskowiczin
kanssa siitä, että pitää kyllä varauksella
suhtautua niihin puheisiin, mitä nykyiset hallituspuolueet
tuolla vaalikentillä näinä viikkoina
puhuvat, koska jäljet näyttävät
sen, että viime kerralla kansaa bluffattiin. On hyvinkin
mahdollista, että seuraavienkin vaalien jälkeen,
jos tämä kokoonpano jatkaa, käy samalla
tavalla: Sitoudutaan erittäin tiukkoihin menokehyksiin,
uskottavuuden ja hallituksen keskinäisenkin kasassa pysymisen
nimissä lyödään kiinni tiukat
menokehykset, sitten tehdään joku löysä lauselma hallitusohjelmaan,
että veronkevennyksien suhteen yleisesti noudatetaan pidättyväistä linjaa, mutta
tulopolitiikkaa tarvittaessa edistetään veronkevennyksin.
Ja sitten jälleen tulopolitiikkaan liittyen tai siihen
viitaten tehdään tuntuvat veronkevennykset samalla
kaavalla kuin on tehty nytkin, mallilla ja kohdentumisella, joka
kohdistuu hyvätuloisiin ja jättää noin
miljoona suomalaista kokonaan veronkevennysten ulkopuolelle, niin
kuin nämä tuloverotukseen tehdyt veronkevennykset
nytkin ovat jättäneet. En ole ennustaja, mutta
tällainen on täysin mahdollista.
Tietysti, valtiovarainvaliokunnan mietinnössäkin
kun puhutaan ensi vuoden budjetista, linja siitä, että kehysmenettelyä pystyttäisiin
muuttamaan sillä tavalla, että tulisi edes puolivälin
tarkastelu, jossa tarkasteltaisiin myöskin menojen lisäämismahdollisuutta,
se tietenkin toisi helpotusta ja toisi aitoa harkintavaltaa niin
tulevalle hallitukselle kuin eduskunnallekin kokonaiskehityksen
ja kokonaiskehyksen puitteissa. Mutta nyt, kun on ollut tämä menokehyksen
hirttosilmukka, sehän kertoo, että muutama miljoona
tämän vuoden jakovarasta jää sinne
jäljelle.
Kun ollaan näin viime metreillä, niin nähtävästi
tämähän olisi menosäännön
mukaan mahdollistanut kuitenkin noin 60 miljoonan satsauksen tutkimukseen
ja infraan, koska valtion omaisuuden myyntituloarviota nostetaan
lähes 300 miljoonaa euroa; se taitaa olla lähellä.
Menosäännön mukaanhan 20 prosenttia siitä olisi
voitu käyttää, mutta näin loppuvuodesta
se ei ole mahdollista, elikkä näihin satsauksiin
olisi tietysti pitänyt tarttua aikaisemmin, tämän
vuoden aikaisemmissa lisätalousarvioissa ja jo tämän
vuoden varsinaisessa talousarviossa.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tietenkin on hyvä, että verotuottoja
on tullut niin paljon, että valtionvelkaa voidaan lyhentää.
Ei se ole huono asia. Jatkossa on sitten pelivaraa enemmän,
jos niin tehtäisiin, mutta pahaa pelkään,
että voi käydä niin kuin ed. Uotila sanoi, että meillä on
tuolla varsinainen valtiovarainvaliokunnan mietintö, jossa
ei näitä menolisäyksiä pienituloisille
ja vaikeuksissa oleville niin paljoa ole.
Arvoisa herra puhemies! Varsinaisesti haluan täällä ruotia
tätä tulo- ja varallisuusveroa. Olen sitä tehnyt
ennenkin ja tekisi mieli sanoa, että mitäs tuli
sanottua, eli sen tuotto on ollut huomattava. Tässä sanotaan,
että vuonna 2005 valmistunut verotus näyttää 150:tä miljoonaa
tulo- ja varallisuusveron kasvua ja tästä me nyt
sitten olemme päässeet tämän
vuoden suhteen eroon. Tässä käytettiin
sellaista perustetta, että yritykset pysyvät paremmin
Suomessa, kun eivät maksa tätä varallisuusveroa.
