Täysistunnon pöytäkirja 132/2010 vp

PTK 132/2010 vp

132. KESKIVIIKKONA 15. JOULUKUUTA 2010 kello 10.00

Tarkastettu versio 2.0

6) Hallituksen esitys ajoneuvojen katsastus- ja yksittäishyväksyntätehtävien järjestämistä koskevaksi lainsäädännöksi

 

Liikenneministeri Anu Vehviläinen

Arvoisa puhemies! Ensinnäkin haluan todeta sen, että tätä katsastuslain uudistusta ei ole tehty hetken mielijohteesta vaan tätä on valmisteltu koko vaalikauden ajan ja on tehty yhteisiä selvityksiä yhdessä Trafin ja Trafia ennen olleen Aken kanssa.

Suurimmat muutokset ovat kaksi muutosta. Ensinnäkin kevyen ja raskaan kaluston katsastus erotettaisiin toisistaan. Nythän molempien on oltava samassa katsastusyrityksessä. Toiseksi, iso muutos, josta varmaan täälläkin kohta keskustellaan, on se, että annettaisiin katsastustoimintalupa, toimilupa katsastukseen, autokorjaamoille ja vahinkotarkastusta tekeville yrityksille.

Sitten muutamia perusteluita, miksi tähän ollaan menossa. Te tiedätte, että kun matkan varrella katsastustoimintaa on vapautettu, niin hinnat ovat lähteneet karkuun. Se on ollut täälläkin salissa moneen kertaan keskustelussa esillä. Tällä hetkellä meillä on noin 330 katsastustoimipaikkaa, ja henkilöauton katsastus maksaa keskimäärin nyt 84 euroa. Halvimmillaan se on siellä minun kotikaupungissani jopa 19 euroa, ja kalleimmat katsastushinnat ovat yli 100 euroa.

Haluan korostaa sitä, että tällä uudistuksella tuodaan kuluttajalle, kansalaiselle, erityisesti henkilöauton haltijalle valinnanvapautta ja joustavuutta hankkia katsastus autolleen. 95 prosenttia kaikista katsastuksista on nimenomaan näitä henkilöautojen määräaikaiskatsastuksia. Korostan sitä, että kuluttaja valitsee. Ei ole pakko viedä autokorjaamolle, jos ei halua viedä. Voi viedä edelleenkin sinne niin sanotulle täysin riippumattomalle katsastusasemalle, jossa on sitä raskasta ja kevyttä katsastusta edelleenkin olemassa.

Sitten korostan sitä, että autokorjaamoilla ei pidä eikä tarvitse ostaa väistämättä koko pakettia, korjaus ja sitten se katsastus, vaan voi ostaa myös autokorjaamolta pelkän katsastuksen. Haluan korostaa sitä, että tässä on tämä palomuurin rakentaminen eli riippumattomuus erityisen tärkeätä. Käyn nyt lyhyesti läpi ne asiat, joilla pyritään takaamaan sitä, että pystymme edelleenkin säilyttämään katsastustoiminnan laadukkaana ja riippumattomana toimintana.

1) Ensinnäkin totean sen, että katsastustoimintaa autokorjaamoille voi tulla vain määräaikaiskatsastusten ja valvontakatsastusten osalta. Muut katsastuselementit pysyvät edelleenkin ulkopuolella autokorjaamojen.

2) Katsastus olisi jatkossakin toimiluvanvaraista toimintaa, eli Trafi olisi se virasto, joka antaa ne luvat.

3) Katsastus olisi aina organisoitava erilleen saman yrityksen muusta toiminnasta, ja tietenkään sama henkilö ei voi korjata ja katsastaa.

4) Katsastusluvan haltijalla olisi oltava sertifioitu ISO-laadunhallintajärjestelmä.

5) Katsastaja ei saisi katsastaa omia tai lähipiirinsä autoja eikä myöskään itse korjaamaansa autoa.

6) Katsastusluvan omaava yritys ei saisi katsastaa omistamiaan autoja, esimerkiksi merkkiliikkeiden vaihtoautoja. Tästä huomasin esimerkiksi muutama päivä sitten, että Helsingin Sanomissa yleisönosastolla kirjoitettiin, että tässähän nyt sitten omat vaihtoautot menevät ihan ilman muuta läpi. Eivät tietenkään mene, kun niitä ei saa se sama yritys katsastaa.

7) Katsastus on suoritettava kokonaisuutena, eli sitä ei saa välillä keskeyttää ja välillä vähän korjata ja sitten taas jatkaa katsastamista.

