2) Hallituksen esitys laeiksi vankeuslain, ehdonalaisen vapauden
valvonnasta annetun lain ja rikoslain 2 c luvun muuttamisesta
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa rouva puhemies! Viime viikon tiistaina, itsenäisyyspäivän
jälkeisenä iltana, esittelin tähän
nyt käsitteillä olevaan hallituksen esitykseen
tärkeästi liittyvät lait, hallituksen
esitykset 282 ja 283, joilla, erityisesti tällä ensimmäisellä,
kiristetään merkittävästi lapsiin
kohdistuneiden seksuaalirikosten rangaistustasoa ylipäätään.
Sekä minimit nousevat että merkittävä joukko
nykyisistä teoista siirtyy törkeään
tekomuotoon, ja näin ollen rangaistustasot siis kokonaisuudessaan
tulevat nousemaan. Käännöstoimiston työruuhkien
takia nyt vielä esitellään sitten tätä taustaa
vasten katsottava erittäin tärkeä pienempi
uudistus siellä kiristyvien rangaistuksien sisällä,
mitä sitten tehdään.
Nyt esitetään, että seksuaalirikollisille
tarkoitettu lääkehoito sekä siihen liittyvä psykososiaalinen
hoito ja tuki otetaan osaksi rikosoikeudellista seuraamusjärjestelmää.
Ehdotuksen tavoitteena on ehkäistä seksuaalirikosten
uusimista. Hoito toteutettaisiin vangin suostumukseen perustuen
osana valvottua koevapautta ja ehdonalaista vapautta. Lääkehoitoon
sitoutumalla vanki voisi päästä valvottuun
koevapauteen, mutta edellytyksenä olisi koevapauden muiden
ehtojen lisäksi, siis muiden ehtojen lisäksi,
että hän sitoutuisi jatkamaan lääkehoitoa
myös ehdonalaisessa vapaudessa. Tavoitteena on, että valvottava olisi
motivoitunut jatkamaan lääkehoitoa omaehtoisesti
vielä senkin jälkeen, kun ehdonalainen vapaus
on päättynyt.
Lääkehoito on tarkoitettu vangeille, joilla
arvioidaan olevan keskisuuri tai suuri uusimisriski. Näistä uusimisriskeistähän
niin ikään viime tiistain alkuillasta, loppuillasta,
alkuyöstä keskustelimme täällä.
Uusimisriskin arvioinnissahan tulee vielä myös
uudistuksia vankeinhoidossa, ja ne esiteltiin silloin tiistaina.
Arvion mukaan lääkehoitoa saisi vuodessa enintään
noin kymmenen henkilöä. Useimmiten lääkehoitoon valikoituisi
vankeja, jotka ovat vankilassa ollessaan käyneet seksuaalirikollisille
tarkoitetun, käyttäytymisterapiaan perustuvan
Stop-ohjelman ja olisivat motivoituneita osallistumaan lääkehoitoon.
Tässä ryhmässä lääkehoitoon
sitoutumisesta tulisi uusi edellytys koevapauteen pääsemiselle — toistan,
uusi edellytys koevapauteen pääsemiselle — eli
tämä on niin sanottu kiristys ja tiukennus nykyisiin
ehtoihin nähden tämän ryhmän
osalta, että pääsee ylipäätänsä koevapauteen.
Jos sitten valvotussa koevapaudessa oleva rikkoisi hoitomääräyksen
ehtoja, hänelle lievissä tapauksissa annettaisiin
varoitus esimerkiksi, jos myöhästyy lääkärikäynniltä joitakin
tunteja mutta tulee sitten samana päivänä tai
seuraavana aamuna, tai sitten vakavissa tapauksissa koevapaus peruutettaisiin
eli palataan vankilaan istumaan sitä alkuperäistä rangaistusta
niin kuin valvottua koevapautta ei olisi myönnetty.
Jos sitten taas jo valvottu koevapaus on sujunut hyvin ja henkilö on
päässyt ehdonalaiseen vapauteen ja silloin rikkoisi
tätä sitoumustaan ja velvoitettaan, valvottavalle
annettaisiin kirjallinen kehotus noudattaa hoitomääräystä,
ja jos hän kehotuksesta huolimatta rikkoisi lääkehoidosta annettuja
määräyksiä ja lopettaisi lääkehoidon, tuomioistuin
voisi määrätä jäännösrangaistuksena
täytäntöönpantavaksi enintään
14 päivän vankeusrangaistuksen. Tämäkin
on kovennus nykytilanteeseen. Nimittäin nykyäänhän
on niin, että tämmöisessä tilanteessa
ehdonalaisessa vapaudessa, kun ei ole mihinkään
sitoutunut, jos vapaaehtoisesti jonkun tämän kaltaisen
lääkityksen on ottanut ja keskeyttää sen,
mikään ei uhkaa, ainoastaan vakavista rikoksista
ja vastaavista voi joutua jäännösrangaistusta
kärsimään. Eli jäännösrangaistuksen
uhka laajenee, ja tältäkin osin tässä on
kysymys niille ihmisille, jotka tähän sitoutuvat,
sen jälkeen nykyistä kovemmasta prosessista ja
taas tähän ryhmään kuuluville
tiukennus siinä ylipäätänsä,
millä ehdoilla he voivat päästä valvottuun
koevapauteen.
Lähtökohtana on, että lääkehoidosta
päättäisi Rikosseuraamuslaitoksen lääkäri.
Käytännössä hoidosta päättäminen
keskitettäisiin Psykiatriseen vankisairaalaan, joka muutoinkin
toimisi asiantuntijana lääkehoitoon liittyvissä asioissa. Lääkehoidon
noudattamisen valvonta toteutettaisiin erikseen määrätyissä yliopistollisissa
sairaaloissa tai erikoissairaanhoidon yksiköissä,
joiden kanssa Rise sopisi valvonnan järjestämisestä,
eli siellä paikalla on aina todella korkean tason lääketieteellinen
osaaminen.
