2) Hallituksen esitys laiksi vaikeavammaisille yrittäjille
myönnettävistä veronhuojennuksista annetun
lain 3 §:n muuttamisesta
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Laki vaikeavammaisille yrittäjille
myönnettävistä veronhuojennuksista annetun
lain 3 §:n muuttamisesta on mielestäni
tarpeellinen ja tarkoituksenmukainen. On hyvä, että meillä on olemassa
vielä kansallisen päätöksen
mahdollisuus. Tässä laissa voidaan todistaa se;
eli Euroopan unionin päätöksien mukaisesti
me emme olisi voineet hoitaa tätä arvonlisäverokysymystä ilman
kansallista lainsäädäntöä.
Arvoisa puhemies! Haluan todeta tässä, että on
hyvä, että vaikeavammaiset yrittäjät
saavat edes tätä kautta valtion puolelta myönnytyksiä, koska
vaikeavammaisten ihmisten elämä ei ole aina niin
kuin meillä tavallisilla ihmisillä on. On monia
kynnyksiä selviytyä työtehtävistä yrittäjinä.
On jo fyysisiä epäkohtia, jotka vaativat valtavaa
panostusta, että yleensäkin voi olla yrittäjä.
Kiinnitän huomiota Paavo Lipposen hallituksen ohjelmaan
vammaispolitiikan voimavarojen kohdentamisesta ja vammaistyöryhmä 96:n
ehdotusten suuntaisesti siihen, että verotuksen kautta
kanavoitua tukea muutetaan suoraksi tueksi. Nyt näin on
käynytkin tässä.
Mutta sen sijaan täällä on toinen
kohta: on asetettu työryhmä, joka on tehnyt selvityksiä Yrittäjyys-hanketta
vieden eteenpäin ja yrittäjyyden edistämiseksi.
Selvitystyön tavoitteena on ollut kartoittaa myöskin
arvonlisäveronhuojennuksen lisäksi erilaisia muita
yritystukimuotoja. Mutta valitan sitä, että loppuraportissa
ei ole ehdotettu muutoksia tukimuotoihin.
Arvoisa puhemies! Toivoisinkin, että hallitus voisi
vielä nyt seuraavan budjetin käsittelyn yhteydessä puuttua
tähän asiaan paremmin, koska vaikeavammaisten
henkilöiden harjoittaman yritystoiminnan edellytysten turvaamista
ei ole siis vielä voitu kokonaisuudessaan ratkaista. Toivoisin,
että vaikeavammaiset voisivat päästä osallisiksi
myöskin muihin tukimuotoihin. Ei siinä voi olla
esteenä mikään tällainen vammaisuus,
vaan heitä pitää kohdella tasa-arvoisesti
ja tasavertaisesti.
Tässä haluan todeta, että usein päättäjät
ovat hyvin irrallaan arjen kysymyksistä. Mutta sitten kun
elämäntilanteissa tulee asioita, että joutuu itse
kohtaamaan kysymyksiä joko perheensä tai lastensa
kautta, niin kuin itse olen joutunut näiden kysymyksien
eteen, alkaa syvemmin mennä näihin asioihin sisälle.
Tämän johdosta pyytäisin inhimillisyyttä myöskin
hallituksen puolelta, että niitäkin, jotka ovat
vammautuneet, huomioidaan tasa-arvoisesti.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Täältä paikalta
totean, että ed. Tykkyläisen perustelut ovat hyvin
varteenotettavat. Toisaalta haluan osaltani myös kannattaa
lämpimästi hallituksen esitystä. Itsekään
en tuntisi kaikkia vammaisuuteen ja vammaispolitiikkaan liittyviä kysymyksiä,
ellen olisi voinut toimia Suomen Reumaliiton eri tason toiminnoissa.
Todellakin tässä on kysymys ensisijaisesti ihmisoikeuksista
ja myös siitä, että jos ihmisellä on
esimerkiksi fyysinen rajoittuneisuus, se ei suinkaan tarkoita, että hänellä olisi
rajoittuneisuutta jollain muulla inhimillisen toiminnan puolella.
