Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala 30
       
         					
      
      
         
         Anne-Mari Virolainen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ministeri Koskisen johdolla on laadittu
            lähi- ja luomuruokastrategia, jonka tavoitteena on tukea
            lähiruoan tuotantoa ja saada peltojen pinta-alasta viidennes
            luomutuotantoon. Tätä taustaa vasten onkin hyvä todeta,
            että kansallisen ruokaketjun kehittämiseen on
            määräraha tässä budjetissa.
            Team Finlandia on kehuttu täällä jo ulkoministeriön
            ja TEMin hallinnonalan käsittelyn yhteydessä,
            ja sitä on hyvä jatkaa myös tässäkin.
            Nimittäin Team Finland on ministeri Stubbin johdolla tehnyt
            suomalaista villiruokaa tunnetuksi maailmalla. Kotimainen villiruoka,
            esimerkiksi koivumahla, puolukat ja lakat, saavat maailmalla ansaitusti
            innostuneen vastaanoton. Mainittujen tuotteiden ongelma on kuitenkin
            saatavuus. Monikansalliset ruokajätit nimittäin edellyttävät
            hyllyilleen päästettävien raaka-aineiden
            ja elintarvikkeiden tuottajilta tehokkaita tuotantoketjuja, jäljitettävyyttä ja
            lukuisten erilaisten laatustandardien täyttymistä.
            Hallituksen linjaukset avaavat kuitenkin upeita mahdollisuuksia
            yrittäjille, jotka osaavat hyödyntää ohjelmien
            tarjoamaa apua.
         
         
         Kotimainen ruoka täyttää parhaimmillaan kaikki
            hyvän ruoan edellytykset. Se on lähellä tuotettua,
            tuoretta, puhdasta ja terveellistä, juuri sellaista ruokaa,
            jota jokainen vanhempi haluaa tarjota lapsilleen. Myös
            julkisen sektorin toimijoiden on muistettava kotimaisuuden ja korkealaatuisuuden
            merkitys ruokahankintoja tehdessä, ja juuri tähän
            seikkaan valiokuntakin on kiinnittänyt omassa mietinnössään
            huomiota. On nimittäin jokaisen suomalaisen etu, että maallamme
            on myös omaa ruokatuotantoa. Näin emme ole riippuvaisia
            ulkomaisen ruoan tuonnista. Samasta syystä on tärkeää,
            että kotimaiset vaihtoehdot säilyttävät
            kilpailukykynsä ulkomaisen tehotuotannon rinnalla.
         
         
         Arvoisa puhemies! Sitten toinen lempiaiheeni, nimittäin
            metsät. Sienistä voisi siinäkin osassa
            puhua, mutta menen kuitenkin tähän metsänkäsittelyyn
            ja puunkorjuuseen, jota on ohjannut pitkään tavoite
            puuntuotannon kestävyyden turvaamisesta. Meidän
            suomalainen metsänhoitomme on ollut menestystarina, jos
            sitä mitataan metsien vuosittaisella kasvulla. Tälläkin
            hetkellä metsämme kasvavat huomattavasti enemmän kuin
            mitä puunkäyttömme on. Toisaalta myös metsiemme
            ekologinen tila on kohentunut viimeisten 20 vuoden aikana. Talousmetsissä on
            toteutettu luonnonhoitotoimia, ja suojelupinta-ala on kolminkertaistunut
            viimeisten 30 vuoden aikana.
         
         
         Maailma kuitenkin muuttuu. Viime vuosina monissa tutkimuksissa
            on tullut esille, että metsänomistajien tavoitteet
            metsien käytölle ovat monipuolistuneet. Myös
            metsien käsittelymenetelmien monipuolistamisen tarve on
            kasvanut, ja osa metsänomistajistakin korostaa yhä voimakkaammin
            taloudellista näkökulmaa, kun osa taas esimerkiksi
            maisemallisia ja virkistyksellisiä arvoja. Onkin syytä kiittää ministeri
            Koskista ja valiokuntaa ja koko eduskuntaa tämän
            metsälakipaketin läpiviemisestä. Varmasti
            tulemme näkemään, että se tavoite
            toteutuu, jotta saamme teollisuutemme tarpeisiin jatkuvasti tuotettua
            puuta tasaisella tarjonnalla eikä epämääräisinä sykleinä.
            Ja aivan varmasti uuden metsälain ansiosta saamme myös
            parempia ympäristövaikutuksia ja tehtyä parempaa
            metsätuhojen torjuntaa.
         
         
         Ministeri Koskiselta tuli taannoin erittäin hyvät
            avaukset, miten hän ehdottaa uusia veroporkkanoita metsänomistajille,
            jotta metsälöiden pirstaloituminen ei jatkuisi,
            ja toisaalta käänteisesti niin, että jos
            metsänomistaja myy toiselle metsänomistajalle,
            joka kerää suurempia tilakokoja, niin saisi vastaavia
            huojennuksia. Jäämme odottamaan, mitä näistä tuleman
            pitää.
         
         
       
      
         
         Kalle Jokinen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Edustaja Virolainen tuossa puheenvuorossaan
            päätyi syvälle metsään
            sienimaiden uumeniin, ja jatkan sieltä samasta mielenkiintoisesta suomalaisesta
            maisemasta.
         
         
         Muutama kommentti tuosta uudesta metsänhoitoyhdistyslaista,
            joka vastikään saatiin valmiiksi. On hyvä asia,
            että tuon lainmuutoksen myötä metsänomistajien
            pakkojäsenyys metsänhoitoyhdistyksissä lakkaa.
            Mutta hyvää on myös se, että metsänhoitoyhdistysten
            toiminta voi jatkua ja metsänhoitoyhdistykset edelleen
            voivat tarjota ammattitaitoisia metsänhoitopalveluitaan metsänomistajille.
            Se toiminta on myös lainmuutoksen myötä turvattu,
            vaikka oli myös toisenlaisia näkökulmia
            ja ajatuksia, kun tuota lakia valmisteltiin. Lain valmistelussa
            maa- ja metsätalousvaliokunnassa pidettiin kokoomuksen
            voimin huolta siitä, että alun perin määräaikaiseksi suunniteltu
            muutos on nyt pysyvä, ja tämä on sekä metsänomistajien
            että metsänhoitoyhdistyksen kannalta hyvä asia.
            Se antaa mahdollisuuden pitkäjänteiseen metsänhoidon
            suunnitteluun ja tavoitteelliseen toimintaan, ja siitä esimerkiksi edustaja
            Sankelolle kiitos, että hän oli aktiivinen tämän
            asian valmistelussa.
         
         
         Helmikuussa tullaan antamaan eduskunnalle metsäpoliittinen
            selonteko, joka on varsin mielenkiintoinen asiakirja ja selonteko,
            ja varmasti tämä keskustelu metsäpolitiikasta
            silloin jatkuu. Tuossa on tulossa esimerkiksi selvitystä mahdollisesti
            osakeyhtiömuotoisesta metsänomistuksesta, joka
            voi olla uusi tapa metsänomistuksessa, ja siinä mielessä mielenkiintoinen
            näkökulma.
         
         
         Parhaillaan toimii työryhmä, joka valmistelee myös
            kestävän metsätalouden rahoituslakia,
            ja raportti on luvassa maaliskuun loppuun mennessä. Työryhmä pohtii
            ratkaisua muun muassa Kemera-tuen epäkohtaan taimikoiden
            varhaishoidon laiminlyönneistä. Onhan esillä se,
            että taimikoiden varhaishoitoa laiminlyödään
            sen takia, että odotetaan, että päästään
            tuon Kemera-tuen piiriin. Se ei ole hyvä, että lykätään
            näitä taimikoiden hoitoja. Taimikoiden hoitoa
            tulisikin aikaistaa pienempiin taimikoihin metsän kasvun maksimoimiseksi.
            Ja mikäli tuo rahoituslakia pohtiva työryhmä tällaisen
            mallin löytää, niin se on erittäin
            hyvä kehitys.
         
         
         Vielä, arvoisa puhemies, aivan muutama sana tähän
            loppuun valmisteilla olevasta kalastuslain muutoksesta ja lähinnä siitä osiosta,
            jossa on esitetty sitä, että saaliin myyminen
            olisi mahdollista vain ammattikalastajiksi ilmoittautuneille toimijoille.
            Itse näen tuon kohdan erittäin kyseenalaisena,
            ja haluankin evästää siihen suuntaan, että tässä kohtaa
            tehtäisiin muutos suunnitelmiin. On varsin perusteltua
            se, että harrastajakalastajat voivat myydä saalistaan.
            Sillä turvataan paikallisen kalan ja esimerkiksi ravustuksen suhteen
            rapujen ja kalojen paikallinen saanti silloin, kun on sesonki kyseessä.
            Ammattikalastajille nämä eivät ole niin
            mielenkiintoisia ja tuottavia saaliita, että pystyttäisiin
            turvaamaan tämmöinen monipuolinen lähiruokamahdollisuus
            ja -tuotanto myös kaupallisessa mielessä sitä haluaville.
         
         
         Itse kannan erityisesti huolta tuosta ravustuksesta, koska ravustus
            ja rapujen myynti on viime vuosina saatu elpymään,
            varsinkin Hämeessä. Kanta-Häme on julistautunut
            rapumaakunnaksi, ja ravustamista halutaan siellä edistää ja
            myös ravun käyttöä ruokana,
            ja se on nyt hyvässä vauhdissa. Mutta jos tämä kalastuslain
            ajateltu muutos, että saalista saa myydä vain
            ammattikalastajiksi ilmoittautuneet, tulee voimaan, niin se tulee varmasti
            heikentämään myös tätä hyvää kehitystä rapujen
            hyödyntämisessä. Pidän tätä itse
            huolestuttavana.
         