Käytettävistä lääkkeistä on
täällä kysytty, joten seuraavassa, ja
myönnän, luen nämä suoraan paperista:
Käytettävät lääkeaineet
määrättäisiin kullekin vangille
yksilöllisesti Psykiatrisessa vankisairaalassa. Lääkeaineena
on eri maissa ollut käytössä syproteroniasetaattia,
joka vähentää verenkierrossa olevan testosteronin
määrää. Tämän
ohella on käytetty leuprolidia, joka myös alentaa
elimistön testosteronipitoisuutta. Leuprolidin lisäksi samaan
lääkeaineryhmään kuuluu muun
muassa triptoreliini, jota on myös kokeiltu seksuaalirikollisilla.
Nämä molemmat lääkkeet annetaan
injektiomuodossa, ja silloin niiden hoidon noudattamista voidaan
ymmärrettävästi valvoa erittäin tehokkaasti.
Hormonaalisten lääkehoitojen lisäksi
seksuaalirikosten uusimisriskiin on pystytty vaikuttamaan selektiivisillä serotoniinin
takaisinoton estäjillä eli SSRI:illä,
joita tavallisesti käytetään muun muassa
masennuksen ja pakko-oireisten häiriöiden hoidossa.
SSRI-lääkityksen vaikutuksesta pakonomaiseen seksuaaliseen
käyttäytymiseen on toistaiseksi melko vähän
kokemuksia, mutta saadut tulokset ovat olleet lupaavia. SSRI-lääkkeitä voivat
käyttää myös seksuaalirikoksiin syyllistyneet
naiset. Lisäksi sivuvaikutukset ovat tavallisesti lievempiä kuin
hormonaalisilla lääkkeillä.
Vielä 2000-luvulla melko hyvin tuloksin on kokeiltu
myös naltreksonia, jota yleisemmin käytetään
alkoholismin ja muiden riippuvuuksien hoidossa. On myös
mahdollista käyttää näiden mainittujen
lääkkeiden ja psykososiaalisen hoidon yhdistelmiä,
sekä silloin, jos tähän riskikäyttäytymiseen,
seksuaalisten rikosten tekemisriskiin, liittyy voimakkaasti päihdeongelma,
voidaan käyttää myös näiden
rinnalla muun muassa Antabusta tai metadonikorvaushoitoa.
Kustannukset olisivat enintään 20 000
euroa valvottavaa kohti, ja nämä kustannukset
on katettu rikosseuraamusalan budjetissa ja siis käytetään
toimintamäärärahoista.
Muista Pohjoismaista sen verran, että jo vuodesta 1989
Tanskassa on käytetty näitä järjestelmiä.
Kokemukset ovat olleet erittäin myönteisiä, ja
se on yksi syy, miksi tähän hankkeeseen tällä vaalikaudella
lähdettiin. Myös Norjan kokemukset ovat hyviä.
Minulta on kysytty, pääsevätkö nykyisin
seksuaalirikollisuudesta tuomitut valvottuun koevapauteen. Koko
koevapauslain voimassaolon aikana, siis vuodesta 2006 tähän
päivään asti, yli 50 seksuaalirikoksista
tai tarkemmin sanottuna erilaisista seksuaali- taikka siveellisyysrikoksista
tuomituista on ollut valvotussa koevapaudessa. Nyt tämän
kohderyhmän osalta ehdot siis kiristyvät.
Vielä Stop-ohjelmasta uusimmat tehokkuustulot. Jo pelkästään
Stop-ohjelman läpi on käynyt tähän
mennessä vuodesta 1999 tämän vuoden kesään
asti 170 vankia. Näistä 7, 170:stä 7, on
uusinut seksuaalirikoksen ja 21 on uusinut jonkun muun rikoksen.
Kun katsotaan seksuaalirikollisten yleistä uusimisprosenttia,
niin voidaan havaita, että jo tämä Stop-ohjelma
on ollut poikkeuksellisen onnistunut ohjelma. Nyt se yhdistettynä tähän
lääkehoitoon lisää suomalaisten lasten
ja joissakin tapauksissa myös aikuisten turvallisuutta,
poistaa uusimisriskiä, ja tämän osalta
suomalainen arki on meille kaikille aavistuksen verran turvallisempi.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies
Sauli Niinistö.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tahdon ensi alkuun kiittää oikeusministeriä siitä,
että lapsiin kohdistuviin seksuaalirikoksiin kohdennettavat
tuomiot nyt vihdoin ja viimein tulevat korjauksen alle ja törkeät
teot varsinkin saadaan tuomioiltaan sille tasolle, mitä kansalaisten
oikeustaju on jo vuosikausia edellyttänyt.
Se, mistä olen edelleen tietysti oikeusministeriön
ja Rikosseuraamusviraston osalta huolissani, ovat ne resurssit,
kun yleensä me kuulemme täällä,
että sen olemassa olevan budjetin varassa eletään
ja yleensä nämä rikosoikeudellisen seuraamusjärjestelmän
muutokset tai lisäykset ja parannukset, korjaukset, vaativat
myös henkilöstöresursseja ja jos otetaan
kehyksen sisältä, niin sittenhän se tarkoittaa
useimmiten sitä, että siirretään
jostakin toisaalta toiseen paikkaan. Toki tämmöisiäkin
mahdollisuuksia tietysti budjetin sisällä on,
mutta tällä hetkellä vankeinhoidossa on
varsin haasteellinen tilanne kaiken kaikkiaan. Sen vuoksi esitänkin
ministerille kysymyksen, näyttääkö nyt
siltä, että taloudellisesti pystytään vastaamaan
kaikkiin näihin uusiin lainsäädännöllisiin
haasteisiin mutta myös niihin entisiin, jo vankeinhoidon
sisällä oleviin, muutosprosesseihin.
Ihan siitä näkökulmasta lainsäädäntö kiinnosti,
kun on toiminut tuolla apteekkimaailmassa, eli tämä lääkepuoli.
