16) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi Euroopan unionin suorista
         tuista maataloudelle annetun lain ja maa- ja puutarhatalouden kansallisista
         tuista annetun lain muuttamisesta sekä eräiksi
         niihin liittyviksi laeiksi
      
       
         					
      
      
         
         Pirkko Mattila /ps:
            		
         
         
          Herra puhemies! Onkin hyvä jatkaa tästä edellisestä lakiesityksestä ja
            puhujista Myllykoski ja Autto varsinkin, kun se poro ei sitä byrokratiaa
            tunne vaan poronhoitoalue on jaettu paliskuntiin ja siellä ovat
            sitten nämä ikiaikaiset laitumet. Maaseudun yhteistyöryhmähän
            on nimenomaan jo vuosia ajanut tätä paikkatietoperusteista
            hallintoa ja paikkatiedon hyödyntämistä.
            Olisi minun mielestäni ollut aivan mahdollista kaikkien
            näitten lakien yhteydessä käyttää paikkatietoa,
            koska tietojärjestelmät ja ammattitaitoista henkilöstöä on
            siihen olemassa.
         
         
         Mutta tämä hallituksen esitys Euroopan unionin
            suorista tuista:
         
         
         Kun nyt yhteinen maatalouspolitiikka on saatu unionissa maaliin,
            niin kansallisesti ollaan vääntämässä näitä lakeja.
            Onhan tämä nyt aivan kohtalaisen käsittämätön
            paketti, lisää sääntelyä, joka
            ei kyllä mielestäni tuota enää välttämättä lisäarvoa,
            sisältää päällekkäistä sääntelyä ja
            aiheuttaa kyllä kohtuutonta hallinnollista taakkaa viljelijöille.
            Mutta erityisesti tässä on päällekkäistä sääntelyä niin
            sanotun luontodirektiivin kohdalla, ja olemme tässä nyt
            tekstieriävän jättäneet mietintöön.
            Mutta teen seuraavanlaisen lausumaehdotuksen:
         
         
         "Eduskunta edellyttää, että hallitus
            ryhtyy toimiin, että Natura 2000 -alueella luontodirektiivien
            ehtojen osalta sääntely saatetaan Suomessa sille
            tasolle, että direktiivin suoma harkintamarginaali hyödynnetään
            täysimääräisesti."
         
         
         Perustelen nyt tätä sillä, että kun
            Suomessa tämä luontodirektiivi on toteutettu korkeamman sääntelyn
            tasolla, mitä direktiivi edellyttää ja
            aiheuttaa siinä mielessä esimerkiksi mahdollisesti pysyvien
            nurmien osalta vaikeuksia viljelijöille, joiden nurmet
            sijaitsevat tällä Natura 2000 -alueella,
            niin minun mielestäni olisi kohtuullista, varsinkin kun
            Suomessa Natura-alueita on todella paljon, miettiä sitä,
            onko jossakin kohtuullista purkaa sitä luontodirektiivin
            suojelun tasoa.
         
         
       
      
         
         Jari Myllykoski /vas:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Täytyy sanoa, että valiokunnassa
            tuntee itsensä joskus melko avuttomaksi, kyvyttömäksi ja
            liian myöhään heränneeksi. Mutta
            tässä kohtaa se myöhäänherännäisyys
            tälle asialle ei kyllä ollut valiokunnassa olevien
            kansanedustajien vika.
         
         
         Näitä asioita tuotiin valiokuntaan siinä vaiheessa,
            kun ministeri ja virkamiehet olivat ne neuvotelleet EU:ssa jo sille
            tasolla, että mikäli valiokunta olisi tehnyt radikaaleja
            tai jonkinnäköisiä muutoksia näihin
            hallituksen aikaansaamiin neuvotteluihin, niin koko tukijärjestelmän voimaan
            tuleminen olisi vaarantunut. Oltiin tilanteessa ota taikka jätä.
            Sellaisessa tilanteessa kansanedustaja, joka haluaa perehtyä aiheeseen, joka
            on hänelle hieman vieras, on kyllä täysin mahdottomassa
            tilanteessa.
         
