Ulkoasiainministeriön hallinnonala 24
jatkui
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Keskityn tässä puheessani
kehitysrahoittaja Finnfundin toimintaan, koska mielestäni
sitä ei edelleenkään tunneta täällä eduskunnassakaan riittävästi.
Finnfundin tehtävänä on parantaa tavallisten
ihmisten elämisen ehtoja kehitysmaissa mahdollisimman tehokkaasti.
Investointien pitää olla kannattavia, jotta raha
ei kulu vaan kiertää ja mahdollistaa yhä uusia
hankkeita. Jotta kehitysrahoittajan panoksella olisi aidosti lisäarvoa,
sen on keskityttävä sellaiseen, mikä jäisi muuten
tekemättä tai tehtäisiin huonommin.
Finnfund on viime vuosina keskittynyt yhä enemmän
kestävään metsätalouteen ja
uusiutuvaan energiaan. Afrikassa metsä on sektori, josta moni
puhuu mutta vain harva tekee. Kun väestö kasvaa
ja vaurastuu, puuta tarvitaan yhä enemmän esimerkiksi
ruoanlaittoon, rakentamiseen, huonekaluihin ja sähköpylväisiin.
Samaan aikaan puuta saadaan yhä vähemmän.
Monissa Afrikan maissa suuri osa luonnonmetsistä on jo
hävitetty, ja jotta jäljelle jääneillä luonnonmetsillä olisi
edes jotain toivoa, tarvittaisiin mittavia panostuksia tehokkaasti
puuta tuottaviin istutusmetsiin. Se, mitä jotkut haukkuvat
tehometsätaloudeksi taikka puupelloksi, on Afrikassa tarpeen,
jotta luonnonarvoiltaan parhaat metsät voidaan suojella.
Tarve on huutava, mutta vastataanko huutoon? Löytyykö niitä,
jotka uskaltavat tehdä pitkäaikaisia ja kärsivällisiä sijoituksia maihin,
jotka näkyvät meillä lähinnä katastrofeista,
konflikteista ja kulkutaudeista kertovissa uutiskuvissa? Entä miten
maata onnistutaan hankkimaan ja metsää istuttamaan
vastuullisesti köyhien maiden maaseudulla?
Finnfundin panostus metsäsektorille alkoi 25 vuotta
sitten Uruguayssa. Hallintoneuvostomme kävi katsomassa
työn tuloksia, jotka vakuuttivat. Päätimme
panostaa kestävään metsätalouteen myös
Afrikassa. Vastuullinen yritystoiminta haastavalla sektorilla köyhissä maissa
ei ole helppoa, mutta emme voi vain sulkea silmiämme tai
jättää tätä sektoria
kiinalaisille. Luonnonmetsiä on suojeltava, maaseudun ihmisille
pitää saada työtä ja toimeentuloa
ja kasvavalle väestölle omia pulpetteja ja niitä sähköpylväitä.
Uusiutuva energia on toinen Finnfundin painopisteistä.
On satsattu vesivoimaan, bioenergiaan, tuulivoimaan ja viimeisimpänä aurinkoenergiaan.
Finnfund tekee yhteistyötä suomalaisten yritysten
kanssa ja edesauttaa suomalaisen osaamisen ja puhtaan teknologian
käyttöä kehitysmaissa. Me olemme sitoutuneet
auttamaan köyhiä maita tässä.
Arvoisa puhemies! Maailmalla yksityisen sektorin arvo on tajuttu
ja kehityspolitiikkaa tältä osin uudistettu. Esimerkiksi
kaikissa muissa Pohjoismaissa yksityisen sektorin kehittämiseen yleensä ja
kehitysrahoittajiin erityisesti panostetaan nyt enemmän
kuin Suomessa. Finnfundin toiminnan tuloksellisuus on tunnustettu
Valtiontalouden tarkastusvirastossakin. Silti sen pääomaan
on ohjattu alle 1 prosentti Suomen kehitysyhteistyövaroista — noin
150 miljoonaa euroa — 34 vuoden aikana, ja haluan muistuttaa, että kaikki
tämä raha on siis tallella Finnfundin taseessa
tuottojen kera. Nyt mielestäni, kun kehityspolitiikkaa
uudistetaan meilläkin, olisi syytä tarkastella
tätä loistavaa työkalua, Finnfundia, kasvattaa
sen pääomitusta ja harkita myös sen lainoille
valtion takausta, kuten Finnverallekin tehdään.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Edustaja Kauma — poissa. Edustaja Vikman — poissa.