8) Tiukasti riippumatonta katsastusta olisi jatkossakin saatavilla täyden palvelun katsastusasemilta.

Sitten katsastustoiminnan seurannasta.

9) Trafi olisi todellakin se, joka myöntää ne toimiluvat. Toimiluvat olisivat voimassa toistaiseksi.

10) Trafi valvoisi sekä yksittäisen katsastusaseman, eli vaikka sen korjaamo- ja katsastusyrityksen, sekä katsastajan toimintaa seuraamalla muun muassa hylkäysprosentteja. Haluan todeta myös sen, että katsastava henkilö ei ole kuka tahansa automekaanikko vaan hän käyttää samalla tavalla hallintolain mukaista julkista valtaa kuin katsastajat käyttävät tälläkin hetkellä katsastaessaan autoja.

11) Trafi tekisi valvontakäyntejä katsastuspaikoille.

12) Hyväksytty tai hylätty auto voitaisiin ottaa uudelleen Trafin omaan tarkasteluun.

13) Otettaisiin käyttöön niin sanotut vika-autot eli testiautot. Näitä vika-autoja voitaisiin sattumanvaraisesti kuljettaa yrityksissä ja myös sitä kautta tehdä valvontaa.

14) Toimilupa tai katsastuslupa voidaan perua, jos ilmenee väärinkäytöksiä. Eli huomautus, varoitus ja toimiluvan peruuttaminen ovat ne sanktiot, joita voidaan sitten käyttää.

15) On tärkeä asia, että meillä on olemassa julkinen rekisteri. Eli Trafi pitäisi julkista rekisteriä niistä katsastuspalveluista, joita yritykset tarjoavat, ja siellä näkyisivät myös hinnat eroteltuina autojen korjaustoiminnasta. Tämä on minusta tärkeä asia, että me haemme ihmisille mahdollisuuksia, että he itse pystyvät valitsemaan sen, missä he tekevät ja millä hinnalla.

Minun johtopäätökseni tähän loppuun on se, että mikäli on epärehellinen korjaamo, katsastaja, yritys, niin peli loppuu aika lyhyeen, koska ei voi olla niin, että ilman valvontaa voisi kovin pitkään harrastaa toimintaa, vaan sitten seuraa jopa se toimiluvan menetys.

Timo Heinonen /kok:

Arvoisa puhemies! Maamme autokanta vanhenee tänäkin vuonna. Viime vuonna 2009 autojen kokonaismyynti oli runsaat 90 000 kappaletta. Sen alle on jääty oikeastaan vain 1990-luvun alun syvässä lamassa, ja tämäkin vuosi edelleen näyttää siltä, että olemme tuolla noin 100 000 uuden auton myyntimäärissä. Se tarkoittaa sitä, että jos liikumme täällä 90 000—100 000 uudessa autossa vuosimyyntitasolla, niin se johtaa väistämättä Suomen henkilöautokannan vanhenemiseen ja myös tietysti siihen, että EU:n hiilidioksidipäästötavoitteet eivät tule täyttymään siinä tahdissa kuin olemme toivoneet.

Tästä pääsemme hyvin siihen, että kun autokantamme on yksi Euroopan vanhimmista, niin silloin tietysti autokatsastuksella on erittäin merkittävä rooli.

Tänään saimme viestin, että liikennevalistaja Ensio Itkonen on siirtynyt ajasta iäisyyteen — tai itse asiassa eilen, nyt olemme jo uuden vuorokauden puolella, saimme tuon tiedon — ja tietyllä tavalla tässä käsittelyssä on varmasti myös sellaista perintöä, jota haluamme vaalia, että Suomessa säilyisi korkeatasoinen katsastus myös tulevaisuudessa.

Autojen katsastushinnat nousivat maassamme hyvin jyrkästi sen jälkeen, kun valtio vetäytyi katsastustoiminnasta ja ala vapautettiin kokonaan yksityisten yritysten toiminnaksi vuonna 2003. Ajoneuvohallintokeskus Ake tilastoi silloin tilannetta ja seurasi, mitä tapahtui. Ennen tuota yksityistämispäätöstä katsastukset maksoivat hieman alle 30 euroa. Nyt sama toimenpide maksaa henkilöautoille viitisenkymmentä euroa ja pakokaasumittaus 20 euroa tuon päälle, ja paikoin yhteishinta on jo tietyillä alueilla noussut 90 euroonkin.