Asun tuossa Espoon kultahammasrannikolla, ja siellä näkee
miljonäärejä päivittäin,
halusi tai ei. Ei siinä mitään pahaa,
jos joku on onnistunut miljoonia saamaan, mutta olen kysynyt heiltä,
viettekö firman pois tästä maasta varallisuusveron
takia, ja olen etsinyt sitä ensimmäistä ja
ainoata toimitusjohtajaa tai suuren rahan edustajaa, joka näin
olisi sanonut, eikä ensimmäistäkään
löytynyt. Ja se oli nimenomaan hallituksen peruste, että tämä varallisuusvero
pitää poistaa, että saadaan nämä firmat
pysymään Suomessa. Tämän veron
takia Suomesta ei ole lähtenyt yhtäkään
firmaa. Tämä on vain mielestäni käsittämätön
asia siinä tilanteessa, että meillä on
pieneläkeläisiä, työttömiä,
opiskelijoita, jotka eivät ole missään
tupopöydissä ja joita mikään
verohelpotus ei itse asiassa auta, koska he eivät maksa
tulo- ja varallisuusveroja lainkaan. He maksavat arvonlisäveroa,
kun käyvät kaupassa ja ostavat ruokaa ja muuta.
Kyllä tämä on minun mielestäni
käsittämätöntä, että hallitus
päätyy tähän, jota ei edes kylmän
talouspolitiikan mestari Sauli Niinistö, valtiovarainministeri
aikoinaan, saanut aikaan. Tämä on minun mielestäni
sosialidemokraateille käsittämätön häpeän
paikka. Ei tämä voi olla miltään
osin puolueen peruslinjan mukaista. Johan minäkin olen enemmän
perusdemari, kun tätä en käsitä.
Mutta, arvoisa herra puhemies, on aina yksi porukka, joka aina
voittaa, se on Ahvenanmaa. Eli kun tulot kasvavat, niin, kappas
vaan, tasoitusmaksua tuli taas 10 vanhaa miljoonaa eli 1,5 miljoonaa
euroa. Täytyy kyllä ihailla, että joku porukka
on osannut asiansa hoitaa, eli meni hyvin tai meni huonosti, niin
heillä menee aina hyvin. Tätä hieman
ihmettelen, tällaista automaatiologiikkaa, mutta
siihen ei muutosta ole saatu.
Arvoisa puhemies! Lähtökohtaisesti en pidä kovin
viisaana politiikkana sitä, että valtio myy omaisuuksiaan,
koska valtionyhtiöt ovat syntyneet sotien jälkeen
pääasiassa, kun pääomasta oli puutetta
ja oli köyhyyttä, yhteisillä voimanponnistuksilla
saatiin aikaan teollisuutta aluepoliittisista ja työllisyysnäkökohdista.
Kyllä pidän sitä lyhytnäköisenä,
että tätä omaisuutta myydään
ja siirretään yhä enemmän ison
rahan käsiin. Tästä on nyt esimerkkejä Fortumista
ja monesta muusta. En lähtökohtaisesti pidä sitä oikeana.
Ymmärrän sen kyllä siinä vaiheessa,
että jos yhtiö on viety pörssiin, niin
siellä täytyy toimia pörssin ehdoin ja
säännöstöin, mutta kotikaupungistani Espoosta
on erittäin huonoja esimerkkejä tästä. Kannattava
sähköyhtiö mentiin myymään
ja nyt on sitten sen kanssa oltu rapinoissa.
Arvoisa puhemies! Hyvää on se, että verotulot
ovat kasvaneet. Huonoa on se, että paljastui, että suurituloiset
ja superrikkaat viimeisen kerran maksoivat varallisuusveroa. Se
näkyy tässä. Ensi vuonna nämä kroisokset
pistävät kaiken omaan taskuunsa.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Voidaan sanoa, että tämä lisäbudjetti
on semmoinen hyvinvoivan valtion lisäbudjetti, jossa ei
tarvitse köyhiä muistella elikkä lisämäärärahoja sinne.