         
       
      
         
         Janne Sankelo /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Sitten siirrytään metsästä pellolle,
            viitaten edustaja Jokisen ja edustaja Virolaisen hyviin puheenvuoroihin.
         
         
         Suomen maatalouspolitiikan lähtökohtana tulee
            olla tukea aktiivitilojen toimintaa, kannattavuutta, viljelijöiden
            tulokehitystä ja kotimaista elintarviketuotantoa. Suomessahan
            maatilojen määrä on vähentynyt
            EU-jäsenyyden aikana 105 000:sta nykyiseen reiluun
            60 000:een. Tilat ovat suurempia ja tehokkaampia, mutta
            toisaalta maamme maataloustuotanto on pysynyt hyvällä tasolla.
         
         
         Maatilojen rakennetta voidaan kehittää monin tavoin.
            Esimerkiksi tilusjärjestelyt ovat hyvä keino tehostaa
            toimintaa tilatasolla ja alentaa tuotantokustannuksia. Tilusjärjestelyjen
            toteuttamiseen onkin osoitettava tulevaisuudessa lisää resursseja.
            Itse asiassa maa- ja metsätalousvaliokunnalla oli ajatuksena
            tänä vuonna, että niitä resursseja
            voitaisiin kohdentaa jo vuonna 2014, mutta valtiovarainvaliokunta
            ei vielä tässä vaiheessa yhtynyt tähän
            näkemykseen.
         
         
         Uusien, nuorten viljelijöiden saaminen jatkamaan tilojen
            toimintaa on yhteiskunnalle iso haaste. Miten pidämme maanviljelijän
            työn kilpailukykyisenä muihin ammatteihin verrattuna tulevaisuudessa?
            Myös yhteiskunnan tehtävänä on
            olla mukana kehittämässä työolosuhteita.
            Uupunut viljelijä ei saa nousta suomalaisen maatalouden
            tunnusmerkiksi.
         
         
         Arvoisa puhemies! Euroopan unionin yhteisen maatalouspolitiikan
            ratkaisut tänä vuonna antavat mahdollisuuden kehittää elinkeinoa
            kutakuinkin ennustettavalla tavalla aina vuoteen 2020 asti. EU-tuet
            tulevat kuitenkin kokonaisuudessaan laskemaan. Maatalouden kannattavuuden
            parantamisen tuleekin jatkossa tulla markkinoiden kautta tuotteista
            saatavana parempana hintana. Mielestäni tähän
            asiaan on kohdistettava valtiovallan erityistä mielenkiintoa
            ensi vuonna. Kun nämä vuoden 2013 merkittävät
            tukiratkaisut on nyt saatu pakettiin, niin mielestäni tämä voisi
            olla oikeastaan se vuoden 2014 maatalouden iso teema.
         
         
         Suomalaisessa maataloudessa on tällä hetkellä merkittäviä investointitarpeita
            ja investointihalukkuutta. Tähän asti onkin ollut
            kummallista omaan jalkaan ampumista lupamenettelyn hitaus ja kalleus.
            Ympäristöluvan saaminen normaaliin tuotantorakennuksen
            laajennukseen on ollut käsittämättömän
            hidasta ja käsittämättömän
            kallista. Nyt toivo on kuitenkin heräämässä — voin sen
            tässä, kun kohta puolillaöin ollaan,
            todeta. Nimittäin hallituksen rakennepaketti pitää sisällään
            kehotuksen ottaa käyttöön välittömästi
            toimintamalli, joka parantaa toiminnan harjoittajan ja lupaviranomaisen
            välistä tiedonkulkua jo ennen lupahakemuksen jättämistä sekä nopeuttaa lupaprosessia.
            Kyllä, rakennepaketissa on tällainen teksti, joka
            on maatalouden kannalta erittäin tärkeä asia.
            Rakennepaketin tämän osan edistymistä aionkin
            seurata ensi vuonna erityisellä tarkkuudella.
         
         
         Aikaisemmin tuossa TEMin keskustelussa pohdittiin robottien
            käyttöä. Maataloudessahan ne ovat jo
            tuttuja. Olisiko niillä käyttöä korvaamaan
            myös lupaviranomaisia?
         
         
       
      
         
         Anneli Kiljunen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Keskityn nyt tässä yhteydessä vain
            pariin asiaan elikkä 4H-toimintaan ja luomu- ja lähiruokaan.
         
         
         4H-nuorisojärjestö on Suomen suurin nuorisojärjestö:
            jäseninä toiminnassa on mukana noin 60 000
            lasta ja nuorta, toiminta kattaa koko maan, paikallisjärjestöjä on
            noin 250 ja kerhoja on noin 2 400 eri puolilla Suomea.
         
         
         Arvoisa puhemies! Hallituksen ja eduskunnan yksi tärkeimmistä painopistealueista
            on nuoriso- ja yhteiskuntatakuu. 4H-järjestötoiminta
            tukee vahvasti hallituksen monipuolisia tavoitteita nuorisotakuun
            toteuttamisessa. 4H-järjestö toteuttaa juuri niitä toimintoja,
            jotka ehkäisevät lasten ja nuorten syrjäytymistä,
            tukevat nuorten kasvua ja kehitystä sekä antavat
            heille valmiuksia itsensä kehittämiseen. Kerho-
            ja järjestötoiminnan perusajatus on tukea nuorta
            yksilöllisesti, vahvistaa häntä ihmisenä,
            tukea hänen taitojaan niissä asioissa, jotka ovat
            hänelle tärkeitä. Ihminen on kokonaisuus.
            Tähän perustuu 4H:n perusajatus: harkinta, harjaannus,
            hyvyys ja hyvinvointi.
         
         
         Hallitusohjelman mukaisesti nuorten yhteiskuntatakuu toteutuu
            niin, että jokaiselle alle 25-vuotiaalle ja alle 30-vuotiaalle
            vastavalmistuneelle voidaan tarjota työ-, harjoittelu-,
            työpaja- tai kuntoutuspaikka viimeistään
            kolmen kuukauden kuluessa työttömäksi
            joutumisesta. 4H-järjestö toteuttaa monipuolista
            nuorten työelämävalmennusta ja yrittäjyyskasvatusta,
            järjestö työllistää vuosittain
            tuhansia nuoria elikkä toteuttaa siltä osin myös
            hallituksen asettamaa yhteiskuntanuorisotakuuta.
         
         
         4H-yhdistykset työllistävät nuoria
            väliaikaisesti. Esimerkiksi Allianssin koordinoima Työtä nuorille
            2010 -hankkeessa 4H työllisti 35 prosenttia hankkeeseen
            osallistuneista nuorista ja oli siten suurin työllistäjä.
         
         
         Nuorten työllistäminen palvelee nuoria kahdella
            eri tavalla. Samalla kun nuoret saavat työtä, heidän
            työpanoksensa hyödyttää muita
            nuoria, jotka ovat mukana tässä toiminnassa. He
            ovat myös esikuva ja kannustus muille nuorille ja voivat
            siten auttaa ja tukea muiden nuorten työllistymistä työmarkkinoille.
         
         
         4H järjestää myös yläkouluissa,
            lähinnä 9.-luokkalaisille, Ajokortti työelämään -kursseja, joiden
            tavoitteena on antaa perustietoa työelämästä.
            Koululta saadun hyvän palautteen takia tarkoituksena on
            nyt laajentaa toimintaa myös lukioihin.
         
         
         Tässä vain muutamia asioita, joita 4H-järjestötoiminta
            toteuttaa.
         
         
         Järjestö elää myös
            ajassa. Se on yksinkertaistanut organisaatiotaan, hallintoa tehostetaan,
            ja tavoitteena on, että paikallisnuorisotoimintaa pystytään
            parantamaan nykyisestään. Tavoitteena on, että niukkenevat
            toiminta- ja taloudelliset resurssit kohdennetaan nuoriin ja heidän
            tukemiseen ja hallintoa karsitaan minimiin. Tätä työtä on
            tehty yhdessä 250 yhdistyksen kanssa, ja uusi hallintomalli
            käynnistyy ensi vuoden alusta.
         
         
         Olen Kaakkois-Suomen 4H-piirin puheenjohtajana todella ylpeä siitä vahvasta
            ja hyvästä yhteistyöstä ja sitoutumisesta
            ja tekemisestä, jota 4H-toiminnan piirissä olevat
            toimijat toteuttavat. On ehdottoman tärkeää,
            että eduskunta tukee 4H:n vahvaa ja laadukasta nuorisotyötä eikä lähde
            ajamaan sitä alas juuri näinä vaikeina
            aikoina, kun sen toimintaa nuorten keskuudessa tarvitaan ehkä eniten.
            Toivon myös, ettei hallitus tule enää leikkaamaan
            4H-toiminnan määrärahoja, joita vuodesta
            toiseen eduskunta palauttaa aina takaisin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Muutama sana luomusta ja lähiruuasta:
         
         Ihmiset ovat kiinnittäneet entistä enemmän huomiota
            siihen, mitä he syövät. Ihmiset haluaisivat
            syödä myös paikallista, lähiruokaa.
            Suomalaisen ruokajärjestelmän pääongelma
            on se, että se ei ole luomua eikä lähiruokaa
            suosivaa. Luomun osuus Suomen viljellystä peltoalasta on
            9 prosenttia, ja meillä on 4 300 luomutilaa, joista 760
            kotieläintiloja. Suomen luomumarkkinoiden arvioidaan tällä hetkellä olevan
            215 miljoonaa euroa, mutta luomun markkinaosuus on vain 1,6 prosenttia.
            Vuonna 2012 (Puhemies koputtaa) luomun markkinaosuus kuitenkin kasvoi
            24 prosenttia, ja luomun kulutuskysyntä on kasvussa. Kotimaan
            tuotanto ei pysty tyydyttämään kysyntää,
            ja tuontiluomun osuuden kaikesta myydystä luomusta arvioidaan
            olevan noin 40 prosenttia.
         