Mutta hallituksen esitys osaltaan tuntuvasti parantaa tilannetta,
ja tältä osin se on hyvä.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys ei suinkaan paranna tilannetta,
vaan säilyttää sen tilanteen, mikä on
olemassa. Koko ajan vammaisten erityisoikeudet, jotka ovat heidän
ihmisoikeuksiaan ja siinä mielessä eivät
mitään erityisoikeuksia, ovat olleet uhattuina
sen vuoksi, että on sanottu, että tällaisia
poikkeuksia verolainsäädännössä ei
saa olla EU:n säädösten vuoksi. Nyt tätä lakia
on kuitenkin vuosi vuodelta jatkettu, ja on erittäin tärkeätä,
että hallitus on ollut siihen valmis.
Mutta siinä, että on pyritty pysyvään
järjestelmään, ei vieläkään
ole edetty. Ehkä valtiovarainvaliokunnasta ed. Tykkyläinen
voi hieman valottaa, miten tässä jatkossa aiotaan
turvata vammaisten veroedut, niin että he voivat vammasta huolimatta
toimia yrittäjinä ja osallistua yhteiskunnalliseen
työhön. Heillä on täysin voimavarat
siihen, mutta se vaatii erityisjärjestelyjä.
Puhemies:
Vastauspuheenvuorot ovat minuutin vastauspuheenvuoroja.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Stenius-Kaukosen puheenvuoron johdosta
totean, että valtiovarainvaliokunta on käsitellyt
asiaa ja päätyi tähän väliaikaisratkaisuun,
joka ei ole pysyvä. Nyt sitten odotellaan ratkaisuja siitä,
että me pääsisimme pysyväisluontoiseen
malliin.
Samalla totean vielä kerran, että näkisin
tässä, että myöskin vammaisten
asemaa muilla yhteiskuntatukimuodoilla pitäisi parantaa.
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Pyysin puheenvuoron myös korjatakseni
ed. Olinia siinä, että tämä lakiesitys
ei paranna tilannetta vaan pitää entisellään
sen epävakaisen tilanteen, jossa vammaiset yrittäjät
ovat eläneet nyt, sanotaanko, viisi kuusi vuotta. Vuosi
kerrallaan on jatkettu tätä arvonlisäverovapautusta,
eikä hallitus ole saanut aikaiseksi pysyvää järjestelyä. Nyt
on jo kolmas työryhmä perustettu tätä asiaa pohtimaan.
Se on minusta sillä tavalla kohtuutonta, että kyse
on kuitenkin valtiontaloudellisesti aivan mitättömästä summasta,
muutamasta miljoonasta markasta, summasta, joka kuitenkin sille
yrittäjäryhmälle on olennainen.
Arvoisa puhemies! Tuen kohdentumiseen myös sillä tavalla
tarvittaisiin korjausta, että nyt tämä kohdentuu
vain niin sanotuille perinteisille vammaisten aloille. Esimerkiksi
tietokoneavusteiset palvelut, työt, mitä vammaiset
voivat tehdä, eivät ole nyt veronhuojennuksen
piirissä. Siinäkin mielessä tähän
tarvittaisiin uusi ratkaisu. Valiokuntahan puolsi yhtenä mahdollisuutena
sitä, että arvonlisäveron alarajaa joustavoitettaisiin.
Se olisi yksi keino helpottaa tilannetta, se olisi yleinen keino.
Mutta sen lisäksi varmaan tarvittaisiin vielä jotain
erityisesti vaikeavammaisiin yrittäjiin kohdistuvaa keinoa,
ja nyt sitten odotetaan, että viimeistään
ensi syksynä sen esityksen olisi tultava tänne.
Valiokuntahan alleviivasi tällä kertaa aika jämäkästi
sitä, että tämä on nyt viimeinen
kerta tämän väliaikaisen ratkaisun kanssa.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Edustajat Stenius-Kaukonen ja Aula
ovat kyllä oikeassa, että ei sinänsä parannusta
ole, mutta jos lukee lakia ja sen perusteluja, siellä voi
olla ilmaisuja nähtävissä, jotka ainakin
perustetasolla voivat vahvistaa sellaisia toimenpiteitä,
joita pitää toteuttaa tulevaisuudessa.
