24) Hallituksen esitys eduskunnalle oppilas- ja opiskelijahuoltolaiksi
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Anu Urpalainen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä oppilas- ja opiskelijahuoltolaki
kokoaa hajallaan olevat säädökset esi-
ja perusopetuksesta, lukio-opetuksesta, ammatillisesta koulutuksesta yhteen
lakiin. Hyvä niin. Tässä esityksessä on erityisesti
kiinnitetty huomiota yhteisölliseen opiskeluhuoltoon sekä yksilökohtaisuuteen.
Toiminnan painopisteen siirtäminen nykyisestä ongelmakeskeisestä toiminnasta
ennalta ehkäisevään suuntaan on oikea
valinta. Näin madallamme kynnystä ja tiivistämme
aikuisten yhteistyötä lapsen ja nuoren parhaaksi.
Turvaamalla varhaisen tuen oppilaille ja opiskelijoille kouluissa
voidaan välttää raskaampia toimenpiteitä ja
sitä kautta saada myös kustannussäästöä.
Kun sosiaali- ja terveysvaliokunnassa ja sivistysvaliokunnassa
asiaa on käsitelty, tämä lainsäädäntö on
kehittynyt entistä parempaan muotoon. Tämä entistä enemmän
ohjaa ja tuo esille toimijoiden monialaista yhteistyötä,
lisää suunnitelmallista yhteistyötä opiskelijoiden
ja heidän huoltajiensa sekä tarvittaessa muiden
yhteistyötahojen kanssa. Molemmat valiokunnat ovat korostaneet — sosiaali-
ja terveysvaliokunta lausunnossaan ja nyt sivistysvaliokunta mietinnössään — voimakkaasti
opiskeluhuollon työn omaleimaisuutta, joka perustuu kuitenkin
vahvasti vapaaehtoisuuteen ja opiskelijan ja oppilaitoksen voimakkaaseen
keskinäiseen vuorovaikutukseen. Vapaaehtoisuus ja vuorovaikutus,
erityisesti yhteistyö yksilöllisessä oppilashuollossa, luovat
hyvät edellytykset edistää varhaista
puuttumista ja ennalta ehkäisevää toimintaa.
Samoin myös tämä vapaaehtoisuus yhteisöllisessä toiminnassa
kaikkien toimijoiden samaan pöytään saamisessa
on edellytys tämän lainsäädännön eteenpäinviemiseksi.
Opiskeluhuollon tavoitteiden toteutumisen kannalta erityisesti tämä sujuva
yhteistyö ja viranomaistyö vaatii kitkatonta tietojenvaihtoa
kaikkien toimijoiden kesken.
Tiedonsaantioikeudet ja tietosuoja nousivat vahvasti lain valmistelussa
sekä valiokuntakäsittelyssä esille. Työn
onnistumisen kannalta on ensiarvoisen tärkeää,
että oppilaan suostumuksella kootun ryhmän jäsenet
saavat toisiltaan ja saavat luovuttaa toisilleen sekä opiskeluhuollosta
vastaaville viranomaisille sellaiset tiedot, jotka ovat välttämättömiä yksilökohtaisen
opiskeluhuollon järjestämiseksi ja toteuttamiseksi.
Olen samaa mieltä kuin sivistysvaliokunta, jonka mukaan
hallituksen esityksestä käydyissä keskusteluissa
on tarpeettoman voimakkaasti painottunut työskentely yksilökohtaisen
opiskeluhuollon monialaisessa asiantuntijatoiminnassa, kun laki
on juuri suunnattu vahvasti ennalta ehkäisevään
yhteisölliseen suuntaan.
Nämä opiskelijahuoltolakiin sisällytetyt
erityiset yksityisyydensuojaa takaavat säännökset eivät
vaikuta perusopetuslain mukaisiin opetuksen järjestäjän
oikeuksiin saada opetuksen kannalta välttämättömiä tietoja,
ja se on hyvä. Opiskeluhuollon päähuomio
on kuitenkin aina yhteisöllisessä ennalta ehkäisevässä opiskeluhuollossa,
johon kaikki koulun toimijat osallistuvat sekä psykologin
ja kuraattorin ja kouluterveydenhuollon asiantuntijoiden kahdenkeskinen
ja monialainen yhteistyö.
Kuntien näkökulmasta on myös tärkeää,
että lakia pystyttiin vielä vähän
terävöittämään ja vastaavasti
kunnat pystyvät itse päättämään,
missä hallintokunnan alla koulupsykologit ja koulukuraattorit
toimivat.