         
       
      
         
         Mikko Savola /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Aivan aluksi täytyy sanoa
            tuohon edustaja Kiljusen puheenvuoroon, että 4H-toiminta
            on erittäin tärkeää toimintaa,
            olen aivan samaa mieltä siinä. Se pystyy tarjoamaan
            tärkeätä tekemistä tuolla maaseudulla
            myös sinne keskustaajamien ulkopuolelle, ja sen takia onkin
            hyvä, että eduskunta on nyt lisännyt
            sinne hieman määrärahoja ja toivottavasti
            pystyy turvaamaan ne myös jatkossa.
         
         
         Mutta, herra puhemies, maatalouteen liittyen: Kyllähän
            tämä vaalikausi on ollut maatalousyrittäjien
            kannalta erittäin vaikea. On ollut paljon leikkauksia,
            joita on kohdistettu viljelijöille ja jotka ovat sitten
            sieltä tilipussista pois, mitä tässä vaalikauden
            aikana on tullut aiemmin kansallisiin tukiin kohdistuvia leikkauksia.
            Valtiovarainministeri Urpilainen muun muassa alkuvaalikaudesta sanoi,
            että kenenkään sosiaaliturvaan ei kajota,
            mutta niin vain viljelijöiltä siitä leikattiin, otettiin
            pois lomituksesta, joka on taas jaksamisen kannalta erittäin
            välttämätön asia.
         
         
         Kuuntelin tuossa hyvin mielenkiinnolla edustaja Sankelon puheenvuoroa,
            ja minun mielestäni se oli rehellisen miehen puhetta. Tällä kertaa siinä ei
            hehkutettu aikaansaannoksilla erityisesti EU-ratkaisujen puolesta.
            Se on hyvä, että niistä on pitkäkestoiset
            saatu, se on hyvä asia siinä, mutta se realismi
            täytyy siinä tunnustaa, että se on rajusti
            aleneva myös se tukitaso, mikä EU:n kautta tulee,
            vuoteen 2020 kun mennään. Se toki pystytään
            ennakoimaan, mutta se on aleneva, ja olen aivan samaa mieltä,
            että nyt pitää niitä keinoja
            löytää sitten siihen, että kotimaisin
            keinoin, kotimaisin toimin, saadaan viljelyn kannattavuutta paremmaksi.
            Aivan varmasti se tulee myös sieltä markkinoilta.
         
         
         Meillä on hyvin paljon mahdollisuuksia suomalaisessa
            ruuassa. Meillä on täällä puhdas
            maaperä, me pystymme tuottamaan puhdasta ruokaa, ja minä olenkin
            miettinyt monta kertaa sitä, miksi meidän ruokatuotteemme
            eivät ole enemmän vietyjä maailmalle
            vielä tällä hetkellä kuin mitä ne
            nyt ovat. Meille tuodaan lähes nelinkertainen määrä ruokaa
            tähän maahan verrattuna siihen, mitä meiltä viedään
            ruokaa ulospäin, ja tähän meidän
            täytyisi kyllä löytää entistä parempia keinoja.
            Kun katsotaan maailmalle, niin ruokakriisejä on hyvin paljon,
            kun ilmasto-olosuhteet vaihtelevat tuolla, tulee satovahinkoja ja
            niin edelleen. Meillä ovat kuitenkin suhteellisen vakaat
            olot olleet siinä mielessä, ja meillä olisi
            hyvä mahdollisuus viedä sitä puhdasta
            ruokaa vähän ympäri maailmaa, joten tähän
            täytyy kyllä jatkossa kiinnittää huomattavasti
            enemmän huomiota.
         
         
         Miten me sitten pystymme tätä kotimaista ruuantuotantoa
            turvaamaan, niin tietysti se kannattavuus on se ykkösasia.
            Tietysti sen takia tässä vaiheessa, kun tupo saatiin
            aikaan niin, että lähes kaikki väestöryhmät
            saavat sen palkankorotuksensa, niin olisihan sen toivonut, että se
            olisi myös viljelijöille tullut. Me tässä keskustan omassa
            vaihtoehdossa olemme esittäneet, että se 20 euron
            korotus pitäisi myös viljelijöille tulla. Se
            olisi noin 7,5 miljoonaa euroa, mitä se tarkoittaa, mutta
            valitettavasti se ei nyt näytä läpi menevän.
            Toki huomenna nähdään, mitä äänestetään, mutta
            näin ennusmerkit ovat.
         
         
         Investointeihin liittyen: Nyt vielä on Makerassa rahaa,
            mutta sitä täytyisi aivan ehdottomasti pääomittaa
            jo silmällä pitäen 2015 jälkeistä aikaa,
            jolloin on suuri uhka, että rahasto on tyhjä. Meidän
            täytyy pystyä turvaamaan investoinnit, jotta meillä on
            kannattavaa, tulevaisuuteen suuntaavaa maataloutta myös
            jatkossa.
         
         
         Herra puhemies! Vielä viimeiseksi asiaksi hyvin tärkeä asia
            erityisesti siellä kotikulmilla, siellä, mistä tullaan
            tuon edustaja Pirttilahden kanssa: siellä petopolitiikka
            puhututtaa erittäin erittäin paljon. Petovahingot
            ovat yleistyneet, vahingonkorvauksia on jouduttu sinne anomaan,
            mutta sitä tärkeintä eli niitä kaatolupia
            näitten häirikköyksilöitten
            kaatamiseksi ei ole tullut, ja tähän täytyisi
            kiinnittää paljon enemmän huomiota. Järki
            käteen siinä, että nämä yksilöt
            saadaan pois. Sitä kautta pystyttäisiin myös
            petovahinkoihin kohdistuvia määrärahoja
            pienentämään. Ähtärin ja
            sen lähiseudun osalta kolme lupaa anottiin, yhtään
            lupaa ei saatu. Ei järjen häivää.
            Tässä perusteet olivat käsittämättömät,
            muun muassa se, että korvausten määrät
            ovat pienempiä kuin pedon arvo, suden arvo. Ei tämä tällainen
            politiikka ole kestävää, joten kyllä tähänkin
            se puhdas maalaisjärki täytyisi ottaa mukaan.
         
         
       
      
         
         Anu Urpalainen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Minulle sydämenasia on vahvasti
            lähi- ja luomuruoka, suomalainen ruoka. Parempi mieli ja
            terve keho kantavat eteenpäin. Sen puoleen on äärimmäisen
            hyvä, että kun hallitusohjelmaa tehtiin, niin
            lähi- ja luomuruuan osuuden kääntäminen
            merkittävään nousuun nostettiin Suomen maatalouspolitiikan
            strategiseksi tavoitteeksi. Ohjelmamerkintään
            pohjaten hallitus on siis sitoutunut toteuttamaan luomualan kehittämisohjelman,
            jossa luonnonmukaista tuotantoa monipuolistetaan ja lisätään
            kysyntää vastaavaksi.
         
         
         Suomella on loistavat edellytykset kehittää maataloustuotantoaan
            puhtaampaan muotoon ja tavoitella sellaisia puhtaan ruuan tuotantotapoja, jotka
            menestyvät maailmantaloudenkin ailahteluista huolimatta.
            Omavaraisuudella ja paikallistalouden vahvistamisella on tässä iso
            merkitys, ja samalla se tukee maamme huoltovarmuutta. On tärkeää,
            että suomalainen luomutuotannon tieteellinen tutkimus ja
            luomukulutus ovat laadukasta, jotta voimme nostaa suomalaisen luomuosaamisen
            ympäristöosaamisen huipputasolle, ja tätä työtähän
            tekee Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen ja Helsingin
            yliopiston muodostama tutkijaverkosto, jota koordinoidaan Mikkelistä.
            Sen takia on tosi hyvä juttu, että vuoden 2014
            talousarviossa on tehty osuva ja tarpeellinen 80 000 euron
            lisäys, joka kohdistunee Mikkeliin, josta todellakin koordinoidaan
            ja vahvistetaan koko elintarvikeketjun monitieteellistä tutkimusta,
            koulutusta, kehityshankkeita ja yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen
            verkostoa.
         
         
         Viime toukokuussa valtioneuvosto hyväksyi periaatepäätöksen
            luomualan kehittämisohjelmaksi ja hallituksen lähiruokaohjelmaksi.
            Tavoitteenahan on luomu- ja lähiruuan aseman parantamisen
            lisäksi nostaa tuotannon määrä vastaamaan
            kysyntää. On selvää, että lähi-
            ja luomuruoka eivät ole enää hetken trendiä tai
            muodikkaiden ruokablogien tuulahduksia vaan ne ovat vakiinnuttaneet
            asemansa suomalaisissa ruokapöydissä. Haluamme
            syödä tuoretta, puhdasta ja korkealaatuista ruokaa,
            jonka alkuperän tiedämme ja tuottajan tunnemme,
            ja olemme myös valmiita maksamaan siitä.
         
         
         Tulevaisuudessa suomalaisen luomu- ja lähiruuan vienti
            ulkomaille voi myös avata kokonaan uusia markkinoita ja
            mahdollisuuksia maatilayrittäjillemme. Pro Luomun laskelmien
            mukaan naapurimaassamme Venäjällä ostettiin
            luomua viime vuonna 115 miljoonan euron edestä ja markkinat
            ovat siellä kasvaneet jopa 15 prosentin vuosivauhdilla.
            Tuotannon kasvu jo pelkästään Suomessa
            edellyttää, että tuottajat tekevät nyt
            lähinnä sivutuotteena olevasta harrastelusta todellista
            yritystoimintaa markkinasuunnitelmineen ja liiketoimintaosaamisineen.
            Menestyvän lähiruokatoimijan on ymmärrettävä myös
            toimitusketjun vaatimukset.
         