En lähde toistamaan tätä varallisuusverokuviota,
mikä nyt on tapahtunut. Otan maatalouden tässä nyt
esille sen takia, että on ennustettu, että meillä maatalous
tulee olemaan se, sanoisiko, "käenpoika", joka tulee käymään
valtion budjetilla usean kerran vuodessa, mikäli Euroopan
unioni sitten antaa luvan tulevissa neuvotteluissa. Mutta tässäkin
näkee selvästi sen, että tämä on
ihan puhtaasti vaalipolitiikkaa, että kauhealla kiireellä pitää rahat
löytyä, että saadaan maksatukset maataloustuista
ajoissa niin sanotusti elikkä, tässä voisi
sanoa, joululahjarahat maataloudelle.
Toisaalta sitten täältä näkee
sen, että myöskin maataloudessa on tapahtunut
säästöjä eri syistä. Sillä on
tietysti merkitystä sille, että se kuvaa hyvin
sitä tilannetta, mikä meillä maataloudessa
tällä hetkellä on, elikkä koko
ajan siellä maataloustulo tavallaan laskee. Se tulee näkymään
omalta osaltaan budjetissa, mutta sitten siellä tapahtuu tämä sama
keskittymisilmiö, mikä tapahtuu lähes
kaikessa tuotantoelämässä, elikkä maatalous tulee
olemaan meidän lisäbudjettiemme todellinen ongelma,
näin ennustan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Haluaisin vielä painottaa
todella sitä asiaa, että kun tämä koko
vuosi on näin voimakkaasti ollut budjetin kannalta ylijäämäinen,
niin olisi pitänyt huomioida esimerkiksi radanpidon tarvitsemat
lisämiljoonat. Valtiovarainministeriö ja -ministeri
tietävät tarpeen varmasti.
Sen lisäksi meillä on opintorahan korotus
jäänyt toteuttamatta. Eläkeläisten
tilanne on todella edelleen aivan samanlainen. Leikattu indeksi
on heikko, ja tasokorotukset ovat olleet luokkaa 5 euroa kuukaudessa,
mikä korotus oli nyt 1. päivänä syyskuuta,
jota eläkeläiset nimittävät
pilkkakorotukseksi. Näin ollen mahdollisuuksia toimintaan
olisi ollut. Tietysti on hyvä, että valtion kassa
ja valtion tulot ovat kunnossa, mutta olisi kansalaisten kannalta
myös hyvä, että näin saatuja
rahoja olisi käytetty heidän hyväkseen.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Minäkin lähtisin liikkeelle
valtionvelan lyhentämisestä. Se on erinomaisen
hyvä asia, että velkaa pystytään
lyhentämään, koska — niin kuin
tiedämme — sitä kautta voidaan tehdä pysyvästi
tilaa käyttötalouden menojen kasvattamiselle.
Täällä on vähätelty
velan määrää, vaikka velkaa
on suhteellisen vähän voitu lyhentää,
mutta kun bruttokansantuote on kasvanut, niin velan suhteellinen osuus
bruttokansantuotteesta on pienentynyt. On kuitenkin ehkä tarpeen
todeta, että yli 10 000 euroa jokaista suomalaista
kohden on kuitenkin edelleen valtion velkataakka.
Meistä monet ovat kunnalliselämässä mukana.
Kunnat ovat noin kymmenen kertaa vähävelkaisempia
valtioon verrattuna, ja kun vastuu palvelujen tuottamisesta on pitkälti
yhteinen, valtion velkareppu on edelleen aika painava. Me maksamme
esimerkiksi valtionvelasta korkoa 2,3 miljardia euroa, siis sellaisesta
pääomasta, joka on jo syöty. Me olemme
sen johonkin käyttäneet, ja korkomenot pelkästään
ovat tätä luokkaa. Liikenneministeriön
pääluokka on 1,8 miljardia, siis huomattavasti
pienempi kuin velan korkomenot. Maatalouteen käytämme
2,6 miljardia, ja puolustusministeriön budjetti on 2,2
miljardia. Tässä on jonkinlaista mittatikkua siihen, että edelleen
velan korot ovat aika suuren pääluokan kokoinen
menoerä.
