Sisäasiainministeriön hallinnonala 26
jatkui
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Rajavartiolaitoksen tärkein
tulevaisuuden haaste on kasvavan rajaliikenteen hallinta. Itärajan
liikenteen arvioidaan kaksinkertaistuvan vuoden 2011 tasosta vuoteen
2018 ja saavuttavan noin 20 miljoonan matkustajan määrän.
Rajanylityspaikkojen infrastruktuuri on jäänyt
jälkeen nykyisistä tarpeista, ja itärajan
kahdeksasta kansainvälisestä rajanylityspaikasta
kuusi on vielä uudistettava kehyskauden aikana rajatarkastusten
sujuvuuden mahdollistamiseksi.
Lisäksi jo uudistetuille rajanylityspaikoille, Helsingin
satamaan ja Helsinki-Vantaan lentoasemalle, on lisättävä rajatarkastajia
ja hankittava EU-säädösten edellyttämät
tarkastuslaitteet ja tietoliikenneinfrastruktuuri. Kehyskauden aikana
Rajavartiolaitos arvioi tarvitsevansa kasvavaan rajavalvontaan lisää resursseja
175 henkilötyövuoden verran. On erittäin
hyvä, että valtiovarainvaliokunta lisää 800 000
euroa itärajan ylityspaikkojen toiminnan tehostamiseen.
Arvoisa herra puhemies! Salissa otettiin esille tänään
viisumivapaus, enkä malta olla omalta osaltani kommentoimatta
asiaa. On selvää, että viisumivapaus
Suomen ja Venäjän rajalla toisi itärajalle
ja koko Suomeen lisää rahaa, mutta aivan varmasti
turvallisuuden kustannuksella. Turvallisuudesta tinkiminen on hinta,
jota minä en ole valmis uhraamaan rahan vuoksi. Kuulimme tänään
sisäministeriltä, etteivät kehysten resurssit
ole sitä tukevassa kulmassa, joten asiasta on tässä vaiheessa
asteen verran turhakin keskustella, mutta aiheesta lisää.
Kaakkois-Suomi on onnistunut kehittämään kaupungeistaan
houkuttelevia, kehittyviä ja matkailijoita hyvin palvelevia.
Alueelle on noussut uutta majoitus- ja vapaa-ajan tarjontaa sekä ostosmahdollisuuksia.
Turismi Suomeen päin on ollut vahvassa kasvussa vuodesta
toiseen. Tämä on lisännyt painetta rajanylityspaikkojen
kehittämiseen, rajan toimivuuteen vaikuttavien tahojen henkilöstöresurssien
tarkasteluun sekä liikenneinfrastruktuurin kehittämisen
tarpeeseen. Nä-mä tarpeet ovat todellisuutta jo
nyt ilman viisumivapautta.
Arvoisa herra puhemies! Huolimatta siitä, että koko
Suomen mittakaavassa Rajavartioston henkilöstökapasiteetti
ohenee, Kaakkois-Suomeen rekrytoidaan 42 uutta rajavartijaa, mikä on
hyvä. Valitettavasti poliisimäärissä ei
huomioida rajanylitysten vaikutusta ja alueella olevaa lisäpanostuksen
tarvetta. Poliisin resurssit määräytyvät
väestöpohjan mukaan, kuitenkin Pohjois-Suomessa
on turistisesonkien ajaksi myönnetty lisäkapasiteettia.
Näin tulisi mielestäni olla myös Kaakkois-Suomessa.
Alueella on päivittäin vähintäänkin
tuhatkunta ihmistä omaa väestöpohjaa
enemmän väkeä. Sisäministeriössä tätä tarvetta
ei ilmeisesti ole ymmärretty.
Jotta kaakkoissuomalaisten turvallisuuden tunne säilyisi
ja turvallisuus säilyisi nykyisellä tasolla, on
paljon tehtävänä, jotta pystymme vastaamaan
jo nykyiseen rajanylitysten kasvutahtiin. Tähän
haasteeseen ei mielestäni tarvita lisäksi vielä viisumivapaudesta
aiheutuvia ongelmia. Viisumit ovat kontrollin väline, joka
eittämättä rajaa Suomeen pyrkivää massaa.