Se, mitä tässä lainsäädännön yhteydessä tuodaan
esille, herätti sillä tavalla kysymyksen, että toki
voidaan ajatella, miettiä, sen lääkehoidon
etiikkaa ja varmasti näissä hoitoratkaisuissa
niin tullaan myös tekemään, mutta jokainen
voi miettiä sitä, että lääkeaineet,
joita käytetään esimerkiksi eturauhassyövän
hoidossa, eivät ole todellakaan mitään
aspiriinia eivätkä disperiiniä ja niitten
vaikutukset ihmisen elimistössä ovat varsin merkittäviä.
En tarkoita sitä, etteivätkö nämä muutokset
olisi varmasti tarpeellisia ja merkityksellisiä, jotta
myös seksuaalirikoksia kyettäisiin ehkäisemään
ja näilläkin ihmisillä olisi mahdollisuus
palata jollakin tavalla yhteiskuntaan mukaan, mutta mietin vaan
sitä, kuinka pitkälti olemme myös päätöksiä tehdessämme
tietoisia siitä eettisestä puolesta, mitä tämä käytännön
tasolla tarkoittaa.
Sitten jäin miettimään semmoista
asiaa, kun lakiesityksessä puhutaan siitä, että päihderiippuvuuksien
hoitoon kehitetyt niin sanotut retkahtamisten estämisen
tekniikat ovat osoittautuneet käyttökelpoisiksi
seksuaalirikollisten hoidossa. Varmaan se on yksi osa-alue sitä hoitoa,
mutta kun miettii sitä, mitkä riskit sisältyvät
siihen, että päihderiippuvainen retkahtaa, hän
harvoin vahingoittaa toista ihmistä, vaan vahingoittaa
itseään, mutta seksuaaliriippuvainen seksuaalirikollinen retkahtaessaan
vahingoittaa toista ihmistä useimmiten. Sen vuoksi onkin
sitten mietittävä, että valvonta ja seuranta
on todella tehokasta ja siihen on olemassa riittävät
toimivat resurssit.
Se on tietysti positiivista, että osa näistä lääkeaineista
on mahdollista antaa injektiomuodossa, koska itse henkilökohtaisesti
suhtaudun skeptisesti siihen, kuinka hyvin saadaan rikollinen sitoutumaan
suun kautta otettavaan lääkemuotoon ja minkälainen
valvontakoneisto sellaiseen on järjestettävä,
jotta pystytään varmistamaan aidosti, että lääkkeet
tulevat ajallaan otettua.
Tietysti tässä lakiesityksessä tuleekin
jo esille, että vapaaehtoisia ei kamalan paljon oma-aloitteisesti
ole ollut hakeutumassa hoidon piiriin, mutta nyt tietysti tehdään
lainsäädännöllisesti tämä mahdolliseksi.
Mutta se, mitä nyt mietin tämän lainsäädäntökokonaisuuden
yhteydessä, on se, että kansalaispalaute, jota
on tullut vuosien ajan, on nyt vihdoin saatu kirjoihin ja kansiin,
ja toivon sydämestäni, että myös
ne resurssit, mitä näiden inhimilliseen ja asianmukaiseen
toteuttamiseen tarvitaan, pystytään eduskunnan
ja ministeriön hyvässä yhteistyössä toteuttamaan.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa puhemies! Kello on jo aamun puolella, ja tietysti tässä joulun alla
voisi vähän keventää ja kysyä,
mistä tonttujen pajoilta näitä lakiesityksiä oikein
tulee. Kun tähän on perehtynyt hiukan tarkemmin
tämän päivän aikana, niin täällä on
paljon sellaisia asioita, joita voi kyseenalaistaa ja epäillä niiden
toimivuutta.
Tämä seksuaalirikollisille tarkoitettu lääkehoito
ja siihen liittyvä psykososiaalinen hoito ja tuki on tarkoitus
ottaa osaksi rikosoikeudellista seuraamusjärjestelmää.
Lääkehoitoon sitoutuva vanki voisi päästä valvottuun
koevapauteen ja sen jälkeen sitten ehdollista rangaistusta
suorittamaan, mikäli hän sitoutuu tähän
lääkehoitoon.
Näissä perusteluissa on sanottu, että on
perusteltua kohdistaa tämä mahdollisuus niihin
rikollisiin, jotka ovat syyllistyneet törkeään
raiskaukseen ja törkeään lapsen seksuaaliseen
hyväksikäyttöön. Nämä ovat
niitä rikoksista kaikkein törkeimpiä.
Tuo törkeän lapsen seksuaalisen hyväksikäytön
rangaistusmaksimi on yhdestä vuodesta kymmeneen vuotta.
Mutta itse kun olen työni vuoksi joutunut kohtaamaan ja
nähnyt näitä tilanteita näiden
seksuaalirikosten osalta ja lähinnä niiden uhrien
ja uhrien läheisten tuskaa ja kärsimystä joutunut
kohtaamaan, niin se toipuminen siitä on todella vaikea
ja joillekin uhreille aivan mahdoton prosessi. Se tuska ja ahdistus seuraa
monia hautaan asti, ja heille siitä rikoksen kohteeksi
joutumisesta tulee elinkautinen. Nyt on sanottu, että tällä lakiesityksellä ei
lievennetä vaan päinvastoin kiristetään
näiden seksuaalirikollisten rangaistusta. Kuitenkin siellä sanotaan, että osa
vangeista, joilla ei olisi muuten mahdollisuutta valvottuun koevapauteen,
voi päästä tähän lääkehoitoon
sitoutumalla sitten koevapauteen. Minusta se on lievennys heidän
kohdallaan.
Tämä hoito on mielestäni myös
aika kallis, noin 20 000 euroa per vanki. Se ei ole mitään
halpaa lääkitystä, ja sen sitten yhteiskunta
kustantaa. Mielestäni tässä laissa tulisikin
lähteä liikkeelle varovasti niin, että tämä kemiallinen
kastraatio olisi mahdollista vain silloin, kun ollaan kiven sisällä rangaistusta
suorittamassa. Nämä psykososiaaliset hoidot, terapiat
ja sen oman käyttäytymisen analysointi, sen tunnistaminen
ja hallitseminen tämän lääkehoidon
yhteydessä, voisivat olla tapa ja mahdollisuus päästä eroon tuosta
sairaasta tavasta.