         
         On myös hyvä, että hallitus toukokuussa
            teki periaatepäätöksen velvoittaa valtion
            hankintayksiköitä käyttämään
            keittiöissä ja ruokapalveluissa luonnonmukaisesti
            tuotettuja ja sesongin mukaisia elintarvikkeita. Pidän
            velvoitetta erittäin positiivisena ja merkittävänä,
            sillä julkisten ammattikeittiöiden kautta tarjoillaan
            lähes 800 miljoonaa ateriaa, joten julkisten ammattikeittiöiden
            tarjoama merkitys lähi- ja luomuruuan markkinoiden kehitykselle
            on merkittävä, samoin puhtaan ruuan vaikutukset.
         
         
         Suomessa maatalouden tuotantopanosten hinnat pysyvät
            korkeina ja maataloudelle on asetettu vaativia ympäristötavoitteita,
            mistä syystä maatalouden tulotason ylläpitäminen
            on vaikeaa. Parantamalla pienyritysten ja lähiruuan tuottajien
            osallistumista julkisten hankintojen kilpailutuksiin kasvatamme
            luomuruuan osuutta julkisissa hankinnoissa ja tuemme kasvupotentiaalia omaavien
            lähi- ja luomuruokamarkkinoiden kasvua kokonaisuudessaan.
            Pitämällä myös poliittisessa
            ilmapiirissä yllä positiivista suhtautumista luomu-
            ja lähiruoka-ajattelun edistämiseen tuemme kestävää kehitystä,
            maaseudun mahdollisuuksia sekä paikallisen tuotannon kehittämistä. — Kiitos.
         
         
       
      
         
         Eero Suutari /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Nostan aluksi esille ja kiitän
            ministeri Koskista hyvin ja nopeasti eduskunnassa läpiviedystä metsäpaketista.
            Paketin perimmäinen tarkoitus on puun tarjonnan lisääminen
            ja metsiin perustuvien elinkeinojen edistäminen. Se on
            mielestäni tärkeää kasvun metsäpolitiikkaamme. Ensi
            vuoden metsäbudjetin painopistettä on siirretty
            hivenen pienpuun energiakäytön edistämisen
            suuntaan. Ehdotetaankin 20 miljoonaa euroa tähän
            käyttöön, missä on lisäystä 2
            miljoonaa aiemmasta. Jo tämän vuoden kolmannessa
            lisätalousarviossa lisättiin Kemeran
            rahoihin 3 miljoonaa euroa. Valtiovarainvaliokunta lisääkin
            Kemeran myöntövaltuutta vuodelle 2014 yhteensä 10
            miljoonaa euroa.
         
         
         Vesihuoltohankkeet ovat haja-asutusalueilla monessa mielessä tarpeellisia
            ja perusteltuja. Budjetissa lisätäänkin
            tähän 800 000 euroa. Tässä on
            huomioitu myös ympäristöministeriön
            siirtoviemärirahoitukset. Lisäksi valtiovarainvaliokunta
            esittää ensi vuodellekin luontopalveluille 800 000
            euroa erityisesti Venäjältä tulevien
            matkailijoiden houkutteluun.
         
         
         Arvoisa puhemies! Henkilökohtaisesti olen tyytyväinen
            päätösesitykseen, jossa Arktiset Aromit
            saa 100 000 euroa tutkimusrahoitukseensa. Ehdin tätä myös
            kysyä kirjallisella kysymyksellä. — Kiitos.
         
         
       
      
         
         Lauri Heikkilä /ps:
            		
         
         
          Herra puhemies! Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus,
            Metsäntutkimuslaitos, Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos
            sekä Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksen
            tilastotuotanto yhdistyvät 1.1.2015 Luonnonvarakeskukseksi.
            Luonnonvarakeskuksen varsinaiset ydintoiminnat, tutkimus- ja kehitystoiminta
            sekä tiedon ja teknologian vaihto, sijoitetaan eri puolille
            Suomea. Toimintaa on tarkoitus kehittää erityisesti
            paikkakunnilla, joilla on merkittävää luonnonvara-alaan
            liittyvää tutkimusta, koulutusta, hallintoa ja yritystoimintaa.
            Tämä saattaa olla yksi hanke, jossa tulevaisuudessa
            saavutetaan synergiaetuja ja tehokkuuden lisäystä suurella
            yksikkökoolla, yhteistyöllä ja laaja-alaisemmalla
            toiminnalla. Tiiviimpi laitosrakenne saattaa helpottaa myös tutkimusinfrastruktuurien
            ylläpitoa ja kehittämistä sekä tehostaa
            tietovarantojen ja tilastojen hyödyntämistä.
         
         
         Valtionapua maaseudun elinkeinojen kehittämiseen on
            vähennetty 200 000 euroa. Tällä valtionavulla
            on tarkoitus turvata tasokas sekä alueellisesti ja sisällöllisesti
            kattava neuvonta, mikä omalta osaltaan luo edellytyksiä maataloustuotannon
            harjoittamiseen koko maassa. Esitetyllä määrärahalla
            rahoitus alenee 14 prosenttia vuoteen 2013 ja 42 prosenttia vuoteen
            2011 verrattuna. Valtionosuus pienenee noin 10 prosenttiin maaseutuneuvonnan
            kokonaisrahoituksesta. Esitetty vähennys johtaa palveluiden
            hintojen korotuksiin ja mahdollisesti myös henkilöstön
            irtisanomisiin. Resurssien vähentäminen vaikeuttaa koko
            maan kattavan neuvonnan suorittamisvelvoitetta, ja lisäksi
            palveluhintojen nousu johtaa todennäköisesti siihen,
            että erityisesti nuoret, vasta tilanpidon aloittaneet,
            taloudellisesti heikossa tilanteessa olevat maatilat eivät
            käytä neuvontapalveluita, mikä johtaa
            todennäköisesti huonompaan tulokseen. EU:n uuteen
            ohjelmakauteen valmistautuminen vuonna 2014 edellyttäisi
            tavanomaista suurempaa panostusta uusien toimintamenettelyjen ja
            tukimuutosten perehdyttämiseen sekä neuvontaan
            tilatasolla. Siten esitetty määräraha
            on vuoden 2014 tarpeisiin nähden melko pieni tai riittämätön.
         
         
         Herra puhemies! Valtiovarainvaliokunta on onneksi lisännyt
            400 000 euroa 4H-toimintaan. Muutoin tähän
            maaseudun nuoria kasvattavaan toimintaan suunnatut varat olisivat
            joutuneet aivan kohtuuttoman leikkauksen kohteeksi. Olen itsekin
            joskus nuorempana, koululaisena, osallistunut 4H-toimintaan ja koen
            sen mielekkäänä nuorisotyönä,
            ja se tuo vaihtelua etenkin maaseudun lasten arkeen.
         
         
         EU:n yhteisen maatalouspolitiikan mukaiset ja kansalliset tukijärjestelmät
            uudistuvat asteittain lähivuosien aikana. Vuonna 2014 on
            pääosin käytössä samat
            tukijärjestelmät kuin vuonna 2013. Vuodesta 2015
            lähtien otetaan käyttöön uudistetut
            EU:n tuet, joiden määrä tulee reaalisesti
            vähenemään vuosina 2015—2020.
            Hallitus väittää kuitenkin, että eri
            alueiden ja tuotantosuuntien kannalla valmistellaan mahdollisimman
            tasapainoinen tukikokonaisuus, josta aiheutuva hallinnollinen taakka
            on nykyistä kevyempi.
         
         
         Nykyinen maatalouspolitiikka on kuitenkin hyvin eriarvoistavaa,
            koska pienet ja keskikokoiset tilat ovat heikommassa asemassa investointi- ja
            sukupolvenvaihdostukien kohdalla. Jostain syystä Suomen
            maatalouspolitiikassa vain suuri on kaunista ja ajatellaan, että suuri
            tila tarvitsee pärjätäkseen myös
            valtiolta enemmän tukea siinä, missä pienemmän
            talon isäntä tai emäntä saa mennä tienaamaan
            lisärahat tilan ulkopuolelta. Tätäkin
            perinteistä suomalaista maalla elävien selviytymismallia
            ollaan hiljalleen poistamassa. Tukia myönnettäessä aletaan
            kaavailla malleja, joissa tilan ulkopuolelta hankitut tulot katsotaan kelvottomiksi,
            kun arvioidaan tilan elinkelpoisuutta.
         
         
       
      
         
         Reijo Hongisto /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Maa- ja metsätalousvaliokunta
            toteaa lausunnossaan, että maa- ja elintarviketalouden
            kansallinen tuki vähenee hallituksen esityksen mukaan
            12,2 miljoonaa euroa vuodesta 2013. Samoin EU-tulotuen
            ja EU-markkinatuen arvioidaan vähenevän
            15,2 miljoonaa euroa. Luopumistuet ja -eläkkeet vähenevät
            vajaa 13 miljoonaa euroa vuodesta 2013. Maatalouden kohdalla tilanne
            on jo pitkään ollut se, että tukia on
            leikattu vuosi vuodelta. Samassa suhteessa ovat vähenneet
            myös maatalousyrittäjät. Kansakunta tarvitsee
            yhä jokapäiväisen leipänsä,
            mutta se ei tunnut arvostavan näitä leivän
            ja elintarvikkeiden tuottajia. Jos kansakuntamme arvostaisi elintarvikkeiden
            tuottajia, meidän ei tarvitsisi jatkuvasti lukea elinkeinoon
            kohdentuvista leikkauksista.
         
