Täysistunnon pöytäkirja 132/2013 vp

PTK 132/2013 vp

132. MAANANTAINA 16. JOULUKUUTA 2013 kello 12.00

Tarkistettu versio 2.0

24) Hallituksen esitys eduskunnalle oppilas- ja opiskelijahuoltolaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

 

Anu Urpalainen /kok:

Arvoisa puhemies! Tämä oppilas- ja opiskelijahuoltolaki kokoaa hajallaan olevat säädökset esi- ja perusopetuksesta, lukio-opetuksesta, ammatillisesta koulutuksesta yhteen lakiin. Hyvä niin. Tässä esityksessä on erityisesti kiinnitetty huomiota yhteisölliseen opiskeluhuoltoon sekä yksilökohtaisuuteen. Toiminnan painopisteen siirtäminen nykyisestä ongelmakeskeisestä toiminnasta ennalta ehkäisevään suuntaan on oikea valinta. Näin madallamme kynnystä ja tiivistämme aikuisten yhteistyötä lapsen ja nuoren parhaaksi. Turvaamalla varhaisen tuen oppilaille ja opiskelijoille kouluissa voidaan välttää raskaampia toimenpiteitä ja sitä kautta saada myös kustannussäästöä.

Kun sosiaali- ja terveysvaliokunnassa ja sivistysvaliokunnassa asiaa on käsitelty, tämä lainsäädäntö on kehittynyt entistä parempaan muotoon. Tämä entistä enemmän ohjaa ja tuo esille toimijoiden monialaista yhteistyötä, lisää suunnitelmallista yhteistyötä opiskelijoiden ja heidän huoltajiensa sekä tarvittaessa muiden yhteistyötahojen kanssa. Molemmat valiokunnat ovat korostaneet — sosiaali- ja terveysvaliokunta lausunnossaan ja nyt sivistysvaliokunta mietinnössään — voimakkaasti opiskeluhuollon työn omaleimaisuutta, joka perustuu kuitenkin vahvasti vapaaehtoisuuteen ja opiskelijan ja oppilaitoksen voimakkaaseen keskinäiseen vuorovaikutukseen. Vapaaehtoisuus ja vuorovaikutus, erityisesti yhteistyö yksilöllisessä oppilashuollossa, luovat hyvät edellytykset edistää varhaista puuttumista ja ennalta ehkäisevää toimintaa. Samoin myös tämä vapaaehtoisuus yhteisöllisessä toiminnassa kaikkien toimijoiden samaan pöytään saamisessa on edellytys tämän lainsäädännön eteenpäinviemiseksi. Opiskeluhuollon tavoitteiden toteutumisen kannalta erityisesti tämä sujuva yhteistyö ja viranomaistyö vaatii kitkatonta tietojenvaihtoa kaikkien toimijoiden kesken.

Tiedonsaantioikeudet ja tietosuoja nousivat vahvasti lain valmistelussa sekä valiokuntakäsittelyssä esille. Työn onnistumisen kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että oppilaan suostumuksella kootun ryhmän jäsenet saavat toisiltaan ja saavat luovuttaa toisilleen sekä opiskeluhuollosta vastaaville viranomaisille sellaiset tiedot, jotka ovat välttämättömiä yksilökohtaisen opiskeluhuollon järjestämiseksi ja toteuttamiseksi.

Olen samaa mieltä kuin sivistysvaliokunta, jonka mukaan hallituksen esityksestä käydyissä keskusteluissa on tarpeettoman voimakkaasti painottunut työskentely yksilökohtaisen opiskeluhuollon monialaisessa asiantuntijatoiminnassa, kun laki on juuri suunnattu vahvasti ennalta ehkäisevään yhteisölliseen suuntaan.

Nämä opiskelijahuoltolakiin sisällytetyt erityiset yksityisyydensuojaa takaavat säännökset eivät vaikuta perusopetuslain mukaisiin opetuksen järjestäjän oikeuksiin saada opetuksen kannalta välttämättömiä tietoja, ja se on hyvä. Opiskeluhuollon päähuomio on kuitenkin aina yhteisöllisessä ennalta ehkäisevässä opiskeluhuollossa, johon kaikki koulun toimijat osallistuvat sekä psykologin ja kuraattorin ja kouluterveydenhuollon asiantuntijoiden kahdenkeskinen ja monialainen yhteistyö.