Joka tapauksessa, mikäli tätä lakia
viedään eteenpäin, minusta sieltä on
poistettava tuo valvotun koevapauden aikana ehtojen rikkomisesta seuraava
varoitus tai ehdonalaisessa vapaudessa seuraava kirjallinen kehotus
noudattaa sitä lääkkeiden ottoa. Esimerkiksi
ehdonalaisessa vapaudessa saisi kaksi kertaa rikkoa tätä sääntöä ja
vasta silloin tuo loppu, jäännösrangaistus,
tulisi sitten istuttavaksi. Voinkin kysyä, onko tämmöisessä tapauksessa
mielestänne oikeudenmukaista, että tuosta jäännösrangaistuksesta — ehdollistahan
voi olla se maksimissaan 2 vuotta jäljellä siellä — selviää sitten
istumalla 14 päivää, mikäli
olet rikkonut näitä määräyksiä.
Yksi tapa lisätä uhrien turvallisuutta — ministeri
sanoi, että tämä lisää uhrien
turvallisuutta — minusta se turvallisuus lisääntyy
vasta silloin, kun uhri tietää, että tämä rikokseen
syyllistynyt on tällaisessa lääkehoidossa.
Se voi lisätä sitä uusintarikollisuuden
pelkoa ja sen uhrin turvallisuutta, mutta sellaista täällä ei
esitetä ja uskonkin, että se on monelle aivan
mahdoton ajatus. Tässä tulee myös mieleen
muita vastaavanlaisia tilanteita kansainvälisesti. Tuli
mieleen tuo Lex Megan Yhdysvalloista, jossa säädettiin
laki, että sen seksuaalirikollisen, lapsen seksuaalisen
hyväksikäyttäjän, vapautumisesta
ilmoitetaan siihen lähiympäristöön,
jotta tiedetään, että nyt on vapautuminen
koittanut.
Tuossa esityksessä sanotaan, että tämä koskisi
hyvin suppeaa joukkoa, noin kymmentä törkeään
seksuaalirikokseen syyllistynyttä, vuosittain. Itse kun
olen tehnyt 25 vuotta poliisityötä sillä asenteella,
että rikollinen on saatava kiinni, se juttu on tutkittava
niin hyvin, että siitä seuraa oikeudenmukainen
rangaistus ja sitten se rangaistus kärsitään,
niin olen sitä mieltä, että nuo kymmenen
henkilöä vuosittain voisivat aivan hyvin istua
sen tuomionsa siellä kiven sisällä eikä tätä lievennystä tarvitsisi
laittaa täytäntöön.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Yksi uutinen kesältä 2009
kertoi, miten Itä-Suomen hovioikeus lievensi tuntuvasti
alaikäisen raiskauksesta tuomitun 55-vuotiaan poliisimiehen
rangaistusta. Kuopion käräjäoikeus oli
tuominnut ylikonstaapelin kahden ja puolen vuoden vankeuteen raiskauksesta
ja lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä,
mutta meidän oikeuslaitos hovioikeusasteessa katsoi oikeudenmukaiseksi rangaistukseksi
tästä rikoksesta yhden vuoden ja kymmenen kuukauden
ehdollisen vankeusrangaistuksen ja lisäksi 70 tunnin yhdyskuntapalvelun.
Hovioikeus perusteli poliisin tekemää lapsen seksuaalista
hyväksikäyttöä ja siitä antamaansa
ratkaisua sillä, että käytetty väkivalta
oli verrattain lievää ja että teko tapahtui
lähellä suojaikärajaa. Uhri oli 15-vuotias.
Nämä uutiset ovat olleet sellaisia, jotka
ovat saaneet aikaan ainakin minulle kansanedustajaurallani eniten
yhteydenottoja ja varsin yksimielisesti siitä, että seksuaalirikollisten
ja erityisesti lapsiin kohdistuvien lasten seksuaalisten hyväksikäyttöjen
rangaistuksia pitää määrätietoisesti tiukentaa.
Itse näen niin, että kyllä tuon tapaisesta
rikoksesta pitäisi aina seurata ehdoton vankeusrangaistus.
Ja tuossa esimerkissä, joka kesällä 2009
tapahtui, tekijä oli vielä poliisi, mikä minun
mielestäni teki tapauksesta entistä vakavamman.
Olinkin tyytyväinen, kun komissio ehdotti velvoitteita,
että EU-maat koventavat rangaistuksia lasten seksuaalisesta
hyväksikäytöstä. Nimittäin
tilastot kertovat, että jopa 10—20 prosenttia kaikista
eurooppalaisista lapsista joutuu lapsuusvuosinaan jonkinasteisen
seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi, lievemmän
taikka vakavamman, mutta prosentit ovat erittäin suuria.
Komissio halusi koventaa lasten seksuaalisesta riistosta ja hyväksikäytöstä annettavia
rangaistuksia koko EU:ssa, ja samalla säädettäisiin
myös uusien hyväksikäytön muotojen
rangaistavuudesta. Tällaisia ovat lasten houkuttelu netissä,
niin kutsuttu grooming, lapsipornon katselu netistä tiedostoja lataamatta
ja lasten houkutteleminen esimerkiksi poseeraamaan seksuaalisesti
vihjailevissa asennoissa verkkokameran edessä ja lisäksi
myös se, että ulkomaille matkaavat seksituristit
joutuisivat syytteeseen kotimaahan palattuaan. On erittäin
hyvä, että EU:ssa nyt yhtenä rintamana
ollaan rangaistuksia tiukentamassa ja on nostettu tämä asia
nyt aivan keskeiseksi huolenaiheeksi.