         
         Viljelijäväestömme ikääntyy,
            ja tämän vuoksi sukupolvenvaihdokset ovat välttämättömiä.
            Yhä useammalla tilalla on nuoren isännän
            taikka emännän tartuttava ohjaksiin, mikäli
            mielitään jatkaa vuosisataisia viljelyperinteitä ja
            tuottaa puhdasta ruokaa suomalaisille kuluttajille. Kun nuori pohtii
            ammatinvalintaa, käy mielessä ammatin arvostus
            ja sitoutuminen työhön. Nykyisessä maatalouspolitiikassamme
            näyttää ennustettavaa olevan vain vuosi
            vuodelta vähenevät tuet ja sitä mukaa
            pienenevä ansio. Tämän tiedostaen moni
            nuori lähtee kotitilaltaan ja tekee elämäntyönsä muissa
            ammateissa.
         
         
         Yhä pienempi osa viljelijäväestöstä joutuu tuottamaan
            ruokaa yhä suuremmalle syöjäkunnalle.
            Tämä yhtälö ei voi pitemmän
            päälle olla toimiva myöskään
            maamme huoltovarmuuden kannalta. Maataloutemme ja maamme huoltovarmuus
            tarvitsee nyt jatkuvien leikkausten sijaan selkeän signaalin
            siitä, että myös valtiovalta arvostaa
            talonpoikaa ja tämän tuottamia elintarvikkeita.
            Arvostuksen tulee näkyä politiikassa, jotta sukupolvenvaihdoksia
            suunnittelevat viljelijät uskaltavat ottaa tilan haltuunsa
            ja investoida kone- ja laitehankintoihin ja sitä kautta
            pitävät elintärkeän elintarviketeollisuutemme
            kannattavana ja turvaavat maamme huoltovarmuuden kaikissa olosuhteissa.
         
         
         Hallituksen on kaikin keinoin varmistettava oman elintarviketuotantomme
            jatkuminen. EU-säädökset asettavat vielä toistaiseksi
            rajoitteita tuille, mutta luottakaamme siihen, että vielä tulee
            päivä, jolloin emme ole EU:n määräyksien
            alla. Kiitoksia.
         
         
       
      
         
         Satu Haapanen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! On aika mielenkiintoista ajatella, minkälaisissa olosuhteissa
            kehitämme maatalouttamme, ja voi sanoa, että on
            pieni ihme, että näillä leveyspiireillä kasvatetaan
            niin hyvää ja puhdasta ruokaa. Suomalainen ruoka
            on antibioottivapaata, siitä puuttuvat kasvi- ja eläintautien
            aiheuttamat vauriot. Voimme siis luottavaisin mielin syödä suomalaista
            ruokaa.
         
         
         Omalta osaltamme on tärkeää, että vastaamme
            maailman ruokaturvaan. On hyvä, jos lisäämme
            omavaraisuusastettamme, ja vielä parempi on, jos pystymme
            lisäämään ruuan vientiä.
            Kysyntää sillä varmasti on maailmalla.
         
         
         Cap-neuvottelut eli EU-tasolla käydyt neuvottelut menivät
            Suomen kannalta oikein hyvin seuraavalle ohjelmakaudelle. Eli siinä mielessä ministerimme
            ja virkakuntamme, erittäin taitava virkakuntamme, onnistui
            hyvin tässä asiassa.
         
         
         Yksi asia, mihin maa- ja metsätalousvaliokuntakin,
            jonka kanssa on mielenkiintoista ja antoisaa työskennellä,
            tulee varmasti kiinnittämään huomiota
            ensi vuonna, on edelleen vaelluskalojen vahvistamiseen ja kalateihin.
            Yleensäkin meille ovat tärkeitä olleet
            kala-asiat ja suomalaisen kalan lisääntyvä kulutus.
            Yritämme sitä työssämme edistää.
         
         
         On hyvä, että talousarviossa varmistetaan 4H:n
            arvokkaan työn jatkuminen. Ja sitten vielä puheenvuoroni
            lopuksi painottaisin, että ympäristö ja
            tuottavuus kulkevat aina käsi kädessä,
            oli kyse maataloudesta tai metsätaloudesta. Tämä hallitus
            on tehnyt erittäin paljon luomu- ja lähiruuan
            tuotannon eteen, ja ensi vuonna julkisiin hankintoihin kiinnitetään
            huomiota. On tärkeää, että luomu-
            ja lähiruoka ja sen edistäminen otetaan mukaan
            myös, kun hankintalakia uudistetaan. Ammattikeittiöt
            ovat olennaisessa osassa lähi- ja luomuruuan kuluttamisen
            edistämisessä.
         
         
       
      
         
         Eeva-Maria Maijala /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Joudun jälleen kerran pitämään
            puheeni petoasioista, vaikka mieluiten tässä vaiheessa
            alkaisin puhumaan jo kaikesta muusta maaseudun kehittämisestä,
            sillä olen koko työurani tehnyt hyvin paljon töitä muitten
            maaseutuelinkeinojen kehittämisen eteen. Puhuisin mielelläni
            luonnontuotealasta, puhuisin uusista yritystoiminnoista maaseudulla,
            maatalousasioista ja muista, mutta toivottavasti nyt tämä petoasiakeskustelu
            saadaan edes vähän rauhoittumaan. Maanantaina
            todellakin saimme Ruralia-instituutin tekemän arvion petotilanteesta
            ja ahmakannan hoitosunnitelmasta luonnoksen.
         
         
         Mutta ensiksi tästä ahmakannan hoitosuunnitelman
            luonnoksesta. Siihen minä kirjoitin heti ensimmäisenä oman
            kommenttini, että ehdoton ei ahman reviiriperusteiselle
            korvaukselle, porotalous ei kestä ahman reviiriperusteista
            korvausta. Ahman todellinen määrä, reviireistä puhumattakaan,
            on erittäin vaikea selvittää. Ahma voi juosta
            päivässä satoja kilometrejä ja
            aiheuttaa vahinkoja eri puolilla. Tällä reviiriperusteisella korvauksella
            pyritään saamaan poromiehiltä tiedot
            ahmojen määrästä. Mutta on erittäin
            vaikea määritellä paljonko niitä ahmoja
            on, eiväthän ne nuo tutkijatkaan ole saaneet millään
            tavalla selville, paljonko niitä on. Ennen kaikkea tässä tulisi
            antaa kunnolla määrärahoja, toimintaresursseja
            siihen, että yhdessä viranomaisten kanssa selvitettäisiin,
            paljonko niitä on, ja lähdettäisiin sen perusteella
            vähentämään niiden petojen määrää, ja
            sitten myöskin korvaukset saataisiin vähenemään
            siinä.
         
         
         Maakotkan osalta maksetaan reviiriperusteinen korvaus pesintöjen
            perusteella. Tämä sama tilanne pyritään
            saamaan myöskin nytten ahmojen osalle. Mutta ahmaa ei voi
            verrata maakotkaan. Ahma kulkee pitkät alueet, on hirveän
            vaikea löytää, missä pesinnät
            ovat, ja muutenkaan en usko, että se tulee onnistumaan.
            Esimerkiksi viime talvena yhden paliskunnan alueelta löydettiin
            useampi sata ahmojen tappamaa poroa. Mutta kun kyseisen paliskunnan
            alueella ei pitäisi olla yhdenkään ahman
            reviirialuetta. Elikkä kyseisen paliskunnan poromiehet
            eivät olisi saaneet yhtään reviiriperusteista
            korvausta. Ahmat saattavat aiheuttaa suuriakin vahinkoja paikallisesti
            yksittäisille poromiehille. Yksi ahma voi tapaa kymmeniä poroja
            yhteen paikkaan. Ja jos porot ovat tokassa, ne voivat olla yhden
            perheen tokkaa ja vahinkojen korvaaminen ko. perheelle on silloin
            täysin mahdotonta.
         
         
         Minä en usko, että tämä reviiriperusteinen korvausasia
            rauhoittaa tätä tilannetta ollenkaan. Tosin tarkempia
            tietoja reviiriperusteisen korvauksen osalta on vielä kai
            lupeissa, ja toivottavasti nykyinen vahinkoperusteinen korvaus saadaan
            yhä pidettyä ainakin jossakin muodossa.
         
         
         Hyviä puolia tässä luonnoksessa myöskin
            oli. Hyviä puolia oli se, että vahinkoja aiheuttavien ahmojen
            osalta voisi olla, että saatettaisiin niitä poistaa,
            ja sitten se, että niitä voidaan myös
            siirtää pois poronhoitoalueelta. Huonoja puolia
            oli muun poronhoitoalueen osalta, että sinne pyritään
            lisäämään ahmojen määrää.
            Ahmoja ei saisi kyllä millekään poronhoitoalueen
            alueelle lisätä missään tapauksessa.
         
         
         Sitten vielä lyhyesti tästä Ruralia-instituutin laatimasta
            petoarviosta. Me täällä eduskunnassa laadimme
            toimenpidealoitteen suurpetostrategian laatimisesta puolitoista
            vuotta sitten. Sen allekirjoitti 105 kansanedustajaa. Minä odotin
            kyllä aika paljon sitten, että tässä arviossa
            olisi näitä toimenpiteitä, että millä tavalla
            näitä vahinkoja saa alkaa vähentämään.
            Minä olen yrittänyt nytten kahlata läpi
            tätä arviota, minkä Ruralia-instituutti
            teki, ja ainakaan siitä minä en saanut riittävästi
            semmoisia konkreettisia työkaluja käsiini, että me
            saisimme tuloksia aikaiseksi. Mutta toivottavasti niitä löytyy.
         