Valiokunta on hyvin todennut sen, että kouluun sijoitettu
psykologipalvelu on mahdollista toteuttaa esimerkiksi siten, että terveystoimi
palvelun järjestäjänä ostaa
palvelun opetustoimelta, joka toimii palvelun tuottajana.
Valiokunnissa muovasimme esitystä vastaamaan paremmin
myös arjen tarpeita. Oppilashuollon keskeisten toimijoiden,
koulukuraattorien, koulupsykologien, kouluterveydenhuollon henkilöstön,
toimipaikka on koulussa. On ehdottoman välttämätöntä,
että nämä oppilashuollon keskeiset toimijat
ovat kiinteä osa kouluyhteisöä, siis
kuraattorit ja psykologit. Samoin tietosuoja ja luottamuksellisuus
koskee samalla tavalla kaikkia toimijoita. Koulun rehtorilla, johtajalla
pitää olla riittävästi tietoa
oppilaitoksensa oppilaiden tilanteesta, jotta hän voi toimia
parhaalla mahdollisella tavalla henkilökuntansa kanssa edistääkseen
jokaisen hyvää kasvua, avointa oppimisen ilmapiiriä ja
löytääkseen riittäviä keinoja
yhdessä muiden ammattilaisten kanssa lapsen, nuoren, perheen
tukemiseksi, sillä aina viime kädessä viime
käden vastuu oppilaitoksen toiminnasta ja siellä tapahtuvista
asioista on rehtorilla.
Valiokuntakäsittelyssä muokattiin myös
kelpoisuusehtoja (Puhemies koputtaa) kuraattorin toimintaan. On
hyvä, että nykyisin olevat toimijat pystyvät
pätevöitymään, ja sitä kautta
tarve, joka meillä kuraattoreiden ja psykologien osalta on,
ei ainakaan nyt vaikeudu sen osalta, ketkä toimivat.
Kaiken kaikkiaan siis käsissä on kelpo laki, joka
hyvin toteutettuna toimii ennalta ehkäisevänä ja
helpottaa monen arkea sekä säästää henkisiä ja
taloudellisia resursseja.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Meillä on nyt toisessa käsittelyssä oleva paljon
ja kauan odotettu lakiesitys. Se kokoaa yhteen lakiin nyt hajallaan
olevat oppilas- ja opiskelijahuoltoa koskevat säännökset.
Painopistettä siirretään yhteisölliseen
työhön yksilökeskeisestä työstä ja
ennalta ehkäisevään työhön korjaavan
työn sijaan.
Laki tulee todelliseen tarpeeseen. Kuten tiedämme,
säännökset ovat nykyisin hajallaan ja toiminnan
koordinointi kunnissa on hajanaista ja osittain myös hyvin
sattumanvaraista. Tällaisessa ympäristössä juuri
moniammatillisen työn organisointi on hankalaa ja sattumanvaraista.
Nyt tämä laki kokoaa eri toimijat yhteen lapsen
ja nuoren hyvinvoinnin parantamiseksi. Olen vakuuttunut siitä,
että jos tätä lakia halutaan toteuttaa
aidosti, kuten sen tavoitteena on, elikkä poistaa myös
hallintorajoja, niin tämä laki tuo aivan uudenlaisia
toimintamalleja koulujen ja koko kunnan käyttöön
ja se tulee varmasti parantamaan lasten, nuorten sekä perheiden
hyvinvointia.
Arvoisa puhemies! Oppimista, terveyttä ja hyvinvointia
pyritään edistämään
ja ongelmien syntymistä estämään
esimerkiksi estämällä koulukiusaamista
ja lisäämällä yhteisöllisyyttä.
Tämä on ollut suomalaisessa kouluyhteisössä ongelma.
Meillä on kiusaamista ja yksin jättämistä ja monia
yhteisön toimimattomuuteen liittyviä ongelmia.
Ennalta ehkäisevällä ja yhteisöllisellä otteella
ja palveluiden riittävyydellä vähennämme paineita
raskaimmista palveluista, kuten erityisopetuksen siirtämisestä tai
psykiatristen palveluiden tarpeesta.