Tässä tänään keskustelemme
siitä, miten seksuaalirikokseen syyllistyneiden kanssa
pitäisi toimia. Toin tuossa esille oman näkemykseni
siitä, että rangaistuksia, niin kuin komissio
on ehdottanut, pitää tiukentaa, ja kyllä Suomessa
lähtökohtana pitää olla se,
että ei aina voida hakea sitä lieventävää asianhaaraa
ja lähteä käsittelemään
näitä tapauksia rangaistusasteikon alapäässä,
vaan kyllä mieluummin itse näkisin niin, että tämän
tyyppisissä tapauksissa, jotka usein tuhoavat lapsen elämän
hyvin pitkäksi aikaa, ehkä koko elämänkin
osalta, se rangaistusasteikon yläpää olisi
se oikeudenmukaisempi kohta.
Kysyisinkin, kun meillä ministeri on täällä paikalla
ja viime kesänä nousi esille myös vaarallisuuden
arviointi, millä tavalla näiden seksuaalirikollisten
kohdalla tämä vaarallisuuden arviointi on esillä.
Kesällä Porvoon kolmoissurmien kohdallahan psykiatri,
ylilääkäri Hannu Lauerma kertoi, että Suomessa
ei tehdä esimerkiksi elinkautisvangeille minkäänlaista
vaarallisuusarviointia ennen heidän vapauttamistaan ja
väkivaltarikoksista tuomituille vaarallisuusarvio tehdään
vain, jos heillä on pitkä väkivaltarikollisen tausta
ja jos he suorittavat tuomionsa päivälleen. Silloin
te, oikeusministeri Tuija Brax, piditte vaarallisuusarviointeja
tarpeellisina ja totesitte, että tähän
asiaan on syytä palata. Kysyisin, miten tuo vaarallisuusarviointi
kohtaa näitä seksuaalirikollisia, ja mielellään
tietysti kuulisin muutenkin, onko tuo viime kesänä esille
noussut asia nyt edennyt.
Tässä esityksessä siis on kyse siitä,
että lääketieteellisesti voitaisiin seksuaalirikollisia
hoitaa niin, että he eivät enää syyllistyisi
uudestaan tuohon rikokseen. On todettu, että tuo uusimisprosentti
on erittäin korkea seksuaalirokollisilla, ja tällä lääkehoidolla
pyrittäisiin heikentämään vakavista
seksuaalirikoksista tuomittujen sukupuoliviettiä ja siten
ehkäisemään rikosten uusimista.
Kysyisin, oikeusministeri Tuija Brax teiltä, miten
varmana te näette tämän, että tämä hoito, johon
kuuluu tuo lääketieteellinen lääkkeen
antaminen joko pistoksena taikka tablettina ja joka tapahtuu toki
valvotuissa olosuhteissa, mutta siihen kuuluu myös tuo
henkinen hoito, toimii, kuinka varmasti voitte vakuuttaa tämän
salin edessä, että nämä rikolliset
eivät syyllisty tämän hoidon jälkeen
enää rikokseen.
Tällä lausuntokierroksella, joka tuon esityksen
jälkeen käytiin, esille nousi esimerkiksi se, että hoidon
tehokkuuden kannalta on erittäin tärkeää,
että tuomittu on itse motivoitunut hoitoon. Osassa lausuntoja
tuotiin esille se, että sillä on vaikutusta, onko
tuo tahto tapahtunut aidosta halusta puuttua omaan sairauteen ja
halusta lääkkeen avulla parantua siitä ja
pystyä estämään se, että ei
tekisi enää pahaa. Mutta jos se tapahtuukin vain
siinä toivossa, että pääsee
vapaaksi, niin minkälaisen riskin me lainsäätäjinä silloin,
arvoisa oikeusministeri, otamme?
Tämä on mielestäni hyvä asia,
että tämän tyyppisiä uusia malleja
esille tuodaan, mutta kyllä siinä määrin
tietysti olen huolestunut, miten tuo lääketieteellinen
hoito aidosti tulee näitä ihmisiä auttamaan
ja pystymmekö olemaan sataprosenttisen varmoja, että he
hoidon aikana ja sen jälkeen eivät enää tule
näihin rikoksiin syyllistymään.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä on oikeastaan kahdesta
asiasta samaan aikaan kyse, toisaalta valvotusta koevapaudesta,
ja sen ehdoksi sitten halutaan asettaa tämä kemiallinen
kastraatio tai tämä vaikuttaminen ilmeisesti lipidoon
suun kautta otettavalla lääkkeellä.
Tämä kemiallinen kastraatiohan merkitsee yksinkertaisesti
sitä, että miesten kohdalla lasketaan testosteronia,
ja kun täällä tekstissä sanotaan,
että ne ovat eturauhassyövän hoitoon
käytettäviä lääkkeitä,
niin nimenomaan eturauhassyöpää hoidetaan
myös niin, että tehdään kastraatio
tai sitten sitä myöskin tuetaan tällaisella kemiallisella
kastraatiolla.
Toinen puoli tästä asiasta on sitten se, että tällä kemiallisella
kastraatiolla tai tällä lipidoon vaikuttamisella
voidaan vähentää yleensäkin
tällaisen rikollisuuden tyypin esiintyvyyttä ja
tätä lapsiin sekaantumista tai yleensäkin
raiskauksia. Näin ollen tässä toisaalta
katsotaan tuomitun etua siten, että hänet voidaan
tietyin edellytyksin koevapauttaa, jos hän täyttää nämä lääkehoidon
ehdot. Toisaalta sitten tulee väistämättä mieleen, eikö olisi
mahdollista kehittää sen tyyppistä, voi sanoa,
hoitomuotoa, joka olisi nimenomaan se, että voitaisiin
jatkaa tätä kemiallista kastraatiota tai tätä lääkityksen
antamista sitten muulla tavalla.
Kysyisinkin ministeri Braxilta, onko tässä valmistelun
yhteydessä tätä asiaa pyritty kehittämään,
tällaista lääkehoidon toteuttamista.