Tätä hintakehitystä ei kokonaan selitä se, mitä on tapahtunut noin yleisesti hinnan nousussa, vaan tässä on myös sitä, että maassamme ei ole ollut riittävästi kilpailua. Tätä hintakehitystä on osaltaan tukenut myös laki autokatsastuksesta, joka on vaatinut muun muassa katsastajilta, voisi sanoa, ylikorkeaa koulutusta, asemilta valmiutta tarkastaa sekä raskasta että kevyttä kalustoa. Myös ajoratavaatimukset ovat olleet sellaisia, että ne ovat vaikuttaneet siihen, että alalle ei ole tullut uusia toimijoita sellaisella tahdilla kuin ehkä alun perin on odotettu. Alalla on ollut muutama toimija, yksi erityisen suuri, jolla on ollut markkinaosuudesta yli puolet, ja sitten muutamia kohtuullisen suuria toimijoita ja sitten paljon pieniä yksityisiä, joita itse asiassa nyt aivan tässä viime ja edellisvuonna on tullut kiitettävällä tavalla alalle kilpailua tuomaan.

Kilpailun lisääntymistä tässä esityksessä, joka nyt on käsittelyssä, auttaa minun mielestäni ennen muuta se, että raskaan ja kevyen kaluston katsastusvelvoite erotetaan toisistaan. Se on hyvä ja perusteltu esitys, niin kuin ministeri edellä kertoi.

Myös se on perusteltu hyvä esitys, että katsastajien koulutusvaatimuksia madalletaan. Tässähän tilanne on ollut se, että kun teknikkotutkinnot päättyivät 2000-luvun alkupuolella, niin alalle on vaadittu insinööritason tutkintoa ja usein se on johtanut siihen, että insinööritason tutkinnon koulutuksen saaneet henkilöt ovat olleet katsastusmiehinä sitten alipalkattuja tuohon koulutukseen nähden, ja on perusteltua, että pätevyysvaatimusta nyt uudistetaan. Uuden katsastuslain voimaantulon jälkeen pätevyydeksi riittäisi automekaanikon tutkinto ja riittävä kokemus alalla toimimisesta, ja se on hyvä ja perusteltu uudistus.

Yksi, joka tässä esityksessä jää nyt hyödyntämättä, on se, että ehkä katsastuksen rytmityksessä olisi ollut mahdollisuus miettiä yhtä välivuotta nykyiseen järjestelmään lisää. Sitä ei tässä vaiheessa esitys pidä sisällään, ja toivon, että myös sitä valiokuntakäsittelyssä pohditaan, sillä lähtökohtahan on kuitenkin se, että auton on oltava jokaisena päivänä tieliikennelain vaatimassa kunnossa eikä ainoastaan tuona katsastuspäivänä. Tuo voisi tuoda jonkin verran alennusta myös meille autojen käyttäjille.

Mutta sitten tuo ongelma, joka tässä esityksessä on, taikka ainakin haaste, jota toivon, että liikennevaliokunta tarkkaan pohtii, on se, poistuuko tässä riippumattomuus ja mitä tuo riippumattomuuden poistaminen tulee tarkoittamaan. Onko sillä kielteisiä seurauksia, niin kuin nyt on jo julkisuudessa esitetty, kun sama yritys voi sekä vastata auton huollosta että katsastuksesta, toki niin, että sama henkilö ei sitä tee, mutta sama yritys kuitenkin? Kansainvälisten tutkimusten mukaan nimittäin katsastusten hinnat ovat korkeimpia niissä maissa, joissa korjaamot saavat katsastaa autoja. Tämä on mielenkiintoinen tutkimus Euroopasta.

Riippumattomuudesta luopuminen voi myös vähentää hinnoittelun läpinäkyvyyttä, kun auton käyttäjä, kuluttaja, ei enää pystyisi arvioimaan kokonaiskustannuksia, kun sama toimija voisi siis toimia auton korjaajana ja katsastajana, eri henkilöillä tietenkin. Kuluttaja voi siis joutua tulevaisuudessa maksamaan myös tarpeettomia korjauksia, ja tämä on tietysti sellainen asia, jota pitää vakavasti miettiä.

Myös kansainväliset tutkimukset todistavat, että riippumaton katsastus on ylivoimaisesti tasalaatuisinta ja siltä osin myös parhaiten edistämässä liikenneturvallisuutta. Ruotsissa tätä arvoa on haluttu vaalia. Ruotsissa riippumattomuus on määritelty itse asiassa kuluttajansuojan kannalta toiminnan perusedellytykseksi. Tästä nyt Suomessa ollaan joustamassa, ja suhtaudun siihen itse hyvinkin kriittisesti.