Teimme sosiaali- ja terveysvaliokunnassa lausunnon, jossa korostimme
sitä, että hyvin toimivat opiskelijahuollon palvelut
tukevat paitsi oppilaita myös heidän perheitään
ja opettajien opetus- ja kasvatustyötä. On tärkeää,
että opiskelijahuollon yksi tavoite on myös tasoittaa
oppilaiden ja opiskelijoiden erilaisten taustojen vaikutusta koulunkäyntiin
ja opiskeluun. On erittäin hyvä asia, että toisen
asteen opiskelijoille annetaan mahdollisuus käyttää oppilaitoksen
sijaintikunnan järjestämiä psykologi-
ja kuraattoripalveluita, kuten perusasteella ja määräajan
puitteissa. Riittävien henkilöstöresurssien
turvaaminen opiskelijahuoltoon on jatkossa uudistuksen toimivuuden
kannalta keskeinen kysymys. Sivistysvaliokunnan mietinnössä korostetaan
mielestäni hyvin sitä, että oppilashuollon
keskeiset toimijat, koulukuraattorit, koulupsykologit ja kouluterveydenhuollon
henkilöstö, toimivat koulussa. Ne ovat kiinteä osa
kouluyhteisöä.
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunnassa, kuten sivistysvaliokunnassakin,
käytiin syvällistä keskustelua kuraattoreiden
kelpoisuudesta. Kuraattorien kelpoisuuden osalta pidimme sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa erittäin tärkeänä,
että kuraattoreilla on tehtävässä tarvittava
sosiaalialan asiantuntemus ja koulutus. Lasten ja nuorten oikeusturvan
kannalta on ehdottoman tärkeää, että heitä pystytään
auttamaan ja tukemaan heidän erilaisissa ongelmissaan.
Joskus tilanteet ovat erittäin vaativia ja tarvitaan erityistä asiantuntemusta
niin lapsen omissa henkilökohtaisissa asioissa kuin myös
perhettä tukevissa palveluissa. Tarvitaan ohjausta, neuvontaa
ja siirtymistä erityispalveluiden piiriin. Kyse on monella
tapaa vaativasta työstä, joka vaatii hyvää sosiaalityön
asiantuntemusta ja osaamista.
Tiedämme, että meillä on suuri pula
pätevistä sosiaalityöntekijöistä.
Muun muassa sivistys- ja tiedejaosto totesi omassa lausunnossaan,
että meillä on pätevien sosiaalityöntekijöitten
vaje vuoteen 2016 mennessä 1 600, elikkä meiltä puuttuu
1 600 pätevää sosiaalityöntekijää.
Tästä syystä me katsoimme, että siirtymäsäännöksen aikana
annettava lisäkoulutus suunnitellaan ja toteutetaan joustavasti
siten, että kuraattorin työssä saatu
käytännön kokemus samoin kuin kuraattorin
tehtäviä hoitaneen henkilön tutkintoon
sisältyvät sosiaalialan opinnot otetaan asianmukaisesti
huomioon eikä heitä saateta kohtuuttomaan asemaan
tai vaaranneta kuraattorien saatavuutta. Näin me turvaamme
myös tulevaisuudessa pätevien sosiaalityöntekijöitten
ja kuraattoreiden saatavuuden kouluissa.
Arvoisa puhemies! Tämän lisäksi on
ehdottoman tärkeää, että lapsi
ja perhe voivat luottaa siihen, että heitä koskeva
tieto siirtyy ainoastaan niille tahoille ja niille toimijoille,
jotka ovat auttamassa ja tukemassa nuorta ja perhettä.
Tiedon pitää myös siirtyä joustavasti,
jotta tarvittava tieto nuoresta annetaan eikä se jää saamatta
tiedonsiirron puutteesta johtuen. Tästä syystä tietosuoja
sekä tiedonsiirto täytyy hoitaa hyvin tämän asian
osalta.
Arvoisa puhemies! Ihan lopuksi vielä: Lakiesitys vie
lasten ja nuorten oppilashuoltoa eteenpäin. Nyt kun kuntarakennetta
ja sosiaali- ja terveydenhuollon rakennetta viedään
eteenpäin, on ehdottoman tärkeää,
että myös tämä lainsäädäntö viedään
siten, että se tukee näiden nuorten ja tämän
oppilashuoltolainsäädännön eteenpäinviemistä.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lainsäädäntö on
hyvä, ja siihen tuli vielä hyviä parannuksia
sivistysvaliokunnan käsittelyssä. On ilman muuta
selvää, että on Suomen koulutusjärjestelmän
ja oppilaiden eduksi, kun koulukuraattorien ja psykologien palveluita saa
jatkossa paremmin. Opiskelijahuollon tulee löytyä kouluilta
eikä niin, että opiskelijan pitää sitä sitten
terveyskeskuksista maan ääristä hakea.