Edustaja Soini — poissa. Edustaja Kanerva — poissa.
Edustaja Pekkarinen — poissa. Edustaja Modig.
Silvia Modig /vas:
Arvoisa puhemies! Puhemies luetteli siinä tulevaisuuden
eduskuntaa.
Arvoisa puhemies! Minä halusin puuttua puheenvuorossani
kehitysapuun. Olen hyvin huolissani tästä valloillaan
olevasta ajattelusta, jossa aina ongelman tullen, tai kun rahaa
puuttuu jostain muualta, ollaan valmiita menemään
leikkaamaan kehitysyhteistyöapurahoista. Mielestäni
se on hyvin lyhytnäköistä, ja voisi myös
sanoa, että se on vastuutonta ja välipitämätöntä niitä kohtaan,
jotka ovat tässä maailmassa kaikkein heikoimmassa
asemassa. Samat tahot, jotka vaativat leikkauksia kehitysyhteistyömäärärahoihin, vastustavat
ylipäätänsä pakolaisten ottamista tänne
Suomeen ja sanovat, että ihmisiä pitää auttaa
siellä heidän omissa kodeissaan. Kehitysyhteistyömäärärahat
ovat juuri niitä, joilla me voimme auttaa ihmisiä siellä heidän
omissa kodeissaan. Mielestäni tämmöinen
ajattelu on täysin epäloogista.
Myös paljon käytetty argumentti on se, että kehitysyhteistyön
vaikuttavuus ja valvonta on niin huonoa. Varmasti näin
on aikoinaan ollut. On tehty typeriä ratkaisuja, jotka
nykyvalossa näyttävät aivan järjettömiltä,
ja rahaa on ajautunut korruption ja muiden asioitten kautta aivan vääriin
tarkoituksiin. Mutta tähän on puututtu, on myönnetty,
että näin on tehty, toimintaa on tarkastettu ja
on evaluoitu, ja tällä hetkellä Suomen kehitysyhteistyö on
hyvin läpinäkyvää ja erittäin vaikuttavaa.
Tämä näkyy myös siinä,
miten meidät kansainvälisissä vertailuissa
nykyään asetetaan.
Kun me tiedämme, että nämä hankkeet
ovat yleensä kolmevuotisia, niin esimerkiksi esitykset,
että ensi vuonna leikattaisiin rajusti kehitysyhteistyöstä,
ovat aivan päättömiä, jos samojen tahojen
argumentti on se, että ne eivät ole johdonmukaisia,
pitkäjänteisiä ja vaikuttavia. No, sitä ne
eivät varmasti ole, jos rahoituksesta viedään
puolet heti ensi vuonna.
En myöskään kannata tätä perussuomalaisten avausta
tästä uudenlaisesta kehitysavusta, joka perustuisi
suurimmaksi osaksi vapaaehtoiseen hyväntekeväisyyteen.
On totta, että suomalaiset ovat anteliaita ja hyväsydämisiä ja
monet hyväntekeväisyyskeräykset keräävät
kiitettävästi rahaa, mutta tämmöinen
malli jos mikä riskeeraisi sen pitkäjänteisyyden
ja johdonmukaisuuden, joka on kaikkein tärkeintä näissä hankkeissa.
Tällä hetkellä, arvoisa puheenjohtaja,
jos me todella haluamme auttaa niitä maailman kaikkein
heikoimmassa asemassa olevia, asiaa on ajateltava hyvin laajasti.
Se ei tule toteutumaan pelkkien kehitysapuhankkeiden kautta, vaan
sen pitää olla läpimenevä ajatus
kaikessa meidän politiikassamme. Jos emme pysty vastaamaan
ilmastonmuutokseen ja sen tuomiin haasteisiin, on meidän
aivan mahdotonta vastata näitten heikossa asemassa olevien
ihmisten avuntarpeeseen. Silloin mikään kehitysyhteistyömääräraha
ei riitä, koska ilmastonmuutos, jos emme pysty sitä taltuttamaan,
tulee aiheuttamaan nälkää, se tulee aiheuttamaan
kiistaa maankäytöstä, se tulee aiheuttamaan
konflikteja. Jo nyt me näemme ilmastopakolaisuutta.