Toisaalta kun otetaan huomioon tietyt monisairauksiin liittyvät
ilmiöt, joiden kanssa vammaiset myös elävät,
niin voi sanoa, että tietyt maksuihin ja lääkkeisiin
liittyvät viime aikojen ratkaisut ovat heikentäneet
tilannetta. Kyllä yhdyn teihin, että varsinaista
parannusta tässä ei ole, tämä säilyttää tilanteen.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen myös sitä mieltä,
kuten muun muassa edustajat Aula ja Tykkyläinen, että tarvitaan
vielä lisätoimenpiteitä, joilla tuetaan
vammaisten työllistymistä ja nimenomaan itsenäistä työllistymistä ihmisarvoiseen
työhön, normaaliin työhön.
Meillähän on parhaillaan sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
käsiteltävänä vammaisten työllistymistä koskeva
lainsäädäntö, jossa suojatyösäännöksiä muutetaan.
Sekin työ on ollut vireillä muutaman kymmenen
vuotta. Olemme keskustelleet siitä, pitääkö sitä edelleen
nimittää suojatyöksi, ja ikävä kyllä näyttää siltä,
että laissa puhutaan suojatyöstä. Vammaisten
ihmisarvon kannalta olisi tärkeää, että he
voisivat myöskin tehdä työtä siinä missä muutkin
ja siihen, että heillä on tiettyjä rajoitteita,
annetaan tukea. Tämä olisi kyllä erittäin
tärkeätä, että päästäisiin eteenpäin.
Meillä on vielä paljon parantamisen varaa vammaisten
työllistämisessä.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Haluaisin puuttua tähän
asiaan siltä osin, että tämä on
aivan keskentekoinen, kummallisella tavalla pitkittynyt asia, joka
ei ole mennyt eteenpäin. Hyvä niin, että on
edes tämä vaihe nyt. Mutta erityisesti ilahduin
ed. Aulan puheenvuorosta tässä asiassa ja toivon,
että kun tätä asiaa seuraavan kerran eduskunnassa
käsitellään, silloin otetaan nämä voimakkaasti
yksilölliset tarpeet myöskin aivan toisella tavalla
huomioon. Voi olla jopa niin, että on vaikeaa tarkkaa lainsäädäntöä tähän
saada aikaan ja ehkä osan säädöksistä pitäisi
olla asetustasollakin, jotta niitä voidaan tarpeen mukaan myöskin
muuttaa.
Säde Tahvanainen /sd:
Arvoisa puhemies! On hyvä asia, että vaikeavammaisille
yrittäjille myönnetään edelleen
veronhuojennusta. Ed. Aula on siinä mielessä oikeassa,
että pysyvä järjestely täytyisi
saada aikaan. Mutta samalla täytyy muistaa, että tässä on
kyse hyvin monista erilaisista vajaakuntoisista ryhmistä.
Siihen kuuluvat silloin pitkäaikaistyöttömät,
vajaakuntoiset, pitkäaikaissairaat, vammaiset jne., jotka
tarvitsevat kaikki myöskin tietynlaisen tukijärjestelmän päästäkseen
työelämään mukaan ja pysyäkseen siellä,
mikä on tämän päivän
iso ongelma.
Sosiaalista yritystoimintaa ollaan tällä hetkellä luomassa,
mihin muutama edustaja jo aiemmin viittasi. Siinä mielessä suojatyötoimintaa
ollaan kehittämässä aktiiviseen suuntaan,
juuri siihen oikeaan suuntaan, mihin pitääkin
tällä alueella olla menossa. Tällaisia
yrityksiä tulee voida luoda, joissa sekä yrittäjinä että työntekijöinä ovat
vammaiset ja joille vajaatyökykyisyys kompensoidaan joillain
maksuhelpotuksilla tai vastaavilla toimilla.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Vielä lyhyesti: Ed. Stenius-Kaukonen
otti suojatyön käsitteen puheeksi. Minusta hän
on oikeassa siinäkin, että kannattaa harkita,
onko tämä käsite yleensä sellainen,
jota kannattaa pitkälle käyttää, koska
siinä on eräänlainen konnotaatio, sivumerkitys,
ja olisiko ehkä sinänsä vain työstä puhuminen
tässäkin yhteydessä tasa-arvoisempaa.
