Paavo Arhinmäki /vas:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Tuloerojen kasvun vastainen taistelu, köyhyyden
               vastainen taistelu on taistelua tasa-arvon puolesta. Myös
               koulutuksen tasa-arvon puolesta työtä tekeminen
               on äärimäisen tärkeätä suomalaiselle
               yhteiskunnalle.
            
            
            Suomalainen peruskoulu on saanut erinomaisia tuloksia kansainvälisissä tutkimuksissa.
               Se on tärkeimpiä ellei tärkein tasa-arvoittava
               tekijä suomalaisessa yhteiskunnassa. Ongelmia toki on ollut.
               Luokat ovat liian suuria, tukiopetusta ei saa riittävästi,
               ja kouluviihtyisyys on ollut heikolla tasolla.
            
            
            Te, ministeri Virkkunen, olette ajanut eteenpäin peruskoulun
               tuntijakouudistusta. Te yrititte romuttaa tämän
               kansainvälisesti huomiota saaneen tasa-arvoisen peruskoulun
               lisäämällä epätasa-arvoista
               valinnaisuutta. Te ette puolustanut kouluviihtyisyyttä parantamalla
               taide- ja taitoaineiden opetusta kouluissa. Vasta tulleen tiedon mukaan
               tämä teidän esityksenne on kaatunut, mikä on
               hyvä asia koulutuksellisen tasa-arvon kannalta. (Puhemies:
               Minuutti!)
            
            
            Miten kommentoitte tätä, että teidän
               yrityksenne heikentää peruskoulua kariutui?
            
            
          
         
         
            
            Opetusministeri Henna Virkkunen
            
            Arvoisa puhemies! Pidän luonnollisesti sitä hyvin
               valitettavana, että tuo uudistus kariutui. Toisin kuin ed.
               Arhinmäki väitti, tuo esitys piti sisällään
               nimenomaan paljon perusopetuksen tasa-arvoa edistäviä elementtejä,
               joita olivat muun muassa se, että minimituntimäärää olisi
               nostettu. Tällä hetkellähän
               lasten välillä on erittäin suuria eroja koulusta
               ja kunnasta riippuen, paljonko kunta antaa opetusta, jopa 500 tuntia
               perusopetuksen aikana. Tuota eroa olisi kurottu umpeen. Samoin olisi
               lisätty lasten tasa-arvoisia mahdollisuuksia valita kieliopintoja.
               Tällä hetkellä jopa puolet kunnista ei
               tarjoa vapaaehtoisia kieliopintoja lainkaan. Pääosa
               kunnista ei tarjoa mitään muuta vaihtoehtoa kuin
               englantia pitkäksi kieleksi. Pidän muun muassa
               näitä erittäin tärkeinä kysymyksinä koulutuksellisen
               tasa-arvon kannalta.
            
            
            Myös lasten hyvinvointia olisi edistänyt se, että liikuntatuntien
               määrää olisi kyetty lisäämään
               ja samalla lisäämään myös
               taito- ja taideaineiden asemaa, koska sillä on erittäin
               suuri merkitys lasten hyvinvoinnin ja kouluviihtyvyyden kannalta.
            
            
          
         
         
            Paavo Arhinmäki /vas:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Kokoomuksen koulutuksellisen tasa-arvon käsitys
               kyllä eroaa selvästi enemmistön eduskunnassakin
               ja Suomen kansasta näkemyksestä.
            