Monet venäläiset hakeutuvat Suomeen rauhallisuuden ja
turvallisuuden vuoksi. Tämän valtin menettäisimme
avatessamme rajan viisumista vapaaksi. On sinisilmäistä sanoa,
ettei asialla olisi yhteyttä turvallisuuden menettämiseen.
Olen vakuuttunut, että esimerkiksi ota ja katoa -tyyppiset
varkaudet lisääntyisivät, kun rajanylitys
olisi rajoittamatonta. Meillä ei ole myöskään
varaa unohtaa, ettei Venäjällä ole vielä toimivaa
väestörekisteriä. Olisi hulluutta kiirehtiä viisumeista
luopumista tällaisen tahon kanssa. Keskustan johdolla Suomi
sidottiin edellisellä hallituskaudella rikkidirektiiviin,
joka oli viennistä riippuvaiselle Suomelle erittäin
kohtalokas virhe. Samankaltaista virhettä emme tarvitse
viisumeista luopumisen kohdalla.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen budjettiesityksessä todetaan, että lisävaroja
tarvitaan itärajan rajanylityspaikkojen uudistamiseen,
vahventamiseen ja varustamiseen. Hallituksen esityksessä myös
todetaan, että samalla Suomi varautuu EU:n ja Venäjän viisumivapauteen.
Venäjän mahdollinen viisumivapaus aiheuttaisi
todellisen pulan rajavartijoista Suomen kaakkois- ja itärajalla.
Mahdollisen viisumivapauden on arvioitu kasvattavan rajaliikenteen
määrän jopa kolminkertaiseksi eli yli 30
miljoonaan rajanylitykseen vuodessa. Silloin muun muassa rajavartijoita
tarvittaisiin lähivuosina lisää 200—300
henkilöä. Suomi ei ole varautunut eikä valmis
EU:n ja Venäjän väliseen viisumivapauteen.
Kiitos ministeri Räsäselle, että hän
tänään totesi, ettei Suomi selviä nykyisten
budjettikehysten puitteissa mahdollisesta Venäjän
viisumivapaudesta.
Rajavartiolaitoksen tulevaisuuden haaste on kasvavan rajaliikenteen
hallinta, sillä kaakkois- ja itärajan liikenteen
arvioidaan kaksinkertaistuvan vuoteen 2018 mennessä ja
saavuttavan viimeistään silloin 20 miljoonan matkustajan
määrän. Tänä vuonna
10 miljoonan matkustajan rajapyykki Kaakkois-Suomen rajan ylityspaikoilla on
jo saavutettu, ja vuodenvaihteesta ennustetaan ennätysvilkasta.
Myös Venäjän WTO-jäsenyys tulee
lisäämään tavarakuljetuksia
ja ruuhkia Kaakkois-Suomen raja-asemilla.
On hyvä, että Rajavartiolaitoksen toimintamenomäärärahoja
nostetaan ensi vuonna tästä vuodesta jonkin verran.
Samoin on hyvä, että ensi vuonna voidaan rekrytoida
40 rajatarkastajaa lisää kaakkoisrajalle ja pääkaupunkiseudulle. He
tulevat todella tarpeeseen. Kasvavan rajaliikenteen vaikutuksia
ei voida hallita ilman pysyvää lisärahoitusta.
Siksi on tärkeää, että seuraavassa
kehysriihessä hallitus lisää edelleen
Rajavartiolaitoksen määrärahoja.
Tänä päivänä voi
myös ihmetellä sitä, miksi Suomen puolella
raja- ja tullimuodollisuudet usein kestävät huomattavasti
jopa kauemmin kuin Venäjän puolella. Rajanylityspaikkojen puitteet
ovat jääneet jälkeen nykyisistä tarpeista. Siksi
niitä on uudistettava rajatarkastusten sujuvuuden mahdollistamiseksi.
Kaikkia Kaakkois- ja Itä-Suomen kansainvälisiä rajanylityspaikkoja
on kehitettävä, mutta myös tulee pyrkiä avaamaan
uusia väyliä ja mahdollisuuksia matkailun ja yritystoiminnan
tarpeiden mukaan. Kuten edustaja Palm tänään
iltapäivällä esitti ja kysyi ministeri
Räsäseltä, niin Parikkalan Syvänoron tilapäisen
rajanylityspaikan muuttamista kansainväliseksi raja-asemaksi
tulee viedä eteenpäin. Rajanylityspaikka sijaitsee
logististen pääväylien varrella ja siten
muun muassa vaikuttaisi myönteisesti Etelä-Karjalan
ja Etelä-Savon aluekehitykseen.