Joten, arvoisa puhemies, toivon hallituksen ottavan vakavasti
sen kansainvälisen sitoumuksen siitä, että meidän
on pystyttävä nostamaan kehitysyhteistyöapurahat
meidän bruttokansantuotteestamme 0,7 prosentin osuuteen.
Täällä aiemmin kokeneet kansanedustajat
sanoivat, että ei tämmöinen 27 miljoonaa
1 miljardista tunnu missään, ei sillä ole
mitään merkitystä, ei se ole mikään
kannanotto. Kyllä se on tietty kannanotto, kun meidän
pitäisi mennä kohti 0,7:ää prosenttia
ja me menemme kauemmaksi sieltä. Se on kannanotto ja huono
sellainen.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin mitä tulee kehitysyhteistyöhön,
niin jos köyhyyttä halutaan poistaa, oikeastaan
ainoa tapa on vapaakauppa ja markkinatalous. Me olemme viimeisten
10—20 vuoden aikana voineet vähentää köyhyyttä maailmassa
erityisen paljon, ja suurin ansio on se, että Kiinassa
noudatetaan markkinatalousperiaatteita ja että me olemme
sallineet vapaakaupan, jolla kiinalaiset voivat myydä tuotteitaan
ulkomaille. Sama koskee myöskin Intiaa ja yleensä Aasian
maita, joten tämä on olennainen lähtökohta
siinä, jos halutaan köyhyyttä poistaa:
markkinataloutta, vapaakauppaa.
Sitten on sinänsä ihan hyvä, että meillä on
kehitysapua. Myöskin sitä tarvitaan katastrofiapuna,
sitten kun meillä on ebolasairauksia, niitten torjumiseen.
Mutta myöskin on täysin selvää, että kehitysmaitten
lapset pitää kouluttaa hyvin niin, että heillä on
siltä kannalta suhteellisen hyvät elinolosuhteet,
ja on täysin selvää myöskin, että elinolosuhteita
kaikkialla pitää pyrkiä parantamaan.
Mutta korruption vastainen taistelu kehitysmaissa on äärimmäisen
tärkeätä. Aina pitää pitää huolta
siitä, että kehitysyhteistyöhankkeet ovat
hyvin valmisteltuja, eivät liian byrokraattisia ja että raha
ei missään tilanteessa kuitenkaan sitten mene
vääriin taskuihin.
Arvoisa puhemies! Haluan sanoa vain sen lähetystöverkosta,
että mielestäni nyt ollaan tultu tilanteeseen,
jossa verkkoa ei enää voida supistaa. Meidän
pitäisi pyrkiä vahvistamaan niitä lähetystöjä,
joissa meillä on kaupallisia intressejä, ja myöskin,
kun kehitysyhteistyötä ajatellaan, niissä maissa,
joissa kehitysapua annetaan, pitää olla vahva,
osaava edustusto, joka myöskin valvoo kehitysavun antamista.
Sitten tärkeätä on myöskin se,
että turvallisuustoimista pidetään kaikissa
lähetystöissä huolta.
Yksi asia, jolla on merkitystä, on se, että kun ulkoministeriö myy
lähetystökiinteistön, rahat menevät
yhteiseen kassaan. Meidän pitäisi kehittää joku
järjestelmä, koska mielestäni on tarkoituksenmukaista,
että valtio ostaa kiinteistöjä, pitää niistä omaisuutena
huolta ja tällä tavalla pyritään
pitämään huolta siitä, että kustannukset
olisivat suhteellisen pieniä tulevaisuudessa. Tältä osin
oikeastaan pitäisi päästä järjestelmään,
että jos ulkoministeriö myy kiinteistöjä,
niin se jäisi rahana uusien kiinteistöjen hankintaan.
Tällä tavalla voitaisiin pitää huolta
siitä, että meillä on hyvä rakennuskanta
ulkomailla.
Silvia Modig /vas:
Arvoisa puhemies! Edustaja Sasille. Jos mietitään,
että äärimmäisessä köyhyydessä elävät
ihmiset elävät dollarilla päivässä,
siitä, että sen dollarin sijaan saa markkinatalouden
myötä kaksi dollaria, ei ole mitään
hyötyä, kun kapitalistinen markkinatalous on paisuttanut
kuplan kautta ruoan hinnan nelinkertaiseksi. Se ei paljon silloin
sitä ihmistä lohduta, että minulla onkin
nytten 100 prosenttia enemmän rahaa kuin minulla oli vuosi
sitten, kun minä saan sillä vähemmän
ruokaa kuin minä tällä hetkellä saan.