Herra puhemies! Kiinnitän huomiota myös sinänsä positiiviseen
asiaan, joka liittyy tuloarvioitten ylittymiseen. Kun olen saanut
olla kansanedustajana vuodesta 1987 yhtä välikautta
lukuun ottamatta, niin pääsääntö on
ollut kaiken aikaa, että tulot aliarvioidaan silloin, kun
hallitus tekee esitystä eduskunnalle. Tämä vahvistaa
edelleen sitä, että kyllä meidän
tuloarvioissa pitäisi pystyä suurempaan tarkkuuteen,
koska tämä johdattaa ajattelua vähän
siihen suuntaan, että tällä tavalla ikään
kuin vaikutetaan eduskunnan budjettivaltaan. Herää epäilys,
että tämä on johdonmukaista toimintaa,
koska ei näin voi vuodesta toiseen käydä.
Muistaakseni kerran on ollut päinvastoin ja aina muulloin
on ollut aika rankasti aliarvioidut tulot hallituksen tulo- ja menoarvioesityksissä.
Herra puhemies! Vielä, vaikka ed. Zyskowicz ei ole
paikalla, hän ponnisti Kekkosen ajasta ja viittasi omassa
puheenvuorossaan jokin aika sitten siihen, että silloin
Kekkosen aikaan saattoi kuulemma palvella isänmaata oppositiostakin. Hän
oli ihan oikeassa tuossa väitteessään,
koska silloin oli eri perustuslaki. Silloin määräenemmistösäännökset
olivat voimassa ja yhden kolmasosan määrävähemmistöllä oppositio
pystyi kiristämään hallitusta uuden määrärahan
osalta ja korotetun määrärahan osalta.
Silloin todella oppositiolla oli tässä mielessä sellaista
valtaa, joka ei enemmistödemokratiassa sille tosiasiallisesti kuulunut.
Mutta nyt valta ja vastuu on samassa korissa, ja aivan hyvä niin,
silloin tiedetään, kuka päätöksistä vastaa.
Ymmärrän myös opposition tuskan:
Vaalit lähestyvät, kuitenkin työllisyys
paranee, työttömyys vähenee, 100 000
työpaikan tavoite saavutetaan, kuntien pakkolaina maksetaan
ja infrahankkeet käynnistyvät suunnitelmien mukaisesti,
joten kyllä sen ymmärtää, että oppositio
aktivoituu. Millä nyt hallitusta hutkitaan, kun kaikki ne
asiat, joilla tähän asti oppositio on propagoinut
tässä salissa kolme ja puoli vuotta, tulevat ja ovat
nyt tulleet hoidetuiksi, niistä on päätökset? Nyt
oppositiopolitiikan tällaiset vahvimmat kärjet
ovat katkenneet ja heidän arvostelultaan on pohja pudonnut.
Mutta en sitä sure vaan olen iloinen, että asiat
hoituvat.
Herra puhemies! Ihan lopuksi vielä: On totta ja todella
hyvä, että suurin osa asioista tässä salissa
saa ratkaisunsa yksimielisesti ja hyvässä konsensushengessä.
Eduskunnan henki on muutenkin ihan hyvä. Monet parlamentit
saavat ottaa meidän toimintatavoistamme mallia, suorastaan jotkut
kadehtivat meitä. Oppositionkin tärkeinä pitämiä asioita
hyväksytään, mutta, hyvät kollegat,
eihän niin tapahdu opposition painostuksesta vaan hallituspuolueiden
toimin, voimin ja vastuulla.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Saarinen täällä kyseli,
millä oppositio voi hallitusta huimia taikka ruimia, miten
vaan. (Ed. Saarinen: Hutkia!) — Hutkia, niinhän
se oli. — No, sen verran voisi sanoa, että tämän
hallituksen neljän vuoden aikana tämän
maan työttömille ei tule sentin senttiä tasokorotusta.
Sekö on oikeudenmukaista politiikkaa? Ja eläkeläisille,
500 euroa kuukaudessa ansaitseville kansaneläkeläisille,
12 euroa sinne tulee. Niin kuin täällä lisätalousarviosta
näkyy, tämän maan varakkaimmille henkilöille
150 miljoonaa euroa annetaan varallisuusveron poistoa ja 3—4
miljardin verohelpotukset ja vielä varmuuden vuoksi prosenttimääräisinä,
että sitten Liliukset ja Wahlroosit ja tämäntapaiset
henkilöt sen lisäksi, että saavat suuria
maatalouden kautta tulevia miljoonien tukia, vielä saavat
palkkaverotuksessa helpotusta ja nämä optiotulot
ja tällaiset vielä siihen päälle.