Kuntien näkökulmasta on myös tärkeää, että lakia pystyttiin vielä vähän terävöittämään ja vastaavasti kunnat pystyvät itse päättämään, missä hallintokunnan alla koulupsykologit ja koulukuraattorit toimivat.

Valiokunta on hyvin todennut sen, että kouluun sijoitettu psykologipalvelu on mahdollista toteuttaa esimerkiksi siten, että terveystoimi palvelun järjestäjänä ostaa palvelun opetustoimelta, joka toimii palvelun tuottajana.

Valiokunnissa muovasimme esitystä vastaamaan paremmin myös arjen tarpeita. Oppilashuollon keskeisten toimijoiden, koulukuraattorien, koulupsykologien, kouluterveydenhuollon henkilöstön, toimipaikka on koulussa. On ehdottoman välttämätöntä, että nämä oppilashuollon keskeiset toimijat ovat kiinteä osa kouluyhteisöä, siis kuraattorit ja psykologit. Samoin tietosuoja ja luottamuksellisuus koskee samalla tavalla kaikkia toimijoita. Koulun rehtorilla, johtajalla pitää olla riittävästi tietoa oppilaitoksensa oppilaiden tilanteesta, jotta hän voi toimia parhaalla mahdollisella tavalla henkilökuntansa kanssa edistääkseen jokaisen hyvää kasvua, avointa oppimisen ilmapiiriä ja löytääkseen riittäviä keinoja yhdessä muiden ammattilaisten kanssa lapsen, nuoren, perheen tukemiseksi, sillä aina viime kädessä viime käden vastuu oppilaitoksen toiminnasta ja siellä tapahtuvista asioista on rehtorilla.

Valiokuntakäsittelyssä muokattiin myös kelpoisuusehtoja (Puhemies koputtaa) kuraattorin toimintaan. On hyvä, että nykyisin olevat toimijat pystyvät pätevöitymään, ja sitä kautta tarve, joka meillä kuraattoreiden ja psykologien osalta on, ei ainakaan nyt vaikeudu sen osalta, ketkä toimivat.

Kaiken kaikkiaan siis käsissä on kelpo laki, joka hyvin toteutettuna toimii ennalta ehkäisevänä ja helpottaa monen arkea sekä säästää henkisiä ja taloudellisia resursseja.

Anneli Kiljunen /sd:

Arvoisa herra puhemies! Meillä on nyt toisessa käsittelyssä oleva paljon ja kauan odotettu lakiesitys. Se kokoaa yhteen lakiin nyt hajallaan olevat oppilas- ja opiskelijahuoltoa koskevat säännökset. Painopistettä siirretään yhteisölliseen työhön yksilökeskeisestä työstä ja ennalta ehkäisevään työhön korjaavan työn sijaan.

Laki tulee todelliseen tarpeeseen. Kuten tiedämme, säännökset ovat nykyisin hajallaan ja toiminnan koordinointi kunnissa on hajanaista ja osittain myös hyvin sattumanvaraista. Tällaisessa ympäristössä juuri moniammatillisen työn organisointi on hankalaa ja sattumanvaraista. Nyt tämä laki kokoaa eri toimijat yhteen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin parantamiseksi. Olen vakuuttunut siitä, että jos tätä lakia halutaan toteuttaa aidosti, kuten sen tavoitteena on, elikkä poistaa myös hallintorajoja, niin tämä laki tuo aivan uudenlaisia toimintamalleja koulujen ja koko kunnan käyttöön ja se tulee varmasti parantamaan lasten, nuorten sekä perheiden hyvinvointia.

Arvoisa puhemies! Oppimista, terveyttä ja hyvinvointia pyritään edistämään ja ongelmien syntymistä estämään esimerkiksi estämällä koulukiusaamista ja lisäämällä yhteisöllisyyttä. Tämä on ollut suomalaisessa kouluyhteisössä ongelma. Meillä on kiusaamista ja yksin jättämistä ja monia yhteisön toimimattomuuteen liittyviä ongelmia. Ennalta ehkäisevällä ja yhteisöllisellä otteella ja palveluiden riittävyydellä vähennämme paineita raskaimmista palveluista, kuten erityisopetuksen siirtämisestä tai psykiatristen palveluiden tarpeesta.