Ilkka Taipale /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä on erittäin
tärkeä aihe, josta keskustellaan. Muistutan tähän
suoraan liittyvästä asiasta.
Noin neljä vuotta sitten hallitus päätti
alentaa suojatyöstä verottomana ansaittavaa tuloa
80 markasta päivältä 50 markkaan päivältä, 1 600:sta
1 000 markkaan, ja erittäin monelta vaikeavammaiselta
tulot pudotettiin yksipuolisesti sairaaloissa ja avohoidossa kyselemättä potilailta,
koska haluttiin päästä verobyrokratiasta eroon.
Olisi erittäin helppo veroministerin nostaa tätä verovapaata
tuloa 50 markasta vaikka 60 markkaan tänä vuonna,
70:een tai järkevästi 80 markkaan päivältä.
Tämä koskisi kaikkein vaikeavammaisimpia ihmisiä.
Itse henkilökohtaisesti tunnen sellaisia, jotka ovat 1 600
markkaa kuukaudessa saaneet tuloja koko päivän
työstä mielisairaalassa. He ovat korvanneet yhden
virkamiehen 35 vuotta. Yksikään lääkäri,
yksikään sairaanhoitaja koko maassa ei protestoinut
asiaa vastaan, vaikka toiset heistä menivät lakkoon
ja toiset uhkailivat lakolla ja molemmat ryhmät sanovat:
"Me olemme täällä potilaita varten."
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Nythän käsitellään
tätä lakia vaikeavammaisille yrittäjille.
Minusta suojatyö on kyllä eri asia. Haluaisin
vain tavallaan vahventaa, mitä ed. Stenius-Kaukonen otti
esille. Me puhuimme tänään valiokunnassa suojatyöstä ja
mahdollisesti suoja-sanan poistamisesta ja pelkän työ-sanan
käyttämisestä. Yksi ongelma on esimerkiksi
se, että kukaan ei uskaltanut tänään
sanoa, tuleeko siitä jotakin harmia, jos suoja-sana tässä vaiheessa
poistetaan. Sehän voi esimerkiksi olla monissa laitoksissa
ja lainsäädännössä sisällä niin,
että meille tulee eräänlaisia säätelyongelmia.
On modernimpaa tietysti, että ei puhuta enää suojatyöstä,
mutta ehkä vähitellen etenemme tässä asiassa.
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Minä olen ihan samaa mieltä,
että esitys, joka on käsittelyssä, säilyttää tilanteen
ennallaan. Mutta olen myös iloinen siitä, että voin
olla tässä tapauksessa myös ed. Stenius-Kaukosen kanssa
täysin samaa mieltä siitä, että me
olemme vasta alkutiellä. Meidän kyllä pitää käyttää kaikkia
mahdollisia konsteja, joilla vaikeavammaisia ja yleensä vammaisia
pystytään saattamaan työelämään
sillä tavalla, että he tuntevat saavansa ihmisarvoisen
kohtelun.
Luin jostakin luultavasti ammattiyhdistysliikkeen lehdestä jutun
vaikeavammaisista ihmisistä, jotka ovat työelämässä mukana.
Sain erittäin positiivisen kuvan siitä. Kyllä tuli
täysin sellainen käsitys, että kysymys
on asennetasosta hyvin suurelta osalta siinä, saadaanko
tällaiset ihmiset työelämään
mukaan. Meidän täytyy myöskin turvata
se, että koulutuspaikkojen, jotka kouluttavat vaikeavammaisia
ihmisiä, yrittävät sopeuttaa heitä työelämään
ja antaa heille mahdollisuuksia, toimintaedellytykset turvataan.
Tässä tulee erityisesti mieleen Pohjanmaalta Lehtimäen
erityiskansanopisto, jossa olen käynyt parikin kertaa tutustumassa.
Voin todeta, että se tekee erinomaisen arvokasta työtä ja
omalta osaltaan auttaa näitä tilanteita.