Eli nämä muut esitykset, joilla kilpailua ollaan alalle tuomassa, ovat minun mielestäni perusteltuja, mutta en tässä vaiheessa olisi laajentamassa katsastustoimintaa autokorjaamoille edes tässä esitetyssä mallissa, joka nyt käsittelyssä on.

Merja Kyllönen /vas:

Arvoisa herra puhemies! Tähän aikaan yöstä ei enää mitään suuria, mutta herättää tietysti keskustelua tämä A-Katsastuksen ilmoitus yt-neuvotteluiden aloittamisesta, mitä tämä nyt sitten jatkossa tarkoittaa meidän katsastustoimijoille, työllisyydelle sillä puolella. Sitten on tämä kritiikki, mitä on esitetty tästä hintatason repeämisestä ja minkälaiset vaikutukset näillä lakimuutoksilla on ollut naapurimaissa. Mitä ministeri arvelee siitä, voiko meille käydä samoin kuin muualla on käynyt tämän katsastustoiminnan avaamisen myötä?

Kalle Jokinen /kok:

Arvoisa puhemies! Tätä uutta esitystä katsastuslaiksi on odotettu, ja sitä on valmisteltu huolella. Kiitoksia ministerille, että nyt on saatu se tähän vaiheeseen, että se on lähetekeskustelussa ja tulossa sitten valiokuntakäsittelyyn.

Tämä keskustelu katsastusten hintojen ympärillä on ollut varsin vilkasta ja kiivastakin viime vuosien aikana siitä saakka, kun tuo katsastustoiminta vapautettiin, ja siellä on ollut erinäisiä asioita, jotka ovat tuota katsastuksen hintaa nostaneet.

Yksi asia on varma: katsastusten hinnat tulevat varmasti nousemaan jatkossakin. Ajoneuvot kehittyvät, ja uudet turvavarusteet ja ajoneuvojen vaatimukset edellyttävät myös uusia testausmenetelmiä, uusia testauslaitteita. Ne ovat kalliita investointeja, ja asiakas tietysti maksaa tämän kaiken, uuden laitteiston ja sen testauksen. Eli tälläkään esityksellä ei varmasti katsastusten hintakehitys pysähdy. Katsastusten hinnat tulevat varmuudella nousemaan.

Itse ajattelen niin, että tuota asiakkaan kustannusta katsastuksen osalta voitaisiin laskea määräaikaiskatsastusten katsastustiheyttä muuttamalla. Tällä hetkellähän on niin, että auto pitää katsastaa ensimmäisen kerran 3 vuotta vanhana, sen jälkeen 5 vuoden iässä ja sen jälkeen vuosittain. Tuo rytmitys voisi olla vaikka niin, että ensimmäisen kerran 5 vuoden jälkeen ja sitten siitä eteenpäin 2 vuoden välein. Silloinhan tuo asiakkaan katsastusmaksu puolittuisi, jos tuo aika tuplattaisiin.

Onnettomuustutkintalautakuntien tutkintojen mukaan tekninen vika on erittäin harvoin syy onnettomuuteen. Se syy löytyy yleensä sieltä ohjauspyörän ja penkin välistä. Se on liiallinen tilannenopeus, se on ylinopeus, se on vakava piittaamattomuus tai päihtyneenä ajaminen, joka johtaa noihin vakaviin onnettomuuksiin, ja tekninen vika on tosiaan erittäin harvoin syynä niihin.

Tuota katsastusväliä voisi harventaa myös sen vuoksi, että tieliikennelakihan edellyttää, että ajoneuvon pitää olla aina liikenteeseen soveltuvassa, määräysten mukaisessa kunnossa, ja sitä myös tietysti tien päällä poliisi valvoo, ja poliisilla on erittäin hyvä yhteistyö myös katsastajien kanssa näissä liikenneratsioissa, elikkä sitä teknistä osaamista on katsastusmiesten muodossa siellä ratsiatilanteessa välillä käytettävissä.