Teimme sosiaali- ja terveysvaliokunnassa lausunnon, jossa korostimme sitä, että hyvin toimivat opiskelijahuollon palvelut tukevat paitsi oppilaita myös heidän perheitään ja opettajien opetus- ja kasvatustyötä. On tärkeää, että opiskelijahuollon yksi tavoite on myös tasoittaa oppilaiden ja opiskelijoiden erilaisten taustojen vaikutusta koulunkäyntiin ja opiskeluun. On erittäin hyvä asia, että toisen asteen opiskelijoille annetaan mahdollisuus käyttää oppilaitoksen sijaintikunnan järjestämiä psykologi- ja kuraattoripalveluita, kuten perusasteella ja määräajan puitteissa. Riittävien henkilöstöresurssien turvaaminen opiskelijahuoltoon on jatkossa uudistuksen toimivuuden kannalta keskeinen kysymys. Sivistysvaliokunnan mietinnössä korostetaan mielestäni hyvin sitä, että oppilashuollon keskeiset toimijat, koulukuraattorit, koulupsykologit ja kouluterveydenhuollon henkilöstö, toimivat koulussa. Ne ovat kiinteä osa kouluyhteisöä.

Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunnassa, kuten sivistysvaliokunnassakin, käytiin syvällistä keskustelua kuraattoreiden kelpoisuudesta. Kuraattorien kelpoisuuden osalta pidimme sosiaali- ja terveysvaliokunnassa erittäin tärkeänä, että kuraattoreilla on tehtävässä tarvittava sosiaalialan asiantuntemus ja koulutus. Lasten ja nuorten oikeusturvan kannalta on ehdottoman tärkeää, että heitä pystytään auttamaan ja tukemaan heidän erilaisissa ongelmissaan. Joskus tilanteet ovat erittäin vaativia ja tarvitaan erityistä asiantuntemusta niin lapsen omissa henkilökohtaisissa asioissa kuin myös perhettä tukevissa palveluissa. Tarvitaan ohjausta, neuvontaa ja siirtymistä erityispalveluiden piiriin. Kyse on monella tapaa vaativasta työstä, joka vaatii hyvää sosiaalityön asiantuntemusta ja osaamista.

Tiedämme, että meillä on suuri pula pätevistä sosiaalityöntekijöistä. Muun muassa sivistys- ja tiedejaosto totesi omassa lausunnossaan, että meillä on pätevien sosiaalityöntekijöitten vaje vuoteen 2016 mennessä 1 600, elikkä meiltä puuttuu 1 600 pätevää sosiaalityöntekijää. Tästä syystä me katsoimme, että siirtymäsäännöksen aikana annettava lisäkoulutus suunnitellaan ja toteutetaan joustavasti siten, että kuraattorin työssä saatu käytännön kokemus samoin kuin kuraattorin tehtäviä hoitaneen henkilön tutkintoon sisältyvät sosiaalialan opinnot otetaan asianmukaisesti huomioon eikä heitä saateta kohtuuttomaan asemaan tai vaaranneta kuraattorien saatavuutta. Näin me turvaamme myös tulevaisuudessa pätevien sosiaalityöntekijöitten ja kuraattoreiden saatavuuden kouluissa.

Arvoisa puhemies! Tämän lisäksi on ehdottoman tärkeää, että lapsi ja perhe voivat luottaa siihen, että heitä koskeva tieto siirtyy ainoastaan niille tahoille ja niille toimijoille, jotka ovat auttamassa ja tukemassa nuorta ja perhettä. Tiedon pitää myös siirtyä joustavasti, jotta tarvittava tieto nuoresta annetaan eikä se jää saamatta tiedonsiirron puutteesta johtuen. Tästä syystä tietosuoja sekä tiedonsiirto täytyy hoitaa hyvin tämän asian osalta.

Arvoisa puhemies! Ihan lopuksi vielä: Lakiesitys vie lasten ja nuorten oppilashuoltoa eteenpäin. Nyt kun kuntarakennetta ja sosiaali- ja terveydenhuollon rakennetta viedään eteenpäin, on ehdottoman tärkeää, että myös tämä lainsäädäntö viedään siten, että se tukee näiden nuorten ja tämän oppilashuoltolainsäädännön eteenpäinviemistä.

Anne Kalmari /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Tämä lainsäädäntö on hyvä, ja siihen tuli vielä hyviä parannuksia sivistysvaliokunnan käsittelyssä. On ilman muuta selvää, että on Suomen koulutusjärjestelmän ja oppilaiden eduksi, kun koulukuraattorien ja psykologien palveluita saa jatkossa paremmin. Opiskelijahuollon tulee löytyä kouluilta eikä niin, että opiskelijan pitää sitä sitten terveyskeskuksista maan ääristä hakea.