Esitys, joka nyt on käsittelyssä, on hyvä sikäli,
että edes pystytään säilyttämään
tämä taso. Mutta minä kyllä toivon,
että eduskunnasta löytyy tahtoa ja halua kehittää näitä olosuhteita myöskin
kaikilla muilla mahdollisilla tasoilla.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Kyllä tämä laki,
niin kuin on todettu, on hyvä sillä tavalla, jotta
tässä kuitenkin puututaan yhteen asiaan ja vaikeavammaisten
ja vajaakuntoisten yrittämisen edellytyksiin. Mutta tässä on
koko ajan se ongelma, että ei tahdo löytyä riittävästi semmoisia
sektoreita, joilla nämä ihmiset pystyvät
työskentelemään, koska on ihan riittävästi tarjolla
monia palveluita ja tuotteita tehdään. Silloin
veronhuojennushelpotus, veronhuojennushan tässä on
kyseessä, ei vielä anna riittävää etua siinä,
jotta ne yritykset pärjäisivät. Itse
olen omassa maakunnassani yhden vaikeavammaisen pyörätuolikaverin
juttuja yrittänyt selvittää. Hän on
hakenut kaiken näköistä yritystoimintaa,
mutta toistaiseksi ei ole vielä oikein löytänyt
semmoista oksaa itselleen, millä pärjätä.
Sen lisäksi tässä on sitten tämä laajempi
keskustelu siitä, mitä pitäisi tehdä.
Me tarvitsemme sosiaalisia yrityksiä ja niitä varten
ihan omaa lainsäädäntöä.
Kun ei kaikista ole yrittäjiksi, silloin pitää olla
myös semmoisia paikkoja, joissa käydään
työssä. Se vaatii omat säännöksensä. Siinä pitää vähän
ummistaa kyllä silmänsä, jotta ei välttämättä Kilpailuvirasto
lähde joka paikkaan puuttumaan, koska siinä joudutaan
joissakin tapauksissa tukemaan. Joku voisi sanoa, että siinä mennään
väärälle puolelle. Mutta kun ottaa nämä ihmiset
huomioon, keitä nämä ovat, noin yhteiskunnallisessa
mielessä, yleishyödyllisessä mielessä,
minusta näitä pitää auttaa.
Ulla Juurola /sd:
Arvoisa puhemies! On selvää, että valtiovarainvaliokuntaa,
erityisesti sen verojaostoa, ei ole tyydyttänyt tilanne,
jossa väliaikaiseksi tarkoitettua lakia vaikeavammaisille yrittäjille
myönnettävistä veronhuojennuksista joudutaan
kerta toisensa jälkeen vain jatkamaan eikä pysyvää ratkaisua
saada aikaan. Valtiovarainvaliokuntahan on mietinnössään
todennut, että valiokunta kiirehtiikin asian ratkaisemista ensi
vuoden aikana laajapohjaisen työryhmän saatua
toimenpide-ehdotuksensa valmiiksi ja puoltaa näistä syistä erityislain
jatkamista vielä ensi vuodeksi. Toivon, että nimenomaan
keskustelu, joka nyt käydään, vahvistaa
tätä ajatusta ja todellakin ensi vuoden aikana
syntyy hallitukselta esitys, joka on pysyvä ja hyvä.
Irja Tulonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Juurolaan on helppo yhtyä, kun
tiedetään, miten kauan tätä asiaa
on valmisteltu. Toteaisin vaan, arvoisa puhemies, sen verran, että kun
me olemme kuitenkin säätäneet eläkkeellepäämislainkin ja
monia muita, joilla on mahdollistettu se, että vaikeavammaiset,
ovat he yrittäjiä tai palkansaajia, voisivat käydä työssä,
niin tämä on yksi askel ihan hyvään
suuntaan.
Mitä tulee siihen, onko mahdollista, että vaikeavammaiset
saavat tarpeellisen koulutuksen, jotta he voivat osallistua yhteiskunnan
työskentelyyn, sivistys- ja tiedejaostohan viime vuonna kuluvalle
vuodelle lisäsi esimerkiksi Lehtimäen opistoon
rahaa juuri tätä varten. Mielestäni tässä asiassa
on edistytty kokonaisuutena.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! On hyvä asia, että hallitus
kansallisella tasolla jatkaa vaikeavammaisten arvonlisäverohyvitystä,
koska EU:n direktiivihän kieltää vaikeavammaisten
yrittäjien erityiskohtelun. Liittymäsopimuksessa
me saimme siirtymäajan tälle, että vaikeavammaisille
voidaan yleensä myöntää arvonlisäveropalautusta.