Mielestäni muutenkin kapitalistinen markkinatalous
ja vapaakauppa samassa lauseessa on jotenkin paradoksaalista, koska
kapitalistinen markkinatalous tukee suurten kasvua. Jos minä ajattelen
nyt kehitysmaita, niin se, mitä minä haluaisin
sinne, olisi pieniä yrityksiä, että tavalliset ihmiset
saisivat keinoja löytää itsellensä toimeentuloa.
Minä näen, että kaikkein tehokkain
tapa poistaa kehitysmaissa köyhyyttä on naisten
koulutus, sekä koulutus yleisesti että varsinkin
seksuaaliterveyden saralla. On ihan selvästi nähty,
että kun me nostamme yhden naisen pois köyhyydestä,
hän vetää monta, monta muuta mukanaan. Monissa
kehitysmaissa perheissä on paljon enemmän lapsia
kuin meillä täällä Suomessa
perinteisesti on, ja se äidin koulutustason rooli on aivan
valtava siinä, kuinka paljon hän taistelee sen
puolesta, että hänen lapsensa ja tyttärensä menevät
joku päivä kouluun. En usko, että markkinatalous
yksinään korjaa tätä ongelmaa,
vaan kyllä siihen vaaditaan myös poliittista tahtoa.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Leipä ei synny pelkästä tahdosta,
vaan siitä, että meillä on mekanismi,
joka pitää huolta siitä, että sitä leipää kaiken
kaikkiaan syntyy. Ja on se melkoinen palkankorotus tai tulokorotus,
jos ansio nousee yhdestä dollarista kahteen dollariin,
kuten useissa kehitysmaissa on tapahtunut markkinatalouden ansiosta.
Ruoan hinta: me voimme katsoa indekseistä, että ruoan
hinta ei nouse. Ruoan hinta on yhdessä vaiheessa noussut
suhteellisen paljon, nyt vähemmän, kun ollaan
jonkinlaisessa lamatilanteessa, mutta ne nousut ovat olleet prosentteja,
eivät mitään 10:tä prosenttia. Tilapäisesti
saattaa olla jonkin verran enemmän, mutta ei millään
tavalla pysyvästi. Tässä suhteessa tulot
ovat olennaisesti kasvaneet markkinatalouden ansiosta. Kiinassahan
koetettiin kyllä sosialistista järjestelmää,
ja sehän johti kymmenien miljoonien ihmisten kuolemaan,
ja tietysti kaikkia tämmöisiä järjestelmiä pitää pyrkiä välttämään.
Ihmisille pitää antaa mahdollisuus toimia oma-aloitteisesti,
luoda yritystoimintaa.
Sitten hämmästelin kyllä edustaja
Modigin puheenvuoroa, jossa oli selvästi tämmöistä sukupuolisyrjintää.
Mielestäni on tärkeätä, että kaikki
kehitysmaitten nuoret, lapset, myöskin pojat, koulutetaan
hyvin. Mielestäni se on melkein tärkeämpää kouluttaa
ne pojat hyvin, ettei ole sillä tavalla, että he
toimettomina, osaamattomina päätyvät
väkivallan teille vaan että heillekin sen koulutuksen
avulla annetaan mahdollisuus työllistyä tai luoda
omaa yritystoimintaa. Eli kaikki pitää kouluttaa,
ei vain naisia.
Silvia Modig /vas:
Arvoisa puhemies! Suuret pahoitteluni edustaja Sasille, en missään
nimessä halua sortaa eri sukupuolia. Olen aivan samaa mieltä:
kaikkien koulutus on tärkeää. Mutta me
tiedämme, että monissa kehitysmaissa yhteiskunnallinen
systeemi on hyvin patriarkaalinen, ja tällaisissa maissa
tyttöjen ja naisten koulutus on yleensä se, joka
laahaa eniten takana. Ja kun me ajattelemme sitä äitiä ja
sitä taistelua, että ne lapset pääsevät
kouluun — mikä on monelle mahdotonta, mutta jotkut
sen taistelemalla ja tahdolla saavat aikaiseksi — niin
kyllä se äidin oma koulutustaso vaikuttaa suunnattomasti
siihen, joten pitäisin sitä erittäin
tärkeänä.