            
            Mutta valitettavasti te olette onnistunut, ministeri Virkkunen,
               ajamaan täällä läpi jo yhden koulutuksellista
               tasa-arvoa heikentävän lain, jota vasemmisto vastusti,
               nimittäin yliopistolain uudistamisen. Me totesimme silloin,
               kun lakia oltiin tekemässä, että se tulee
               heikentämään työntekijöiden
               asemaa, lisäämään ulkopuolisten
               yritysten valtaa yliopistoissa ja avaamaan mahdollisuuden lukukausimaksuille.
               Te kokoomuslaisena opetusministerinä, ministeri Virkkunen,
               kehuitte yliopistolakia parhaaksi, mitä yliopistoille tapahtuu
               niiden perustamisen jälkeen, ja tukea saitte keskustalta,
               vihreiltä ja Rkp:ltä. Nyt Professoriliiton ja
               Tieteentekijöiden liiton viime viikolla julkistaman tutkimuksen
               mukaan vain joka kymmenes yliopistojen työntekijä on
               sitä mieltä, että uudistus oli onnistunut.
               Selvästi yli puolet pitää sitä epäonnistuneena.
               Nyt kysynkin teiltä, ministeri Virkkunen:
            
            
            Miten kommentoitte tämän tutkimuksen tulosta?
               Myönnättekö, että hallitus epäonnistui
               pahoin yliopistolakiuudistuksessa?
            
            
          
         
         
            
            Opetusministeri Henna Virkkunen
            
            Arvoisa puhemies! Yliopistolaki ei suinkaan ole heikentänyt
               koulutuksellista tasa-arvoa. Juuri muutama viikko sitten kanadalainen
               tutkimuslaitos arvioi maailmanlaajuisesti nuorten mahdollisuuksia
               päästä korkeakoulutukseen eri maissa,
               ja Suomi todettiin tässä maailman tasa-arvoisimmaksi
               maaksi. Meillä suomalaisilla on mahdollisuus omasta syntyperästä,
               varallisuudesta, asuinpaikasta riippumatta kouluttautua niin pitkälle kuin
               haluja on. Se johtuu siitä, että meillä opiskelu
               on maksutonta ja kaikille on mahdollista saada opintososiaalisia
               etuja. (Ed. Arhinmäki: Miten ne tutkimustulokset?)
            
            
            Sen sijaan nuo tulokset, joihin ed. Arhinmäki viittasi
               yliopistojen henkilöstön osalta, ovat erittäin
               huolestuttavia. Sinänsähän henkilöstö totesi, että yliopistolaki
               ei sinänsä ole se ongelma, vaan lain toimeenpano
               yliopistoissa. Tämä vuosi on ollut erittäin
               suurta muutoksien aikaa kaikille yliopistoille, ja on tärkeää,
               että ne kiinnittävät vakavasti huomiota
               omaan johtamiseensa ja siihen, että nyt yliopistot ovat
               itse työnantajia. On tärkeää ottaa
               myös henkilöstöhallinnossa sellainen ote,
               että siellä henkilöstöä kuullaan
               ja annetaan riittävästi tietoa (Puhemies: Minuutti!)
               näiden kaikkien muutosten keskellä.
            
            
          
         
         
            Kari Uotila /vas:
               		
            
            Arvoisa puhemies! Ministeri Virkkunen, todella yritätte
               kehua kaatunutta tuntijakouudistusta sillä, että se
               olisi parantanut taito- ja taideaineiden asemaa. Monet asiantuntijat
               ovat todenneet, että se valinnaisuus, jonka lisäämiseen
               te vetoatte, olisi jäänyt näennäiseksi. Jotta
               esimerkiksi käsityö, tekninen työ, taide-
               ja taitoaineet olisivat voineet toteutua, (Ed. Nordman: Ja liikunta!)
               olisi tarvittu tosi suuria kouluja, jotta olisi voitu muodostaa
               opettajille sellaisia kokonaisuuksia, että tätä alaa
               olisi pystytty opettamaan. Se olisi ollut näennäistä,
               se valinnaisuuden lisääminen.
            
            
            Miten te voitte perustella vastoin kaikkien asiantuntijoiden
               käsitystä, että taide- ja taitoaineiden
               osuus olisi vahvistunut ja esimerkiksi käsityö ja
               tekninen työ olisivat vahvistuneet?
            