         
         Kun tätä asiaa lähdettiin pohtimaan,
            tuli semmoisia erinäisiä ihmeellisiä asioita
            vastaan. Hehtaarimääriä muutettiin 3:sta
            5:een, millä ajateltiin tultavan enemmän hallitusohjelman
            mukaiselle aktiiviviljelijätasolle. Aivan oikein, meillä passiiviviljelijöitä ei
            kaivata vaan aktiivisia maankäyttäjiä,
            jotka harjoittavat elinkeinotoimintaa, tuottavat ruokaa Suomelle,
            mahdollistavat maatalouden harjoittamisen maaseudulla ja sitä kautta
            ovat osaltaan tavoitteissaan niitä, jotka elävöittävät
            ja mahdollistavat maaseudunkin ja maaseudulla elämisen.
         
         
         Joka tapauksessa täällä oli eräälle
            elinkeinolle ehkä kohtuuttomat haasteet, kun tämä hehtaaritukimääritelmä nostettiin
            3:sta 5 hehtaariin ja 850 tilaa putosi tukien piiristä pois — yhdelle
            elinkeinolle. 480 näistä tiloista, jotka putosivat
            tukien osalta pois, oli hevostaloutta, eli yli 50 prosenttia tukien
            menettäjistä harjoitti hevostaloutta.
         
         
         Jonkinnäköisiä lievennyksiä kuitenkin
            valiokunta teki omassa mietinnössään,
            jotka voivat edesauttaa toimintaa: 2 000:n rajan nostamisen 5 000
            euroon, joka antaa pientä pelivaraa ja liikkumavaraa tällekin
            elinkeinolle. Mutta oli oikein, että valiokunta huomioi
            sen, että esimerkiksi jonkun maneesin sijaitseminen 20 000
            hehtaarin viljelyalalla olisi voinut tehdä tästä viljelysmaasta
            tukikelvottoman. Onneksi ainakin valiokunta heräsi viime
            metreillä näihin tosiasioihin, joita sitten haluttiin
            korjata.
         
         
         Kirjauksena saatiin vähän aikaiseksi, jos
            ajatellaan, että valiokunta edellyttää hallitukselta toimia
            hevoselinkeinon kehittämiseksi, kun tukijärjestelmän
            A- ja B-tukialueiden eläinkohtaiset tuet poistuvat vuonna
            2015. Tällä päätöksellä tarkoitetaan
            sitä, että eduskunnassa nyt käsiteltävänä oleva
            hallituksen esitys poistaa suomalaisen sotilassankarin tukien piiristä eli
            suomenhevosen, joka nyt kuitenkin vielä EU-normien ja hallituksenkin
            puitteissa mielletään alkuperäisroduksi.
            Käännämme selkämme sotiemme
            sankarille ja siitä elinkeinosta itselleen tuloa saaville elinkeinonharjoittajille.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämä on iso kokonaisuus. On
            hyvä, että valiokunta pystyi hyvässä yhteisymmärryksessä kuitenkin
            kirjaamaan sinne selkeyttäviä ja erittäin
            paljon ohjaavia toimenpiteitä. Valiokunta omassa mietinnössään
            lähti ohjeistamaan eri osa-alueille, mikä lainsäätäjälle kuuluu,
            jatkotoimia, kuinka ministeriössä asioita valmistellaan,
            kuinka asioita jatkossa eteenpäin viedään.
         
         
       
      
         
         Lauri Heikkilä /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kannatan tuota edustaja Mattilan tekemää lausumaehdotusta.
            Nuo Myllykosken esittämät hehtaarimuutokset kolmesta
            viiteen hehtaariin olivat hallituksen toimesta kyllä erittäin
            valitettavia. Siellä jotkut pienimuotoista poronhoitoa
            harrastavat varmaan sitten putosivat pois tuilta. Lapissahan peltoalat
            eivät ole kovin suuria muutenkaan, ja siellä eivät
            helposti lisähehtaareita poronhoitajat löydä mistään.
         
         
         Mutta ehkä hallituksella on tavoitteena saada näistä pienimuotoista
            maatalouselinkeinotoimintaa harjoittavista ihmisistä muuttajia
            tänne kaupunkiin ja semmoisia ihmisiä, joita joudutaan
            sitten elättämään täällä kaupungissa
            muiden veronmaksajien kustannuksella. Se on tietysti tämä piilopolitiikka,
            mitä tällä nykyhallituksella on näissä maatalousasioissa
            ja vähän muissakin ollut, mikä ei ole
            tätä virallista ohjelmaa sitten ja mistä tässä salissa
            ei paljon puhuta. Tietysti puhetta aiheuttaa se, jos arvostelee
            sitä vähän enemmän, taikka hymyä sitten,
            mutta se on hyvin ikävää, ja se on tietysti
            tässä EU-Suomessa jatkunut siitä asti,
            kun sinne liityttiin lähes 20 vuotta sitten.
         