Arvoisa puhemies! Paitsi rajanylityspaikkojen kehittäminen
myös niille johtavien liikenneväylien parantaminen
on tärkeää ja välttämätöntä.
Samoin kasvavasta rajaliikenteestä ja matkustajamääristä johtuen
myös poliisin resurssien lisääminen Kaakkois-Suomessa
on tärkeää. Rajanylityspaikoilla tulee
edelleen kehittää myös Rajan ja Tullin
yhteistyötä. Siitä on Kaakkois-Suomessa
saatu hyviä kokemuksia, kun on pyritty toimimaan niin sanotun
yhden luukun periaatteella elikkä yhdellä palvelulla.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus on tehnyt hyvää työtä,
kun se on antanut poliisille lisää määrärahoja
ja myös pyrkinyt tekemään pitkän
tähtäimen suunnitelman, jotta poliisitoimintaa
voidaan taloudellisestikin suunnitella pidemmällä aikavälillä.
Nyt eräs ongelma on kuitenkin poliisikoulutus. Se on
tällä hetkellä ollut hyvin poukkoilevaa.
Meillä on ollut työttömiä poliiseja
kortistossa, ja sehän nyt on ihan hölmöläisen
hommaa kouluttaa kolmen vuoden kalliin koulutuksen jälkeen
mies tai nainen kortistoon. Valitettavasti tänään
kuultiin, että yhteiskuntatakuukaan ei tätä pelasta,
vaan työttömät poliisit joutuvat menemään
yksityiselle, mutta valtiolle he eivät voi tulla.
Mutta sitten vakavampi huolenaihe on se, että jatkossa
koulutus ei riitä täyttämään
eläköityvien poliisien määrää,
ja nyt tulee vielä isommaksi ongelmaksi se, että poliisien
eläkeikää nostettiin. Se oli siltä osin
hyvä asia, että saa vapaaehtoisuuteen perustuen
olla 68 ikävuoteen asti, mutta se tuo koulutukselle ongelmia.
On viiden vuoden aikaväli, jona työntekijän
on mahdollisuus lähteä pois töistä,
ja hän ei ole velvollinen sitä kovinkaan ajoissa
ilmoittamaan, ja siinäpä tuleekin sitten ongelma
poliisikoulutukselle, joka kestää kolme vuotta,
että saadaan koulutettua sopiva määrä poliiseja.
Eli katsoisin, että tällä hetkellä poliisikoulutus
tulee olemaan todella suurissa haasteissa, että saadaan
mitoitettua oppilasmäärät oikein.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Puutun tässä lähinnä nyt
poliisin toiminnan resursseihin vielä kertaalleen. Poliisitoiminnan
kehyksen nostamisesta huolimatta toimeen kohdistuu edelleen huomattavia
säästöpaineita. Samalla on todettava,
kuten valiokuntakin, että poliisin määrärahataso
on todettu eduskunnassa useana vuonna riittämättömäksi
suhteessa kasvaviin toimintamenoihin. Nyt jo ehdotettujen tiettyjen
poliisitoimintojen yhdistämisen myötä poliisitoiminta keskittynee
entistä suurempiin yksiköihin. Tässä tilanteessa
on erittäin tärkeää, että myös
harvaan asuttujen alueiden järjestyksen ja turvallisuuden valvonta
säilyy riittävällä tasolla.
Poliisipalveluiden riittävyydestä tuleekin olla
huolissaan. Se on asia, josta kannellaan oikeuskanslerillekin koskien
vasteaikaa, jolla poliisi saapuu hälytystilanteeseen. On
todettu erinäisistä syistä kohtuuttoman
pitkiä paikalletuloaikoja, mistä tässä salissa on
kannettu huolta, ja aiheestakin on esitetty huolta siitä,
otetaanko laajemmin käyttöön omankädenoikeus,
niin kuin yksittäisiä tapauksia on ollut.