         
         Nyt kun puhutaan talousarvioasioista, niin toivon, että hyvin
            pikaisesti löytyisi myöskin määrärahoja
            siihen, että me saamme tämän petotilanteen
            rauhoitettua, niin että minäkin voisin vuoden
            päästä tässä salissa
            puhua jo ihan muista maaseudun kehittämisasioista kuin
            petotilanteesta. Ihan turhaan me käytämme hirveän
            määrän aikaa ja näitä meidän
            resurssejamme tähän, jos me emme todellakaan saa
            rahoja ja toimenpiteitä, että me saamme tämän
            petotilanteen rauhoitettua.
         
         
       
      
         
         Jukka Kopra /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Tuolla eteläisellä Saimaalla
            on puhjennut kiista ammattikalastajien ja mökkiläisten
            välillä. Eteläisellä Saimalla
            muutama ammattikalastaja harjoittaa aika voimakasta troolauskalastusta,
            ja osakaskuntien kanssa on kyllä sopu ollut koetuksella
            pitkän aikaa. Kansalaiset siellä kokevat epäoikeudenmukaisena
            sen, että tällaista massiivista kalastusta harjoitetaan.
            Ely-keskuksen mukaan troolauskalastus on hyvä asia, sillä se
            auttaa kalakannan kasvamista, mutta vapaa-ajankalastajien havaintojen
            mukaan kalat ovat hävinneet tykkänään
            alueelta eikä saalista tule.
         
         
         Ely-keskuksen virkamiehet ovat olleet mukana näiden
            troolauskalastajien ja osakaskuntien välisissä neuvotteluissa,
            mutta yhteistä säveltä ja sopua ei nyt
            ole syntynyt, ja riidat ovat kärjistyneet sellaiseen pisteeseen,
            että oikeusjuttuja on vireillä puolin ja toisin.
         
         
         Minusta tämä olisi sellainen asia, että tähän olisi
            ehkä ministeriön syytä puuttua pikkusen korkeammalta
            tasolta ja käydä katsomassa paikan päällä,
            että miten ne asiat oikein makaavat. On kuitenkin yrittäjien
            toimeentulosta kysymys, mutta on myöskin mökkiläisten
            rauhasta kysymys ja ennen kaikkea kansalaisten oikeustajusta. Se
            on nyt koetuksella.
         
         
       
      
         
         Arto Pirttilahti /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tänään debatissa
            käytiin voimakkaasti lävitse maatalouden kannattavuutta
            ja sen pohdintaa. Meillä on todellakin useampikin maatalouden tuotantomuoto
            tällä hetkellä, kuten sianlihantuotanto
            ja muut, hyvinkin huonossa kannattavuustilanteessa. Tästä pääluokasta,
            maaseudun pääluokasta, tuleva leikkaus on noin
            10 prosenttia, ja maaseutuväestöön ja
            maaseutuyrittäjiin lisäksi kohdistuvat vielä muut
            toimet eli polttoaineverojen korotukset, alvin korotukset.
         
         
         Sitten en ymmärrä kyllä tätä enkä oikeastaan sulata
            tätä ympäristölle haitallisten
            tukien listausta, sitä, miten valtiovarainministeriön
            virkamiehetkin ovat tästä hirveästi innostuneet.
            Minä heittäisin tämä listan
            roskakoriin, niin kuin on Saksanmaalla ja muissakin maissa jo tehty,
            missä katsotaan alueen kilpailukykyä, yritystoiminnan
            kilpailukykyä eikä katsota niinkään
            tämmöistä määrätynlaista
            listausta. Eli tällä listalla on juuri tämä maatalouden
            polttoaineveron palautuksen poistaminen ja niin edelleen olevat
            asiat, ja yhtä lailla sieltä tulee niitä toimia
            lisää tähän.
         
         
         Maatalouden byrokratian rattaat ovat ratisseet aika lailla.
            Siihen on yritetty kevennystä saada, byrokratiaan, ja toivon
            sitä jälleen taas, kun uusi ohjelmakausi alkaa.
            Joka ainoa vuosi, kun näitä kaavakkeita tehdään,
            tulisi keventää sitä maatalouden byrokratiaa.
            Siellä yhä useampi viljelijä tuskastelee
            erilaisia tarkastuksia ja useampia tarkastuksia vuosittain. On siinä varmaan
            meillä aika lailla omaa kotikutoisuuttakin. Lisäksi
            maaseudun osalta tämä lupapolitiikka muun muassa navetan
            rakentamisen ja maaseudulla kaikkinensa rakentamisen osalta kanssa
            tuskastuttavan pitkään viepi, ja samaten siinä ovat
            kustannukset aikamoiset.
         
         
         Ministeriötä voi kiittää ja
            olen kiittänytkin tämän metsäpuolen
            lainsäädännön ripeästä valmistelusta,
            metsälain ja metsänhoitoyhdistyslain valmistelusta.
            Tänään saimmekin pikkuisen viitteitä myös
            tämän metsäverotuksen osalta siitä, että siinä on
            suunnitelmia, että se tulisi yritysmäisemmäksi.
            Metsän osalta verotus onkin juuri pääomaverotuksen
            osalta kiristynyt, se on 30—32 prosenttia, ja nyt vielä alarajaa
            32 prosentin osalta on pudotettu 40 000:een. Siitä metsäkaupasta
            ei kovin paljon jää: kun siitä on alvit
            pois ja uudistamiskustannukset ja tämä pääomavero, niin
            ei kovin isoja euromääriä siitä enää jää.
         
         
         Petoasioista: On hienoa, että ministeri antoi lisää näitä haitallisten
            susien poistamisen lupia, mutta ihmettelen kyllä sitä,
            mikseivät virkamiehet saa niitä käyttöön.
            Kuten edustaja Savolan pitäjässä juuri
            on vasikoita syöty, yhtä lailla Mänttä-Vilppulassa
            meni itseuudistuvaa karjaa, kaksi kappaletta nautoja pellolta — mutta
            ei saada lisää näitä lupia sille
            alueelle. Ihmettelen tätä, siellä on
            kolmekin eri metsästysseuraa niitä pyytänyt.
            Eli tässä tarvitsisi nyt saada virkamiehille järki
            päähän, että myönnettäisiin
            niitä, kun on valtuutus niitä myöntääkin.
         
         
         Maaseudun kehittämisrahaston ohjeistukseen, kuten näissä muissakin
            alueohjelmahankkeissa ja uusissa rakennerahastokausissa, kun ne alkavat
            nyt, näen, että otettaisiin mallia niistä vanhoista
            hyvistä tavoista ja käytännöistä,
            mitä ovat nämä edelliset rahoituskaudet
            ja se käytännön kokemus sieltä kenttätyöstä antaneet.
            Hyvin helposti vain virkamiehet kopioivat sen vanhan paperin sieltä hyllystä ja
            lähdetään siitä eteenpäin,
            eikä huomioida näitä nyt koettuja kokemuksia.
            Näkisin tässäkin pitkäjänteisyyttä yhtä lailla
            tämän hanketoiminnan osalta.
         
         
         4H-rahoitus: On erinomainen asia, että sitä saatiin
            nostettua edes jonkun verran takaisin. 4H-järjestö jos
            mikä on yrittäjyyskasvatusjärjestö. Se
            kasvattaa nuorista yrittäjiä yritysmäisillä toimenpiteillä.
            Lisäksi kun nuorisotakuu on tällä hetkellä menossa,
            niin ihmettelen sitä, minkä takia sitten tämmöistä aktiivista
            järjestöä tullaan sitten näin
            kolhimaan.
         
         
         Sukupolvenvaihdokset ovat maaseudulla harvakseltaan menossa,
            mutta yhtä lailla näihin metsäpuolen
            sukupolvenvaihdoksiin olisi suuri tarve. Mielestäni meidän
            Suomessa pitäisi luopua lahja- ja perintöverosta
            kokonaan, yhtä lailla pienyritystoiminnan osalta kuin maaseudun
            osaltakin. Saataisiin siten isompia metsälöitä ja
            ne kehittämisen varat jäämään
            siihen maatalouden ja metsätalouden ympäristöön. 
         
         
         
       
      
         
         Janne Sankelo /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Metsäasioista hieman myös
            jatkaisin. Mehän teimme mittavan kokoelman metsiin liittyviä lakeja
            täällä eduskunnassa, ja ne kontrolloivat
            nimenomaan metsien talouskäyttöä.
         
         
         Mutta niin kuin tuossa edellisessäkin puheenvuorossa
            edustaja Pirttilahti puhui, metsänomistushan on muuttumassa.
            Maaseudulta ihmisiä muuttaa kaupunkeihin. Sitä kautta
            tulee kaupunkilaisia metsänomistajia, mikä on
            sinänsä ihan ok. Meillä ovat lähtökohdat
            vähän toisenlaiset. Mutta mielenkiinto oikeastaan
            vähän niin kuin kansantalouden kannalta kohdistuu
            siihen, pysyvätkö ne metsät tulevaisuudessa
            talouskäytössä. Nimittäin ongelma
            on se, että moni metsänomistaja ei tänä päivänä enää tiedä,
            missä hänen metsänsä sijaitsee,
            saatikka että hän hoitaisi sitä metsäänsä.
            Tämä on semmoisia isoja kysymyksiä.
         
         
         Kun tuossa maatalouspuheenvuorossa toin esille sen, että meidän
            täytyy ensi vuonna keskittyä erityisesti siihen
            tuotteesta saatavaan hintaan, niin kyllä metsänomistus
            ja sen pirstaloituminen ovat merkittäviä asioita.
            Me tarvitsemme metsiä tulevaisuudessa. Meidän
            top 10 -vientilistoilla on erittäin paljon metsäteollisuuden
            tuotteita.
         