Kun on keskusteltu tämän lain muodosta, on väännetty peistä siitä, voidaanko kevyen kaluston ja raskaan kaluston katsastus eriyttää noissa toimilupaehdoissa. Toisaalta toinen kynnyskysymys on tämä korjaamokatsastus. Olen sitä mieltä, että ne on molemmat hyväksyttävä, jos tätä lakia viedään eteenpäin. Perustelen tätä sillä, että raskaan kaluston katsastaminen ja se katsastustoimipaikkaverkko tulisivat varmasti harventumaan aivan oleellisesti. On selvitetty tämän lain valmistelun yhteydessä, että noin 20 prosenttia katsastustoimipaikoista lopettaisi raskaan kaluston katsastamisen. Silloin se tarkoittaisi, että harvaan asutulla alueella tuon raskaan kaluston katsastaminen vaikeutuisi, siitä tulisi pitkiä matkoja katsastustoimipaikkaan, ja se on aina pois sieltä tuottavasta toiminnasta silloin, kun laitteet ovat katsastuksessa tai korjaamolla. Sen vuoksi tämä korjaamokatsastus tulee sisällyttää ja hyväksyä, jotta tuo raskaankin kaluston toimipaikkaverkosto säilyisi riittävän tiheänä.

Korjaamokatsastusta on epäilty ja kritisoitu siitä, että se saattaa johtaa lieveilmiöihin, mutta tämän esityksen mukaan Trafi myöntäisi nuo luvat ja asettaisi niille määrätyt vaatimukset ja myös valvoisi sitä toimintaa. Nytkin hylkäysprosentteja valvotaan ja verrataan, että ne noudattelevat määrättyä vakiota tai ovat sen vakion sisällä. Ja myös nämä rajoitukset, joita täällä on — katsastaja ei saisi katsastaa omaa autoansa eikä lähipiirinsä ajoneuvoja eikä oman yrityksen omistamia ajoneuvoja, eikä sama henkilö, joka on korjannut sitä ajoneuvoa, voi sitä katsastaa — ovat ihan hyvät. Mielestäni tämä on esityksenä oikein hyvä. Valiokunnassa varmasti tulee tuota määräaikaiskatsastusten väliä, katsastustiheyttä, vielä arvioida tarkasti.

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa puhemies! Tämä on ikään kuin tämmöinen dominotilanne, että yksi asia heilahtaa, kaataa toisen nappulan ja seuraavan, ja nyt ollaan siinä tilanteessa, että on näitä yt-neuvotteluja, niin kuin ed. Kyllönen totesi. Mielestäni se oli kyllä virhe, että valtio myi oman katsastustoimintansa. Itse tulen paikkakunnalta, jonka katsastushinnat ovat siellä yläkantissa. Näin ollen se hintakehitys on kyllä varmasti syy, ainakin yksi syy, siihen, että näin edetään kuin nyt ministeri esittelee.

Toisaalta eilen kuulimme täällä, muistaakseni, muun asian yhteydessä, että liikevoitto on näillä katsastusyrityksillä 30 prosentin tasolla, jotenka hyvää bisnestähän tämä on ollut. Tästä näkökulmasta on syytä kyllä toimia niin, että hinnat putoaisivat. Täällä tosin kuulimme, että nyt olisi odotettavissa vaan hintojen nousu. Mutta joka tapauksessa yritystä on toivon mukaan myöskin sitten liikenne- ja viestintävaliokunnassa siihen suuntaan, että voitaisiin tätä parantaa hintoja pudottavaan suuntaan.

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! Muutama näkökohta tästä. Silloin kun vuonna 2003 tämä remontti tehtiin, siinä sitä epäiltiin hyvin suuresti, että mitenkähän tässä käy, ja epäiltiin, että hinnat tulevat karkaamaan ja hinnat tulevat leviämään elikkä dispersiota tulee esiintymään, ja näin on käynyt. Se ministeri, joka tämän tempun teki, jolle näistä dubioita esitettiin, sai ansaitsemansa, lainausmerkeissä, kunnianosoituksen.

Täällä on tapahtumassa sen lisäksi, mitä tässä on kerrottu, tämä vastuuvakuutusedellytys, myös vakavaraisuudesta luopuminen. Silloin, kun tätä asiaa liikennevaliokunnassa käsiteltiin johdollani, puhuttiin sen vakavaraisuustekijän erittäin suuresta merkityksestä, se oli ajan sävel silloin. Tätä kannattaa kyllä miettiä.

Määräaikaisuudesta luovuttaisiin. Silloin me tätä määräaikaisuutta pidimme erinomaisen tärkeänä asiana valvonnallisesti, ja sitä kyllä kannattaisi ministerinkin vielä miettiä, kun seurustelee tämän asian tiimoilta valiokunnan kanssa.