Poliisin organisaatiorakenne on ollut viime vuosina jatkuvan
muutoksen kohteena, eikä kaikkia uudistuksia ole kyetty
seuraamaan, vaikka eduskunta ja aiempi hallintovaliokunta ovat näin
edellyttäneet. Tässäkin valossa sisäasiainministeriön
hallinnonalan poliisitoimeen kohdistuvia leikkauksia on tarkasteltava
kriittisesti, kuten myös valtiovarainvaliokunta mietinnössään on
kiinnittänyt nimenomaista huomiota muun muassa liikkuvan
poliisin näkökulmaan, sillä nyt tehdyt
suunnitelmat kuulostavat siltä, että liikkuvan
poliisin toiminta ollaan korvaamassa paikallispoliisin liikenneyksiköllä tai
liikenteenvalvonnan toiminnolla, ja on kysyttävä,
ollaanko toimintakykyinen organisaatio perustamassa vain uudelleen.
Samoin hallintoon kohdistuvia säästöpaineita
kyseenalaistaa poliisin eläkeiän nosto, koskapa
erityisiä senioripolkuja ei vielä ole olemassa.
En missään nimessä vihaa taikka vastusta
poliisisoittokuntaa, jolle on myös resursoitu määrärahat,
mutta on pakko tässä vaiheessa huomauttaa, että poliisin
soittokuntaa eivät kohdanneet samanlaiset säästöpaineet
kuin esimerkiksi sotilasmusiikkia, jota karsittiin rajulla kädellä.
Rajavartiolaitokselle kiitos organisaatiouudistuksen toteuttamisesta.
Se on toteutettu joustavasti ja käytännön
näkökulmasta, henkilöstönäkökulmasta,
niin kuin myöskin Tullin uudistus, joskin molemmilla varmaan
on resurssipula jonkinlaisena ongelmana. Tämä tulee
ainakin ottaa huomioon siinä mielessä, että mahdollinen
Venäjän viisumivapaus on tulossa ja siihen on
valmistauduttava. On rajanylityspaikkoja, joita ei ole voitu avata,
ja näillä on fasiliteettiongelmia, kuten on todettu
esimerkiksi Parikkalan tai pohjoisessa Raja-Joosepin rajanylityspaikasta.
Näihin on varmasti syytä kiinnittää huomiota
jatkossa.
Poliisiammattikorkeakoulun uudistusta jään odottamaan
mielenkiinnolla. Täällä epäiltiin,
ettei Poliisiammattikorkeakouluun saada tarpeeksi hyviä hakijoita,
kun kyseisen oppilaitoksen opiskeluaikaisia etuuksia leikataan.
En sinänsä näe tätä suurimpana
ongelmana vaan ehkä tilanteen selkiytymisenäkin,
kun tuntuisi ehkä oudolta, että oppilaitokseen
pyrittäisiin pelkästään etuuksien
vuoksi, elikkä kyllä kai itsessään
sen opiskeltavan alan tulee olla se, minkä vuoksi sinne pyritään.
Toisaalta sitten ammattikorkeakoulututkinnot ovat enemmän
tässä samalla viivalla, kun poliisin ammattikorkeakoulututkinto
uudistetaan ja Poliisiammattikorkeakoulun organisaatio.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Muutama huomio tässä asiakohdassa
on paikallaan. Hallitus esittää talousarvioehdotuksessaan, että poliisin
ja Rajavartiolaitoksen määrärahoja lisätään
ensi vuonna. Poliisille ehdotetaan 12 miljoonan euron määrärahakorotusta
talouden tasapainottamiseksi ja toiminnan laadun turvaamiseksi.
Määrärahakorotus on hallituksen kehysriihen
päätöksen mukainen, ja poliisin toimintaa kehitetään
pitkäjänteisesti hallintoa keventämällä.
Täällä keskustelussa on useamman
kerran ollut esillä muun muassa se tosiasia, että nyt
on tehty ratkaisuja 30 miljoonan lisäämisestä poliisimiesten
palkkaukseen vaalikauden loppuun asti. Se on hyvä ratkaisu,
ja on varmasti totta, että lähivuosina meillä eläköityminen
tulee lisäämään poliisimiesten
ja -naisten tarvetta merkittävästi. Itse
asiassa tilastot kertovat, että vuonna 2014 — eli
ei vielä ensi vuonna, vaan seuraavana — meillä eläköityy
170 poliisia enemmän kuin uusia valmistuu poliiseiksi.