Sehän on nyt Suomessa suurin piirtein 2—3 miljoonaa
markkaa vuositasolla. Nythän arvonlisäveron alaraja
tällä hetkellä on 50 000 markkaa.
Minun mielestäni, jos meillä oli viisas hallitus,
kuten kuvittelen, arvonlisäveron alaraja nostettaisiin
200 000 markkaan, jolloin tämmöistä keskustelua
meidän ei tarvitsisi eduskunnassa käydä.
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kuosmasen kanssa voi olla samaa mieltä siitä,
että juuri arvonlisäveron ei ehkä niinkään
ylärajan nosto vaan joustavoittaminen kyllä helpottaisi
tilannetta. On paljon puhuttu siitä, että vaikeavammaisia
yrittäjiä pitäisi kohdella erityistuella.
Se on totta. Mutta on myös monia alueita, joissa heillä pitäisi
olla oikeus tulla kohdelluiksi samalla tavalla kuin muut yrittäjät: esimerkiksi
erilaiset yritysneuvontapalvelut, tukien saanti, koska monesti on
ollut niin, että heitä ei ole aina otettu tarpeeksi
vakavasti näissä viranomaisissa. Silloin he olisivat
siinäkin mielessä henkisesti ja asenteellisesti
samalla viivalla muiden yrittäjien kanssa.
Suojatyön uudistaminen on kyllä minunkin mielestäni,
niin kuin ed. Akaan-Penttilä sanoi, vähän
toinen asia ja laajempi kysymys. Se liittyy enempi sosiaalityön
ja sosiaalipolitiikan alaan. Minusta voisi olla tässä käsitekeskustelussa
hyvä miettiä esimerkiksi tuetun työllistämisen
käsitettä, voitaisiinko sitä käyttää suojatyön
sijasta, koska kyllähän vammaisen työllistymiseen
aina tarvitaan työolosuhteiden muutoksia, avustajaa työn
etsimisessä, työssä olemisenkin aikana
tukea, eli ei sitä aivan normaaleihin käsitteisiin kuitenkaan
pitäisi ahtaa.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Olen sitä mieltä, että keskustelupaikka tällä hetkellä on
eduskunta, missä pitää näitä asioita
pohtia ja myös arvottaa. Tänään
on kyllä arvotettu esimerkiksi työryhmän
puolelle niitä toiveita ja evästyksiä,
että työryhmä tekisi laajemman esityksen.
Arvonlisävero pitää paikkansa siltä osin,
että se on kansallisesti turvattu ja siihen pitää löytää neuvotteluratkaisu
EU:n puolelta, niin kuin ed. Kuosmanen totesi. Toivottavasti tämä onnistuu,
mutta sen sijaan muita tukitoimenpiteitä voi Suomi ratkaista.
Toivottavasti esitykset ovat kesällä valmiita
vammaisten yrittäjien osalta, että voisimme edetä niin,
että myöskin vammaiset yrittäjät
saisivat yrittämisen mahdollisuuden.
Mitä tulee koulutukseen, koulutuspaikkoja voisi olla
enemmänkin kuin tällä hetkellä on. Lehtimajan
opistoa on tuettu, mutta näkisin, että myöskin
atk-puolella varmasti löytyisi koulutusta ympäri
maata.
Margareta Pietikäinen /r:
Fru talman! Jag är överens med ledamot Tykkyläinen
om att det är just i riksdagen de här frågorna
skall diskuteras.
Olen ed. Tykkyläisen kanssa samaa mieltä, että nimenomaan
eduskunnassa on todella syytä keskustella näistä asioista.
Itse olen moneen otteeseen todennut, että hallituksen
pitäisi antaa vammaispoliittinen selonteko myöskin
Suomessa niin kuin muissa Pohjoismaissa on tehty. Silloin voitaisiin
laajasti keskustella ei ainoastaan vammaisten yrittäjien
asemasta vaan myöskin kaikista niistä muista toimenpiteistä,
joita tarvitaan vammaisten elämän helpottamiseksi.
Keskustelu päättyy.