Mitä tulee markkinatalouteen, hyvänen aika, edustaja
Sasi, eihän se nyt, jos minä kritisoin kapitalismia,
tarkoita, että minä kannatan kommunismia tai Kiinan
tapaista sortojärjestelmää, en missään
tapauksessa! Minulle sosialismi tarkoittaa sitä, että valta
on kansalla, meillä on veto-oikeus asioihin ohi suuryrityksen.
Jos me puhumme näistä markkinatalouden suurista
jäteistä ja puhumme esimerkiksi Monsantosta, sehän
se suuri köyhän kehitysmaan viljelijän
ystävä on, kun patentoidaan kaikki siemenet. Aikaisemmin edellisen
sadon siemenistä pystyttiin tekemään seuraava.
Nyt Monsanto omistaa patentin niihin. Näin nämä suuret
markkinatalouden jätit näissä kehitysmaissa
toimivat. Ei mennä palmuöljyfirmojen toimintaan
tässä vaiheessa, puhemies.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Vuosi sitten olin Suomen Lähetysseuran vaikuttajamatkalla
Etiopiassa. Matka teki minuun aikamoisen vaikutuksen, sillä tätä ennen
en ole oikeastaan tiennyt kunnolla, mihin ne kehitysyhteistyörahat
menevät, minkälaiseen tarkoitukseen, ja menevätkö ne
ihan varmasti perille. Todella paljon on esitetty epäilyksiä siitä,
että kehitysyhteistyörahat eivät mene
perille, ne jäävät välille kaiken
maailman byrokratiaan ja kaiken näköiseen korruptioon
ynnä muihin asioihin. Täytyy kyllä sanoa,
että tällä matkalla, kun minä olin
siellä ja kävin tutustumassa erilaisiin paikkoihin,
kohteisiin — oli varmasti pitkästi toistakymmentä eri
kohdetta ja asiaa, joihin minä sain siellä tutustua — vakuutuin
siitä, että ne rahat totta vie menevät
perille, ja minä en tämän jälkeen
kyllä epäile ollenkaan niitä rahoja,
etteivätkö ne menisi sinne, minne ne on tarkoitettu.
Esimerkiksi oltiin Addis Abebassa, lennettiin sieltä jonnekin,
siitä vielä lennettiin jonnekin pienemmälle
alueelle ja sitten mentiin bussilla vielä pari päivää jonnekin
aivan huitsin kuutamoon — ja siellä oli sitten
naisten voimaannuttamishanke. Aivan uskomatonta, kuinka pienillä rahoilla saatiin
isoja asioita aikaiseksi ja miten oli nämä hankkeet
rakennettu. Ne olivat todella hyvin rakennettuja projekteja.
Olen itse Suomessa tehnyt erittäin paljon elinkeinojen
kehittämishankkeita, tehnyt todella projekteja. Olen jonkin
sortin ammattilainen projektien kirjoittamisessa. Mutta se, mitä minä siellä näin,
muun muassa siellä pienessä kylässä,
jossain todella kaukana Etiopiassa, oli todellinen projekti, sitä,
mitä se on silloin, kun on hyvin valmisteltu hanke, silloin,
kun kaikki kolme eri osapuolta ovat siihen valmisteluun ja toteuttamiseen
kunnolla sitoutuneet ja näkevät, että siellä tehdään
tulevaisuudessa tuloksia. Joten minä kyllä tulin
sillä reissulla siihen tulokseen, että nämä rahat,
mitä me täällä eduskunnassa
päätämme näihin asioihin antaa,
menevät ainakin Suomen Lähetysseuran kautta annettuina
todellakin perille.
Eila Tiainen /vas:
Arvoisa puhemies! On aina hauska kuunnella tämmöisiä hyvin
perusteltuja ja kiihkeitä mielipiteitä, ja minun
on ihan pakko tarttua tähän naisasiaan sillä tavalla,
että on erilaisia tutkimuksia siitä, kuinka paljon
kehitysapuun käytetyistä naisille kohdistetuista
varoista — naisten koulutushankkeisiin ja naisten terveyteen
ja perheolojen parantamiseen kohdistetuista rahoista — on
tuottanut hyvää tulosta. Naisten osuuskunnat ja
naisten pankit monessa kehitysmaassa ovat itse asiassa käynnistäneet tämmöistä hyvää
taloudellista
kehitystä, ja näistä nämä varat,
mitä ne naiset näistä hankkeistaan saavat,
menevät useimmiten sen perheen hyväksi ja siellä sitten
useasti niin, että myös tytöt pääsevät
kouluun ja koulutukseen.