Samassa yhteydessä kyllä tulee mieleen myös
se, että jos on kysymys esimerkiksi tällaisesta
pakonomaisesta, nimenomaan testosteronitasoonkin liittyvästä pedofiliasta
tai yleensäkin tästä seksuaalisesta väkivaltaisuudesta,
niin onko tällaisesta varsinaisesta kastraatiosta ollut
keskustelua, siis ei kemiallisesta vaan varsinaisesta operatiivisesta
toimenpiteestä. Helposti tulee mieleen, että silloin
mennään vuosikymmeniä tai jotenkin pitkään
taaksepäin, ja varmasti aihe on ollut esillä aikaisemmin,
ja nyt sitten ikään kuin, lainausmerkeissä,
modernissa maailmassa ei tällaista ole. Mutta jos ajatellaan
juuri tätä seksuaalirikollisuuteen liittyvää pakonomaisuutta,
niin tällainenkin asia toki voi tulla mieleen, jopa niin, että asianomainen
henkilö, joka suorittaa tällaisia rikoksia, saattaa
jopa itsekin olla valmis tämän tyyppiseen toimenpiteeseen.
No, tämä operatiivinen kastraatio on sitten raskas,
koska se on niin sanotusti peruuttamaton. Tällä kemiallisella
kastraatiollahan on, niin kuin täällä todetaan,
kohtuullisen lyhyessä ajassa ohimenevä vaikutus.
Sen jälkeen kun tämän vaikuttavan aineen
anto on lopetettu, se testosteronitaso palaa niin sanotusti normaaliin
tai siihen lähtökohtaan.
Kysyn sitäkin, onko valmistelussa tullut esille myös
näitten testosteronitasojen tarkastelu. Onko poikkeuksellisen
korkeita testosteronitasoja esiintynyt näillä rikoksentekijöillä?
Eli summa summarum: Onko mahdollista mielestänne jatkaa
tätä myös tämän ehdonalaisen
vapauden jälkeiseen aikaan toteutettavaksi? Silloinhan
tällä hoidolla olisi myös estävä vaikutus.
Puhemies:
Tässä vaiheessa puheenvuoron ovat pyytäneet
edustajat Kataja ja Pulliainen, ministeri Brax ja ed. Jokinen, ja
tämän jälkeen lisäpuheenvuorot
pitää pyytää kirjallisesti notaarilta.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Näin joulunkin alla on paikallaan
muistaa perinteitä ja Raamatunkin syntysijojen opetuksia. Lähi-idän
kansat noudattivat ja osa noudattaa yhä Hammurabin lakia,
jonka keskeinen opetus on silmä silmästä,
hammas hampaasta. Onneksi tätä lakia ei Suomessa
noudateta, mutta on myönnettävä, että siinäkin
joku ajatus on.
Järkyttävimpien rikosten kohdalla tämä tulee väistämättä mieleen.
Näin on erityisesti lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten
osalta. EU-maa Tšekissä on ollut käytössä ja
on yhä mahdollista kirurginen, mekaaninen kastraatio. Puolassa puolestaan
otettiin hiljattain käyttöön pakollinen kastraatio
tietyille törkeille seksuaalirikollisille. On erinomaisen
hyvä, että Suomessakin otetaan oikea askel tähän
kastraation suuntaan. Tärkeää on, että nyt
erityisesti lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten tekijät
saavat tällaisen lisärangaistuksen. Meillähän
on erilaisia rangaistuksia, sakkoja, vankeutta, menettämisseuraamuksia,
monessa rikoksessa rikoksentekovälineet menetetään
valtiolle. Tämä kemiallinen kastraatio on tässä vaiheessa
tärkeä lisä rikoksen torjunnan keinovalikoimassa.
Arvoisa puhemies! Tätä lakia valmisteltaessa kokoomus
edellytti, että tässä laissa on kristallinkirkasta,
että lailla ei lievennetä törkeiden seksuaalirikosten
rangaistuksia vaan kyse on nimenomaan lisärangaistuksesta
ja sairaan mielen hoitamisesta. Kokoomus myös edellytti,
että mikäli rikokseen tuomittu, joka on sitoutunut
lääkehoitoon, rikkoo hoito-ohjelmaa, hänet
voidaan passittaa vankilaan ilman kirjallisia kehotuksia tai varoituksia
suoraan kulkematta lähtöruudun kautta. Onkin todennäköistä,
että lakivaliokunta vielä tältä osin
tiukentaa lakiesitystä, joskin asiantuntijoita luonnollisesti
kuullaan ensin.
Arvoisa puhemies! Haluan uskoa, että moni seksuaalirikollinen
haluaa pois kamalasta rikoskierteestä ja poistaa itsessään
olevan sairauden. Siksi haluan kysyä oikeusministeri Braxilta:
voitaisiinko meillä rikoksentekijän vapaaehtoisuuden
pohjalta toteuttaa tuollainen, Tšekissä nyt jo mahdollinen
kirurginen kastraatio ja näin saada aikaan pysyvä ratkaisu
ongelmaan?
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen ymmärtänyt sillä tavalla,
että tässä tapauksessa siellä kiven
sisässä pysyminen on se rankin muoto ja sitten
on olemassa lievempi muoto, josta nyt sitten pyritään
ikään kuin tekemään rankaisevammalta
tuntuva, jos nyt oikein ymmärrän tämän
ketjun, millä tavalla tämä ajatuksenjuoksu tässä asiassa
on oikeastaan edennyt. Omaamatta näissä juridisissa
asioissa nimenomaan pienintäkään kompetenssia,
kysyn pari asiaa ymmärtääkseni asian.
Ensinnäkin tämä lääkehoito.
Onko tässä lääkehoidossa kysymys
siitä, että sen testosteronin vaikutusta lievennetään?
Elikkä jos siitä on kysymys, niin silloinhan se
kuulostaisi loogiselta.