Tuloerot ovat maassamme kasvaneet, se on tosiasia. 600 000
köyhää on Suomessa, 130 000 köyhää lasta
on Suomessa. Suomi on Pohjoismaista ainoa maa, jossa on leipäjonoja.
Tämäkin kertoo jotakin näistä asioista,
joten kyllä tässä nyt peiliin voisivat
ainakin sosialidemokraatit katsoa. Pidän heitä kumminkin
työväenpuolueena, joka ajaa mahdollisesti pienituloistenkin
asiaa. Tokihan täällä jo joku sosialidemokraattinen edustaja
kertoi, että keskusta ja Rkp ovat vastustaneet hallituksesta,
että näin ei voi tehdä. Mene ja tiedä sitten,
onko näin ollut. Mutta eläkeläisille
olisi sopinut tulla vielä enemmän.
Samoin valtionyhtiöitten myynnistä on myyntituloja
tullut valtiolle. Pidän sitä myös lyhytnäköisenä,
että mennään myymään.
Viime eduskuntakaudella yksi kohokohtia ainakin minun edustajaurallani
oli, kun saatiin estettyä Kemiran myynti. Se olisi mennyt
lähes konkurssikypsälle Dynealle Ruotsiin, ja
nyt Kemira voi hyvin ja laajenee ja on valtionyhtiö ja
tuottaa valtion kassaan rahaa.
Maatalouden osalta, joka on myös auki, esittäisin,
että tuet tulisi maksaa vain niille tiloille, joilla vakituisesti
asutaan, ja niille viljelijöille, jotka asuvat tilallaan
ja saavat pääsääntöisesti sieltä tulonsa,
ei muille. Tokihan ei pidä kieltää viljelyä keltään,
mutta tukia ei pitäisi maksaa muuta kuin niille tiloille,
joilla asutaan ja viljellään, ja siellä pääsääntöisesti
ovat ne viljelijät, jotka sieltä leipänsä saavat.
Täällä ed. Satonen analysoi globalisaatiotyöryhmän
selvityksen työn tulosta. Minun mielestäni se
oli kyllä aika karmea tulos, niin voi sanoa, työreformi
siellä nostettiin taas kerran esille. Ei sitä sinne
valtameren pohjaan upotettu, niin kuin pääministeri
Jäätteenmäki silloin kertoi, kun tämän
eduskuntakauden ensimmäinen hallitus perustettiin, että näin
tehdään.
Sanotaan, että irtisanomissuoja on Suomessa erittäin
jäykkä ja muuta. Eihän tarvitse kuin
viedä työpaikalla ilmoitustaululle lappu, että kahden
viikon päästä työt loppuvat,
niin se on siinä. Ei muuta tarvitse. Päinvastoin
muualla Euroopassahan on paljon tiukemmat säännöt,
Suomi ei ole mitenkään kärkimaita siinä.
Sanotaan, että pitäisi työpaikoilla
enemmän sopia. Tesin päällehän
voi sopia niin paljon kuin haluaa. Itse tiedän pitkäaikaisena
luottamusmiehenä, että siellä sovitaan
paljon enemmän kuin mitä Tesissä sovitaan
työpaikoilla; milloin minkinlaista lomaa pidetään
ja jopa palkkoja alennetaan ja näin. Suomalainen työelämä joustaa
koko ajan, se tekee valtavasti ylitöitä, jopa
niin, että tekee palkatta ylitöitä. Tämän
paikallisen sopimisen osalta muistan sen hyvin omalta työpaikaltanikin,
jolla nyt oli kaikkia henkilöstöryhmiä,
että eniten vaativat, ettei paikallisesti pidä sopia,
akavalaiset, sitten teollisuustoimihenkilöt ja nämä tekniset
toimihenkilöt. He katsoivat, että he eivät pärjää siellä paikallisessa
sopimisessa työnantajan kanssa. Enemmänkin me,
jotka olimme täältä SAK:n piiristä,
olimme valmiita sopimaan, mutta nämä muut henkilöstöryhmät
ja heidän ammattiliittonsa eivät, ne kokivat,
että on suuri riski ruveta sopimaan työnantajan
kanssa työpaikoilla.