Näin on vuonna 2014.
Sitten minun mielestäni se iso asia, joka tässä salissa
on aika pienelle huomiolle jäänyt, koskee vuotta
2013, jonka budjettia nyt paraikaa käsittelemme. Vielä viime
vuonna 2011 meillä oli työttömänä Suomessa
40 poliisia, tänä syksynä elo—syyskuussa,
kun määrän tarkistin, noin 80 poliisia.
Se ei vielä ollut paljon, mutta silloin oli tieto, että tämän
loppuvuoden aikana Suomessa tulee valmistumaan vielä 90
poliisia. Eli siitä pääsemme nopeasti
siihen tilanteeseen, että meillä on toistasataa,
onko 150, työtöntä poliisia tällä hetkellä,
hyvin lähellä sitä. Ja kun tulemme ensi vuoteen
eli vuoteen 2013, niin ensi vuonna meillä valmistuu yli
300 poliisia. Tämä on minun mielestäni
hyvin vaikea yhtälö, eli näille miehille
ja näille naisille, jotka valmistuvat poliiseiksi, ei ole
ensi vuonna tarjota poliisin tehtävää.
Tuossa debatissa nostin esille tätä asiaa
ja kysyin sisäministeriltä mahdollisuutta siihen,
voitaisiinko yhteiskuntatakuun rahoja käyttää osittain
tässä tilanteessa tietyllä tavalla silta-ajatteluna,
että pitäisimme nämä valmistuvat
poliisit kiinni poliisin työssä ja antaisimme
heille sen ensimmäisen työpaikan, sillä me
tarvitsemme heidät kaikki töihin vuodesta 2014
eteenpäin. Sisäministeri totesi, että valtion
toimiin yhteiskuntatakuuta ei voida käyttää.
Hän toi esille sen vaihtoehdon, että näitä poliiseja
voitaisiin yhteiskuntatakuun kautta ohjata esimerkiksi vartijan
tehtäviin ja muihin. Minun mielestäni se on erittäin vaarallinen
tie, jos me juuri valmistuneet poliisit laskemme sitten muihin ammatteihin.
Kyllä heistä aika moni sinne varmasti sitten myös
jää. Itse toivon, että hallitus vielä pohtii
sisäministeri Räsäsen, työministeri
Ihalaisen ja muun joukon kanssa sitä, löytyisikö joku
vaihtoehto yhteiskuntatakuun toteuttamiseksi myös näiden
valmistuvien uusien poliisien osalta.
Arvoisa puhemies! Yleisesti poliisinaisten ja -miesten
määrästä: Olen itse miettinyt
sitä, mikä on Suomessa se iso ero Ruotsiin, jossa
tavoitellaan 20 000:ta poliisia, kun Suomessa olemme vähentäneet
poliisien määrää — tällä hetkellä tietojeni
mukaan määrä taitaa olla noin 8 000
poliisin paikkeilla — eli mikä on se, joka erottaa meidät
Ruotsista tässä kysymyksessä, että Suomessa
on toisenlainen politiikka ja linja otettu. Itse kaipaisin kyllä enempi
poliiseja.
Yksi huolenaihe selkeästi on se, miten tuon liikkuvan
poliisin integroinnissa paikallispoliisin toimintaan tullaan tulevaisuudessa
onnistumaan, sillä kyllä se niin on, että kun
itsekin tuolta maaseudulta tulen, niin kyllä aika usein
se ainoa poliisi, jonka siellä näkee, on liikkuvan
poliisin auto. Toivon, että ne autot eivät sieltä katoa tämän
liikkuvan poliisin hallinnon uudistamisen myötä.
Myös sitä olen itse tuossa miettinyt — en ole
tässä asiassa niin kuin en monessa muussakaan
mikään asiantuntija, mutta kun vähän
maalaisjärjellä sitä pohtii — että jos
tämä liikkuvan poliisin henkilökunta
integroidaan paikallispoliisiin, niin mistä siinä tuo
5 miljoonan säästö sitten oikein syntyy.