         
       
      
         
         Heikki Autto /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kiistän jyrkästi edustaja
            Heikkilän ajatuksen siitä, että hallituksella
            olisi jonkinlainen piiloagenda ajaa suomalaista maaseutua heikkoon
            asemaan. Hallituksella on tavoitteena vahvistaa Suomen kaikkien
            alueitten elinvoimaisuutta, jotta voimme saada kansantalouden uudelleen
            kestävälle uralle.
         
         
         Tässä laissa on kysymys EU:n yhteisen maa-talouspolitiikan
            uudistuksen kansallisesta toimeenpanosta. Tämähän
            on tietysti EU:n toiminnasta hyvin suuri osa tämä maatalouden
            kokonaisuus, ja sitä myötä koko tämä CAP-reformin
            nimellä kulkeva uudistus on tietysti ollut EU:n viime vuosien
            suurimpia asiakokonaisuuksia. Tämä on ollut jo
            edellisen komission valmistelema uudistus, joten siten nykyistä komission
            puheenjohtajaa ei voi siitä tietenkään
            syyttää, mutta kyllä Junckerille voi
            lähettää täältä Suomen
            eduskunnasta sellaiset terveiset, että kun kaikkien uudistusten
            lähtökohtainen tavoite on vähentää byrokratiaa,
            selkeyttää hallintoa, yksinkertaistaa menettelyjä ja
            sitä kautta luoda eurooppalaisille elinkeinoille paremmat
            toimintaedellytykset, niin jokainen uudistus, mitä tehdään,
            aina lisää byrokratiaa, ja näin ei voi
            olla. Näin ei voi jatkua, ja nämä terveiset
            Junckerille täytyy tänä iltana täältä Suomen
            eduskunnastakin lähettää.
         
         
         Itse olen henkilökohtaisesti sitä mieltä,
            että myös tähän kansalliseen
            lainsäädäntöön oltaisiin voitu
            ja pitää voida sorvata vyöhykeajattelua
            samaan tapaan kuin vaikkapa tuossa edellä Kemera-laissa
            keskustelimme ja sitä kautta oltaisiin voitu vähentää niitä ongelmia,
            mitä edustaja Heikkilä tuossa kuvasi. Mutta haluan
            kiittää samalla myös ministeri Orpoa
            siitä, että esimerkiksi petopolitiikkaan tullaan
            tuomaan uusia keinoja, joilla sitten vaikkapa näihin porotalouden kannattavuusongelmiin
            vielä puututaan.
         
         
         Mutta arvoisa puhemies! Aivan lopuksi sanon historiankirjoitusta
            varten, että valiokunnassahan on hallituksella vähemmistö.
            Haluan kiittää kyllä taitavasta työstä edustajakollega
            Sankeloa siinä mielessä, että näitä isoja
            uudistushankkeita saadaan vietyä hyvin eteenpäin
            valiokunnassa huolimatta siitä, että hallituspuolueilla
            on siellä todella vähemmistö.
         
         
       
      
         
         Janne Sankelo /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tästä on mukava jatkaa.
            Eli kiitoksia edustaja Autolle vaan kauniista sanoista.
         
         
         Muutama huomio. Näitä yksityiskohtia on käyty
            jo ensimmäisen käsittelyn yhteydessä läpi, mutta
            joka tapauksessa kun tässä puhutaan nyt Euroopan
            yhteisestä maatalouspolitiikasta, niin tälle isolle
            kokonaisuudellehan Suomessa on laaja hyväksyttävyys.
            Kun me nyt tässä vähän murisemme
            ja marisemme, niin muistetaan kuitenkin se, että suomalaiset
            maataloustuottajat haluavat olla osa tätä yhteistä maatalouspolitiikkaa.
            Mutta pakko todeta vähän niin kuin tuohon metsäpolitiikkaan
            liittyen, että aina tulee sellaisia pieniä yksityiskohtia,
            joidenka johdosta sitten sen uskon asiaan joutuu rakentamaan uudestaan.
            Esimerkiksi näitten pysyvien nurmien osalta tämä ongelma,
            joka syntyi tässä syksyn aikana, koettelee mutta
            ei hylkää, koska meillä on hyvä lausumaehdotus
            asiasta.
         