Reijo Kallio /sd:
Puhemies! Ed. Zyskowicz puhui vahvasti tuloveronkevennysten
puolesta. On totta, että tämä hallitus
on tehnyt varsin mittavat veronkevennykset. Jotta veronkevennyksillä olisi
myönteinen vaikutus kansantalouteen, niin oikea ajoitus
on oleellista. Tässä mielestäni hallitus
on onnistunut erinomaisen hyvin. Silloin kun vienti ei vetänyt,
tarvittiin kotimarkkinoiden turvaamiseksi veronkevennyksiä,
ja tämä toimi erittäin hyvin. Toiseksi
hallitus on käyttänyt veronkevennyksiä onnistuneesti
myöskin osana tulopolitiikkaa. Tulopoliittiset kokonaisratkaisut osaltaan
ovat olleet turvaamassa suomalaisten yritysten kilpailukykyä kansainvälisillä markkinoilla,
mikä puolestaan on sitten näkynyt myönteisenä talous-
ja työllisyyskehityksenä maassamme.
Ed. Meriläinen kyseli, mitä hyvinä aikoina
pitäisi tehdä. On helppo yhtyä hänen
näkemykseensä siitä, että hyvinä aikoina
on hyvä tehdä investointeja ja tällä tavalla
varautua tuleviin, ehkä huonompiinkin, aikoihin. Mutta
kyllä minusta hyvinä aikoina on myös
syytä vähentää velkaa, eli tässä mielessä on
helppo yhtyä ed. Saarisen näkemykseen. Mielestäni
velan lyhentäminen on tärkeää tällä hetkellä siksi,
että korkotaso on ollut nousussa ja se nousee jatkossakin.
Viime joulukuusta lähtien Euroopan keskuspankki on nostanut
ohjauskorkoaan kuusi kertaa, ohjauskorko on noussut 1,5 prosenttiyksikköä,
ja tämä epäilemättä tulee
heijastumaan myöskin valtion korkomenoihin, mitkä rahat
sitten ovat pois muista tärkeistä asioista.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! On hyvä vielä kerran
muistuttaa siitä, että meillä on miljoona
täysi-ikäistä kansalaista, jotka eivät
ole lainkaan saaneet nauttia verohelpotuksista. Heidän
joukossaan on myös koko joukko eläkeläisiä,
joidenka asemaa ei ole myöskään parannettu.
Indeksi on edelleen taitettu, ei ole kunnollista tasokorotusta,
verotus kohtelee eläkeläisiä tietyissä tuloluokissa
edelleenkin raskaammin kuin muuta väestöä,
ja kansaneläkkeen perusosa-asia on jäänyt
unhoon. Näin ollen tämä erittäin
vahva rahansiirto valtionvelan vähentämiseen ei
mielestäni ole perusteltua, koska me tulisimme toimeen
pikkasen vähemmällä siirtämisellä.
Esimerkiksi vaikeasti vammaisten kansalaisten henkilökohtainen
avustaja maksaa 40 miljoonaa euroa vuositasolla. Nyt kertasummana
siirtyy lähes kymmenkertainen määrä tämän kolmannen
lisätalousarvion yhteydessä velanhoitoon.
Mitä tulee ed. Saarisen sinänsä hyvään
puheenvuoroon hallituspuolueen edustajana, niin totean, että edelleenkin
asioita on todella paljon jo mainitsemieni lisäksi, joilla
haastamme hallitusta. Siinä on myös peruspalvelut,
terveydenhoito, sairaanhoito. Sanoitte, että infrahankkeet käynnistyvät.
Esimerkiksi Valtatie 7 Loviisasta itään, Valtatie
15, 26, 12 ja 13 — siinä on haastetta yllin kyllin.
Kaakkois-Suomessa ei todella olla tyytyväisiä.
Nimenomaan radanpito — siihen on täällä viitattu
moneen kertaan — se on suuri lovi hallituksen uskottavuudessa.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Ed. Tiusaselle sanon, että liikennehankkeet
käynnistyvät suunnitelmien mukaisesti. En kiistänyt
tarpeita.