Tietosuoja ei saa tulla lapsen auttamisen esteeksi. Sekin tässä lainsäädännössä on hyvää, että tätä moniammatillista auttamista ja tiedonkulkua helpotetaan, mutta totta kai täytyy olla niin, että myös rehtori voi osallistua tarpeellisiin kokouksiin ja silti olla omassa toimessaan päätöksiä tekemässä.

Ennen pätevät ihmiset eivät saa muuttua epäpäteviksi tämän lainsäädännön myötä, eli koulukuraattorille, joka on tähänkin asti ollut pätevä, ei voi käydä niin, että hän jatkossa sitten menettäisi tämän pätevyytensä tämän lainsäädännön vuoksi.

Mutta minkä takia myös halusin tämän puheenvuoron ottaa: Tämä hallitus puhuu toisin kuin tekee. Rakennepaketissa luvattiin, että kunnille ei tule yhtään uusia tehtäviä ilman rahaa. Luvattiin normitalkoita. Ja kun täällä on hallituspuolueitten kansanedustajia: Tämä oppilashuoltolaki maksaa kunnille noin 50 miljoonaa. Kysyn teiltä, missä ovat rahat tähän ja kenen tai milloin on tarkoitus aloittaa tämä rakennepaketin toimeen laittaminen. Aloitetaanko se vasta seuraavan hallituksen aikana, vai aiotteko te jossain vaiheessa ryhtyä toteuttamaan sitä, mitä puhutte?

Merja Kuusisto /sd:

Arvoisa puhemies! Nyt käsittelemme hallituksen esitystä eduskunnalle oppilas- ja opiskelijahuoltolaiksi ja siihen liittyviksi laeiksi. Meillä valiokunnassa jonkun verran nousi esiin se, miten sitten saadaan siirrettyä tämä tieto sieltä kouluterveydenhuollosta myös kuntien terveyskeskuksiin. Eli siinä oli jonkun verran sitä ongelmaa, mutta varmasti sen myötä, kun tämä laki otetaan käyttöön, löytyy hyvät käytännöt, kerran on erittäin tärkeätä kumminkin, että tieto sieltä kouluterveydenhuollosta siirtyy myös sinne asianomaiseen terveyskeskukseen.

Anu Urpalainen /kok:

Arvoisa puhemies! Edustaja Kalmari kysyi, kuinka hallitus antaa kunnille tehtäviä, ei tuo rahoitusta. No, kaikki tiedämme sen, niin kuin edustaja Kalmarikin totesi, että tämä on hyvä laki. Tämä on ennalta ehkäisevä laki, ja oikein toteutettuna tässä on hyvät mahdollisuudet saada siirrettyä juuri painopistettä sinne ennalta ehkäisevään suuntaan ja estää suurempien kustannusten kasvu. Yhdessä monien muiden varhaisten tukien kanssa tämä lainsäädäntö, uskon, seuraavien vuosien aikana maksaa itsensä takaisin.

Anne Kalmari /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Toden totta toivomme mekin, että tämä maksaa itsensä takaisin, niin kuin ennaltaehkäisyn tarkoitus onkin. Kuitenkin Kuntaliiton lausunnossa todettiin, että tämä niitä kustannuksia tuo. Pahimmillaan se voi tarkoittaa sitä, että niitä muita hyviä toimia, jotka myös ennalta ehkäisevät, joudutaan leikkaamaan. Ihan niin yksinkertaisista asioista kuin kouluavustaja joudutaan tinkimään tai muusta, joka auttaa myös oppilasta koulunkäynnissä ja mahdollistaa sen, että ehkä sitä koulukuraattoria ei sitten tarvittaisikaan. Mutta toivotaan, että menee hyvin.

Anneli Kiljunen /sd:

Arvoisa herra puhemies! Yksi tämän lain ehkä tärkein viesti on se, että me kokoamme kunnassa olevat asiantuntijat yhteen tekemään yhdessä tämän perheen eteen ja tämän lapsen eteen töitä, ja monessa tapaa jo pelkästään toimintamallien uudelleenorganisointi ja uudella tavalla toimiminen tuovat kunnalle säästöjä ja sitä kautta vielä parempaa palvelua myös asiakkaille. Tässä tapauksessa myös tapahtuu varmasti näin.

Keskustelu päättyi.