         
         Sitten pari sanaa vielä. Edustaja Heikkilä siinä loihe
            lausumaan monia sanoja hallitusta kohtaan. Siis pitää paikkansa,
            että tällä 3 hehtaarista 5 hehtaariin
            tapahtuvalla muutoksella on joitakin kielteisiä vaikutuksia,
            mutta jos mietitään, minkä takia se tehtiin,
            niin se synkronin pitäminen muihin lainsäädännön
            kohtiin oli varmastikin se keskeinen elementti. Minä näkisin,
            että kyllä tämä asia kestetään.
         
         
         Sitten vielä lopuksi, arvoisa puhemies, vielä tästä maatilojen
            lukumäärästä, joka kaadettiin vähän
            niin kuin saavilla tänne hallituksen suuntaan, että me
            olemme sitä tehneet. Kyllähän vuodesta
            1995 alkaen, kun EU:n jäseneksi on tultu, meillä oli
            105 000 maatilaa. Silloin... — Minäpä tulen
            jatkamaan sinne. (Puhuja siirtyi puhujakorokkeelle)
         
         
         Niin, arvoisa puhemies! Muutama luennonomainen sana maatilojen
            määrästä. Kun EU:hun liityttiin
            vuonna 1995, niin meillä oli noin 105 000 maatilaa,
            jotka tulivat näihin EU-järjestelmiin mukaan.
            Riippumatta siitä — eikä oteta tästä mitään
            niin kuin poliittista kärhämöintiä — meidän
            maatilojemme lukumäärä on laskenut sieltä tähän
            päivään noin 58 000:een. Ja
            siitä kun katsotaan eteenpäin, niin vaikka me
            haluaisimme toisin nähdä, niin meillä on
            kuitenkin tulevaisuudessa vielä vähemmän
            maatiloja.
         
         
         Mutta se mitalin puoli on se, että tuotannon määrä on
            pysynyt ennallaan, tilat ovat tehostaneet tuotantoa ja kasvattaneet
            monilla tavoilla sitten osaamistaan, jolla tulevaisuudessa pitää pärjätä.
            Tämä on se iso haaste. Meillä on nyt
            aika pitkä CAP-uudistuskausi, kun nämä toimeenpanolait
            saadaan kuntoon 2015—2020. Tämä on aika
            pitkä jakso. Kun pyydetään sitä pitkäjänteisyyttä maatalouspolitiikkaan,
            niin nyt voisi sanoa, että olkaa hyvä, tämä on
            nyt niin pitkä pätkä, kuin pystytään
            näissä oloissa tekemään. Ja tänä aikana
            meidän tulee keskittyä nyt erityisesti siihen — kun
            tukijärjestelmässä on tietty taso, siihen
            nyt ei lisää saada — millä tuotteesta
            saatavaa hintaa turvataan, sitä osuutta, mikä tuottajille
            tulee. Se on nyt keskeistä, millä sitä maataloustuotantoa
            turvataan tulevaisuudessa. Niille maatiloille, tehokkaille sellaisille,
            jotka tulevaisuudessa jatkavat työtä suomalaisen
            elintarviketuotannon, suomalaisen ruuan puolesta, meillä on
            sijansa.
         
         
       
      
         
         Lauri Heikkilä /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämä Suomen maatalous on
            melko poliittinen kysymys, ja edustaja Sankelo kuvasi tuossa juuri
            tapauksen, millä on saatu Suomeen 100 000 työtöntä lisää:
            jos 50 000 avioparia on lopettanut maanviljelyn. Tokihan
            osa on mennyt sitten eläkkeelle, etteivät kaikki
            ole työttömiä.
         
         
         Mutta se on ikävää, että Suomessa
            maataloudessa on EU-aikana yritetty saada sitä tilojen kannattavuutta
            ja kasvua siitä, että valtion ja EU:n tuella on
            tuettu niitä suurempia ja tavallaan pakotettu pienemmät
            lopettamaan, mutta silti ei ole saatu maatiloja kannattaviksi. Ne
            suuremmatkaan eivät ole kannattavia ilman tukia, koska Suomessa
            on Euroopan unionin halvimmat tuottajahinnat monissa tapauksissa.
         