Sitten minusta on ihan hyvä muistaa tässä salissa
se, että eduskuntapuolueet jo vuonna 2006 perustivat tämmöisen
Demo-nimisen yhdistyksen eli puolueitten demokratiajärjestön,
joka tekee erinomaisen hyvää ruohonjuuritason
työtä monessa kehitysmaassa sekä Aasiassa
että Afrikassa eli sellaista työtä, missä ruohonjuuritasolta opetetaan
ihmisiä toimimaan — meidän mielestämme
erinomaisimman — länsimaisen demokratian systeemien
opettelemiseksi ja oppimiseksi. Tästä on saatu
hirveän hyviä tuloksia Tansaniassa esimerkiksi,
ja myös näitten afrikkalaisten nuorten politiikkakoulu
on tuottanut erittäin hyvää tulosta,
niin että kyllä tällaisetkin hankkeet
ovat aivan erinomaisen tärkeitä silloin, kun puhutaan
kehitysavusta.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Itse näen kehitysavun erittäin
tärkeäksi, mutta näen aina sen seikan,
millä tavalla me saamme vietyä myös suomalaista
teknologiaa ja suomalaista osaamista näihin maihin ja myös
suomalaista asiantuntijuutta.
Meillä on Pohjoismaiden yhteinen Nordic Development
Fund eli NDF, mikä tekee monessa kehitysmaassa hyvää yhteistyötä,
ja sen kautta on rahoitettu muun muassa vesihankkeita, maatalousviljelyshankkeita
ja monia muita. Minun mielestäni sen rahoituksen turvaaminen
on jatkossakin erittäin tärkeää,
mutta myös on tärkeää se pohjoismainen
yhteistyö, millä Suomi yhdessä Pohjoismaiden
kanssa menee. Eli kannattaa näitä munia laittaa
aina vähän niin kuin samaan koriin naapurimaiden
kanssa ja hakea myös sieltä voimavaroja siihen
oman toiminnan kehittämiseen. Meillä on vahva
cleantech-sektori, mitä kautta me voimme viedä asiantuntijuutta
ja osaamista näihin maihin.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Minä olisin tämän
kysymyksen halunnut päivällä esittää ulkoministeri
Tuomiojalle, mutta kun silloin ei ollut siihen mahdollisuutta, niin
esitän sen nyt, ja toivon mukaan ministeri sen saa.
Yhdysvallat on ilmoittanut uusista Venäjä-pakotteista
pankki- ja energiasektoreille. Iso-Britannia vaati jo aiemmin syksyllä Venäjän
sulkemista ulos SWIFT-maksujärjestelmästä.
Tämähän olisi Venäjän
mukaan tulkittu sodanjulistukseksi. Venäjän pysyvät
verkkoyhteydet maailmalle kulkevat vain Ukrainan ja Suomen kautta. Lisäksi
Venäjällä on tällainen vuokrayhteys
Valko-Venäjän kautta maailmalle, mutta muita yhteyksiä ei
ole. Ukrainan kriisin jälkeen Suomella on hallussaan Venäjän
internet-yhteyden viisumi, mikäli sitä näin
voitaisiin kutsua. Mikäli EU esimerkiksi Yhdysvaltain painostamana
haluaa poistaa tämän internet-viisumin Venäjältä ja
katkaista Venäjän verkkoyhteyden maailmalle tai vaikkapa
haluaisi kuunnella sitä, niin miten Suomi siihen vastaa?
Onko Suomi maantieteellisen sijaintinsa vuoksi vaarassa joutua suurvaltojen pelinappulaksi?
Arvoisa puhemies! Tämä on siinä mielessä merkittävä kysymys,
että me olemme yhtä perhettä EU:ssa,
niin sanotaan, ja me joudumme käytännössä toteuttamaan
niitä sanktioita omalta osaltamme, kuten me olemme jo tällä hetkellä joutuneet
toteuttamaan. Siinä mielessä meillä täytyisi
olla selkeä linja siitä, kuinka pitkälle
tässä sanktiopolitiikassa ollaan valmiita menemään ja
missä kulkee raja, ettei Suomen etu liiaksi vaarannu.
Yleiskeskustelu pääluokasta 24 päättyi.