Sitten toinen asia liittyy sivuun
8, jossa sanotaan näin: "Seksuaalirikollisille tarkoitettujen hoito-ohjelmien
tehoa on jonkin verran tutkittu. Nykyään tutkimustulokset
antavat aihetta optimismiin hoidon vaikutusten suhteen, mutta tulokset
ovat edelleen jossain määrin ristiriitaisia." Siis
ristiriitaisia. Kun tieteen kanssa on jonkin verran joutunut elämässään
tekemisiin, niin herää kiinnostus nimenomaan tähän,
onko ministerillä tietoa siitä, millä tavalla
ristiriitaisia. Ovatko ne sillä tavalla ristiriitaisia,
että ne tavallaan ikään kuin pilaavat
tämän koko menettelyn?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kyllönen huolestui resursseista, ainainen
ongelma, mutta tällä vaalikaudella, kun saldoa
nyt katsotaan, aloitettiin tilanteesta, jossa meillä oli
70 ammattimaista työntekijää sataa vankia
kohti, ja nyt on reilusti 76 sataa vankia kohti. Tilanne on siis
selvästi parempi, ja tämän takia siis
rahatkin löytyvät kehyksistä ja valtiovarainministeriö on
tukenut esitystä.
Kysyitte myös viisaita etiikan perään,
myös edustajien Tiusanen ja Pulliainen puheenvuorot voidaan
nähdä jossain määrin saman kysymyksen
kimpussa. Professori Lauerma on ollut aivan keskeinen tämän
asian valmistelija. Ajatus nimenomaan on, että jokaiselle
tähän ohjelmaan lähtevälle vangille
räätälöidään
juuri hänen tilanteeseensa sopiva lääke-
ja psykososiaalinen hoito, ja — nyt varmaan tulee se tärkein
asia ja vastaa osittain ed. Tiusasenkin kysymykseen — kuten äsken
kuvailin, näitä hoitoja antavat vain hyvin harvat
ja valitut tahot sitten muualla Suomessa, kun ensin psykiatrisessa
vankisairaalassa asia on laitettu liikkeelle, ja tätä hoidettavaa
seurataan koko ajan. Näin muodoin myös tämä poikkeuksellinen
testosteronitaso tulee seurattavaksi, mutta myös seurataan
kaikilta muiltakin osin. Tämän takia myös
siis se, että pysyy ohjelmassa, tulee poikkeuksellisen
hyvin kontrolloiduksi.
Ed. Heinonen puhui hyviä EU-prosesseista, mutta jos
tässä olisi tämä hallitus jäänyt
EU:ta odottelemaan, niin ei olisi kyllä sitä esitystä nyt lakivaliokunnassa.
Kyllä tässä lähdettiin liikkeelle
ihan kotimaisista tarpeista ja omista arvioistani siitä,
että on syytä teettää Optulalla
tutkimus lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten rangaistustasoista.
Kun sen tutkimuksen tulokset olivat niin järkyttäviä kuin
olivat, niin se, mikä teillä on nyt lakivaliokunnassa
käsiteltävänä, on iso paketti
rangaistusten, vielä ed. Jokiselle kertaalleen, koventamisesta.
On jotenkin käsittämätöntä,
kun tuon tänne ohi hallitusohjelman lapsiin kohdistuvien
seksuaalirikosten rangaistusten merkittävän koventamispaketin,
joka on viime tiistaina esitelty, ja sitten vielä siihen
eurooppalaisittain kuitenkin pioneerimaisena myös tämän
kemiallisen kastraation, että tästä yhdistelmästä saa
mitenkään lievennyksen, semminkin kun ne ed. Katajan
esittämät kokoomuksen vaatimukset oli helppo toteuttaa, kun
ne jo sisältyivät tähän. Olen
myös vakuuttunut, että kun te lakivaliokunnassa
ja perustuslakivaliokunnassa kuuntelette asiantuntijoita, niin ymmärrätte,
miksi raja on tullut vastaan. Meillä on myös rikosoikeudellisia
perusteita, minkä takia perustuslakivaliokunta tulee, siitä olen
jotakuinkin vakuuttunut, kertomaan, että olemme valinneet
oikean tasapainon ja menneet näissä rangaistusten
koventamisissa, valvomisissa, niin pitkälle kuin voidaan
näillä tiedoilla mennä.
Ed. Pulliaisen kysymykseen ristiriitaisista tuloksista. Siellä on
jonkun verran juuri sitä problematiikkaa, onko sitten kuitenkaan
onnistuttu sillä psykososiaalisella hoidolla saamaan se
sitoutuminen aikaan. Niin kuin tiedätte tiedemiehenä,
niin silloin, kun me esittelemme hallituksen esityksessä lääketieteellisiä tuloksia,
ne on esiteltävä paitsi rehellisesti myös
aina varovaisuusperiaatteen mukaisesti. Yksi vaihtoehto vain oli,
ja siitä minulle ensin sanottiinkin, että älä lähde
tätä edes valmistelemaan, koska kaikki ei ole
vielä aivan varmaa. Silloin tätä esitystä ei
olisi eikä olisi myöskään mahdollisuutta
vaalien alla etsiä vielä jotakin kovempaa. Me
katsoimme, että varsinkin Tanskan kokemukset puhuvat sen
puolesta, että tulokset ovat olleet jo niin hyviä,
ja ennen kaikkea, ed. Tiusaselle, niin kuin alkupuheenvuorossani
jo kerroin, tulokset ovat olleet sellaisia, että ne ovat
johtaneet hyvin monilla elinikäiseen hoitoon. Eli tämä jakso,
mikä tässä pystytään
tekemään, monien osalta on riittävän
pitkä siihen, että he itse ymmärtävät,
että tätä on syytä jatkaa koko
elämän.
Sitten ed. Heinonen kysyi tärkeitä tästä viime kesän
hirveän rikoksen jälkeisestä uusimisriskistä.
Niin ikään siinä vaiheessa jo tyhjälle
eduskuntasalille viime tiistaina esittelin lakipaketin, jossa nyt
näitten elinkautisvankien osalta, taas kerran professori
Lauerman ohjeiden mukaisesti, jatkossa riskiarvio on huomattavasti
pitempi, tarkempi ja valvontatunnit kasvavat sitten, jos Helsingin
hovioikeus päätyy vapauttamaan, merkittävästi.