Sitä on varmasti syytä seurata, tuleeko sieltä oikeasti
näin suuret säästöt kuin tällä uudistuksella
luvataan. Itse pelkään, että tulos on toisenlainen
ja meidän liikennevalvonta, erityisesti raskaan liikenteen
valvonta, tulee tässä uudistuksessa kärsimään.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Monissa puheenvuoroissa on kehuttu
hallitusta siitä, että poliisin toimintoihin on
kohdennettu lisää rahaa. Tämä on
totta. Mutta yhtä totta on se, että poliisin tulee
kehyskaudella säästää noin 35
miljoonaa euroa.
Säästöjen saamiseksi on hallitus
päättänyt toteuttaa poliisin hallintorakenneuudistuksen
eli Pora kolmosen. Uudistuksessa lakkautetaan yli puolet poliisilaitoksista
ja jäljelle jää vain 11 laitosta. Kansalaisille
ei liene merkitystä sillä, missä poliisipäällikön
virkatuoli on, mutta sillä on merkitystä, kuinka
nopeasti kansalainen saa turvallisuuspalvelunsa ja kuinka läheltä lupahallinnon
palvelunsa. Ministeri Räsänen vakuutteli päivällä omassa
puheenvuorossaan, että harva-alueella poliisin tavoitettavuus
ei nykyisestään heikkene. Eli hälytysviive
ei ministerin mukaan lisäänny. Toivoa sopii, että lupaus
pitää.
Poliisimiesten määrä on tarkoitus
pitää kuluvan vuoden tasolla, mutta kokonaishenkilötyövuosien
määrän arvioidaan vähenevän
yli 200:lla. Tämä johtuu työ- ja kenttäharjoittelussa olevien
opiskelijoiden määrän vähenemisestä. Kokemuksesta
tiedän, että poliisikoulun opiskelijat työ-
ja kenttäharjoituksessa ollessaan ovat juuri poliisin työtä oppimassa
ja harjoittelemassa, ja voin suoraan sanoa, että ovat yhtenä partiojäsenenä ajamassa
keikkaa ja hoitamassa myös muita hälytystehtäviä,
joten minä ihmettelen, että jos heidän
määränsä vähenee, se
ei vaikuttaisi operatiivisessa työssä olevien
poliisien määrään. Eiväthän
he toki tarkkaan ottaen virallisesti ole työssä,
koska he ovat harjoittelijoita, mutta heitä kuitenkin käytetään
tasan samalla tavalla kuin työvuoronsa muitakin poliiseja.
Eli tilastollista kikkailua on puhua henkilötyövuosimääristä.
Liikkuvan poliisin lakkauttamisesta ja liikenneturvallisuuden
heikkenemisestä on tässä salissa kannettu
huolta. Olen monta kertaa keskustellut eri kansanedustajien kanssa
ja minä hämmästelen kyllä sitä,
että kahdenkeskisissä keskusteluissa monet edustajat
vakuuttavat sympatioitaan liikkuvalle poliisille ja kertovat, että liikkuvaa
poliisia ei tulisi lakkauttaa, kuitenkin täällä salissa
saattaa mielipide muuttua.
Tuntuukin hämmästyttävältä se
hinku ja kiihko, jolla liikkuvaa poliisia ollaan ylipäätään
lakkauttamassa. Monet pelkäävät liikenneturvallisuuden
heikkenevän. Luen itseni tähän joukkoon.
Uskon vilpittömästi, että liikenteen
valvontaa tehdään muutama kuukausi ja jopa pari vuottakin
vähintään yhtä suurella tarmolla
kuin tähän saakka, koska tiedetään,
että toimintaa seurataan. Ennustan kuitenkin, että kun
seuraajan tarkkaavaisuus herpaantuu, vähenee myös
liikenteen valvonta ja sitä mukaa onnettomuustilastot paisuvat.
Kysyn suoraan ja sumeilematta: Kuka kantaa vastuun, jos liikennekuolemien
ja vakavien loukkaantumisien määrä kääntyy
kasvuun? Kuka ilmoittautuu ja sanoo, että minun päätökseni
seurausta on valvonnan herpaantuminen ja sitä mukaa rumentuneet
tilastot?
Arvoisa puhemies! Minä pelkään pahoin,
että siinä vaiheessa ei kukaan ota vastuuta.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Aion puhua nyt tästä paikaltani
sen verran lyhyesti, että ei turhaan venytetä iltaa.
Vain yksi asia Parikkalan Syvänoron kansainvälisestä rajanylityspaikasta.