         
         Tästä lähtökohdasta yhteismetsäratkaisuja,
            sukupolvenvaihdosten huojentamisia, erilaisia veroratkaisuja, niin
            kuin täällä tuli esille, on kyllä nyt
            aktiivisesti selvitettävä, ja näin varmasti
            tapahtuu. Suomi elää metsästä myös
            tulevaisuudessa.
         
         
         
            
            Puhemies Eero Heinäluoma:
            
            Huomioiden keskustelun myöhäisen ajankohdan
               ja sen, että on vielä käsittelemättömiä pääluokkia,
               siirrytään käytäntöön,
               jossa puheenvuorot pyydetään kirjallisesti notaarilta.
            
            
          
         
       
      
         
         Lauri  Heikkilä  /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Maataloustukiehtoja laatiessaan hallitus
            kaavailee malleja, joissa tilan ulkopuolelta hankitut tulot katsotaan
            kelvottomiksi, kun arvioidaan esim. tilan elinkelpoisuutta investointien
            tekemisen ja tukien kannalta. Tämä poistaa tehokkaasti
            maanviljelyn tyhjästä aloittavien pääsyn
            alalle. Miksiköhän vapaata kilpailulainsäädäntöä ei
            sovelleta tällaiseen elinkeinon alaan?
         
         
         Myönteisen rakennekehityksen jatkamiseksi ja tulotason
            turvaamiseksi maatalouden tukiin tarvitaan pitkäjänteisyyttä ja
            vakautta. Maatalouden kannattavuus on turvattava, mikä kannustaa osaltaan
            myös nuoria viljelijöitä alalle. Näin
            varmistetaan elintarviketeollisuuden kotimaisen raaka-aineen saanti
            sekä lähi- ja luomuruuan tuotannon edellytykset.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kotimaisen luomu- ja lähiruuan asemaa
            ja markkinointia pitäisi parantaa, jotta maassamme käytettyjen
            elintarvikkeiden kotimaisuusaste nousisi. Tällä parannettaisiin työllisyyttä ja
            valtiontaloutta, kun elintarvikkeisiin käytetyt rahat eivät
            valuisi ulkomaille. Kauppaketjut eivät saisi johtaa kuluttajia
            harhaan sekavilla ja harhauttavilla käsitteillä.
            Markkinoilla on nykyisin lähiluomua, lähiruokaa,
            joka ei ole luomua, sekä kotimaista ja tuontiluomua. Käsitteiden
            sekoittuminen ei saa vaikeuttaa kotimaisen, reilusti kasvatetun
            tuotteen menekkiä.
         
         
         Tämä maatalousala on yhtä monimutkainen kuin
            hallituksen alaa koskevat päätöksetkin.
            Tällä alalla tukien ja elinkelpoisuuden säilyttäminenkin
            on EU-aikana tarkoittanut kuitenkin vähintään
            10 prosentin vuotuisia kannattavuusleikkauksia. Maatalouden hallinnonalalla
            pidempään toimiminen on ilmeisesti omiaan hämärryttämään
            virkamiesten suomen kielen ymmärryksen. Ainakin monien
            sanojen ja käsitteiden tavanomainen merkitys on alalla
            laajalti hämärtynyt, sillä eihän
            muutoin kannattavuuden ennallaan pitäminen voisi tarkoittaa
            tukien supistamisia ja tuotteista saatavien hintojen huomattavaa laskua.
         
         
         Petopolitiikka on surkealla tolalla, kuten edustaja Maijalan
            ja monien muidenkin edustajien puheista on käynyt selville.
            Ihmisillä on maaseudulla kovin erilainen käsitys
            siitä, miten petopolitiikkaa ja petoja pitäisi
            kohdella ja miten turvata kotieläinten terveys ja hyvät
            elinolot.
         
         
         Vahinkojen korvaaminen ei yksin riitä petojen aiheuttamien
            vahinkojen subventoimiseen. Moni viljelijä, joka jalostaa
            ja kasvattaa karjaa, kokee menetykset hyvin henkilökohtaisesti,
            kun pitkä jalostustyön tulos on yön aikana
            syöty laitumella. Vahinkojen ennaltaehkäisyyn
            riittäisi paljon pienemmät summat valtion budjetista,
            jos petomääriä ryhdyttäisiin
            vähentämään, kun ne aiheuttavat
            vahinkoja.
         
         
         Myöskin tulvasuojeluun, maaseudun vesihuoltoon pitäisi
            kiinnittää enemmän huomiota eikä vain
            leikata tukia pois, kuten nyt on tehty.
         
         
       
      
         
         Reijo Hongisto /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Muutama sana suurpetopolitiikasta.
         
         Maa- ja metsätalousministeriössä ollaan
            valmistelemassa susienhoitosuunnitelmaa. On hyvä, että susille
            kuten muillekin maasuurpedoille tehdään hoitosuunnitelma,
            jotta niiden kanssa osataan elää. Julkisuuteen
            on tihkunut tietoja, joiden mukaan porovahinkojen vähentämiseksi susien
            ja ahmojen pitäisi saada levitä pois poronhoitoalueilta.
            Erityisesti ahmat ovat aiheuttaneet merkittävät
            vahingot porotaloudelle.
         
         
         Itse asun Suomenselän alueella ja viimeksi sunnuntaina
            ihailin monikymmenpäistä metsäpeuratokkaa.
            Peurat olivat syönnöksellä pellolla, ja
            siinä sain niitä kiikaroida. Yleisesti on tiedossa,
            että metsäpeuramme on jo maailman mittakaavassakin
            erittäin uhanalainen eläin. Sitä esiintyy
            enää Suomessa ja Venäjällä.
            Venäjän peurapopulaatiosta ei liene varmoja havaintoja,
            mutta Suomen populaatiot Kuhmon ja Suomenselän alueilla
            tiedetään melko tarkasti. Tiedossa on, että molemmilla
            alueilla peurat ovat vähentyneet. Suomenselällä tiedetään
            peurakannan kasvun pysähtyneen vuoden 2004 tasolle. Mielestäni
            viimeistään nyt on syytä pohtia, kumpi
            eläin on suojelumme arvoinen, metsäpeura vai susi.
         
         
         Susia on maailman 58 valtiossa arviolta noin 150 000—200 000,
            mutta peuratokka lasketaan vajaaksi 2 000:ksi. Kuulemani
            mukaan peurojen vähenemistä on tutkittu pitkään
            valtion varoin. Maalaismiesten elämänkokemukset
            ja havainnot luonnosta kertovat, että peuran vasoja ja
            vaatimia katoaa suurpetojemme suuhun yhä enemmän
            ja enemmän. Mitä enemmän on suurpetoja, sitä uhanalaisempi
            on metsäpeura. On aihetta pohtia myös sitä,
            erottaako poronhoitoalueelta etelämmäksi siirtoistutettu
            ahma poron ja peuran. Ymmärtääkö nälkäinen
            ahma, että Ylä-Lapissa ei saanut syödä poroa
            mutta Suomenselällä saa kaataa kenttään
            peuran? Uskon, että ei ymmärrä. Pohjoisesta
            etelään ahmoja siirtoistuttamalla siirretään
            vain ongelmaa eri paikkaan. Sudenhoitosuunnitelman yhteydessä on
            myös väläytelty mahdollisuutta maksaa
            eräänlaista siedätyskorvausta sen alueen
            asukkaille, joidenka naapurustoon susilauma siirretään
            taikka siirtyy.
         
         
         Nykyisen erittäin tiukan talouden aikana on vähintäänkin
            erikoinen esitys, mikäli veronmaksajien kukkarosta alettaisiin
            maksaa siedätyslisää suurpedoista. Tässä vaiheessa
            on myös hyvä muistaa, että petovahingot
            ovat jo nyt noin 8 miljoonaa euroa, ja mikäli siedätysmaksu
            otettaisiin käyttöön, nousisivat maasuurpedoista
            yhteiskunnalle aiheutuneet kustannukset entisestään.
            On syytä kysyä: eikö tätä voi
            halvemmalla hoitaa? Vastaan omaan kysymykseeni, että kyllä voi.
            Petovahingot vähenevät sitä mukaa, kun
            vähennetään vahinkojen aiheuttajiakin. — Kiitoksia.
         
         
       
      
         
         Kalle Jokinen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti muutama sana lähiruoka-
            ja luomuruokatuotannon edistämisestä.
         
         
         Tällä hallituskaudellahan hallitus on ottanut erääksi
            päätavoitteekseen edistää lähiruuan
            ja luomuruuan tuotantoa, ja ministeri Koskinen on ponnekkaasti ja
            määrätietoisesti vienyt eteenpäin
            tätä tavoitetta. Lähi- ja luomuruokatuotantoa
            edistetään, markkinointia kehitetään
            ja myös käyttöä edistetään
            esimerkiksi julkisissa laitoksissa, kouluissa, päiväkodeissa
            ja vanhainkodeissa. Mutta nyt hallitus on tehnyt tämän
            asian eteen paljon ja vahvasti pureutunut tämän
            lähi- ja luomuruokatuotannon edistämiseksi.
         
         
         Mutta nyt on meidän kuluttajien vuoro reagoida tähän
            kehitykseen. Kuluttajat tekevät joka päivä kauppojen
            hyllyillä niitä valintoja. Lähiruuan ostaminen
            on valinta lähellä tapahtuvan ruuantuotannon,
            lähellä työllistävän
            ruuantuotannon puolesta. Silloin on syytä tehdä se
            valinta kotimaisen puhtaan elintarvikkeen puolesta, ja silloin ei
            ehkä aina ole syytä katsoa sitä viimeistä hintaa,
            vaan on tehtävä se valinta sen takia, että luomu-
            ja lähiruokatuotanto Suomessa jatkuu.
         