Niin ikään kerroin tiistaina, että meillä on
hyvin pitkälle valmisteltu, ja taas samainen professori
Lauerma apuna, suunnitelma työryhmäksi, jonka
työ vie ilmeisesti pari vuotta, siitä, miten voitaisiin
Suomen perustuslain mukaan tai peräti sitten perustuslain
vastaisesti poikkeuslailla säätää tietyissä tilanteissa
rikosten ennaltaehkäisyä silmällä pitäen
hoitoja, joita voitaisiin määrätä selvästi
kaikkia, myös ehdonalaista vapauttakin, pidemmälle
meneviksi. Tämä ehkä myös ed. Tiusaselle.
Eli käynnissä on prosessi, jossa haetaan sekä niille
väkivaltarikollisille, joilla esimerkiksi päihteiden
käyttö yhdessä joidenkin rauhoittavien
lääkkeiden, niin sanottujen mömmöjen,
kanssa saattaa laukaista aivan hallitsemattoman, silmittömän
vakavan väkivallan, että sitten näille seksuaalirikollisille
mahdollisuuksia, että voisiko olla ja jos, niin millä ehdoilla
ja miten perustuslaki siihen suhtautuu, vielä varsinaisen
rangaistuksen jälkeenkin velvoittavaa hoitoa ehtona sille
vapautumiselle. Tämä työ on myös
käynnissä, mutta se on hurjan vaativa työ,
eikä sitä keritä tuoda tietenkään,
kun vasta aloitimme elokuussa, tälle eduskunnalle. Mutta
siltä osin eurooppalaiset kollegatkin katsovat mielenkiinnolla
ja olen saanut hyvin positiivista palautetta, että meidän
työtämme seurataan ympäri Eurooppaa.
Arvoisa puhemies! Nyt en huomaa, että olisi jäänyt
jokin merkittävimmistä asioista käsittelemättä.
Valiokunnan kanssa jatketaan, ja koska minä olen ymmärtänyt,
että ministeri Vehviläisen asiallekin tänä yönä pitäisi
jäädä tilaa, niin vastaan yksityisesti
tai sitten lakivaliokunnassa tammikuussa vielä lisää.
Mutta muistutan vielä kerran: Tämä on
siis kokonaispaketti, jossa rangaistukset kovenevat merkittävästi
ja Suomessa aletaan käyttää kemiallista
kastraatiota. Tähän toiseen, niin sanottuun perinteisempään
kastraatiokysymykseen minä en uskalla vastata ilman ministeri
Risikon kanssa käytävää konsultaatiota
siitä, mitä tämän hetken terveydenhuollon
lainsäädäntö ihan normaalistikin
sanoo asiasta. Jos se sanoo, että se on mahdollista, niin
tietysti vapaaehtoisuuden pohjalta silloin normaliteettiperiaatteen
mukaisesti se voidaan tehdä, jos ihminen haluaa, vankilassakin.
Mutta tähän tarvitaan nyt kyllä ministeri
Risikkoa sekä alan valvontaviranomaisten tulkintoja. Sen
takia en uskalla sanoa enempää.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täytyy kiittää ministeri
Braxia siitä, että hän on ottanut vakavasti
seksuaalirikoksiin ja niiden rangaistusmääriin
kohdistuvan huomion ja tuonut niitä esityksiä.
Myös kiitän siitä, että kun
viime kesänä lakivaliokunnassa oli esillä esitys,
että elinkautisen rangaistusta olisi lyhennetty elikkä lievennetty,
ja sitten valiokunnan käsittelyssä elinkautisten
rangaistukset säilytettiin ennallaan ja tuossa yhteydessä nostin
esille myös riskiarvion silloin, kun elinkautisesta vapautetaan,
niin nyt tämä riskiarvioasia on menossa eteenpäin.
Kiitän siitä.
Muutama kysymys vielä olisi, ja kuulin, että ministeri
aikoo vastata niihin sitten toisella kertaa, mutta esitän
kuitenkin nämä kysymykset.
Tuo injektioruiske voidaan antaa valvotusti, mutta mikä on
näiden suun kautta otettavien pillereiden vaikutusaika?
Se kiinnostaa. Myöskin kirurginen kastraatio rikollisen
suostumuksella mielestäni pitää tutkia,
jotta siihen suuntaan voitaisiin edetä.
Ed. Kataja toi esille kokoomuksen vaatimuksia tämän
lain suhteen, ja kyllä esimerkiksi tuo valvotun koevapauden
aikana hoitomääräyksien ehtojen rikkomisesta
annettava varoitus tulisi minusta poistaa. Myös kirjallinen
kehotus on tarpeeton tuossa ehdonalaisen vapaudessa, kun rikotaan
näitä määräyksiä.
Tämä tulee kyllä nyt hyvin tarkkaan
pohtia ja käydä läpi valiokunnassa. Ed.
Kataja sanoi tuosta vanhasta Hammurabin laista, mutta mikäli
tätä asiaa ei nyt hoideta kunnolla, voi olla,
että eteen tulee jälleen tuo Murphyn laki.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Olisin tässä käsittelyssä toivonut,
että ministeri olisi ottanut kantaa tuohon, voidaanko heti,
mikäli hoitositoumus rikotaan, joutua vankilaan kiinteää vankeusrangaistusta
suorittamaan, niin kuin lain valmisteluvaiheessa kokoomuksen suunnalta
viestitettiin, että se olisi edellytys tämän
lain käsittelylle. Ymmärrän toki, että asiantuntijoita
on tässä syytä kuulla, mutta olisin halunnut
ministerin henkilökohtaista tuntumaa tähän
asiaan.
Mitä sitten tulee tuohon kirurgiseen kastraatioon,
niin Tšekissä toki ihmisoikeusjärjestöt
ovat asiasta keskustelleet, mutta siellä kyse on nimenomaan
pakollisesta, tekijälle määrätystä kirurgisesta
kastraatiosta. On vaikea nähdä, että jos
vapaaehtoispohjalta tähän päädyttäisiin,
niin se olisi erityinen ihmisoikeusrikkomus. Toivon, että tuohon
todella paneudutaan tuossa vaiheessa, kun ministeri lupasi asiasta
käydä jatkokeskusteluja muun muassa ministeri
Risikon kanssa.
Keskustelu päättyi.