Sitten ovat nämä laadunhallinnat sun muut sellaiset. Mikä koskee tätä korjaamohommaa, niin ei vielä oikein natsaa tämä homma, se ei mene perille. Ja tämä riippumattomuuden valvominen, minä en ymmärrä, miten tämä temppu voisi onnistua. Sen minä ymmärrän, että se henkilö siellä korjaamolla, huoltaja, on eri henkilö kuin tarkastaja, katsastaja, siinä ei ole mitään, mutta siihen se sitten loppuukin.

Liikenneministeri Anu Vehviläinen

Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti muutamiin kysymyksiin.

Ed. Heinonen otti esille sen, että pitäisi määräaikaiskatsastuksen väliä harventaa, ja jos ymmärsin oikein, niin hän tarkoitti, että kun nyt se ensimmäinen määräaikaiskatsastus on 3 vuotta, niin siirryttäisiin 4:ään, eli tulisi lisää joustoa. Totean sen, että kun tätä ehdottelin virkamiehille tämän lain valmistelun yhteydessä ja sain kuulla, että eräiden automerkkien osalta jopa 30 prosenttia reputtaa siinä ensimmäisessä kolmevuotiskatsastuksessa, niin en jotenkin voi ajatella niin, että me liikenneturvallisuutta parantaisimme sillä, että harventaisimme katsastuskertoja. Minusta on hyvä pitää ne nyt tässä.

Sitten nämä autokorjaamot ja se, että muualla maailmassa ne hinnat vasta ovatkin oikein korkeat. Minullekin A-katsastus on osoittanut ja näyttänyt tällaisia kalvoja, joissa näin on osoitettu, mutta ei ole kerrottu minulle sitä, miten siellä on esimerkiksi tämä valvonta järjestetty tai onko siellä julkinen hintarekisteri ym. Ne ovat minusta mielenkiintoisia tietoja, ja toivon, että valiokunta niihin sitten paneutuukin ja tietää sitten paremmin ne.

Sitten A-katsastuksen yt-neuvottelut. No, eivät ne nyt alkavat neuvottelut ainakaan voi tästä laista johtua, kun se vasta täällä meillä lähetekeskustelussa on ja on tulossa voimaan 2012. Tiedämme kaikki, että A-katsastus on kansainvälinen yritys, jolla on toimintaa useammassa maassa, enkä tarkkaan tiedä, mistä kaikesta tämä johtuu, että heillä on nämä mittavat yt-suunnitelmat, jotka koskevat jopa 200:aa henkilöä, jos oikein muistan, joten siihen en voi tarkemmin ottaa kantaa.

Sitten ed. Jokinen minusta oikealla tavalla toi esille sen, että jos me eriytämme kevyen ja raskaan kaluston katsastuksen, niin meidän samalla pitää antaa myös autokorjaamoille se. Ja käytitte perusteluna sitä, että sitä kautta voidaan myös syrjäisemmillä alueilla turvata se, että on myös raskaan kaluston katsastustoimintaa. Tämä on juuri näin. Meillä on ongelma se, että oikeastaan kaikilla katsastusasemilla ne käyttöasteet ovat aika pienet. Käyttöaste voi olla esimerkiksi 45 prosenttia, niin että kyllähän se on aika raskasta ja taloudellisesti ei kovin herkkua sille katsastusyrittäjälle, jos varsinkin on tehnyt raskaat investoinnit sinne raskaan kaluston puolelle. Melkein jokaisessa kylässä on joko tai tai sekä että raskaan kaluston korjaamo ja kevyen kaluston korjaamo, joten voi olla, että tulevaisuudessa, kun tässä varmaan tulee tapahtumaan jonkinlaista rakennemuutosta, tämä saattaa myös pelastaa sitä korjaamotoimintaa siellä harvaan asutuilla alueilla.

Sitten tähän ed. Pulliaisen muistelukseen, että meillähän kaikilla lienee semmoinen vähän näkymätön yhteinen käsitys siitä, että kaikki ei mennyt kyllä ihan oikein, että semmoinen hiljainen olo on, ja sitten ihmiset pikku hiljaa rupesivat ymmärtämään sen, mitenkä se tällä tavalla hupsahti ja tällä tavalla nämä hinnat menivät. Tuli semmoinen epäluottamus siihen, miten tässä on toimittu. Ajattelen kyllä niin, että vaikka näin on, niin ei kannata taaksepäin tuijottaa. Minun tehtäväni on ministerinä etsiä niitä keinoja, joilla päästäisiin eteenpäin ja pystytään Suomessa turvaamaan laadukas ja hyvä katsastustoiminta.

Keskustelu päättyi.