         
       
      
         
         Arto Pirttilahti /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Vuohi on seurannut ihmistä jo lähes
            7 000 vuotta, mahdollisesti jopa lähes 9 000
            vuotta. Se on tiettävästi vanhin lypsettävä kotieläin.
            Pohjoismaihinkin vuohet ovat saapuneet jo 4 000 vuotta ennen
            ajanlaskun alkua, mistä kertoo esimerkiksi se, että vasarakirveskulttuurin
            peruna Suomeen ovat tulleet lainasanat vuohi ja paimen.
         
         
         Jos ovat vuohet olleet osa elämäämme
            pitkään, niin tuntuu olevan myös huoli
            suomalaisesta maataloudesta ja maaseudusta. Vuodesta toiseen joudumme
            taistelemaan sen arvostuksen puolesta. 30 vuotta sitten eduskuntaan
            noussut SDP:n kansanedustaja Timo Roos käytti vuonna 1985
            talousarvion käsittelyn yhteydessä puheenvuoron
            unohdetun kansan puolesta ja aloitti kuttupuheperinteen. Tätä perinnettä ovat
            ansiokkaasti jatkaneet useat edustajat, Vuorensola, Ylä-Mononen,
            Kalli, Alatalo, ja tämä on ollut pirkanmaalaisten
            kansanedustajien perinnepuheen paikka.
         
         
         Edustaja Ylä-Mononen kiteytti hyvin vuonna 1999 kuttupuheen
            yhteen teemaan: "Pääluokassa 30 maa- ja
            metsätalousministeriön linjaukset ovat vähintäänkin
            yhtä tiukat kuin kaikkina aikaisempina kuttupuhekertoina.
            Antaako budjetti 2000 elämisen mahdollisuuden maatalousyrittäjille?"
            Samaa voin peräänkuuluttaa myös tänä vuonna.
         
         
         Puhemies! Puhtaan ruuan puolesta on puhuttu tänäänkin
            paljon. Suomalaista lähi- ja luomuruokaa halutaan
            tarjoilla ja runsaasti vuodatetaan kauniita sanoja suomalaisten
            elintarvikkeiden puolesta, mutta missä ovat teot? Eivät
            nämä lähituotteet, puhdas ruoka, taikurin
            hatusta pulpahda. Ne pitää tuottaa suomalaisella
            maaseudulla, maaseudun haja-asutusalueella. Sen tekevät
            asukkaat, korvaamatonta työtä tuotannon parissa.
         
         
         Puhemies! Vuohen sanotaan olevan köyhän miehen
            lehmä, sillä se pystyy käyttämään
            ravinnokseen puiden, pensaiden lehtiä, oksia, silmuja paremmin
            kuin muut kotieläimet. Tärkein kutusta saatava
            tuote on maito. Se onkin erinomaista. Sitä voivat käyttää myös
            ne, jotka ovat allergisia lehmänmaidolle. Kutunmaidosta
            valmistetaan juustoja, joista tutuin on niin sanottu kuttujuusto, mutta
            nykyisin kulinaristeja hellitään erilaisilla kypsytetyillä juustoilla.
         
         
         Kutut ovat hyviä siivoamaan toisten sotkuja. Ne ovat
            tehokkaimpia siivoajia syöden kaiken eteen tulevan. Niiden
            lannasta taasen saataisiin moneen biokaasuttamoon potkua. Vuohet
            ovat olleet kautta aikain edelläkävijöitä jätteen
            muuntamisessa hyötykäyttöön.
            Meillä olisi paljon opittavaa esimerkiksi kierrätyksestä luonnon
            tehokkaassa käytössä, sivuainevirtojen
            muuttamisesta hyötykäyttöön.
            Kutut viitoittavat meille tietä kohti bioenergian laajamittaista
            hyödyntämistä. Erään
            tarinan mukaan kuttu oli voinut huonosti monta päivää.
            Emäntä kurkisti sen suuhun ja näki siellä kuminauhan
            pätkän. Aikansa kun emäntä sitä kuminauhaa
            veti, niin vatsalaukusta tuli esille emännän alusvaatteen
            alakerran alaosa. Eli kutut ovat hyvinkin sitkeitä bioaineiden käyttäjiä.
         
         
         Puhemies! Uudella EU:n ohjelmakaudella 2014—2020 maatalouspolitiikan
            tavoitteena on luoda älykästä, osallistavaa
            ja kestävää maaseutua ja kasvua maaseudulle.
            Onko tämä huomioitu ensi vuoden budjetissa ja
            toimissa? Onko maaseudun potentiaali huomioitu vai yritetäänkö hallituspolitiikalla
            jyrätä maaseutu, siirtää kaikki eläimet
            kaupunkeihin ja kasvukeskuksiin? Miten kuttujen käy? Jäävätkö kutut
            viherryttämisen jalkoihin vai saavatko ne siellä oman,
            monimuotoisuutta lisäävän paikkansa?
         
         
         Vuohi on muuten erinomainen kiipeilijä. Se katselee
            mielellään vähän korkeammalta
            kuin muut. Mitähän se vuohi sanoisi, kun se olisi
            siellä komission katolla ja katselisi niitä neuvotteluita,
            mitä siellä on pidetty? Olisiko se ministeri Koskisen
            kaveri? Taitaisi kuttu kuitenkin pudistella päätään.
            Aasian kertomuksissa esiintyy oikeamielinen yksisarvinen vuohi,
            tuomari Gao Yaon, joka toteutti tuomarin tuomiot iskemällä syyllistä sarvellaan.
            Taitaisi olla suomalaisella kutullakin aihetta antaa tuomionsa suojellakseen kotimaista
            maataloutta.
         
         
         Miten vuohen ja kutun on käynyt kuntaliitosten myllerryksessä?
            Tyrvää oli pitkien perinteiden kuttupitäjä.
            Tyrvää liitettiin keväällä 73 Vammalaan
            ja Vammalasta 2009 Sastamalan kaupunkiin. Kultainen vaakunapukki
            korvautui Vammalan vaakunalla, joka nyt on sitten taas vaihtunut
            Sastamalan, joka oli siis alun perin Karkun vaakuna. Kuttu on alueella
            edelleenkin tärkeä. Esimerkiksi KuttuJuttu-hankkeella
            on edistetty Vammalassa matkailua 2000-luvulla. Sastamalan kuuluisin
            pukki on Herra Hakkarainen, joka kävelee tiedottomassa
            tilassa, unissaan, ympäri kuntaa. Tämä Mauri
            Kunnaksen piirroshahmo viilettää monessakin kirjassa.
         
         
         Kutulla ei ole niin hyvät villat kuin lampailla. Kutunvillan
            lämpöarvo on huono. Kuttua ei tule pitää viimassa,
            vaan kuttulan tulee olla hyvin lämpöeristetty.
            Lämpöinen paikka onkin paras paikka kutulle, vaikka
            kaverina olisi minkälainen pukki. Kutunvilla on kuitenkin
            pitkäkuituista, ja siitä saadaan erittäin
            hyvää, kestävää lankaa,
            kun se lisätään lampaanvillaan. Tiettävästi pukin
            parrasta on tehty aikanaan kestäviä köysiä.
         
         
         Puhemies! Kaikilta osin ei kutuilla kuitenkaan nykyään
            mene hyvin kuntakentällä. Kuttujen lukumäärä väheni
            Suomessa 70-luvulle asti. Vähimmillään
            niitä oli pari tuhatta. 70-luvun lopulla vuohikanta Suomessa
            alkoi elpyä. Maatalouspolitiikan seurauksena
            kuttutilojen määrä nousi yli sadan kutun
            tiloihinkin. Elpyminen jatkui hienosti, ja kymmenen vuotta sitten
            kuttuja oli melkein 6 000, mutta nyt suunta näyttää Tiken
            tilastojen perusteella olevan alaspäin. Vuohitiloja on
            450, usein tiloilla on vain muutama kuttu. Eniten kuttuja on Satakunnassa,
            Pirkanmaalla, Etelä-Pohjanmaalla. Onneksi Suomen Vuohiyhdistys
            toimii aktiivisesti.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kuttu on utelias. Niin pitää meidänkin
            olla. Meidän tulee uteliaasti katsoa suomalaisen maaseudun
            tarjoamia mahdollisuuksia. Uusien, vihreiden talouden elinkeinojen vahva
            ja vankka pohja löytyy maaseudultamme. Ennakkoluulottomasti
            meidän tulee hakea uusia ratkaisuja. Rakennemuutoksen rytinässä ei
            auta järjestellä vanhoja palikoita uudelleen,
            vaan pitää keksiä uudet palikat. Kutut
            ovat myös selviytyjiä. Heidän esimerkkiään
            seuraamalla eli kaikki voimavarat ja mahdollisuudet hyödyntämällä Suomikin
            selviää. Tästä kutut kiittävät.
         
         
         Edustaja Timo Roos päätti kuttupuheensa vuonna
            85 seuraavasti: "Kutusta on sanottu, että jos ei se pahaa
            tee, niin ainakin se sitä suunnittelee. Vielä pahemmilta
            näyttävät kuttujen heimoa kohti käyvät
            suunnitelmat." Toivottavasti nykyhallitukseen ei päde sama
            kuin kuttuihin: jos se ei tee pahaa, niin se ainakin suunnittelee.
            Ja toisekseen: vaikka suomalaista maaseutua kohti käyvät
            suunnitelmat näyttävät ajoittain huolestuttavilta
            ja sitä halutaan kurmuuttaa keskittämisen vimmalla,
            toivottavasti suunta muuttuu ja osaamme käyttää hyödyksi
            koko Suomen tarjoamat voimavarat. Eläköön
            kuttuperinne, eläköön elävä maaseutu!
         
         
         Toivon hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta teille,
            arvoisa puhemies, hyvät kollegat sekä eduskunnan
            henkilöstö.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu pääluokasta 30 päättyi.