Nykyiset ylityksethän siellä ovat luvanvaraisia,
ja olisi syytä ja hyvä vakinaistaa vuoden 2014
alusta tämä rajanylityspaikka. Tarvittavat toimenpiteet
täytyisi tehdä vuonna 2013, ja näitä toimenpiteitä olisi se,
että sisäministeriön toimintarahoista
osoitetaan 200 000 tälle asemalle, että saadaan
neljä vakituista työpaikkaa sinne lisää.
Jos se ei ole mahdollista, niin minimissään nykyisilläkin
resursseilla raja-aseman voisi avata säännölliselle henkilöliikenteelle.
Venäjällä on valmius omalla puolellaan. Muun
muassa lähiyhteistyörahoja on sinne annettu ja
ne on investoitu sinne infraan Venäjän puolelle,
ja siellä varmastikin vuoden 2014 alussa on kaikki valmiina,
minun tietojeni mukaan on ilmeisesti aika pitkälle jo nyt.
Jos tämä raja-asema avataan Parikkalassa,
niin sehän automaattisesti pudottaa kyllä painetta
Niiralassa, Nuijamaalla, Vaalimaalla ja Imatralla, joten Parikkalaan
kannattaa kyllä investoida.
Debatissa kysyin ministeri Räsäsen kantaa
tähän Parikkalan rajanylityspaikan avaamiseen
ja ministeri vastasi, että Rajavartiolaitos jotenkin vastustaa
avaamista, mikä oli aika ihmeellinen vastaus. Tässä yhteydessä en
voi oikeastaan muuta todeta kuin sisäministerille, että voisin suositella,
että hän konsultoisi esimerkiksi liikenneministeriä siitä,
kuinka virkamiehiä käsitellään.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa herra puhemies! On erittäin positiivinen asia,
että hallitus esittää tulevan vuoden
talousarviossa sekä poliisille että Rajavartiolaitokselle,
sisäisen turvallisuutemme huolehtimisesta vastaaville viranomaisille,
määrärahan nostamista.
Poliisin toimintaa uhannut krooninen resurssivaje, joka vaalikauden
loppuun mennessä olisi uhannut paisua jo lähes
70 miljoonan euron suuruiseksi vuositasolla, on päätetty
hallituksen toimesta kuroa umpeen. Tämä lisärahoitus,
30 miljoonaa euroa vuositasolla vaalikauden loppuun mennessä,
josta siis tähän nyt käsittelyn alla
olevaan tulevan vuoden talousarvioon tulee jo 12 miljoonaa euroa
sekä sitten siihen liittyen 30 miljoonan euron uudelleenohjaus
hallinnosta poliisin kenttätyöhön Pora
III -hankkeen kautta, on erittäin tärkeä panostus
siihen, että poliisin resurssit tulevaisuudessa turvataan
kestävällä tavalla.
Hallintovaliokuntatyössä on ollut myös
erinomaisen tärkeää saada huomata, kuinka
ministeri Räsänen kiinnittää huomiota
siihen, että poliisin resurssit turvataan nimenomaan niin,
että poliisin palvelut ovat tavoitettavissa joka puolella Suomea.
Tämän pitäisi mielestäni olla
aivan itsestään selvää, sillä suvereenin
valtion tunnusmerkki on, arvoisa puhemies, että Suomen
lain käyttö on voimassa joka puolella maata ja
jokainen, joka tarvitsee turvallisuusviranomaisen apua, on siihen
apuun oikeutettu. Sen takia todella haluan kiittää ministeri
Räsästä siitä asenteesta, jonka
hän on omaksunut ja on monta kertaa sekä valiokunnassa
että täällä eduskunnan suuressa
salissa vakuuttanut, että harvaan asutuimpienkin alueiden
poliisipalvelut tullaan turvaamaan.
Yksityiskohtana haluan mainita Pora III -hankkeeseen
liittyen myös esimerkiksi sen, että ministeri
Räsänen omalla vaikutuksellaan oli vaikuttamassa
siihen, että keskusrikospoliisin toimipiste Rovaniemellä säilyy.