            
          
         
         
            
            Opetusministeri Henna Virkkunen
            
            Arvoisa puhemies! Ed. Arhinmäen ja ed. Uotilan puheenvuoroissa
               tulee juuri oivallisesti esiin se, kuinka eri tavalla valinnaisuudesta
               ajatellaan. Toisaalta ed. Arhinmäki kritisoi sitä,
               että valinnaisuutta olisi tuotu liikaa, ja ed. Uotila taas
               esittää, että tämä olisi
               ollut näennäisvalinnaisuutta, sitä ei
               olisikaan ollut tarpeeksi.
            
            
            Mutta sinänsä se hallituksen ehdotus, jota
               hallitus olisi käsitellyt, jonka itse olin rakentanut, luonnollisesti
               muotoutui työryhmän työstä ja
               siitä tulleen lausuntokierroksen palautteen pohjalta sekä eri
               hallitusryhmien näkemyksistä. Muun muassa juuri
               tuo suuri valinnaisuuden varaan jättäminen taito-
               ja taideaineiden kesken oli se, joka huolestutti alan opettajia,
               ja tämän osalta esityksessä oli kyllä muutos,
               eli enemmän oli kaikille yhteistä taito- ja taideaineosuutta.
            
            
          
         
         
            Raija Vahasalo /kok:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Maailma muuttuu jatkuvasti. Teknologiakehitys on
               valtaisaa, ja meidän peruskoulumme laatu ei ole suinkaan
               itsestään selvää, vaan sitä tulee
               kehittää jatkuvasti, koska tämän
               päivän 7-vuotias on vielä työelämässä 2060-luvulla
               ja peruskoulun pitää tuottaa sitä tulevaisuuden
               osaamista nyt jo tänä päivänä.
               Oli huono asia, että tämä tuntijakouudistus
               näin kaatui, ja olisinkin kysynyt ministeri Virkkuselta,
               miten tästä nyt eteenpäin, miten voidaan
               uuden ajan kansalaisen taitoja nyt opettaa, miten käy maamme
               kilpailukyvyn. Peruskoulu on se tärkeä vaihe,
               joka luo perustan sille, mitä voidaan opettaa
               toisella asteella ja mitä voidaan opettaa sitten korkeakouluasteella. Tämä koko
               koulutusjärjestelmä on kokonaisuus, jonka osat
               vaikuttavat toinen toisiinsa.
            
            
          
         
         
            
            Opetusministeri Henna Virkkunen
            
            Arvoisa puhemies! Uskon, että itse asiassa kaikki tässä salissa
               ehkä jopa ovat samaa mieltä siitä, että perusopetus
               on suomalaisen tulevaisuuden ja hyvinvoinnin kivijalka. Siellä lasten
               on tärkeä saada asuinpaikasta riippumatta ne tiedot
               ja taidot, jotka ovat tarpeellisia tulevaisuuden jatko-opinnoille
               ja työelämässä menestymiselle
               ja oman elämän rakentamiselle.
            
            
            Yhtä tärkeää kuin se, että perusopetuksessa opitaan
               tulevaisuuden kannalta tarpeelliset tiedot ja taidot, on mielestäni
               se, että peruskoulu tuottaa kaikille hyvän itsetunnon,
               kannustaa käyttämään omia kykyjään
               ja ennen kaikkea tuo sellaisen oppimisen ilon ja motivaation, joka kantaa
               sinne jatko-opintoihin ja läpi elämän.
            
            
            On totta, että meillä on paljon myös
               uudistettavaa opetuksessa. Se oli sinänsä myös
               tämän muutama viikko sitten julkistetun Pisa-tutkimuksen
               tutkijoiden johtopäätös Suomessa. Heidän johtopäätöksensähän
               oli se, että rohkeutta perusopetuksen uudistamiseen. (Ed.
               Zyskowicz: Kepu on paniikissa!) On tärkeää suunnata
               tulevaisuuteen katsetta ja arvioida, minkä tyyppisiä tietoja ja
               taitoja tulevaisuudessa tarvitaan.
            