         
         Tavallaan se on osoitus siitä, että ei ole
            saatu sitä maatilaa kannattavaksi, vaikka tilan koko on suurentunut.
            Koneet ovat tietysti parantuneet, mutta isännän
            ja emännän työtaakka siellä isommalla
            tilalla on tullut vaan suuremmaksi. Ehkä sitten, jos korot
            lähtevät muuttumaan, velat ovat suurempia, suuremmat
            tilat menevät konkurssiin, ja sitten ne tilat tietysti
            pienenevät, elleivät ulkomaalaiset osta niitä,
            koska Suomesta ei välttämättä löydy
            maksukykyisiä ostajia sitten niille tiloille.
         
         
         Tämä on loppujen lopuksi semmoinen aika vakava
            ja pitkällinen kysymys. Siinä ei semmoista yhtä totuutta
            ole. Sen, mistä päin ruvetaan sitä kelaamaan,
            voi kuvata monella tavalla, ja sanoisin, ettei välttämättä minunkaan
            kertomani ole totuus, se on vaan yksi näkökulma
            siihen asiaan. Sankelo kertoo toisen näkökulman
            ja Autto ehkä kolmannen, mikä voi olla lähempänä Sankelon näkökulmaa,
            mutta kumminkin ongelma on se, että Suomessa maatalous
            ei ole riittävän tuottavaa. Tuotantomäärät
            ovat tietysti korkeat, ja nyt ei puhuta EU:ssa ylituotannosta, mutta
            markkinajärjestelyjä on tehty sitä varten,
            että saataisiin myytyä EU:n ulkopuolelle tavaraa.
            EU:ssahan on ylituotantoa, vaikka muualla ihmiset kuolevat nälkään.
         
         
       
      
         
         Jari Myllykoski /vas:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Peruutin jo puheenvuoroni, kun ajattelin, että nyt
            pirttiviljelykseen voitaisiin siirtyä pikkuhiljaa illan
            tässä vaiheessa, mutta pysytään
            vielä siinä mielessä aiheessa, että nyt
            kyllä edustaja Sankelo hieman vähätteli
            sitä problematiikkaa, mikä liittyy 3:sta 5 hehtaariin
            siirtymiseen. Hallitusohjelmassa kyllä aikanaan nimenomaan
            tarkoitettiin sitä, että passiivipellon omistajat
            suuntaavat niin peltoviljelyksensä, että ne tulevat
            aktiiviviljelijöiden käyttöön.
            Tarkoituksena hallitusohjelmalla oli edistää nuorten
            viljelijöiden mahdollisuutta saada peltoja enemmän
            käyttöönsä. Mutta tämä ei
            nyt toteuta kyllä sitä ajatusta muuten kuin puoliksi:
            tukia maksetaan vain aktiiviviljelijöille.
         
         
         Ja nyt on se vaara, missä pitää tulevan
            hallituksen varmistaa, kun tämän CAP-uudistuksen seuraamuksia
            tehdään, että nyt ei tapahdu niin, että nämä tukia
            ilman jäävät peltolohkot pusikoituvat
            sen vuoksi, kun ne eivät ole enää tukijärjestelmien
            piirissä. Siinä vaiheessa tässä otetaan
            nyt semmoinen rohkea askel ilman, että meillä on minkäänlaisia
            välineitä huolehtia siitä, että meillä ei
            tosiaan ole semmoisia neljän hehtaarin pusikoita jatkossa,
            vaan nyt pitää sitten keskittyä. Se on
            tavallaan valitettavaa, että meidän mietinnössämme
            ei terävämmin puututtu siihen, että tätä pitää ehdottomasti
            valvoa ja antaa eväät tulevillekin hallituksille,
            että jo mieluummin ennen puolivälitarkastelua,
            jos sellaista yleensä tuleekaan, tehdään
            niitä toimenpiteitä, millä varmistetaan,
            että se hyötykäytössä oleva
            peltomaa, mikä tällä hetkellä on,
            pysyy myös viljelyskuntoisena.
         
         
       
      
         
         Janne Sankelo /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Vasemmistoliiton maatalousasiantuntija edustaja Myllykoski
            puhui tästä 3—5 hehtaarin problematiikasta
            niin viisaasti, että minulla ei ole oikeastaan siihen mitään
            lisättävää, mutta kun nyt sain
            puheenvuoron, niin totean sen, että tämä se nimenomaan
            on: mikä takaa sen, että nämä pienet
            hehtaarit pysyvät aktiiviviljelyksessä? Tämä on
            juuri oikea asia, ja arvostan Myllykoskea hienosta näkemyksestä.
         