Ed. Kankaallekin totean, että eihän maailma ole
vielä valmis — hän hyvin harkitusti puhui jälleen
kerran, niin kuin aina — eikä pidä kiistää sitäkään,
että meillä on edelleen paljon kansalaisia, joilla
on suuria toimeentulo-ongelmia. Ei pidä silmiä siltä ummistaa.
Eläkeläisten verotukseen liittyvät
epäkohdat on sellainen asia, että se on seuraavissa
hallitusohjelmaneuvotteluissa hoidettava, ketkä vastuussa
ovatkin. Siellä on selvä verokäppi 13 000
ja 30 000 euron vuosieläkkeen välisessä maastossa.
Jonoja syntyy aina siellä myöskin, missä jotain
ilmaiseksi jaetaan. En väheksy leipäjonoja, mutta
missä tahansa jaetaan leipää ilmaiseksi, niin
on ihan varma, että sinne voi mennä aika hyvätuloisiakin
jonottamaan. Mutta minä en väheksy niitä,
ihmiset tarvitsevat leipänsä ja sillä selvä.
Mutta jonon saa aika helposti myös syntymään
jakamalla jotain ilmaiseksi.
Parasta sosiaalipolitiikkaa on tietysti se, että työllisyys
kehittyisi hyvin. Sosiaalietuuksia ei ole voitu paljoa parantaa,
mutta pidän saavutuksena, että esimerkiksi asumistuen
7 prosentin omavastuuosuudesta, joka sinipunakaudella jouduttiin
hyväksymään, on nyt luovuttu. Se on merkittävä tuki
kaikkein pienituloisimmille.
Kalleusluokitusjärjestelmästä luovutaan
2008 alusta. Monissa kunnissa eläkeläisten eläke
nousee 20 euroa kuukaudessa. SDP:n 25 prosentin kannatuksella ei
voi sanella mitä tahansa, vaan pitää sopia.
En silti, herra puhemies — lopuksi vielä — kiistä sosialidemokraattien
merkittävää vastuuta Suomen kansan hyvinvoinnista.
Reijo Laitinen /sd:
Herra puhemies! Kiistaton tosiasia on se, että meidän
taloutemme kasvu on ollut erittäin voimakasta, verrataan
sitä mihin tahansa muihin Euroopan maihin. Se yltää kasvuna
samoihin lukuihin kuin Lipposen hallituksen parhaimpina vuosina.
Se on mahdollistanut työllisyyden parantamisen
ja työttömyyden alentamisen. Toki on todettava
se, että meillä työttömyys on
liian korkealla ja vaikea rakennetyöttömyys, joka
syntyi silloin 90-luvun alussa, nakertaa erittäin monia
alueita edelleenkin ja se on todella vakava yhteiskunnallinen ongelma. Talouteen
on syntynyt liikkumatilaa, ja oikein on tietenkin se, että tämä liikkumatila
käytetään myöskin valtionvelan
lyhentämiseen, vaikka tuo velka putoaakin nyt bkt:stä mitattuna
noin 35 prosenttiin ja sillä tavalla ei ole esimerkiksi
muihin Euroopan maihin verrattuna kovin korkea. Mutta toisaalta,
aivan niin kuin täällä ed. Kallio totesi,
meidän korkotasomme on nousemassa ylöspäin
ja korkomenot ovat edelleenkin huikeita. Kun me saamme sitä pudotettua,
niin talouteen tulee silloin jakovaraa.
Veropolitiikasta puhuttiin täällä,
tämän lisätalousarviokäsittelyn
yhteydessä, ja oikein niin. Totta on se, että veroja
on voitu keventää nyt enemmän kuin suunniteltiin
johtuen siitä, että liikkumatilaa on ollut. Toinen
juttu on sitten se, ovatko sosialidemokraattien tavoitteet täysimääräisesti
hallituksen sisällä veropolitiikan osalta toteutuneet.
Eivät ole. Kyllä meidän tavoitteemme
on tietenkin ohjata sitä yhä enemmän
pieni- ja keskituloisia hyödyntäväksi
sillä tavalla kulutusta ja työllisyyttä parantaen.