            
          
         
         
            Håkan Nordman /r:
               		
            
            Arvoisa puhemies, värderade talman! Harmittaa suuresti,
               että tuntijakouudistus kaadetaan, ja ajattelen nyt hyötyliikuntaa.
               Varsin laajasti on nyt ymmärretty, että pitää tukea
               lisää liikuntaa ja nimenomaan kouluissa ikärakennetta
               ajatellen, terveyseroja ajatellen ja työelämän
               vaatimuksia tulevaisuudessa. On varsin suurista arvoista kyse, ja
               on nyt yritettävä edelleen päästä parempaan,
               terveellisempään ratkaisuun, mitä koululiikuntaan
               tulee, ja nopeastikin.
            
            
          
         
         
            
            Opetusministeri Henna Virkkunen
            
            Arvoisa puhemies! On aivan totta, että viime vuosina on
               tehty hyvin paljon työtä sen eteen, että voitaisiin
               lisätä koulupäivään
               lasten liikuntaa kaiken kaikkiaan, ja tässä tärkeässä roolissa
               ovat muun muassa välitunnit. Lapset ovat välitunnilla
               viisi tuntia viikossa eli pitempään kuin millään
               yksittäisellä oppitunnilla. On tärkeää,
               että koulujen pihoja uudistettaisiin niin, että ne
               mahdollistaisivat liikkumisen välitunnilla, pelaamisen,
               leikkimisen, ja myös koulumatka suunniteltaisiin niin turvalliseksi,
               että lapset voisivat muutaman kilometrin matkan liikkua
               pyörällä tai jalan eikä vanhempien
               pitäisi sen vuoksi tuoda autolla lapsia kouluun, että katsotaan,
               että matka on niin vaarallinen.
            
            
            Mutta tärkeässä roolissa on ilman
               muuta koulujen kerhotoiminta myös, joka on käynnistetty tällä hallituskaudella
               uudelleen. Mutta näistä huolimatta olen ed. Nordmanin
               kanssa samaa mieltä, että olisi tärkeää myös
               näitä varsinaisia liikuntatunteja lisätä.
               Niitähän on viime vuosikymmenillä vähennetty,
               ja kuitenkin samaan aikaan myös arkiliikunta on vähentynyt,
               ja tällä on erittäin iso kansanterveydellinen
               merkitys. Tiedämme, että nuorena opittu liikuntatottumus
               säilyy parhaiten läpi elämän.
            
            
          
         
         
            Tuomo Puumala /kesk:
               		
            
            Arvoisa herra puhemies! Kyllähän on aika vaikea
               ajatella sillä tavalla, että se lisäisi
               tasa-arvoa, jos alakoulusta laitettaisiin nuoret uraputkeen. Siis
               aika vaikea on ajatella reipasta valinnaisuuden lisäämistä jo
               alakoulussa, edelleen jatkuen yläkoulussa, mitä te tässä esititte.
               Kyllä keskustan näkemyksen mukaan heikoimpia on
               pakko koulussa puolustaa. Me olimme rakentamassa tasa-arvoista ja
               tasavertaista peruskoulua, eikä meidän hallituskaudellamme
               voi lähteä sellaista järjestelmää purkamaan.
               Kyllä se vain yksinkertaisesti on näin. Edelleen
               sitten on myöskin niin, että jos tekee uudistuksia,
               niin niihin täytyy olla rahoitus. Tässä uudistuksessa
               tällaista rahoitusta ei ollut pystytty osoittamaan. Se
               oli myöskin meille ylitsepääsemätön
               este.
            
            
            Mutta meillä on, ministeri, halu taito- ja taideaineita
               lisätä. Se on kirjattu myöskin hallitusohjelmaan,
               nimenomaan tämä kohta. Nyt kysynkin: Voisitteko
               asetuksella muuttaa ja viedä tätä asiaa
               eteenpäin, koska se on meidän tahtotilamme
               ja vilpitön toiveemme?
            