Tietosuoja ei saa tulla lapsen auttamisen esteeksi. Sekin tässä lainsäädännössä on
hyvää, että tätä moniammatillista
auttamista ja tiedonkulkua helpotetaan, mutta totta kai täytyy
olla niin, että myös rehtori voi osallistua tarpeellisiin kokouksiin
ja silti olla omassa toimessaan päätöksiä tekemässä.
Ennen pätevät ihmiset eivät saa muuttua
epäpäteviksi tämän lainsäädännön
myötä, eli koulukuraattorille, joka on tähänkin
asti ollut pätevä, ei voi käydä niin,
että hän jatkossa sitten menettäisi tämän
pätevyytensä tämän lainsäädännön
vuoksi.
Mutta minkä takia myös halusin tämän
puheenvuoron ottaa: Tämä hallitus puhuu toisin kuin
tekee. Rakennepaketissa luvattiin, että kunnille ei tule
yhtään uusia tehtäviä ilman
rahaa. Luvattiin normitalkoita. Ja kun täällä on
hallituspuolueitten kansanedustajia: Tämä oppilashuoltolaki
maksaa kunnille noin 50 miljoonaa. Kysyn teiltä, missä ovat
rahat tähän ja kenen tai milloin on tarkoitus
aloittaa tämä rakennepaketin toimeen laittaminen.
Aloitetaanko se vasta seuraavan hallituksen aikana, vai aiotteko
te jossain vaiheessa ryhtyä toteuttamaan sitä,
mitä puhutte?
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelemme hallituksen esitystä eduskunnalle oppilas- ja
opiskelijahuoltolaiksi ja siihen liittyviksi laeiksi. Meillä valiokunnassa
jonkun verran nousi esiin se, miten sitten saadaan siirrettyä tämä tieto
sieltä kouluterveydenhuollosta myös kuntien terveyskeskuksiin.
Eli siinä oli jonkun verran sitä ongelmaa, mutta
varmasti sen myötä, kun tämä laki
otetaan käyttöön, löytyy hyvät käytännöt,
kerran on erittäin tärkeätä kumminkin,
että tieto sieltä kouluterveydenhuollosta siirtyy
myös sinne asianomaiseen terveyskeskukseen.
Anu Urpalainen /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kalmari kysyi, kuinka hallitus antaa kunnille
tehtäviä, ei tuo rahoitusta. No, kaikki tiedämme
sen, niin kuin edustaja Kalmarikin totesi, että tämä on
hyvä laki. Tämä on ennalta ehkäisevä laki,
ja oikein toteutettuna tässä on hyvät mahdollisuudet
saada siirrettyä juuri painopistettä sinne ennalta
ehkäisevään suuntaan ja estää suurempien
kustannusten kasvu. Yhdessä monien muiden varhaisten tukien
kanssa tämä lainsäädäntö,
uskon, seuraavien vuosien aikana maksaa itsensä takaisin.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Toden totta toivomme mekin, että tämä maksaa
itsensä takaisin, niin kuin ennaltaehkäisyn tarkoitus
onkin. Kuitenkin Kuntaliiton lausunnossa todettiin, että tämä niitä kustannuksia tuo.
Pahimmillaan se voi tarkoittaa sitä, että niitä muita
hyviä toimia, jotka myös ennalta ehkäisevät,
joudutaan leikkaamaan. Ihan niin yksinkertaisista asioista kuin
kouluavustaja joudutaan tinkimään tai muusta,
joka auttaa myös oppilasta koulunkäynnissä ja
mahdollistaa sen, että ehkä sitä koulukuraattoria
ei sitten tarvittaisikaan. Mutta toivotaan, että menee
hyvin.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Yksi tämän lain ehkä tärkein
viesti on se, että me kokoamme kunnassa olevat asiantuntijat yhteen
tekemään yhdessä tämän
perheen eteen ja tämän lapsen eteen töitä,
ja monessa tapaa jo pelkästään toimintamallien
uudelleenorganisointi ja uudella tavalla toimiminen tuovat kunnalle
säästöjä ja sitä kautta
vielä parempaa palvelua myös asiakkaille. Tässä tapauksessa
myös tapahtuu varmasti näin.
Keskustelu päättyi.