Selvää on se, että seuraavalla vaalikaudella täytyy
se epäoikeudenmukaisuus, mikä on ansiotulojen
ja eläketulojen verotuksen välillä, korjata,
mihin ed. Saarinen viittasi. Ei voi olla sillä tavalla,
että samassa tuloluokassa eläkkeensaajat maksavat
korkeampaa veroa kuin palkansaajat. Tähän me sosialidemokraatit
tulemme kyllä vaaleissa sitoutumaan.
Myöskin jakovaraa olisi voinut käyttää ehkä enemmän
myöskin pieni- ja keskituloisten ongelmien, erityisesti
pienituloisten ongelmien, korjaamiseen ja niin sanottujen köyhyysepäkohtien poistamiseen.
Mutta kyllä saldo kuitenkin tältä vaalikaudelta
on positiivinen. Se on kiistaton asia. On valitettavasti niin, että yhteiskunnassa
on
edelleen ongelmia, ongelmia, joita joudutaan korjaamaan ja joita
pitää korjata. Maailma ei tässä suhteessa
todellakaan ole valmis.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Inspiroiduin yhdestä ainoasta yksityiskohdasta tässä keskustelussa,
nimittäin siitä, että varsin moni edustaja
on kiinnittänyt huomiota siihen, että korkotaso
on nousemaan päin. On aivan luonnollista, että siitä aiheesta
puhutaan silloin, kun pyritään valtionvelkaa lyhentämään.
Yhteys tähän lisätalousarvioon on elimellinen
ja oikea.
Mutta kiinnitän, arvoisa puhemies, huomiota siihen,
mitä tämä suhteellisen alhainen korkotaso
pitkään on toisaalta merkinnyt. Se on merkinnyt
sitä, että riskiluottoja on otettu, velkaa on
tehty hillimättömästi, kerta kaikkiaan
aivan uskomattomissa määrin, ja velkaannuttu kotitalouksissa
ja myöskin yritysmaailmassa. (Ed. Dromberg: 90-luvulla!)
Tässä tulee aivan elävästi 80-luvun
loppu mieleen. Silloin se oli lähestulkoon ihan yhtä hulvatonta
menoa. Tässä katsannossa, arvoisa puhemies, saattaa
olla vähän ... (Ed. Laitinen: Kyllä me
olemme aivan erilaisessa tilanteessa!) — Ollaan missä tilanteessa
tahansa, mutta ollaan siinä tilanteessa, että hyvä,
kun korkotaso vähän nousee, toivottavasti säikäyttää varsin monen
velanottoa suunnittelevan, niin että talous pysyisi hallinnassa.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Valtiontalous tällä vaalikaudella
on pysynyt hyvin siinä odotusarviossa, joka sille on asetettu,
ja se on jopa tulopuolelta monta kertaa tullut ylitettyä.
Nytkin kyetään lyhentämään
edelleen valtionvelkaa. Valtionvelka sinänsä on
edelleen hyvin korkea. Vaikka se ei olekaan bruttokansantuotteeseen
nähden korkea, kyllä lähes 60 miljardia
euroa on kuitenkin sellainen summa, joka nakertaa tätä hyvinvointiyhteiskunnan
käytössä olevaa rahaa. Varsinkin jos
korot lähtevät, ja kun ne ovat lähteneet,
nousuun, niin tämä korkorasite kasvaa edelleen.
Niin kuin totesin, on hyvä, että lyhennetään valtionvelkaa,
mutta toisaalta kyllä meillä tällä vaalikaudella
tähän yhteiskuntaan on jäänyt myöskin
aukkoja. Jos katsotaan esimerkiksi tienpitoa, niin siellä on
monta monituista kohtaa, jotka pitäisi välttämättä hoitaa.
Toivonkin, että seuraavalla vaalikaudella keskitytään
myöskin yhteiskunnan ongelmakohtien hoitamiseen sillä tavalla,
että tämä yhteiskunta jää myöskin
maaseudun osalta toimivaksi.
On kyllä helppo yhtyä sosialidemokraattien näkemykseen
verotuksen osalta. Kyllä meidän täytyy
verotusta oikeudenmukaistaa niin, että myöskin
nämä pienituloiset saavat verohuojennuksia. Näin
ollen veronalennusvara kaiken kaikkiaan hallitusohjelmassa on syytä käydä huolellisesti
läpi.
Keskustelu päättyy.