            
          
         
         
            
            Opetusministeri Henna Virkkunen
            
            Arvoisa puhemies! Sinänsä ed. Puumalan käsitys
               siitä, että hallitus olisi viemässä lapsia
               uraputkeen alakoulussa, ei pidä paikkansa. Tuossa esityksessä, jonka
               olin valmistellut, olisi valinnaisuutta lisätty neljällä vuosiviikkotunnilla
               eli käytännössä yksi tunti lisää neljänä kouluvuonna.
               En näe, että se olisi ollut radikaali muutos,
               vaan se olisi ollut nimenomaan koulujen itsensäkin toivoma
               muutos. (Ed. Zyskowicz: Se oli kepulle liikaa!) Nyt nähdään,
               että tällä hetkellä tuota liikkumavaraa on
               liian vähän.
            
            
            Sinänsä on tarpeellista, että jonkin
               verran on myös siellä koulutasolla tätä liikkumavaraa,
               että muun muassa musiikkiluokkia ja tämän
               tyyppisiä painotuksia voidaan toteuttaa, joita pidetään hyvin
               tärkeinä ja arvostetaan. Sinänsä en
               pidä perusteltuna sitä, että pelkästään
               taito- ja taideaineiden osiolta tehtäisiin muutoksia, koska
               aina näiden tuntimäärän lisääminen
               joka tapauksessa vaikuttaa kaikkiin muihin oppiaineisiin vähentävästi,
               eli se vaikuttaa koko tuntijakokehikkoon, ja ellemme nosta minimituntimäärää,
               niin liikkumavaraa ei myöskään kovin
               paljon tuolla tuntijakotaulukon sisällä ole.
            
            
            Näitä uudistuksia on syytä tehdä hyvin
               pitkäjänteisesti, (Puhemies: Minuutti!) koska
               tämä käynnistää myös
               luonnollisesti pitkän suunnittelutyön kunnissa,
               ja sen johdosta on tärkeää, että tehdään
               kerralla sitten sellainen uudistus, jonka varassa voidaan 2020-luvulle
               saakka mennä.
            
            
          
         
         
            Tuula Peltonen /sd:
               		
            
            Arvoisa puhemies! Tuntijakouudistus ei todellakaan ole saanut
               hyväksyntää oikein millään
               taholla, vaan muun muassa kaikki opetusalan asiantuntijat ja muutkin
               tahot ovat jättäneet esitykseen eriävät
               lausunnot. Uudistus tällaisena tulisi todellakin jakamaan kuntia
               ja lapsia eriarvoiseen asemaan, koska kunnilla on hyvin erilaiset
               tilanteet pystyä järjestämään
               opetus näin suuren valinnaisuuden kanssa. Te olette myös
               valmis valinnaisuutta lisäämään yhteisten
               perusopintojen vähentämisellä muun muassa äidinkielestä,
               vaikka juuri olemme saaneet tiedon, että suomalaiset ovat
               tippuneet äidinkielessä, lukutaidossa, Pisa-tutkimuksessa.
            
            
            Oletteko edelleen todella tämän esityksen
               takana ja valmis tuhoamaan suomalaisen perusopetuksen tällä esityksellä?
            
            
          
         
         
            
            Opetusministeri Henna Virkkunen
            
            Arvoisa puhemies! Työryhmän, johon ed. Peltonen
               itse kuului, kesällä valmistelema raportti todella
               sai lausuntokierroksella paljon myös kritiikkiä,
               ja tuo lausuntokierroksen palaute oli luonnollisesti huomioon otettu
               ja sen pohjalta muokattu esitystä. Muun muassa äidinkielen
               tunteja ei ollut vähennetty tuossa esityksessä.
            