Näinkin ollen myös Pohjois-Suomessa krp tekee
tätä tärkeää työtä piilorikollisuuden
torjumiseksi. Tässäkin yhteydessä haluan
korostaa sitä, että ongelmien ennaltaehkäiseminen
on paljon tehokkaampaa ja myös taloudellisessa mielessä järkevämpää.
Kun torjumme tehokkaasti piilorikollisuutta ja järjestäytynyttä rikollisuutta,
niin olemme keventämässä sitten sitä kuormaa,
mitä esimerkiksi valtoimenaan rehottavan huumekaupan myötä tulisi paikallispoliisin
kontolle vaikkapa omaisuusrikosten lisääntymisen
kautta.
Arvoisa puhemies! Tässä Pora III:een liittyen muutama
kansanedustaja on kantanut huolta myös siitä,
että hälytysvasteajat eivät vain pitenisi,
mutta kyllä minä olen ymmärtänyt
tämän Pora III -hankkeen nimenomaan niin,
että hälytysvasteaikoja on tarkoitus varsinkin
niillä alueilla, joilla ne nyt ovat kohtuuttoman pitkiksi
venyneet, paremminkin pienentää juuri niiden periaatteiden
mukaisesti, että poliisi saa nyt kenttätoimintaansa
riittävät resurssit, ja tämän
hankkeen, hallinnonuudistamishankkeen, myötä tullaan
selvittämään se, millä tavalla
poliisin palvelut sitten joka puolella maata tulevat oikealla tavalla
turvatuiksi.
Arvoisa puhemies! Muutama sana myös Rajavartiolaitoksen
toiminnasta. Edellä Kaakkois-Suomen edustajat ovat hyvin
puhuneet siitä tärkeästä näkökulmasta,
että rajaliikenne Suomen ja Venäjän välillä kasvaa.
Tämä tietysti vaatii myös Rajavartiolaitokselta
lisää resursseja, ja on erinomaisen tärkeää,
että hallitus on näitä lisäresursseja
myöntämässä. Samalla on kuitenkin
tärkeää huomata myös se, että rajanylityksiä tapahtuu myös
esimerkiksi lentoliikenteen kautta ympäri maata. Toivomme
myös tämän liikenteen kasvua, ja sen
takia Rajavartiolaitoksella tulee olla riittäviä resursseja
vastata myös tämänkaltaiseen rajanylitykseen
ympäri maata.
Näitä asioita ei voi hoitaa pelkästään
komennusmiehiä käyttämällä niin,
että esimerkiksi Kaakkois-Suomesta komennettaisiin vaikkapa Tunturi-Lappiin
joulun aikaan passintarkastajia, koska tämä ruuhkahuippu
on siellä Tunturi-Lapissa ja Kaakonkulmalla juuri samaan
aikaan, silloin joulun ja vuodenvaihteen aikaan, joten kyllä varmasti
kaikkein kestävin tapa ratkaista tämä asia
on se, että rajavartioilla niin Lapissa kuin ylipäätään
harvaan asutuilla alueilla on edelleen se oma vahva roolinsa, riittävä resursointi
turvata sekä oma sisäisen turvallisuuden viranomaisen
roolinsa että myös sitten rajaliikenteen, lentoliikenteen
passintarkastukset, ja Kaakkois-Suomeen resursoidaan sitten riittävästi
lisää tämän kasvavan rajanylitysliikenteen
hoitamiseksi.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Poliisitoimen rakenneuudistusta eli Pora
kolmosta ollaan nyt läpi viemässä, ja
sen myötä muun muassa Jyväskylästä on
lähdössä poliisilaitoksen toimipiste
Tampereelle. Jämsässä eletään
pelokkaita aikoja siitä, mihin tämä kaikki
johtaa. Juuri eilen kaupunginvaltuuston kokouksessa palkitsimme
Jämsän poliisin vuoden yhteistyökumppanina.
Poliisijohtaja vakuutti, että heillä on tällä hetkellä hyvät
resurssit toimia, ja totesimme, että poliisi on Jämsässä hoitanut
asiat hyvin. Turvallisuus on ollut taattu, ja uusia toimintamuotoja
on viritetty. Huolettaakin nyt, kärsiikö Jämsän
poliisi miehistökatoa, kun toimintoja ohjataan Tampereelle.
Tämä emme toivoisi tämän uudistuksen
tarkoittavan.
Yleiskeskustelu pääluokasta 26 päättyi.