         
         Toinen asia: Siis minun mielestäni on hyvä, että maatalouden
            tulevaisuutta lähestytään eri näkökulmista.
            Edustaja Heikkilän näkökulmahan, kun
            hän totesi, että no niin, siellä on nyt
            Sankelon mielestä 50 000 tilaa lähtenyt
            ja ei tunnu missään, ei pidä paikkaansa.
            Mutta elämä nyt on vain mennyt siihen, että se
            70-luvun malli — harmaa Ferkku, 10 hehtaaria peltoa ja
            5 lehmää — ei ole enää 2010-luvulla
            tätä päivää. Meidän
            pitää pyrkiä huolehtimaan siitä,
            että meidän maatilat tulevaisuudessa näitten
            CAP-uudistusten toimeenpanolakienkin hyväksymisen jälkeen
            ovat sellaisessa mallissa, että meillä riittää kotimaista tuotantoa,
            meillä on viljelijöitä, jotka viitsivät sinne
            panostaa, ja siinä kokonaisuudessa on kyllä huolehdittava
            siitä, että se iskukyky on kunnossa.
         
         
         Kun me vertaamme suomalaisia maatiloja esimerkiksi Pohjoismaiden
            tasolla, niin meillä on edelleenkin varaa kyllä tehostaa.
            Meillä oli muutamia vierailijoita tuolla Etelä-Pohjanmaalla
            pari kesää sitten Pohjoismaiden neuvoston ympäristövaliokunnan
            puitteissa. Taisipa olla edustaja Heikkiläkin siellä,
            kun tässä muistan. Tanskalaiset katsoivat sitä suurta
            härmäläistä tilaa siellä ja totesivat,
            että missäs se isompi tila on, että olisi kivempi
            nähdä sitten vielä niitä suurempia.
            Eteläpohjalaista harmitti tietysti kovasti, mutta se kuvaa
            sen, minkälaisessa kilpailutilanteessa ollaan.
         
         
       
      
         
         Heikki Autto /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Suomalainen ruoka on maailman parasta. Suomalainen
            ruoka on terveellistä ja turvallista. Meillä on puhdas
            maaperä, meillä on puhtaat vedet. Suomalainen
            ilmanlaatu on Euroopan paras, meidän ankara ilmastomme
            tekee selvää useimmista taudinaiheuttajista. Meidän
            eläintemme hyvinvointi on todella korkealla tasolla, ja
            esimerkiksi tällaisia multiresistenttejä bakteerikantoja,
            jotka jo vaikkapa niinkin lähellä kuin Tanskassa
            vaivaavat lihantuotantoa, meillä ei esiinny. Meillä eläimiä lääkitään
            vain sairauteen, ei ennalta ehkäisevästi. Nämä ovat
            täysin objektiivisia asioita, jotka tekevät todella
            suomalaisesta ruoasta maailman parhaan.
         
         
         On aivan selvää, että näin
            hyvälle tuotteelle tulee olemaan kysyntää.
            On enemmänkin kysymys vain siitä, osaammeko me
            oikealla tavalla tuotteemme tuonne maailmalle markkinoida. Mutta
            joka tapauksessa tarvitaan elinvoimainen maaseutu, tarvitaan elinvoimaiset
            tilat näitä maailman parhaita tuotteita tekemään,
            ja siksi on tärkeää, että tässäkin
            nyt pystytään suomalainen tukipolitiikka muotoilemaan
            näitten EU:n tasolla päätettyjen yhteisen
            maatalouspolitiikan puitteitten mukaan sellaiseksi, että tilat
            ovat tulevaisuudessakin elinvoimaisia Suomessa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Haluan tämän liittää vielä näihin
            tänä iltana käsiteltyihin muihin lainsäädäntöihin
            sillä, että hyvin usein ne ovat ne aktiiviset
            tilat, jotka myös aktiivisesti hoitavat niitä metsiä,
            joista tulee sen tavaraviennin kaikkein suurin arvonlisä Suomelle.
            Elikkä siinäkin mielessä tämä,
            että pidämme tilojen puolta, edistää myöskin
            suomalaisen metsäteollisuuden ja siten koko kansantaloutemme
            etua montaa, montaa kautta, ei vain sen ruoan tuotannon vaan myös esimerkiksi
            metsäteollisuuden kautta.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.