            
            Sen sijaan tuo, mitä ed. Peltonen esittää,
               että tämä olisi ajanut kunnat eriarvoiseen
               asemaan, koska niillä ei ole samanlaista mahdollisuutta tarjota
               lapsille opetusta, mielestäni ei ole oikea tapa lähestyä perusopetusta.
               Itse pidän hyvin tärkeänä sitä,
               että lapsilla asuinpaikasta riippumatta on mahdollisuus
               saada tasa-arvoinen, hyvälaatuinen perusopetus ja että lapset
               ja vanhemmat voivat luottaa siihen, että omasta lähikoulusta
               saa maailman parasta opetusta. Tämän varaan haluan
               suomalaista perusopetusta myös jatkossa rakentaa.
            
            
          
         
         
            Paavo Arhinmäki /vas:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Elinkeinoelämän keskusliitto
               ajaa lukukausimaksuja yliopistoihin. Teknologiateollisuus esittää yliopistojen,
               korkeakoulujen ja ammattikorkeakoulujen määrän
               puolittamista. Elinkeinoelämä on se, joka pyörittää kokoomuksen
               ja opetusministeri Virkkusen koulutuspolitiikkaa.
            
            
            Tämä peruskoulun tuntijakoesitys olisi merkinnyt
               muun muassa piilotasokurssien tuomista peruskouluun, sitä,
               että kaikki koululaiset eivät olisi enää yhtenäisessä,
               yhtäläisessä peruskoulussa, samoissa
               luokissa opiskelleet, vaan heidät olisi varhaisessa vaiheessa
               jaettu taustan perusteella hyviin ja huonoihin oppilaisiin. Kun
               te sanoitte, että tämä olisi tuonut lisää tasa-arvoa,
               niin ketkä ovat, ministeri Virkkunen, ne tahot, jotka vastustavat
               koulutuksellista tasa-arvoa suomalaisessa yhteiskunnassa? Ketkä tämän
               kaatoivat? Kumpi on teille tärkeämpää:
               oppilaiden tasa-arvo vai Elinkeinoelämän keskusliiton
               näkemykset koulutuspolitiikasta?
            
            
          
         
         
            
            Opetusministeri Henna Virkkunen
            
            Arvoisa puhemies! Jo tässä keskustelussa on
               käynyt esiin se, että täälläkin
               henkilöillä on hyvin erilaisia käsityksiä siitä,
               mitä on koulutuksellinen tasa-arvo. Te muun muassa vetositte
               siihen, että kaikkien pitäisi opiskella yhtenäisessä luokassa, samoissa
               ryhmissä koko perusopetuksen ajan, kun taas ed. Uotila
               esitti, että pitäisi olla mahdollisuutta enemmän
               myös valita mieleisiään aineita. Itse
               pidän hyvänä sitä, että kaikilla
               on tietty perustaso, tietyt tiedot ja taidot, oppiaineet, joita opiskellaan,
               mutta sen lisäksi on hyvä, että voi myös
               oman mielenkiintonsa mukaan jonkin verran valita varsinkin yläkouluvaiheessa
               niitä aineita, joihin erityisesti haluaa paneutua ja keskittyä.
            
            
            Meillä Suomessa lähdetään
               siitä, että jokaiselle on tarjottava omien kykyjensä ja
               tarpeidensa mukaista opetusta. Itse katson, että jokaisella lapsella
               on tiettyjä vahvuuksia, joissa on opettajan pystyttävä häntä kannustamaan
               eteenpäin ja rohkaisemaan eteenpäin, antamaan
               vaativampia tehtäviä, mutta kaikilla, myös
               lahjakkailla oppilailla on niitä puolia, joissa on enemmän
               tuen tarvetta, ja tässä opettajan rooli on erittäin
               tärkeä, että pystyy tunnistamaan, (Puhemies:
               Minuutti!) antamaan tukea ja rohkaisemaan oikeassa vaiheessa. Tämän
               johdosta on hyvin tärkeätä, että opetusryhmät
               eivät ole liian suuria vaan että opettajalla on
               riittävästi aikaa kaikille oppilaille, ja tätähän
               hallitus on erityisrahoituksella ollut varmistamassa viime vuosien
               aikana ja tulee jatkamaan myös ensi vuonna.